Franck Pourcel:
NAT KING COLE
Toon in Amerika,
zijn plaat in huis
Een saluut aan
Winnaars
Loosdrecht
Jazz
Concours
MILES DAVIS:
Even
uit
luisteren
KLEINE ESTHER
begint waar anderen eindigen
voetballer, wielrenner en violist
klasse „klassiek" in modern
Het is ongeveer vier jaar geleden dat „Little" Esther Philips de sensatie
werd op een opname-zitting te Nashville. Het vierde uur ging in en er
waren al 23 talenten voor de microfoon geweest toen Esther kwam, zong
en overwon! Iedereen was stil en alle aandacht concentreerde zich op de
grote speakers aan de muren van Bradley's Recording Studio. Allen
luisterden tot de laatste noot van de zojuist gemaakte opname van Little
Esther had geklonken. Daarna klonk een ware ovatie voor de toen 26-
jarige zangeres die zonder enig respekt voor al het andere talent en
zonder enige plankenkoorts tegenover een uitgelezen publiek van vak
mensen, haar songs op haar eigen manier bracht.
Haar interpretatie van Release me, I really don't want to know, Am I
that easy to forget. Why should we try anymore, I've forgotten more
than You 11 know about him, I *d fight the world, I can't help it Be
honest with me. After loving You Just out of reach en no headstone on
my grave in Reflections of Country and Western Greats (Ember Records
International CW 103) zijn enig! De liefhebber van deze zeer aparte
zangstem zal deze plaat zonder meer aanschaffen. Esther is niet klein
meer. Bobby Moore zei liet zo: „Kleine Esther begint waar anderen op
houden". Ook Europa kent haar nu en in ons eigen land wordt zjj goed
verkocht. Haar echt grote succes kwam laat als we weten dat zij reeds
op 13-jarige leeftijd haar eerste plaat met het nummer „Doublé Crossin»
Blues" bracht.
DE HAVENLOODS DONDERDAG 21 OKTOBER 1965
De Franse deelnemers aan het
jaarlijkse Eurovisie-Songfestival
weten het zo langzamerhand wel:
zo lang zij zich muzikaal en mo
reel gesteund weten door de voor-,
treffelijke arrangementen én de or
kest-directie van die slanke, glim
lachende maestro Franck Pourcel
gooien zij telkenmale hoge ogen
naar de Ereprijs van dit door mil-
lioenen gevolgde televisiegebeu-
ren. Vraag het maar aan André
Claveau winnaar met ,,Dors Mon
Amour", en aan het verbaasde,
doch innig verheugde sterretje Isa-
belle Aubret, die haar „Le Premier
Amour" in Luxembourg aan de
top geplaatst zag. Pourcel is bij dit
alles de man op de achtergrond,
zoals trouwens zijn gehele artistie
ke loopbaan zich min of meer in de
schaduw afspeelt van al die erken
de chanson-groten Piaf, Aznavour,
Bécaud, tegenover wier persoonlij
ke internationale roem Pourcel's
kwaliteiten veel te weinig ter spra
ke komen.
Doch hierin komt onmisken
baar verandering: de tijd van
Frank Chacksfield, Mantovani en
Helmut Zacharias schijnt nu plaats
te maken voor die van de vakbe
kwame, conscentieuze muzikant
Franck Pourcel, wiens wieg eens
in Marseille stond, waar hij op 11
maart 1913 geboren werd. Pourcel
ontpopte zich reeds vroeg als goed
voetballer, wielrenner en begaafd
Laat het u door Sammy Da-
vis vertellen. Laat hem aan
het woord als hij spreekt over
zijn grote, te vroeg gestorven
vriend Nat King Cole. Laat
Sammy zingen in zijn „A Sa
lute to Nat King Cole". Sam
my Davis Jr en Frank Sinatra
hebben samen van deze plaat
een ware hommage gemaakt.
(Reprise PRO 212) Het is een
aparte kant van de grote
Amerikaanse topster Sammy
Davis. Hij is de man die nooit
tegen veel werk opziet en
zelfs eens gezegd heeft: Het
is heerlijk om in staat te zijn
publiek ontspanning te be
zorgen. Voor mij is het een
levenskwestie geworden, het
brengt spanning en emotie.
Of dit werk nu moet gebeu
ren voor twaalf miljoen men
sen of voor vier dat maakt
voor mij geen verschil!"
De waarheid van zjjn laatste
opmerking is vastgelegd op
„A Salute to Nat King Cole",
hier immers spreekt en zingt
hij voor één man, Nat King
Cole. Hij maakt ook daar een
creatie van en daarom gaat
deze langspeler de liefhebber
niet voorbij. In zijn loopbaan
heeft Sammy heel wat be
langrijke mensen ontmoet, hij
heeft vaak songs tot top-
songs gemaakt, maar is toch
zichzelf gebleven. Hij kreeg
een wereldnaam en zijn gages
werden hoger en hoger. Maar
zijn vrienden blijven zijn
vrienden en Nat King Cole
was daar één van de belang
rijkste van.
