RADIO LEO
Echtpaar Spoelstra tovert
kale straat tot bloementuin
opera- en
operette
M°
/k
gloednieuwe
grammofoon
platen
voor de helft
van de catalogusprijs
5.95
5.95
musicals
89
populair langspeel
5.95
7.95
8.95
VIERAMBACHTSSTRAAT 29-35
TELEFOON 256700 - ROTTERDAM
alledag
kerk flB
Aad Uithol nam een koen
besluit met bang bart
Deze week in
de bioscopen
HEEFT INTERESSE VOOR
concerten
5p symphonieën
kamermuziek
liederen
7.
populaire singles 45 toeren
#E HA VEIN LOODS DONDERDAG 15 JULI 1965
6 Schiedam,
KUNSTENAAR VAN HET KOPEREN RELIËF
AAD UITHOI^ (52) heeft een beroep dat
moeilijk onder woorden te brengen
is. Hij is geen kopersmid ook al staat
dat op zijn naambord en geen koper
slager, hij is feitelijk van huis uit een
fijn-koperbankwerker. Maar ook onder
dit laatste is hij niet te rangschikken
Ómdat dit zijn dynamische kreativiteit
verbergt. Aad Uithol is een kunstenaar,
ook al heeft hij aan dit woord bepaald
een hekel. Hij is een artiest die vooral
uit koper de wonderlijk fijne, levensech
te figuren en koppen schept. Maar het
is ook de man die twintig jaar zijn slui
merende gevoelens voor de kunst wist
te verbergen in de opbouw van een be
drijf, dat uitgroeide tot een zaak waar
in sen twintigtal mensen hun brood ver
dienden.
Hij vond voornamelijk zijn werk in het
maken van klokkasten. „Tot ik er zo
veel gemaakt had dat ik er wel van spu
wen kon", zegt hij vermoeid, „liet was
altijd hetzelfde, voor dezelfde opdracht
gevers met dezelfde konventionele opvat
tingen. Soms maakte ik er eens één voor
mezelf, liever gezegd, van mijn eigen op
vatting uitgedacht. Dat zijn dan de krea-
ties waarvan men zegt: Als je dat wij-
zerplaatje rood schildert wil ik er wel
wat voor betalen. Toen heb ik een jaar
geleden de gok gewaagd. Was het altijd
het geld dat me voortdreef, nu nam ik
het besluit om eigen werk te gaan bren
gen in een eigen expositieruimte. Dat
betekende in feite dat ik een jaar lang
flink in het gekweekte geldpotje heb moe.
ten tasten om een kollektie te vormen,
die ik waardig vind hier neer te zetten.
Mijn zoon Aad (19) heeft me daarbij
flink geholpen en nu staat het er. Mocht
dit besluit dan koen zijn, ik nam het,
met het oog op mijn gezin, tóch met een
bang hart. Kijk eens, er bestaan wel
meer waardevolle dingen in het leven en
ik heb er beslist geen zin in om de
kunstenaar uit te hangen, maar ik weet
wat ik waard ben en de schoonheid van
het materiaal heeft me nu eenmaal te
pakken. Toen kwam dat moment, dat
me voor de keus stelde. Had ik al din
gen moeten maken die me tegenstonden,
nu bleek het heel moeilijk om het juis
te personeel aan te trekken. Dat gaf de
doorslag. Na lang wikken en wegen,
waarover ook thuis natuurlijk gesproken
is, heb ik de gok gemaakt en nu maakt
Aad Uithol dingen die hem aanstaan."
JUWEELTJE
ZIJN atelier is naast het tot expositie
zaal verbouwde winkelpand aan de
Watergeusstraat 104 te vinden .lier is
ruimte voldoende en er is zelfs (waar
kom je dit nog tegen in Rotterdam?)
ruimte over. „Hier zou een andere man
kunnen werken, waarmee ik dan samen
zou kunnen exposeren. Bijvoorbeeld ie
mand die in keramiek iets presteert en
dan ook graag iemand die het voor zijn
kunstenaarschap niet erg vindt om hard
te werken. Een kerel met een beetje ni
veau, ja die kan hier terecht!"
