Jart onder de riem" expositie die veel duidelijk maakt Zaterdag groot feest voor 600 dove landgenoten PWol - illegale pers herleeft: Skunes?***hui<J? In Zeek a detkorps D.O.K. telt thans ruim 1300 leden De geboorte van het Nieuwe Testament h°uddte3 Voor de helft gelijk DE HAVENLOODS DONDERDAG 29 APRIL 1965 "De» tentoonstelling is geen aansporing om de kloof tussen ons land en Duitsland weer uit te diepen. Maar wij mogen de les van de geschie denis niet van ons afwerpen. De geschiedenis is helaas een van de iwakste punten van ons volk en wij vragen ons nu wel eens af: zijn de kernwaarden, die de geschiedenis ons overlevert, nog wel veilig in deae tijd?" Dit zei dinsdagavond burgemeester W. Thomassen bij de opening van de tentoonstelling „Een hart onder de riem" in het His torisch Museum. De heer Thomassen sprak bij die gelegenheid niet alleen als burgemeester, maar ook en misschien vooral wel als oud iMegaal strijder. Vijfentwintig jaar geleden veeian de Duitse troepen verraderlijk ans land bin nen. Op 10 roei 1940 overschreden zij onze «renzen, op 14 mei werd de binnen stad door een onzinnig bombardement verwoest. Op 15 mei capituleerde Neder land. De bezetting was een feit gewor den. maar dat betekende niet. dat het Nederlandse volk zich daar bij had neer gelegd. Op de dag van die vijftiende mei versoheen het eerste illegale blad. het Geuzen-bericht van de later gefusilleerde Bernard IJzerdraat. Deze Geuzen-berichten zijn de voor lopers geweest van de illegale pers, die in de loop van vijf jaar bezetting 1200 verschillende bladen zou gaan tellen. Ge zamenlijk hebben zij zo'n 50.000 verschil lende nummers uitgegeven, die in veie miljoenen exemplaren zijn verpsreid. Zij betekenden voor ons volk een hart onder de riem, maar meer nog, zij verkondig den bijna dagelijks, dat er in ons volk waarden waren, die niet door een Duitse bezetting konden worden aangetast. Wellicht zal nooit voldoende bekend en beseft worden welk een waarde de ille gale pers in de oorlog heeft gehad. Niet alleen bracht zij nieuws, dat overgeno men was van Radio Oranje of van andere uitzendingen via de maar z(j was ook het contactorgaan voor de illegaliteit en vooral waarschuwde zij het volk voor de maatregelen, die de bezetter nam. Elke actie van de bezetter werd onmiddellijk onder de loep genomen en de illegale pers had er altijd weer bliksemsnel een antwoord op. Het weergeven van de geschiedenis van de illegale pers is een bijzonder om vangrijk; tr.ak. Dank zij de medewerking van het Rijksinstituut vow Oorlogsdocu mentatie in Amsterdam is men in staat geweest in het Historisch Museum in Rotterdam een beeld te geven van wat er in de oorlogsjaren gedaan is achter de schermen en onder de grond figuur lijk. maar vaak ook letterlijk om het Nederlandse volk weerbaar te maken en vooral weerbaar te houden tegen alle in vloeden van de nazistische propaganda. Ze zijn in bonte verscheidenheid ver schenen, die illegale bladen. Sommige werden met de hand geschreven en de taal- en stijlfouten duidden op een auteur, die slechts een geringe school opleiding had gehad. Andere waren met vakmanschap in elkaar gezet, waren ge drukt. soms zelfs in kleuren, en voorzien van foto's en tekeningen. Miaar ze had den alle iets gemeen: afbreuk doen waar mogelijk san de plannen van de bezetter en het Nederlandse volk voorhouden, dat het vrije woord nog steeds bestond en eens legaal zou terugkeren. Wellicht is ook niet bekend hoeveel mannen en vrouwen er in totaal bij het produceren en verspreiden van de ille gale bladen betrokken zijn geweest. Velen van hen moesten hun moed met de dood bekopen. Maar altijd waren er anderen, die hun plaats weer innamen, wetende wat het loon van hun arbeid kon zijn. Maar zij telden dat loon niet, omdat zij de waaiden, waar zij voor werkten, groter zagen dan hun eigen leven. Van dit allee geeft de