LEKKER PRATEN' Groenoord bouwde lijn flats op historische grond Familie Lansbergen HENFLI waardebon 2.50 voor meubelen PARKWEG 201SCHIEDAM Als bewoners van Groenoord zijn we vertrouwd geraakt met her huidige beeld van onze wijk; aan het strakke patroon van pleinen en trottoirs, aan de eenvormigheid van de hoge flat- gebouwen. Wjj weten niet beter of het is altijd zo geweest en we aanvaarden het gemis van gezelligheid scheppende oude bouwwerken in het besef dat moderne stedebouw hiervoor geen plaats biedt! Het leek ons daarom aardig ons eens te verdiepen in de situatie voordat de bouw van Groenoord begon. F.J. ELDERHORST Noordeinde 1 Telefoon 70 10 91 Een andere kwestie over een weg. De zaak toch rond. De Heer Abma. Samenvatting. Extremist. Centrum. DE T.V. MONTEUR VOOR GROENOORD E.O. BEL RADIO Lange Kerkstraat 86 - Tel. 26 29 96 Eigen service-dienst. Drie maanden garantie op reparaties. Bij ons geen hoge reparatiekosten. op vertoon van Ook 's-avonds helpen wij U uit de Slot. complete woninginrichting MEUBELEN - BEDDEN TAPIJTEN - BEHANG SCHIEDAM Slot. De naam Lansbergen en Poot komen we ook tegen bij een ander heet hang- ijzer: de aanleg van een nieuwe rijvveg, die de kom van Kethel moest ver- binden met de Kethelpolder. In die tijd was A. Lansbergen wethouder, L. Lans bergen raadslid, evenals de hr. A. Poow De „Nieuwe Schiedamsche Courant" van 4 September 1&95 schrijft het vol- gende: „De nieuwe rijweg, die de kom der gemeente met de naburige Kethel polder in verbinding zal brengen, blijkt heel wat voeten in de aarde te hebben. De omstandigheid, dat de richting van die weg de Katholieken, die zich uit de polder naar de kerk begeven, een weinig zal ten goede komen, schijnt voor sommige papenhaters genoeg te zijn om zich zoveel mogelijk tegen het tot -stand komen van die weg te ver- zetten". De nieuwe burgemeester Ce- vers Deynoot had het er maar moei- lijk mee. Later schrijft de Nieuwe Schiedamsche Courant: „In de laatste vergadering door den ouden raad (2 September) is eindelijk de zaak tot een eind gebracht. Het maken van den Polderweg is aan den minsten inschrijver etc Tot recht begrip van de toestand moet hier nog worden bijgevoegd dat vele weldenkende protestanten zich van bovenbedoelde onedel partijdrijven ge- heel afkerig tonen. Zelfs van de zijde dergenertj die zich aanvankelijk het hevigst weerden, blijkt toch allengs de overtuiging veld te winnen, dat het goed recht hier geheel aan de zijde der Katholieken is". Wij in onze tijd denken, dat de protes tanten het op de duur wel een mooi gezicht gevonden zullen hebben, dat de Katholieken eindelijk eens met mooi gepoetste schoenen, die nu mooi ge- poetst bleven door de nieuwe weg, naar de kerk stapten. Rest ons te vermelden dat wij de meeste gegevens ontleenden aan pen- nevruchten van de heer Abma in de „Nieuwe Schiedamsche Courant" van 1954 e.v. De gematigd progressief en dynami- sche conservatief stellen het verleden of de toekomst niet als je van "het, als absoluut. De progresist stelt de toe komst, de statisch conservatief het verleden absoluut, De progressist kan daarbij gemakkelijk revolutionair, de statisch conservatief reactionair wor den, dus extremist. Prof. Delfgauw noemde een de extre mist: „als degene, die een bepaalde gedachte met voorbijzien van alle nuances en consequenties tot het uiter- ste (extremum) doordrijft. Daardoor wordt de gedachte losgerukt uit de totale werkelijkheid en werkt niet meer heilzaam, maar heilloos." De echte extremisten zijn gemakkelijk te herkennen. We noemen ze dan door- hakkers, doordouwers. Het zijn meestal geen gemakkelijke mensen. Maar bij hen is tenminste een ding zeker: ze menen het eerlijk. Je weet wat je aan ze hebt, ze staan achter hun woorden. Ze draaien niet want ze zien maar een doel: hun doel. De ander horen ze wel,. maar ze luisteren niet. Hun doel is echter duidelijk, want ze brengen het zelf doordringend aan de man. En dan kan je van de vele opportu- nisten van deze tijd niet zeggen. Want wat is hun doel Meestal een klein persoonlijk voordeeltje, ondanks hun „grote woorden." De echte extremist, (dus niet de zo juist beschreven opportunistische weer- haan) zal iemand van het centrum nooit kunnen begrijpen. Voor hem kan slechts gelden: hoe verwerkelijk ik volledig mijn idee. Hij Iijkt daarom dynamisch, maar dat is schijn. Want hij vlucht voor het heden en sluit zich op in verleden of toekomst. Hij kan niet zien dat iemand van het centrum tracht te werken naar een realistisch evenwicht. Voor hem is dat alleen maar slap, kleurloos, karakterloos. Hij spreekt schamper van compromissen- zoekers, sukkelaartjes. Hij kan niet begrijpen dat een compromis dikwijls juist het resultaat is van goed en eer lijk denken, waarbij het gemeenschap- pelijk aanvaardbare van twee menin- gen verenigt zijn. M.b.t. het centrum gaan wij nu wat dieper in op het woord polarisatie, hetwelk wij zojuist in haar misbruikte vorm behandelden. De menselijke sa- menleving wordt geheel beheerst door uitersten, zgn. polariteiten, die hoewel ze aan elkaar tegengesteld zijn, toch steeds bij elkaar