Parijs speelt belangrijke rol
ook in Amerikaanse komedies
r
Zeventigjarige Phons Dusch
wordt op 12 juli gehuldigd
DON GIOVANNI WERD KNAPPE
MAAR GEEN IDEALE VERTOLKING
6 o.
<Je töê
V3N dEZe
Deze week in
de bioscopen
Gevonden voorwerpen
Oplossing puzzel
PE HAVENLOODS DONDERDAG 1 JULI 1965
13 Schiedam.
Zestien instrumentale solisten maken
nog geen kamerorkest, vier wereldbe
roemde instrumentalisten vormen nog
geen kwartet. Dit geldt eveneens voor
opera-ensemble. De acln Italiaanse
knap, hoewel niet vlekkeloos. Maar hei
geheel was laswerk, waarin de naden
nog te zien waren. De spirituele kracn-
ten uit Mozart's muziek waren nog te
onvoldoende losgemaakt om deze
SAmdat men de ware, spirituele humor
nog altijd alleen in Frankrijk denkt
te kunnen vinden, wordt een filmkomedie
bij voorkeur in la douce France gesitu
eerd, wat voor een film van Franse ma-
k e i i j nog zo ongewoon niet is, maar voor
een Amerikaanse klucht toch geen condi
tio sine qua non zou moeten zijn-
Gershwin's „American ln Paris" heeft in
dertijd echter zoveel opgang gemaakt, dat
er in elk seizoen filmploegen uit de Sta
tes in de vllle lumière opereren, op Moni-
martre, bij de Saoré Coeur of op de
Champs Elysées. „Funny Face". „Paris
when it sizzles" en „Te rijk om los te lo
pen" het zijn slechts een paar voor
heelden van luchtige Amerikaanse films,
die hun toevlucht tot Parijs zochten om
de intrige een pikant tintje of een pitto
resk aspectje te geven.
In de kleurige komedie „The art of love"
(„De kunst van het liefhebben") van
Norman Jewison, die door Lumiere wordt
vertoond, speelt Dick van Dyke (van TV-
faam) de Amerikaanse schilder Paul
Sloan, die in Parijs een minimum aan
succes boekt. Hij wil dan ook zijn palet
aan de wilgen hangen en repatriëren naar
zijn rijke verloofde Laurie (Angie Dickin
son). Zulks tot ontsteltenis van zijn land-
genoot, de auteur Casey Barnett (James
Garner), die ook nooit iets verkoopt en
op Pauls zak leeft. Ten slotte besluit het
tweetal dat Paul maar een pseudo-zelf-
moord moet plegen, omdat dode schilders
nu eenmaal beter verkocht worden dan
levende. Casey schrijft een roerend af-
scheidsmanifest en Paul springt in de
Seine, maar precies op 'n zandschuit, die
onder de brug doorvaart, samen met een
meisje, Nikki (Elke Sommer), dat wanho
pig was geworden, toen haar baas al te
aanhalig werd. Paul verbergt zich en in
derdaad komt er nu vraag naar zijn schil
derijen, maar Casey wordt nu van moord
op zijn vriend verdacht. Hij wordt gear
resteerd en tot de guillotine veroordeeld,
waarvan Paul hem op het nippertje redt
door weer boven water te komen. En zo
als dat dan in zulke kluchten gebeurt:
Laurie loopt over naar Casey en Paul
wordt het eens met Nikki.
poed lachen is het altijd bij regisseur
VJ Gilles Grangier en zijn favoriete ac
teur Fernatidel, zeker nu in „La cuisine
au beurre" (als „Met z'n neus in de
boter" in Studio 62) Bourvil als zijn part
ner is aangewezen. Als krijgsgevangene
opera-sterren, die in het kader van het de gehele linie Mozartiaans te laten klin-
van de Duitsers in de tweede wereldoor
log is Fernand Jouvin (Fernandel) in
een vreemde situatie verzeild geraakt.