tentoomteliing een beeld. Men vindt er Dnitse procla maties en het antwoord daarop van de illegale per*. Men vindt er originele telexberichten, wanneer eon ondergrond se groep ergens een overval had gepleegd en men leest de verslagen van diezelfde overvallen in de illegale bladen Men vindt er ook de vele vervalsingen van persoonsbewijzen en al die andere papie ren en al die stempels en etiketjes, die de Duitsers uitvonden. Want al spoedig had men begrepen, dat die vervalsingen ook een deel moest zijn van de illegale pers, die immers vaak over het materiaal en de vakmensen beschikte om deze ver valsingen mogelijk te maken. En weer is niet bekend hoeveel mensen hun leven aan dit werk hebben te danken. Onmetelijk groot zijn de moeilijkheden geweest vaar de mensen, die dit allemaal mogelijk hebben gemaakt. Moeilijkheden op persoonlijk vlak. omdat niet iedereen de moed heeft dagelijks de dood en erger vaak onder ogen te zien Mate riële moeilijkheden, zoals de bevoorra ding van papier en takt, de drukkerijen en later de stenciladressen, de nieuws voorziening en vooral ook de distributie van die duizenden en duizenden kranten, die naar de lezers moesten. En dat alles moest gebeuren onder het oog van een wantrouwende bezetter, die wist. dat er een illegale pers bestond, maar die. on danks zijn wanhopige pogingen, nooit in staat is geweest die pers de mond te 4 De tentoonstelling in het Historisch Jfciseum is misschien wel het belangrijk- ate evenement in de Rotterdamse her denking van de bevrijding. Vooral ook, omdat die tentoonstelling steeds weer de vinger legt op waar het eigenlijk op aan kwam: het behoud van de menselijke waarden, onder welke omstandigheden dan ook en ten koste van de grootste offers. Vaak, wanneer thans nog wordt gesproken over de Tweede Wereldoorlog, wordt dat punt vergeten. En men kan dan ook niet dankbaar genoeg zijn, dat er in de jaren '40'45 veel mensen zijn geweest, die geestelijk weerbaar genoeg waren om de pen en daarnaast ter bescherming de stengun op te nemen De tentoonstelling, die door elke Rot terdammer bezocht moet worden, duurt tot en met 16 mei en is dagelijks geopend van 10 tof 15 uur: op zon- en feestdagen van 11 tot 15 uur. Even moet er iets zijn omgegaan in burgemeester Thomassen, toen hij nadat hij dinsdagavond de tentoon stelling Een hart onder de riem" in het Historisch Museum had geopend, bij zijn rondwandeling over de ten toonstelling terecht kwam in een stencilposf, waar een boodschap van prins Bernhard, die deze via Radio Oranje Voorlas in zijn functie van opperbevelhebber der binnenlandse strijdkrachten, wordt vermenigvuldigd. Babyderm-zeep Bij Babyderm-zeep (dubbel stuk), -poeder, -crème, -olie, -shampoo en -haarlotlon, voor de kinderen tijdelijk sierlijke wereld-delen speldjes. Waterscouts houden jaarmarkt Zaterdag 15 mei houden de Schiedam- se Waterscouts op het terrein aan de Havenstraat een jaarmarkt, welke om 14.30 uur zal worden geopend door DEK Zwabbertje", zoals aangekon digd. Het zal er ongetwijfeld een gezellige boel worden; er zijn diverse stands, wagr alles „inclusief' verkrijgbaar is. Op 1 mei zullen zeshonderd dove Ne derlanders een feestdag beleven. Zij zullen op die dag een boottocht maken vanuit Rotterdam naar de Deltawerken. Op die dag zullen zij helemaal onder el kaar zijn, zullen zjj in staat zijn ervarin gen uit te wisselen. Maar er zal die dag ongetwijfeld ook gesproken worden over de aanleiding tot dit feest: het 25-jarig bestaan van de Nederlandse Christelijke Bond van Doofstommen, een naam, waar op thans enige kritiek is en die veranderd zal worden in „van Doven", omdat men zich op het standpunt stelt, dat doof zijn niet inhoudt, dat men ook stom is. „Doofheid is naar mijn gevoel de ergste handicap", aldus vertelde de voorzitter van de bond, de Rotterdamse predikant A. Brouwer. „Iemand, die kan horen, kan zich