Ik ben bek-af van dal geklauter op de daken Rfeiiaai Lezers denken mee ZOVEEL HOOFDEN QO ZOVEEL ZINSNEDEN GT Koken en bakken voor Gesprek op de valreep met Petrus Kpoena Deze week in de bioscopen IVOROL UIT DE KERKEN Overtrekt nu Bankstel 1 IDE HAVENLOODö - uUJN DERDAG 9 DECEMBER 1965 5 VLAARDINGEN is groter en forser dan ik had gedacht. Hij had mij trouwens ook altijd nogal jong geleken, maar nu ik tegenover hem zit, zie ik de lijnen in zijn gezicht en ontdek ik een paar grijze haartjes tussen het zwarte kroes op zijn hoofd. Hij heeft het razend druk, deze Petrus Kpoena Marzoepain. In de kamer staan een stuk of zes koffers, leeg of gedeeltelijk gevuld en op de tafel liggen stapeltjes kleren. Maar hij is toch direct bereid een babbeltje met mij te maken want het is niet zo'n kwaje als men wel eens wil doen geloven. Nee, Petrus Kpoena is be slist geen kwajeOverigens zegt zijn naam niemand iets. Onder die naam staat hij ingeschreven in het geboorteregister van een of andere onafhankelijk geworden staat in Afrika en in het bevolkingsregister van de Spaanse hoofdstad Madrid. In ons land kent men hem al eeuwen als Zwarte Piet, de knecht van sinter klaas of liever gezegd, Sint Nicolaas. De uitspraak sinterklaas is van Piet. Zo noemt hij zijn baas in het openbaar. Hij vertelt, kauwend op z'n bolknakje: ..baas" zeg ik ook wel eens tegen hem. Maar dat heeft-ie liever niet. 't Is in ieder geval een fijne kerel, hoor, die Niek. Trouwens, dat beseffen julie hier m Nederland rllemaal wel. Vind je het gek, dat ik Niek zeg? Maar dat is toch logisch. Ik ben bijna net zo oud als hij. Toen hij in de tweede klas van de lage re school zat, ging ik al naar de kleu terschool. En dan schrijven jullie in je kranten over „het knechtje" van Sinter klaas of wat nog erger is, over die „zwarte jongen". Caramba! Dat is toch baarlijke nonsens. Over zoiets wind ik me meer op, dan over allerlei kwajon gensstreken. Maar goed, ik zal er verder niet over doorzeuren. Het interesseert me eigen lijk ook geen barst. En eerlijk gezegd: ik voel me nog erg jong. Hoewel, wil je wel geloven, dat ik doodmoe ben. Dol blij ben ik, dat Niek's verjaardag weer achter de rug is. Man, al dat geklauter op die daken.. Bek-af ben ik. En daar komt dan nog bij, dat ik boven de der tig meter last krijg van hoogtevrees. Krisjankobusü dan staat het water in m'n handen, Ja, Niek zit fijn op z'n paard maar ik moet alles lopend doen. En dat gaat je niet in je kouwe kleren zitten. Ik heb er weieens wat over gezegd hoor. Maar dan zei Niek altijd: Ach jongen, 't is maar één keer per jaar feest en ik zal het goed met je maken". Nou, da's waar hoor. Hij is goed van betalen en met de Kerst krijg ik altijd een behoorlijke gratificatie. En ik hou ook van m'n werk hoor. Ik zou niet graag iets anders willen doen. Een eeuw of wat geleden heb ik nog weieens op het punt gestaan om te solliciteren als zakkendrager in de haven. Blij, dat ik het toen niet gedaan heb. Dan had ik nu bij Sociale .Zaken moeten aankloppen. Je ziet tegenwoordig toch alleen maar hijs kranen. Heb ik je eigenlijk weieens verteld hoe ik bij Niek ben verzeild geraakt? Ik zal bij het begin beginnen. Toen ik zo'n jaar of twintig was ik woonde toen nog in equatoriaal Afrika hadden we gere geld ruzie met de jongens van het na burige dorp. Er werd in die tijd nog lekker ouwerwets geknokt met