Hoewel wettig getrouwd in het Zuidfran
se dorpje Martigues, is hij in Tirol blijven
steken bij een volumineuze Brünhilde,
wier echtgenoot na tien jaar gevangen
schap in Siberië echter terugkeert, zodat
Fernand op zijn beurt huiswaarts gaat.
In Martigues is zijn plaats evenwel inge
nomen door een ambitieuze Normandiër,
André (Bourvil, die in werkelijkheid An-
dré Raimbourg heet), die niet alleen het
kwijnende eethuisje van de luierende
Fernand heeft omgetoverd ln een drukbe
zocht, exclusief visrestaurant, maar bo
vendien Fernand's vrouw Chnstiane heeft
ingepalmd. Hij is zelfs in eer en deugd
met haar getrouwd, want Fernand was
allang als vermist opgegeven en zijn
naam prijkt met vergulde letters op het
monument voor de gevallenen. Adminis
tratief is Fernand dus dood, lijfelijk niet
en omdat hij een roerend verhaal ophangt
van zijn ontberingen als krijgsgevangene
in Siberië, wordt hij als welkome gast
ontvangen. Om André in zijn rechten te
handhaven, moet Fernand eerst in een
vrijwillige scheiding toestemmen, maar
hij heeft het veel te goed bij zich „thuis",
waar hij kan doen en laten wat hij wil.
Met André staat hij op vriendschappelij ke
ft ARENA: Goud v
rsers, 14 3..
n de giftige i
J mamba, 14 j. OO
CINEAC-Beurs: De zwarte tulp, 14 j.
best of Cinerama
-prolO.aJ. 0£0vond; Ali het net>
oor Scotland
Fair Lady
Holland Festival Mozart's Don Giovanni
hebben gespeeld, vormden die avond nog
niet het briljante ensemble waarmedo
een ideale Mozart vertolkt moet worden
Voeg daarbij een dilettantisch acterend
Kamerkoor en een ln onvoldoende thea
terklank musicerend orkest, dan is het
beeld getekend van wat alleen maar een
sterrenbezetting vocaal en instrumentaal
vermag tot stand te brengen.
Zeker, stuk voor stuk waren de solis
ten grote zangers en acteurs; zong ook
het Nederlands Kamerkoor zijn partij
ken. En dit mag men toch van een ster-
ren-opera bezetting wel verwachten-
De acteurs, die Mozart nog het dichts
benaderden waren Mariella Adani als
Zerlina, Leonardo Monreale als haar
bruidegom Mazetto, Luigl Alva als Don
Ottavio, Renato Capecchi als Don Gio
vanni en Paolo Montarsolo ais Giovan
ni's knecht Leporello.
Hoe betoverend en charmant was Zer
lina in haar aria „Batti, batti bel Ma-
setto", wanneer zij poogt de argwaan
van Masetto weg te nemen. En hoe bril.
voet en gaat hij vissen en „jeu de boules"
beoefenen, alsof er geen gemeenschappe
lijke echtgenote bestaat. Totdat er op een
kwade dag een auto uit Tirol voor de
deur staat en Fernand's bedrog uit
komt
Eveneens van Franse origine is „La
Tulipe noire" in Cineac-Beurs, vrij
naar Alexandre Dumas, maar niet zo vrij
alsde Nederlandse versie, die anno
1921 hier tot stand kwam onder leiding
van Maurits Binger met Annie Bos en
Eduard Verkade in de hoofdrollen. Die
„Zwarte Tulp", merkwaardiger wijze in
„Knauers Buch vom Film", toch een be
