Nergens verkeerde het zo als in 't verkeer Tentoonstelling in München maakt wel duidelijk: DE HAVENLOODS DONDERDAG 21 OKTOBER 1965 4 WurliTzer Ofschoon deze tentoonstelling ixm het verkeer bijna alles toonde, bracht zij de opmerkzame toeschouwer nog wel iets in' herinnering, dat daar niet stond, maar dat voor Nederland betekenis heeft. Men zag er bijvoorbeeld verschillende oude diligences. Nederland heeft ze ook gekend, al deden de oude Nederlanders het ook graag met de trekschuit. Van onze dili gences gesproken, wij geven hier de inhoud weer van een advertentie die 31 maart 1818 verscheen in de toenmalige Rotterdamsche Courant: Berigt aan de Koophandel en de Reizigers. De DILIGENCE, rijdende ban Rotterdam ovtr Dordrecht en Breda naar Antwerpen en Brussel, vice versa, zal mpt den eersten April aanstaande een aanvang nemen te rijden, des morgens te vijf uren precies en zullen des avonds te Antwerpen arriveren voor het Hotel de Kroon, bij J. B. van Gend; de reizigers zijn in de gelegenheid om nog den zelfden avond naar Brussel te kunnen t vertrekken, welke Diligeu.ce van dat zelfde Bureau des avonds te tien uren vertrekt en des morgens te vier uren arriveert. Rijdt af op de Hoogstraat, van voor het Hotel St. Lucas, bij J. J. de Bièvre, te Rotterdam. Postwagen op Dordrecht 1 April des mor- - gens te acht uren en des middags ten half vijf uren aan de Oost poort in het Goüdsche en Dordsche Veerhuis. P J. LOOS Aubergifte m\ ïldfel van En# I f geland voêr dqcn V Hètd den. Kcytsr) m de 1 Keyzer-ftraete te Antwerpenroaekt eeiwgelyk t" bekenddat hy bewoont eene zeer geneiiyke Huyzinge vóórzien van menigvnldige gegar# 1 nier de Kamers Re milesen Stallingen Hy r vjyd zig van te konnen vergenoegen alle de 1 geRe die zullen gelieven by hem te komen aitiappen zoo van alle ibórten van Wynen :- als van Logement. Hy houd ook ordinaire I Tafel. Men neémtkr ook plaets op de 3.o< f venlchcDiligentie, die vertrekt alle Dy afdagen t Donderdagen en Zaterdagen. In 1828 exploiteerde de firma Van Gend Loos reeds een wijdvertakt net van diligencediensten, dat van Amsterdam tot Parijs reikte. Om enig begrip te geven van de toenmalige prijzen: de rit UtrechtAmsterdam kostte 12.25, Utrecht—Brussel 8.60, Utrecht-Gent f6.50. De reis AmsterdamParijs kostte bij Van Gend Loos in 1828 18,90. Veel geld in die tijd. maar men had er twee en halve dag plezier van: de rit duurde zestig uren. splinternieuwe antieke Adler heel de monstratief bij de grote hal van de Bun- desbahn stond, moederziel alleen. Het razende tempo mocht men natuur lijk niet bij de Adler zoeken, en vandaag zijn de spoorwegen geen snelheidskam pioenen meer. De auto heeft het al spoe dig van de locomotief gewonnen, of schoon in de praktijk ook een snelle wa gen een zware dobber heeft aan de elek trische trein, die een eigen ijzeren weg en een bijzonder beveiligingssysteem heeft. Over de spoorwegbeveiliging was de IVA bijzonder instructief. Overigens moest de auto het op zijn beurt spoedig afleggen tegen het vliegtuig. Van de auto als verkeersmiddel heeft men te München niet veel werk gemaakt. Aan een auto is niets bijzonders te zien. In Duitsland lopen er wel enkele. Des te meer werk had men gemaakt van de tijd, dat de luchtvaart, zeker volgens het principe „zwaarder dan de lucht", in de kinderkamer stommelde. Men is nu al weer vergeten, dat in de oertijd van het luchtverkeer een strijd op leven en dood is gevoerd tussen het luchtschip, met