Jart onder de riem"
expositie die veel
duidelijk maakt
Zaterdag groot feest voor
600 dove landgenoten
PWol
- illegale pers herleeft:
Skunes?***hui<J?
In
Zeek a detkorps
D.O.K. telt thans
ruim 1300 leden
De geboorte van het
Nieuwe Testament
h°uddte3
Voor de helft gelijk
DE HAVENLOODS DONDERDAG 29 APRIL 1965
"De» tentoonstelling is geen aansporing om de kloof tussen ons land
en Duitsland weer uit te diepen. Maar wij mogen de les van de geschie
denis niet van ons afwerpen. De geschiedenis is helaas een van de
iwakste punten van ons volk en wij vragen ons nu wel eens af: zijn
de kernwaarden, die de geschiedenis ons overlevert, nog wel veilig in
deae tijd?" Dit zei dinsdagavond burgemeester W. Thomassen bij de
opening van de tentoonstelling „Een hart onder de riem" in het His
torisch Museum. De heer Thomassen sprak bij die gelegenheid niet
alleen als burgemeester, maar ook en misschien vooral wel als
oud iMegaal strijder.
Vijfentwintig jaar geleden veeian de
Duitse troepen verraderlijk ans land bin
nen. Op 10 roei 1940 overschreden zij
onze «renzen, op 14 mei werd de binnen
stad door een onzinnig bombardement
verwoest. Op 15 mei capituleerde Neder
land. De bezetting was een feit gewor
den. maar dat betekende niet. dat het
Nederlandse volk zich daar bij had neer
gelegd. Op de dag van die vijftiende mei
versoheen het eerste illegale blad. het
Geuzen-bericht van de later gefusilleerde
Bernard IJzerdraat.
Deze Geuzen-berichten zijn de voor
lopers geweest van de illegale pers, die
in de loop van vijf jaar bezetting 1200
verschillende bladen zou gaan tellen. Ge
zamenlijk hebben zij zo'n 50.000 verschil
lende nummers uitgegeven, die in veie
miljoenen exemplaren zijn verpsreid. Zij
betekenden voor ons volk een hart onder
de riem, maar meer nog, zij verkondig
den bijna dagelijks, dat er in ons volk
waarden waren, die niet door een Duitse
bezetting konden worden aangetast.
Wellicht zal nooit voldoende bekend en
beseft worden welk een waarde de ille
gale pers in de oorlog heeft gehad. Niet
alleen bracht zij nieuws, dat overgeno
men was van Radio Oranje of van andere
uitzendingen via de maar z(j was
ook het contactorgaan voor de illegaliteit
en vooral waarschuwde zij het volk voor
de maatregelen, die de bezetter nam. Elke
actie van de bezetter werd onmiddellijk
onder de loep genomen en de illegale
pers had er altijd weer bliksemsnel een
antwoord op.
Het weergeven van de geschiedenis
van de illegale pers is een bijzonder om
vangrijk; tr.ak. Dank zij de medewerking
van het Rijksinstituut vow Oorlogsdocu
mentatie in Amsterdam is men in staat
geweest in het Historisch Museum in
Rotterdam een beeld te geven van wat
er in de oorlogsjaren gedaan is achter
de schermen en onder de grond figuur
lijk. maar vaak ook letterlijk om het
Nederlandse volk weerbaar te maken en
vooral weerbaar te houden tegen alle in
vloeden van de nazistische propaganda.
Ze zijn in bonte verscheidenheid ver
schenen, die illegale bladen. Sommige
werden met de hand geschreven en de
taal- en stijlfouten duidden op een
auteur, die slechts een geringe school
opleiding had gehad. Andere waren met
vakmanschap in elkaar gezet, waren ge
drukt. soms zelfs in kleuren, en voorzien
van foto's en tekeningen. Miaar ze had
den alle iets gemeen: afbreuk doen waar
mogelijk san de plannen van de bezetter
en het Nederlandse volk voorhouden, dat
het vrije woord nog steeds bestond en
eens legaal zou terugkeren.
