RADIO LEO Echtpaar Spoelstra tovert kale straat tot bloementuin opera- en operette M° /k gloednieuwe grammofoon platen voor de helft van de catalogusprijs 5.95 5.95 musicals 89 populair langspeel 5.95 7.95 8.95 VIERAMBACHTSSTRAAT 29-35 TELEFOON 256700 - ROTTERDAM alledag kerk flB Aad Uithol nam een koen besluit met bang bart Deze week in de bioscopen HEEFT INTERESSE VOOR concerten 5p symphonieën kamermuziek liederen 7. populaire singles 45 toeren #E HA VEIN LOODS DONDERDAG 15 JULI 1965 6 Schiedam, KUNSTENAAR VAN HET KOPEREN RELIËF AAD UITHOI^ (52) heeft een beroep dat moeilijk onder woorden te brengen is. Hij is geen kopersmid ook al staat dat op zijn naambord en geen koper slager, hij is feitelijk van huis uit een fijn-koperbankwerker. Maar ook onder dit laatste is hij niet te rangschikken Ómdat dit zijn dynamische kreativiteit verbergt. Aad Uithol is een kunstenaar, ook al heeft hij aan dit woord bepaald een hekel. Hij is een artiest die vooral uit koper de wonderlijk fijne, levensech te figuren en koppen schept. Maar het is ook de man die twintig jaar zijn slui merende gevoelens voor de kunst wist te verbergen in de opbouw van een be drijf, dat uitgroeide tot een zaak waar in sen twintigtal mensen hun brood ver dienden. Hij vond voornamelijk zijn werk in het maken van klokkasten. „Tot ik er zo veel gemaakt had dat ik er wel van spu wen kon", zegt hij vermoeid, „liet was altijd hetzelfde, voor dezelfde opdracht gevers met dezelfde konventionele opvat tingen. Soms maakte ik er eens één voor mezelf, liever gezegd, van mijn eigen op vatting uitgedacht. Dat zijn dan de krea- ties waarvan men zegt: Als je dat wij- zerplaatje rood schildert wil ik er wel wat voor betalen. Toen heb ik een jaar geleden de gok gewaagd. Was het altijd het geld dat me voortdreef, nu nam ik het besluit om eigen werk te gaan bren gen in een eigen expositieruimte. Dat betekende in feite dat ik een jaar lang flink in het gekweekte geldpotje heb moe. ten tasten om een kollektie te vormen, die ik waardig vind hier neer te zetten. Mijn zoon Aad (19) heeft me daarbij flink geholpen en nu staat het er. Mocht dit besluit dan koen zijn, ik nam het, met het oog op mijn gezin, tóch met een bang hart. Kijk eens, er bestaan wel meer waardevolle dingen in het leven en ik heb er beslist geen zin in om de kunstenaar uit te hangen, maar ik weet wat ik waard ben en de schoonheid van het materiaal heeft me nu eenmaal te pakken. Toen kwam dat moment, dat me voor de keus stelde. Had ik al din gen moeten maken die me tegenstonden, nu bleek het heel moeilijk om het juis te personeel aan te trekken. Dat gaf de doorslag. Na lang wikken en wegen, waarover ook thuis natuurlijk gesproken is, heb ik de gok gemaakt en nu maakt Aad Uithol dingen die hem aanstaan." JUWEELTJE ZIJN atelier is naast het tot expositie zaal verbouwde winkelpand aan de Watergeusstraat 104 te vinden .lier is ruimte voldoende en er is zelfs (waar kom je dit nog tegen in Rotterdam?) ruimte over. „Hier zou een andere man kunnen werken, waarmee ik dan samen zou kunnen exposeren. Bijvoorbeeld ie mand die in keramiek iets presteert en dan ook graag iemand die het voor zijn kunstenaarschap niet erg vindt om hard te werken. Een kerel met een beetje ni veau, ja die kan hier terecht!" Vermoedelijk is Uithol de enige die dit werk in onze stad doet. Ergens in Brabant moeten er nog een paar zijn, maar hun aantal is te verwaarlozen. Hij begon in zijn jeugd onder het drukkende besef geld te moeten gaan verdienen. Hij begon als timmerman (,,lk kén een voudig niet met hout werken!"). Toen werd hij als dakdekker betrokken bij het herstellen van metalen daken van antieke pandjes. Het was een beroep, dat in die tijd al aan het uitsterven was, maar daar kreeg Aad Uithol de liefde voor het materiaal. Hij kreeg een gren zeloze bewondering voor koper en later vormde daar zich het beeld zoals hij dat wil brengen. „Ik hou namelijk niet van vlak. Mijn liefde is het reliëf. Als ik voor een schilderij van een groot meester sta dan heb ik eerbied voor dat werk en de kleur, maar ik kom er niet ondefuit dat het allemaal