graaf Zeppelin als de grote voorvech ter, en het vliegtuig. Dit laatste heeft gewonnen, omdat de zeppelins qua snel heid heel spoedig hun toppunt hadden Op de IVA stonden vrij veel vliegma chines uit de allereerste periode, maar ook interessante museumstukken uit de latere tijd, die van de ontwikkeling van het burgerluchtverkeer, waarin o.a. de KLM zo'n rol heeft gespeeld. Vandaag kijkt men met enige vertedering naar die rare kistjes, bestaande uit latwerk, spandoek en een gek motortje. Deze af deling trok een verbazend grote be langstelling. Ruiimtevaart Het hoofdstuk van de ruimtevaart was een tentoonstellingssymfonie vol toe komstmuziek. De ene afdeling liet den ken aan adagio: een halfduistere zaal, met geheimzinnig verlichte satellieten, projectielen, ruimtevaartcapsules, alles omzweefd door elektronische muziek. Doch buiten op een groot terrein, in een stralende zon stond als een hemelbe stormend allegro impetuoso een trio ra ketten. Daar torende de Atlasraket om hoog, 23 m. lang. Het was een broer van deze bulderbak. die in februari 1962 de eerste Amerikaanse astronaut John Glenn in de ruimte loeide. Zeker even interessant, doch minder spectaculair, was de Agena-raket, die blijkbaar de dienstman in het wereldruim is. Bijna tweehonderd maal heeft deze op het oog gemoedelijke stalen knaap, slechts 8 m lang. bij geslaagde lanceringen dienst gedaan en ook dit jaar heeft de Agena nog een en ander voor de boeg. Er was ook nog een wasechte V2, een Duits museumstuk, vandaag primi tief aandoend met zijn blikkerige roer vinnen, maar wat hebben we goed twintig jaar geleden voor die luchtloe- - ders gebeefd! Nu stond hij doodonschul dig op een tentoonstelling voor het ver- In de lucht hing ontzagwekkend het model van een wereldruim testation. Slechts een model, maar liefst 23 m in doorsnee, hangende aan drie hoge mas ten. Het is een Duits ontwerp, uitgevoerd op een twintigste van de ware grootte. En nu bespeurde men de zwakte van de .toekomstmuziek, want eer zo'n kanjer daar in. de buurt van de maan in de ruimte cirkelt, heeft men hier op aarde nog verduiveld veel te doen, evenals daarginds in de rjiimte. Dit voert meteen naar één van de moeilijkste punten bij deze .show, In de eerste plaats rijst de vraag, in hoever dit echt verkeer is. Daaronder verstaat men toch gaarne iets, dat-geregeld en onder normale omstandigheden de mens ter beschikking staat. Bij de ruimtevaart lijkt dat er nog niet op. In de tweede HUUR met recht van koop C m v.a. «p.mnd. zonder eerste storting Demonstraties te Rotterdam dagelijks von 10 tot 4 uur door de Wurlitzer-orgonist JOOP WALVIS Bij aanschaffing van een orgel 3 MAANDEN GRATlrs ONDERRICHT. De 23 m hoge ATLAS-raket. Daarachter een oorlogsherinnering, de V-2. plaats slokte deze inderdaad tot de ver beelding sprekende afdeling een groot deel van de belangstelling op, die de doorsnee bezoeker bij zo'n tentoonstel ling kan opbrengen. De inspanning, die daarbij werd opgeëist, was veelal ver loren voor de problemen van het echte verkeer in onze tijd, dat het heus al moeilijk genoeg heeft. Verleden deed 't best Om nu dadelijk iets te niet eens zo langs de straten schreeuwt: heeft de scheepvaart niet haar moeilijkheden? Voor de Nederland se afdeling te München was de scheep vaart hoofdthema. Een film toonde, naast van allerlei, wat er zoal in de Rotterdamse havens gebeurt. Men zag daar in München evengoed de werkzaam heden van Van