Wellicht is ook niet bekend hoeveel
mannen en vrouwen er in totaal bij het
produceren en verspreiden van de ille
gale bladen betrokken zijn geweest.
Velen van hen moesten hun moed met de
dood bekopen. Maar altijd waren er
anderen, die hun plaats weer innamen,
wetende wat het loon van hun arbeid
kon zijn. Maar zij telden dat loon niet,
omdat zij de waaiden, waar zij voor
werkten, groter zagen dan hun eigen
leven.
Van dit allee geeft de tentoomteliing
een beeld. Men vindt er Dnitse procla
maties en het antwoord daarop van de
illegale per*. Men vindt er originele
telexberichten, wanneer eon ondergrond
se groep ergens een overval had gepleegd
en men leest de verslagen van diezelfde
overvallen in de illegale bladen Men
vindt er ook de vele vervalsingen van
persoonsbewijzen en al die andere papie
ren en al die stempels en etiketjes, die
de Duitsers uitvonden. Want al spoedig
had men begrepen, dat die vervalsingen
ook een deel moest zijn van de illegale
pers, die immers vaak over het materiaal
en de vakmensen beschikte om deze ver
valsingen mogelijk te maken. En weer is
niet bekend hoeveel mensen hun leven
aan dit werk hebben te danken.
Onmetelijk groot zijn de moeilijkheden
geweest vaar de mensen, die dit allemaal
mogelijk hebben gemaakt. Moeilijkheden
op persoonlijk vlak. omdat niet iedereen
de moed heeft dagelijks de dood en
erger vaak onder ogen te zien Mate
riële moeilijkheden, zoals de bevoorra
ding van papier en takt, de drukkerijen
en later de stenciladressen, de nieuws
voorziening en vooral ook de distributie
van die duizenden en duizenden kranten,
die naar de lezers moesten. En dat alles
moest gebeuren onder het oog van een
wantrouwende bezetter, die wist. dat er
een illegale pers bestond, maar die. on
danks zijn wanhopige pogingen, nooit in
staat is geweest die pers de mond te
4
De tentoonstelling in het Historisch
Jfciseum is misschien wel het belangrijk-
ate evenement in de Rotterdamse her
denking van de bevrijding. Vooral ook,
omdat die tentoonstelling steeds weer de
vinger legt op waar het eigenlijk op aan
kwam: het behoud van de menselijke
waarden, onder welke omstandigheden
dan ook en ten koste van de grootste
offers. Vaak, wanneer thans nog wordt
gesproken over de Tweede Wereldoorlog,
wordt dat punt vergeten. En men kan
dan ook niet dankbaar genoeg zijn, dat
er in de jaren '40'45 veel mensen zijn
geweest, die geestelijk weerbaar genoeg
waren om de pen en daarnaast ter
bescherming de stengun op te nemen
De tentoonstelling, die door elke Rot
terdammer bezocht moet worden, duurt
tot en met 16 mei en is dagelijks geopend
van 10 tof 15 uur: op zon- en feestdagen
van 11 tot 15 uur.
Even moet er iets zijn omgegaan in
burgemeester Thomassen, toen hij
nadat hij dinsdagavond de tentoon
stelling Een hart onder de riem" in
het Historisch Museum had geopend,
bij zijn rondwandeling over de ten
toonstelling terecht kwam in een
stencilposf, waar een boodschap van
prins Bernhard, die deze via Radio
Oranje Voorlas in zijn functie van
opperbevelhebber der binnenlandse
strijdkrachten, wordt vermenigvuldigd.
Babyderm-zeep
Bij Babyderm-zeep (dubbel stuk), -poeder,
-crème, -olie, -shampoo en -haarlotlon,
voor de kinderen tijdelijk sierlijke
wereld-delen speldjes.
Waterscouts houden
jaarmarkt
Zaterdag 15 mei houden de Schiedam-
se Waterscouts op het terrein aan de
Havenstraat een jaarmarkt, welke om
14.30 uur zal worden geopend door
DEK Zwabbertje", zoals aangekon
digd.
