Voortekenen bedriegen niet. 'f is uit met beeldende kunst VAN DE PUBLIEKE TRIBUNE Piaa'iffPiw PROEVE ENER KUNSTKRITIEK Schuttevaer krijgt na 40 jaar nieuw vaarreglement erdoor COR VELDHOEN Kamer van Koophandel acht haast in kwestie Ahoy-hal gewenst DE HAVENLOODS DOJNdLKDAG 9 DECEMBER 1965 t 4 By de kunstenaar leeft heit besef dat wij op het punt staan de grens te bereiken. Wy beleven de ondergang van de beeldende kunst. Dat is in wezen alleraardigst, omdat ons in de toekomst een geheel nieuwe pro blematiek wacht. Wanneer dadelyk de mens niet meer behoeft te werken (Constant: Nieuw-Babylon, Hollenbach: men-o-matic), zal de vrijetijdsbesteding een van de urgentste problemen van de samenleving zijn. Als men het vrijkomen van menselijke energie in goede banen zal kunnen leiden, zal de creativiteit van de massa een zogenaamde artis tieke uitlaat krijgen. Er zyn reeds veel beeldende kunstenaars die men als voorlopers van deze vrijetydsbesteders kan beschouwen. Zij houden zich bezig met zaken die volmaakt zinloos zijn. Afgezien van het feit dat er betere en snellere technieken zijn om tot het gewenste doel te geraken, is schilderen op zich een zeer ouderwetse bezigheid. Wij reizen tenslotte ook niet met een postkoets of een trekschuit. Deze post koets wordt nu door een geestelijke striptease langzaam aan de wilde ko nijnen overgeleverd. Zij tieren welig bin nen het vermolmde hout en scheppen met hun vegetarische bekjes een situatie die een zeer gezond kultureeel klimaat moet betekenen. In een soort sociale kramp regelen zij de toekomstige weg van de horde. Maar zij zijn zlbh nau welijks bewust dat zij zelf en met hen het merendeel van de kunstenaars reeds het .stempel van de horde dragen. Zij bouwen aan de toekomst van kunst, maar hun belangrijkste kwali teit is het scheppen van een enorme doe- het-zelf toestand. Daar zit natuurlijk een charmante kant aan, maar ik kan niet nalaten er doodziek van te worden. Con stant heeft natuurlijk gelijk: zijn nieuwe stad is om kopje te duikelen. Dat is veel aardiger dan het vervaardigen van kunstwerken, en masse door de massa. Het lijkt mij zelfs veel grappiger, wan neer die toekomstige niet-werkende mens zich gaat bezig houden met het determineren van paddestoelen. Een tentoonstelling als „Taal en Te ken" in het Haags Gemeentemuseum was met al zijn educatieve kwaliteiten een inleiding tot de ondergang. Het was een zeer goede, populair-wetenschappe- lijke cursus voor de toekomstige crea tieve mens. Men behoefde niet eens scherp op te letten om waar te nemen, dat samensteller drs. H. van Haaren in frezen bedoelde: de beeldende kunst heeft zijn tijd gehad. Het ligt ternauwer nood aan de beeldende kunst zelf. Het is het complex van de bijverschijnselen dat de doorslag heeft gegeven. Verf, lin nen kwasten etc. Het is dus de kunste naar duidelijk uit de hand gelopen. Dat komt omdat hij zich meestal afsloot van de sociale ontwikkelingen en de maat schappij liet barsten. Koffiekamer DAAR was natuurlijk iets voor te zeg- gen, want de samenleving heeft zich nooit bar veel aangetrokken van haar kunstenaars. De interesse is een ver schijnsel van de laatste tijd. Nu is het dus afgelopen. Verwacht u niet van mij, dat ik ga opsommen waarom. De redenering zou teveel met sentiment te maken hebben, 1963 einde van de beel dende kunst. Het is in feite waanzin om een jaartal te noemen, maar ik stel het vast omdat ik daar zin m heb Omdat ik dit artikel schrijf en u met. Jakob Zekveld schildert het portret van Johan na ten Hoecke <18851963). 