trouwbaar handboek, onder Dumas ver
meld als „Engel./Hollnad Hollandia Pic
tures", handelde namelijk over het dra
matische lot van de ongelukkige gebroe
ders Johan en Cornelis de Wit. Met gees
tige dialogen van Henri Jeanson heeft
Christian-Jasue, één van Frankrijks veel-
zijdigste regisseurs (hij verfilmde zowel
„Madame Dubarry" en „Nana" als „Na
thalie" en „Babette s'en va t'en guerre",
dus historie en komedie) niettemin zijn
prestatie van „Fanfan la Tulipe" niet kun
nen herhalen. Gedeeltelijk lag dit aan
zijn hoofdrolspeler Alain Delon, een veel
„gladder" jongen dan de btreurde Gérard
Philipe, die indertijd als één brok on
stuimigheid en levenslust zo'n onvergete
lijke indruk maakte. Maar Christian-
Jaque heeft toch kennelijk ook zijn vat
op zo'n spektakelstuk met bonte kostu
mering, wild sabelgekletter en jeugdige
overmoed verloren, wat ook niet zo'n
wonder is, wanneer men bedenkt dat de
ze ex-journalist, ex-decorateur en ex-as
sistent van Juüen Duvivier ondertussen
veertien jaar ouder is geworden en de 61
nadert. Zo ziet men Alain Delon ruiter -
bravour en degengevechten ten beste ge
ven in zijn dubbele rol. Want hij is niet
alleen Guillaume de Saint-Preux, alias
de mysterieuze zwarte Tulp, die het op
de adel gemunt heeft, omdat het hem
voordeel brengt. Hij is ook diens twee
lingbroer Julien, door Guillaume te hulp
geroepen, zolang een houw over zijn lin
kerwang, hem door de degen van „La
Mouche", luitenant-generaal van de poli-
m^r'wo1' De ^ode kaperkapitein,
J volgende^do: Klokslag middernacht,^
14 i. ooo
7.a- en zo-mi: Boeven
CORSO'1'CINEMA: M;
GRAND: It'^li^nad mad mad man/
world (prol.) 14 j- OOO j
HARMONIE: do t.m. zo: Bloedige
j zonsondergang, 14 j. <X>
ma t.m. wo: De vogels, 18 J. OOO j
j KRITERION: Une femme mariée (pro-
long.) 18 j. OOO
f, ft LUMIERE: De kunst van het lief-
A 1 A A
METRO: Verleiden
PASSAGE: Vliegende duivels, 14 J. OO
PRINSES: James Bond 007 contra dr.p
j No (prol.) 18 j- OOO
vr- en za-nacht: Thérèse, de begeerde
j za-Uen ^o-mi: Laurel en Hardy ln
Wonderland, a.l.
REX: vanavond: Wereld van plezier,-
vr t.m. wo: De tijger van de 7 zeeën, t
ft STUDIO '62. To catch a thief, a.l. OO t
y THALLIA: Goldfinger (prol.) 18 3 OOO
't VENSTER: Liefdesparen (prol.) 18 j. f
J VICTORIA: vanavond: De maagden-
bron, 18 j <K>0
r vr t.m. wo: Topkapl, 14 3. £00
J volgende do: Les llons sont lacher. 18 j
za-, zo- en wo-mi. Charlie Chaplin-
festival OOO
ft première
t OOOO -
Fernandel en Bourvil in Gilles Gran-
gier's komedie „Met z'n neus in de
boter" (in Studio 62)
tie ln het onrustige Frankrijk aan de
vooravond van de bestorming van de
Bastille, bezorgd, zijn verborgen idendi-
teit in de aristocratische kringen waar
in hij vooral met de dames verkeert,
kan verraden. Julien strijdt echter tegen
de adel uit revolutionaire overtuiging.
