Wat gebeurt er als men nu de schouwburg dicht gooit tl Strauss' Arabellaeen kostelijk spel van intrige en happy end Vogels hebben nu weer moeite om aan de kost te komen Hrunott Geoffrey en Jan in „Clatertje Bhier" Lijn 9 in nieuw jasje Metalen naamplaat van gevel gestolen Deze week in de bioscopen DE HAVENLOODS - DONDERDAG 25 NOVEMBER 1965 J)/T WEEKEND bleef de Rotterdamse Schouwburg voor toneelbezoekers gesloten. Luc Lutz dreigde zijn stem te verliezen. Onmogelijk kon het risico wor den gelopen een „stomme" acteur te creëren, omdat hij morgenavond één van de belangrijke spelers is in Molière's „Amphitryon", dat door zijn broer Ton wordt geregisseerd. Het was niet zo vreselijk de voorstelling van ,,'n Vreemd paar" af te gelasten, omdat maar weinig mensen een kaartje hadden gekocht. En over die weinige belangstelling is wel iets te zeg gen. Afgezien dat het hier gaat om een stuk, dat weinig aandacht verdient, moet het toch ergens op wijzen dat op een zaterdagavond in een grote stad als de onze weinig of geen belangstelling bestaat voor wat in de schouwburg te beleven is. Daarbij te wijzen op de geringe culturele belangstelling van de Rotterdammer (onlangs nadrukkelijk en m.i. terecht als een fabeltje gebrandmerkt door de directeur van de Kunststichting, drs. Willy Hofman, in een inter view met het Algemeen Dagblad), zou betekenen dat men op een formidabele wijze langs het vraagstuk, dat zich hier manifesteert, heenloopt. in staat is een karakter te ontleden, de gedachten van de mens te onthullen of bewustzijnstoestanden duidelijk en nauw keurig te belichten dan een woordentaal, maar waar staat geschreven dat het to neel geschapen is om karakters te ont leden, het conflict tussen liefde en ge weten te ontraadselen, en te worstelen met alle problemen van actuele en psy chologische aard die het hedendaagse to neel monopoliseren?" Innerlijk strijdtoneel Het wijst namelijk op meer. Op de algemene, overal ter wereld tanende belangstelling voor het toneel. Er heerst overal een geweldige ontevredenheid Misschien is onzekerheid een veel beter woord. In een interview met Het Parool vat de 72-jarige Duitse regisseur Erwin Piscator het kernachtig samen Het toneel van vandaag doet de mensen niets meer. „Op zoek naar een honger" 17N dan staan we ineens met twee benen in de niet te loochenen werkelijkheid. Ook al kan de afdeling kunstzaken van de gemeente met trots wijzen op een stijgend aantal schouwburgbe zoekers. Dat getal zegt namelijk niets. Het verdoezelt hooguit de ernst van de zaak waar het hier om gaat. Want ook voor dat stijgend aantal Rotterdamse schouw burgbezoekers geldt, dat het toneel van vandaag nog weinig te zeggen heeft. Natuurlijk, er zijn nog wel theater- hoogtepunten, die „iedereen" gezien moet hebben („Na de zondeval', „Incident in Vichy", „De plaatsbekleder", „De moord op Marat"), maar met het „gezien heb ben" houdt het dan ook op. Het plicht matige applaus na afloop (merkwaardi gerwijs zich de laatste jaren steeds ver der ontwikkelend tot de obligate storm achtige ovatie, waarbij iedereen uit het pluche opspringt en zich zelfs m dit land laat verleiden tot bravo-geroepi heeft het karakter aangenomen van „zijn han den in onschuld wassen", waardoor de genoemde stukken werden gedegradeerd tot „mooie" stukken, waarover we kun nen meepraten. Het is niet de bedoeling hiervan het publiek de schuld te geven. Van schuld het ons alles wat te vjn{jen js geven is trouwens geen sprake^ Het U- misdaad, de liefde, de ooriog of de waan- lustreert echter wel „het verval waarin zin moeten voorschotelen", we terecht zijn gekomen en het gebrek aan perspectieven om uit de malaise te raken. Niemand, die iets met het toneel van doen heeft, weet de goede weg (nog) te vinden. De schrijvers niet, de spelers me-, de regisseurs