ma* mar.fc ed aMtëix few*. 'an v.
E R t o o g
M E N G E L N Gr. N.
-.Wt
■tswwwflt
rfpottëtalj (hóuden, alhóudtde bedrogene hetzelve juist ide-réden', waarom sr''raider jhsit sóo véls TchrQfflteri
ih.wi «kluft 'ïlftilftklCj. «iftn/ül hkkTf nfj« fta ill k n n ftk i1 (itklft* kl^a ..ikkLi^ 'kiftn A» fftMtn ^«n
1ETÏ
'OVER. UE'LOMPHEID,
De jbotetijkheid "ca beleefdheid (tast tegen: de
iMnphcidover. Wanneer -de hoifeiyke zic« zelve:,
«rgeet> °m cent anderen wlüe, of zya individu sa
gen vreemden opzettelijk achteraan zetdewijl hij in
deztu net gevoel van zijne hangers waardij tea min,
Se fchijnótar wenscht te verwekken",- de beleefde ioa-
'jalijlt» zijn individueel zacztja Opoffert en overgeeft,
o« man zijn edeler flreven naar bevrediging der haoge-
J« Bseafchelljke behoefte via algemeens liefde en za-
jnenfBjeitlag dei enkelen ainzyns met het vrolijke le
uren der gaafehe foort, waartoe hy behoort, te vol
doen» zoo feilde lompe zich zeiven als het middel,
punl van den gezellige» kring, an begeert, d*t 'ande*
sen Hoi? vergeten zullen, om zijnentwille. Open en
«obeTchroomd fchendt hij de wetten der gezellige ver
«ontgingten miafte in zoo verre eij op de overeen»
gekoitieoe vormen des omgangs betrekking hebbenen
gelykt «léo despoot tf den oproermakerdie de banden
des ftjats geweldig oplost en vernietigt«ra zich is de
plaats van bet "geheel te (tellen.
Doch de lompheid kan zijn, of eene voortdurende
blijvende of eene oogenblikislijSte .voorbijgaande,
De eerde is gegrond in de denkwijze en de, rigting
van het karakter, óf in het gebrék aan dèst'fctifche
warmingén ut tot dus of uit hit ha-t i of het hottfd
De laatfte is het gevolg of .van «verdiende hevigheid
«ene beieedlging en krenkingof ook wel van een oe.
daard overleg, opzettelijk aan den dag gelegdóm her
ganfehe geielfchap of een lid van hetzelve ouaangena.
»e gewaarwordingen te verwekken. Mesfcheiijlter wij
Be moet aten intusfehen veronderftellendat 'dezeóver-
gezochte lomplxid toch Weder altoos flec/ittver
«dedigjng tegen eene «cna ondergane krenking zal we-'
sen, dewijl nist ligt een mecscis zoo volfirékt boos
I», dat hij, zonder geprikkeld te zijn, des anderen
iets Onaangenaam»krenkend» zal toevoegen, lotus-
Jchsa zijn er uitzonderingenwant het egoiamus, me:
gebrek aan befchaving gepaard ,1 is tot de affchuwelijkfte
misdaden in Raat.
Hoe zeer nu ook de voortdurende lompheid, in ziel'
zelve en in het denkbeeld, tegen het ideaal van ge
zellige aereeuigiog aardruiïcht, zoo is eehter, wan
Veer rtjgelijk dit meestal het geval Zou wezen,met
goedaardigheid verbonden Is, juist geen grond, waar
«ra men een Individu voor altoos uit het -éaelfefeap
Zou. moeten verbannen. De lempe uit karakt.r >of de
namuri)Jke loinp:, gelijkt eene» weelderig cpgewas-
ftatQ UOVIBdie .VI - 1uia,r.