Het zal er ongetwijfeld een gezellige
boel worden; er zijn diverse stands,
wagr alles „inclusief' verkrijgbaar is.
Op 1 mei zullen zeshonderd dove Ne
derlanders een feestdag beleven. Zij
zullen op die dag een boottocht maken
vanuit Rotterdam naar de Deltawerken.
Op die dag zullen zij helemaal onder el
kaar zijn, zullen zjj in staat zijn ervarin
gen uit te wisselen. Maar er zal die dag
ongetwijfeld ook gesproken worden over
de aanleiding tot dit feest: het 25-jarig
bestaan van de Nederlandse Christelijke
Bond van Doofstommen, een naam, waar
op thans enige kritiek is en die veranderd
zal worden in „van Doven", omdat men
zich op het standpunt stelt, dat doof zijn
niet inhoudt, dat men ook stom is.
„Doofheid is naar mijn gevoel de ergste
handicap", aldus vertelde de voorzitter
van de bond, de Rotterdamse predikant
A. Brouwer. „Iemand, die kan horen, kan
zich niet voorstellen hoe erg het is. Wan
neer men doof geboren wordt, heeft men
slechts beperkte mogelijkheden om iets te
leren. Natuurlijk kunnen die mensen leren
lezen en schrijven, maar dat gaat bijzon
der moeizaam. De woordenschat van een
dove is bijzonder beperkt, vooral waar
het de abstracte begrippen betreft. Daar
is een groot terrein, waarin zij niet kun
nen doordringen".
Ds Brouwer is bij toeval in aanraking
gekomen met dit werk, dat hem volledig
in zijn greep heeft. „Ik zit er eerlijk ge
zegd tot over mijn nek in", zegt hij
lachend. „Het is begonnen, toen ik in
Barneveld stond. Daar had ik regelmatig
drie doven in mijn kerk. Het was mijn
plicht pastoraal contact met deze mensen
te onderhouden. En wanneer je als horen
de met een dove moet praten, moet je
altijd lete bij jezelf overwinnen, omdat je
bang bent, dat je geen contact kunt krij
gen".
bazing, dat zij hem verstonden. Dat is
een natuurlijke eigenschap van mij", zegt
hij, „want zij konden van mijn lippen A
ezen wat ik zei. Op hun verzoek heb ik
toen in Amersfoort een dienst voor doven 'H
bijgewoond en daarna ben ik in Barne
veld er op kleine schaal ook mee hi -
gonnen".
In Rotterdam, waar vanwege de «chool
voor doven een grote concentratie van
deze mensen woont, zette hij het werk f
voort en uiteraard kwam hij daardoor ook A
1con^actJ met de Nederlandse Christe-
•1 ,r?n<* van Doofstommen. In 1962
werd hij voorzitter van die bond en sinds
o?» ÏÏ5 }aren hU ook voorzitter van de
Stichting tot oprichting en instandhouding
van christelijke tehuizen van doofstom-
een vacuum
Op het schoolbord staat het i
dat de dove gemeenteleden o
manier zullen zingen.
Voor de oorlog was de zorg voc
mensen, die door hun handicap
lopen te vereenzamen, vrij gering. Na
de oorlog werd er meer aandacht aan hen
besteed, omdat men ging beseffen, dat zij
volwaardige mensen zijn, die veel kunnen
leren en die in contact moeten worden ge
bracht met de anderen. Maar bü dat con
tact is de communicatie juist de moei
lijkheid.
„Ik ken een man. die twee horende
kinderen heeft", aldus ds. Brouwer. „Ter-
wille van zijn kinderen gaat hij één keer
per week met hen naar de horende kerk.
Hij zegt zelf, dat hij er vloekend vandaan
komt, omdat hij niets kan horen van wat
er gezegd wordt en daarom er ook niets
van kan begrijpen".