Het is ten slotte Guillaume, die gehan
gen wordt en Julien, die als Zwarte Tulp
herrijst en met hem kan de inmiddels
ontketende Franse revolutie niet anders
dan slagen
In Arena weer eens een kleurig pseudo-
klassiek spektakel uit de Italiaanse
mammoetstudib's, waar Griekse tempels
permanent staan opgesteld voor lopende
band-produkties, vaak onder Amerikaan
se vlag. Zoals ook „Goud voor de heer
sers" i „Gold for the Caesars") van André
de Toth, naar de gelijknamige roman van
Florence A. Seward. De film speelt zich
af in het jaar 90, wanneer in opdracht
van de Romeinse Consul Maximus van
Spanje een brug voltooid wordt, die toe
gang geeft tot het bergland, dat ln naam
Romeins gebied is, maar dat in werke
lijkheid wordt beheerst door de barbaar
se Kelten. Architect en bouwer van deze
brug is de jonge, begaafde slaaf Lacer
(Jeffrey Hunter), die in contact komt met
de bekoorlijke beschermelinge van
Maximus, Penelope (Mylène Demongeot)
Maar deze verwende vrouw wil haaf
moeizaam verworven positie niet prijs
geven voor een leven in armoede met
Lacer. Deze is inmiddels belast met de
technische uitvoering van het plan, om
het oude Phoenicische goud, dat in Kelti
sche mijnen ligt verborgen, door een ex
peditie onder bevel van centurio Rufus
(Ron Randell) aan Maximus (Massimo
Girotti) uit te laten leveren. Er wordt
een zware dam gebouwd, want de mijnen
blijken achter een enorme waterval te
liggen, en die speelt een belangrijke rol
in de beslissende slag tussen Romeinen
en Kelten, waarmee de film een specta
culair einde krijgt.
net JNeaenanaS IvamerKOOr zijn pari.j Aan. vinnv rharrmnonp-arin" van
behoorlijkenl speeldehet ^sidenüe Or- jgg ^nnf^^J^XVheeft
kest de instrumentale partij technisch ar-a mio tesoro lntant0.. ln Mn
prachtige Mozart-atijl gezongen. In de
ze kring was Montarsolo met zijn aria
„Madamina, il catalogi a queatro", waar
in hij Elvira alle veroveringen van zijn
meester opsomt, wel een klasse apart.
Ilva Ligabue als Donna Elvira en Lui-
sa Basabalian als Donna Anna, die wel
over hoge vocale kwaliteiten oeschlkken,
stonden in haar stemtype en voordracht
nog het verst van Mozart verwijderd.
Vermelden we tot slot Antonio Zerbini.
die als de stenen Commendatore in de
slotscène een angstwekkende spanning
wist op te roepen.
Doch met het vaak te straf en nadruk
kelijk spelend orkest Mozart Is geen
Beethoven en het gemis aan een
vloeiende versmelting van soej en stem
men op het toneel was er niet de hoogst
denkbare eenheid en overeenstemming
bereikt, die Mozart's muziek typisch
Mozart maakt, wat men van een super
bezetting toch zeker wel mag verwach-
'in.
Door de mededeling in het programma,
flat om technisch-organisatorische rede
nen de regisseur Virginio Puecher en
decor-ontwerper Luciano Damioni geen
artistieke verantwoordelijkheid van de
voorstelling op zich konden nemen, moe
ten wij ons van nadere beoordeling ont
houden. De dirigent Carlo Maria Giulüii
heeft onder deze omstandigheden gedaan
wat hij kon en alle medewerkenden tot
een opvoering weten te inspireren, die
veel te bewonderen heeft gegeven.
IDO EYL
Gevonden: Te bevragen aan het Hoofd
bureau van Politie te Schiedam, dagelijks
van 85 uur, behalve op zaterdag en
zondag: Plastic regenjas; damesschoen
(1.); badtas met inh.; portefeuille met
inh.; sporttas, radiootje, sportschoenen
en lege flessen; snelbinders; riempje;
manchetknoop; dameshaafdschoenbos
sleutels; vulpen; drie sleutels; vier
sleutels in étui; step; kinderfietsje; kin
derpistooltje.
