Franck Pourcel: NAT KING COLE Toon in Amerika, zijn plaat in huis Een saluut aan Winnaars Loosdrecht Jazz Concours MILES DAVIS: Even uit luisteren KLEINE ESTHER begint waar anderen eindigen voetballer, wielrenner en violist klasse „klassiek" in modern Het is ongeveer vier jaar geleden dat „Little" Esther Philips de sensatie werd op een opname-zitting te Nashville. Het vierde uur ging in en er waren al 23 talenten voor de microfoon geweest toen Esther kwam, zong en overwon! Iedereen was stil en alle aandacht concentreerde zich op de grote speakers aan de muren van Bradley's Recording Studio. Allen luisterden tot de laatste noot van de zojuist gemaakte opname van Little Esther had geklonken. Daarna klonk een ware ovatie voor de toen 26- jarige zangeres die zonder enig respekt voor al het andere talent en zonder enige plankenkoorts tegenover een uitgelezen publiek van vak mensen, haar songs op haar eigen manier bracht. Haar interpretatie van Release me, I really don't want to know, Am I that easy to forget. Why should we try anymore, I've forgotten more than You 11 know about him, I *d fight the world, I can't help it Be honest with me. After loving You Just out of reach en no headstone on my grave in Reflections of Country and Western Greats (Ember Records International CW 103) zijn enig! De liefhebber van deze zeer aparte zangstem zal deze plaat zonder meer aanschaffen. Esther is niet klein meer. Bobby Moore zei liet zo: „Kleine Esther begint waar anderen op houden". Ook Europa kent haar nu en in ons eigen land wordt zjj goed verkocht. Haar echt grote succes kwam laat als we weten dat zij reeds op 13-jarige leeftijd haar eerste plaat met het nummer „Doublé Crossin» Blues" bracht. DE HAVENLOODS DONDERDAG 21 OKTOBER 1965 De Franse deelnemers aan het jaarlijkse Eurovisie-Songfestival weten het zo langzamerhand wel: zo lang zij zich muzikaal en mo reel gesteund weten door de voor-, treffelijke arrangementen én de or kest-directie van die slanke, glim lachende maestro Franck Pourcel gooien zij telkenmale hoge ogen naar de Ereprijs van dit door mil- lioenen gevolgde televisiegebeu- ren. Vraag het maar aan André Claveau winnaar met ,,Dors Mon Amour", en aan het verbaasde, doch innig verheugde sterretje Isa- belle Aubret, die haar „Le Premier Amour" in Luxembourg aan de top geplaatst zag. Pourcel is bij dit alles de man op de achtergrond, zoals trouwens zijn gehele artistie ke loopbaan zich min of meer in de schaduw afspeelt van al die erken de chanson-groten Piaf, Aznavour, Bécaud, tegenover wier persoonlij ke internationale roem Pourcel's kwaliteiten veel te weinig ter spra ke komen. Doch hierin komt onmisken baar verandering: de tijd van Frank Chacksfield, Mantovani en Helmut Zacharias schijnt nu plaats te maken voor die van de vakbe kwame, conscentieuze muzikant Franck Pourcel, wiens wieg eens in Marseille stond, waar hij op 11 maart 1913 geboren werd. Pourcel ontpopte zich reeds vroeg als goed voetballer, wielrenner en begaafd Laat het u door Sammy Da- vis vertellen. Laat hem aan het woord als hij spreekt over zijn grote, te vroeg gestorven vriend Nat King Cole. Laat Sammy zingen in zijn „A Sa lute to Nat King Cole". Sam my Davis Jr en Frank Sinatra hebben samen van deze plaat een ware hommage gemaakt. (Reprise PRO 212) Het is een aparte kant van de grote Amerikaanse topster Sammy Davis. Hij is de man die nooit tegen veel werk opziet en zelfs eens gezegd heeft: Het is heerlijk om in staat te zijn publiek ontspanning te be zorgen. Voor mij is het een levenskwestie geworden, het brengt spanning en emotie. Of dit werk nu moet gebeu ren voor twaalf miljoen men sen of voor vier dat maakt voor mij geen verschil!" De waarheid van zjjn laatste opmerking is vastgelegd op „A Salute to Nat King Cole", hier immers spreekt en zingt hij voor één man, Nat King Cole. Hij maakt ook daar een creatie van en daarom gaat deze langspeler de liefhebber niet voorbij. In zijn loopbaan heeft Sammy heel wat be langrijke mensen ontmoet, hij heeft vaak songs tot top- songs