ALWM&fe'ii-E '4 c m e d A M s'ekis wtrrA N T«
mrvvcrm
^Pfcp^arifehen en 'z"ld?nfp J
m:
'V
LET TER N 1 E U W S.
*4
fl
S£
var
"m is hctó'tk! --
Mche toegenegenheid onder cclitgenooten word!
gevonden,: ,P= man .riet
r-.-A-r„ wanneer si! door de mannen fiechts wouden van Arkadie. Doch Jupiter,b.efremdc. haar van
'bunucr zinnelijkheid geacht .worden, nu aan ecnén anderen gade., den zoon van At.c
Teederheid, vrVehcffbhapwe- Kommer. y
Wet tegenzin meest zij gehoorzamen, vrant zijne
trekken waren ruw cn óngéValiig") :gczontrcn zijde
oogen cn zijn (tem merecuwige rimpelt bedekt; om
zijne flapeu wond zich donkerteen 'krans vin veermoed
en cijpresfen. Met hera hu uw de de Tchoonc-'lreftlccn
eene jongvrouw werd -d'c dochter vah'dèze peide die.
hare (trengdc gelijkvormigheid in zich vérec'uigde. De
luistere trekken van-haren vader vcrteolten'óp haar
aanfehije zoo innig met de lieve bekoorlijkheden harcr.
moeder -dbt Jiarc mine, offchoo'n treurig, toch lipf
en bevallig was. Die febaaphérders eh'fdé thfeisjes int
de naburige' oorden noemden haar op humt» wijze Afe-
d"lij den. Een r'oodkëèltje bouwde in het helwaar
der Hindoos zijn kleiner dap de Euro
vormd. Zij hebben
vrouwen
och ter' zijn sMj. .fcboön- get
.Be«eiaatstrekken., lang zWart naar, eene flanXc ge
ooacn vól uitdrukkingoenen, fehoonen ljD.e-
,Jen witte'tanden doch die zijhelaas j dotm: het
Ifeauwen v'an. dra. betel verderven. Hare fchpon
Ifebloeit eren'zoo. fit cl,- als zij Zich ontwikkelt
vijf eiftwintigllé 'jaar is zij gewoonlijk reeds
Éi verdwenen. - Kunnen: zij voor, bet twaalfde jaar
róuwendan verkiezen zij het lot van een byzit
■ilweidj of van een jmeisjt van vreugde ,h. -;'
wlran-is naar de 'kostnme harer Kasten verfchei-
af, Ccödanferestcn kleeden zich inzonderheid weel
De gewone Meeding en wet die der Vrouwen
KTi' VasLM:deiBtaminrien is tde, .volgende: Een
.jd, ;of wit larig fluitlilinen: (zeng.,) \vord_t over
U-ter' fchouders en 0111 de heupen -gcflagcn, hét
i5 Ötkt' fomwijlen 'de ganfche .gedaante,' pm de vrouw
L de blikken der, mannen te onttrekkenof voor de
HH vz -nnfpht'lf i-s tni*t
Het oogmerk, van den fie et R ofén mullerbij de Gd
eerden zoo ,\vol als bij de pïig'ejeêriidn in ons. Vadcfl^nd
dóór zijne overige .Schitiften van eene vo0rde.iligpz JjQC
bekend met dit christelijk Huiycn I|andbopk IjKtt -
jcht -te -geven is ,-óra .aaa^de zóódanige) die geend
Godgeleerden of dgeniljit. geztgde gelcercen Zijn;, ?ea
uitvoerig .Godsdienitig Leerboek of écn.Wcrk te leveren
bet welk. de, gchceje Gejoofi.cn. zed electoy eene u
practica Jen of beoefenende^ irdfl t bearbeid,. jbcvittreh
zalin.-ftichtelijke overdenktn^en.bp eiken dag d« JSfjrj
en dus gcfchikt om .'pinnen bét .'yvrlopp. 'va|iejn 'Jiaf
doorlezen en doordacht te. .wótdc'n; tt de arbeidzame
Clarisïé "aan wien wij reeds ecac'ycr.talic^ .van Ewjyds-
foortgelijk Huisboek te danken nèbgénwil 'ons tea
zelfden einde, ook dewtjl 'dit laafsgenoemde welk defce
behoefte nog nit geheel'étt :hl vervult, mede eene Over-
- V t L,jk nntr 1 M h H.*, 'A f* n T*
ÜJigchaams bedekt, en maar even. toereikt,ojn eens
ji'de lieupèn gewonden te wordpn- kingén va.u gé;
-' "eren have armen ')n beehen dergelijke
Pc Vrouwen der hoogcre K as ten
zij geboren werd-, eh eene duif, die cenc havik joeg, zetting vanR-ófcnmulfcf* Handboek-,in handen'êeveh
zoem befchernting in haren boezem toen zij nog'Wanr van Ket zésde gedeelte hier a«ig:konfft3d:wortlt.