niet voorstellen hoe erg het is. Wan neer men doof geboren wordt, heeft men slechts beperkte mogelijkheden om iets te leren. Natuurlijk kunnen die mensen leren lezen en schrijven, maar dat gaat bijzon der moeizaam. De woordenschat van een dove is bijzonder beperkt, vooral waar het de abstracte begrippen betreft. Daar is een groot terrein, waarin zij niet kun nen doordringen". Ds Brouwer is bij toeval in aanraking gekomen met dit werk, dat hem volledig in zijn greep heeft. „Ik zit er eerlijk ge zegd tot over mijn nek in", zegt hij lachend. „Het is begonnen, toen ik in Barneveld stond. Daar had ik regelmatig drie doven in mijn kerk. Het was mijn plicht pastoraal contact met deze mensen te onderhouden. En wanneer je als horen de met een dove moet praten, moet je altijd lete bij jezelf overwinnen, omdat je bang bent, dat je geen contact kunt krij gen". bazing, dat zij hem verstonden. Dat is een natuurlijke eigenschap van mij", zegt hij, „want zij konden van mijn lippen A ezen wat ik zei. Op hun verzoek heb ik toen in Amersfoort een dienst voor doven 'H bijgewoond en daarna ben ik in Barne veld er op kleine schaal ook mee hi - gonnen". In Rotterdam, waar vanwege de «chool voor doven een grote concentratie van deze mensen woont, zette hij het werk f voort en uiteraard kwam hij daardoor ook A 1con^actJ met de Nederlandse Christe- •1 ,r?n<* van Doofstommen. In 1962 werd hij voorzitter van die bond en sinds o?» ÏÏ5 }aren hU ook voorzitter van de Stichting tot oprichting en instandhouding van christelijke tehuizen van doofstom- een vacuum Op het schoolbord staat het i dat de dove gemeenteleden o manier zullen zingen. Voor de oorlog was de zorg voc mensen, die door hun handicap lopen te vereenzamen, vrij gering. Na de oorlog werd er meer aandacht aan hen besteed, omdat men ging beseffen, dat zij volwaardige mensen zijn, die veel kunnen leren en die in contact moeten worden ge bracht met de anderen. Maar bü dat con tact is de communicatie juist de moei lijkheid. „Ik ken een man. die twee horende kinderen heeft", aldus ds. Brouwer. „Ter- wille van zijn kinderen gaat hij één keer per week met hen naar de horende kerk. Hij zegt zelf, dat hij er vloekend vandaan komt, omdat hij niets kan horen van wat er gezegd wordt en daarom er ook niets van kan begrijpen". Er zijn andere voorbeelden te over, die illustreren in welk een vacuum deze mensen leven. Wat te denken, bijvoor beeld, van een dove moeder, die haar pas geboren kindje niet kan horen huilen en dag en nacht in grote angst verkeert omdat zij niet weet of het kindje rustig is of niet. Een ander voorbeeld: een kind van een dove moeder, dat op straat heeft gespeeld, komt stampvoetend van boos heid binnen. Hij verwijt zijn moder dat Zij niet voor het raam komt staan, wan neer hij haar roept, zoals de moeders van andere kinderen wel doen. Maar zij is doof, ze kan hem niet horen roepen Dit zijn dingen, die horende mensen misschien enigszins kunnen aanvoelen, maar zich toch niet volledig kunnen voor stellen. Dit zijn overigens nog maar enige voorbeelden, die aan de oppervlakte blij ven, hoe schrijnend ze ook zijn. De wer kelijke handicap gaat veel dieper, is gees telijk, omdat iemand, die doof geboren is ook niet de geestelijke ontwikkelingen kan doormaken, die een „normaal" kind ondergaat. Een horend kind weet wat een tafel, een stoel, een hond is. Een horend kind weet, dat een hond blaft, dat een kat miauwt, omdat dit kind die geluiden hoort. Uit die normale, geleidelijk? ont wikkeling, krijgt het kind zijn basis voor zijn toekomstige ervaringen. Een doof kind mist die basis, heeft zijn vader of moeder nog nooit horen praten, kent dus de basisbegrippen ook niet en zal later bijzonder veel moeite hebben zich die be grippen eigen te maken. En dan spreken we nog niet eens over abstracte begrip pen, die een normaal mens zich eigen maakt, omdat hij