niet en de critici evenmin. Peter Brook, van wie wordt gezegd dat hij de grootste hedendaagse regisseur is, heeft in een opstel „Op zoek naar een honger" (opgenomen in de bundel „Voet noten bij modern toneel", uitg. De Be zige Bij, Amsterdam, 1965) gezegd: „De ontstellende waarheid is dat als je alle theaters van Engeland sloot het enige verlies hierin zou bestaan, dat een welop- gevoede gemeenschap zou voelen dab een zeker beschavingsgemak - ^zoals trams of waterleiding ontbrak. Ondergrondse stroom DE HONGER waar Brook naar op zoek is, beschrijft hij in zijn programma yoor een toneelschool: „We zouden gra ven: niet naar het gebeuren, maar naar de innerlijke hoedanigheid, het wezen van een bewogenheid, voorbij het woord, dieper dan het gebeuren" Hij vervolgt even verder: voor mij gaat het in diepste wezen om het verschil tussen de man die doodstil op het toneel staat en onze aandacht volledig geboeid houdt en de man die dit niet vermag. Waarin be staat het verschil? Topkwaliteit, toneel persoonlijkheid? Nee. Dat is te gemak- "s niet het antwoord. Ik i neel, hetgeen wat anders is dan leven in de brouwerij. „Ik wil" zegt hij, „per sonages zien die uit hun rol vallen, in de leugens, de inconsequenties en vol slagen verwarring van het dagelijks le ven. Ik wil het innerlijk realisme opgevat zien als een staat van voort durend vervloeiende beweging ik wil de krachten zien die, hoe dieper je graaft, des te sterker en duidelijker en helde«(ler afgetekend te voorschijn komen. Ik wil de roes beleven van heel de enorme wereld van doen-alsof, van zelfbedrog en illusie. Ik wil een stroom van mensen en gebeurtenissen zien die mijn innerlijke strijdtoneel weerspiegelen. Ik wil achter deze desperate en vernieti gende warboel 'n ordening zien, 'n op bouw, die beantwoordt aan mijn diepste en waarachtigste verlangens naar orde en wet. Ik wil hier doorheen de nieuwe vormen ontdekken, en door de nieuwe vormen de nieuwe architectuur en door de nieuwe architectuur de nieuwe pa tronen en nieuwe rituelen van de tijd die rond ons kolkt". Peter Brook poogt in Engeland hier aan gestalte te geven in zijn „theater van de wreedheid", trouw aan Artaud's woord: „Wil het theater weer een inner lijke noodzakelijkheid krijgen, dan zal Hugo Claus verleden week de Henriëtte Roland- Holst-prijs gekregen. De 36-jarige schrij ver werd de prijs toegekend voor zijn gehele oeuvre. Ton Lutz komt de eer toe Claus als toneelschrijver te hebben ontdekt In België was men nog lang niet aan hem toe toen in 1955 zijn „Bruid in de mor- keïijk° weet niet wat het antwoord wel is. Maar ik weet dat hier, in het antwoord op deze vraag, het uitgangspunt te vinden is voor onze hele kunst." Brook heeft grondig genoeg van het tonen van de oppervlakte van het leven. Stukken als „Omzien in wrok", „The connection" en „Ubu Roi' noemt hij al veel beter toneel, omdat het ons be vrijdt van conventies, ook al is het maar één conventie tegelijk. „Ze dringen", zegt hij, „onder de oppervlakte door tot dat niveau van beweegredenen dat het on derbewustzijn heet en ze boren enkele vertakkingen van die grote, ondergrond- Maar diepei gaan ze niet en dat ver driet de schrijver zeer Brook gelooft niet meer in het woord. En hij heeft gelijk Woorden schieten tegenwoordig tekort. Misbruikt als ze zijn. Verdacht als ze zijn geworden- En dan haalt hij Artaud aan: „Ik besef heel goed dat de taal van gebaren on houdingen, dans en muziek minder goed Sieraden die tikken! eis van een dameshorloge is, dat het, behalve practisch, ook ee streling voor het oog moet zijn Deze kombinatie vindt U zeker bij Bru Met gouden armband reeds v.a. f 217. WINKELCENTRUM - BINNENWEG 45 TELEFOON 11.66.15 - ROTTERDAM^ -- gen" voor het eerst in Rotterdam werd op gevoerd. Nadien heeft Lutz alle stukken van Claus