w NU ELKE AVOND TOT KOELKASTEN - SHOW IN DE PHILIPS Plaatsen van terechtstelling in de oorlog en in de liefde DRUKKE DANCINGS MET ONZEKERE TOEKOMST de mö/i VzN Deze week in de bioscopen 1 - DE HAVENLOODS DONDERDAG 1 APRIL 1965 /"iver weinig spionnen en geheime agenten in de wereld is zoveel ge schreven en gefantaseerd als over Mnta Hari, van wie de mythe wil, dat zij een soort femme fatale was, die een enorme indruk zou hebben gemaakt op de bezoe kers van Parijse music-halls, waar zij als Indische danseres optrad in een voor haar tijd bijzonder gewaagde kledij, een strip-teaseuse avant la lettre. Tot haar bewonderaars zouden ook vele hogere officieren hebben behoord, van wie zij allerlei militaire geheimen vernam, die zij dan aan vijandelijke agenten tijdens haar dansen overseinde door middel van arm- en handgebaren. Zo zou zij ver antwoordelijk zijn geweest voor talrijke Franse nederlagen totdat de Franse ge heime dienst haar kon ontmaskeren en zjj in '17 te Vincennes werd gefusilleerd Uit een recente publicatie van onze langenoot Sum V/aagenaar kan men af leiden, dat Mata Hari eigenlijk Marga- retha Gertrude Zelle heette en in Lecu- warden werd geboren. Ais echtgenote van een Nederlandse officier woonde zij enige tijd op Sumatra; na de scheiding trad zij in Parijs als Javaanse danseres op. Haar spionagewerkzaamheden zou den slechts op pocherij en exhibitionis me berusten; haar terechtstelling in 1917 zou het gevolg zijn van de noodzaak voor de Franse legerleiding het door de vele verliezen geschokte moreel van leger en burgerbevolking te herstellen. ook de film niet onberoerd gelaten. Bin nenkort kan men Jeainne Moreau als Mata Hari zien in een op een scenario door Francois Truffaut gebaseerde film van Jean Louis Richard. Ook hierin Marino Vlady en Ugo Tognazzi, het echtpaar in Marco Ferreri's „Het Huwelijksbed (in Cineac-Beurs) ft ARENA: Levend ingemetseld, 18 .i. OO CENTRAAL: Meisjes, mambo's en whisky. 18 j. OO ft CINEAC-Beurs. Het huwelijksbed, 18 j. ooo CINERAMA: Circus World (prol.) a.l. 1: vanav 4 j-, OC Klaar! ter, 14 j. OO volgende do- r 18 j. OOO Twee zijn onschuldig, Robur de Veroveraar, a.l. HNEMA: My fair Lady (prol.) a.l. OOOO GRAND: Irma la Douce (prol.) 18 j. 's avonds: Bataan (Zij vochtgn als helden) 18 j. OOO KRITERION: Allez France (prol.) a.l. LUMIERE: Geheim agente in Gibral tar (prol.) 14 j. OO - LUXORDe koning is geschift, a.l. OO METRO: Rio Conchos, 14 j. OOO MONOPOLE: t.m. zo, di, wo: Maciste contra de koppensnellers, 14 j. OO za-nacht: Bekentenissen van een opiumschuiver, 18 j. OO zo en wo-mi: De hel va 14 j. O PASSAGE: Roustabout OO PRINSES: Vijf mijl voor middernacht, 18 j. OOO vr- en za-nacht: Morgen zal ik hui len, 18 j. OOOa,. u za- en zo-mi: Ali Baba rovens. a.l. OO wo: Marisol, een engel in huis, a.l. OO REX: vanavond. Stripgirls in Soho, 18 j. O vr t.m. wo: De laatste dagen van Rome, 18 j. OO volgende do: Whatever happened to Baby Jane, 18 j. OOO STUDIO '62: Mata Hari, 18 j. OO THALIA: The Train (prol.) 18 j. OOO 'tVENSTER: Liefde onder voorbe houd (prol.) 18 j. OOO VICTORIA: vanavond: 14 j. OOO vy.,. Het bezoek, 1 Californië, e veertig volgende do: The ,-mi: De z première wordt weer voortgeborduurd op de ver moedelijke mystificatie, die Waagenaar als in strijd met de werkelijkheid ver werpt. Er is in dit opzicht dus niets ver anderd sinds 1931, toen Greta Garbo onder regie van George Fitzmaurice een exotische Mata Hari portretteerde, die men thans nog eens in Studio 62 aan de huidige normen kan toetsen. Wanneer men dat tenminste wil doen, want zeker in dit geval is het verstandig om mèt de klok mee terug te gaan en bijna 35 jaar film-evolutie te vergeten. Dan