Vermoedelijk is Uithol de enige die
dit werk in onze stad doet. Ergens in
Brabant moeten er nog een paar zijn,
maar hun aantal is te verwaarlozen. Hij
begon in zijn jeugd onder het drukkende
besef geld te moeten gaan verdienen.
Hij begon als timmerman (,,lk kén een
voudig niet met hout werken!"). Toen
werd hij als dakdekker betrokken bij
het herstellen van metalen daken van
antieke pandjes. Het was een beroep, dat
in die tijd al aan het uitsterven was,
maar daar kreeg Aad Uithol de liefde
voor het materiaal. Hij kreeg een gren
zeloze bewondering voor koper en later
vormde daar zich het beeld zoals hij
dat wil brengen. „Ik hou namelijk niet
van vlak. Mijn liefde is het reliëf. Als
ik voor een schilderij van een groot
meester sta dan heb ik eerbied voor
dat werk en de kleur, maar ik kom er
niet ondefuit dat het allemaal zo vlak is.
Ik ben nu eenmaal blij met het reliëf
en ook al maak ik veel koppen, dus zui
ver figuratief werk, waar een verkeerde
oogrimpel soms al het gehele effektkan
teniet doen, streef ik naar de abstrak-
tie. Ik probeer mijn koperwerk iets mee
te geven. Een verhaaltje als het ware.
Een oude moeder krijgt wel zoveel rim
peltjes en een scherpe neus, maar ook
de houding draagt die ouderdom. Dat
is met een kop mogelijk. Daarin heeft
zich een leven afgespeeld wat ik waar
heidsgetrouw gnoet overbrengen."
De expositieruimte, die Aad Uithol sa
men met zijn zoon opgezet heeft, is een
voorbeeld geworden van "hoe het moet".
De stille rust die uitgaat van de vlakke
witte muren, waar een fantastische
lichtopstelling alles lijkt te raken, is de
verpakking van het werk van deze bij
zonder talentvolle artiest. Een winkel
pand, zoals deze buurt zovele kent, werd
een juweeltje. Een tastbare bekroning
van een ideaal van een doodgewone
man die met een bang hart een koen be
sluit nam.
't
ARENA: Warenhuis op stelten, a.l.
ft CENTRAAL: De muren van de hel,
ft CINEAC-Beurs: Noodlanding ln de
j frontlinie, 18 j. OO r
CINEAC-Joumaal: Verloofde paar ln
f Rotterdam (ln kleuren)
•j CINERAMA: The best of Cinerama t
(prol a.l. OOO t
COLOSSEUM: vanavond: Hoe bedrieg
ik mijn man? a.l. OO
vr t.m. wo: De zondebok, a.l. OO
t volgende do: Marnie, 18 j. OOO 1
CORSO CINEMA: My Fair Lady
(prol.) a.l. OOOO
f GRAND: It's a mad mad mad mad
world (prol.) 14 j. OOO
HARMONIE: do t.m. zo: Te vuur en
te zwaard. 14 j. OO
V ma t.m, wo: Wereld zonder schaamte,
18 j. <v
ft LUXOR: Die knotsgekke kerels
METRO: Politiepost Reeperbahn (prol).
18 j. OOO
MONOPOLE: do t.m. zo, dl, wo: 'smid-
dags: Hecruut tegen wil en dank, a.l.
OO: 's avonds: De wraak der piraten,
14 j. OO
za-nacht: Handelaars in meisjes, 18 j. O
zo- en wo-mi: De genadeloze wre
ker, 14 j. OO
PASSAGE: Warenhuis op stelten, a.l.
PRINSES: James Bond 007 contra dr.
