Kerstfeest staat voor de deur. Voor veel mensen is
het thuis gezellig maken en wat extra aandacht geven
aan het eten van die dagen het belangrijkste element.
Voor weer anderen is de geestelijke beleving van het
kerstgebeuren van primair belang. Doch allemaal laten
we toch met Kerstmis onze gedachten uit gaan naar
de geestelijke achtergronden van ons leven. Dat deze
gedachten natuurlijk sterk afhankelijk zijn van onze
levensovertuiging spreekt voor zich.
Het leek ons daarom een goede gedachte een viertal
mensen van verschillende geloofsovertuiging eens aan
het woord te laten over Kerstmis.
„2alig, <®elufefeig, „38ltjs:rf)ap torn* ife
$rettig Heratfeeat" ban Ijarte toe"
„Cen gelufefetg nteutojaar"
..gtesfalamalejkum"
lurtftmfe m #roenoorb
25 december, de dag van de winter- In de donkere dagen voor Kerstmis
zonnewende vierden de oude Ro- is het glas-in-lood-raam van het
meinen als de ,,dies natalis soiis Bejaardentehuis ,,Spaland" wel het
invincti", geboortedag van de on- mooist. Aan de prachtige kleuren zie
je dat het werkelijk de ,,Drie Konin-
gen" zijn uit het Oosten, op zoek
naar het Kerstkind.
En toch is er iets mis. Ze Iopen net
de verkeerde kant op. Misschien
worden ze in de war gebracht door
de vele kleurige sterren, die de ra-
men van de flats versieren.
Zo zou een iegende kunnen begin
nen in Groenoord.
De nog onvolwassen, uit de krach-
ten gegroeide wijk, waarin de wijzen
dwaien van fiat tot fiat op zoek naar
het Kerstkind. Wellicht horen ze in
de Kerstnacht de klokken van de
St. Martinus luiden.
Zo dwaien we allemaal door onze
nieuwe wijk. Een wijk, die nog niet
af is die nog een chaotische in-
druk maakt maar waaraan wel
gewerkt wordt om er iets moois en
iets leefbaars van te maken.
En is dat niet kenmerkend voor de
hele wereidsituatie. Ook de wereld
maakt een chaotische indruk
spanningen, ellende, honger, ooriog
maar er wordt hard gewerkt om
er iets leefbaars van te maken.
En is dit ook niet kenmerkend voor
het leven van ieder van ons. Allen
zijn we bezig om er iets van te
maken al geeft het vaak een
chaotische indruk.
Welnu, dit zoeken en tasten van de
mens vinden we terug in de drie
wijzen uit het Oosten. En dan zijn
we onmiddellijk bij het Kerstfeest
In Bethlehem, in de stai is het Kind
geboren de verlosser der wereld
In dit Kind heeft Gods liefde gestalte
gekregen. Alleen deze liefde brengt
i de wereld en dus ook ons leven de
vrede aan de sjaloom dat is
ook harmonie, geluk, leefbaarheid
Er zai in Groenoord op vele manie
ren Kerstfeest gevierd worden.
Maar wezenlijk gaat het hierom
„Zie, ik verkondig u grote blijd
schap .(J is heden de Heiland ge
boren, Christus de Heer".
Die blijdschap wens ik u van harte
toe. Ds. E. Verwaal
overwinnelijke zon, omdat dan de
zon in zekere zin opnieuw wordt ge
boren en weer zal toenemen in
grootte en kracht.
Voor de christenen was dit feest
aanleiding om op deze datum de
geboorte te vieren van Hem, die hun
Licht en hun Zon was: KERSTMIS
of CHRISTUS-MIS"
Zou het Kerstfeest voor de bewo-
ners van Groenoord nu ook een
eigen inhoud hebben
Dit bepaald niet. Hoogstens kunnen
we zeggen dat door ons woonoord
kerstmis een bepaald accent krijgt
zoals we spreken van kerstmis in
de bergen"of „kerstmis in de tro-
pen."