kind was. Het ganfche oord "beiriinde haaf met eene Wij kunnen hoewel buiten Ewalds bmsboék ,oWC reeds
foort van dweeptgijyzoo lief cn mild was -hare mine,;T^È-
zoo-zeer' trok.hare zachte ncdcrgdCagenheid de harten'onzc taal bezifte.nde'ffiét nnders- dan^«dety
aan.' Hare ;lcm -was zaeat en klagendmaar ohuit- ciarisfc voor dezen arbeid dankennaardien eensdeels
fprèkelijk'.zoet. Gparne rustte zij aan den oever van Rofenmul'iers bverdertlciftgcn gélijk roen reeds -n ^ö.c
eenzame, mdanchalif«lte, waieren en-zbng naar denjoverdenking. zal erkennen die wijals-eettc-proew,
klank van hare '-luit,. -, Zij Us het', die, de menftheo-^.tót 'ónsyfegenwo'erdig' :V ét toog hebbd». pit^tcézfiu^tWlBr
leerde ween en, wantzij vond, een cn Wonderbaren lust^óo pópiilair-zijn en biat dpqr dits voor de, verpulprig
in - traoai.V 5jkwijjs>a„néer .de: meisjes van) hef «ènè£4ïntêï>dt .behoefte- bij e«5
wmnonneftralen «én, ^r pfcht t hlrc a)0ndfpc!euverzameld waren Hal zij Lezers-»: dandie Hcfmes cigen^k. vordert» w-rdjvgs-r
hSfkS^-^f®Sufc» onder h.iar, jen maakte zieligvaii hare-hat-2orgd> «njanderdeels,
i^vofen gcfcltcidcii cn van achteren in ecnen knoop ten* *>or .Vertellingen meester vol van eene bekoorlijke k-lasfe, vetfcheidenheid vani_v
ismen gebonden. Eij is met wél riekende
ffiliiSd)' hare: hu& met"faffraan, of een ander
iÖUiwijer, dat .eencn'den Indiaan^ah^e.npmen, den
'urepeaan onaangenamen reuk; geeft,.'gévé.rwf; hare
«ei aan handen cn voeten zijii met he. fap van een
TBfcruidirood gevervyd.-
Dc Vrouwen der armen dragen een jtort'gêw'aad van
•af'katoen, het welk niet eens het fcovenltc gedeelte
:icüfd glas yetfic.
aarKnjden hals,
ipa'jeen getrouwd zijn öf niet,, gaan .pooit alleen
aHjjrvcrmoind. Gaan zij eens onbedekten er be
Saan bij tohyai een Europeèr, szbo, ylugtén zij
bps,te. huis van cenen Hindoo. Op
vrees v.oor de, Euippecrs .nog .(ter-.