horen. We kunnen er pakweg een stelletje opsommen: indi- viduele en gemeenschappelijke verant- woordelijkheid, individuv en gemeen- schap, vrijheid en gebondenheid, har- monie en strijd, gelijkheid en ongelijk- heid, oud en nieuw; jong en oud en ga zo maar door. De polen van deze tegenstellingen zijn uiteraard onwerke- lijkheden, want ze kunnen op zich zelf niet bestaan. De sociale waarheid ligt niet in het midden, maar in de spanningsruimte tussen deze polen die elkaar niet op- heffen, maar aanvullen. Er stonden in het gebied dat door onze wijk wordt begrensd een 8-tal oude boerderijen, die de een na de ander ten offer vielen aan de slopqrshamer om ruim baan te maken voor stads- uitbreiding en wegenbouw. Slechts 1 boerderij bleef dit lot bespaard n.l. de boerderij Landvreugd, om te gaan die- nen als cultureel en recreatief centrum. De mooiste boerderij echter was de boerderij Groenoord, die ongeveer stond op de plaats van de huidige Martinuskerk en die zijn naam heeft gegeven aan onze wijk en het zwembad. Gebouwd in het jaar 1613 en staande op een terp die volgens archeologen al een vroeg middeleeuwse hoeve heeft gedragen, heeft ze eeuwenlang een dominerende plaats ingenomen in het wijde polderland. Het was een kapitale boerderij, om- geven door een eeuwenoude bomen- partij. Haar muren - 70 cm dik - ver- borgen een raadselachtige indeling, prachtige oude tegels en een unieke balkenconstructie. In haar stallen was plaats voor 50 a 60 stuks vee en haar zolder torstte 's-winters gemakkelijk 4 a 5 ton stro. Geslachten boeren bestierden haar, weidden er hun koeien op de omrin- gende weilanden en maakten er - tot in de wijde omtrek beroemde - boter en kaas, 18 jaar lang zelfs jodenkaas onder rabbinaal toezicht, tot de laatste boer de heer C. P. M. Lansbergen het hoofd moest buigen voor het onaf- wendbare noodjot en met vrouw en 9 kinderen benevens de gehele vee- stapel verhuisde naar een nieuwe boer derij (overigens ook al bijna 100 jaar oud) aan de Harreweg in Kethe'. Daar brachten we hem onlangs een bezoek en spraken er een avond lhng gezellig over de oude boerderij en haar roemruchte verleden. Als raadslid van Schiedam interesseert de heer Lansbergen zich bijzonder voor de sociale aspecten van de nieuwe wijk Groenoord. De leefbaarheid van de wijk is iets wat hem bijzonder ter harte gaat. Vandaar zijn gevecht destijds, met vele anderen, de boerderij te mo- gen behouden; haar fraaie lijnen en prachtige bomengroep te mogen op- nemen in het geheel van de nieuwe wijk. De boerderij had dan prachtig kunnen fungeren als sooiaal-cultureel centrum, theeschenkerij o.i.d., de sta- tige bomengroep had de stedeling tussen de sfeerloze steenblokken een oase van rust gegeven die hij zo nodig heeft. Wie de krhnten uit die tijd er op na leest, vindt dan ook vele stemmen die voor het behoud van de boerderij pleir- ten; dit in navolging bijv. tot Rijswijk, waar enkele boerderijen en lanaerijen een ideaal tegenwicht vormen me: de flatblokken rondom. De stadsplanners zagen echter geen kans hun wijk te bouwen rondom de boerderij en tenslotte wdrd dan ook tot de sloop ervan besloten. De teleurstel- ling over deze beslissing laat zich nAg voelen; niet alleen bij de heer lans bergen, doch ook bij diegene die zich pas nu voor de historie van Groenoord interesseert. Na het slopen van de boerderij, in 1963, zijn veel waardevolle voorwerpen zoals een muuranker, kloostermoppen, wand- tegels etc. terecht gekomen in het Veerhuys in Overschie. Ook een boven- licht van de looerderij wordt daar be- waard. In dit Veerhuys, dat dopr oe heer Augusteyn met veel enthousiasme wordt beheerd, werd in 1965 zelfs een speciale tentoonstelling over Groen oord gehouden die door vele hoog- waardigheidsbekleders uit Schiedam. Rotterdam en Delft werd bezocht. Hiermede komen we eigenlijk terecht op het belangrijkste punt van dit arti- kel en wel dit: Al is de boerderij Groen oord verleden tijd, er is in de onmid- dellijke omgeving van onze wijk nog zo veel moois te zien. Wie vanuit de wijk enkele honderden meters Ioopt, komt midden in de kern van het oude dorp Kethel terecht. De sfeer hier doet weldadig aan; oude boerderijen en arbeiderswoningen groepen zich rond de historische kerk, die een grondige restauratie onderging. Wie verder wil, kan de kant op van Schipluiden of Delft. Hier wemelt het van prachtige boerderijen en fraaie polderlandschappen. Vergeet de zicht- bare nabijheid van de oprukkende stadsuitbreiding van Schiedam, Vlaar- dingen en Delft en geniet van de lan- delijke rust zolang het nog kan. Want over enige jaren zullen die steden nog weer meer boerderijen en landerijen aan hun gulzige landhonger ten prooi laten vallen. Ons practische advies: Laat de auto thuis en ga te voet of met de fiets Want pas dan kunt u van de aanwezige schoonheid ten voile genieten. waarborgvoo&akkundigheid' deze advertentie nood BEL DAN 70 71 43. Boerderij Groenoord Het was een kapitale boer derij, omgeven door een eeuwen oude bomenpartij.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Groenoord Akkoorden | 1972 | | pagina 9