speren en pijl en boog. Dat zie je nu niet meer. Die kaffers weten zelfs niet eens meer hoe een speer er uit ziet. Enfin, om kort te gaan: op een keer hadden we weer zo'n knokpartij. En het ging fout: we verloren en ik werd gevangen genomen en aan de Turken verkocht. Die waren toen juist bezig met hun heilige oorlog in Spanje en ik werd daar ingelijfd als hellebaardier. Op een gegeven ogenblik gingen de Franken in het offensief en toen werden we in onze schutterseh hellebaardiersputjes onder de voet ge viel door m'n intelligentie en werklust werd ik al spoedig zijn kamerheer. Ik sprak hem toen nog aan met monseig neur^ want hij was nog geen sint en ik mocht pas Niek zeggen na afschaffing van de slavernij. De bisschop was toen nog erg jong. Een baard had hij niet. Die liet hij pas groeien toen hij met dat sociale werk in Nederland begon. Met dat soort werk heeft hij ook het predi kaat. Sint verdiend. Daar was Niek toendertijd erg mee in zijn schik. Maar later heeft-ie z'n nood weieens geklaagd omdat-ie maar geen kardinaal werd. Daar is-ie nog eens voor naar Rome geweest. Weet je wat ze daar zeiden? „Gezien je gedragingen kunnen we je geen kardinaal maken. Een bisschop die zichzelf respecteert rijdt niet op een paard over de daken". Je kunt je voorstellen, dat Niek door het dolle was. Hij heeft geen woord meer gezegd en is zo de deur uitgelo pen. Wil je wel geloven, dat hij destijds nog op het punt heeft gestaan, protes tant te worden. Hij kon in Nederland di rect een baan krijgen als dominee want die waren daar toen nog erg wei nig. Maar daar heb ik hem van kunnen tegenhouden. Baas, heb ik gezegd, dat kunt u niet doen. De kinderen daar, ken nen u als de Go*iheiligman in bisschops kleren. U kunt toch niet in een zwarte toga over het dak. Dat kleurt niet bij mijn gezicht en bovendien moet u dan de titel Sint aan de wilgen hangen, want daar doen de protestanten niet aan. Koek en ei pELUKKIG was z'n boze bui weer gauw gezakt. En toen zag ook hij wel in, dat dat niet zou kunnen. Nu is met Rome alles weer koek en ei en hij wil zelfs niet eens meer kardinaal wor den. Maar eerlijk gezegd zijn we de laatste tien jaar een beetje ontvreden over de Nederlanders. Vroeger werden we met gejuich en veel tamtam binnen gehaald. Dat is nu ook nog wel zo, maar we hebben toch lang niet zoveel bewonderaars meer als voor de oorlog. Sommige mensen kijken ons met de nek niet aan. Die zien liever de Angelsaksi sche Kerstman die schijnen ze leuker te vinden, 't Is een beste jongen hoor die ie niet goed hebben hè. Dan zegt hij: „De schimmel naar de slager Piet, zei je dat nou? Ik ga nog liever in een klooster. Als je nog eens zo'n opmerking maakt stuur ik je regelrecht naar Ala bama of naar Zuid-Afrika". Maar ja, dat doet-ie toch niet want ik werk al eeuwen bij hem. Trouwens, ik zou de vakbond erachter zetten. Per slot van rekening betaal ik een behoorlijke contributie. Traumaatjes akelig surrogaatje- En als je dan eens aan een schoor steen luistert hoor je soms van die op merkingen als „we doen niet an sinnie- klaas. Met kerstmis cadeautjes krijgen vinden we veel leuker. Nou vraag ik je toch; is het niet om uit je vel te sprin gen? Dan heb je wel eens zin om de zak er bij neer te gooien. Dan zeg ik tegen Sinterklaas: waarom brengen we de schimmel niet naar de paardenslager. Dan ga jij naar het concilie en dan