Te bevragen bij de vinders: Vulpotlood
en twee ballpoints in étui, Slavenburg,
Troelstralaan 175; ring met sleutels, Blok,
v. Ostadelaan 40; kettinkje met kruisje,
Egberts, Aleldastraat 89a; kinderringetje
met monogram, Wegen, B. H. Gretelaan
247; dameshorloge, Janse, J. v. Stolberg
straat 7; herenhorloge. Lelieveld, Maas
straat 21; oorbel; Scholten, Rijnstraat
33a; bedelketting, Kijlstra, Dr. Schaep-
mansingel 66; pop, De Koning, Newton-
straat 10a; pop met cape, Bitter, Ooster
straat 45; beer (speelgoed), v. Katwijk,
L. Nleuwstraat 33b; stepje, v. d. Hoeven,
Julianalaan 46; visstoeltje, Boekhout,
Fazantlaan 58; brillenkoker, Hollander,
W. Pastoorstraat 22; trapper, in doos
Störman, Nw. D ami a an 721; dwerg
papegaai, Zwet, Havendijk 164 (na 12 ui);
damesparaplui. Bur. Huisvesting, West
molenstraat 26; diplomatentas met inh.,
ft U betaalt een gedeelte bi] aan
koop (ook op mantels naar
maat) waarna wij uw mantel
deze zomer gratis bewaren.
U betaalt bij afhalen het restant.
Door uw bont in een speciaal
zaak te kopen krijgt u:
ft Deskundige voorlichting,
betrouwbare service en
volledige garantie.
ft Credietservice mogelijk.
Bontmantels In elke prijsklasse.
Grote sortering bontstola's tegen
r aantrekkelijke prijzen.
Nieuwe Binnenweg "fTQ
Rotterdam I/O
Ifby 's-Gravendijkwal) Tel. 234577
VERNIEUWER VAN KOORREPERTOIRE
<►00 eoed
0O middel
,,Ik kom zo juist terug van Israël.
Fantastisch. Wanneer je van histori
sche monumenten en gebouwen houdt
en de oude opgravingen een levende
taal tot je spreken dan raak je ge
woonweg niet uitgekeken in dit won
derlijke land". Met deze woorden
ontving Phons Dusch ons in de ar
tistiek en voornaam ingerichte jlat
aan de Mariniersweg 3c. Merkwaardi
ge controverse in de persoonlijkheid
van deze bijna 70-jarige.
Phons Dusch, de grote vernieuwer van
het koorrepertoire, die hem tot ver over
onze landsgrenzen bekendheid heeft ge
geven, raakt in vervoering door wat Is
raëlische archeologen aan historische
waarden uit de bodem van het heilige
land hebben opgegraven. Dit verklaart
waarom Phons Dusch in zijn 41-jarige
loopbaan als koordirigent zowel Buxtehu.
de, Bach, Hfindel, Haydn, Mozart en
Schubert trouw is gebleven als zijn drang
naar vernieuwing hem in contact heeft
febnacht met de werken van Britten,
'rangaix, Orff, Bret en. vele andere
eigentijdse componisten.
Veelbeivogen leven
Het is een veelbewogen leven geweest,
dat Phons Dusch in de wereld der her
scheppende muziek heeft geleid. Te Zut-
fen op 13 juli 1895 geboren, voelde Phons
Dusch zich reads zeer jong aangetrokken
tot de muziek. Zijn eerste pianolessen
ontving hij toen hij 5 jaar was van zijn
vader Joseph Dusch. Na zijn studie bij
Peter van Anrooy (instrumentatie) en
Julius Röntgen (piano) werd deze voort
gezet op het Conservatorium te Aken
(1912), welke studie reeds na een jaar
bekroond werd met de diploma's solo-
spel piano en orgel.
Hierop volgde zijn aanstelling als pia
no-leraar aan het Held Conservatorium
te New York, waar hij tevens organist
werd aan de Mathias Church in dezelfde
stad. In 1914 naar Holland teruggekeerd
voor een tijdelijk bezoek werd ook hij
eraan herinnerd dat het dragen van 's ko-
nings wapenrok urgenter was dan zijn
terugkeer naar het nieuwe vaderland.
Dus werd de jonge dienstplichtige
prompt ingedeeld bij de afdeling Militai
re Censuur, welke vaderlandse taak hij
gedurende de gehele mobilisatie 1914-1918
stipt vervulde.
Van deze bevoorrechte positie wist
Phons Dusch dankbaar gebruik te ma
ken om les té gaan nemen bij Dr. Johan
Wagenaar voor compositie en bij Evert
Cornelis voor piano, welke studie hij la
ter bij Carl Friedberg te Braunschweig
en Robert Casadesus te Parijs voltooide.