Er zijn andere voorbeelden te over, die
illustreren in welk een vacuum deze
mensen leven. Wat te denken, bijvoor
beeld, van een dove moeder, die haar pas
geboren kindje niet kan horen huilen en
dag en nacht in grote angst verkeert
omdat zij niet weet of het kindje rustig
is of niet. Een ander voorbeeld: een kind
van een dove moeder, dat op straat heeft
gespeeld, komt stampvoetend van boos
heid binnen. Hij verwijt zijn moder dat
Zij niet voor het raam komt staan, wan
neer hij haar roept, zoals de moeders van
andere kinderen wel doen. Maar zij is
doof, ze kan hem niet horen roepen
Dit zijn dingen, die horende mensen
misschien enigszins kunnen aanvoelen,
maar zich toch niet volledig kunnen voor
stellen. Dit zijn overigens nog maar enige
voorbeelden, die aan de oppervlakte blij
ven, hoe schrijnend ze ook zijn. De wer
kelijke handicap gaat veel dieper, is gees
telijk, omdat iemand, die doof geboren is
ook niet de geestelijke ontwikkelingen
kan doormaken, die een „normaal" kind
ondergaat. Een horend kind weet wat een
tafel, een stoel, een hond is. Een horend
kind weet, dat een hond blaft, dat een kat
miauwt, omdat dit kind die geluiden
hoort. Uit die normale, geleidelijk? ont
wikkeling, krijgt het kind zijn basis voor
zijn toekomstige ervaringen. Een doof
kind mist die basis, heeft zijn vader of
moeder nog nooit horen praten, kent dus
de basisbegrippen ook niet en zal later
bijzonder veel moeite hebben zich die be
grippen eigen te maken. En dan spreken
we nog niet eens over abstracte begrip
pen, die een normaal mens zich eigen
maakt, omdat hij over die begrippen hoort
spreken en die daardoor in hun verband
leert kennen.
„Ik heb een catechisatiegroepje van
dove mensen", vertelde ds. Brouwer. „En
keer op keer word ik daarbij geconfron
teerd met de grote moeilijkheden waar
deze mensen zich voor geplaatst zien. Zo
vertelde ik een keer, dat wij het eigendom
„Met heel mijn hart", zegt ds. Brou
wer hier tot zijn doof gehoor.
zijn van Christus, Toen bleek, dat deze
mensen het begrip „eigendom" niet ken
den. Ik moest ze eerst uitleggen wat dat
was, voordat wij door konden gaan".
Veel Symphatie
Vijfentwintig jaar lang trekt de Neder
lands Christelijke Bond van Doofstom
men zich het Jot van deze mensen aan.
Er worden in Rotterdam, dank zij de sa-
meerde kerken, elke zondag twee kerk
diensten gehouden, die alle op een grote
belangstelling mogen rekenen. Er worden
huwelijken gesloten tussen dove mensen,
er worden kinderen van doven ten doop
gehouden en dat alles in diensten, die
speciaal zijn ingesteld op mensen met deze
handicap.
Zaterdag gaan de leden van de Nedar.
landse Christelijke Bond van Doofstom
men varen. Die dag kost ruim 15.000 gul
den. een bedrag dat de bond niet kan
opbrengen. „Maar toen bleek welk een
belangstelling er in de horende wereld
bestaat voor de dove medemens", aldus
ds. Brouwer. „We hebben brieven uitge
zonden naar instanties, verenigingen en
mensen, van wie wij veronderstelden, dat
zij sympathiek tegenover deze gehandi
capte mensen zouden staan. Het geld
stroomde binnen en dat betekent voor de
doven ook een belangrijke steun.