Was het in augustus „My Funny
Valentine" (Miles Davis in Con
cert) dat de meest verkochte plaat
in Engeland werd, ook Miles Da-
vis-ESP zal zeer hoge ogen gaan
gooien. Het is klasse! Een klasse
..klassiek" in de moderne jazz. In
de bezetting Miles Davis-trompet,
George Coleman-tenorsax, Herbie
Hancock-piano, Ron Carter-bas en
Tony Williams-drums, krijgen we
een Funny Valentine te horen die
werkelijk weergaloos is. Daarnaast
de nummers All of You, Stella bij
Starlight, All Blues en I thought
about You. (CBS 62510) Met een
kleine wijziging in de bezetting
(hier Wayne Shortef aan de tenor
sax) is de CBS-er 62577 Miles Da-
vis ESP. Hierop de nummers:
E.S.P., Eighty-one, Little One. R.
J. Agitation, Iris, Mood.
Het is de bekende columnist
van de San Francisco Chronicle,
Ralph J. Gleason die zijn bewonde
ring onder woorden bracht met
een gedicht dat samengesteld werd
uit de titels die Miles aan zijn pla
ten meegaf. Onvertaald mogen we
dit even uitlichten: ..Miles, Rela-
xin" Ahead kind of blue Jazz
track blue haze Quiet nights
sketching. In Spain in concert
at Newport in Europe. Friday
and Saturday nights at the Black-
hawk"-
Wat moeten we verder van Miles
schrijven? Hij moet gehoord wor
den! Beluisterd als een zeldzaam
verschijnsel in de muziek. Adem-
violist. Die laatstgenoemde eigen
schap werd beslissend voor zijn toe
komst. Hij behaalde het einddiplo
ma van het Conservatorium in
Marseille en verwierf de ,,Prix
d'Excellence" van het Parijse Con
servatorium. Via Maurice Tézé, di
recteur artistique bij Pathé-Marco-
ni en de befaamde uitgever Raoul
Breton werd Pourcel de leiding
toegewezen van een eigen „Grand
Orckestre".
Kort geleden bestond Franck
Pourcel's orkest 10 jaar en de van
dit ensemble over de gehele wereld
verkochte platen overschrijden in
aantal ruimschoots de 4 millioen!
Pourcel heeft bovenal bekendheid
gekregen door zijn thans 17-delige
LP-dansserie: Amour, Danse et
Violons", terwijl ook zijn. „Pages
Célèbres" met bekende werken uit
de klassieke muziekliteratuur (o.a.
De Bussy, de Falla, Chopin) een
grote, welverdiende populariteit
genieten.
Het wordt tijd. dat de Nederland
se muziekliefheboer eens op wat
uitgebreidere schaal gaat kennis
maken met dit begenadigde talent
van Franse bodem.
..His Master's Voice" entameert
deze wens .door de uitgave van
een voortreffelijke. 6-delige sin
gleserie, waarin een aantal ever
greens zijn verzameld (Ni"ht
and Day - Close Your Eyes - I'm
Getting Sentimental Over You -
Laura - Mon Coeur Est Un
Violon o.a.». Ecn sir e
(7 MH 1068. 1069, 1070, 1071. 1072
en 1073), getiteld: Amour, danse ct
violons!
„Papa" Gay Pohl (Papa, omdat
hij echt als de „vader" van de
groep beschouwd wordt) speelde
enige jaren geleden als Boogje-Woo-
gie en Blues-pianist op hét Loos
drecht Jazz Concours en werd vijf
de. Sindsdien heeft hij met een
vaag plan rondgelopen om eens
mee te doen met een zan
ger en eventueel een gitarist erbij.
Ongeveer een jaar geleden kwam
hij njet dit idee bij zijn vriend.
Antoine Gerson Lohman zelf een
groot Blues-liefhebber - en zo wer
den de eerste plannen voor de
Blues-groep gesmeed.
Victoria Varekamp de zange
res van de Flevolian Jazz Band,
waarvan Antoine leider en kornet-
tist is is zich sindsdien gaan spe
cialiseren in de Blues, die ook
haar hart had gestolen. In mei
van dit jaar begon dit drietal eens
wat te verkennen en bij de eerste
repetitie bleek dat zij goed op el
kaar afgestemd waren. Alles was
nog wat ruw, maar de basis was
er. De grote moeilijkheid was nu
een gitarist te vinden, want dit
Blues-werk wordt bijna door nie
mand gespeeld. Antoine herinnerde
zich echter ongeveer zes jaar gele
den op een jamsession te hebben
gespeeld met een gitarist die de
Blues niet alleen voortreffelijk
speelde, maar bovendien ook zong:
Leo Unger.