geregisseerd. Het „Lied van de moordenaar'' werd na het veelbelovend de buut een teleurstel ling. „Suiker" echter werd een hoogtepunt. Met het vertrek van Lutz ging ook Claus voor Rotterdam ver loren, om het wat dramatisch te zeggen. „De dans van de reiger" ging in première bij de Nederlandse Comedie. Voor het Holland Festival 1964 had Claus een be werking gemaakt van Grabbes Scherz', „Satire, Ironie und tiefere Bedeutung". Het werd echter niet geaccepteerd door de spelers. Het is te hopen dat nog eens een nieuwere bewerking mogelijk zal zijn. JAN HEIN DE GROOT Zaterdagavond 27 november zal in de sociëteit Claterje Bhier optreden het Dordtse duo Geoffry en Jan. Geoffry Clayton is een Surinamer, die zich heeft gespecialiseerd in het zingen van blues, folksongs en spirituals, terwijl Jan v.d. Wal hem op voortreffelijke wijze op de gitaar begeleidt. Het duo heeft al eerder een soosavond verzorgd, wat zoveel succes had, dat het bestuur heeft gemeend ze nogmaals te moeten engageren. Zij wonnen on langs een concours in Dordrecht, waar na zij voor de radio mochten optreden. Deze avond is uitsluitend toegankelijk voor leden. (Toegang gratis). TAe dit jaar wel uitzon- derlijk vroeg inge vallen winter biedt de natuurliefhebber ogen schijnlijk niet veel mo gelijkheden om zijn lief hebberij te beoefenen. Er is echter geen jaar getijde denkbaar, waarin de vogels zo vertrouwe lijk worden als juist in de winter. Hun natuur lijke schuwheid ver dwijnt zo gauw honger en dorst gaan plagen. Voordat men de hon_ gerige gasten echter op geringe afstand mag ob serveren., en fotograferen is het nodig wat voer te strooien. Indien men in het gelukkige bezit is van een tuin, moet men dat bij voorkeur doen op een Voedertafel, met het oog op loerende katten. Die kunnen het nu een maal niet helpen dat het water hen in de bek loopt bij het zien van een be wegend vogeltje. Ook voorkomt men dan dat ratten de overgebleven resten gebruiken. Zo'n voedertafel is gemakkelijk te maken van b.v. een oud dienblad waarin men tegen het regenwater enige gaten boort en dat vervolgens op een ca 1,75 m. hoge paal wordt bevestigd. Op staande randjes voorkomen dat het voedsel wegwaait. Bewoners van boven huizen behoeven niet met hoge palen te werken. Een windstil, sneeuwvrij gehou den plekje op een warande, op een brede ballustrade of vensterbank e.d. zijn vol doende om de vogeltjes van het nood zakelijke te voorzien. Het best kan men 's morgens vroeg en tegen het eind van de middag voeren. De vogels kunnen dan eten na de Jange nacht weer tegemoet gaan. Voeder nim mer grote hoeveelheden tegelijk, wan neer het vriest. Bevroren voedsel is meestal moeilijk opneembaar. Wat kan men nu voederen? In het algemeen doen de vogels zich graag te goed aan alles wat van het menselijke menu overblijft. Brood, gekookte aard appelen en groenten (graag met vette jus!), soepbeenderen, havermout, granen melk, hondebrood, havermout, granen zaden, rot fruit, klokhuizen, pinda's (ook aan snoeren), reuzel, vet, spek, zwoerden etc. Ook de bekende vetbollen en uni verseel voer uit de vogelwinkel worden graag gegeten. Een attente lezeres maakte ons op merkzaam dat veel oplettendheid is vereist bij het voederen van kaaskorstjes en worstvellen. Die bestaan tegenwoordig dikwijls uit moeilijk te verwerken of onverteerbare kunststoffen, die grote gevaren kunnen inhouden. Een waarde volle tip, die wij graag doorgeven. Het spreekt vanzelf, dat men met het voederen van de vogels in de herfst al kan beginnen. Als het erop aan komt weten de dieren hun vaste ÊÊÊÊS Bi op dezelfde tijden voedert, zult u weldra ervaren dat uw hongerige tafelgasten al ongeduldig op hun dis zitten te wachten. In het voorjaar, als de vogels gaan nes telen, moet men beslist ophouden met voeren. De oude dieren zouden uw