i
WERK VOOR MOEDER EN DOCHTER
Uit de klassieke school van het
Wilde Westen en Wilde Jungh
r'
Havenziekenhuis weldra
honderd bedden groter
Kamermuziek in Maassluise
boerderij-restaurant Ridderhof
Vaardig concert
van Jaap Zwart
Deze week in
de bioscopen
Dick de Koning
in Laurenskerk
DE HAVENLOODS DONDERDAG 5 AUGUSTUS 1965
Over de Wild West-film zijn ai dikke
standaardwerken geschreven, er is
geen ander filmgenre, dat op zo'n eigen
en karakteristieke historie kan terugzien
ais de Western en zelfs de Cahiers du
Cinéma heeft speciaal deze categorie
uitverkoren om aan een wetenschappe
lijk analytische studie te onderwerpen
en daarna prompt tot de essentie van
de cinematografie uit te roepen. Er is
een degelijk werkje van Raymond de
Becker. „De Tom Mix a James Dean",
de Italiaan Antonio Chiattone schreef
over ,,11 Film Western", de Fransman
Jim Géralff „Du Far West au Cinéma"
en de Amerikanen George N. Fenin en
William K. Everson vatten alles kern
achtig samen in „The Western". Het
volledigste boek over deze materie is
echter ,,Le Western" van de Fransman
Jean-Louis Rieupeyrout, waarvan on
langs een vrij goedkope Duitse uitgave
Is verschenen, die ook een uitgebreide
geschiedenis van het Wilde Westen
geeft naast een compleet overzicht van
de Western (850 films van 1898, toen
Edison in „Cripple Creek Barroom" het
eerste Wild West-tafereel ensceneerde,
tot 1963; daar zijn er ondertussen nog
wel twintig bijgekomen, als het er geen
dertig zijn). Het merkwaardige is, dat
de televisie In hoge mate heeft bijgedra
gen tot de huidige (her)bloei van de
Western in de bioscopen. De vertoning
van ontelbare cowboyfilms uit de oude
doos op de talrijke Amerikaanse TV-ka-
nalen bleek op den duur stimulerend te
werken op de belangstelling van het
bioscooppubliek, dat intuïtief voelde, dat
dit genre van de „wide open spaces"
gezien moest worden op grote schermen
en in ruime zalen. De producenten gin
gen zich er meer en meer op toeleggen,
hun Westerns in ClnemaScope en kleur
te vervaardigen, waardoor zij een on
miskenbare voorsprong kregen op de
„Rawhides" en ..Bonanza's" van het
kleine beeldscherm in de huiskamers.
Bovendien werd het steeds gebruikelij
ker, om regisseurs van naam „tus
sen de bedrijven door" hun krachten op
een Western te laten beproeven. Het is
zelfs een uitdaging voor de prominenten
geworden om die opdracht zo goed mo
gelijk uit te voeren en langzamerhand
is er geen vooraanstaande regisseur
meer in Hollywood, die zich niet wel
eens met min of meer succes met cow-
boys. Indianen, paarden en prairies heeft
bezig gehouden. Martin Ritt, Delmer
Daves en John Sturges zijn met John
Ford, de grootste van allen, de cineas
ten, die voor de Western een eigen, vaak
artistieke vorm hebben gevonden. Maar
ook de „kleineren" mogen niet over het
hoofd gezien worden en de laatste tijd
vindt er voor hen een soort eerherstel
plaats, dat een aantal namen, die tot-
grond stelt. Hiertoe behoort Sam Peckin-
pah, de man van „The deadly Compa
nions" en „Guns in the Afternoon", en
zeker ook R.G. (voor z'n vrienden „Bud"
Springsteen, een krasse zestiger, die al
bij Westerns betrokken was in de „stom
me" periode. Vooral bij Republic, een
maatschappij, die zich altijd gespeciali
seerd heeft in cowboy- en Indianenfilms,
heeft hij tientallen Westerns geregis
seerd, waarvan er vele al vóór de oor
log in specifieke Rotterdamse wijkbio-
Cpringsteen is nog steeds springle-
vend, want deze week draait er in
Arena een film van hem, „Black Spurs"
(„Bloed en zwarte Sporen"), die er niet