over die begrippen hoort spreken en die daardoor in hun verband leert kennen. „Ik heb een catechisatiegroepje van dove mensen", vertelde ds. Brouwer. „En keer op keer word ik daarbij geconfron teerd met de grote moeilijkheden waar deze mensen zich voor geplaatst zien. Zo vertelde ik een keer, dat wij het eigendom „Met heel mijn hart", zegt ds. Brou wer hier tot zijn doof gehoor. zijn van Christus, Toen bleek, dat deze mensen het begrip „eigendom" niet ken den. Ik moest ze eerst uitleggen wat dat was, voordat wij door konden gaan". Veel Symphatie Vijfentwintig jaar lang trekt de Neder lands Christelijke Bond van Doofstom men zich het Jot van deze mensen aan. Er worden in Rotterdam, dank zij de sa- meerde kerken, elke zondag twee kerk diensten gehouden, die alle op een grote belangstelling mogen rekenen. Er worden huwelijken gesloten tussen dove mensen, er worden kinderen van doven ten doop gehouden en dat alles in diensten, die speciaal zijn ingesteld op mensen met deze handicap. Zaterdag gaan de leden van de Nedar. landse Christelijke Bond van Doofstom men varen. Die dag kost ruim 15.000 gul den. een bedrag dat de bond niet kan opbrengen. „Maar toen bleek welk een belangstelling er in de horende wereld bestaat voor de dove medemens", aldus ds. Brouwer. „We hebben brieven uitge zonden naar instanties, verenigingen en mensen, van wie wij veronderstelden, dat zij sympathiek tegenover deze gehandi capte mensen zouden staan. Het geld stroomde binnen en dat betekent voor de doven ook een belangrijke steun. Natuurlijk is de geschiedenis van de Vervolg van pagina Terug op de basis De „Jan van Gelder" is om zo te zeg gen naar zijn basis weergekeerd. Daar zijn heel wat omzwervingen en weder waardigheden aan vooraf gegaan. Op 13 september 1937 liep de „Jan van Gel der" op de werven van Gusto van sta pel. Doch reeds op 2 oktober 1939 had het een kwaad ongeluk; bij Terschelling liep het schip op een mijn en werd da nig gehavend. .Gusto" dokterde er weer aan en in april 1940 kwam de „Jan van Gelder" fit in dienst. Bij het uitbreken van de oorlog, ging de „Jan van Gelder" op 10 mei 1940 met de onderzeeboot 0 13 mee als escorte naar Engeland. Het schip bleef gedurende de oorlog In Britse dienst, meest als escortevaartuig. In maart 1946 kwam de „Van Gelder" terug naar Nederland en vertrok een jaar late- met enkele zusterschepen naar Indonesië, Daar deed het tot 1949 dienst als patrouillevaartuig. Op 15 augustus 1951 kwam het schip in Nederland te rug, werd in Den Helder omgebouwd voor „netboord" en lag tot medio 1961 in reserve. In februari 1962 werd het door het hoofdbestuur van het Zeekadet- korps Nederland aangekocht en zo kwam de „Jan van Gelder aan aftakelen toe, op de werven van „Gusto" terug, waar het schip nu met zorg door onze Schie- damse jongens wordt omringd. Het is begrijpelijk, dat varen met dit schip er niet meer bij is, al staan de machines nog wel voor bet grootste dee] nautische instrumenten op de bru'g. Maar de schroeven ontbreken.... Doch dat al les is geen belemmeringen voor onze zeekadetten om te varen, want het Schie- damse korps heeft ook nog de beschik- kin over: vier zeilsloepen, een roeisloep een motorsloep en een jol. En dus wordt er regelmatig gevaren. Daarnaast zijn er de kampen, waarbij het Pinksterkamp (ontberings „kamp" zoals dat onofficieel wordt genoemd) een niet onbelangrijke plaats inneemt. Dan trekken de jongens met boten en tenten er op uit en vinden aan het Brielse- meer. de Pampus, in de Biesbos of waar dan ook wel een uitverkoren plekje. Ook in de zomervakantie zijn er tegen zeer minimale kosten kampen. Er zijn soms ook wel uitwisselingen, zoals met Zweedse en vooral Britse zeekadet- Korpsgeest Ir heerst een goede korpsgeest, het geen eerste vereiste is. Het is duidelijk dat alles wat met de zee te maken heeft, belangstelling geniet bij het korps. Van