gemaakt, maar is toch zichzelf gebleven. Hij kreeg een wereldnaam en zijn gages werden hoger en hoger. Maar zijn vrienden blijven zijn vrienden en Nat King Cole was daar één van de belang rijkste van. Was het in augustus „My Funny Valentine" (Miles Davis in Con cert) dat de meest verkochte plaat in Engeland werd, ook Miles Da- vis-ESP zal zeer hoge ogen gaan gooien. Het is klasse! Een klasse ..klassiek" in de moderne jazz. In de bezetting Miles Davis-trompet, George Coleman-tenorsax, Herbie Hancock-piano, Ron Carter-bas en Tony Williams-drums, krijgen we een Funny Valentine te horen die werkelijk weergaloos is. Daarnaast de nummers All of You, Stella bij Starlight, All Blues en I thought about You. (CBS 62510) Met een kleine wijziging in de bezetting (hier Wayne Shortef aan de tenor sax) is de CBS-er 62577 Miles Da- vis ESP. Hierop de nummers: E.S.P., Eighty-one, Little One. R. J. Agitation, Iris, Mood. Het is de bekende columnist van de San Francisco Chronicle, Ralph J. Gleason die zijn bewonde ring onder woorden bracht met een gedicht dat samengesteld werd uit de titels die Miles aan zijn pla ten meegaf. Onvertaald mogen we dit even uitlichten: ..Miles, Rela- xin" Ahead kind of blue Jazz track blue haze Quiet nights sketching. In Spain in concert at Newport in Europe. Friday and Saturday nights at the Black- hawk"- Wat moeten we verder van Miles schrijven? Hij moet gehoord wor den! Beluisterd als een zeldzaam verschijnsel in de muziek. Adem- violist. Die laatstgenoemde eigen schap werd beslissend voor zijn toe komst. Hij behaalde het einddiplo ma van het Conservatorium in Marseille en verwierf de ,,Prix d'Excellence" van het Parijse Con servatorium. Via Maurice Tézé, di recteur artistique bij Pathé-Marco- ni en de befaamde uitgever Raoul Breton werd Pourcel de leiding toegewezen van een eigen „Grand Orckestre". Kort geleden bestond Franck Pourcel's orkest 10 jaar en de van dit ensemble over de gehele wereld verkochte platen overschrijden in aantal ruimschoots de 4 millioen! Pourcel heeft bovenal bekendheid gekregen door zijn thans 17-delige LP-dansserie: Amour, Danse et Violons", terwijl ook zijn. „Pages Célèbres" met bekende werken uit de klassieke muziekliteratuur (o.a. De Bussy, de Falla, Chopin) een grote, welverdiende populariteit genieten. Het wordt tijd. dat de Nederland se muziekliefheboer eens op wat uitgebreidere schaal gaat kennis maken met dit begenadigde talent van Franse bodem. ..His Master's Voice" entameert deze wens .door de uitgave van een voortreffelijke. 6-delige sin gleserie, waarin een aantal ever greens zijn verzameld (Ni"ht and Day - Close Your Eyes - I'm Getting Sentimental Over You - Laura - Mon Coeur Est Un Violon o.a.». Ecn sir e (7 MH 1068. 1069, 1070, 1071. 1072 en 1073), getiteld: Amour, danse ct violons! „Papa" Gay Pohl (Papa, omdat hij echt als de „vader" van de groep beschouwd wordt) speelde enige jaren geleden als Boogje-Woo- gie en Blues-pianist op hét Loos drecht Jazz Concours en werd vijf de. Sindsdien heeft hij met een vaag plan rondgelopen om eens mee te doen met een zan ger en eventueel een gitarist erbij. Ongeveer een jaar geleden kwam hij njet dit idee bij zijn vriend. Antoine Gerson Lohman zelf een groot Blues-liefhebber - en zo wer den de eerste plannen voor de Blues-groep gesmeed. Victoria Varekamp de zange res van de Flevolian Jazz Band, waarvan Antoine leider en kornet- tist is is zich sindsdien gaan spe cialiseren in de Blues, die ook haar hart had gestolen. In mei van dit jaar begon dit drietal eens wat te verkennen en bij de eerste repetitie bleek dat zij goed op el kaar afgestemd waren. Alles was nog wat ruw, maar de basis was er. De grote moeilijkheid was nu een gitarist te vinden, want dit Blues-werk wordt bijna door nie mand gespeeld. Antoine herinnerde zich echter ongeveer zes jaar gele den op een jamsession te hebben gespeeld met een gitarist die de Blues niet alleen voortreffelijk speelde, maar bovendien ook zong: Leo Unger. Er werd bepaald dat Leo Unger, op het concours ook een solo-num mer met gitaar zou zingen zodat zowel de manlijke als de vrouwe lijke Blues ten gehore gebracht zou worden. Er werd hard gerepeteerd, met het resultaat een succesvolle voor ronde, een plaats in.de finale, een TV-contract (Djès Zien) en een grammofoonplaat- Pianist Gay Pohl speelt op een origineel uit Chicago afkomstige honky-tonk" piano. Beluister The Sheik of Araby, Dope Head Blues, Goodmornin'Blues op Philips JF 327909. Heel fijn! 0 Opnieuw een onvervalste Roy Orbison (London HL 9936) met Ride Away en Wondering. Voor de liefhebbers een aan winst. 