1963 ein de van de beeldende kunst. Het heeft alles met Johanna (de antieke mens die een tijdperk afsluit), nog niets met Ja- k°Ander?feiten die het einde aanduiden: er schijnt eindelijk sprake te zyn van een koffiekamer in museim B<£mans- van Beuningen. Af en toe zie ik stralende museumlieden lopen. Opmerkelijk. Vroe- ger straalden zij niet. Zij de"ke" lijk al aan de koffie. Terecht. Maar wat te doen met Woody van Amen die hele maal geen koffie lust? Of zou er toch nog een Van Amen Corner komen voor bierdrinkers? Voor het meubilair van de ze coffee-room kan men het best bij Uecker gaan kijken. Deze Duitse zero- ist maakt tafels en stoelen, die hij van duizenden spijkers voorziet Vooral voor fakirs zijn het zeer gemakkelijke zitjes. Het is zelfs op dit móment reeds won derlijk! als men ziet dat Martial Raysse en Yves Klein beiden voorlopers van het einde ouderwets geworden zijn. Museumkunst. De ontwikkeling gaat snel De verf heeft de laatste kaart in handen En daarna? Sinterklaas is jari„ geweest. Hij gaf het volk verf en kwas ten. En dan moet je eens opletten. Bin nenkort rukken de amateurs op AUes ligt in de poeier. Tenslotte komt er (ge lukkig) een pronunciamento. De Neder landse Kunststichting neemt het staats gezag in handen. Drs. Herman Swart wordt president, Gustave Premier, Woo dy minister voor Cultuur, Alam Teister krijgt kerkelijke aangelegenheden, Fi- cheroux wordt minister voor seksuele hervorming, Ian Pieters financiën, Gust Romijn economie, Henk de Vos scheep vaart, Rinus Peters brandweer. Hans Hollenbach wordt directeur van het Bu reau tot uitgifte van rijvaardigheidsbe wijzen. Hans Verwey president-commis saris van de inmiddels genationaliseerde Nederlandse brouwerijen, Joop van Tijn wordt voorzitter van het Jongeren Vrij willigers Programma en Joop Mekes krijgt een claim op de gehele biljartin dustrie. De regering wordt in een enorm gebouw in Rotterdam gevestigd. Aan de overkant van de straat is slechts één kroeg. Ik word zelf kroegbaas. Het moet tenslotte niet te gek worden. Knipperlicht HET zal u duidelijk zijn geworden, dat één en ander zeer serieus wordt voorbereid. Kijk dus goed om u heen. Het kan elk ogenblik gebeuren. De voor tekenen bedriegen niet. De schilderijen staan al op straat. Herman de kelner: „Een jaar geleden werkte ik in een café aan de Wolphaertsbocht. Het vroor. Avond. Er kwam een man in een col bertjasje binnen. Onder zijn arm een schilderij. Rillend van de kou vroeg hij de barkeeper hoeveel een pils kostte. 60 cent. Geld tellen. Eentje dan. Ik kwam net langs en zei: „Nogal luchtig gekleed voor het jaargetijde, hè". Schil der: „Ach, meneer, ik ben kunstschil der. Wij hebben het niet zo rijk, maar nu zit ik wel mooi in het schip, want ik heb een schilderij in opdracht gemaakt voor iemand hier in de straat. Laat die vent nou een paar dagen de stad uit wezen. Daar sta je dan. Ik woon in Dordrecht, en ik zal u zeggen: ik heb niet eens geld voor de terugreis." Nu zat er toevallig in de hoek een groenteboer zijn vrijgezellenavond te vieren. Dus ik tegen die groenteboer: „Zeg Piet, jij gaat toch trouwen. Heb jij eigenlijk al een schilderij". Paniek, want dat had-ie niet. Zijn vrienden, alle- s denkende en werkende mens. WiJct de Samt-Phalle tekende er een. maal al een beetje in de olie, vonden Springen en buitelen in Constants Nieuw Babyion het ook verschrikkelijk. De hele bende naar de schilder. Schil der uitleggen. „Het stelt een koperen pot voor met bloemen. Kijk, ik ben nog een schilder van de ouwe stempel. U ziet dat de verf al gebarsten is. Ik schilder namelijk altijd met ouwe verven. „Ieder een vond het prachtig. Piet de groente boer- ,Drie tientjes". Schilder: „Me neer, van mijn opdrachtgever had ik ze ven tientje gehad. En al zal ik naar Dordt moeten lopen, voor drie tientjes krijgt u het niet. Dat