'Jékabé Eartha Sarah Vaughan Dinah Washington Miriam Makeba Even uitluisteren DE HAVENLOODS DONDERDAG 26 AUGUSTUS 1965 Negerinnen geven de loon aan pelheid. Het gemak waarmee Miriam alles bereikt en dan soms voelen we iets trillen dat te maken heelt met die vulkaan. De Afrikaanse muziek komt binnen, heel gewoon en aanvaardbaar, jong en oud gemengd, strijdlust af gewisseld met de zoete oerwoudtoon en Miriam zingt! Zingt en. effent een weg voor de andere artiesten uit de jonge staat, die staan te popelen om deel te nemen. Een prettig, goed betaald baantje Kom dan naar CONFECTIE-ATELIER Zwaanshals 25 - Tel. 24.99.67 Rotterdam waar die fijne kinderbloesjes worden gemaakt. Eventueel gedeeltelijke werktijd voor gehuwde dames. TWEE JONGENSKOREN SAMEN OP DE PLAAT Het Rotterdams Christelijk Jongens koor en het Breda's Liturgisch Jongens koor zijn sinds kort samen te beluiste ren op de plaat. De koren, die beide on der leiding staan van Freek Velders uit Rotterdam, worden begeleid door het Breda's Kamerorkest. De opnamen zijn gemaakt in de Grote Kerk van Breda, waar de akoestiek bijzonder goed is. Enige tijd geleden benaderde de NCRV de beide koren voor een uitzending in de televisierubriek Zondagavondzang Deze uitzending vindt plaats op 29 augus tus. Tegelijkertijd werd besloten een grammofoonplaat te maken. De koren zingen de liederen „Door de nacht van smart en zorgen" (gezang 116 hervorm de bundel), „Hoe blinkt ge'o morgenster" en „Gebed des Heren". Het orkest staat onder leiding van Jan de Breet en voor verdere begeleiding zorgt Anne Kalkman aan het orgel. Het plaatje kost f 6,95 en is verkrijgbaar bij Canto di Vangelo. 2e Middellandstraat 30b. Onovertroffen is de zang van wereldberoemde negerinnen als Sarah Vaughan, Dinah Washington, Eartha Kitt en nog vele anderen. De typische negroïde stem fascineert en boeit en past daarbij volkomen in het kader van speels swingende muziek tot het afgemeten en koele ritme van de moderne jazz. Het terrein is groot en dat komt door de kwaliteit van de vocaliste. Die stern- kwaliteit is zover opgevoerd en kien uitgebalanceerd dat bijna alles mogelijk wordt. Het zijn vooral de Amerikaanse negro-vocalistes die de toon in de jazz-wereld aangeven, mede door een natuurlijke aanleg die een onuitputtelijke bron blijkt voor altijd weer iets anders, altijd weer iets nieuws. Men heeft wel eens geschreven dat die natuurlijke aanleg deze zangeressen een voor sprong geeft op hun blanke zusters, waardoor er een oneerlijke konkurrentie ontstaat. Misschien is dit inderdaad waar. maar het maakt in wezen geen verschil. Het heeft met onze smaak te maken en daarover is het heel moeilijk discussiëren. Een feit is dat als er een wereld-ranglijst gemaakt moest worden er bij de eerste tien zeker acht donkere zangeressen zouden staan. Tóch zijn ook daar zangeressen bij die het niet zozeer van hun stem als wel van hun voordracht moeten hebben. In dit geval denken we aan Eartha Kitt. Maar luister dan ook eens naar Sarah Vaughan wanneer ze het naar haar zin heeft en volkomen „in" is zoals haar interpretatie van „Misty" in „Sassy swings the Tivoli". Dan weten we en horen we de artieste die naast haar stem iets van zichzelf weggeeft en het zich zelfs kan veroorloven een paar ongeartikuleerde kreten weg te geven. Een fijngevoelige ziel zal dan misschien kunnen spreken van het bereiken van de grens van platvloersheid, maar we mogen nooit vergeten dat dergelijke artiesten al zingend zichzelf zijn. Het leven is zingen en ook in omgekeerde volgorde. Als alles steriel en beschaafd blijft gaat veel origineels verloren! au Portugal (The Whispering Sere nade), Yomme, Yomme, My Heart Belongs To Daddy, Monotonous (van de musical revue Leonard Sillman's New Faces 1952), Jonny, Just An Old Fashioned Negros, Under The Brid ges of Paris, Oh, John, African Lul