Wat zou nu kerstmis voor Groen
oord in het bijzonder kunnen bete-
kenen?
Groenoord is een wijk in opbouw,
niet slechts wat de flats betreft, de
beplanting en andere voorzieningen,
maar ook vooral sociaal en maat-
schappelijk.
Immers de gezinnen die zich in
Groenoord vestigen komen uit alle
delen van Schiedam, van de provin-
cie, van het land. Meestens is men
niet slechts een „vreemde" voor de
buren, maar men voelt zich ook zo.
En omdat men prijs stelt op zijn pri
vacy, houden verschillenden zich op
een afstand, met het gevolg, dat
men toch wat verioren loopt.
Zou kerstmis, het feest van vrede,
waarop men zich meer dan anders
verbonden, ja, verbroederd voelt
met anderen, zelfs de elkaar be-
strijdende frontsoldaten in Vietnam
zullen elkaar op die dag de hand
reiken zou kerstmis voor Groen
oord niet een aanleiding kunnen
zijn voor wat meer contact, harte-
lijkheid en meeleven met elkaar?
,,De goedheid en de mensenliefde
van God, onze Heiland, zijn versche-
nen(Tit, 3,3). Laten wij in
Groenoord deze gestalte geven in
onze toenadering en ontvankelijk-
heid tot de ander, al is het alleen
al in een welgemeend ,,ZALIG, GE-
LUKKIG, PRETTIG KERSTFEEST"
M. W.
Wederom loopt een jaar ten einde
Een periode waarin we ons hebben
kwaad gemaakt en ook gelachen,
waarin we probeerden goed te doen
en ook waarin we elkaar eens flink
te pakken namen.
Niets bijzonders dus op een ding na,
kijkt u maar eens goed om u heen.
In onze kleme levensperiode is de
wereld wel zo radicaal aan het ver-
anderen, dat we het idee krijgen,
dat ze vele eeuwen heeft geslapen.
Sinds de mens nu ca. 50 jaren bezig
is onder de gebods- en verbodsbe-
palingen der goden en demonen uit
te kruipen, gaan er twee dingen met
sprongen vooruit.
Allereerst het begrip m e n s e I ij k-
h e i d; zijn we niet veel nader tot
elkaar gekomenDe begrippen uit
de verleden tijd van ,,die ooriog
daar ver weg in Vietman is ver van
mijn bed", zijn omgezet in begrip
voor de lijdende burgerbevolking en
het sneuvelen van vele mensen
(soldaten).
Ook de hongerende bevolkingen in
Biafra hebben onze aandacht en bij-
stand. Zo maar enkele voorbeelden
dus van doodgewone medemense-
lijkheid.
Het tweede winstpunt zit gekoppeld
aan het eerste, nl. de vooruitgang
der wetenschappen en technieken.
Vooral de communicatiemiddelen en
de vervoersapparaten hebben de
aardbol begaanbaarder en leefbaar-
der gemaakt. Dat we er af en toe
geen raad mee weten en de tove-
naarsleerling spelen is moeilijk de
vooruitgang te verwijten. Eerder de
remmingen van vroeger die ons een
paar duizend jaar deed stil staan in
ontwikkeling.
Doch langzaam trekt ook deze mist
voor de menselijke geest op en zul
len komende generaties bevrijd wor
den van wanbegrippen die van on-
waarde zijn gebleken. Moeder aarde
zal glimlachend toezien en een zucht
van verlichting slaken. Nee, de mens
hoeft zich niet terug te werpen in
het stadium van de reptielen en an
dere succesloze experimenten. U
kent toch ongetwijfeld de beschrij-
ving van Tergil Cheorghin, die
schreef: ,,Het zou veel waard zijn
om te weten welk oordeel een histo-
ricus in het jaar 3000 evenver
van ons verwijderd als wij van de
kruisvaarders over onze eeuw
zal uitspreken, wanneer hij op onze
handelingen terugblikt.