Jeer, waar zij zich ook op de' mannelijke: inboor
iingnt, voornamelijk, tot de Brainirineh, uüftrékt
fea'Èkrópccr is in »aat om bloot do.or zijne verfchij
Log ïè- van fche gemeente vaneen 'dorp op dc vlugt
te ja0"?! Dc oorzaak dezer vrees ligtin dé.onbefahoft
feid"w dronkcac. foldaten cn matroozenin de
inhchoedzaamlieid van andere vreemdelingenwelke de
laiidsg. woonte dér Hindoos fchenden en huBne vrouwen
lulde fnijzen, hunne gereedfehappen enz. aanraken.
He' tSdverdriif der vrouwen uit.de hoogcre Kasten
Islfaa?daarin-dat zij zich. zelvehw-asfehen ,.,opfehik
ïoibetel kaauwen, fprookjes verhalen en Patfe.hij
iiéa:L Eén fiuk doek in dc gedaante van een. kruis:,
Waarop velden afgebeeld zijn) wordt op den grond
igelevd; dé fpèlenden legeren zich daaromheen, wer
ipenjmst zeven mnafelenep bezetten de velden met
fettcfi. knopjes (knöpfen): daarin bcilaat het even
KdUnidefpel. j V'-j a r., - V
Groener dan de Vrouwen der- Hindoos zijn de Moor
ifcié,Vrouwen 'maar zij blóeijen' en, verouderen, even
Hare kleur is donkerbruin, eenige zijn
gehéél-zwart- De haren worden yari voren gefcheidén
:«iivkn:4chtér in.cenen knoop gevlochten hare. witte
tanden worden nret fpicsglas "z wart gebeten-.om Hart
'óogeh wordt een zwarte ring gefchild'er'd, de nagels
Wórden rood gévcrwd. Hare dragt is aan de klcér.ing
vso de Vrouwen der Hindoos bijna gelijk alleen dra-
gen zij onder haar gewaad, piantalons, 'en belleden min
der vlijt aan" haren opichik. De wet fiaat ook den
Mooffchen mannen mtfarieene gadé toemaar deze wét
.wordt, gelijk' bij, de'Hindoos, cn nog vcelvuldiger
dóór de oor,namen-overtreden. De Nabibs en andere
iWóorfebe Vorften' heiben talrijke Serailsin welken
•dikwijls verfehcidene' honderd vrouwen bewaard en
•kwaakt wérden. Verlaten deze Vrouw.cn baren jks-
sier dan moetent, zij. zien verfluijen- -Men aiet-vah
•baar -gezigt verder niets» dan dcHchittering der-oogen.
De fluijcr beftant uit dicht katoen',", waarin voor: de
oogen eene. kleine opening is die echter weder door
een klein net- overdekt wordt. Ook de Vróuwen der
geringen bedekken met haai gewaad het gezigt.Wan
neer de voornamen ih Palankins of Doolins reizen of
ubeznekon ftficggcrizoo wordt alles rondom zorgvuldig
tocgehangcn en gewapende dienaars-gaan ter bcdekking
;.nedc Mijne landsvrouwen zullen het loy der lndi-
jfche Dames, geloof ikniét benijden. :'i
GELEIK EN LIEFDE;
f 'In dén geroemden "gulden tijdyder eerflé oufchulds-
sBjéfdé'*, 'toen nog- deHemcllingenter aarde neder-*
S |#egen,; pit liefderijk ouder menfehen wandeldeh!,
pia'aktcn twee voor 'allë qvefigen .dg wereld 'gelukkig
Wwee«aflfömelipgèn' vsn Jupitery bémind voor 'alle' H.4;
ICCatcr FUi vau-c,cu,ö.-ui-tvuuiijjn-y, jfciasic;^: vc^,iv;»uuvuhw^ t «t-, y jj\ :>r
treurigheid. Een krans omflingerde -haar hoofdge we- moet prezen. Öók daar vcor danken wU hem,. aa|^;J
en uit haar moeders'misten en naar vaders fslietnerendc ons Rnfenmuilers werk zuiver enzonder ei0encmnn..,g -
cinrev'en. - felsVvéranderingcnaanmerkingen enz. geett,-om re-