zijn we van de hele ellende af. Ik Vind wel een baan als solist in een jazzcombo. Ik speel trompet dat heb ik bij de Tur ken geleerd en ik kan bovendien nog aardig zingen, al zeg ik het zelf. Maar dan wordt Niek kwaad. Dat kan- Sinterklaas probeert het mij dan al tijd uit te leggen. Dan zegt hij: Piet, luister nou es. We kunnen er niet mee stoppen. Dit werk moet doorgaan. Denk eens aan al die kinderen die op onze komst rekenen. Wat wou je daarmee doen? Achter .het behang plakken, Piet? Heb je Freud dan nooit gelezen? Denk toch eens aan al die traumaatjes die je veroorzaakt. Daardoor gaan ze juist op rijpere leeftijd het slechte pad op. Stel je eens voor, zo'n man die voor de rech- .ter staat omdat hij een bankoverval heeft gepleegd. En als de rechter dan vraagt waarom hij dat heeft gedaan, dan moet een psychiater zeggen: „Edelacht bare, Henk moest die bank beroven. Dat komt door z'n trauma, die hij op vijf jarige leeftijd heeft gekregen. Hij heeft toen een hele avond op Sint Nicolaas zitten wachten maar die kwam niet en toen is Henk verbitterd naar bed ge gaan". Wil je dat nou echt Piet? Ja, en als hij dergelijke dingen tegen me zegt, voel ik me een ploert. Want al stop ik er dan weieens eentje in de zak, ik zou nog liever in het water springen, dan dat ik zo'n kincferzieltje verkreukel. Monseigneur Klaverjastoernooi in Volksgebouw Evenals de voorgaande jaren zal er weer een klaverjastoernooi worden ge houden in het Volksgebouw aan de Tuin- laan 50 en wel op dinsdag .14 december om acht uur. Er worden vele prijzen beschikbaar gesteld. Voor f 1,- kan rtien zich opgeven bij de heer P. Vermeulen, Amperestraat 5 en J. Zagrijn, Gordonstraat 31b, in Schiedam. Oud-hoofdinspecteur Kniepstra overleden In het St. Jozefziekenhuis te Ooster hout waar hij de laatste jaren woonde is overleden de heer D. Kniepstra, die het vorig jaar op 60-jarige leeftijd als hoofdinspecteur het Schiedamse politie korps met pensioen verliet. De begrafe nis, die woensdag te Oosterhout plaats vond, werd bijgewoond door een deputa tie van de Schiedamse politie en com missaris K. Rijpma. Adventsbijeenkomst in de gemeentezaal De afdeling Schiedam van het Oud- Katholiek Ondersteuningsfonds, de Oud- Katholieke Vrouwenvereniging „Tabi- tha" en de Oud-Katholieke Mannenvere- niging „De Poorters" houden woensdag 15 dec. een Adyentsbijeenkomst in de Gemeentezaal. Adjudant Moerman eervol ontslag verleend Mjet ingang van 1 februari 1966 is aan de ïadjudant van gemeentepolitie, de heer L. Moerman, op eervolle wijze ont slag verleend uit zijn functie, onder dankzegging voor de vele en belangrijke diensten sedert 1 januari 1932 aan de ge meente Maassluis bewezen. Met ingang Van gelijke datum is de brigadier van gemeentepolitie, de heer G. Groeneveld, bevorderd tot adjudant. Op een nader te bepalen tijdstip in de maand januari zal gelegenheid worden gegeven afscheid van de heer Moerman te nemeru..De installatie van de .adjudant Groeneveld zal dan tevens plaatsvinden, Mijn artikel van veertien dagen geleden over dit onderwerp eindigde met een klacht en een vraag van professor Kraemer. Een klacht, dat het gemeentelid zich over het algemeen geestelijk krachteloos en niet voldoende geschoold voelt voor het getuigenis in de sector van zijn leven waar hij zich het meest ophoudt. Een vraag: hoe kan er een verandering komen van die