Verbtsidt, niet acht gevende, o£ ia de fShadaw dèr»
zelve zwakker en teedetder gewasfen verdorren
of ziek worden, Wilt en kunt gy zulk «enen boot»
dén vrijen was juist niet door het afsbytteir van zijne
takken belette», zoo verplant hem onder buotnea vac
gelifte kracht s en bö zal van zelfs in plaats van ïjjee
saburefi to nepetken, of te onderdrukken, opwaarts
Ju het allén getneenfcoappelyke clement der lucht eii
zonae ftrevtoof zfjac weelderige kracht in eene gron»
tere vruchtbaarheid uitputten. De natuurlijk lompe is
dut vöor verbetering vatbaar, en kat zich op *t eind;'
ziet zelden in sèn zeer nuttig lid der samenleving
veranderenzoo dra dc Wild opwaarts itreveode krach
door entte gelijke betengeld en geteld wordt. Deroor»
fcÜgaandè lompheid, daarentegen ia grootfUn deels i-
eenë zwakheid van geest of karakter gegrond, zt]
veroadcrftelt ziekelijke gevoeligheid, 90 werk
des" te onaangenamer op den geteijigen kring, coe
neer zij de vrije uiting der individu's kentendezee
«ene zekere drakkeode behoedzaamheid opdwiagt. Dac
üog cïdetiiger wordt hare werking waaoeef' zij -op,
zetteltjk vcifchüntén op eess den vreedzamen gezel"
ïchapsktiug ia eeue kampplaats verandert»
"Volgens deze bepalingen zal iedef eenmeenen
Beleefdheid en lompheid saoestea zeer ligt en enha-
driegeUjk in alle gevzltea te onderfcheidea zijn j éUe
er zijn" echter ook gevallenwaarinde lompheid dec
fijnen fluiter der beleefdheid ontleent, ea er geheel als
deze uitziet, 200 dat maar een zeer fijne zin beide
vermag te onderfcheidea. Van de vleijertj b v. be
dient steir doorgaans niemandom den «aderen een
onaangenaam gevoel te verwekken» veelmeer wil h;
den gevteiden regt verSerkeu >n het'gevoel van zijve
eigene volmaaktheid en meerderheid boven anderen,
en echter fpretkt men van lompe vleijerij. Waari
-feefUst dan nu eigenlijk de lompheid in de vleijerij
Blijkbaar inde daar de lïathe te duidelijk aan den dag.
gelegde geringe meemehwilfcenieo van het verftand
du gevleiien koestert. Men vetonderfteH namelijk,
dat bet den laatften aan febraoderheid ontbreektom
de waarheid te doorzienen aan zelfkennis, verwor
wen door onderzoek van eigene kracht eo omgang met
lieden van geelt; daarbij neemt men aan, dat hij te
egoijt ie. en het doel der gezelligs vereenigiog nie
kent, dewijl beroem vreugde aanbrengt, in plaats van
zijn individu met anderen te vereeöige»» ziun eera
ragt in hetzelve in te fpsnnen. Doch loffelijk ea hv
teefd is de vleijerij, wanneer gezegde geringt meeniat
ven het vergend of'karakter des anderen met zoo klaar
te vborfebyo treedt, dat vreemden dezelve bewerker
kunne», en- de betnigiogen des vleiers aaauwelijk?
te oederfchciden zijn van die eener *afe' actiiing en
,>ereerl»g- Blijkbaar lomp is bet ajj voorbi wanneer
men eener bij upfltk leeljjke perfone' ra» de» indrui
voorpraat, dien nare bekootlükhedetr op iemand ge
naaktba^ben» ieder «ra moet dn namelijk soar
ddkrwMt niet. Hetzelfde gedal heeft piziatt, wanneer
ihen een erkend üechrdichter btege'ni zyua treffelijke
verzen prijst.
•Doch even ais et lompe Vlejjerljen sija, 'zoo zijn;
er oak beleeffë limphëdeu. Dit nzmeljjk Zijn uitio.