is mijn kunste naarseer te na". Iedereen ontroerd over zo'n echte artiest. Tenslotte werden ze het eens over vier tientjes. Kunste naar af. Om één uur werd de club buiten de deur gezet. Een van de vrienden van de groenteboer droeg het schilderij. Zij lie pen over de Wolphaertsbocht naar de stoplichten, die om die tijd op oranje knipperlicht staan. Een van de maats kwam op het idee dat het oranje knip perlicht betekende dat je niet mocht oversteken. Zij hebben eerst een kwar tier staan te wachten. Toen kreeg de man met het schilderij een lumineuze in val. Hij hield het doek voor zijn ge zicht rende naar de overkant en sloeg het óver het stoplicht. „Kom maar jon gens, nou ken je het niet meer zien, nou mag het. „Allemaal krom van het lachen de straat over en naar huis. Het schilderij lieten ze hangen. De volgende dag kwam er een A.O.W.- er binnen in het café: „Nou, dat was me een feest met die groenteboer giste ren, hè". Ik: „Ach". A.O.W.-er: „Man, ik woon aan de overkant. Ik heb alles gezien. Ze hebben ook nog een enorme keet gehad met dat schüderij. „Her man: „Welk schilderij?" Oude man: „Nou, dat ouwe schilderij dat ik bij de vuilnisbak gezet had. Dat hebben ze van nacht nog door de stoplichten geslagen." De voortekenen bedriegen niet. Voor hetzelfde (of iets meer) geld was het een Kandinsky geweest. Of een Zekveld. JAN DONIA Einde van de beeldende kunst. De schilder Mon Wolters laat zijn crouto haar tong uitsteken Bijna veertig jaar is de K.S.V. Schut tevaer bezig geweest met het nieuwe vaarregelement er door te krijgen, en nu is het eindelijk zover. Er is een groot aantal wijzigingen aangebracht, die zonder twijfel belangrijk zijn. Voor- schelde. België weigerde namelijk me dewerking te verlenen aan het nieuwe. Dit zal veel nadelen opleveren voor de vaart op deze rivier in verband met de havens Antwerpen en Gent. Het nieuwe reglement is dus van toe- al voor de watersport is het volgende passing op aUe Nederlandse birmenwate- van belang: kleine schepen moeten ren uitgezonderd die, waar het Politie- - reglement of het zeeaanvaringsreglement van belang: kleine schepen voortaan voor de grote wijken. Onder kleine schepen worden verstaan vaar tuigen tot 15 ton. Verder is het regie van toepassing is. ORGELCONCERTEN Orgelbespeling in de Laurenskerk op vrijdag 10 december om 12.45 uur door André Verwoerd. Zaterdag 11 december in dezelfde kerk, 8.15 uur, orgelconcert door Bernard Bar- telink. De organist Feike Asma geeft een con cert in de Wilhelminakerk aan de Oran jeboomstraat op zaterdag 11 december TVe benedenbuurman was er kapot van: de ruit en de vitrage ook, maar dat was allemaal nog niet zo erg als die dagelijkse burenruzie tus sen zijn vrouw en bovenbuurman. Waar het nou precies om ging bij die ruzies werd niemand in de rechtzaal duidelijk: „Dat prentenboek moet zich koest houdenriep bovenbuurman gesmoord; „anders sta ik niet voor mezelf in". Nu deed zich het geval voor, dat bo venbuur al eerder niet voor zichzelf instond. Dat was toen hij in een vlaag van drift buurvrouws' vuilnisbakken door het keukenraam en bovenlicht naar binnen smeet wegens ergenis en pijn over het getreiter van de bene denbuur. „Hoe k riep de officier kunnen maken' Bovenbuur haalde de schouders op; „daar denk je op zulke momenten niet aan, edelachtbareen wat dat idee betreft", hij haalde even adem, „nou ja die dingen stonden op de gang voor het grijpen". De president knik te: „idee stond op de gang",'noteerde de griffier, terwijl de president het voorhoofd fronste en zei, dat er altijd iets moest gebeuren voor het rustig werd. „Maar het is zijn schuld", riep de bovenbuurman uit, „als dat prenten boek zich ingehouden had