blijft er een (26-jarige) Garbo over, die tpch wel fascineert in haar melodramatische op treden, al doet de sluierdans bijna ridi cuul aan. Hoofdzaak echter is haar ro mance met de jonge Russische vliege nier Rosanoff. die door Ramon Novarro in de toenmalige jeune premier-stijl wordt gespeeld. Zij misbruikt zijn liefde om in het bezit te komen van geallieer de documenten, hierbij gesteund door de Russische militaire attaché in Parijs, generaal Shubin (Lionel Barrymore), die eveneens van haar houdt maar door haar wordt neergeschoten, wanneer hij uit jalouzie haar verraadt aan de Fran se geheime dienst. Rosanoff is intussen blind van het Russische front teruggeko men en neemt afscheid van zijn naar de executieplaats gevoerde geliefde, in de mening, dat zij in het ziekenhuis geope reerd zal worden TTet bed als plek van terechtstelling is J-A het satirische thema van de film ,.Le Lit Conjugal" („Het huwelijksbed") in Cineac-Beurs, die in Italië „l'Ape Regiina" („De Bijenkoningin") als titel bad, omdat de man hierin als dar wordt voorgesteld, die na gedane arbeid door 't wijfje wordt gedood. Regisseur Marco Perreri, die zich reeds een reputatie heeft verworven als voorstander van een nogal wrede humor, zoals in ,,E1 Coche- cito" (,,Het Wagentje", binnenkort in Kriterioni en „La Donna Scimmin" (An nie Girardot als „aapvrouw"), heeft zich in „Het Huwelijksbed" beijverd toestan den vó6r en in het huwelijk, alsmede de houding van de geestelijkheid hiertegen over aan de kaak te stellen, zoals dat in Italië de laatste jaren veelvuldig ge schiedt. Ugo Tognazzi is de 40-jarige Al fonso, die eindelijk het huwelijk aan durft en daarvoor de knappe Regina (Ma rina Vlady, voor deze rol bekroond in Cannes) uit een conventioneel, burgerlijk gezin kiest. Tot de dag van de bruiloft houdt zij hem gedecideerd op een res pectabele afstand, na de huwelijksvol trekking ontpopt zij zich als een veel eisender echtgenote, dan de met een zwak hart gezegende Alfonso kan op brengen. Een priester adviseert hem hormoon-injecties, maar tegen al dit krachtsvertoon is zijn gezondheid niet opgewassen en wanneer er dan eindelijk een zoon geboren wprdt, vinden zijn doop en de begrafenis van de vader vrijwel op hetzelfde ogenblik plaats Ferreri's film „Het Wagentje" maakte hij in Spanje en voor de vele Span jaarden die in Rotterdam en omgeving werken zou het een attractie zijn, wan neer vertoning hiervan niet te lang op zich zou laten wachten. Ondertussen heeft het Prinses-theater op verzoek van de Spaanse Vereniging hier ter stede reeds het lofwaardig initiatief genomen, regelmatig in haar woensdag-cycli ('s middags en 's avonds) Spaanse films te draaien, zulks vooral ten gerieve van Spaanse arbeiders, ofschoon Nederland se ondertitels deze films natuurlijk voor iedereen genietbaar maken. Op woens dag 7 april start Prinses met een Rotter damse première, „Marisol, een engel in huis" („Ha Llegado un Angel") van Luis Lucia. Hierin speelt de hoofdrol het zin gende en dansende Spaanse wonderkind Josefa Flores Gonzales, bijgenaamd Ma risol, uit Malaga in Andalusië, dat men enige jaren geleden kon zien en horen in een show van Rudi Carrell, een blond, blauw-ogig meisje met een verkwikkend zuidelijk temperament Wanneer Mari sol de belangrijke beslissing neemt, dat ze na de dood van haar vader opnieuw een familie wil hebben, dan betekent dat niet alleen een treinreis van Cadiz naar Madrid, maar het houdt ook in, dat haar oom Ravmond een revolutie te zijnen huize beleeft. Deze is namelijk gezegend met een vrouw, die met zijn inkomen maar al te goed raad weet. en met een aantal kinderen, die dit edele initiatief van moeder energieker