om liegt. Paramount heeft ,iem dezelf
de kansen willen geven als John Ford
al jaren krijgt (hij eist ze trouwens en
is daar al tientallen jaren voor in de po
sitie! een „klassiek" gegeven, een ruim
budget en bekende acteurs en actrices,
die hun sporen in dit soort werk allang
verdiend hebben. Da"ar is in de eerste
plaats zwartharige, stoere Rory Cal
houn, a.s. zondag 42 (in zijn paspoort
Francis Timothy Durgin), die houtves
ter, mijnwerker, cowboy en beroepsbok
ser was, vóórdat hij door Alan Ladd bij
de film werd geïntroduceerd; sinds 1945
heeft hij in meer dan 35 Westerns de
sterke man, soms ook wel de schurk
uitgehangen. De kort geleden gestorven
actrice Linda Darnell heeft in haar film
carrière, die rond 1939 (zij was toen 16)
startte, tussen „groter" werk door. vaak
rollen in Westerns vervuld, evenals haar
jongere (33) collega Terry Moore, die
eigenlijk Helen Koford heet. Scott Bra
dy, een robuuste veertiger, in zijn ma-
rinetijd lichtgewichtbokskampioen, heeft
sinds 1953 ontelbare Wild West-rollen ver
tolkt. Verder zijn daar de gerenommeer
de veteranen, waarover Springsteen kon
beschikken: Richard Arlen (65Lon
Chaney jr. (50), de zoon van „de man
met de duizend gezichten", wiens ver
tolking van Lenny in „Of mice and men"
naar Steinbeck's roman (met Burgess
Meredith als tegenspeler) onvergetelijk
blijft; en Bruce Cabot (62).
Linda Darnell, Lon Chany jr., Bruce Ca
bot en Rory Calhoun in R. G. Spring
steen's Western „Black Spurs" in
gewapende Kenau's in het stroomgebied
van de Amazone, die de Chavantes In
dianen alslijfeigenen gebruiken. Zij
wordt naar de beschaving teruggebracht
door de neef (Christian Wolff) van een
professor Van Vries (Anthony Diffring)
die de cultusplaatsen wil vinden van de
legendarische Amazonen, waarvan vol
gens dit scenario de Spanjaard Fran
cesco de Orellana, reisgenoot van Pizar-
ro, in 1541 al melding maakte. Tegelijk
is een bende avonturiers onder aanvoe
ring van de schurk Don Géronimo Aus-
sa uit op de (vermeende) schatten van
deze contreien. Temidden van verrader
lijke stroomversnellingen, krokodillen,
roofvissen en giftige slangen spelen zich
de opwindende gebeurtenissen af, waar
bij drie partijen elkaar belagen: de
weerbare Amazonen, de professorale ex
peditie en de boevenbende. Tussen het
Wilde Westen en de Wilde Jungle is er
dan weinig verschil meer
Het was een piëteitvolle gedachte van
Jaap Zwart om zijn programma te
openen met Canonisch voorspel en ko
raal van het gezang „God, enkel Licht"
van zijn vader Jan Zwart. Dit kleine
werkje diende als inleiding tot de Toc
cata"* in F. van J. S. Bach, die Jaap
Zwart met een opvallend evenwicht
technisch bekwaam heeft gespeeld.
De twee koraalvoorspelen „Von Gott
will ich nicht lassen" en „Christe. aller
Welt Trost", eveneens van Bach, die wat
milder van klank hadden mogen zijn,
vormden de overgang naar het vierde
orgelconcert in F. van Handel. Handel
componeerde zijn orgelconcerten om de
ze tijdens de pauze tussen de delen van
zijn oratoria te spelen. Zij dienden dus
als intermezzi en hadden .geen andere
muzikale pretenties. Jaap Zwart speelde
dit concert vaardig en in een goede voor
drachtsstijl.
Het tweede programma-gedeelte was
gewijd aan moderne eigentijdse compo
nisten. Van de Belgische componist Os
car van Durme hoorden we Caprice en
Scherzo, twee salonachtige orgelcomposi
ties, die door Zwart onderhoudend wer
den gespeeld, waarop een Toccata van
de Belgische componist B. Lemmens
volgde Jaap Zwart vertolkte deze vir
tuoos klinkende muziek technisch respec
tabel.