gen, welke ia de meeste gevallen, eb alzon door-
gaans-, 'voor lompheden 'gehóuden ntbeten worde»
doch in een enkel geval en bij (zekere omits ndtg-
heden geheel Üt karakter verliezen, ja in'het tegen
deel veranderen. Zóó Zal net bij! voorb. met regt
voor lomp gehouden móeten worden', waaneer iemand,
diè bijeen en tekenden un tefel verzocht werd, wilde
befteilen welke getegten hij te genieten en weikên
w jjn tig to drinken weuicbt* of waaneer,iemand, ^uge»
nnodigd in e«n gezelfchap wdagde, te verfcjijjneo Lwaó:
near gij intusfehea in »t cerle (geval Vaa uwen beleen
den verooderilellen ffioogl of moetdit hij u gaarne
elke maar bedenkelijke Vreugde "zou willen aandoen,
en'dat heiti nieta aangenamer zen Wezen dan wanneet
gij hem eeot gelégettheid geeft etnen va» uwe gelief;
koosde wenfeóen op een* hém niet al té moellslijke
wijze te bevredigen zoo vereert gij hem dèor die be*
Helling of dat verlangen meteen buitengewoon Vertroht
wen ap zijiie vrieudfehap en liefde jegens u,en dat
moet hem de"» te heuehelijksr' zjnhoe ongewoner
zulk een 'geval én boegroóter zijne meeniog van uw
zedeliik karakter en den trap uwer befcnavïng is ;in't
sndere gevalwanneer de ongetoepeae verfchyningjn
een) gezèifchap eeue bdee'fdheid- zal wezen moet
veronderileldkunnen Worden, dat de grond dér niet
plaats gehad oebbendé nood ging lag, in eene te hooge,
zijn. Schier «lie wekfcn l^omea er'een paar roman,feu
uit, eb men zegtdat velé dertelve door vrouwen'uit
gbeda 'famUie gtfchireveti Worden, die'dikWiiis
w«i&'Wal zij met haren tijd zullen aanvangen. 3|
geven dan haat werk aan iemand, die haren naam
gehei»-houdt en Zllh van den boekhandeiaa- sfeac
kteinigheid daarvoor hat betalen juutom hetfpeldea-
geld der fchriilfter te verhoógende nieuwfte maden,
betet te volgen enz, j
De naam van ongetrouwde vrouwen is in Engeland
grootfteu deels hoogst Onberispelijk, wairtoedc mhos*
perfouen niet weinig bijdragen. Terwyi de EngeU
rchë ntan zich alles vëróórlonfi, en-mók gewoénliik
d»arvan .ge*n ..geheim jnaaktis hfl een ftrenj gegier
ep.ppzleadér Van zijne zustfruh, 'en "höogBt -kittelig
omtrent den naam dergene, die hij wenscht te trou.
«en., Even, als Lovelice, verlangt hij dat zijne
vrouw', of diegene, wetke hO daartoe kiezen wij, niet
alleen zonder vlekkenmaaroek dat naar goede naam
van.elke .verdenking vrij iï. Be ganfehe,opvoeding
is daaraast'gérigt.
vaa de vroigfts kiudtbeid if is het meisje fchter
nooit alleen maar bs.tebdig' bewai'kr. JndeBiardiog
Schools is hare opvoediog van «tie der, jongens noogst
verfcnlU'énd, "liet meisje is fteeds ónder ópïigt gaat'
niet «jiecn itir, ontvangt, niet alleenr bszoeitéa. Dóch
de .iferküe gro'odpilaarwaarop de vtouwélöke eer' ia
Engeland, ruit fteünt op de gehetle hüifclijlte- en
opeabaró tevenswijze viu dit gedacht. Een ineisje is
jé Engeliud fchier nooit aiteeu en met ee» maospsr.
fpon zich aliten te bevindenis in de mces;e gevallan
meeoiog van hét individu det niet genoódigden metiCóhierJgsheel^ontnageiyk, Is het mcisje tc hufs» dan.
oetrekking tot het gezslfcïipen dus in eenen, dezen is het in 'gezeifeHap van hare moeder. De Engeïfché
daardoor bewezeus achting, welke au door gezegde(hui3Éoed:rs hebben de gewoonte eist, ia éeoe nacht'*
«erfehijaisg eerend vcrgoldea wordt. Zoo yérfcOeea:kl«eding in h»re (laapkamer eu in haar kabinetje of
eens de als usens'ch'zoo béminneoswaardige jofeph 11 on- r— -•
verwacht in de■.ezelfchiptkringen van eeaeo zijuer amb
tenaren dien hij zeer beminde en achtto, toen deze
juist zijnen geboortedag vierde en bewees hem, daar.
door de grootfte beïeefdneid; De gclüfc'è beleefde lomp
heden zjja nu eene buitengewone bekoring van den
gezelligén omgang, deels 'om dat zij Rechts uit eene
hóógst oefcfiaafde ziel of de edelfte denkwijze te voor*
fecijn kunnen treden deelt om dat deze wijs van ge.
drag door de fchijobarc tegeaftrijdigheid de verbeel
ding en het verftand aangenaam prikkelt en onderhoudt;
'Zoo zUo cr ook boerterijêo van dezen aard, welke
er ali lompheden Uitziet en deswege ten Uiterfte tref.