machteloosheid en verlamming in een betoon van geest en van kracht^ Op mijn verzoek, hierover mee te denken, kreeg ik twee interessante reacties. De brieven laat ik graag volgen. Mejuffrouw P. uit Kralingen schrijft: die de moeite nam zich te verdiepen in de sociale wetgeving. Die ook worgde, dat hij op andere terreinen van maatschappelijk en geestelijk leven zoveel mogelijk „bij bleef" en die daardoor de vraagbaak werd voor zijn omgeving. Eveneens een arbeidster die op soortgelijke wijze haar geloof concreet maakte. Was haar collega, een gescheiden vrouw, die voor kin deren had te zorgen, achterop geraakt in de productie, dan vulde zij dit stilletjes aan. Toen anderen de vrouw wilden wegwerken omdat zij niet zo vlug was, sprong zij in de bres en vestigde de aandacht op de goede eigenschappen die de vrouw toch ook had, waardoor men haar handhaafde. Dit is maar een kleine greep, een paar kor reltjes zout. Maar naast de grotere dingen toon van geest en kracht is nodig, ut dit concreet te maken? Lectuur en bijeer komsten? Of industrie-predikanten en pries ter-arbeiders? De eerste twee hebben in het verleden hun nut wel bewezen, maar wij zijn daaraan grotendeels ontgroeid. De laatste twee moeten hun weg nog vinden. Allereerst zal iedere hoofd- of handarbeider zich weer bewust moeten worden dat zijn opdracht is op aarde te bouwen en scheppend mede te werken met de Schepper. Te veel is het terrein van de herschepping gezien als het terrein van de kerk, de wer kelijkheid van de zondag. De herschepping staat niet tegenover de schepping, maar is er de voltooiing van, de kroon erop. In de wereld moet de herschepping openbaar wor den, concreet worden gemaakt. Daar zullen wij moeten werken met de waarden waar voor Christus is gestorven en die Hij als erfenis aan Zijn gemeente heeft nagelaten om aan te werken. Om bij het voorbeeld van de bakker te blijven. Dan voorziet de bakker zich van het beste meel en bakt het beste brood. Hij voert zijn vakkennis op tot het maximale, want hij weet zich Gods mede-arbeider aan het rijke leven. Als wij als zout in de samenleving moeten werken kan ook de arbeider dit tot uitdrukr king brengen door prima vakwerk te leve ren. Omdat hij met God meeschept weet hij zich verantwoordelijk niet alleen voor zijn eigen werk, maar i^aar ook vooi de gang van zaken t.o.v. het geheel. Ook de moderne communicatiemiddelen kunnen een zeer voorname rol spelen. Op vele bedrijven wordt voor de aanvang van het werk of tijdens koffie- of lunchpauze over de televisieprogramma's. Voor die zich rekenschap geeft van het heil voor de mede mens ligt hier een belangrijk aanknopings punt tot gesprek, meningsvorming, vooral ge tuigenis. De mogelijkheid vorm en gestalte te geven aan het Evangelie van genade en vrijheid. Dan gaat de gelovige 's zondags naar de kerk om zijn wapenrusting van liefde, geloof, barmhartigheid, eerlijkheid en van kennis in ontvangst te nemen. Daar heeft hij een lieer gevonden, die hem zijn schuld vergaf. Boven dien een trouwe Vriend en goede Herder over het leven en dood heen. Nu wil ook hij een goede kameraad lijn en worden voor andere mensen. Ik heb een arbeider gekend. wij ook Gods liefde kunnen in verwondering stilstaan bij een spinneweb of een vogelnestje. Ik weet, dat ik zeer onvolledig ben. Dat er aan dit onderwerp veel meer kanten zitten, maar ik heb een enkel