Er werd bepaald dat Leo Unger,
op het concours ook een solo-num
mer met gitaar zou zingen zodat
zowel de manlijke als de vrouwe
lijke Blues ten gehore gebracht zou
worden.
Er werd hard gerepeteerd, met
het resultaat een succesvolle voor
ronde, een plaats in.de finale, een
TV-contract (Djès Zien) en een
grammofoonplaat-
Pianist Gay Pohl speelt op een
origineel uit Chicago afkomstige
honky-tonk" piano. Beluister The
Sheik of Araby, Dope Head Blues,
Goodmornin'Blues op Philips JF
327909. Heel fijn!
0 Opnieuw een onvervalste
Roy Orbison (London HL 9936)
met Ride Away en Wondering.
Voor de liefhebbers een aan
winst.
0 Trea Dobbs met In the cha
pel in the moonlight en Where
you now? Zover terugge
grepen in de oude muziekdoos
met chapel" dat we ons gaan
afvragen „Where are you now
Trea"? (Decca AT 10158.
0 Ronnie Tober op Philips JF
327902 met Wat was jouw be
doeling en Slapeloze nachten.
Lekker plaatje die van het soe
pele geluid van Ronnie houden.
0 Tony Bass op Philips JF
327904 met 't Is uit de hand ge
lopen en De Blaaskapel (van
tante Nel) Voor liefheobers van
gezelligheid en lol. Gein-muziek
voor iedereen.
9 Ria Valk met Als ik de gol
den aan het strand zie en De
:igeuners van -Saloniki op
Decca AT 10166. Sinds Ria het
cowboypak voor een gewone
jurk verwisselde kwam er een
duidelijke verbetering. Nu
maar gauw weer eens een an
der kostuumpje opzoeken is on
ze raad aan Ria.
Conny van den Bos Is sterk
in Je doet me pijn en De zo
merwind op Philips JF 327903.
Lekker geluid, goede techniek
een stemmetje dat de weg zal
vinden. Het plaatje ook. dunkt
0 Willeke Alberti Talisman en
Waarom zijn je brieven zo kort
Philips JF 327 890. In de beken
de presentatie van Willeke een
plaatje dat haar fans zeker In
huis willen hebben.
Andy Star and The Stripes
in I love you more and more
every day en No wedding today
op Philips JF 327901. Debuut
van Andy op de plaat, velen
maakten reeds eerder kennis
met hem op avonden die hij
met zang en gitaarspel verzorg
de.
Canadian Sweethearts: Lu
cille Starr en Bob Regan in
Wayward wind en Don't let the
stars get in your eyes op Lon
don FLX 3160. Een bekend
Country- en Western zangduo
uit Canada kregen plaatsucces
sen en één daarvan werd door
„London" eruit gepikt.
Wij hebben een zwak voor
de zang van Liesbeth List, u
weet wel de dochter van de
vuurtorenwachter van Vlieland,
die zo succesvol optrad met het
Shaffy Chantant Cabaret en
daarin een waarlijke hoofdrol
speelde! Zij zingt gesluierd
haar Va-t' en loin en Voyage
de Noces. Liesbeth List zal haar
weg vinden, zij heeft stem en is
een geboren actrice. Voor de
toekomst voorspellen wij:
meer platen.
Toon Hermans die zijn klasse
apart ook aan het Amerikaanse pu
bliek wil bewijzen heeft in Neder
land een visitekaartje achtergela
ten dat de liefhebbers doet water
tanden. Het visitekaartje is een LP
van „His Master's Voice" met de
„one man show", opgenomen in he
Theater Carré te Amsterdam.
(CLPH 111). Goed, allang gezien,
zult u zeggen, maar heeft u deze
plaat ook gehoord? Het wonderlij
ke woordenspel van deze grote ar
tiest; de fijne „trilliedjes" en zijn
reakties op kreten uit het publiek.
„doen" het fantastisch ip de huis
kamer. Zo'n plaat zal nooit verve
len, ook al weet u bijna van te
voren wat er gezegd of gezongen
zal worden. Hij is ,,in" op die plaat
Toon Hermans is dat altijd, maar
er zijn nu eenmaal in elke arties
tenloopbaan momenten waarvan
men kan zeggen: „Waarom heeft
hij nou juist dat op de plaat.vast
gelegd?!"
Welnu, dat behoeven we van de
ze plaat niet te zeggen. We kunnen
slechts dankbaar zijn dat de plaat
er is. Het is een uitschieter, één
brok heerlijke humor, dat bij de
meest ijzige isegrim een lach te
voorschijn zal brengen. Toon Her
mans heeft zelf van deze plaat ge
zegd: Op deze LP staan 48 minuten
en 12 seconden van een avond in
Carré waarvan ik me iedere zalige
seconde samen met tweeduizend
gasten doorgebracht herinner.
Voor mij was het een feest! Elke
avond weer: bijna 600 avonden
lang, moge deze plaat ook voor u
een aangename herinnering zijn".