Na de demobilasatie vestigde de heer
Dusch zich in Rotterdam, waar hij spoe
dig een aanstelling kreeg als hoofdleraar
piano aan het Toonkunst Conservatorium
en aan de Kerkmuziekschool te Utrecht.
Roeping
Doch van zijn roeping werd hij zich
eerst bewust toen hij in 1924 tot dirigent
werd benoemd van de Rotterdamsche On
derwijzers Zangvereniging (R.O.Z.). Van
af die tijd gaat het Gradus ad Parnassum,
bergopwaarts. In 1938 volgt Phons Dusch
Bernard Diamand op als dirigent van
de Chr. Oratorium ver. „Excelsior",
over welk koor hij in zijn jubileumjaar
1965 reeds 27 jaar de scepter zwaait. Na
de tweede Wereldoorlog komen nog de
benoemingen los van dirigent bij de Toon
kunstkoren te Breda, Tilburg en Dor
drecht, waarmede tevens aan zijn succes
vol optreden als solist en piano-begelei
der van vele beroemde solisten een defi
nitief einde komt.
Met hart en ziel kon Phons Dusch zich
nu wijden aan zijn ideaal: de vernieuwing
van het koorrepertoire. „Er is durf toe
nodig deze vernieuwing door te zetten",
zegt Dusch, „daar vele weerstanden hij
het publiek en ook bij de koorleden moes
ten worden overwonnen. Maar ik heb ge
loot in mijn ideaal, wat mij de kracht
heeft gegeven door te zetten.
Het resultaat hiervan is, dat van de
53 avondvullende koorwerken, die ik tot
nu toe met „Excelsior" heb uitgevoerd,
er 26 gewijd zijn aan moderne en eigen
tijdse componisten. Veel dank ben ik
hierin verschuldigd aan Evert Cornelis,
die op mijn vernieuwings-aspiraties gro
te invloed heeft gehad", voegt Phons
Dusch in alle openhartigheid daar aan
toe.
nog de hobble's van Phons Dusch en zo
zien wij hem onder de deelnemers van
de 18e autoralley van Monte Carlo (1931),
de aytorit Luik-Rome en de Tulpen-ral
ly 1950.
Deze straks 70-jarige, wiens progres
sief artistieke arbeid door Frankrijk,
Zweden en Nederland reeds is erkend
in de vorm van de ridderorden Officier
de l'Académie, Officier de l'Instruction
publique, beide uit Frankrijk, Officier in
de Wasaorde van Zweden en de Penning
van de Leuve uit Rotterdam, d.enkt cr
voorlopig niet aan op zijn laufteren te
gaan rusten.
Een landelijk Ere-Comitè zal 12 juli
a.s. de 70-jarige feestelijk gedenken voor
al hetgeen hij voor het Rotterdams mu-
ziekcultureie leven in het bijzonder en
voor de Nederlandse toonkunst in het al
gemeen heeft gedaan. Die gedenkwaar
dige dag zal voor de nimmer aflatende
en ijverig werkende musicus en dirigent
slechts een adempauze betekenen; een
mijlpaal, die de start weer voorbereidt
voor een nieuwe étappe in zijn vrucht
baar en scheppend leven.
Onderzoek naar situatie
op gevaarlijk kruispunt
Naar aanleiding van de dodelijke on
gelukken die plaats vonden op het kruis
punt Burg. KnappertlaanWarande,
heeft het raadslid drs. J. H. Simons
(P.v.d.A.) vragen gesteld aan het colle
ge vaU burgemeester en wethouders. Hij
informeerde, of dit punt aan een ver
keerstechnisch onderzoek kan worden
onderworpen. Hierop hebben B. - en W.
het volgende geantwoord:
„Naar het ons wil voorkomen kan hier
niet gesproken worden van een bijzonder
gevaarlijk kruispunt. Het verkeer komen
de uit de Warande merendeels plaat
selijk verkeer en derhalve ook bekend
met de situatie ter plaatse kan uit
de aanwijzingsborden zien, dat het een
voorrangsweg moet kruisen. Het kruis
punt is ruim en overzichtelijk. Wannee -
de normale voorzichtigheid wordt be
tracht, die nu eenmaal in het ,'iuidige
verkeer noodzakelijk is, is dit kruispunt
o.i niet gevaarlijker dan welk ander
kruispunt in de traverse Burgemeester
Knappertlaan".