fend eo vermakelijk zijn. Alleen mnec diegenewel.
familie veizamëïd is eu zitten dao' tot asn den mid
dag in de bezoekkamèr of hoe zij h»t n 05mca wil*
len, wlar zij arbeidenli'zeü en 'zélfs fchrijveoea
waar hire dochtersnaast taar", hsaelfde does, of
wat haar behagen mogt. Is er eene fiicht eeaeblotd-
vctwaat of eeoige bkeu dédie ais gast io*£ 'hóis is
dan zit bok deze niet op Hare kamer, maar yarrteerr
digt onverwijld d-n uuifelijken kring van het -algemene
woonvertrek." Komt ér eenig bezoek, het zij du vóór
e pc fjqh in *t aijzoaderdan wordt bét
ia de géiheeofchappelijke kamer, ontvangen eir bet ónr
I i j ll ITfh i. .ill-iaan nOhÜ
met fcBónBarea ernst verwgten doen, .w»geDS' tlloe
gierigheid en hebzucht; des: echter moei dia algemeen
als onbaatzuchtig eo weldadig bckeid zijn, en de fcaa
deliag zelve, V/elke uit hebzucht fc-iijntta outfpriugen,
moet uit de cdélfte bron onloochenbaar voortvloeijen
Zoo lang dit oog twijfelachtig of niet door alle leden
van het gezeifchap erkend iablijft zulk cené uiting
esc lompheidof tea mintie ee.se onbezonnenheid
kezich deielve veroorloofom dat hij hier ala'c watejderhoud is algèmséu. Wil de dochter uitgaan j eené
op eene fijne grenslijn ireedt, die geen haar. over-)wafideliog„do:a j dan kan-zij noch alleen noch met
fenreden raag worden, indien niet juist het tegecdeel|eéaièiaaaspetf„origaan,ofheUmoestésuzeernabeflaaa.
van datgene zal plaats hebben, wat men beoogt ijdezub, mair zij gaat me: hare moeder^ ('of niqet,-tot
de fijuite befchaving, of ten minfle het teederfte geslhaar geleidei in een .ander huis vrouwelijk gezeifchap
vO*l, voor Or branrOeetlng via het Teveel en Te-lxaékefi.' -*r Mansbérfonen zijn val' eeise..wardeUu^
twelnVg tic tob co CJi-vtRWDlJ «c. uiting v»u xjlnc yr.|njct vrouwen mot bttttea' .gcltOtcd f doctl alleen met
«achten^ veel vlugheid bezitten. Zoo kunt gij iemabd'eeoe vrouw te gaan i is in .Engeland fchter leta onge.
hoordi, zelfs vele vaó dicgéne welice met éeneumait
verloofd zyuverdatldóven zich dit niet.
"Komt de tijd vaó bet middagmaal aan i dan tleed^
men zich op pieuw éa fptis- aspdegemeenfcbappelijki
tafel; Dé vrotiwen «érwijdcreu zich gewoonlijk eee
dan het mannelijke deel der familie en dab'gaan zjj
allé te zaaien op nieuw in de gezèlfciiapsnamer, waar
zij de man perfónen weder bij 2eu taee ontvangén. De
avonden breagen zij of te huis doorwaar de ganfehe
vrouwelijke famflié bij een zit, of zjj ontvangen ge
zeifchap of gaaa in gezeifchap,
fil het meisje èeaige groote verzameling^ cf e»nt
bal, een Cciucert of een fciouwfpel bezoeken, dan
moe; zij ia 't geleide van hare móeder of eene oudere
vrouw van huis gaan, of men^oektónderdegetrouwde
of oudere bekendeb der temilic eenige" vrouw op, die
insgelijks itaar dat ootd gaat. Déze nsemt voor dien
avónï het geleid: vaa bet meisje op zich cn Wordt met
het F.-jufche woord Ohapsron genaamd.