Ommeren als het model van de „Rotterdam", dat de Hol- land-Amerikalijn bij alle tentoonstellin gen en Nederlandse manifestaties In het buitenland laat opdraven. Algemener zijn echter het plaatselijk openbaar vervoer en het wegverkeer. Torenhoge problemen in overvloed, ook hier! Daarbij beperkte de IVA zich niet tot de presentatie van het moderne ma terieel, ook voor de ondergrondse, van de beveiliging en de verkeersregeling, tot de nieuwste signaalstelsels, met een blik in de keuken van de ontzaglijke voorbereidingen tot de aanleg van een autoweg, zij riep ook herinneringen aan het verleden op. Dat verleden doet het op een show nog altijd best. Trouwens, ook daarbuiten. Zie maar, hoe Rotterdam geniet van het stokoude trammetje, dat langs onze stra ten dribbelt. De splinternieuwe Adler genspeler in de vorm van een autobus genspelder in de vorm van een autobus van het Berlijnse vervoerbedrijf, een rasechte, die ongeveer zestig jaar gele den te Berlijn tussen Hauptbahnhof en Unter den Linden heen en weer reed. nog op massieve banden, toen reeds als dubbeldekker en ruimschoots voorzien van reclame! Ondanks de miljoenen ki lometers die deze bus erop had zitten, reed hij onder een deskundig bestuurder nog kwiek over het tentoonstellirigster- rern. Binnenskamers had men voor de IVA uit allerlei Duitse musea nog juwe len van oude diligences, postkoetsen, autobussen en brievenbussen opgediept*. ne sortering PIANO'S Prijzen vonof 675.- HUUR met recht van koop 1 C m v.a. JL ■p.mnd. Fa. J.van Urk -?s& WëstersiTf9ëf42-A4 *R'ddm tel.(010)1350 25 A. J>1. van Krugten De heer A. J. A. van Krugten uit de Noordmolenstraat 20c te Schiedam, is wegens langdurige en trouwe dienst de ere-medaille, verbonden aan de Orde van Oranje Nassau toegekend. De heer Van Krugten was woensdag 20 okt veer tig jaar in dienst van P. van Gent's distilleerderij als chauffeur. Burgemees ter Roelfsema heeft tijdens een bijeen komst ten stadhuize de onderscheiding uitgereikt. Dit was een mooie opsomming in natu- ra van de voertuigen, die de grondslag hebben gelegd voor het thans zo be drukte openbare vervoer. Naar weinig werd met zoveel belangstelling en wel willendheid gekeken. Metro aanvaard ging men op deze tentoonstelling -'ts beseffen, namelijk hoe dit alle daagse verkeer in onze tijd het mecha nisme van onze steden draaiende houdt, hoe zelfs de leefbaarheid van de moder ne stad daarvan afhangt. In de tijd, dat Rotterdam nog binnen de oude driehoek lag opgesloten, kon men te voet eigen lijk binnen tien minuten nog overal ko men, waar iets viel te beleven. In de laatste decennia van de negentiende eeuw werd Rotterdam snel groter en misschien werd de Rotterdammer een tikje luier. De paardetram deed zijn intree. En de stad groeide voort. De elektrische tram moest komen. Dat is de realiteitvan het verkeer. Vandaag is een stad als Rotterdam zelfs door een kampioen snelwandelen niet meer te be lopen. Het openbaar vervoer moest ko men, het heeft zich voortdurend moeten aanpassen, is nog steeds in volle ontwik keling en daarbij leerde München merk waardig duidelijk, dat de oplossing zo als Rotterdam die nu in de metro heeft gezocht, thans ook is aanvaard of wordt nagestreefd in een reeks Duitse steden. Het is geen kwaad teken voor een ten toonstelling, ais men er iets wijzer van daan gaat dan men er is gekomen. De IVA maakte duidelijk, hoe de mens ook door de bijkomende verschijnselen van het massaverkeer, zoals