Ernmaal, toen zij aan den rand vaB. dc IMuzcnbron denen die hij zelf ili zijn yoerpemt aan voert èn welke
zat, vjei Hare traan In den vloed: daarom wekt deze met nbg'verfchéidene' aódcré-zonden -Runnen vermeer-,
gaarne tot (tillen weemoed, !derd worden. -Hetgeen men an dit Dec :ne .,.n
De nimf was door jupitcr beftemd, om de Happen overdenkingen over de waarheden van denna-nu.lijken,
van harcr. vader eo r de. wereld'ts volgen, op de Godsdienst en dié ter Voorbereiding tot e waarnc en
WOïKien b*1't*rrM r* Ai* fiit/TPiiatrp-n Ae. hsrrr»n re Hpii f^eAnenbairdCTI GodsdlCrt't itrCKiCCIl 9 .gCJIJJC. B
verbinden
mêi; los böugy:^vi. j juut, v>,iivjs(kiv^y..uyw,, lauu in a- i ««tpyviIxu*~pn
ontbiootcn boezem, van doornen ncr gewaad ve^cheurd ting der, aarde tot hciienwclziin _der.lev
de voeten bloedende van de rauwheid des pads. de fterren een bewijs, van de groo hc e i- J__ -
Mcde/y&n is .fterfèlijk, want haar vader is het. Z\\ Grd God, de Schepper der wc.
zullen oeide ftervcn, wanneer de Klmf harë aérdfehe dea Sehe-pper der wereld ookinyn c cp.p j
bfiftemming zal voleind hebben, en Liefde zal zich te ftpllèn? waar. toe heb ik jnijn,- jcven.,.-pyneif ||n^6
weder met het Geluk vcreenigenmét haren oniterié- en krachten ontvangen En.;— wat ss o e- n.
het voorname-einddoel, waartoe net rnenfeueKkgeflaeht
'aanwezig is AVat zsj er.yan;aiij worden? M.jn geest
zal na den dood van miju ligehaam me: Xclj)eJu^"
lijkenhaar lang bcUcm'den Bruïdcgoin. .-
G E L EE R. DE ZAKE N.
NIEUVVE OPVOED!!*GS GESCHRIFTEN VAN PES-
TAr.O/.Zl.
Nadat z;óo veie gêwijde eh ongewijde pennen over
heid ecuwig voortduren. Gronden en bewijzen welke,
mij regt geven om dit' te geleoovsn: hoe kan ik wor
den hetgeen ik zj.in. en worpen móet over fl-n zoo
ccnaamdcn natuurlijken Godsdienst; ovér den geopen-
baaröén Godsdienst» en dé boekenwaarin ües-zclfs
leer begrepen is-over het Bijoel lezen;'- ccn.geirége-
Scu, welke mén) bij 'het lezen van- dén Bijbel m a,cht
snó.êt n'cinen'; 'eenige: regejcnyGVjlke men infoiidétheid
zelf, in uvee Tijdrchriften tegelijk» op oni'dérefulta.van deir christelijiren Gódsdieust.,övcr;uigcti ?- Hpefc
teö: zijner ondervindingen I die 'voor dé Mêrisehhei'djdit werk eetfvéftier,: aindeszelfs waarde geevenrediga
jwV 'mn 'nsn 'WÏfrwenffrhen -''Zdai
niet ogerfchülig kunnen zijn mede te deelen. HeKcn daVwii er me't hart en. ziel yap föeweijfuheii ,';zoó
eene is zijn Uogimd voor de Opvoeding waar vao'^ullen- wij-het, hier aan laat ont^Clarisie s.ijvcï en
de Eerde Band bij Gr-ff in Duitschland uitkwamhet: werkzaamheid niet twijfelen,: eerlang: in zijn gehe«l
andere is zijn, reeds-eenmaal in, dir Blad aangekon» bezitten, -
digde, Weekfchrfi t*r bevordering van menjphetyke j—j." •-■
bèfchavïngwaarvan het "eé'rlte No., den 6 -Mei ih
den fioekwir.k'l van Flick, te Aarau uitkwam. Met
eene Verhandeling'; jDèih( waartoe een Hlad têf bt'
vordering van menjchelyke befckavin'g Opent fèita,
'ozsi dit'WeekbJad ,.en: fpfeékt daarin met onbefchrijfa
in K-UN ST8.ER.IGTE N.