broodkorstjes aan de jongen kunnen voeren, hetgeen fatale spijsverterings stoornissen veroorzaakt. In de winter zijn de vogels u ook voor drinkwater erkentelijk. Zo gauw een flinke vorst de grotere wateren bedekt, gaat het ook voor de aan open water gebonden vogelsoorten spannen. Reigers, waterhoentjes, meer koeten zie foto, eenden, ganzen juist voordat zij de volgende 4wanen krijgen het nu te kwaad. Evenals bij de kleinere vogels deert de koude hen niet zolang zij voldoende te eten hebben. Doch als de voedselbronnen uit geput raken zijn de gevolgen vaak triest. In singels, parken, aan plassen, vaarten en havens kan men de hongerende een den en andere waterbewoners helpen met geplette granen, graanafval, ge droogde garnalen, grasmeel, aardappelen e.d. Ook zeer fijn gesneden boerenkool en andere bladgroente wordt wel ge nuttigd. Belangrijk is dat het voedsel vet (traan) bevat. Wie van de vogelvoedering alles wil weten schaffe zich de brochure „Winter- voedering" aan bij de Ned. Ver. tot Be scherming van Vogels, De Ruyterkade 100, Amsterdam. Bij noodgevallen kan men daar ook telefonisch inlichtingen in winnen: (020) 66646. Wie een nog levende vogel in zijn bezit krijgt, kan deze het best tijdelijk in een vorstvrije, onverwarmde ruimte on derbrengen. Niet bij de kachelMen waarschuwe daarna ijlings de heer K. Schot van de vogelklas in diens school de Blazoenstraat 11, teL nr. 272185. plekjes al te vinden. Als u regelmatig Wellicht kan uw dier dan ter verpleging Dit is de hedendaagse worsteling van het toneel, waarvan we in Nederland niets merken. Er wordt hier prachtig ge speeld, prachtig geregisseerd, maar het is niet voldoende. We zullen met z'n al len uit ons gezapig burgerdom moeten breken om aan het leven op het toneel de kans te geven. De enige schrijver van vandaag, die aan Brook's ideaal voldoet is de Fransman Jean Genet. Met hem kan het beginnen, het nieuwe toneel, waar niemand buiten zal kunnen. Waar is het wachten nog op? "DICHARD STRAUSS (1864-1949) Is geboren uit het huwelijk van de begaafde hoornist van de Münchener hofopera, Franz Strauss, met de dochter van de Beierse bierbrouwer Pschorr. Hij groeide a.h.w. met het handwerk der muziek op. Nauwelijks 5 jaar oud kreeg hij pianoles van August Tombo en 2 jaar later vioolles van Benno Walter. Door het streng behoudende milieu waarin de jonge Richard werd opgevoed, groeide in hem een aversie tegen Wagner en Liszt. In zijn gymnasiumtijd schreef hij over Lohengrin: „De inleiding bestaat uit een A-dur gesuis der violen in het hoogste register, wat weliswaar klinkt, maar ontzettend zoet en ziekelijk is, zoals de gehele opera." Mozart vond hij veel- zijdiger dan Beethoven. Tristan was voor hem een absolute chaos en nog op 20-jarige leeftijd veroordeelde hij het contrapunt van dit drama als hoogst gebrekkig. Tramlijn 9 (Centraal StationLange Hilleweg) is met nieuw materieel uit gerust. De oude, uit 1931 daterende vier- assers zijn vervangen door een aantal Werkspoor-Düwagwagens. Lijn 9 is hier mee voorlopig de laatste tramlijn, die van nieuwe, gelede wagens wordt voor zien. Omdat de Werkspoor-Düwagtrams eenzijdig bestuurbaar zijn, heeft lijn 9 zijn eindhalte niet meer op het Weena, tussen Groothandelsgebouw en Bouwcen trum. De trams rijden nu het Stations plein rond over het spoor van de lijnen 2, 5, 11 en 14, zonder er echter stand plaats te nemen, zoals dat in het verle den het geval was. Omdat ze ook hun eindpunt niet op het Kruisplein hebben, zoals de wagens van lijn 2, maar onmiddellijk terugaan naar Zuid, betekent dit in feite technisch, dat lijn 9 een ringlijn geworden is. De noodsporen op het Weena blijven voorlopig liggen omdat ze in bijzondere gevallen voor de RET nog zeer wel bruik baar zijn. In de spitsuren zal lijn 9 aan vankelijk nog met twee tramstellen