het enorme la waai, de luchtverontreiniging, de geva ren en de daaraan te gronde gaande slachtoffers, voor dat verkeer een bij zonder hoge prijs moet betalen. Maar te vens dat nog in deze eeuw, door ruimte gebrek en opvoering van de haasi want haast en modern verkeer gaan heel innig samen in meer steden dan men vandaag vermoedt de mens tot een oplossing zal worden gedwongen, hetzij onder de grond, hetzij daarboven, in de vorm van de monorail of daarmee ver wante systemen. Ook dat laatste lijkt allerminst uitgesloten. De ruimtevaart is evenwel voorlopig nog geen kwestie van openbaar vervoer, laat staan zelfs van'echt verkeer. JJet was een onoverzienbaar terrein, waarop München zijn tentoonstel ling over het verkeer, de IVA (Internationale Verkehrausstellung) had ondergebracht. Men trof daar ook de eigenaardige gezelligheid van een grote Duitse tentoonstelling, met het wat sukkelige monorailtreintje, de gebruikelijke tentoonstellingstreinen en zelfs 'n kabelbaan, overigens op zo'n uitgestrekt terrein geen overbodige vervoermiddelen, om te zien wat met Duitse grondigheid in een groot aantal hallen en opstelplaatsen in de open lucht was bijeengebracht. Op 3 oktober was 't feest afgelopen en begon de terugtocht naar de musea, fabrieken, maatschappijen, en ook naar de krijgsmachten, die tot de wording van deze expositie hadden bijgedragen. Vooral de Amerikaanse luchtmacht heeft te München in de bus geblazen. Het was verkeer en nog eens verkeer. Ook postverkeer, telexverkeer, het doorgeven van televisieuitzendingen per satelliet, dit laatste zelfs in een suggestieve omgeving, mensenverkeer, goederenverkeer, niets was vergeten. Natuurlijk was het een confrontatie met verleden, heden en toekomst. De IVA dreunde van de toekomstmuziek, naast de doodgewone muziek van allerlei ensembles, vaak orkesten van spoorweglieden, die in nature over het terrein kjonk. Aan het verkeer zit deze merkwaar dige kant, dat duizenden jaren 'de groot ste snelheid waarmee de mens zich kon verplaatsen door een hollend paard werd bepaald, en ook beperkt- Dat is tot in de 19e eeuw zo gebleven. Eerst toen de spoorwegen met stoomkracht in zwang kwamen, in Engeland tussen Stockton en Darlington in 1825, in Nederland tussen Amsterdam en Haarlem in 1839. werd de snelheid voor die tijd opzienbarend opgevoerd. Daarna is het vooral de laat ste decennia in razend tempo verder ge- De spoorwegen zelf hebben het ge bracht tot 200 km per uur en daarvan bracht de IVA zelf een voorproefje, in de gedaante van de nieuwste Duitse lo comotief, de E03. die ter ere van de tentoonstelling naar Augsburg heen en weer trok. Een voorganger van de E03, de locomotief de Adler (bij ons heette zijn tegenbeeld toevallig ook de Arend) was eveneens op de tentoonstelling te zien, in een bedrieglijk oorspronkelijke gedaante, terwijl het in werkelijkheid een zeer getrouwe copie was. Dat was zonder twijfel de meest gefotografeerde loc op deze tentoonstelling, waar op een groot emplacement een menigte van de modernste treinen stond te pronken. Maar die dromden alle bijeen terwijl de Een vliegmachine uit de kinderkamer van de. lu'chtvaart. De E03 op het station te Augsburg. Dit is de snelste Duitse locomotief, met een continusnelheid van 200 km per uur, die korte tijd tot 220 km kan worden opgevoerd. De bijna zestig jaar oude Berlijnse bus, met bijpassende chauffeur.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1965 | | pagina 4