Natuurlijk is de geschiedenis van de
Vervolg van pagina
Terug op de basis
De „Jan van Gelder" is om zo te zeg
gen naar zijn basis weergekeerd. Daar
zijn heel wat omzwervingen en weder
waardigheden aan vooraf gegaan. Op 13
september 1937 liep de „Jan van Gel
der" op de werven van Gusto van sta
pel. Doch reeds op 2 oktober 1939 had
het een kwaad ongeluk; bij Terschelling
liep het schip op een mijn en werd da
nig gehavend. .Gusto" dokterde er weer
aan en in april 1940 kwam de „Jan van
Gelder" fit in dienst. Bij het uitbreken
van de oorlog, ging de „Jan van Gelder"
op 10 mei 1940 met de onderzeeboot
0 13 mee als escorte naar Engeland.
Het schip bleef gedurende de oorlog In
Britse dienst, meest als escortevaartuig.
In maart 1946 kwam de „Van Gelder"
terug naar Nederland en vertrok een
jaar late- met enkele zusterschepen naar
Indonesië, Daar deed het tot 1949 dienst
als patrouillevaartuig. Op 15 augustus
1951 kwam het schip in Nederland te
rug, werd in Den Helder omgebouwd
voor „netboord" en lag tot medio 1961
in reserve. In februari 1962 werd het
door het hoofdbestuur van het Zeekadet-
korps Nederland aangekocht en zo kwam
de „Jan van Gelder aan aftakelen toe,
op de werven van „Gusto" terug, waar
het schip nu met zorg door onze Schie-
damse jongens wordt omringd.
Het is begrijpelijk, dat varen met dit
schip er niet meer bij is, al staan de
machines nog wel voor bet grootste dee]
nautische instrumenten op de bru'g. Maar
de schroeven ontbreken.... Doch dat al
les is geen belemmeringen voor onze
zeekadetten om te varen, want het Schie-
damse korps heeft ook nog de beschik-
kin over: vier zeilsloepen, een roeisloep
een motorsloep en een jol. En dus
wordt er regelmatig gevaren.
Daarnaast zijn er de kampen, waarbij
het Pinksterkamp (ontberings „kamp"
zoals dat onofficieel wordt genoemd) een
niet onbelangrijke plaats inneemt. Dan
trekken de jongens met boten en tenten
er op uit en vinden aan het Brielse-
meer. de Pampus, in de Biesbos of waar
dan ook wel een uitverkoren plekje. Ook
in de zomervakantie zijn er tegen
zeer minimale kosten kampen. Er
zijn soms ook wel uitwisselingen, zoals
met Zweedse en vooral Britse zeekadet-
Korpsgeest
Ir heerst een goede korpsgeest, het
geen eerste vereiste is. Het is duidelijk
dat alles wat met de zee te maken heeft,
belangstelling geniet bij het korps. Van
daar ook. dat diverse instellingen en
derjien financiële bijdragen leveren, om
dat het onderhoud enz. der schepen nog
al kostbaar is en dit niet door de korps
leden zelf kan worden bekostigd. Ge
bleken is, dat veel jongens hetzij naar
zee, hetzij naar de binnenvaart overstap
pen, hoewel zoals reeds gezegd
niet opzettelijk in die richting wordt ge
stuurd. Iedere zaterdagmiddag vindt men
de zeekadetten aan boord van de „Jan
van Gelder", (toegang via werf Gusto)
en er is ook een aanmeldingsmogelijk
heid Lorentzplein 12a, tel. 26.22.75.
Onder leiding van de heer J. v. Noord-
wijk heeft de cbr. gymnastiekvereniging
DOK de jaarvergadering gehouden.
In het jaarverslag van de se
kon worden meegedeeld, dat de
ging thans ruim 1300 leden telt.
Ter vergadering werd mevr. S. Lie-
beek-Bosdijk het gouden KNGV-insigne
overhandigd, omdat zij 25 jaar lid is.
De heer D. Gonlag, die 40 jaar lid der
vereniging is, werd voor zijn arbeid in
het belang van DOK, benoemd tot erelid
en ontving het zilveren insigne der ver
eniging. De heer Van Noordwijk, die
waarnemend voorzitter is, werd een boe-
kenbon overhandigd, zijn echtgenote ont
ving bloemen.