No (prol.) 18 j. OOO
rr- en za-nachtDe schrik van de on- 'f
derwereld. 18 J. OO
za- en zo-mi: Rin Tin Tin's triomf, r
a.l. OO f
REX: tjn. wo: De vluchteling van de
Alamo, 14 j. OO
volgende do: 's Nachts lokt de liefde,
18 J. OO i
STUDIO '62: To catch a thief (prol.)
THAlSa: Gollflnger (proL) 18 J. OOO j
•t VENSTER: Liefdesparen (prol.) 18 j.
VICTORIA t vanavond: Twee vrouwen, 1
18 j. OOO
vr t.m. wo: Geheim agente ln CHbral-
tar, 18 j. OO i
volgende do: Chaplin-revue a.l. OOO
za-, zo-, wo-ml: Tarzan in New York,
T. :m7HÏ MVv WORLD*
Grandioze collectie langspeelplaten
George Szell
Bruno Walter
Otto Klemperer
Herbert von Karajan
Eugen Jochum
Bernhard Haitink
Eugene Ormandy
Antal Dorati
Zino Francescatti
David Oistrakh
Yehudi Menuhin
Isaac Stern
Hans Richter-Haaser
Claudio Arrau
Rudolf Serkin
Leonard Bernstein
Dietrich Fischer Dieskau
Hans Hotter
Jean Pierre Rampal
Hongaars Strijkkwartet
I Virtuosi di Roma
e.v.a. OOK STEREO
FONTANA
nu reeds
Niet te geloven wat een
fantastisch langspeelrepertoire
Maria Callas
Mario del Monaco
Giuseppe di Stefano Ja.
Tito Gebbi
Rudolf Schock
Erika Köth
Anneliese Rothenberger
Nicolai Gedda
nu reeds
45 E.P. OPERETTE
vanaf
O 95
nu 4É*
Oklahoma
Can-Can
Porgy and Bess
Sound of Music
30 cm L.P. jr 95
The King and I e.v.a.
nu O»
moderne en j--- W W
oude stijl a*
2 95 langspeel -y 95 O 95
nu 0»
45 E.P.
LANGSPEELPLATEN
VOLKSMUZIEK
95
Groot repertoire met honderden
verschillende titels
Trini Lopez - Frank Sinatra
Dean Martin - Sammy Davis
Charles Aznavoür - Jacques
Brei - Cliff Richard
Bobby Vinton - Cocktail Trio 1 Q 1 OQ
Johnny Hoes - e.v.a. I I V#
CENT
een briljant repertoire
Frank Sinatra Dean Martin -
Trini Lopez Sammy Davis
Barry Sisters The Platters
Crazy Otto Ray Colignon A/" 9©^
Helmut Zacharias
Ella Fitzgerald
George Brassens
Ray Martin Peter Kreuder
Connie Francis
Georges Shearing e.v.a. OOK in Stereo
SP-fej
-
ft im première
OOOO zeer goed
OOO goed
OO middelmatig
O matig tot slecht
Alledagkerk dinsdag 20 juli in de St.
Laurenskerk om 12.50 uur. Voorganger
ds. W. Baas. Onderwerp: „Bekering
„Toen we hier vijf Jaa* geleden
kwamen wonen, zagen we onkruid
tussen de tegels voor het huis
zitten en dacht ik: Daar zouden we
best goudsbloemen voor in de
plaats kunnen zetten". Zo is me
vrouw Spoelstra samen met haar
man begonnen haar flat aan de
Wilgenplaslaan 100 op de onderste
woonlaag van een galerijblok te
veranderen in één grote bloemen
tuin, die van in de huiskamer via
het balcon tot in het plantsoen
naast de flat reikt.
„Een volgend jaar hebben we er toen
een rozenstruik bij gezet en een ander
jaar haalden we weer eens een tegel
weg om weer wat uit te breiden", vul*,
de heer Spoelstra aan, er dadelijk lach
end aan toevoegend: „Die tegels hebben
we allemaal nog, hoor".