BOEK-
Tc Gottingcn bij Rolver, iruitgegwen'
einer neuen vöIf'iiod ge*t inle tang tn dasïdvdngeliurji
des Johannes von'A L Doctor und
felijke' krachtklaarheid en het hem eigene', diëpéjp,.^,^ jrr y£0 ogfe 'und 'Phihfophie z-4 Rind/ett.
gevóél-der gronte behoefte oyer datgene,' wat' er.» 5, gt- 3. (1 R:h!r.) .D iüisl,'./^ro'e:ve.*e„en ni'ettwe
verheffing- van den menselj to: de hodgeré ynncrlykej®^//,^;^. jnhiJing in het Evangelie, van Johannes énz.
waarde van zijne naihiir, nog: o-rérig is' ie doen. Nletj„gg ^1. »r."8: Prijs t: Rijksd: Hét h'ddfdbo'gtnrrk vsn
Hechts aan alle Opvo'edérs alleenw.en' h'uh wje'rfc'lid» 14^ -Sjchrijver van dit '.Gefchrifc .v?aé, vólgens zijiie
lig is maar ook aan'alle béfchaafdi; Ouders zullen|ejocnü verklaring, vóornameiijk', daarheen'gerigt',-de
deze Dladcrén welkom zïjb, waar-an; -genoeg gezegdjt3fry|<.e voorhanden zijnd: onderzoekingen'' amtf'ént
wordt,- wanneerhunne vcrfchijning.aangekondigd vvordr.|en-kele, het'Evangelie van Johannes betrefféndt /wóóf-
Naar men zégt', zal Pes'dlózzi ,- binnen kórtIJver-|wcrp;n"' aan eeticnieuw zorgvuldig- onderzoek: lè'olideb-
dün verlaten', waar zijn Inftituut van Opvoeding tha'usL.'eipenom .door eene doümatïgé zatnc'n'ftêliibg- v3a
in vollfh bloei praalt,, cn een. nieuw in bet'Kantonjdc gewigtiglle- refultaten -.daarvan de Overtuiging:" v'aij.
ytargaü mét' nóg.yeel' uitgebreider doeleinden grón-jiet-gewigt. van dit -Evangelie dat:, bi). d3 hleuw'efo
den 'waartoe hem* «Te.ve'rljchjtc- cn we'rkzairc'Régeriiig:aQnvai]en' op de echtheid en dc leerücliige éft V.edÈIijit»
van dit land dê 'gwrn'ê. b.egunft'igcndc hgnd fciiijnt te;wsHrdij v#n hetzeiyè velen misfehien twijfelactig ge
bieden. jworden is.op nieuw te'-'-gtoitdctveSf ta. verzekeren.
