i WERK VOOR MOEDER EN DOCHTER Uit de klassieke school van het Wilde Westen en Wilde Jungh r' Havenziekenhuis weldra honderd bedden groter Kamermuziek in Maassluise boerderij-restaurant Ridderhof Vaardig concert van Jaap Zwart Deze week in de bioscopen Dick de Koning in Laurenskerk DE HAVENLOODS DONDERDAG 5 AUGUSTUS 1965 Over de Wild West-film zijn ai dikke standaardwerken geschreven, er is geen ander filmgenre, dat op zo'n eigen en karakteristieke historie kan terugzien ais de Western en zelfs de Cahiers du Cinéma heeft speciaal deze categorie uitverkoren om aan een wetenschappe lijk analytische studie te onderwerpen en daarna prompt tot de essentie van de cinematografie uit te roepen. Er is een degelijk werkje van Raymond de Becker. „De Tom Mix a James Dean", de Italiaan Antonio Chiattone schreef over ,,11 Film Western", de Fransman Jim Géralff „Du Far West au Cinéma" en de Amerikanen George N. Fenin en William K. Everson vatten alles kern achtig samen in „The Western". Het volledigste boek over deze materie is echter ,,Le Western" van de Fransman Jean-Louis Rieupeyrout, waarvan on langs een vrij goedkope Duitse uitgave Is verschenen, die ook een uitgebreide geschiedenis van het Wilde Westen geeft naast een compleet overzicht van de Western (850 films van 1898, toen Edison in „Cripple Creek Barroom" het eerste Wild West-tafereel ensceneerde, tot 1963; daar zijn er ondertussen nog wel twintig bijgekomen, als het er geen dertig zijn). Het merkwaardige is, dat de televisie In hoge mate heeft bijgedra gen tot de huidige (her)bloei van de Western in de bioscopen. De vertoning van ontelbare cowboyfilms uit de oude doos op de talrijke Amerikaanse TV-ka- nalen bleek op den duur stimulerend te werken op de belangstelling van het bioscooppubliek, dat intuïtief voelde, dat dit genre van de „wide open spaces" gezien moest worden op grote schermen en in ruime zalen. De producenten gin gen zich er meer en meer op toeleggen, hun Westerns in ClnemaScope en kleur te vervaardigen, waardoor zij een on miskenbare voorsprong kregen op de „Rawhides" en ..Bonanza's" van het kleine beeldscherm in de huiskamers. Bovendien werd het steeds gebruikelij ker, om regisseurs van naam „tus sen de bedrijven door" hun krachten op een Western te laten beproeven. Het is zelfs een uitdaging voor de prominenten geworden om die opdracht zo goed mo gelijk uit te voeren en langzamerhand is er geen vooraanstaande regisseur meer in Hollywood, die zich niet wel eens met min of meer succes met cow- boys. Indianen, paarden en prairies heeft bezig gehouden. Martin Ritt, Delmer Daves en John Sturges zijn met John Ford, de grootste van allen, de cineas ten, die voor de Western een eigen, vaak artistieke vorm hebben gevonden. Maar ook de „kleineren" mogen niet over het hoofd gezien worden en de laatste tijd vindt er voor hen een soort eerherstel plaats, dat een aantal namen, die tot- grond stelt. Hiertoe behoort Sam Peckin- pah, de man van „The deadly Compa nions" en „Guns in the Afternoon", en zeker ook R.G. (voor z'n vrienden „Bud" Springsteen, een krasse zestiger, die al bij Westerns betrokken was in de „stom me" periode. Vooral bij Republic, een maatschappij, die zich altijd gespeciali seerd heeft in cowboy- en Indianenfilms, heeft hij tientallen Westerns geregis seerd, waarvan er vele al vóór de oor log in specifieke Rotterdamse wijkbio- Cpringsteen is nog steeds springle- vend, want deze week draait er in Arena een film van hem, „Black Spurs" („Bloed