Kei Eogelfche meisje is alzoo. door opvoeding ea
lacdsgebruik zonder ophoodeo bewaakteo heeft bes
Ook ontgaat zij
EENIGE ÈIGENSCHAPP EN DER ENGEL*
1 SCHE VROUWEN;.
De Eagelfche vróuwen zijn van hare kindsheid if aan
msnïgen dwang osderworpen, en daar zij ook zoo
menig uur op hare' kamer moeteoEijtenWelke hare
broeders in lediggang of bij bunue vérmaken doorbren
gen, zoo zjja vele zeer belezen. Her ia in Eoge*|fieaoig getuigen van baar gedrag.
land eene bekende zaak, dat eéo jong mensch van iS'dezc wscü
20 jaren, zoo dra i:!
ieuzafden ouderdom
«a deze boeijen veel later da» io andere
bij 2:cb met eene vróuw van,-landen. .Stenige v.-ouw in Frankrijk, zoo dra zij-het
in e:u gefprek inlaat, en z;ch,as of 26" jaar b. feïit ftetfci befcr.oiwt zich ais eeüé
buiten' de geroeëoe dingen dea dagelijkfehen levens
waagt, zeiden tegen haar is opgewasfetr.
Dit is <sak eene van de redeuèawaarom de zoo
genaamde geteerde vrouwen «a Engeland niets asiodcr
das gezocht eo bemind zijn, en waarom" de Wijzere
ep kloekzinnigeres wanneer, zij ongewone kundigheden
Oezitten drnselve liever -verbergendan daarmede
zoeken te fchitteren. Er is dikwijls zeer weinig nob-
digom de» nas» van eeo: blauwe kous te bekomes;
:en fpotoaamdies mes aan ceo gezeifchap van ge-
lerde vrouwen te Londeo jgegevéa heeft. Van
eene vrouw te zsggeo.- She iï a Hue stocMng
heet, de helfl der maasp«rf.iaen van haar afichrik"
ken.
Onder is VérHaadige ma'noen bekomt iatósfchenèene
vrouw deawege dea oaam van eene geteerde niet om
dat z.j menigvuldige kundigheden bezit;- oeen het is
veelmeer de geaaaktheid, da walgelijke angstvalligheid
zijn» geieordhaid te toosen en hoofdzakei jk de hooge
*aar«ij," die fummige- - fa de Latijnfcne faal fielleb,
waarin eene vrouw toch hoogat-zeldeo tot eeoige vol,
maafctietd geraakt. Diegene, welke haar leven aan
peubare piaaifes en aan de fpeeltafel doorbrengen
:a wier lezen zieh ten hoogfletot romans eófchottwfpetet
'«paalt, zijn gewoanlyk de bittetfte vérvolgfter» vu,
jeteerde VfouWiir.
De dwang, waaronderdé vrouwen gehouden w«rdca
da vele tijd, dien zjj op bare'kamer dnorbreoge»iï
t kart, hanjgigfche temswüw i« osbfswjtibwsrook
getrouwde, en ueónt zich ongeveer alle die vtijiteden,
welke deze Rand' aan bet vrouwelijke gcBac-if geeft.
Geheel anders ia het in Engeland? Even als zij bier
een jeugdig frisch vóorkoméa veel linger behouden
dan ia andere landen, zoo befchoowen' zQ zich ook
veel langer als voorwerpen der mannelijke opmerkzaam;
heiden jbehoudeo dikwijls nog van *t go tot 'c 40
jaar al die terughoudigg en die ófterfte btofeherdeabcta
en jonkvrouwelijke kieschheid, welke in een m eitje -
van 20 zoo zee; behaagt.
VERSCHILLENDE WYZffN VAN BEGROETING;
De bifchaafde natiën van Europa hebben bijna ee>
uerlei wijzen van begroeting, doch niet zoo de onbs
ichaafde volken in de overige deelen der aarde, wat;
ziïh fchter elke natie door eete bijzonderheid in 'r
groeten oiidéifcheidt, De "(bewoners der Marianifché
eilanden léggen hunne hind op den buik van hem i
dien zij huancachting bewljzen willen. Da eilanders op
socotora knsfen elkander de fdsouderen en verfchei-»
dene volken van het oosten leggen zich voor de mag-
igen met deo buik op" de aardt neder. De bewoiera
iel* PaUbioiUndsu vitten de hand of dén voet defgenen
san, dien Zij bégroeteo Willes éi wry ren zicrh betge-
xigt daabmede. Oi Laplander* drukkenWanneer z$
elkaudér groeten, bucne neuzen vast tegen eJkandsr
en d» Aijenia blazen elkander in *1 not en Wrtjvelt
rtkmtsi» «ss buik smt de baad;