israel
israel
Connie en
The Dutch
Annemarie en Maarten
zingen CHJ-liedjes
MELODIEUZE JAZZ
CLASSIC JAZZ MASTERS
EXPRESSIEF ISRAëL
MIRJAM EN STEPHEN
SONGS FOR SUNSHINE PEOPLE
op de Coolsingel
Een grammofoonplaat, die ner
gens, maar dan ook nergens
anders verkrijgbaar is. DAN-
KERS beeft de plaat zelflaten
maken; muziekuitïsraël- origi
nele opname uit de kiboets, en
van beroemde artiesten als rika
zarai, nama hendel, doodaim,
het shiry shir ensemble en vele
anderen. Een unieke grammo
foonplaat van een vitaal volk,
van een wonderlijke muzikale
warmte en rijkdom. Een plaat
die u duizend keer kunt horen,
waar u duizend keer weer
nieuwe vreugde aan beleeft.
grammofoonplaten met een doel
Deze grandioze plaat in een
prachtige hoes, kost f 8,95
Dankers draagt van elke ver
kochte plaat f 2,50 af aan het
Joods Nationaal Fonds, voor
deaanlegvanhetLouisDavids-
park in Sasa, (Centraal Gali-
lea). Nog nooit hebt u voor
f 8,95 zo'n waardevolle gram
mofoonplaat kunnen kopen.
Ga 'm eerst halen of reserveer
telefonisch.
Er bestaat geen favoriet voor mij, daarvoor zit ik te lang in
dit vak, er komen immers steeds meer favorieten. Ik vind
het gevaarlijk er één te noemen, wel kan ik zeggen dat mijn
persoonlijke smaak uitgaat naar de moderne jazz (zuiver
privé en als relax) en naar klassiek. Liefde voor het vak is
een onmisbaar ding voor een „platenjongen". Je moet elk
plaatje minstens vijf keer aan kunnen horen. Elke plaat
koop ikzelf in, dat behoeft niet te betekenen dat we elke
plaat aankopen die uitkomt We staan hier op het standpunt
dat alles wat nieuw is en verkoopmogelijkheden heeft in
huis moet zijn. Het publiek is vreemd genoeg altijd het
meest benieuwd naar hét nieuwste. Dat is jammer, want elke
plaat is een dokumentatie van een bepaalde ster en door
al dat gejaag naar nieuw ontsnapt de aandacht voor het
goede oude. Aan elke plaat wordt zoveel aandacht en zorg
gegeven dat dit jammer is. Dat doet trouwens mijn firma
ook. Wij nemen soms een plaat in de produktie waarvoor
de grote maatschappijen geen interesse hebben en daaruit
komen ook vaak heerlijke platen".
Naast zijn grote kennis van de platenwereld (je hoeft 'm
maar een deuntje voor te fluiten en hij weet 't!) heeft de heer
Thiel ook zelf platen gemaakt van orkesten die hij bij toe
val hoorde spelen, o.a. het Orkest van de Nederlandse Spoor
wegen. Verder is hij naar Israël geweest om daar de plaat
op te nemen die hieronder besproken wordt.
Wij vroegen deze bekende Rotterdammer nog even naar:
Miles Davis: vreselijk muzikale trompettist, blijft boeien,
luister maar naar zijn „Lift naar het schavot".
Ornette Coleman: wel boeiend om naar te luisteren, maar
dat blijft het niet.
Rita Keys: heerlijk, gezellig, zonder daar verder een pre
dikaat aan te willen geven. Zeer vakkundig zangeres.
Conny van Bergen staat weer
op de plaat en nu met The Dutch
Swing College Band. In: Little
Liza Jane en Always true to your
fashion krijgt deze nieuwe combi
natie kleur. De 27-jarige Conny
mag over een verrassende jazz-
feeling beschikken die op dit
plaatje (Decca A T10 170) heel
goed tot uitdrukking komt.
Dankers heeft een plaatje op de
markt gebracht dat 5 jaar CHJ
liedjes als ondertitel heeft. Even
als andere bijzondere plaatjes van
deze firma is deze uitgave (f 2,50)
een schot in de roos. Men heeft
geput uit de CHJ-liedjes uit de ja
ren '60-'65. Het gaat om de volgen
de nummers: Als ik eerlijk wil
zijn; Zeer kort weerbericht; In de
donkere nacht; Decemberwaarzin;
Achterstevoorlichting; Conflict te
Cannes.