uit 1949, afkomstig van lijn 4, worden ver sterkt. Reeds vroeg componeerde hij symfo nieën. sonates en concerten, waarvan de „Serenade" voor blaasinstrumenten op. 7 de bekendste is. In 1884 beloofde de dirigent van het Meininger Symfonie Orkest, Hans v. Bülow, hem zelf zijn Serenade te mogen dirigeren. Hoewel hij nog nimmer had gedirigeerd moest hij zonder repetitie het werk uitvoeren. Hij toonde zich echter een geboren diri gent. Als briljant en virtuoos dirigent lig gen rijkdom en roem op zijn weg. Maar Richard Strauss' geestelijke leven heeft geen diepe bedding. Hij is realist, voor wie de natuur geen manifestatie is van een hoger leven, maar slechts de inspi ratie-bron voor een virtuoos spel van thema's, vormen en orkestrale kleuren. Een reeks van briljante scheppingen ont staan, waarvan de opera bouffo „Der Rosenkavalier" (1910) het onbetwistbare hoogtepunt mag worden genoemd. Wat hij daarna schreef was een zich steeds herhalen, weliswaar technisch en virtu oos, maar van een onstellende leegheid en verstandelijkheid. Vrij algemeen werd „Arabella" voor een zwakke imitatie van „Der Rosen kavalier" gehouden, maar geleidelijk steeg haar populariteit. De enige Ne derlandse uitvoering, die wij kennen, is die van de Wagnervereniging o.l.v. de componist, in 1934. De handeling is in 't kort als volgt: Het verarmde grafelijke echtpaar Wald- ner woont, om hun stand op te houden, in een duur hotel. Zij hopen door een rijk huwelijk van hun dochter Arabella uit de schulden te geraken. Een waar zegster wordt geraadpleegd, die Arabel la een schatrijk huwelijk voorspelt waarin de jongste dochter Zdenka, als jongen verkleed, vele moeilijkheden zal veroorzaken De heimelijke liefde, die Zdenka voor de jagerofficier Matteo koestert, vormt de intrige, die deze ly rische opera tot het einde toe beheerst. Matteo is echter verliefd op Arabella, die zijn liefde niet beantwoordt. Om hem aan te moedigen schrijft Zdenka liefdes brieven. die zij met „Arabella" onder tekent. In werkelijkheid onthult zij hier mede haar eigen liefde. Arabella is lijke bewonderaars, ken. Maar haar hart gaat uit vreemdeling, die zij op één van haar wandelingen heeft ontmoet. Die vreem deling blijkt de neef te zijn van haar vader's schatrijke vriend uit Slavonië, Mandryka, aan wie hij ten einde raad zijn dochter wil uithuwelijken. In de brief heeft Waldner een portret van zijn dochter ingesloten dat, met de miljoenen die neef Mandryka van zijn inmiddels overleden oom heeft geërfd, nu ook In zijn bezit is gekomen. De jonge Mandry ka verlieft zich in Arabella's beeltenis en geeft tijdens zijn bezoek aan de Wald- ners te kennen haar te willen huwen. dat Waldner aanneemtzijn bankier is toevallig met vacantie". Arabella ver laat voor een sledevaart het hotel, niet vermoedend dat de vreemdeling, die zij maar niet vergeten kan. zo juist bij haar ouders was. Eerst op het Fiakerbal leert Arabella Mandryka kennen. Hij vertelt haar on der de dans van de gebruiken in zijn vaderland, waar het de gewoonte is dat de bruid haar geliefde uit de bron van haar vader een glas helder water schenkt als teken dat zij zich met hem wil verloven. (Duet: „Und du wirst mein Gebieter sein") Arabella wil met haar vereerders afscheid nemen van haar jonge meisjesleven en zo ziet Matteo, die later op het bal is gekomen en van de verlovingsplannen niets afweet, de stralende Arabella. De Fiakermille zorgt nu voor een di vertissement en huldigt Arabella met een briljante coloratuur-aria als konin gin van het bal. Om Matteo te troosten geeft Zdenka hem een brief van „Ara bella" met de mededeling dat deze brief de sleutel van Arabella's kamer in de vogelklas worden opgenomen. Mogen de vogels uw hulp ontvangen? Zij hebben het nodig! HANS HAVEN Van de gevel van het pand van N.V. Intermetaal