Het christelij! avontuur van Riësi DOMINEE VINAY ROERDE IN DE VUILNISHOOP VAN SICILIë KRATZ DE HAVENLOODS DONDERDAG 14 OKTOBER 1965 A DE BUSCHAUFFEUR reikt de vreemdelingen hun bagage. Gelijk stevent een jonge priester op ons af. „Servizio Chris tiano - pastore Vinay?" „SiHij wenkt een jongen. Of die ons even naar het gemeenschapshuis wil brengen. Het is niet ver lopen. Maar onze gids gr ijpt de paar minuten aan om zijn bewon dering voor ds. Vinay uit te spreken. „Un uomo simpatica - een man die veel goeds voor ons wil doen". Riësi - de letters springen fel wit van het nieuwe plaatsnaambord. Een uur na aankomst begin ik hier mijn verkennings tocht door de stad. De piazza was vol flanerende mannen. Zeven dagen van de week slenteren zij van 's morgens tot 's avonds van het ene einde van het plein naar het andere. Een onbarmhartige werkloosheid dwingt hen tot deze passieve tijdspassering. Riësi telt 18.000 inwoners. De zwavelmijnen bieden werk aan 600 man. Er is verder geen enkele industrie. Langs twee nieuwe woonkazernes sla ik rechtsaf de bovenstad in, de steil om hooggaande straten zijn niet verhard. De zomerhitte heeft ze met een dikke laag stof bedekt. Bij regenweer zijn- ze door modder en mest onbegaanbaar. Een flinke bui verandert ze in een paar minuten in snelstrcanende beken. Aan een klein pleintje stuit ik op een paar grotwoningen. De straatarme be woners moeten per jaar tien- tot vijftien duizend lire huur aan de rijken van de stad betalen. De ramen zijn met gaas dichtgespijkerd. De deuren hangen scheef in de posten. Een paar half naakte kleu ters roeren met stokken in een vuilnis hoop. Een vrouw leegt midden op staat een pot de chamibre. Geen van de huizen heeft een toilet noch stromend water. In Domineeszoon Giö Vinay (32) is de rechterhand van zijn pionierende va der. Hij voerde een afmattend gevecht met de maffia. „Er staat hier nog een onvoorstelbaar grote hoeveelheid werk te wachten", zegt hij. de woonvertrekken worden ook ezels en muilezels gestald. Een jongetje eet met de handen een kom macaroni leeg zjjn enige maaltijd vandaag. In deze misera bele omgeving fotografeer ik een bejaard echtpaar. De man keert mij snel de rug toe. De vrouw verbergt haar gezicht achter een hand. Op de Olijfberg ÜUIM een uur later arriveer ik op de Olijfberg de plaats buiten de stad waar ds. Vinay zijn centrum bouwt. Kleuters zingen een volksliedje, jongens werken aan een draaibank, arbeiders bouwen aan een nieuw gemeenschaps huis. „Wat doet u hier?", vraag ik een van hen. „Costruire una ttuova Riësi" een nieuw Riësi bouwen. In de pluimveestal aan de voet van de berg ontmoet ik de 21-jarige Albert Joólen uit Den Haag enige Nederlandse medewerker aan het Riësi-project. „Wat doe je hier?" „Een nieuw Riësi bouwen." 's Avonds ontmoet ik ds. Vinay. „Wat doet u hier?" „Een nieuw Riësie bouwen." Vier jaar geleden, in de vroege oohtend van 3 november 1961, arriveerde dS. Tullio Vinay met twee medewerkers op Sicilië. Die dag begon hij, vijftig jaar oud, aan een nieuwe levenstaak: Riësi, stad van uitzichtloze miséria, nieuwe hoop te geven: de bewoners een kans bieden zich in deze 'vergeten uithoek van het welvarende Europa een mens waardiger bestaan mogelijk te maken. Hij begon daar met wat medewerkers en sympathisanten later zouden gaan noe men: „het christelijk avontuur van Ds. Vinay, zoon van een oud Wal- denzengeslacht en van 1934 tot 1946 pre dikant in Florence, had zich voor dit doel met moeite los gemaakt van zijn eerste avontuur: de stichting