In jaarlijkse cabaret- of theater
kampen ontstaan de cabarets van
de sektie Middelbare Scholieren
van de Centrale Hervormde
Jeugdraad uit Rotterdam. Vele
van deze cabaretliedjes hebben
een machtige plaats verworven in
de harten van vele scholieren. Het
zou zonde zijn als niet een paar
van deze liedjes, de uitschieters
dus, niet op de plaats bewaard
zouden blijven. Alle liedjes die op
deze plaat staan hebben hun
vorm gekregen in een verhaal of
op een bepaald thema. Door het
zingen van Annemarie Trost en
Maarten Benjamins werden ze
daaruit losgemaakt en kregen een
geheel eigen vorm.
Voor de vele liefhebbers van prettige melodieuze jazz is dit een „must",
maar ook diegenen die in hun discotheek nog geen jazzplaat hebben,
kan ik deze plaat warm aanbevelen". Dit is een plaat die geknipt is
voor een moderne versie van „Candlelight Music". Het Paul Desmond
Quartet met Paul Desmond saxophone, Jim Hall guitar, Connie Kay
drums en Gene Cherico bass, spelen in een volmaakte eenheid, ge
durende de 40 minuten, die deze plaat duurt, jazz van een hoog gehalte.
Het knappe van deze musici is dat ze, ondanks de soms zeer lange soli
in verschillende stukken, nooit tot cliché's vervallen. Maar het zijn
daarvoor ook stuk voor stuk grootmeesters op hun instrument, zoals
b.v. te beluisteren in het thema uit de film Orpheu Negro waarin
gitarist Jim Hall op zeer ontspannen wijze een zeer gecompliceerde
solo speelt. Andere hoogtepunten uit deze tijdloze plaat is de prachtige
ballad, wereldbekend door de uitvoering van Frank Sinitra, „Nancy".
Op de hoes staat een korte, geestige toelichting van Paul Desmond.
Hij besluit met de woorden: „Ik wil mijn vader bedanken, die mij
ontraden heeft om op jonge leeftijd viool te gaan spelen." Het zou
mogelijk geweest zijn dat 'Desmond een groot violist geworden was,
we weten, mede door deze plaat, dat hij op het ogenblik één van onze
grootste saxofonisten is! (RCA LPM 2569).
kristalheldere, zeer oorspronkelijke voordracht. Het repertoire is z
uiteenlopend van overbekende, om geen ander woord te gebuiken,
liedjes als Hawa Nagiela, Heweenoe Shalom Aleichem en Hine i
Tow tot een aangrijpend lied als Sjierhapatiezanim, geschreven wt het
ghetto van Warschau door Hersch Glick: „Zeg toch nooit dat je de
laatste weg gaat, al zie je onder grauwe hemel heg noch steg. Eenmaal
komt onze lang verbeide dag „toy zijn present!" klinkt onze stap
als trommelslag." De auteur is in de strijd om het ghetto gevallen.
Minder enthousiast echter ben ik over de muzikale begeleiding op
deze plaat. De overigens zeer vakkundige bewerkingen, gespeeld door
een groot orkest o.l.v. Ger van Leeuwen, zijn naar mijn smaak iets te
mooi en bevatten weinig originele vondsten. Met een soberder begelei-
ding zou deze plaat beslist aan kracht gewonnen hebben. Decca
DU 170.007.
Grammofoonplaten als deze bewijzen ondubbelzinnig de grote histo
rische waarde van het medium grammofoonplaten. Het is eenvoudig
een sensatie om te luisteren hoe bijna 50 jaren geleden in Amerika
jazz gespeeld werd. Voor het grootste gedeelte zijn de musici negers,
de stukken worden met een 'spontaniteit en levensblijheid gespeeld,
die door blanke musici zelden bereikt schijnt te kunnen worden. De
manier waarop jazzmusici in die tijd speelden verschilt uiteraard wel
zeer van de tegenwoordige speeltrant. De nummers bestaan meestal
volledig uit collectieven met slechts enkele korte soli, maar ondanks
dat, of misschien juist daarom, blijft deze muziek buitengewoon boeiend.
Speciale aandacht wil ik graag nog schenken aan de voortreffelijke
albums waarin deze platen verpakt zijn. Met deskundige toelichtingen
van de Nederlanders dr. H. R. Rookmaaker en mr. E. J. Schoonder-
gang, twee bekende specialisten op dit terrein. Deze moderne lang
speelplaten zijn samengesteld uit oude 7S-toeren opnamen van reeds
lang niet meer bestaande merken, er bestaat ook in ons land tussen
verzamelaars een levendige handel in deze oude, vaak waardevolle
platen. Riverside is er in geslaagd, door middel van uiterst precies
copiëren, van de vaak zeer slechte kwaliteit van deze tientallen jaren
oude platen, een alleszins acceptabele reproduktie te maken. Riverside
RM 8805, NEW JAZZ SCENE, opgenomen 1917—1921) Riverside
RM 8801.