Laten wij hopen dat dit zijn oordeel
zal zijn:
De twintigste eeuw was zonder twij-
fel de belangrijkste periode van
honderd jaar in de historie der
mensheid. Zij begon met de verove-
ring van het luchtruim en voordat ze
halverwege was gevorderd, schonk
zij de beschaving de beheersing
van de atoomenergie.
Beide gebeurtenissen, hoezeer zij
ook 's werelds aanzien vermochten
te wijzigen, werden echter spoedig
door andere in de schaduw gesteld.
Nu duizend jaar later, komt de ge
hele geschiedenis van de mensheid
voor de 20e eeuw ons voor als een
voorspel tot een groot toneelstuk,
een voorspel dat zich afspeelt op de
smalle strook van het toneel voor
dat het gordijn opgaat en de decors
zichtbaar maakt.
Voor ontelbare generaties van men-
sen gold dat kleine stukje toneel
de planeet aarde als het geheel
der mogelijkheden en zij zelf als de
enige spelers. Maar tegen het einde
van die fabelachtige eeuw begon
het gordijn langzaam en onverbid-
delijk te rijzen en de mens werd
zich er eindelijk van bewust dat de
aarde slechts een van de vele we
re/den was, de zon slechts een van
vele sterren. De raket die eind 1968
startte bracht het einde van millioe-
nen jaren van afzondering.
Met de landing van het eerste ruim-
teschip op mars en venus werd de
jeugd van het menselijke ras afge-
sloten en nam de geschiedenis zo
als wij die thans kennen een aan-
vang
Zo is er voor de Humanist en ook
de buitenkerkelijke mens een ge-
dachtenwereld mogelijk op het einde
van het jaar vierende de terugkeer
van het licht en hopend op de toe-
komst.
Immers zeer veel moeilijker is leren
leven met onzekerheden dan met
halve waarheden.
Groenoord is daarom voor velen
een oord met een beter, moderner
en eerlijker leefklimaat, Zwart Naza
reth, nog steeds een zere plek in
ons Schiedam is daar een goede
tegenstelling van. Ook wij, het be-
stuur van de Gemeenschap Schie
dam wensen u een gelukkig nieuw-
iaar.
E. de Brabander.
Ter gelegenhe/d van Zijn geboorte
kijkt men ook met Moslimse gevoe-
lens vol bewondering en eer naar de
kribbe Jesus.
De H. profeet Mohammed schrijft
van Hem in de H. Koran ook in
deze stijl.
Hosanna aan de profeet van de
naastenliefde Jezus; door hem krijgt
deze vanuit alle opzichten
koude wereld warmte en kleur!
Dr. L. Foldesy.
Knirp, knirp doet de sneeuw
Jantje geeft een grote geeuw
Want't is al heel erg laat
Maar Jantje moest nog over straat
Omdat hij sarhen met mamaatje
En natuurlijk ook papaatje
Naar 't kerstfeest is geweest
Dat is zo'n prachtig feest
Kinderen die prachtig zingen
En die mooie kerstboom dingen
Bailen, stingers, kiokjes met muziek
En bovendien een gouden piek
Een mijnheer die mooi kon praten
Maar nu Jan de kerstzaai heeft
verlaten
Merkt hij, dat hij at bijna slaapt
Vandaar dat hij nog maar eens
gaapti
H. G. Bakker.
De klokken kiinken door de stad,
De sneeuw valt van hoog neer.
in ieder huis vindt men een boom,
Met kaarsjes en veel meer.
De klokken kiinken door de stad,
De mens die pronkt en praalt.
Ats vreemden zijn ze voor elkaar,
Geen een die licht uitstraaltl
De klokken kiinken door de stad,
Woest, omdat wij vrede willen.
In deze tijd die Kerstmis heet.
Maaroorlogsbloed is niet te
stillen!
H. G. Bakker.