van het internationaal bekend geworden jeugd centrum Agape in het Noorditaliaanse alpendorp Prali. In de oorlog rijpte bij hem het idee om de jeugd van alle moge lijke levensbeschouwingen met elkaar te laten kennismaken. „Door elkaar te leren kennen, zullen wij elkaar beter leren begrijpen", werd zijn grondregel. In 1946 gaf hij het predikambt in Florence op om zich voor dit doel in te zetten. Sindsdien ontmoeten Christenen, humanisten en communisten elkaar in Agape dat tegelijk een middelpunt van de oecume nische beweging werd. In 1953 maakte ds. Vinay een verken ningsreis door Sicilië. De berichten over de ontstellende armoede van dit eiland door de architect en schrijver Danilo Dolci uit Triëst hadden zijn menslievend hart geschokt Dolci trachtte met zijn sociologische onderzoeken, zijn boeken en reportages aandacht voor het Sici- liaanse probleem te krijgen. Toen in Trappeto aan de Siciliaanse noordwest kust een kind van honger omkwam, ging Bij de armsten Ds. Tullio Vinay komt 18 oktober naar Nederland. De leider van het opzienbarend ontwikkelingsproject in het Siciliaanse dorp Riësi heeft een uitnodiging van o.a. het theo- logisch-studentendispuut Excelsior te Utrecht, aanvaard om in ons land over het „Christelijk avontuur vah Riësi" te komen vertellen. Dick Dijs reisde onlangs enige weken door Sicilië. In deze repor tage doet hij verslag van zijn be zoek aan Riësi een stad in een uithoek van het welvarende Europa waar 18.000 mensen een armzalig, door haat en achterdocht beheerst leven leiden. Waldenzen-predikant Tullio Vinay heeft zich met zijn groep vrijwilligers waaronder één Nederlander tot taak ge steld deze plaats nieuw leven te bezorgen. Dolci in hongerstaking. Met' de opzien barende protestactie slaagde hij er in geid bijeen te krijgen om in Trappeto een kindertehuis te stichten. of wilde zijn activiteiten begrijpen. „In deze streek heersten geweld en onderdrukking", vertelt Giö. „Men doodde kinderen om zich op volwassenen te wreken. Men greep naar dynamiet als een huwelijksaanzoek werd afgewezen. De meeste mannen hebben wapens in huis. In deze streek heersen nog altijd de wetten Van de rimboe: de sterksten hebben het er voor het zeggen. Zij staan overal vooraan en moeten van alles het meeste hebben. De zwakken komen veel en veel later aan de beurt En moeten het met veel en veel minder stellen desnoods met niets." „leder voor zich" IVRIEDUIZEND JAAR kolonisatie heb ben de Sicilianen fatalistisch gestemd. Van duizend jaar voor Christus tot hal verwege de vorige eeuw is de Siciliaan bijna zonder onderbreking misbruikt. Phoeniciërs, Carthagers, Grieken. Romei- 1VE MISéRIA die ds. Vinay tijdens zijn Siciliaanse reis ontdekte, liet hem niet meer los. Hij voelde zich geroepen ergens op dit eiland de armoede te gaan bestrijden. Hij koos Riësi als werkterrein. Hij kwam er niét als wereldverbeteraar of als sociaal werker, maar louter als christen. Vier jaar lang predikt hij hier het Evangelie van de praktische hulp. „Christenen", zegt hij, „horen aanwezig te zijn bij de armsten der armen, bij hen die zich het meest verlaten voelen." „Ik wist niet wat me te wachten stond", bekent hij, zittend op een muurtje van zijn nieuwe technische school in de schaduw van een olijfboom. De hoeveel heid werk was niet te overzien. Toen ik hier nog geen twee weken was, vroeg ik me angstig af waarom ik deze taak op me had genomen. Ik dacht toen: mis schien was het beter geweest om, als alle anderen om een normale opdracht te vragen." Maar ds. Vinay, op