Het is voor mij geen eenvoudige zaak om over deze plaat een
objectief mogelijk oordeel te geven. Vele maanden van voorbereiding
heeft deze plaat ons gekost het resultaat is dat het een plaat geworden
is die in meer dan één opzicht uniek genoemd mag worden. In de
eerste plaats doordat u met het kopen van deze plaat meewerkt o
een „Louis Davids Park" in Israël te stichten, van iedere verkochte J
plaat draagt Dankers f 2,50 af aan het Joods Nationaal Fonds, dat een
belangrijk aandeel heeft in de ontwikkeling van het Galileaplan.
In deze streek, om precies te zijn, bij de kibboets Sasa komt het Louis j
Davids Park. Dit gebied bestaat uit woeste, in duizenden jaren v
waarloosde grond, die straks door het planten van bomen weer vrucht-
baar zal worden gemaakt. De plaat is een 30 cm langspeelplaat met
13 nummers utgevoerd door de beste artiesten uit Israël. Het repertoire
voor deze plaat heb ik deze zomer in Israël samengesteld, dank zij de
medewerking van verschillende instanties w.o. het ministerie van i
Buitenlandse Zaken te Jeruzalem, hierdoor was ik in staat om
keuze te maken uit honderden nummers in Israël gemaakte opnamen
van o.a. Rika Zarai, Ran en Nama, Doodaim, en het Shiru Shir koor.
Ik ben daarbij geholpen door Israëlische vakmensen die mij atten
deerden op verschillende artiesten die momenteel erg belangrijk zijn,
één van die artiesten is Nama Hendel, die beschouwd wordt als de
grootste zangeres in Israël, ze heeft een schitterende stem en een
warme expressieve voordracht, ze zingt op deze plaat twee liederen
waaronder het mooie „Sirati". Een van de nummers, die mijzelf het
meeste heeft aangesproken is de Hora Nitgaber door de Nahal troupe,
een koor dat bestaat uit soldaten. Inhoud van deze prachtige Hora in
het kort samengevat: „Het leven is vol moelijkheden, maar kop op
«-DANKERS 110.613. i
e zullen ze te boven komen."
Dit is de eerste langspeelplaat van dit jonge duo, het komt in Neder
land niet vaak voor dat van een artiest een langspeelplaat uitkomt,
zonder dat daar een 45-toeren plaat, waarmede de markt verkend kan
worden, vooraf gegaan is. Een bewijs dat de platenmaatschappij ver
trouwen in dit veelbelovende duo, dat in augustus 1964 hun beroeps
carrière begon, stelt. Wat door mij, na het beluisteren van deze LP,
volledig bevestigd wordt. De uitvoering van de 16 liedjes valt op door'.
Er zijn vele „deskundigen" die zeggen dat de smaak van het platen
kopend publiek er niet bepaald beter op geworden is. Ik ben het daai
niet mee eens, want ik geloof dat het niet mogelijk zou zijn geweest
dat iemand tien of vijftien jaar geleden zo ongelooflijk populair haé
kunnen zyn als Donovan nu is. Donovan heeft de mensen iets te zeg
gen, hij zingt en schrijft liedjes over belangrijke en minder belangrijk
dingen. Er wordt weieens gezegd dat Donovan een Imitator is van de
grote Amerikaanse Folksinger Bob Dylan, dat is beslist onjuist beiden
zijn „onvergelijkbaar". De liedjes van Donovan zijn meestal eenvou
diger en vooral melodieuzer dan die van Bob Dylan, waar ik overigens
de grootste bewondering voor heb. Pye NPL 18128.
DE HAVENLOODS DONDERDAG 18 NOVEMBER 1965
MUM M11 mu
Wij hebben de heer Lou Thiel,. procuratiehouder en chef
van de platenafdeling van N.V. Dankers, Coolsingel, bereid
gevonden zijn oordeel te geven over de op deze pagina be
sproken grammofoonplaten. Dat dit een uiterst deskundig
oordeel is kunnen we aan de hand van de grote praktijk
ervaring van de heer Thiel wel aannemen. Hij is 28 jaar en
er is niet veel dat hij niet weet wanneer het over grammo
foonplaten gaat.
„Ik zit er al vanaf mijn veertiende jaar in", zegt hij, „het
was vooral die oude stijl jazz die me toen boeide. Daarvoor
liep ik de markten af en als ik wat fijns had gevonden was
mijn dag weer goed. Ik ben in het bezit van een aardige
kollektie platen, maar dat zijn over het algemeen heel bij
zondere die niet in de handel zijn. Dat is ook te begrijpen,
want al ben ik dan erg muziek-minded, ik hoor de hele dag
muziek en als ik dan thuis ben wil ik wel muziek horen,
maar dan liefst een tikkeltje aparte.