facet willen belichten. Wij allen hebben er een geheel leven voor nodig om aan de Geest de gelegenheid te geven onze werkelijkheid te doorlichten tot op God en onze geest daar naar te richten". De heer K. uit Maassluis schrijft: Lezende uw artikeltje in „De Havenloods" van 25 nov. jl. waarin u vraagt: „Wie denkt mee hierover", waag ik het ook mee te denken. Het gaat dus over: „Hoe zou het tot een nieuw betoon van geest en kracht juist in de arbeidssfeer kunnen zijn?" Volgens het If. Schrift zal dat niet uit de mens kunnen komen en biedt een poginkje hier en een probeerseltje daar geen perspec tieven. Wat nodig is, is een geraakt worden tot in het diepst van onze ziel door de heer lijkheid van God, waardoor wij gereinigd worden van ons vuil en.waardoor wij, Zijn Geest ontvangen hebbende, tot dit nieuw betoon kunnen geraken. God zal ons moeten helpen. Zijn oor is echter altijd open om Je bede uit een oprecht hart om die liulp te liggen tot vertrek. Jezus doorzag deze kabel touwen bij de rijke jongeling; Hij doorzag ze in de meeste mensen. „Wie niet verlaat, al wat hij bezit tot zijn eigen leven toe, kan mijn leerling niet zijn". God vraagt van ons disponibiliteit voor 100%. Hem, de Almachti ge, wordt door ons eerst eer gebracht, wan neer wij, de schepen achter ons verbrand hebbende, moeten dichtzeilen op Hem alleen. „Weest niet bezorgd pver uw eten of uw kleding of uw leven.Dan, dit alles dus vervuld hebbende, wordt de mens „door zichtig", d.w.z. straalt de heerlijkheid Gods door hem heen in een betoon van geest en kracht. Het is, bij deze stand van zaken „verklaarbaar", dat slechts heel eenvoudige, ja kinderlijke zielen tot dit alles geraken. „Wie niet wordt als deze kleinen". Zij, die weinig zijn en ook weinig van zichzelf den ken, durven voor God in te staan. De meeste mensen staan voor zichzelf in en brengen zo zonden in de gemeenschap, waar door zij niet alleen de schuld van hun eigen zonden, maar ook nog de schuld van het in brengen daarvan in de gemeenschap heb ben en die weegt meer dan dubbelzwaar om dat het tegen de liefde is. Zouden wij der halve het verlangen hebben voor God in te staan in het leven, om zo Zijn koninkrijk aanwezig te doen zijn door ons, met alle met alle heerlijke gevolgen van dien, dan zullen wij alle kabeltouwen lot de dunste vezelen toe moeten doorsnijden en vol komen paraat voor God moeten staan, niets hebbende, niets begerende, niets hopende, niets vragende dan een kind van God te mogen zijn en altijd Zijn bevel te ge hoorzamen. Ik ben blij met deze reacties. Wie zet het gesprek voort Eén opmerking slechts van mijn kant in deze ronde: de heer K. beschrijft een ontlediging die wij nooit kunnen bereiken. Ook niet met de hulp van God. Deze ont lediging bewerkt alleen God zelf in ons. De kunst is, om het Hem zelf in ons te laten doen. DR. K. J. KRAAN. Ik geloof dat Bond voor vrouwen aantrekkelijk is, omdat hij resoluut en wreed is. En natuurlijk is Bond nooit verliefd op een meisje dat hij helpt. Hij doet altijd die dingen waar hij zin in heeft. Dat verklaart meteen waarom zoveel vrouwen gek zijn op mannen, die geen fluit om hem geven. Sean Connery (alias James Bond) Wij kunnen als algemene omroep geen mening geven. J. C. Bongcnaar (AVRO) Ik ben de gendarme die de gouden reserve bewaaktAls men een oude gendarme zegt, dat de wetten veran derd worden, zal