laby. Veel plezier kunt u beleven aan „Sassy swings the Tivoli" Mercury 125.347 MCL) een plaat die alleen al om zijn „Misty" (met de zeer begaaf de en aanpassende stem van Kirk Stuart) en „Polka dots and moon- éeans" zijn prijs dubbel en dwars waard is! Aan de laatstgenoemde „life-recor- ding" plaat werkten mee'. Kirk Stuart (piano), Charles Williams (bas) en George Hughes (drums). De nummers zijn: Won't you come home Bill Bai ley, Misty, What is this thing called love, Lover man, Sometimes I 'm happy, I feel pretty, Tenderly, Sccssy's blues, Polka dots and moonbeans en 1 cried for you. Ook Sarah Lois Vaughan zong al als kind in een kerkkoor. Zij werd op 27 maart 1924 te Newark (New Yer- sey) geboren en nam van 19311939 pianoles. Daarna besloot zij over te stappen op het orgel en het leek er inderdaad op dat Sarah's muzikale aspiraties hiermee een maximum be reikt hadden. Niets was echter min der waar. Toen „Sassy" uit „pure waanzin", zoals ze nu zegt, eens mee deed aan een amateur wedstrijd voor zangers en zangeressen in het Apollo Theatre te New York, werd zij de onbetwiste kampioene en met dit ene vocalistische optreden vestigde zij de aandacht. Het was niemand minder dan Billy Eckstine die haar introdu ceerde bij Earl Hines. Maar, niet als zangeres want Billy arrangeerde haar debuut en zorgde voor een plaatsje in de band van Earl Hines als tweede pianiste. In 1944 zong ze in Bi'lly Eckstine's bigband en maakte haar eerste plaat opname op 31 december 1944 voor Continental. Zij werkte nog korte tijd ('45'46) bij John Kirby en daar na trad zij vrijwel uitsluitend als so liste op. Op 18 september 1947 trouw de zij met de trompettist George Treadwell, die zich inzette om van haar een ster te maken. Na hun schei ding bleef Treadwell haar nog enige jaren als manager trouw. In 1949 slaagde Sassy erin internationale be kendheid te verwerven en maakte zij tournees door Engeland en Frankrijk, terwijl zij in de V.S. dé artieste op concerten werd. De stem van Sarah Vaughan, die totaal verschillend is van Billie Holiday en Ella Fitzgerald of één van haar andere grote voor gangsters, bracht een nieuwe attrac tieve karakteristiek in de jazz. Een kennismaking met Eartha Kitt is enig! Dan bedoelen wij een kennis making zoals we die beleven kunnen met de plaat „Eartha Kitt Die groszen Erfolge" (RCA Victor Ipm 9981). Hier geen geluidsverminkingen zoals we dat bij een laatste uitzending van de, televisie mochten beleven, maar een zuivere weergave van de stem van (het gespeelde) kind-vrouwtje Kitt. Goed, zij bespeelt op een be paalde manier haar publiek en het is alsof dit uitsluitend uit mannen be staat. Zij vertolkt de zingende ver leiding die geen man in zijn vrouw zou bewonderen, maar die toch mil joenen (en niet alleen mannelijke) bewonderaars trekt! Genoemde plaat heeft de volgende inhoud: C'est si bon (fantastisch!), Uska Dara-A Turkish Tale, Smoke Gets In Your Eyes, Let's Do It, Avril De New York Times schreef eens: Ze kan een song in vlammen laten op gaan. Een betere omschrijving is moeiljjk denkbaar. Eartha werd gebo ren in een klein stadje van de staat Carolina. Haar ouders waren boeren, maar zij ging haar eigen weg en kwam op een textielfabriek te New York terecht. Daar zong en danste ze voor haar kollega's tot ze voorgesteld werd aan de beroemde danseres Catherina Dunham, die de vijftienjarige Eartha fascinerend vond en haar een kans geven wilde. In 1948 reisde Eartha met de Dunham-show de wereld rond. In Parijs bleef ze als zange res achter. Zij ging in een nacht club werken en daar rees haar ster als een bliksemschicht. Olifanten en juwelen (bizarder kan het al niet, maar het is wel in overeenstemming met haar) kreeg zij aangeboden.La ter, na nog even met Orson Welles samengewerkt te hebben, ging ze weer naar Amerika waar het succes ook niet uitbleef. „C'est