zo vlak is. Ik ben nu eenmaal blij met het reliëf en ook al maak ik veel koppen, dus zui ver figuratief werk, waar een verkeerde oogrimpel soms al het gehele effektkan teniet doen, streef ik naar de abstrak- tie. Ik probeer mijn koperwerk iets mee te geven. Een verhaaltje als het ware. Een oude moeder krijgt wel zoveel rim peltjes en een scherpe neus, maar ook de houding draagt die ouderdom. Dat is met een kop mogelijk. Daarin heeft zich een leven afgespeeld wat ik waar heidsgetrouw gnoet overbrengen." De expositieruimte, die Aad Uithol sa men met zijn zoon opgezet heeft, is een voorbeeld geworden van "hoe het moet". De stille rust die uitgaat van de vlakke witte muren, waar een fantastische lichtopstelling alles lijkt te raken, is de verpakking van het werk van deze bij zonder talentvolle artiest. Een winkel pand, zoals deze buurt zovele kent, werd een juweeltje. Een tastbare bekroning van een ideaal van een doodgewone man die met een bang hart een koen be sluit nam. 't ARENA: Warenhuis op stelten, a.l. ft CENTRAAL: De muren van de hel, ft CINEAC-Beurs: Noodlanding ln de j frontlinie, 18 j. OO r CINEAC-Joumaal: Verloofde paar ln f Rotterdam (ln kleuren) •j CINERAMA: The best of Cinerama t (prol a.l. OOO t COLOSSEUM: vanavond: Hoe bedrieg ik mijn man? a.l. OO vr t.m. wo: De zondebok, a.l. OO t volgende do: Marnie, 18 j. OOO 1 CORSO CINEMA: My Fair Lady (prol.) a.l. OOOO f GRAND: It's a mad mad mad mad world (prol.) 14 j. OOO HARMONIE: do t.m. zo: Te vuur en te zwaard. 14 j. OO V ma t.m, wo: Wereld zonder schaamte, 18 j. <v ft LUXOR: Die knotsgekke kerels METRO: Politiepost Reeperbahn (prol). 18 j. OOO MONOPOLE: do t.m. zo, dl, wo: 'smid- dags: Hecruut tegen wil en dank, a.l. OO: 's avonds: De wraak der piraten, 14 j. OO za-nacht: Handelaars in meisjes, 18 j. O zo- en wo-mi: De genadeloze wre ker, 14 j. OO PASSAGE: Warenhuis op stelten, a.l. PRINSES: James Bond 007 contra dr. No (prol.) 18 j. OOO rr- en za-nachtDe schrik van de on- 'f derwereld. 18 J. OO za- en zo-mi: Rin Tin Tin's triomf, r a.l. OO f REX: tjn. wo: De vluchteling van de Alamo, 14 j. OO volgende do: 's Nachts lokt de liefde, 18 J. OO i STUDIO '62: To catch a thief (prol.) THAlSa: Gollflnger (proL) 18 J. OOO j •t VENSTER: Liefdesparen (prol.) 18 j. VICTORIA t vanavond: Twee vrouwen, 1 18 j. OOO vr t.m. wo: Geheim agente ln CHbral- tar, 18 j. OO i volgende do: Chaplin-revue a.l. OOO za-, zo-, wo-ml: Tarzan in New York, T. :m7HÏ MVv WORLD* Grandioze collectie langspeelplaten George Szell Bruno Walter Otto Klemperer Herbert von Karajan Eugen Jochum Bernhard Haitink Eugene Ormandy Antal Dorati Zino Francescatti David Oistrakh Yehudi Menuhin Isaac Stern Hans Richter-Haaser Claudio Arrau Rudolf Serkin Leonard Bernstein Dietrich Fischer Dieskau Hans Hotter Jean Pierre Rampal Hongaars Strijkkwartet I Virtuosi di Roma e.v.a. OOK STEREO FONTANA nu reeds Niet te geloven wat een fantastisch langspeelrepertoire Maria Callas Mario del Monaco Giuseppe di Stefano Ja. Tito Gebbi Rudolf Schock Erika Köth Anneliese Rothenberger Nicolai Gedda nu reeds 45 E.P. OPERETTE vanaf O 95 nu 4É* Oklahoma Can-Can Porgy and Bess Sound of Music 30 cm L.P. jr 95 The King and I e.v.a. nu O» moderne en j--- W W oude stijl a* 2 95 langspeel -y 95 O 95 nu 0» 45 E.P. LANGSPEELPLATEN VOLKSMUZIEK 95 Groot repertoire met honderden verschillende titels Trini Lopez - Frank Sinatra Dean Martin - Sammy Davis Charles Aznavoür - Jacques Brei - Cliff Richard Bobby Vinton - Cocktail Trio 1 Q 1 OQ Johnny Hoes - e.v.a. I I V# CENT een briljant repertoire Frank Sinatra Dean Martin - Trini Lopez Sammy Davis Barry Sisters The Platters Crazy Otto Ray Colignon A/" 9©^ Helmut Zacharias Ella Fitzgerald George Brassens Ray Martin Peter Kreuder Connie Francis Georges Shearing e.v.a. OOK in Stereo SP-fej - ft im première OOOO zeer goed OOO goed OO middelmatig O matig tot slecht Alledagkerk dinsdag 20 juli in de St. Laurenskerk om 12.50 uur. Voorganger ds. W. Baas. Onderwerp: „Bekering „Toen we hier vijf Jaa* geleden kwamen wonen, zagen we onkruid tussen de tegels voor het huis zitten en dacht ik: Daar zouden we best goudsbloemen voor in de plaats kunnen zetten". Zo is me vrouw Spoelstra samen met haar man begonnen haar flat aan de Wilgenplaslaan 100 op de onderste woonlaag van een galerijblok te veranderen in één grote bloemen tuin, die van in de huiskamer via het balcon tot in het plantsoen naast de flat reikt. „Een volgend jaar hebben we er toen een rozenstruik bij gezet en een ander jaar haalden we weer eens een tegel weg om weer wat uit te breiden", vul*, de heer Spoelstra aan, er dadelijk lach end aan toevoegend: „Die tegels hebben we allemaal nog, hoor". Tegen dit bescheiden Ingrijpen ln de bestrating had de gemeente geen be zwaar, Integendeel, zij had er zelfs alle waardering voor. Omdat de heer Spoel stra er ook altijd voor zorgde dat er verder tussen de tegels geen onkruid kon groeien en de voorkant van de flat een voorbeeld van goede verzorging was kreeg het echtpaar in het kader van de actie Opgeruimd staat netjes, een waar debon uitgereikt voor een plant. In de gemeentekwekerij zocht mevrouw Spoel stra daar een hertshoorn voor uit, die nu in een plantenbak in de lógeerka- mer prijkt. „Sommige planten doen het beter met alleen licht en geen zon", legt mevrouw Spoelstra uit. Zij koos voor de galerij kant vooral veel vetplanten en ook prijkt een screpta carpus, die mevrouw Spoel stra zelf kweekt door stukjes blad daar van op een potje aarde te leggen. On der een plastic zak wordt hier een mi niatuur kas van gemaakt, waarin de stukjes plant al spoedig worteltjes krij gen om uit te groeien tot volwassen planten. „De geraniums stek ik zelf in de kel der", vertelt mevrouw Spoelstra. „Ik kweek ook veel planten van het zaad op. Dat zaad koop ik soms, maar er zijn ook wel éénjarige planten waar ik zelf het zaad van win om daarvan nieuwe op te kweken. Ook ruil ik wel planten en sommige dochters van me hebben een moqie tuin en daar krijg ik in het voorjaar ook wel eens wat uit". De variatie is groot, in en om de flat van het echtpaar Spoelstra. Geraniums, afrikaantjes, petunia's, oostindische kers („Die hebben we vlug aan het bloeien gekregen door ze direct als even de zon scheen buiten te zetten, maar verder zijn alle planten dit jaar laat"), winde, tubergia (in de volksmond bekend als (suzanne-met-de-mooie-ogen) en in de grond voor het balcon zelfs een zonne bloem. „Er komt wel eens iemand vragen hoe al de planten die we hebben heten", vertelt de heer Spoelstra. „Men wil ze dan zelf ook kopen". Terwijl wij in deze bloemrijke woning op bezoek zijn kunnen we zelf constate ren hoe de plantan- en bloemenrijkdom op en om het balcon de aandacht van voorbijgangers trekt. Door de openstaan de balcondeur horen we iemand zeggen: „Oh, kijk eens, wat mooi". De flat van het echtpaar Spoelstra ligt dan ook mooi in het zicht, doordat het van een blok dat loodrecht op de Wilgenplaslaan staat, de kopwoning is, naast het portiek van het trappenhuis. „Daar gaat het ons ook om, het is niet alleen voor ons zelf, maar we vin- den het leuk als andere mensen hier door op het idee komen zelf ook hun bal con met planten op te fleuren Verschei dene mensen in dit blok en hierachter zijn daar al aan begonnen", vertelt me vrouw Spoelstra met gepaste trots. „Ja, natuurlijk is het veel werk, maar ik heb 21 jaar op' een bovenwoning in de Mijnsherenlaan gewoond, waar ik zes kamers had. Toen mijn zes dochters al lemaal waren getrouwd zijn we naar de ze driekamerflat verhuisd en daardoor kreeg ik al direct veel minder werk. Bovendien is mijn man gepensioneerd en helpt hij dus mee. Hij fietst ook veel in de omtrek en brengt dan wel eens wat gedroogde koemest mee voor de planten. Een speciale studie heeft mevrouw Spoelstra nooit van de plantenverzorging gemaakt en ze kan ook niet altijd direct op de Latijnse naam van haar planten komen. De kennis die ze heeft, put ze ten dele uit een boekje over kamerplan ten, „maar dat klopt toch ook niet altijd. Men zegt wel eens: Je moet met de planten kunnen praten", lacht ze. Het is duidelijk dat dat hier met liefde gebeurt.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1965 | | pagina 6