Tegen dit bescheiden Ingrijpen ln de
bestrating had de gemeente geen be
zwaar, Integendeel, zij had er zelfs alle
waardering voor. Omdat de heer Spoel
stra er ook altijd voor zorgde dat er
verder tussen de tegels geen onkruid
kon groeien en de voorkant van de flat
een voorbeeld van goede verzorging was
kreeg het echtpaar in het kader van de
actie Opgeruimd staat netjes, een waar
debon uitgereikt voor een plant. In de
gemeentekwekerij zocht mevrouw Spoel
stra daar een hertshoorn voor uit, die
nu in een plantenbak in de lógeerka-
mer prijkt.
„Sommige planten doen het beter met
alleen licht en geen zon", legt mevrouw
Spoelstra uit. Zij koos voor de galerij
kant vooral veel vetplanten en ook prijkt
een screpta carpus, die mevrouw Spoel
stra zelf kweekt door stukjes blad daar
van op een potje aarde te leggen. On
der een plastic zak wordt hier een mi
niatuur kas van gemaakt, waarin de
stukjes plant al spoedig worteltjes krij
gen om uit te groeien tot volwassen
planten.
„De geraniums stek ik zelf in de kel
der", vertelt mevrouw Spoelstra. „Ik
kweek ook veel planten van het zaad op.
Dat zaad koop ik soms, maar er zijn
ook wel éénjarige planten waar ik zelf
het zaad van win om daarvan nieuwe
op te kweken. Ook ruil ik wel planten
en sommige dochters van me hebben
een moqie tuin en daar krijg ik in het
voorjaar ook wel eens wat uit".
De variatie is groot, in en om de flat
van het echtpaar Spoelstra. Geraniums,
afrikaantjes, petunia's, oostindische kers
(„Die hebben we vlug aan het bloeien
gekregen door ze direct als even de zon
scheen buiten te zetten, maar verder
zijn alle planten dit jaar laat"), winde,
tubergia (in de volksmond bekend als
(suzanne-met-de-mooie-ogen) en in de
grond voor het balcon zelfs een zonne
bloem.
„Er komt wel eens iemand vragen
hoe al de planten die we hebben heten",
vertelt de heer Spoelstra. „Men wil ze
dan zelf ook kopen".
Terwijl wij in deze bloemrijke woning
op bezoek zijn kunnen we zelf constate
ren hoe de plantan- en bloemenrijkdom
op en om het balcon de aandacht van
voorbijgangers trekt. Door de openstaan
de balcondeur horen we iemand zeggen:
„Oh, kijk eens, wat mooi". De flat van
het echtpaar Spoelstra ligt dan ook
mooi in het zicht, doordat het van een
blok dat loodrecht op de Wilgenplaslaan
staat, de kopwoning is, naast het portiek
van het trappenhuis.
„Daar gaat het ons ook om, het is
niet alleen voor ons zelf, maar we vin-
den het leuk als andere mensen hier
door op het idee komen zelf ook hun bal
con met planten op te fleuren Verschei
dene mensen in dit blok en hierachter
zijn daar al aan begonnen", vertelt me
vrouw Spoelstra met gepaste trots.
„Ja, natuurlijk is het veel werk, maar
ik heb 21 jaar op' een bovenwoning in
de Mijnsherenlaan gewoond, waar ik zes
kamers had. Toen mijn zes dochters al
lemaal waren getrouwd zijn we naar de
ze driekamerflat verhuisd en daardoor
kreeg ik al direct veel minder werk.
Bovendien is mijn man gepensioneerd
en helpt hij dus mee. Hij fietst ook veel
in de omtrek en brengt dan wel eens
wat gedroogde koemest mee voor de
planten.
Een speciale studie heeft mevrouw
Spoelstra nooit van de plantenverzorging
gemaakt en ze kan ook niet altijd direct
op de Latijnse naam van haar planten
komen. De kennis die ze heeft, put ze
ten dele uit een boekje over kamerplan
ten, „maar dat klopt toch ook niet altijd.
Men zegt wel eens: Je moet met de
planten kunnen praten", lacht ze. Het is
duidelijk dat dat hier met liefde gebeurt.