De verfchijning van dit werk,'het. wrik. velé'eiiké'ie-
PEWSIJLVANISCHË AKADEMIE VAN SCHOÓNE jn tij-'fchriften Verflrooidie' verhandelingen en grCóttfe
KUNSTEN GEOPEljD. - jwcrkéo zelfs ontbeerlijk i^aajct,- mnet den'Ei)bc 10n-
De Pettfijlvahifche Akaderaié der Srh.ooneKunftcn is ,;derz&cker reeds in, dit opzigt welkom zijn;' Daicjrög
den 20April-lL y te Norforkin Ameaika-;'geopend!;meer..waarborgt overal.ztgtbare yiijt.., dé belezen-
erf-velen,óer Inteekepaars waren -daarbij .tegenwoordig;jheid ,dcs Schrijvers,in.de Schriften zijner voorgangers»
van de Bcftuürdcrs moet billijke- wijze,-a.angemcrktien de grondige, lichtvolle en. hefch.eidenc diarftólittg
worden, dat het gcfa! iij de keus der Beelden.wclkejder gevondene, refultaten,.den .Schrijver voor tfetgo-e'd-
zij hebben, ten tpon-gcfleïd de groptlte.ceraan hunjien|kéuring y'.n.kesincrs.; Rqcenfent.verger.pegt zich hiet
fmaakidpen. De Figuteh zijn,vande.uitgelezenflèftuk- neehts eenige dér géwigtigltiyafdeélingcü vari-hc't'-nvèrk
ken der Beeldhouwkunst in Europa; dezelve waren niet-'aanféduideiOver hei jevgn ,én katakttryanJoHaanès
fmaak"en oerdeel gerangfehiktvormden eene praehti- dé! echtheid|en Qngcfchondenheid.van het Evangélicy-hcC
dóèl cn[ 'déoorzaak van hetzelve, o.vec hcr itarakter
van, den, Eyangclist als Schrijver oordeelkiindigp Op
gaaf vandè 'ge wï'gtigfte> verklaringsrchriften omtrent hel
Evangelie van 'joalincs.
GVkC auUmuilJEt» Vd» JüjJlLCl f ytHll uu VWI «mv •->- /.V, f. t Ij
meifché Magtcn. ZijyhcettcnUejdc zw Gtlun. De ge vertonmng en gaven afgemeetf génoegeny deze
Noemen, óiitlökén'onder hunne voeten de:zbh ft,raalde|Se!<:g^,lliei4"<lccd-d8'.:Heer Gi Clijnier., eorzttter der
gianzender en renter, federt zij vcrfchcncn'. en alles
'fciteen verfraaidin' de lieve tegenwoóndighcid:' In-
fénoone reendragtwandelden ,zü hand aan handcn
jupiter verheugde zich over dé wasfend-teédefe liefdci
j-Ban:de menfehen vielen de jaStigc onfchuld ging vèr-
Jlorcn en ondeugd cn, verderf verbreidden zich met
tcuzenffappen over de gevallene wereld:
f Astraco vlood met haar hcmelsch gevolg uk-de-.bé--
Mekre woningen weg: alleen liefde bleef terug. De
jfeóp had haar ontvoerd.de plegerin vaa het grliefdé
l^odenkisd. Zij biagt haar tot de Schyaphyrdcr* in de
Akadcmié eénë gepïste'iR'e devneriiig
I.O E E B E O O R'D EEL I N G E V.
ChrittelykHuis ea Handbpei bêhelzehit éberdehHA-
gen ovsr'di voórhaamjte 'waarhedèn van Jen Gedsc
diehit, voir< eiken dag des jaars dier Dr. G,
Rofcö muller"; Superintendent te 'Leipzig! Vertaald
door J.' Clarisfc THéol. Doet. en Hoegteëraar' te Hdb-
Tc^Berliin bij den Boekhandelaar Mechel is onlangs
rrr dë Ffarifche'ta'al 'uitgékoirien 'epnc i^art r waarfih
de voornaam/ft hoogten en [bè'rgenj jps aat\dbp/s zy/t,
ofgetëekFndmét; eené bijgéyoegde yerklaringLvan de-
ligtliig hoogte cn naa^. yatfélkcji berg. Deze kaart»
derwyk. Eer/te Deel. (%uud>y February): te vóór' _clken Jiefhè'bbdf deT- Aardrijkskunde als
Jmfterdaniby J; vaii'jer~Hc).i', iSoó.' 37$ 'Bhd# in 'dhrnikbaar magtbefchouwd Vórdeittegon j «LtcCc
groot 8va, D* pfyt is f t'i
jkrijgbaar.