De bestuursverkiezingen hadden tot re
sultaat. dat de heer B. van Dam tot voor
zitter werd benoemd, De heer D. v. d.
Zwam werd tot penningmeester gekozen.
Het bestuur werd tot 15 personen uitge
breid. Benoemd werden de dames M. v.
Tiggelen en A. Stam. De heer v. Noord-
wijk zal als alg. secundus fungeren.
Erreljee bracht operette
voor leden van TOP
In de goed gevulde zaal van de Schie-
damse Cartonnage fabriek heeft de to
neel- en operettegroep „Erreljee" uit
Vlaardingen een uitnemende opvoering
gegeven van de operette „lm Weissen
Rössl". Dit geschiedde voor leden der
r,k. Jeugdvereniging T.O.P, met als gas
ten de ouders van de leden en bejaarden.
Het werd een genotvolle avond vol klank
en melodie, zoals deze operette nu een
maal bevat, waarbij uitnemende zang
ten gehore werd gebracht.
Het ligt in de bedoeling van de T.Q P -
leden, om later voor Vlaardingen een ge
zellige avond te verzorgen.
Honderden pelgrims maakten
bedevaart naar St. Liduina
Aan de jaarlijkse bedevaart naar de
St. Liduinakkerk is ook ditmaal weer door
enkele honderden pelgrims deelgenomen.
Vertrokken werd vanaf het Marconiplein.
waarna in het 'kerkgebouw oen mis werd
opgedragen door de deken van Rotter
dam. mgr. B. C. Hanning. In de Haven-
kerk werd, nadat eerst nog een omgang
door de stad was gehouden,» «en Maria
verering gebracht.
Schoonhouden en poetsen, twee be
langrijke bezigheden aan boord van
een schip en ook de oude „Jan van
Gelder" krijgt een regelmatige beurt.
Het is een prettige beurt voor de
zeekadetten.
De commissie van het Open Deurwerk
van de hervormde gemeente organiseert
een Open Deursamenkomst aanstaande
woensdag 28 april in de grote zaai onder
de Opstandingskerk, ingang dr. Kuyper-
laan.
In deze Open Deursamenkomst, zal
worden gesproken over de nieuwe ont
wikkelingen en verklaringen welke in de
laatste jaren zijn ontwikkeld over de
oorsprong en samenatelling van de boe
ken van het Nieuwe Testament uit de
Bijbel.
De voorzitter van het Open Deurwerk
in Schiedam, drs. R. H. Wissink zal over
deze ontwikkelingen sprfeken en hij
noemde zijn inleiding: „De Geboorte van
het Nieuwe Testament". Na de inleiding
van ds. Wissink zal er gelegenheid zijn
tot het stellen van vragen.
Open Deurdienst, die zondag 2 mei
aanstaande zal werden gehouden in d«
Grote Kerk. Aanvang 11 uur. 1
Voorganger: ds. E. van Bruggen, her
vormd predikant te Rotterdam.
Circus Boltini komt met
roofdierendressuur
Zaterdagavond dit in verband met
de lichts toet om 7 uur zal circus Bol
tini in het .Schiedam** Sterrenbos de pre-
mierevoorstelling voor Schiedam geven.
Dit is nog niet eerder gebeurd, doch Bol-
tini huldigt kennelijk de opvatting, dat
als de berg niet tot Mohammed komt, hij
er zelf heen dient te gaan. En dus maakt
hij het de Schiedammers wel erg gemak
kelijk. Het circus Boltini is dan weer de
..voorjaarsrei*" door Nederland begon
nen, eerst in Den Haag en als tweede
Schiedam.
<JFr zal cieze zomer «en tournee door
120 steden en stadjes worden gem«akt.