hij zich herinneren een oude gendarme te zijn en zal hij alles doen om de verandering te ver hinderen. Kardinaal Ottaviani Als de Rotterdammers chique willen zijn, zien ze eruit als zeerobben die een tango dansen. Uit verboden ANVV-blad „Holland" Ons onderwijs is conservatief. Veel leerstof die geen enkele practische of vormende waarde bezit, wordt nog Vroeger kon dat allemaal hoor. Dat moet ik zeggen. Toen werden er veel meer in de zak gestopt dan tegenwoor dig. Dat waren mooie, maar ruwe tij den. Men wist toen niet wat opvoeden was. Dat weten ze nu pas. Vroeger sioeg je een kind dat stout was geweest. Nu doe je zoiets niet meer als je wilt voor komen dat het op rijpere leeftijd een sa dist wordt. Je ziet dat Niek en ik ook met onze tijd meegaan. Dat kost weinig moeite hoor. Het gaat ongemerkt. In ieder geval zit het er voor dit jaar weer op. En ik verzeker je, dat ik aan vakantie toe ben. Nou kerel, ik wil je niet weg hebben, maar ik moet nog kof fers pakken want het vliegtuig vertrekt over een uur. Als we teruggaan nemen we altijd een chartervliegtuig. Dat is goedkoper dan de boot. Die nemen we alleen maar als we komen. Dat moet dan ook wel, want daar is speciaal een liedje voor gemaakt. Toen ik het voor de eerste keer hoorde, dacht ik: wat gek, er zijn zeven dagen in een week en ik weet ze alle zeven maar wanneer is het nou Siegins? Ik durfde het niet te vra gen, want ik was bang om een figuur te slaan. En die kinderen maar zingen: Siegins komte stoomboot. Twee jaar la ter had ik het pas door, mooie kaffer die ik was! Maar eh.ik moet nu echt aan het werk hoor. En wat jou betreft, voor mijn part ga je in de komende elf maan den de beest uithangen, als je je in de maand november maar koest houdt, want de zak is nog groot genoeg voor zo'n slungel als jij". TON HOUGEE j ft ARENADe tempel van de witte oli- j fant, 14 j. OO f CENTRAAL: Ontwakende driften, 18 j. LBeurs: Beslist niet op za- terdag, a.l. OOO f CINERAMA: The best of Cinerama, j (pro!.) a.l. OOO COLOSSEUM: De held van Baby- lonië, 14 j. 'j CORSO: Angeiique, markiezin der en- gelen, (prol.) 18 j. OO GRAND: Help (prol.) a.l. OOO HARMONIE: do. t.m. zo.: De ontem-j baren. 14 j. OO j f ma. t.m. wo.: Het pistool in de vuist, 14 j. OO j KRITERlON: Lieve, lieve John, (prol.) 18 j. OOO it LUMIERE: I tabu, 18 j. O 't ft LUXOR: „De wereld wil bedrogen j worden", 18 j. OO f METRO: Commando des doods, 18 j. OO f PASSAGE: Ipcressstreng ge- heim, 18 j. OOO PRINSES: De langste dag (prol.) 14 j. OOO j za.-. zo.-mi.: A en C op glad ijs, a.l. OO y REX: vrij. t.m. wo.: Stormloop der i Tartaren, 14 j. O STUDIO. '62: Nog wat nieuws. Pussy- j cat? nrol.1 18 i. /srv cat? (prol.) 18 j. OO ft THALIA: The sandpiper, 18 j. OO ft 't VENSTER: The caretaker. 14 .i. OOO nattigheid, a.l. OO ■mi.: De marine voelt- ft sa première OOOO wer goed OOO goed OO middelmatig VOOR BABY'S HUIDJE Juliana-heren behaalden in recordtijd de zege dan j.l. vrijdag in Delft. In niet minder dan 25 minuten verpletterde het Schie damse Juliana het Delftse Alexo met 3—0. De setstanden 158, 150 en 153 spreken in dit opzicht duidelijke taal. De Delftenaren faalden volledig en de Juliana-spelers hadden zodoende toch weinig voldoening van deze monster overwinning. Het pleit wel voor hun in stelling dat zij de wedstrijd van het be gin tot het eind serieus hebben genomen en zich niet