was er niets gebeurd". Het prentenboek keek ver schrikt op. „Dat is pure belediging", zei de president, „nu kan ik ook nog proces verbaal tegen u laten opmaken wegens deze belediging". Maar buurman-prentenboek schud de het hoofd: „Hoeft niet edelachtbare. Als ik die ruit en de vitrage maar vergoed krijg. Edelachtbare knikte, „Ik geloof dat er van beide kanten schuld bestaat", onderbrak hij bene denbuurman. „Jullie verdragen el kaar nu eenmaal niet, met het gevolg dat bij een hoge straf de ruzie weer oplaait. Bovenbuurman trok de schouders op: „Ze moeten mijn vrouw met rust laten en daarmee uit!" Benedenbuur man wilde de zaak laten voor wat hij was. Met inbegrip van schadevergoe ding voor keukenraam, vitrage en vloerbedekking zou hij overwegen de vuilnisbakken elders onder te bren gen en de vrouw van bovenbuurman te negeren. Waarop edelachtbare bo venbuurman veroordeelde tot een boe te van f 40,- plus tien dagen met 2 jaar proeftijd. ..„en of bovenbuur man de schade vóór januari 1966 wil de betalen, anders moest hij tien da gen zitten. Waarop bovenbuurman hijgend en snuivend de zaal verliet op weg naar i nieuw idee..! Ook een zaak van bruut geweld was het epos van de 20-jarige sloper die van mening was net zo sterk te zijn als Anton Geesfnk. Teneinde de daad bij het woord te voegen greep hij de trapleuning in het portaal van de woning van zijn verloofde en rukte het geheel met een imposant gemak van de muur. Trieste noot in dit epos was de af wezigheid van zijn beminde die der halve het machtsvertoon van haar reus van horen zeggen vernam. Om het geheel in stijl van kracht en over moed, den sterken eigen, af te ron den trok de jongeman een mes om een buurman, die tegen het verwijde ren van de trapleuning protesteerde, te bedreigen. geman knikte: „ik drink de laatste tijd nogal veel, edelachtbare. Ik zal het wel geroepen hebben.." „En het is toch zo'n aardige, rustige jongen", onderbrak zijn raadsman, „als hij niet drinkt is hij de kalmte zelf.." „En toch is hij de schrik van de buurt", zei de officier vinnig en hij eiste zes maanden gevangenisstraf omdat hij ook nog een brommer ge stolen had. Waarna de president de tenlastelegging nogeens van alle kan ten bekeek en het geheel afrondde op twintig weken gevangenisstraf met aftrek en onder toezichtstelling van het Leger des Heils. YERWARMINGSPROBLEMEN Vraag informatie o Volautomatische mobiele Heteluchtapparaten bij Technische Handelsonderneming Volkomen veilig: afscheiding van gas en hete Richt, automatische beveiliging. Vraag demonstratie of documentatie over verkoop of verhuur bij: Technisch Bureau COR VELDHOEN, Wilhelminakade 2, Rotterdam Telefoon 17 05 22, afd. heaters. r Nederland: N.V. Lnck- Lonnekerbrugstraat 107, Enschede, Telefoon 05420—10350. past. Een andere wijziging, die geharrewar zal voorkomen is het onderscheid dat voortaan gemaakt wordt tussen hoofd en nevenvaaryvatèrs. Nevenvaarwaters worden voortaan aangegeven door bord jes, en schepen die daar op varen, moe ten voorrang verlenen aan schepen die zich op de hoofdvaarwaters bevinden. De geschilpunten die schippers hadden in verband met de Koningshaven en de Nieuwe Maas in Rotterdam zijn hiermee dan ook uit de wereld. Een ander punt is, dat voortaan op de IJssel en Maas baksboordswal gevaren mag worden. De ze wijziging is toegepast in verband met de stroming op deze rivieren. De term „goed zeemanschap" is nu op het hele reglement van toepassing m te genstelling tot eerst, toen het maar op enkele punten sloeg. Dit betekent dat de schipper van de bepalingen moet afwij ken als de omstandigheden dit eisen. De schipper kan zelfs een boete krijgen ais jje hamer cue enige xija gen- hij dit