en zwarte Sporen"), die er niet om liegt. Paramount heeft ,iem dezelf de kansen willen geven als John Ford al jaren krijgt (hij eist ze trouwens en is daar al tientallen jaren voor in de po sitie! een „klassiek" gegeven, een ruim budget en bekende acteurs en actrices, die hun sporen in dit soort werk allang verdiend hebben. Da"ar is in de eerste plaats zwartharige, stoere Rory Cal houn, a.s. zondag 42 (in zijn paspoort Francis Timothy Durgin), die houtves ter, mijnwerker, cowboy en beroepsbok ser was, vóórdat hij door Alan Ladd bij de film werd geïntroduceerd; sinds 1945 heeft hij in meer dan 35 Westerns de sterke man, soms ook wel de schurk uitgehangen. De kort geleden gestorven actrice Linda Darnell heeft in haar film carrière, die rond 1939 (zij was toen 16) startte, tussen „groter" werk door. vaak rollen in Westerns vervuld, evenals haar jongere (33) collega Terry Moore, die eigenlijk Helen Koford heet. Scott Bra dy, een robuuste veertiger, in zijn ma- rinetijd lichtgewichtbokskampioen, heeft sinds 1953 ontelbare Wild West-rollen ver tolkt. Verder zijn daar de gerenommeer de veteranen, waarover Springsteen kon beschikken: Richard Arlen (65Lon Chaney jr. (50), de zoon van „de man met de duizend gezichten", wiens ver tolking van Lenny in „Of mice and men" naar Steinbeck's roman (met Burgess Meredith als tegenspeler) onvergetelijk blijft; en Bruce Cabot (62). Linda Darnell, Lon Chany jr., Bruce Ca bot en Rory Calhoun in R. G. Spring steen's Western „Black Spurs" in gewapende Kenau's in het stroomgebied van de Amazone, die de Chavantes In dianen alslijfeigenen gebruiken. Zij wordt naar de beschaving teruggebracht door de neef (Christian Wolff) van een professor Van Vries (Anthony Diffring) die de cultusplaatsen wil vinden van de legendarische Amazonen, waarvan vol gens dit scenario de Spanjaard Fran cesco de Orellana, reisgenoot van Pizar- ro, in 1541 al melding maakte. Tegelijk is een bende avonturiers onder aanvoe ring van de schurk Don Géronimo Aus- sa uit op de (vermeende) schatten van deze contreien. Temidden van verrader lijke stroomversnellingen, krokodillen, roofvissen en giftige slangen spelen zich de opwindende gebeurtenissen af, waar bij drie partijen elkaar belagen: de weerbare Amazonen, de professorale ex peditie en de boevenbende. Tussen het Wilde Westen en de Wilde Jungle is er dan weinig verschil meer Het was een piëteitvolle gedachte van Jaap Zwart om zijn programma te openen met Canonisch voorspel en ko raal van het gezang „God, enkel Licht" van zijn vader Jan Zwart. Dit kleine werkje diende als inleiding tot de Toc cata"* in F. van J. S. Bach, die Jaap Zwart met een opvallend evenwicht technisch bekwaam heeft gespeeld. De twee koraalvoorspelen „Von Gott will ich nicht lassen" en „Christe. aller Welt Trost", eveneens van Bach, die wat milder van klank hadden mogen zijn, vormden de overgang naar het vierde orgelconcert in F. van Handel. Handel componeerde zijn orgelconcerten om de ze tijdens de pauze tussen de delen van zijn oratoria te spelen. Zij dienden dus als intermezzi en hadden .geen andere muzikale pretenties. Jaap Zwart speelde dit concert vaardig en in een goede voor drachtsstijl. Het tweede programma-gedeelte was gewijd aan moderne eigentijdse compo nisten. Van de Belgische componist Os car van Durme hoorden we Caprice en Scherzo, twee salonachtige orgelcomposi ties, die door Zwart onderhoudend wer den gespeeld, waarop een Toccata van de Belgische componist B. Lemmens volgde Jaap