w s Toch maakt de Kromme Rijn de Rijn in Zwitser land niet ongedaan en de kippebruggetjes bij Bunnïk maken de waterval van Schaffhausen niet tot watervalletje a la Sonsbeek. De Rijn ontspringt nog altijd op de bergen en de dode Rijn is niet de dood van de Rijn Er is in Nederland veel tam en mak, verwezenlijkt en verburgerlijkt christendom de Kromme Rijn .net de kippebruggetjes. Maar in de Verte hoor ik een machtig geluid. Schaffhausen is er nog en het chris tendom vindt nog altijd zijn oorsprong hoog in de bergen Daar stroomt en bruist het De oproep op het Pinksterfeest is De Rijn. Ik heb hem gezien in Zwitserland: groot en geweldig. Hij begint hoog in de bergen. En bij Schaffhausen is hij ontzagwekkend en groots Bij Bazel wordt de Rijn een brede en sterke stroom, een sterke en rustige rivier, die het land zegent en welvaart brengt. In Nederland wordt de Rijn smaller, kalmer, tammer Als kind wandelde ik op zondagmiddag met vader langs de Kromme Rijn met de kippebruggetjes en tussen Bunnïk en Wijk bij Duurstede is de Kromme Rijn soms niet meer dan een sloot tussen de wei landen. Je vraagt je af, waar de Rijn is gebleven en wat de Kromme Rijn nog te maken heeft met de Rijn Zwitserland. Het einde is de dode Rijn. Weg van kippebruggetjes Terug naar Schaffhausen Terug naar de bergen Het dode christendom is niet de dood van het chris tendom. Christendom is niet een modderig slootje, maar een machtige stroom, tiet werk van God gaat door. Tot in de meest onbekende uithoeken van Azië en Afrika In het Leger des Heils zingen zeik werp mij in die heilstroom Pinksteren betekent, dat wij mee mogen doen. God is nog altijd aan het werk en God heeft mensen nodigAlbert Schweitzer in Lambaren^, Martin Luther King in Alabama, Majoor Bosshardt in Am sterdam U en mij „Gij zult kracht ontvangen, wanneer de Heilige Geest over u komt en gij zult Mijn getuigen zijn". Het Christendom. Het begon eeuwen geleden. Hoog in de bergen. Op het Pinksterfeest in Jeruzalem: groot en geweldig Toen werd het een brede, sterke en zegenrijke stroom De discipelen van Jezus worden apostelen. Zij trek ken de wereld in. Paulus brengt het evangelie in Rome en vanuit Rome gaat het verder. Tot aan de einden der aarde Het komt ook in Nederland Ja, maar Als we denken aan het Nederlandse christendom, zo als het reilt en zeilt, verdeeld en machteloos, dan zeggen we: de Kromme Rijn bij Bunnïk, tam en mak, misschien wel heel genoeglijk, maar: de dood i de pot We vieren het Pinksterfeest. Jawel Maar waar zijn de mannen en vrouwen, die, vervuld van Gods Geest, Gods partners zijn, in woord en daad getuigen van Christus en zijn Rijk Waar zijn de christenen, die met hun leven bewijzen, dat Paulus de waarheid sprak, toen hij zeiwaar de Geest ie Heer is, daar is vrijheid en: de vrucht van de Geest is liefde blijdschap, vrede, vriendelijkheid goedheid, trouw Waar Gij niet zijt, is het bestaan is allen denken, alle doen zo leeg en woest, zo dood als toen Gij, Geest, nog niet waart aitgegaan. Hoor, Heilige Geest, wij roepen Ui Kom, wees aanwezig in het Woord, wek onze geest, opdat hij hoort wek ons tot leven, hier en nu. J. J. BUSKES

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1965 | | pagina 9