ondersteunen dan papa wel zou wensen. De eindjes kunnen namelijk maar nauwelijks aan elkaar ge knoopt worden en in vele precaire situaties moet de oude getrouwe Her- mine bijspringen. Marisol is niet alleen opgeruimd van karakter, maar ze heeft ook wat geld, dat ze af en toe laat rollen; toch is zij aan vankelijk niet bijster welkom en een klein vriendje, dat zij onderweg heeft ontmoet, moet zich dan ook voortdurend schuilhouden. Toch is zij het, die redding brengt in allerlei gecompliceerde fami lie-aangelegenheden en dan is de happy ending niet ■""""-t Franse )agobert de laatste koning der Merovingers uit de 17e eeuw, die zijn broek binnenste buiten aantrok, is aanleiding geworden tot de komische film „Le bon Roi Dag- obert", waarvan Luxor de Maasstedelijke première brengt onder de titel „De koning is geschift". De inhoud geeft de droom weer van een kleine deugniet, Bébert Pelletan die voor straf een opstel voor school moet maken. Tot dit doel instal leert hij zich bij de televisie, die hem met een Ivanhoe-uitzending danig inspi reert. Zo komt het opstel tot stand, hu moristisch, parodistisch, anachronistisch met Fernandel als de gemoedelijke feo dale vorst en Gino Cervi als bisschop Elois, zijn adviseur, die ten strijde trek ken om Reims te redden uit handen van Dagobert's broer. Pierre Chevalier re gisseerde een en ander met de Franse (ridder)slag, maar het draait natuurlijk vooral om Fernandel en Gino Cervi, in dertijd befaamde opponenten als Don Camillo en Peppone. In Arena nog eens ouderwets griezelen bij „The strange Door" („Levend in gemetseld"), een verfilming door Joseph Pevney van R. L. Stevenson's roman „The Sire de Maletroit's Door". Charles Laughton speelt hierin de 18de eeuwse Franse edelman, die de man, door wie het meisje, dat hij beminde, werd afge- kaapt, twintig jaar lang in een kerker houdt opgesloten, zonder dat diens doeh- „DE MAASSTADSPELERS" IN ROTTERDAMSE SCHOUWBURG Maandag 12 april wordt in de Rotter damse Schouwburg, een opvoering gege ven door „De Maasstadspelers" van de klucht „Champignol tegen wil en dank" van George Feyeau. Deze voorstelling wordt gegeven ten bate van de Vereni ging tot Bestrijding der Tuberculose. Aanvang 20.15 uur. Kaarten vooraf verkrijgbaar, telefoon 28.36.40 en 13.50.00, toestel 131. Vanaf 10 april aan de kassa. VOOR BETERE SCHOENEN geen f50.- t/m f90.- p. paar maar voor minder dan de helft t! Dè goedkoopste zaak in betere schoenen JONKER FRANSSTRAAT 75 - ROTTERDAM „Habanera" en ,X?Ambassadeur" Greta Garbo „Mata Hari", week Roman Novarro in Studio 62 deze reprise geeft ter daarvan afweet. Boris Karloff is de cipier,^ die aan alle terreur een eind weet die hier werken of onze stad aandoen, staat in geen enkele verhouding tot liet feit dat Rotterdam de eerste havenstad ter wereld is. Er is weinig vertier voor de zeeman die het in de meeste gevallen moet hebben van wat de dancing hem te bieden heeft. Na de sluiting van „Pom padour" en „Cascade" zijn de mogelijk heden nog beperkter geworden en met de wetenschap voor ogen dat ook de dan cings „l'Ambassadeur" en „Habanera" aan de Rochussenstraat moeten verdwij nen wordt dit een probleem dat de ge meente direkt aangaat. Nu de financiële mogelijkheden van Rotterdam flink ingebonden zijn wordt er natuurlijk ook geen haast gemaakt met plannen die het bestaansrecht van deze twee overgebleven dancings aan de Ro chussenstraat aantasten. Vast staat ech ter dat dit alleen een tijdelijk uitstel is. Uit het hoge bezoekerscijfer blijkt wel dat deze dancings in een behoefte voor zien. Vooral van vrijdag tot en met zon dag zijn beide dancings volledig bezet en het aantal buitenlanders wordt geschat op circa 80 