Zwart vertolkte deze vir tuoos klinkende muziek technisch respec tabel. Hierna volgde de prélude van de Neder landse altviolist-componist Cor Kint. een stemmingsvolle en melodisch goed ge schreven compositie, die door de orga nist klankvol ten gehore werd gebracht. Met de machtig klinkende Toccata van Hendrik Andriessen, die Zwart tot een hoogtepunt van de avond wist te spelen, werd deze zevende orgelbespeling in de kerk aan de Simonsstraat besloten. F,r was weinig belangstelling voor dit con- L E. „SOCLAIR-PRIJS-1965M Een geldprijs van duizend gulden wordt uitgeloofd voor een werk van Beeldende kunst (schilderij, tekening, grafisch werk of beeldhouwwerk), dat betrekking heeft op het gebruik en de toepassing van het kunstlicht in de ruim ste zin des woords. De prijsvraag wordt gehouden onder de naam „Soclair-prijs- 1965". Elke beeldende kunstenaar kan hieraan deelnemen en kan ten hoogste drie werken inzenden, die na 1 januari 1963 vervaardigd zijn. Aan deze prijsvraag is een tentoonstel ling verbonden van de ingezonden wer ken. welke daartoe door de jury zullen worden aangewezen. De jury wordt ge vormd door de heren E. Fernhout, Ber gen, G. G. Lampe, Den Haag, R. E. Penning, Den Haag. A. Verhoog, Den Haag en D. Welling, Rotterdam. Pros pectus en inlichtingen omtrent de deel- uuui neming worden verstrekt door Soclair In de zieken worden Theresiastraat 120, Den Haag, tel. «in /"INOFFICIEEL is deze week het nieuwe gedeelte van het Havenzie kenhuis aan de Maasboulevard in ge bruik genomen. Onofficieel, want nu gaat men beginnen met de verbouwing van het oude gedeelte, dat volgend jaar klaar moet zijn. Dan zal het ziekenhuis beschikken over 240 bedden, honderd meer dan thans het geval is. en meer grotere dienstruimten, die al zijn afge stemd op de toekomstige medische fa culteit in Rotterdam. Het nieuwe gedeelte van het Haven ziekenhuis. waar als gevolg van het feit. dat enkele leveranciers verstek hebben laten gaan, nog heel wat aan gedaan moet worden, is uiterst modern en doelmatig, maar toch plezierig inge richt. Er is een systeem van luchtver versing aangebracht, waarvan volgend jaar ook het oude gedeelte gaat pro fiteren. De gangen hebben door het met selwerk, de verlichting en de warme kleur een intimiteit gekregen, die de be kende en vaak terneerdrukkende zieken huissfeer wegnemen. Op de begane grond zijn de poliklinie- 070-83 50.14, ken aangebracht. Op de eerste verdie ping .bevinden zich de apotheek, de la boratoria en de directie-afdelingen. De twee volgende verdiepingen worden in beslag genomen door de kamers, waar in de zieken worden verpleegd. Op de vierde verdieping zijn de leslokalen en het auditorium, welke laatste nog tijde- oo Bloed e i sporen,141 f Venus in het i ,5- CENTRAAL: oerwoud. 14 J. OO CINEAC-Beurs: Kara Ben Nemsi. held J van de woeste Balkan (prol 14 j. OO CINEAC-J ournaalDe vorstelijke ver. loving in kleuren (prol.) CINERAMA: The Best, of Cinerama/ iprol.i al- O^O COLOSSEUM: vanavond Stripgirls in Soho, 18 J. O j vr t m WO.Geheimagent in de Harem, i4 i o volgende do-De maagd van Neuren- berg, 18 J. OO Niets ontbreekt: de potige cowboy met de snelle revolver, die wat meer wil zien van de wereld, zijn schiettech- niek in dienst stelt van het opsporen en onschadelijk maken van bandieten op wier hoofd een flinke premie staat, en al spoedig aan lager wal raakt en zelf „gunfighter" en bandiet wordt (Rory Calhoun)het mooie meisje, dat met hem verloofd is, hem weigert te volgen op het avontuurlijke