0 Trea Dobbs met In the cha pel in the moonlight en Where you now? Zover terugge grepen in de oude muziekdoos met chapel" dat we ons gaan afvragen „Where are you now Trea"? (Decca AT 10158. 0 Ronnie Tober op Philips JF 327902 met Wat was jouw be doeling en Slapeloze nachten. Lekker plaatje die van het soe pele geluid van Ronnie houden. 0 Tony Bass op Philips JF 327904 met 't Is uit de hand ge lopen en De Blaaskapel (van tante Nel) Voor liefheobers van gezelligheid en lol. Gein-muziek voor iedereen. 9 Ria Valk met Als ik de gol den aan het strand zie en De :igeuners van -Saloniki op Decca AT 10166. Sinds Ria het cowboypak voor een gewone jurk verwisselde kwam er een duidelijke verbetering. Nu maar gauw weer eens een an der kostuumpje opzoeken is on ze raad aan Ria. Conny van den Bos Is sterk in Je doet me pijn en De zo merwind op Philips JF 327903. Lekker geluid, goede techniek een stemmetje dat de weg zal vinden. Het plaatje ook. dunkt 0 Willeke Alberti Talisman en Waarom zijn je brieven zo kort Philips JF 327 890. In de beken de presentatie van Willeke een plaatje dat haar fans zeker In huis willen hebben. Andy Star and The Stripes in I love you more and more every day en No wedding today op Philips JF 327901. Debuut van Andy op de plaat, velen maakten reeds eerder kennis met hem op avonden die hij met zang en gitaarspel verzorg de. Canadian Sweethearts: Lu cille Starr en Bob Regan in Wayward wind en Don't let the stars get in your eyes op Lon don FLX 3160. Een bekend Country- en Western zangduo uit Canada kregen plaatsucces sen en één daarvan werd door „London" eruit gepikt. Wij hebben een zwak voor de zang van Liesbeth List, u weet wel de dochter van de vuurtorenwachter van Vlieland, die zo succesvol optrad met het Shaffy Chantant Cabaret en daarin een waarlijke hoofdrol speelde! Zij zingt gesluierd haar Va-t' en loin en Voyage de Noces. Liesbeth List zal haar weg vinden, zij heeft stem en is een geboren actrice. Voor de toekomst voorspellen wij: meer platen. Toon Hermans die zijn klasse apart ook aan het Amerikaanse pu bliek wil bewijzen heeft in Neder land een visitekaartje achtergela ten dat de liefhebbers doet water tanden. Het visitekaartje is een LP van „His Master's Voice" met de „one man show", opgenomen in he Theater Carré te Amsterdam. (CLPH 111). Goed, allang gezien, zult u zeggen, maar heeft u deze plaat ook gehoord? Het wonderlij ke woordenspel van deze grote ar tiest; de fijne „trilliedjes" en zijn reakties op kreten uit het publiek. „doen" het fantastisch ip de huis kamer. Zo'n plaat zal nooit verve len, ook al weet u bijna van te voren wat er gezegd of gezongen zal worden. Hij is ,,in" op die plaat Toon Hermans is dat altijd, maar er zijn nu eenmaal in elke arties tenloopbaan momenten waarvan men kan zeggen: „Waarom heeft hij nou juist dat op de plaat.vast gelegd?!" Welnu, dat behoeven we van de ze plaat niet te zeggen. We kunnen slechts dankbaar zijn dat de plaat er is. Het is een uitschieter, één brok heerlijke humor, dat bij de meest ijzige isegrim een lach te voorschijn zal brengen. Toon Her mans heeft zelf van deze plaat ge zegd: Op deze LP staan 48 minuten en 12 seconden van een avond in Carré waarvan ik me iedere zalige seconde samen met tweeduizend gasten doorgebracht herinner. Voor mij was het een feest! Elke avond weer: bijna 600 avonden lang, moge deze plaat ook voor u een aangename herinnering zijn".

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1965 | | pagina 13