alle momenten van de dag gesteund door zijn nu 32-jarige zoon Giosuè, zette door. Hij stootte op een muur van wantrouwen bij de bevol king en op een burcht van vijandigheid bij de notabelen. Niemand in Riësi kon Trap annex toilet Pluimveedeskundige Albert Joolen uit Den Haag (21) is de enige Nederland se deelnemer aan het Riësi-project. Hij leert de mensen in Riësi hoe een kippenbedrijf op te zetten. nen. Gothen, Vandalen, Byzantijnen, Arabieren, Noormannen. Fransen, Span jaarden, Oostenrijkers, Engelsen en sinds 1861 zélfs de Italianen hebben nooit echte interesse voor Sicilië kunnen opbrengen. Gevolg: de Siciliaan wantrouwt iedere vreemdeling die zich met hem wil be moeien. Hulp, weldadigheid en echt menselijke belangstelling zijn voor hem onbekende begrippen. Samenwerking kent hij niet. Hij heeft nooit geleerd ergens gezamenlijk de schouders onder te zetten tot welzijn van de gehele ge meenschap. Met de zedenleer „ieder voor zich", wordt hij grootgebracht. Je moet een ander nooit vertrouwen, want hij kan proberen jouw kracht te misbruiken. Be kommer je alleen om jezelf en om je familieleden, dan heb je het toch zeker De Vinays en hun twintig idealistische jongeren uit Noord-Italië. Zwitserland, Frankrijk, Duitsland. Nederland en Dene marken stellen zich als doel deze egoïs- tisch-fatalistische mentaliteit te door breken. Zij stuiten voortdurend op tegen stand. De Maffia verzette zich tegen hun menslievende activiteiten. Er werd een afmattende strijd geleverd. Na maanden lange ondergrondse gevechten gaf de wijdvertakte protectiebende de strijd op de Vinays werden getolereerd. Kardinaal Ruffini. aartsbisschop van Palermo en tevens een aartsreactionair in de rooms-katholieke kerk, veroor deelde de sociale activiteiten op Sicilië als een complot tegen de goede naam van het eiland. De „christen-democraten" in Riësi kreten ds. Vinay uit voor eep communist. De plaatselijke clerus is nog altijd een gesloten burcht. Maar een paar maal al zijn priesters uit Noord-Italië naar Riësi gekomen om actief aan de opbouw van het centrum mee te helpen. In een vertrouwelijk gesprek zei een vooraanstaand Siciliaan tegen ds. Vinay: „Als men hier iets goeds wil doen. stuit men slechts op hindernissen. Wie daar entegen iets slechts wil doen, heeft vrij Ruim zestig procent van de bevolking is analfabeet. Slechts eert deel van de jeugd krijgt per dag 2% uur onderwijs. Verzuim wordt niet gestraft: het open plaatsje wordt wel door een ander inge nomen. Kinderen in de vierde klas lezen nog moeizaam spellend. In de huizen zijn hoegenaamd geen sanitaire voorzieningen. Dertig procent slechts is op riool aangesloten. Het toilet in die huizen is een losse plank in' de derde tree van de trap naar het op kamertje. Tegen de muur boven de traptree-annex toilet is een kraan be vestigd. De trede doet dus ook dienst als gootsteen. Elke kamer wordt gemiddeld door acht personen bewoond. Dan moet er ook nog plaats worden gemaakt voor de ezel, de kippen en de fiets. Twee kamers gelden voor twee huizen. De kindersterfte is schrikbarend. Engelse ziekte is wijd verbreid'. Verleden jaar stierven in Riësi vier kinderen de hongerdood. De voorgaande jaren was dit aantal nog groter De boeren zijn hier nog altijd horig aan hun feodale heren. Bij normale oogst brengt een hectare voor 250 gulden graan op. Daarvan moet 120 gulden aan pacht en belasting worden afgestaan. Als de oogst mislukt moet toch de volle pacht som worden betaald. Woekerrente is nog steeds (hoewel bij de wet