pad en trouwt met de edele sheriff (James Best), die later de felle tegenstander van haar ex-ver loofde zal worden (Terry Moore); de schurkachtige grootgrondbezitter, die een heel stadje terroriseert en om daar een spoorlijn doorheen te krijgen van een na burig dorp een Sodpm en Gomorrah maakt om zo de treinmensen af te schrikken (Lon Chaney jr.); de „verlie derlijking" van bedoeld dorp inclusief het veranderen van de plaatselijke sa loon (Richard Arlen als kroegbaas) in een „rood paleis" (Linda Darnell als meisjeshoudster), gefrequenteerd door een boevenbende onder Bruce Cabot en vergeefs gedwarsboomd door Scott Bra dy als predikant: de happy ending voor de „gunfighter", die zich plotseling va- het r l oo CORSO CINEMA: My fair Lady (prol)/ ai eooo GRAND: It'» a mad mad mad maa World (prol 14 j. OO^ HARMONIE: do. tm zo-: De wet var/ de prairie. 14 J. OO j ma. t/m wo.Jacht op de groene helm 14 j OO KRITERION: Minnespel (prol.) 18 J LUMIERE: Fantomas (prol.i 14 J. OOO LUXOR: Die knotsgekke kerels in hun/ vliegende kratten (prol.) al OOCi METRO: Circuswereld (prol.) a 1. OOO MONOPOLE: do. t m zo dl. en wo Terugkeer van Lemmy Caution. 18 J i O* meisje en daaruit de morele kracht put zich plotseling tegen al het kwaad te richten en zich daarmee te rehabiliteren. i Amerika ge het feit, dat nummer twintig sinds Johnny Weisssmüller zijn Olympische zwemrecords omzette in klinkende MGM-munt door als aapmens van tak tot tak te slingeren met Maureen O'Sul- livan en chimpansee Cheeta als bewon derende toeschouwers, de heldenfiguur van Edgar Rice Burroughs op 't ogenblik uitbeeldt. De Duitsers, die als enige red middel voor hun moeilijke positie als vrouwelijke krachtpatsers. In „Lana, die Kóningin der Amazonen" (Centraal ver toont deze kleurenfilm van veteraan Ge- za von Cziffra onder de titel „Blanke Venus in het Oerwoud") ziet men de hoogblonde Catharina von Schell (geen zusje van Maria) als het ongekroonde hoofd der Amazonen, met pijl en boog WJIE in het eeuwenoude havenstadje Maas sluis zijn schreden richt in de richting van de Sluispolder ontwaart in de verte, verscholen ach ter zwaar geboomte de uit 1658 daterende ge restaureerde boerderij, die onder de naam van „De Ridderhofals res taurant is ingericht. De architecten Koreman en Rauwe hebben, met be houd van de historische waarde van deze boerde rij, het interieur zoveel mogelijk bij het oude ge laten. Zo zijn, naast de stee en het karnhok, ook de opkamer, rekenkamer en schouwkamer intact gebleven. Deze ruimten dienen tot ontvangst van kleine gezelschappen. Met behoud van de antieke sfeer hebben architecten de deel weten om te to veren tot een typisch boerderij-restaurant waar antieke Friese en Drent se klokken en andere waardevolle historische objecten een sfeer van intimiteit en gezelligheid scheppen. Zo is de stal, die geheel in verval was, opnieuw in de oude stijl opgetrok ken en als keuken ingericht, die op de modernste wijze is geoutilleerd en waar in door de chef-kok gerechten voor de meest verwende gast worden toebereid. Maar in dit boerderij-restaurant zal niet alleen de culinaire fijnproever aan zijn trekken komen, ook aan de geeste lijke spijzen en wel in 't bijzonder het muzikale gerecht zal bijzondere aandacht worden besteed. Acht concerten (ijk gebruikt zal worden als verpleeg- kamer. Op de bovenste verdieping be vinden zich de keuken en de eetzaal. Aangezien het Havenziekenhuis vol gend jaar met honderd bedden zal wor den uitgebreid, zal er