Hierna volgde de prélude van de Neder
landse altviolist-componist Cor Kint. een
stemmingsvolle en melodisch goed ge
schreven compositie, die door de orga
nist klankvol ten gehore werd gebracht.
Met de machtig klinkende Toccata van
Hendrik Andriessen, die Zwart tot een
hoogtepunt van de avond wist te spelen,
werd deze zevende orgelbespeling in de
kerk aan de Simonsstraat besloten. F,r
was weinig belangstelling voor dit con-
L E.
„SOCLAIR-PRIJS-1965M
Een geldprijs van duizend gulden
wordt uitgeloofd voor een werk van
Beeldende kunst (schilderij, tekening,
grafisch werk of beeldhouwwerk), dat
betrekking heeft op het gebruik en de
toepassing van het kunstlicht in de ruim
ste zin des woords. De prijsvraag wordt
gehouden onder de naam „Soclair-prijs-
1965". Elke beeldende kunstenaar kan
hieraan deelnemen en kan ten hoogste
drie werken inzenden, die na 1 januari
1963 vervaardigd zijn.
Aan deze prijsvraag is een tentoonstel
ling verbonden van de ingezonden wer
ken. welke daartoe door de jury zullen
worden aangewezen. De jury wordt ge
vormd door de heren E. Fernhout, Ber
gen, G. G. Lampe, Den Haag, R. E.
Penning, Den Haag. A. Verhoog, Den
Haag en D. Welling, Rotterdam. Pros
pectus en inlichtingen omtrent de deel- uuui
neming worden verstrekt door Soclair In de zieken worden
Theresiastraat 120, Den Haag, tel.
«in
/"INOFFICIEEL is deze week het
nieuwe gedeelte van het Havenzie
kenhuis aan de Maasboulevard in ge
bruik genomen. Onofficieel, want nu gaat
men beginnen met de verbouwing van
het oude gedeelte, dat volgend jaar
klaar moet zijn. Dan zal het ziekenhuis
beschikken over 240 bedden, honderd
meer dan thans het geval is. en meer
grotere dienstruimten, die al zijn afge
stemd op de toekomstige medische fa
culteit in Rotterdam.
Het nieuwe gedeelte van het Haven
ziekenhuis. waar als gevolg van het
feit. dat enkele leveranciers verstek
hebben laten gaan, nog heel wat aan
gedaan moet worden, is uiterst modern
en doelmatig, maar toch plezierig inge
richt. Er is een systeem van luchtver
versing aangebracht, waarvan volgend
jaar ook het oude gedeelte gaat pro
fiteren. De gangen hebben door het met
selwerk, de verlichting en de warme
kleur een intimiteit gekregen, die de be
kende en vaak terneerdrukkende zieken
huissfeer wegnemen.
Op de begane grond zijn de poliklinie-
070-83 50.14,
ken aangebracht. Op de eerste verdie
ping .bevinden zich de apotheek, de la
boratoria en de directie-afdelingen. De
twee volgende verdiepingen worden in
beslag genomen door de kamers, waar
in de zieken worden verpleegd. Op de
vierde verdieping zijn de leslokalen en
het auditorium, welke laatste nog tijde-
oo
Bloed e
i sporen,141 f
Venus in het i
,5- CENTRAAL:
oerwoud. 14 J. OO
CINEAC-Beurs: Kara Ben Nemsi. held
J van de woeste Balkan (prol 14 j. OO
CINEAC-J ournaalDe vorstelijke ver.
loving in kleuren (prol.)