Desondanks heeft ons college oesloten
de verkeerssituatie rondom dit kruispun'
aan de Verkeerscommissie voor te leg
gen met het verzoek/ ons haar oordeel
hieromtrent kenbaar te maken", aldus
burgemeester en wethouders-
DUIVENSPORT
De Schiedamse vereniging „De Vrij
heid" hield twee wedvluchten van Cha-
teauroux, 600 en van Tergnier 264 km.
De eerste 25 prijswinnaars Cateauroux
waren: 1, 12 W. v. d. Windt; 2, 3 C.
Lems; 4, 15 J. v. Rossum 5, 6; M. Put
ters; 7, 8, 19, 23 W. de Winter; 9 J. v.
d. Ent: 10 A. Limborg 11, 18 20 Th. Wil-
lems; 13 C. Koogje; 14 M. Krommen
hoek 16, 21 W. Poort; 17 Pi Verlinde; 22
G. v. 't Hoff; 24 H v. d. Steen 25; A
Houtsma
De eerste 25 prijswinnaars Tergnier 1
J Duijmel 2 M Krommenhoek 3 D
Bakker 4 5 8 11 19 J Doejaren G 7 L
Tromp, 9 F. de Potte 10 J v d Windt
12 M Putters 13 W Poort 14, H v d
Steen 15, N Hager 16 G v d Hoff 17
D Ram 18 23 25 W de Winter 20 C
Sems 22 24 P Pols.
weg;- herenportemonnee met inh., Klein-
heerenbrink, Dr. Boslaan 34; herenpor
temonnee met inh., Klaasse Goereese-
straat 8; portemonnee met inh., Marconie-
straat 19a; knipportemonnee met inh.
Postkantoor, Tuinlaan; damesportemon
nee met inh., De Zet, Anth. Muijsstraat
71tas, witte laarzen, boek en fototoestel,
Gouweleeuw, Franklinstraat 19b; school
tas met boeken, Bastiaanse, Dam 5; knip
portemonnee met inh., Zuidema, Edison-
straat 59a; jongensjas, Meijer, Putters-
hoeksestraat 56a; kinderjack, Zeevaart,
Boerhaavelaan 37a; kinderschoentje (r.),
Noordijk, Mariastraat 27; nylon jack, v.
d. Mast. Oosterstraat 90; schoenen ln
doos, Martijnse, Vlaardingerdijk 15; kin
dervestje, v. Berkel, Talmalaan 54.
Volleyballers sluiten hun
toernooi met succes af
De teams van de Schiedamse Volleybal
club -hebben hun nederlaagtoernooi met
succes afgesloten. ZVC uit Rotterdam,
bekerwinnaar uit 1964, sliot nu de rij
van acht deelnemende verenigingen.
Dames 2, na zeven wedstrijden nog
ongeslagen, kreeg helaas klop van ZVC 2,
dat een sterk en jeugdig team had af
gevaardigd (1—2). Dames 1 speelde zeer
goed en won met 3—0. Heren 2 en Heren
eveneens met 3—0.
Ook de lagere teams besloten hun
toernooien met goede resultaten.
Hier volgen de uitslagen:
Dames SVC 3—iDOP 1 2—1; SVC 4—
AMJV 3 0—3; SVC 5—AMJV 4 2—1.
Heren: SVC 4—AMJV 3 0—3: SVC 5—
AMJV 4 2—1SVC 6—DOP 1 2—1.