si bon" werd haar bestseller en niet in de aller laatste plaats om de rauwe, eerlijke kreet die haar honger naar rijkdom, juwelen en cadillacs tot uitdrukking bracht. Een kreet die zó ingepakt door miljoenen gehoord tyerd, een vertolking met een minimum aan ge luidsvolume die over de gehele we reld gehoord werd. Eartha Kitt „Die groszen Erfolge", voor de fijnproever! Dinah Washington, in 1963 gestor ven, is nog lang niet vergeten en klinkt door op de bekende (en veel verkochteplaat: Queen Quincy met nummers als: You let me love grow old, Is you is or is you ain't my baby, Wordt thuis genoemd: Zenzile, Nut Brown Baby of gewoon: Nachtegaal. Dat laatste ligt misschien meer in ons voorstellingsvermogen en daarom houden we het daar maar op. Hoor die stem, let op de kwaliteit en soe- Carmen McRay heeft de moed gehad een vokale vertolking te geven van Take Five met het Dave Bruto eek Quartet (CBS ca 281 120) en het is een feit dat zij hierin volledig geslaagd is. De tech nische vertolking is af en de liefhebbers zullen de aankoop van Take Five-Easy as you go zeker kunnen rechtvaardigen. Uit de serie „Musikalische Kosfcbarkei- ten" (CBS) noemen wij de fantastische vertolking van Robert Casadesus aan de piano in: Sonate für Klavier nr. 14 cis- moll, op. 27 nr. 2 (Mondscheinsonate) van Beethoven (CBS 8.508) Wat een heerlijk plaatje! Come over to my place en Silver Dol lar van Milly Scott and the sisters (CNR UH 9772) geeft deze Nederlandse ster het volle pond. Toch geloven we dat Milly meer kan presteren, ze heeft er de stem voor. Ze heeft het trouwens bewezen in haar korte loopbaan als vocaliste. Was zij een paar jaar geleden nog volkomen onbekend, dat is nu wel veranderd. Toch schatten we haar vaardigheid met de stem hoger, daarom wachten we ln ver trouwen op haar volgende platei^ They didn't believe me, Every time we say goodbye, Somebody loves me(!), I'll close my eyes (onvergete lijk), Never let me go, Makin' whoo- pie, Easy living, Tears to burn, Cara van en Perdido. (Mercury 125 963 MCL) Dinah Was hington en Quincy Jones en zijn orkest hebben hier een plaat gemaakt die gewoon niet verge ten kan worden. Ook hier weer zo'n eigen aardige stem die blijft boeien. Een stem ook die hele maal eigen is en blijft. Geen imitatie of voortdrijven op successen van ande- Niemand kan een uitbarsting van een vulkaan tegenhouden, schreef iemand eens over de Afrikaanse zan geres Miriam Makeba. Wij weten dit Dinah werd op 29 augustus 1924 in Tuscaloosa (Alaba ma) geboren. Zij was pianiste bij een kerkkoor en werd door de kerkmuziek beïnvloed. Op 15-ja- rige leeftijd won zij een wedstrijd voor amateurs in het Re- gal Theatre in Chi cago. In 1942 zong zij in de Garri'ck Bar waar de impressario Jou Glaser haar hoorde. Hij gaf de tip door aan Lionel Hampton en zij kwam drie jaar bij diens band in dienst. In 1946 ging zij als soliste werken en bewees de belang rijkste' rhythem- en blueszangerés van haar tijd te zijn. Zij werkte mee aan de film „Jazz on a Summer's Day". nu ook dankzij de plaat „The voice of Africa" (RCA Victor Ipm 2845). Hier is een fantastische stem aan het werk in nummers waarvan sommigen ons wel vreemd in de oren klinken. Nomthini, Willow Song (groots), Lan- ga More, Shihibolet, Tuson, Qhude, Mayibuye, Lovely lies, Uyadela, Ma- moriri, Le Fleuve en Come to glory. Met Miriam zijn verder voor de grote kwaliteit van deze plaat Hugh Mase- kela - trompet, Morris Goldberg-Alt- sax, James Cleveland - trombone, Marvin Falcon, Samuel Brown en Laura Brower-gitaar, Auchee Lee - kongodrums en William Salter - bas, verantwoordelijk. TAPTOE DELFT 26 aug. t/m 4 sept. Kaartverkoop bij de V.V.V.'s Delft, Den Haag, Rotterdam, Schiedam en Utrecht. Bestel kaarten bij alle V.V.V.'s. Prijzen ML vanaf f 2—.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1965 | | pagina 9