ook meer perso neel worden aangetrokken, onder wie specialisten. Die uitbreiding van het aantal bedden is overigens niet overbo dig, aangezien het ziekenhuis beschikt over een wachtlflst. Hoewel het ziekenhuis in eerste in stantie beschikbaar is voor zieke zeelui, worden er toch ook Rotterdamse zieken in verpleegd. De verhouding is ongeveer 50-50, waarbij het vreemde feit zich voordoet, dat het ziekenhuis vorig jaar een bezetting had van 104 procent. Dat komt doordat een zieke zeeman nooit wordt geweigerd. Hij zal wel eens een nacht op een brancard in «en gang of in een badkamer moeten doorbrengen of er zal een extra bed op een kamer moe ten worden geplaatst, maar die opna memogelijkheid wordt altijd gevonden. Wel kampt het ziekenhuis met de moeilijkheid, dat de afstanden in de ha ven steeds groter worden. Men heeft daarom ook overwogen bij het ziekenhuis een landingsplaats voor helikopters aan te leggen, zodat zieken en gewonden uit de Botlek en Europoort snel overge bracht kunnen worden. Op het dak van het nieuwe gedeelte, was daarvoor, in verband met de installatie voor de luchtverversing, geen ruimte. Tegen het gebruik van een stukje terrein voor het ziekenhuis had de gemeente bezwaar. Wel heeft de gemeente alle hulp toege zegd, wanneer een zieke of een gewonde per helikopter naar Heliport wordt ver voerd en vandaar per ambulance naar het ziekenhuis. Voordat volgend jaar het vernieuwde en deels dus nieuwe Havenzie kenhuis officieej in gebruik kan worden genomen, zal er nog veel verbouwd moe ten worden. Zo zullen onder andere ver bindingen tot stand gebracht moeten wor den tussen het oude en het nieuwe ge deelte, terwijl het oude gedeelte aange- de huidige eisen. past moet worden a adriaan .van houdt I interieur verzorging] goudsesingel 33 a rotterdam - telef.124104 formeerde restaurant zullen worden ge- Zo is de heer Slootmaker erin OO 9.-ml.De triomf van Maclste, PASSAGE: Ononverwlnnelljke zege 14 j. OO PRINSES: James Bond 007 contra dr No (prol 18 j OOO vr._ en za -nacht: Trottolrmelajea var REX: vanavond: Koninginnen van del nacht, 18 .iO vr. t„m wo.: Geen woorden maai j daden, 14 j OO volgende do.: Mogen wij zwijgen:/ THALIA: Goldfinger prol.) 19 J OOO 't VENSTER: Liefdesparen (prol.j 18 j. OOO VICTORIA: vanavond: Al« de Katei komt, a.l. OOO vr. t/m wo.: A Hard Day's Night, a.l, OOO volgende do.: La bonne Soupe, 18 J OOO za -, zo - en wo.-ml,AU en de Kameel a.l. OO h première OOOO «eer toed OOO - foed OO middelmatig ser, de bekende Rotterdamse solo-pia nist-muziekpedagoog A. Slootmaker bereid gevonden zich met de artistieke voorbereiding te belasten, met als re sultaat: een achttal solisten- en kamer muziekconcerten, die van september 1965 tot en met april 1966 in het tot in tieme en sfeervolle concertzaal getrans- slaagd de navolgende musici te engage ren: Marinus Flipse, Elly Salomé en Adri Slootmaker, piano, Daniël Otten, viool, Ine Kraker-Verheij, harp. Ray- - mond Delnoye, fluit, Michel Roche en Samuel Brill, cello, Gijs de Graaf en Cees v.d. Berg, hobo, Henk de Wit, fa got, en Alex van Amerongen, clavecim- bel. Deze musici zullen deels solistisch, deels in kamermuziekverband optreden met werken van Bach, Haydn, Mozart, Beethoven, Chopin, Brahms, Liszt. Fau- ré, Debussy, Shostakowitch e.a. De uitvoering van experimentele mu ziek zal worden vermeden. De organisa toren hebben er dan ook naar gestreefd een verantwoorde barokke, klassieke en moderne muziek, die de echte muziek liefhebber aanspreekt en ontspant, ten gehore te laten brengen. Buiten de pia nisten A. Slootmaker en Elly Salomé en de clavecinist Alex van Amerongen zijn alle musici gerecruteerd uit het Rotter dams Philharmonisch Orkest. De concerten vinden plaats op 29 september 1965 (quatre mains: M. Flip se en A. Slootmaker). 