lieten verleiden tot het ne men van risico's e.d. Het damesteam was met drie inval sters kansloos tegen SVC-AC 4 en kreeg met 30 klop. De- setstanden waren: 15—9, 15—10 en 15—9. Het jongens-juniorenteam raakt lang zamerhand wat beter ingespeeld. Op dui delijke wijze klopten zij donderdag j.l. het Rotterdamse ZVC mét de setstanden 15—13, 15—2 en 15—11. Tot zover het (beperkte) competitie programma van de afigelopen week. Za terdag a.s. staan er twee zeer belangrij ke herenwedstrijden op het programma Het le herenteam krijgt koploper Achil les op bezoek en gaat een bijzonder zwa re strijd tegemoet met de leiderspositie als inzet. Ook Heren-2 krijgt het allesbe halve gemakkelijk. Willen de Juliana- reserves hun kans op een ere-plaats in eigen hand houden dan moeten zij winnen van Concordia-3 dat ook nog aspiraties op een hoge klassering kan koesteren. Al met al zal het er vast en zeker om spannen zaterdag in de Thomas Kern- pisstraat. Tea behoeve van de belangstel lenden delen wij nog mede dat de wed strijden beginnen om 19.00 uur. steeds onderwezen. Ondanks alle on derwijsvernieuwers ?ijn vele Neder landse scholen sterk intellectualistisch ingesteld en lijden ze aan „kennis vetmesterij". Onderwijsdeskundige Bouwman Het is 'net een exemplaar van Playboy* waar de naaktfoto's uit zijn gescheurd. Kamerlid Baart over rapport „Rona Star"-ramp Kleine binnenbrand Ebenhaezer- straat 26a, geblust met kopje water, aanwezig G 8611, leiding brand meester N.'J. Verhoeven. Brandweerrapport Tanden blank- Adem fris Onbetwist de bestetandpasta Opvallende expositie in „De Spin De Schiedamse jonge schilderes S. Lourdes brengt met haar werk in „De Spin", een opvallende expositie. Niet zo zeer omdat het werk als zodanig uit steekt boven het gemiddelde maar wel, omdat zij er zulk een typische vooruit gang in het capaciteiten demonstreert. Toen enkele jaren geleden de schilde res uit Curagao naar Nederland kwam, had zij reeds het voornemen om te trachten haar schilderstalenten te gaan ontwikkelen, waarvan in haar „home land" niet zoveel was gekomen. Ze is m de studie gegaan bij „Famous Artist" en na ongeveer drie jaar komt ze met haar prestaties naar buiten, al was ze daar eigenlijk zelf niet eens zo erg toe bereid. In „Het Spnnenwiel" aan de Markt in Schiedam, hangen nu een aantal van haar werken, die nogal verschillend van kwaliteit zijn. Ze zoekt naar kracht voor een belang rijk deel in de kleuren, die hard en ex pressief zijn, hoewel niet altijd harmo nieus. Maar ze geven uitdrukking aan een sterke persoonlijkheid. De schilderes heeft na haar eerste werk aanmoedigin gen ontvangen en deze expositie laat zien, dat daarvoor alle reden is. De ex positie blijft tot 20 december geopend waarna de uitgestelde foto-tentoon stelling wordt geopend. Herv. Gemeente: Grote Kerk 10 uur drs. R. H. Wissink, 5 uur ds. J. W Zim merman; Bethelkerk 10 uur ds J. W Zimmerman, 5 uur ds. G. Spilt, Utrecht; Opstandingskerk 10 uur ds. A. Hoffman, 7 uur ds. D. J. Spaling en ds. J. Couvée «oecumenische dienstt)Vredeskerk 9 en 10.45 uur ds. C. van der Steen, 7 uur ds. A. Hoffman; Kethel Dorpskerk 10 uur ds. W. Vons, 7 uur ds. P. H. Quartel, Delfshaven; De Rank 8.30 uur ds W Vons. Geref. Kerk: Oosterkerk, Rotterdamse- dijk 289, 10 uur ds. P. R. Everaars, 5 uur ds. J. Couvée; Kethel „De Ark" Zwa luwlaan 103, 9.30 uur ds. J. Couvée, 