in de Wijnstraat is vorige week de naamplaat gestolen. Deze plaat die vervaardigd is van roestvrij staal heeft voor de n.v. een voornamelijk his torische waarde. Het is namelijk het eni ge wat overgebleven is van het oude pand van de firma aan de Bierstraat, dat bij het bombardement van 14 mei 1940 in vlammen opging. De naamplaat heeft een lengte van 40, een hoogte van 17 en een dikte van een halve centimeter. Zij was met een hou ten bord op de gevel bevestigd. Op de plaat was de naam N.V. Intermetaal, gegraveerd. De letters waren zwart ge lakt. Een ieder die inlichtingen kan ver strekken over de dader of daders of over de verblijfplaats van de plaat wordt ver zocht zich in verbinding te stellen met de politie of met de N.V. Intermetaal, Wijnstraat 96 tot 104 in Rotterdam. ORGELCONCERTEN Zaterdag 27 november concert in de Putsepleinkerk te Rotterdam-Zuid, onder leiding van organist André Verwoerd, m.m.v. Netty Bos, sopraan. Orgelconcert in de St. Laurenskerk op vrijdag 26 november, 12.45 uur, door Arie J. Keyzer, organist te Middelhar- „De Stem des Volks" zingt oratorium van Handel De Rotterdamse zangvereniging „De Stem des Volks", Rotterdam Rechter- Maas, zal op woensdag 1 december om 8 uur een concert geven in de Rivièra- hal. Uitgevoerd zal worden, Triumph von Zeit und Wahrheit, Oratorium van G. F. Handel. Medewerkenden zijn: Ans Rieke, sopraan, Diet Kloos, alt, Willy van Hese, tenor, Max van Egmond, bas, Anita de Jong Althusius, clavecimbel en het Rotterdams Philharmonisch Or kest, o.l.v. dirigent Dick Dekker. Het se cretariaat van de vereniging is: J, W, Frisostraat 14b, tel. 226752. ARENA: Victorie in de Pacific (prol) CENTRAAL: Geheim agent districts.^ 14 j. 6é b CINEAC-BEURS: G-man Jerry Cotton, 18 j. oo CINERAMA: The best of Cinerama, TOLOSSÊUM^De superman van de geheime dienst, 14 l OO Richard. Strauss lijke zaak op te helderen. Het orkestvoorspel schildert de ont moeting van Zdenka met Matteo in de donkere hotelkamer. Wanneer Arabella in het hotel is aangekomen treedt Mat teo haar verwonderd tegèmoet: hij is nog diep onder de indruk van het lief- dessamenzijn, dat hij meent met haar gehad te hebben en begrijpt niets van haar plotselinge koelheid. Op dit moment betreden Arabella's ouders en Mandry ka het hotel. De laatste meent in Mat teo de ontvanger van de sleutel te her kennen. Reeds staan beide mannen voor een duel op .het pistool als Zdenka naar beneden komt, niet als jongen, maar als meisje gekleed. Zij legt een bekentenis af: de sleutel was van haar kamer. Niet met Arabella, maar met haar heeft Mat teo in het donker een ontmoeting gehad. Door deze ontknoping keert de vrede GRAND: Help (prol.) a.L OOO HARMONIE: De man met de geheime formule, 18 J. OO v KRITERION: Lieve, lieve John, (prol.) b LUMIERE: Dat rare gevoel, a.I. OO LUXOR- Zorba, de Griek, (prol.) 18 j. METR O: The Victors, 14 j. OO PASSAGE: Het laatste duel van Gun Hill, 18 j OO PRINSES: Do. Vm dl. Tom Jones, 18 j. OO REX: De held van Rome, 14 J. OO STUDIO '62: The knack, prol.) 18 j OOO THALIA: Nog wat nieuws. Pussycat T. (prol.' :i VENSTER: OOO VICTORIA: vrij t/m wo uit de jungle, 14 j. OO za - zo -, wo.ml. Ridder a l'Anvers, 18 J Ontsnapping briefje van Arabella ontvangt, waar in zij mededeelt vermoeid naar haar ho tel te zijn gegaan en hem morgen zal toebehoren, kent zijn woede geen gren zen. Waldner stelt voor gezamenlijk naar het hotel te gaan om deze onverkwikke- neer Arabella naar Sloveens gebruik Mandryke met een glas helder water benadert, ledigt hij het glas en gooit het vreugdevol in stukken. „Arabella" wordt dinsdag 30 novem- 1 ber door de Stadtische Bühnen in de i Rotterdamse Schouwburg opgevoerd. r goed OOO - goed OO middelmatig O matig tot slecht

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1965 | | pagina 16