26 oktober (reci tal Daniël Otten, viool, Marinus Flipse, piano), 24 november (recital Ine Kra ker-Verheij, harp, Raymond Delnoye, fluit), 28 december (het Collegium mu- sicum roterodamum), 26 januari 1966 (recital Adri Slootmaker, piano), 22 februari (blaastrio) 30 maart (recital S. Brill, cello, E. Salomé, piano) en 24 april (pianotrio) Voor hen, die belangstellen in deze concertenserie is de gelegenheid open gesteld hierop een abonnement te ne men a raison van f 30.-, in welk bedrag begrepen is het programma en ook een kopje koffie in de pauze, dat de direc teur van „De Ridderhof" als gastheer zijn bezoekers aanbiedt als surplus op het muzikaal-artistiek genot in een sfeervolle omgeving. die de abonnees genieten, alles bij el kaar een initiatief dat aller belangstel ling verdient. Op de middagorgelbespeling in de St. Laurenskerk heeft de organist van de Op- standingskerk, de heer Dick de Koning, een aantrekkelijk programma van ba rokke en eigentijdse muziek ten gehore gebracht. Hoewel zijn orgelspel van gro te gedegenheid getuigt, heeft hij de vele nuanceringsmogelijkheden van het tran- sceptorgel nog niet in voldoende mate tot haar recht laten komen. Zo werd de ver tolking van „Offertoire sur les grands jeux" van Francois Couperin (1688-1733) wat zwaar van klank. Meer genuanceerd daarentegen waren de variatie-vormen op „Christe, que lux es et dies", van Sa muel Scheidt (1587-1654). Het „Praeludium und Fuga in C van Vincenz Lübeck (7-1654) is te klein van structuur en inhoud om te boeien. Niette min wist De Koning dit werkje prijzens waardig te vertolken. In de twee „Inter mezzi" van Herman Schroeder (1904) toonde hij zich een organist, die over een respectabele techniek en klankvoorstel lingsvermogen beschikt. Beide composi ties wist hij dan ook boeiend ten gehore te brengen. Tot besluit hoorden we „Postludium" van de organist Albert de Klerk (1917), een in een modern idioom, doch tonaal geschreven compositie, die van groot vakmanschap getuigt. Dick de Koning heeft dit „Postludium" bijzonder klank vol gespeeld en hiermede bewezen tot de talentvolle organisten te mogen worden gerekend. „KRALINGEN IN GROEN" Voor de derde maal houden de geza menlijke Kralingsé volkstuindersvereni- gingen een tentoonstelling van hun ge- groen" kreeg, zal op 10, 11 en 12 sep tember te bezichtigen zijn in de exposi tiezaal van Het Vrije Volk, Slaak. Catharina von Schell als Lana, de koningin van de Amazonen, met Antony Diffring en Christian Wolff als de pro fessor en zijn neef in Geza von Cziffra's film ,J3lanke Venus in het Oerwoud" (in CentrasI). MEVROUW Wilt u graag uw huishoudkas vergroten door zelf in een prettige werkkring op genomen te worden? (Ook voor halve dagen, ook voor 's avonds). Goed loon, aantrekkelijke premierege ling, cadeaustelsel, géén vuil werk, géén zwaar werk. Mé i Sr MEJUFFROUW Goed loon, aantrekkelijke premierege ling, cadeaustelsel, géén vuil werk, géén zwaar werk. Komt u eens langs om te pra ten of bel voor nadere inlich tingen onze afd. Personeel, tel. 235700. STEREO BESCHUIT- EN KOEKFABRIEK N.V., GOUVERNESTRAAT 53-75, ROTTERDAM, TEL. 23 57 00.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1965 | | pagina 4