niet doet. In het nieuwe vaarre- dracht gaf tot het opstellen van glement is geen rekening gehouden met port aangaande het hotelwezen de nieuwe vaartechnieken van de laatste hodnn* nm He mneeliil jaren Het oude dateert uit 1926 en ver valt nu dus, behalve voor de Wester- In de deze week gehouden vergadering van de Kamer van Koophandel is door haar voorzitter Ir. J. van den Berg mee gedeeld, dat een „nota" door de burge meester Is toegezegd over de resultaten van het onderzoek over het Ahoyhal vraagstuk. Het standpunt van de Kamer in deze is, dat zij de vestiging van een medische faculteit in Rotterdam toejuicht, maar dat zij een eventueel „luchtledig" op tentoonstellingsgebied zou betreuren. Het bestuur van de Kamer zal aan het ge- haar medewerking zal verlenen, wacht wordt nu op de nota. waarmede zij haast gewenst acht. tenflats. Dit hotel-gami kan 'n welkome aanvulling vormen van het aantal lo geerbedden in Rotterdam tijdens het terdam, besloot c overwegen van dt tel-garni bij dt bouw vtn enkel# atuden- ten het stadscentrum. Op verzoek van het college van B. en W. zal de K.v.K. advies verlenen bij het verstrekken van parkeerpenningen door winkeliers, zoals dit door de Ver eniging „Winkelpromenade Lijnbaan" Aan B. en W. werd voorts ter kennis gebracht dat de Kamer géén vaste koers k?n uitstippelen inzake het winkelslui tingsprobleem. De verenigingen in de betrokken branches liepen daarvoor te veel uiteen. Aanbevolen wordt met na me voor de kapperszaken nog enig ge duld te hebben. Zoals men weet staar, de centrumzaken vrijwel tegengesteld aan de verlangens van de kappers bui- WAR p£NK OF ZÜLKB MomtiTEH NIET AAN Zwaveltanker in H.I. Ambacht te water lada-Harrold, echtgenote van de direc teur Verkoop van Shell Nederland Che mie N.V. Dit 1550 ton metende motorvracht schip, dat de naam „Trisulca" zal dra gen, is een naar Nederlands ontwerp ge bouwd vaartuig, dat speciaal is ingericht voor het vervoer van vloeibare zwavel op de binnenwateren. De opdrachtgevers, de tankrederij Zwaans-Van den Heuvel N.V. te Dor drecht, zullen deze zwaveltanker op 17 januari 1966 tijdens een officiële proef vaart van de werf overnemen, waarna het in charter zal varen voor Shell Ne derland Chemie N.V. De „Trisulca" is het 22e en tevens grootste schip van Zwaans-Van den Heuvel N.V. Nadat in mei de opdracht werd gege ven aan scheepswerf Jonker Stans N.V., volgden twee maanden van inten sieve voorbereiding, waarbij proeven werden genomen door de Technische Ho geschool te Eindhoven en het lijnenplan werd samengesteld in samenwerking met het Scheepsbouwkundig Proefstation te Wageningen. Het schip werd vervolgens in de zeer korte tijd van 5 maanden ge bouwd. De losse ingebouwde ladingtanks met een capaciteit van 1200 ton vloeibare zwavel zijn rondom geheel geïsoleerd, met 150 mm estasillan en F 57 en afge dekt met gegalvaniseerde plaat. Ook de onderzijde van het trunkdek is ter voor koming van condenswater geïsoleerd met hetzelfde materiaal ter dikte van 50 mm. De tanks zijn voorzien van verwar- mingsspiralen om de zwavel op een con stante temperatuur van 135 graden C te kunnen houden. De ketelinstallatie is m het voorschip opgesteld; het verwar- mingsmediüm is thermische olie. Amerikaans negergezelschap brengt „The prodigal son" Een Amerikaans negergezelschap heeft, zoals bekend, in begin 1963 een nachtvoorstelling gegeven van de gospel show „Black Nativity". Hetzelfde gezel schap met als gaste de zangeres Marion Williams, zal nu op vrijdag 17 en zater dag 18 december een nachtvoorstelling geven in het Luxor Theater. Zij brengen dan „The prodigal son".

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1965 | | pagina 14