daar ook. dat diverse instellingen en derjien financiële bijdragen leveren, om dat het onderhoud enz. der schepen nog al kostbaar is en dit niet door de korps leden zelf kan worden bekostigd. Ge bleken is, dat veel jongens hetzij naar zee, hetzij naar de binnenvaart overstap pen, hoewel zoals reeds gezegd niet opzettelijk in die richting wordt ge stuurd. Iedere zaterdagmiddag vindt men de zeekadetten aan boord van de „Jan van Gelder", (toegang via werf Gusto) en er is ook een aanmeldingsmogelijk heid Lorentzplein 12a, tel. 26.22.75. Onder leiding van de heer J. v. Noord- wijk heeft de cbr. gymnastiekvereniging DOK de jaarvergadering gehouden. In het jaarverslag van de se kon worden meegedeeld, dat de ging thans ruim 1300 leden telt. Ter vergadering werd mevr. S. Lie- beek-Bosdijk het gouden KNGV-insigne overhandigd, omdat zij 25 jaar lid is. De heer D. Gonlag, die 40 jaar lid der vereniging is, werd voor zijn arbeid in het belang van DOK, benoemd tot erelid en ontving het zilveren insigne der ver eniging. De heer Van Noordwijk, die waarnemend voorzitter is, werd een boe- kenbon overhandigd, zijn echtgenote ont ving bloemen. De bestuursverkiezingen hadden tot re sultaat. dat de heer B. van Dam tot voor zitter werd benoemd, De heer D. v. d. Zwam werd tot penningmeester gekozen. Het bestuur werd tot 15 personen uitge breid. Benoemd werden de dames M. v. Tiggelen en A. Stam. De heer v. Noord- wijk zal als alg. secundus fungeren. Erreljee bracht operette voor leden van TOP In de goed gevulde zaal van de Schie- damse Cartonnage fabriek heeft de to neel- en operettegroep „Erreljee" uit Vlaardingen een uitnemende opvoering gegeven van de operette „lm Weissen Rössl". Dit geschiedde voor leden der r,k. Jeugdvereniging T.O.P, met als gas ten de ouders van de leden en bejaarden. Het werd een genotvolle avond vol klank en melodie, zoals deze operette nu een maal bevat, waarbij uitnemende zang ten gehore werd gebracht. Het ligt in de bedoeling van de T.Q P - leden, om later voor Vlaardingen een ge zellige avond te verzorgen. Honderden pelgrims maakten bedevaart naar St. Liduina Aan de jaarlijkse bedevaart naar de St. Liduinakkerk is ook ditmaal weer door enkele honderden pelgrims deelgenomen. Vertrokken werd vanaf het Marconiplein. waarna in het 'kerkgebouw oen mis werd opgedragen door de deken van Rotter dam. mgr. B. C. Hanning. In de Haven- kerk werd, nadat eerst nog een omgang door de stad was gehouden,» «en Maria verering gebracht. Schoonhouden en poetsen, twee be langrijke bezigheden aan boord van een schip en ook de oude „Jan van Gelder" krijgt een regelmatige beurt. Het is een prettige beurt voor de zeekadetten. De commissie van het Open Deurwerk van de hervormde gemeente organiseert een Open Deursamenkomst aanstaande woensdag 28 april in de grote zaai onder de Opstandingskerk, ingang dr. Kuyper- laan. In deze Open Deursamenkomst, zal worden gesproken over de nieuwe ont wikkelingen en verklaringen welke in de laatste jaren zijn ontwikkeld over de oorsprong en samenatelling van de boe ken van het Nieuwe Testament uit de Bijbel. De voorzitter van het Open Deurwerk in Schiedam, drs. R. H. Wissink zal over deze ontwikkelingen sprfeken en hij noemde zijn inleiding: „De Geboorte van het Nieuwe Testament". Na de inleiding van ds. Wissink zal er gelegenheid zijn tot het stellen van vragen. Open Deurdienst, die zondag 2 mei aanstaande zal werden gehouden in d« Grote Kerk. Aanvang 11 uur. 1 Voorganger: ds. E. van Bruggen, her vormd predikant te Rotterdam. Circus Boltini komt met roofdierendressuur Zaterdagavond dit in verband met de lichts toet om 7 uur zal circus Bol tini in het .Schiedam** Sterrenbos de pre- mierevoorstelling voor Schiedam geven. Dit is nog niet eerder gebeurd, doch Bol- tini huldigt kennelijk de opvatting, dat als de berg niet tot Mohammed komt, hij er zelf heen dient