Uiteraard zal de sensatie niet ontbreken
met name bij de roofdierendressuur,
waarbij de Nederlandse dompteur Aad
de Vries, die in het buitenland reeds vele
triomfen vierde, bijzonder moedige staal
tje* laat z'""
smetteloos zuiver
Toen Abraham Lincoln een* doou?
iemand toegesproken werd moest hij
daarbij ook meer lof oogsten dan hem
lief was. De man in kwestie zei op
een bepaald moment ongeveer: De
huidige vrede hebben wij te danken
aan God en aan Abraham Lincoln,
Waarop de president van de Verenig
de Staten hem antwoordde: U hebt
voor de helft gelijk. Zoiets noemen
we bescheidenheid. Lincoln was mis
schien een ambitieus mens. Hij hield
van de politiek, hij hield van orogaën
met de mensen en om te zien hoe ze
reageerden. Maar hij was daarbij
ook bescheiden. En met dit eenvoudi
ge woord zei hij meer over zijn ge
loof dan menige prater.
Voor de helft gelijk. Lincoln wist dat
h'J cr zelf niet zoveel aan toe gedaan
had. Dat is wat anders dan wat je
tegenwoordig nog al eens in inter
views kunt lezen. Vooral wanneer het
gaat om jongens die nog nauwelijks
droog achter hun oren zijn. Het lijkt
wel alsof opscheppen „in" is. je moet
je zelf niet weggooien, roepen deze
knapen elkaar toe. In mijn krant van
vanmorgen lees ik weer een aarie van
dergelijke curiositeitenDe geïnter
viewde jongeman noemt zich 'n „hap-
pener".
Hij verklaart: „Ik weet dat te sympathiek
ben. Dat is mijn kracht. Ik benut de
mogelijkheden die de maatschappij
mij biedt. Ik voel geen enkele be
hoefte om te werken. Als iemand mij
200 gulden in de week zpu schenken
deed ik tot mijn dood toe niets meer.
Nu werk ik 1,5 dag per veertien da
gen aan de Jazz".
De jongeman die hier geïnterviewd
werd, weet verder nog te vertellen
dat hij in de toekomst dingen zal
bond, die op 2 mei 25 jaar bestaat, belang
rijk. Maar nog veel belangrijker is, wat
de bond thans voor zijn leden doet- En
het allerbelangrijkste is misschien nog
wel de blik. die men slaat op de toekomst.
„Ik geloof." zo vertelde de. Brouwer ons,
„dat er in de toekomst een enorm terrein
ligt voor het onderzoek naar de persoon
lijkheidsvorming in h«t doof-zijn Ik hoop
daar Z«lf in de toekomst meer aan te
doen. Want ik heb het voordeel, dat ze
mij begrijpen en dat er tussen hen en mij
een ^merkwaardige verstandhouding be-
En met die verstandhouding bedoelt ds.
Brouwer, dat de dove mensen voelen, dat
hij zich al is dat voor een horend mens
ook nog zo moeilijk in hun gedachten-
wereld kan verplaatsen. En het werk van
de bond zal er in de toekomst op gericht
zijn. dat veel meer mensen zich die ver
standhouding met de dove medemens
eigen kunnen maken. Want in de horende
wereld hebben ook de doven een plaats.
gaan doen (op jazz-gebied) die Ne
derland of half Europa nog nooit heeft
meegemaakt. Goed. good. Toe dan
Het hoeft van ons allemaal
met, maar als hij 't dan zo graag
wil, Want zo zijn wij. Zo is onze sa
menleving. Als iemand kans ziet om
zonder werken in zijn levensonder
houd te voorzien zal niemand hem
dwingen. Moet hij zelf weten. Mis
schien vindt hij nog wel eens iemand
die hem 200 gulden per week geeft.
En dan tot zijn dood toe helemaal niets
meer doen. Heeft u erop gelet; tot
zijn dood toe? Je bent onmiddellijk ge
neigd te vragen: en daarna Ja. want
anders heeft het geen zin om in dit
verband de dood te noemen. De dood
brengt dan geen verandering.
Ik houd 't dan toch maar op Lincoln.
Een man die zich voor anderen inge
zet beeft. Honderd jaar geleden daar
voor vermoord is en wist: je hebt
maar voor de helft gelijk. Gods helft.
MEDEMENS