pet. Hieruit blijkt dat men niet aangewezen is op stadsbezoekers, maar dat hier, in de onmiddellijke nabij heid van de havens, door een internatio naal publiek de weg naai legen „vermaakcentrum" gevonden is. In een gesprek met enige direktieleden van „Habanera" wordt dit bezoek nog eens in duidelijke cijfers vastgelegd. Jongstleden zaterdag werden van 21.00 tot 4.00 uur ongeveer 1100 bezoekers ge noteerd. Dertig personeelsleden zijr. in vaste dienst, buiten een orkest van 5 tot 6 personen, om alles ordentelijk en vlot te laten verlopen. Het publiek wordt hier tweemaal per avond een orkestshow ge boden naast de vertoning van korte, oude filmpjes. denken dat dit noodgebouw er in 1965 nog zou staan. Deze dancing moest in 1950 al weg, maar zover is het gelukkig niet gekomen, want ik zou niet weten waar we dan naar toe moeten. We heb ben de beschikking over ongeveer 350 m2 vloeroppervlakte en we hebben die ruim te nodig. We hebben echter genoeg reali teitsbesef om aan de toekomst te denken. Indien de gemeente ons een goede plaats aan zou wijzen, en daarbij denk ik uiter aard aan een vermaakcentrum in het hart van de stad met verbindingen naar alle kanten, dan springen wij daar dii-ekt in. Men zou dan de gelijk gerichte gele genheden in eikaars nabijheid moeten plannen en vooral moeten zorgen voor een goede aansluiting met de havens." „Habanera", één van de eerste Hore. ca-bedrijven in het land die met een vijf daagse werkweek kwam, blijft het oog op de toekomst richten. Ditzelfde geldt voor „l'Ambassadeur" waar de bedrijfs leider, de heer J. J. Dekker (een leven in dienst van het horeca-bedrijf van Wei- mar tot l'Ambassadeur) ons zegt: „Ik begrijp dat de gemeente in een moeilijk parket zit, maar dit neemt niet weg dat wanneer een gelegenheid als deze weg valt, er een verspreiding van vertierzoe kers zal optreden. Daar zou de gemeen te niet mee gebaat zijn en hier storen wij niemand. Dat is in het verleden wel eens anders geweest, maar de tijd van de relletjes is definitief voorbij. Wij be schikken hier, qua zaal, over de meest volledige outillage en we gaan verder. Ons streven blijft hier een plaats voor entertainment te scheppen en indien dit hier niet meer gaat, hopen we op een zo gunstig mogelijke plaats in de stad. Wij werken met de beste orkesten die wij door bemiddeling van onze impresario, de heer Van Rees, kontrakteren, wij geven om de 30 minuten een show en er worden kosten noch moeite gespaard om steeds een afwisselend programma te bieden. Als men van deze eerste havenstad een klinische stad wil maken dan lijkt me dit niet zo heel moeilijk. Beter is het echter om het gewone patroon te volgen. Als er een grote behoefte bestaat a,an ontspanning voor de buitenlandse gasten, dan moeten we hierin tegemoetkomen. Het gaat niet aan om alles omver te trekken en daarvoor niets in de plaats terug te zetten. Dan zou men het paard achter de wagen spannen en dit lijkt mij voor een voortvarend stadsbestuur als het onze een beslissing dié nooit genomen zal worden." •V. Nog maar net uitgebracht en nu reeds zijn de Philips koelkasten vermaard om hun enorm grote inhoud en kleine uiterlijk! Kom kijken! Kom kijken! Ga ook kijken bij de speciale Philips huishoud-stand: demonstraties, volledige voorlichting en advies over droog-automaten, was-auto- maten en afwas-automaten. U hoort er alles, wat u graag wilt weten De Philips' toonzalep zijn geopend van maandag t/m vrijdag van 9 tot 22 uur en 's zaterdags van 9 tot 18 uur. De Philips' toonzalen liggen ca. 100 meter vanaf de kruising Meent-Goudsesingel aan de rechterkant. Tramlijnen4 - 10 -15 -16.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1965 | | pagina 13