verboden) sterk in zwang. Wie van een rijke notabel tienduizend lire leent, bekent per kwitantie twintig duizend lire te hebben ontvangen. In Riësi. en ook in andere Midden- en Zuidsiciliaanse steden, zijn de artsen er niet voor de zieken, maar de zieken voor de artsen. Wie als patiënt in het ziekenhuis van het naburige Mazzarino wordt opgenomen, moet van zijn weinige geld het bestek bij de portier gaan kopen. Licht breekt door I ITER woont een volk dat al eeuwen op gerechtigheid wacht", verzuchten de Vinays. Maar zij zijn hoopvol gestemd: Langzaam hebben zij het vertrouwen gewonnen. Mensen uit Riësi komen naar de Olijfberg om medische, hygiënische en zelfs gezinsadviezen. Er is (onder architectuur van de internationaal bekende Florentün Leo nardo Ricci. vriend van ds. Vinay) een kleuterschool voor honderd jongens en meisjes en een technische school voor 35 jongens gebouwd. Hagenaar Albert Joolen beheert een farm met 5000 legkippen en slachtkuikens en draagt zijn kennis TVOMINEE VINAY, gesteund door de Wereldraad van Kerken, maar des ondanks nog geregeld in geldnood ver kerend, vecht door. Hij is onafgebroken van 's morgens vijf tot diep in de nacht in touw. Giö doet in ijver niet voor hem onder. Gespecialiseerde, jeugdige vrijwil ligers van vele nationaliteiten steunen hen naar beste kunnen. Er is enorm veel werk te doen: aan arbeiders uit Riësi. Hij was voor zes maanden naar Riësi gegaan, maar hij verlengt zijn verblijf nu met een jaar „want in zes maanden kan ik niemand Vier arbeiders (die vrijwillig een coöperatie hebben gevormd en daarmee toonden dat zij hebben geleerd wat met samenwerking kan worden bereikt) bou wen op het ogenblik aan een nieuw ge meenschapshuis. Vrouwen hebben een naai-atelier op gezet. Sinds enige tijd bedruipt dit bedrijf zichzelf. Het stadsbestuur heeft gevraagd om een ontwikkelingsplan. Het ijs is officieel gebroken. De bestuurders willen met Vinay samenwerking. Eerste gevolg: de stadsreiniging is na jaren weer in actie gekomen. De bouw yan een lagere school op de Olijfberg staat op het programma, daarna zal er nog eén middelbare school moeten komen. De grijsharige Tullio Vinay weet dat hjj met „het christelijk avontuur van Riësi" een schijnbaar onmenselijke taak op de schouders heeft genomen. Sceptici in Italië zeggen dat hjj zijn doel nooit zal bereiken. „Hij wil te veel", zeggen zij. „Je kunt de mentaliteit van een gehele stad niet veranderen." Maar ds. Vinay heeft het doorzettings vermogen van een pionier. Zijn Opdracht gever laat hem niet met rust. „Wij zijn het vleugje zout dat de smaak van dit dorp moet veranderen", zegt hij. „Het mooiste wat we hebben bereikt is niet het bezit van nieuwe gebouwen, maar de nieuwe, kameraadschappelijke hou ding van onze bouwvakarbeiders. Als die houding hier algemeen wordt, hebben we ons doei bereikt. Want dan komt er een nieuw Riësi." Korte Hoogstraat 18-Rotterdam telefoon C010J 13 57 63 Christelijk een nieuw Riësie stad zonder hoop. Maar sinds de komst van ds. Tullio Vinay en zijn Servizio Christiano, stad vi avontuur. Met zijn internationale groep vrijwilligers spant de Waldenzenpredikant zich bovenmenselijk Riësi te doen bouwen. Temidden de olijfbomen op de berg waar ds. Vinay zijn centrum stichtte, is een kruis opgericht symbóol christelijke liefde die Riësi ee n nieuwe toekomst wil bezorgen. v4 m de armoedige omge- ontsnappen. vrouw slaat haar hand ving te vergeten, maar de ogen niet aan de fotolens

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1965 | | pagina 9