Meisjes: SVC a—DOP a 1—2; SVC b—
DOP b 2—1. Ja ngens: SVC c—ZVC b
3—0 (reglementair): SVC d—DOP a 3—0;
SVC a—ZVC a 1—2.
SVC start wederom op 3 september.
Kermis in Ketliel
Tot en met zaterdag 3 juli wordt, uit
gaande van de Oranjevereniging Wil-
helmina té Kethel, op het terrein Rip
een kermis gehouden.
Horizontaal: 1 raam; 4 Laban; 9 slok;
11 olm; 12 variant; 13 Ido; 14 bestek;
15 wankel; 16 tor; 17 ork; 18 pee; 19 ket
sen; 20 retour; 23 bal; 24 iet; 25 O(ost)
N (oord) O(ost); 26 rek; 27 er; 28 ver
vangen; 30 ge; 31 kano; 32 aak; 33 ader;
34 eb; 35 deelnemer; 36 le; 37 rijp; 38 tel;
39 lijn; 40 rel; 41 nomade; 42 ingaan; 43
uil; 44 nog; 45 elk; 46 balkon; 48 blaker:
49 ere; 50 notaris; 51 ene; 52 rats; 53
lenig; 54 arts.
Verticaal: 1 robe; 2 ale; 3 Amstel; 4
lak; 5 A(nti) R(ev.); 6 bier; 7 Aa; 8
N (oord) N (oord) W(est); 9 likeur; 10
ode; 11 kolk; 12 versie; 13 taptoe; 14 tot;
15 neo; 17 ontvallen; 18 kronkelig; 19
karabijn: 20 eer; 21 eng; 22 regelen; 23
beker; 28 kerel; 28 vod; 29 aan; 30 nar;
31 etalon; 32 eed; 33 mijn; 34 Engels; 37
poulet; 40 rakker; 41 mik; 42 a la: 43
ober; 44 Oran; 45 bres; 46 ara; 47 nol;
48 big; 49 ent; 50 te; 51 R(omanum)
I(mperium).
Hoogtepunten
muzikale loopbaan? „Mijn eerste op
treden als piano-solist bij het Residentie
Orkest met het 5e piano-concert van
Beethoven en enkele dagen later mijn
eerste uitvoering van de Matthaus Pas
sion met „Excelsior" en het Residentie-
Orkest, die tegelijk mijn proefdirectie
betekende voor de vaste aanstelling, die
een jaar later in 1938 volgde. Een aar
dige bijzonderheid is dat de laatste uit
voering van de Matthaus Passion met
„Exeelsior" tevens mijn 80e is geweest
Autoriidttn «n fotonraforon riin varder
Duits mannenkoor zong
in Schiedam
Na het concert in 1963, dat het Konink
lijk Schiedams Mannenkoor „Orpheus"
in Eszlingen (Duitsland) gaf, is een cul
turele band ontstaan tussen de vrijwel
even grote steden Eszlingen en Schiedam,
een band die zich demonstreert in we
derzijdse concerten. Het contact heeft ook
tot resulaat gehad, dat er een jeugd-ui-
wisseling i.v ontstaan. Het ligt in. de be-
tot resultaat gehad, dat er jeugd-uit-
te breden tot andere landen zoals Neth
in Wales, Unide in Italië, Vienne in
Frankrijk en Norrköping in Zweden.
Ditmaal was Schiedam voor een be
zoek aan de beurt. Tijdens een ontvangst
door het gemeentebestuur van Schiedam,
constateerde burgemeester Roelfsema
dat in het nieuwe Europa ook op cultu
reel gebied banden gelegd zullen worden,
die van betekenis zijn voor de verdere
ontwikkelingen op dat terrein.
Namens het gemeentebestuur van Esz
lingen, sprak de secretaris de heer Erich
Braun, die de overeenkomsten tussen zijn
woonplaats en Schiedam aanstipte. Na
een korte toespraak door de voorzitter
van het bezoekende koor, de heer Ri
chard Hirschmann, zongen de koren m
de aula enkele liederen, 's Avonds werd
in de Grote Kerk een concert gegwr»
L>'.