te gaan. En dus maakt hij het de Schiedammers wel erg gemak kelijk. Het circus Boltini is dan weer de ..voorjaarsrei*" door Nederland begon nen, eerst in Den Haag en als tweede Schiedam. <JFr zal cieze zomer «en tournee door 120 steden en stadjes worden gem«akt. Uiteraard zal de sensatie niet ontbreken met name bij de roofdierendressuur, waarbij de Nederlandse dompteur Aad de Vries, die in het buitenland reeds vele triomfen vierde, bijzonder moedige staal tje* laat z'"" smetteloos zuiver Toen Abraham Lincoln een* doou? iemand toegesproken werd moest hij daarbij ook meer lof oogsten dan hem lief was. De man in kwestie zei op een bepaald moment ongeveer: De huidige vrede hebben wij te danken aan God en aan Abraham Lincoln, Waarop de president van de Verenig de Staten hem antwoordde: U hebt voor de helft gelijk. Zoiets noemen we bescheidenheid. Lincoln was mis schien een ambitieus mens. Hij hield van de politiek, hij hield van orogaën met de mensen en om te zien hoe ze reageerden. Maar hij was daarbij ook bescheiden. En met dit eenvoudi ge woord zei hij meer over zijn ge loof dan menige prater. Voor de helft gelijk. Lincoln wist dat h'J cr zelf niet zoveel aan toe gedaan had. Dat is wat anders dan wat je tegenwoordig nog al eens in inter views kunt lezen. Vooral wanneer het gaat om jongens die nog nauwelijks droog achter hun oren zijn. Het lijkt wel alsof opscheppen „in" is. je moet je zelf niet weggooien, roepen deze knapen elkaar toe. In mijn krant van vanmorgen lees ik weer een aarie van dergelijke curiositeitenDe geïnter viewde jongeman noemt zich 'n „hap- pener". Hij verklaart: „Ik weet dat te sympathiek ben. Dat is mijn kracht. Ik benut de mogelijkheden die de maatschappij mij biedt. Ik voel geen enkele be hoefte om te werken. Als iemand mij 200 gulden in de week zpu schenken deed ik tot mijn dood toe niets meer. Nu werk ik 1,5 dag per veertien da gen aan de Jazz". De jongeman die hier geïnterviewd werd, weet verder nog te vertellen dat hij in de toekomst dingen zal bond, die op 2 mei 25 jaar bestaat, belang rijk. Maar nog veel belangrijker is, wat de bond thans voor zijn leden doet- En het allerbelangrijkste is misschien nog wel de blik. die men slaat op de toekomst. „Ik geloof." zo vertelde de. Brouwer ons, „dat er in de toekomst een enorm terrein ligt voor het onderzoek naar de persoon lijkheidsvorming in h«t doof-zijn Ik hoop daar Z«lf in de toekomst meer aan te doen. Want ik heb het voordeel, dat ze mij begrijpen en dat er tussen hen en mij een ^merkwaardige verstandhouding be- En met die verstandhouding bedoelt ds. Brouwer, dat de dove mensen voelen, dat hij zich al is dat voor een horend mens ook nog zo moeilijk in hun gedachten- wereld kan verplaatsen. En het werk van de bond zal er in de toekomst op gericht zijn. dat veel meer mensen zich die ver standhouding met de dove medemens eigen kunnen maken. Want in de horende wereld hebben ook de doven een plaats. gaan doen (op jazz-gebied) die Ne derland of half Europa nog nooit heeft meegemaakt. Goed. good. Toe dan Het hoeft van ons allemaal met, maar als hij 't dan zo graag wil, Want zo zijn wij. Zo is onze sa menleving. Als iemand kans ziet om zonder werken in zijn levensonder houd te voorzien zal niemand hem dwingen. Moet hij zelf weten. Mis schien vindt hij nog wel eens iemand die hem 200 gulden per week geeft. En dan tot zijn dood toe helemaal niets meer doen. Heeft u erop gelet; tot zijn dood toe? Je bent onmiddellijk ge neigd te vragen: en daarna Ja. want anders heeft het geen zin om in dit verband de dood te noemen. De dood brengt dan geen verandering. Ik houd 't dan toch maar op Lincoln. Een man die zich voor anderen inge zet beeft. Honderd jaar geleden daar voor vermoord is en wist: je hebt maar voor de helft gelijk. Gods helft. MEDEMENS

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1965 | | pagina 4