CINERAMA: The Best, of Cinerama/
iprol.i al- O^O
COLOSSEUM: vanavond Stripgirls in
Soho, 18 J. O
j vr t m WO.Geheimagent in de Harem,
i4 i o
volgende do-De maagd van Neuren-
berg, 18 J. OO
Niets ontbreekt: de potige cowboy
met de snelle revolver, die wat meer
wil zien van de wereld, zijn schiettech-
niek in dienst stelt van het opsporen en
onschadelijk maken van bandieten op
wier hoofd een flinke premie staat, en
al spoedig aan lager wal raakt en zelf
„gunfighter" en bandiet wordt (Rory
Calhoun)het mooie meisje, dat met
hem verloofd is, hem weigert te volgen
op het avontuurlijke pad en trouwt met
de edele sheriff (James Best), die later
de felle tegenstander van haar ex-ver
loofde zal worden (Terry Moore); de
schurkachtige grootgrondbezitter, die een
heel stadje terroriseert en om daar een
spoorlijn doorheen te krijgen van een na
burig dorp een Sodpm en Gomorrah
maakt om zo de treinmensen af te
schrikken (Lon Chaney jr.); de „verlie
derlijking" van bedoeld dorp inclusief
het veranderen van de plaatselijke sa
loon (Richard Arlen als kroegbaas) in
een „rood paleis" (Linda Darnell als
meisjeshoudster), gefrequenteerd door
een boevenbende onder Bruce Cabot en
vergeefs gedwarsboomd door Scott Bra
dy als predikant: de happy ending voor
de „gunfighter", die zich plotseling va-
het r
l oo
CORSO CINEMA: My fair Lady (prol)/
ai eooo
GRAND: It'» a mad mad mad maa
World (prol 14 j. OO^
HARMONIE: do. tm zo-: De wet var/
de prairie. 14 J. OO j
ma. t/m wo.Jacht op de groene helm
14 j OO
KRITERION: Minnespel (prol.) 18 J
LUMIERE: Fantomas (prol.i 14 J. OOO
LUXOR: Die knotsgekke kerels in hun/
vliegende kratten (prol.) al OOCi
METRO: Circuswereld (prol.) a 1. OOO
MONOPOLE: do. t m zo dl. en wo
Terugkeer van Lemmy Caution. 18 J i
O*
meisje en daaruit de morele kracht put
zich plotseling tegen al het kwaad te
richten en zich daarmee te rehabiliteren.
i Amerika
ge het feit, dat nummer twintig sinds
Johnny Weisssmüller zijn Olympische
zwemrecords omzette in klinkende
MGM-munt door als aapmens van tak
tot tak te slingeren met Maureen O'Sul-
livan en chimpansee Cheeta als bewon
derende toeschouwers, de heldenfiguur
van Edgar Rice Burroughs op 't ogenblik
uitbeeldt. De Duitsers, die als enige red
middel voor hun moeilijke positie als
vrouwelijke krachtpatsers. In „Lana, die
Kóningin der Amazonen" (Centraal ver
toont deze kleurenfilm van veteraan Ge-
za von Cziffra onder de titel „Blanke
Venus in het Oerwoud") ziet men de
hoogblonde Catharina von Schell (geen
zusje van Maria) als het ongekroonde
hoofd der Amazonen, met pijl en boog
WJIE in het eeuwenoude
havenstadje Maas
sluis zijn schreden richt
in de richting van de
Sluispolder ontwaart in
de verte, verscholen ach
ter zwaar geboomte de
uit 1658 daterende ge
restaureerde boerderij,
die onder de naam van
„De Ridderhofals res
taurant is ingericht. De
architecten Koreman en
Rauwe hebben, met be
houd van de historische
waarde van deze boerde
rij, het interieur zoveel
mogelijk bij het oude ge
laten. Zo zijn, naast de
stee en het karnhok, ook
de opkamer, rekenkamer
en schouwkamer intact
gebleven. Deze ruimten
dienen tot ontvangst van
kleine gezelschappen. Met
behoud van de antieke
sfeer hebben architecten
de deel weten om te to
veren tot een typisch
boerderij-restaurant waar
antieke Friese en Drent
se klokken en andere
waardevolle historische
objecten een sfeer van
intimiteit en gezelligheid
scheppen.
Zo is de stal, die geheel in verval
was, opnieuw in de oude stijl opgetrok
ken en als keuken ingericht, die op de
modernste wijze is geoutilleerd en waar
in door de chef-kok gerechten voor de
meest verwende gast worden toebereid.
Maar in dit boerderij-restaurant zal
niet alleen de culinaire fijnproever aan
zijn trekken komen, ook aan de geeste
lijke spijzen en wel in 't bijzonder
het muzikale gerecht zal bijzondere
aandacht worden besteed.
Acht concerten
(ijk gebruikt zal worden als verpleeg-
kamer. Op de bovenste verdieping be
vinden zich de keuken en de eetzaal.
Aangezien het Havenziekenhuis vol
gend jaar met honderd bedden zal wor
den uitgebreid, zal er ook meer perso
neel worden aangetrokken, onder wie
specialisten. Die uitbreiding van het
aantal bedden is overigens niet overbo
dig, aangezien het ziekenhuis beschikt
over een wachtlflst.