2.30 uur ds. W. A. Krijger; Magnalia Dei Kerk, Albardastraat 65, 10 uur ds W A. Krijger, 5 uur ds. W. A. Krijger; '„De Goede Haven", Westfrankelandsedijk 1, 10 en 5 uur ds. J. N. Nammensma; Julianakerk, Burg. Knappertlaan 29, 10 uur ds. A. C. van Beek te Katwijk a. d. Rijn, 5 uur ds. P. R. Everaars. Ned. Protestanten Bond, Westvest, 10.30 uur dr. P. D. Tjalsma (Remonstrant) uit Den Haag. Leger des Heils, Lange Haven 71, .10 uur Heiligimgssamenkomst, 6.30 uur openluchtsamenkomst Koemarkt, 7-30 Verlossingssamenkomst. Leiding majoor en mevr. Drijver-Salomon. Oud-Geref. Gemeente, Geref. Jeugd huis, Lange Haven 97. dienst om 9 en 3.45 uur. Oud-Kath. Gemeente, Dam 28, 10 uur H. Mis. Jehova's Getuigen, Volksgebouw, Tuin- laan 50, 6 uur toespraak, 7 uur Wacht torenstudie. Vrije Geref. Gemeente, Tuinlaan 50, 10 en 4 uur dienst. Chr. Geref. Kerk, Warande, 9.30 uur leesdienst, 2.30 uur ds. N. de Jong. Baptisten Gemeente, Lange Haven 125, 7 uur samenkomst. Mission to the Seamen, Anglicaanse dienst, kantine Wilton Fijenoord, iedere eerste, derde en vijfde zondag der maaind v.m. 9 uur. Rev. Chr. Reeves B.A. Kerkgemeenschap tot verbreiding der Geref. leer, Lange Nieuwstraat 67, dienst 10 en 5 uur. Voorganger ds. H. Hofman- Geref. Kerk (Vrijgemaakt), Wèstvest 30, 9.30 en 4.30 uur ds. C. Vonk. Evang. Luth. Kerrk, hoek Oranjestraat, 10 uur ds. A. Steinhart. Ned. Herv. (Geref.) Evangelisatie, ge bouw Irene, Nieuwe Haven 155, 10 uur ds. J. C. Stelwarm uit Zwijndrecht, 3.30 uur de heer G. van Woerden uit Stolwijk. PMAN JUWELIER „DE WERELD VAN DE BIJBEL", EXPOSITIE OVER LOTGEVALLEN VAN JOODSE VOLK Wat belet de meesten or vorderingen te maken? Dat Is de verkleefd- aardse bestaan in heel beid „context". Arme ons zijn, vrezen wij yerlies geld, goed en 11, van ons leven tenslotte. Al deze ver- klijfdheden zijn kabeltouwen die ons aan de grond houden, wij zijn bange, kleine mensjes, die eerst tot enige bewegingsvrijheid gera- - de schepen achter ons gereed FABRIKANT Uw voor bijzonder lage prijs! Vraag vrijblijvend huisbezoek Tel. 25.31.11, Rotterdam b.g.g. tel. 28.34.63 In het Museum voor Land- en Vol kenkunde aan de Willemskade 25, is de tentoonstelling „De Wereld van de Bijbel" vanaf 17 december voor het publiek te bezichtigen. In diverse steden in Nederland trok zij reeds duizenden bezoekers; het is een beeld van de levensomstandighe den van de oosterse mens tussen Per zische Golf en Straat van Gibraltar, lang geleden toen het Bijbelverhaal ontstond. Prachtige sieraden, allerlei gebruiks voorwerpen en een sarcofaag met het „dodenboek" waarin de levensloop van de begraven mens stond opgetekend, zijn door het Leidse Museum van Oud heden afgestaan opdat de bezoeker een beeld krijgt van de cultuur, waarmee het Oude Volk in aanraking kwam. Eèn der plagen wordt als het ware tot leven gebracht door een bakje kri oelende sprinkhanen. Dan volgt de barre tocht door de woestijn en heel die ver dere levensgeschiedenis van generaties tot aan de Romeinen. Hun munten, hel men en ook dobbelstenen roepen het beeld op van de tijd dat Christus op aarde kwam. Een catalogus zal ver krijgbaar zijn om de herinnering aan de ze tentoonstelling vast te houden. Tijdens de duur van de expositie, die t/m 20 maart blijft, zullen bekende sprekers nog lezingen houden.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1965 | | pagina 11