Hoewel het ziekenhuis in eerste in
stantie beschikbaar is voor zieke zeelui,
worden er toch ook Rotterdamse zieken
in verpleegd. De verhouding is ongeveer
50-50, waarbij het vreemde feit zich
voordoet, dat het ziekenhuis vorig jaar
een bezetting had van 104 procent. Dat
komt doordat een zieke zeeman nooit
wordt geweigerd. Hij zal wel eens een
nacht op een brancard in «en gang of
in een badkamer moeten doorbrengen of
er zal een extra bed op een kamer moe
ten worden geplaatst, maar die opna
memogelijkheid wordt altijd gevonden.
Wel kampt het ziekenhuis met de
moeilijkheid, dat de afstanden in de ha
ven steeds groter worden. Men heeft
daarom ook overwogen bij het ziekenhuis
een landingsplaats voor helikopters aan
te leggen, zodat zieken en gewonden uit
de Botlek en Europoort snel overge
bracht kunnen worden. Op het dak van
het nieuwe gedeelte, was daarvoor, in
verband met de installatie voor de
luchtverversing, geen ruimte. Tegen het
gebruik van een stukje terrein voor het
ziekenhuis had de gemeente bezwaar.
Wel heeft de gemeente alle hulp toege
zegd, wanneer een zieke of een gewonde
per helikopter naar Heliport wordt ver
voerd en vandaar per ambulance naar
het ziekenhuis.
Voordat volgend jaar het vernieuwde
en deels dus nieuwe Havenzie
kenhuis officieej in gebruik kan worden
genomen, zal er nog veel verbouwd moe
ten worden. Zo zullen onder andere ver
bindingen tot stand gebracht moeten wor
den tussen het oude en het nieuwe ge
deelte, terwijl het oude gedeelte aange-
de huidige eisen.
past moet worden a
adriaan
.van houdt
I interieur
verzorging]
goudsesingel 33 a rotterdam - telef.124104
formeerde restaurant zullen worden ge-
Zo is de heer Slootmaker erin
OO
9.-ml.De triomf van Maclste,
PASSAGE: Ononverwlnnelljke zege
14 j. OO
PRINSES: James Bond 007 contra dr
No (prol 18 j OOO
vr._ en za -nacht: Trottolrmelajea var
REX: vanavond: Koninginnen van del
nacht, 18 .iO
vr. t„m wo.: Geen woorden maai j
daden, 14 j OO
volgende do.: Mogen wij zwijgen:/
THALIA: Goldfinger prol.) 19 J OOO
't VENSTER: Liefdesparen (prol.j
18 j. OOO
VICTORIA: vanavond: Al« de Katei
komt, a.l. OOO
vr. t/m wo.: A Hard Day's Night, a.l,
OOO
volgende do.: La bonne Soupe, 18 J
OOO
za -, zo - en wo.-ml,AU en de Kameel
a.l. OO
h première
OOOO «eer toed
OOO - foed
OO middelmatig
ser, de bekende Rotterdamse solo-pia
nist-muziekpedagoog A. Slootmaker
bereid gevonden zich met de artistieke
voorbereiding te belasten, met als re
sultaat: een achttal solisten- en kamer
muziekconcerten, die van september
1965 tot en met april 1966 in het tot in
tieme en sfeervolle concertzaal getrans-
slaagd de navolgende musici te engage
ren: Marinus Flipse, Elly Salomé en
Adri Slootmaker, piano, Daniël Otten,
viool, Ine Kraker-Verheij, harp. Ray-
- mond Delnoye, fluit, Michel Roche en
Samuel Brill, cello, Gijs de Graaf en
Cees v.d. Berg, hobo, Henk de Wit, fa
got, en Alex van Amerongen, clavecim-
bel. Deze musici zullen deels solistisch,
deels in kamermuziekverband optreden
met werken van Bach, Haydn, Mozart,
Beethoven, Chopin, Brahms, Liszt. Fau-
ré, Debussy, Shostakowitch e.a.
De uitvoering van experimentele mu
ziek zal worden vermeden. De organisa
toren hebben er dan ook naar gestreefd
een verantwoorde barokke, klassieke en
moderne muziek, die de echte muziek
liefhebber aanspreekt en ontspant, ten
gehore te laten brengen. Buiten de pia
nisten A. Slootmaker en Elly Salomé en
de clavecinist Alex van Amerongen zijn
alle musici gerecruteerd uit het Rotter
dams Philharmonisch Orkest.
De concerten vinden plaats op 29
september 1965 (quatre mains: M. Flip
se en A. Slootmaker). 26 oktober (reci
tal Daniël Otten, viool, Marinus Flipse,
piano), 24 november (recital Ine Kra
ker-Verheij, harp, Raymond Delnoye,
fluit), 28 december (het Collegium mu-
sicum roterodamum), 26 januari 1966
(recital Adri Slootmaker, piano), 22
februari (blaastrio) 30 maart (recital S.
Brill, cello, E. Salomé, piano) en 24 april
(pianotrio)
Voor hen, die belangstellen in deze
concertenserie is de gelegenheid open
gesteld hierop een abonnement te ne
men a raison van f 30.-, in welk bedrag
begrepen is het programma en ook een
kopje koffie in de pauze, dat de direc
teur van „De Ridderhof" als gastheer
zijn bezoekers aanbiedt als surplus op
het muzikaal-artistiek genot in een
sfeervolle omgeving.
die de abonnees genieten, alles bij el
kaar een initiatief dat aller belangstel
ling verdient.
Op de middagorgelbespeling in de St.
Laurenskerk heeft de organist van de Op-
standingskerk, de heer Dick de Koning,
een aantrekkelijk programma van ba
rokke en eigentijdse muziek ten gehore
gebracht. Hoewel zijn orgelspel van gro
te gedegenheid getuigt, heeft hij de vele
nuanceringsmogelijkheden van het tran-
sceptorgel nog niet in voldoende mate tot
haar recht laten komen. Zo werd de ver
tolking van „Offertoire sur les grands
jeux" van Francois Couperin (1688-1733)
wat zwaar van klank. Meer genuanceerd
daarentegen waren de variatie-vormen
op „Christe, que lux es et dies", van Sa
muel Scheidt (1587-1654).
Het „Praeludium und Fuga in C van
Vincenz Lübeck (7-1654) is te klein van
structuur en inhoud om te boeien. Niette
min wist De Koning dit werkje prijzens
waardig te vertolken. In de twee „Inter
mezzi" van Herman Schroeder (1904)
toonde hij zich een organist, die over een
respectabele techniek en klankvoorstel
lingsvermogen beschikt. Beide composi
ties wist hij dan ook boeiend ten gehore
te brengen.
Tot besluit hoorden we „Postludium"
van de organist Albert de Klerk (1917),
een in een modern idioom, doch tonaal
geschreven compositie, die van groot
vakmanschap getuigt. Dick de Koning
heeft dit „Postludium" bijzonder klank
vol gespeeld en hiermede bewezen tot de
talentvolle organisten te mogen worden
gerekend.
„KRALINGEN IN GROEN"
Voor de derde maal houden de geza
menlijke Kralingsé volkstuindersvereni-
gingen een tentoonstelling van hun ge-
groen" kreeg, zal op 10, 11 en 12 sep
tember te bezichtigen zijn in de exposi
tiezaal van Het Vrije Volk, Slaak.
Catharina von Schell als Lana, de
koningin van de Amazonen, met Antony
Diffring en Christian Wolff als de pro
fessor en zijn neef in Geza von Cziffra's
film ,J3lanke Venus in het Oerwoud"
(in CentrasI).
MEVROUW
Wilt u graag uw huishoudkas vergroten
door zelf in een prettige werkkring op
genomen te worden? (Ook voor halve
dagen, ook voor 's avonds).
Goed loon, aantrekkelijke premierege
ling, cadeaustelsel, géén vuil werk,
géén zwaar werk.
Mé i
Sr
MEJUFFROUW
Goed loon, aantrekkelijke premierege
ling, cadeaustelsel, géén vuil werk,
géén zwaar werk.
Komt u eens langs om te pra
ten of bel voor nadere inlich
tingen onze afd. Personeel, tel.
235700.
STEREO BESCHUIT- EN KOEKFABRIEK N.V., GOUVERNESTRAAT 53-75, ROTTERDAM, TEL. 23 57 00.