Als ik kiezen moest nam ik de 2e suite van Bach Mary Poppins Mark Terry and the Oscar Peterson trio Career Girls: Peter Nero Frank Sinatra 50 jaar Even uitluisteren RADIO LEO Dankers bracht twee fraaie langspelers Art Blakey and the Jazz Messengers RADIO LEO Wiener G'schichten Alexander DE HAVEIM LOODS DONDERDAG 30 DECEMBER 1965. De laatste akkoorden van lij Kent u Mary Poppins? Ach, u heeft zeker gehoord van deze to verende kinderjuffrouw, die haar pupillen de dolste avonturen laat beleven. Mary Poppins is de hoofd figuur in de gelijknamige musical die nu onder supervisie van Walt Disney is verfilmd. Een film met originele vondsten en knappe tru cages en tevens een ideale combi natie van teken- en speelfilm. Cen trale figuur is Julie Andrews als Mary Poppins een grandioze crea tie van deze rasartiste, die ook in de musical score van „My fair Lady" en „Sound of Music" excel leerde. Dan de ons allen welbekende Dick van Dyke als Bert. een kos telijke rol en verder ontmoet u nog Glynis Johns en de zeer En gelse David Tomlinson. Deze ver filmde musical bevat ook een groot aantal heel plezierige melo dieën, waarvan er enkele al we reldvermaard werden. Hartver- overende songs, die u in vele ver schillende versies via radio, TV of grammofoonplaat al bekend zijn, zonder dat u wist dat ze af komstig waren uit de musical „Mary Poppins". Wat denkt u bij voorbeeld van een voor Neder landse tongen absoluut onuit spreekbare titel „Supercalifragilis- tecexpialidocius", een hartverwar mend en geestig lied, of ,,A spoon ful of sugar", „Chim chim cheree" „Feed the Birds" „Jolly Holli- day" e.a. Stuk voor stuk heerlijke melodieën. Al deze bekende songs zijn te vinden op een. HMV 30 cm langspeelplaat, die de originele muziek van de filmgeluidsband be vat. Een „must" is deze plaat, want wie de film gezien heeft, zal absoluut de plaat ook willen heb ben. Dat bewijzen.de verkoopcij fers o.a. in Groot Brittanhië en de Verenigde Staten wel, waar deze soundtrack LP maanden bij de toplangspelers behoort! De film is sinds vorige week in roula tie, dus u weet het reserveer enige onbezorgde uren en ook de plaat. (His Master's Voice CLP 1794). ..Als ik maar één plaat kiezen mocht nam ik de tweede suite van Bach". Na lang nadenken weet de heer R. D. de Graaf, chef afdeling grammofoonplaten van Radio Leo (Vieram- bachtsstraat 29-35) het antwoord. Hier werkt hij al ruim vier jaar in de grote, in allerlei verschillende stands onder verdeelde, grammofoonplateniafdeling. Hij is het die deze week zijn visie zal geven over de hieronder genoemde gram mofoonplaten. „Dit werk is tevens mijn liefheb berij", zegt deze 37-jarige Rotter dammer, „ik kon vroeger al niet van de platenspeler van mijn broer afblijven en heb daar meni ge ruzie voor overgehad. Nu is die liefhebberij al elf jaar een full time job geworden en wat is fijner dan je hobby in je werk terug te Trea Dobbs op Decca AT 10180 zingt „Marmer-steen en staal vergaan" en „Ik dacht dat ik je meisje was". Voor mij hoeft ze dat niet allemaal te doen, maar er zullen zeker liefhebbers/fans ge noeg zijn die ook dit plaatje van onze Trea willen bezitten. En dan... Philips JF 327948 en PE 423322 uit „een avond met Wim Sonneveld" met respectievelijk de nummers „Nikkelen Nelis" en „Ome Thijs"; „Kroketten" en „Dag, man achter het loket". Hier is een rasartiest aan het woord. Mocht u zijn laatste televi sie-optreden ook niet zo geslaagd gevonden hebben, dan tóch deze plaatjes maar aanschaffen want ze zijn enig! Rita Reys met „Yesterday" en „Little Boat" op Philips JF 327938. Een fantastische interpretatie van het overbekende „Yesterday", maar dan op de geheel eigen wij ze van Rita. Een plaatje om te bezitten! Louis Armstrong speelt en zingt (of hij het nooit opgeeft) op Mercury MCF 127222 „The circle of your arms" en „Short but sweet"! Alweer van die songs die het blijven doen. Ze dwingen tot beweging en swingen heerlijk. Karin Kent Decca AT 10181 „Als ik je zie" en „In de mist". Een welkome aanvulling voor de discotheek van liefhebber/fan. The Moody Blues Decca F 12266 „You don't" en „Everyday" Liefhebbers Van de beat opgelet. Fijn plaatje. vinden? Daarbij wordt ik hier goed geassisteerd door vier men sen (tijdens de weekends loopt dit op tot tien assistenten) en dat mag ook wel want we hebben het ra zend druk, waarbij ook nog komt dat de gehele grammofoonplatenin- koop in mijn handen is. Daarnaast heb ik,bij verschillende grammo foonplatenmaatschappijen een adviserende taak. Je moet in zo'n functie natuurlijk duizenden songs aanhoren en daarbij zit heel wat van mindere kwaliteit. Naast de persoonlijke smaak komt echter ook het commerciële om de hoek gluren. Een plaatje dat ik afschu welijk vind kan een enorm ver koopsucces zijn. Mijn smaak is breed opgezet maar sluit aan op klassieke muziek; naar Mozart heb ik bijvoorbeeld 'n onlesbare dorst. Als ik na mijn werk thuis kom zal ik het eerste uur zeker niet naar de platenspeler lopen, maar ik draai mijn serie platen (nog wat 78-toeren en een honderdtal lang- spelers) regelmatig. Na zo'n hele dag vol muziek kom ik echt niet met toeterende oren thuis. Het meeste gaat langs je heen, dat is een routinezaak geworden. Als je in mijn vak al te geroutineerd wordt dan loopt het ook mis. Dan ga je de hele berg muziek yer- Klinkend platennieuws BIJ Hebt u dinsdag j.l. ook weer genoten van de T.V.-reprise van TOON HER MANS met zijn laatste ONE MAN SHOW Hoogtepunten uit deze show op een 30 cm. langspeel- ij g jq MARY POPPINS. Opnamen van de geluidsband van deze film met Julie Andrews, Dick van Dyke etc., 30 cm. L.P. 18.50 THE SOUND OF MUSIC. Opnamen van de geluidsband van de gelijk namige film met o.a. Julie Andrews. 16.90 In fraai album DEK ZIGEUNERBARON (Johan Strauss). Uitvoering zoals de T.V.- uitzending van hedenavond, dus met Erszebeth Hazy, Rudolf Schock, Ben- no Kusche e.a. Hoogtepunten 30 c.m. L.P. 16,50. Complete versie. 2 platen in album 33, Hervé Vilard, Succes de France op Mercury MCF 154072 met „J'ai «nvie" en „Fais la Rirel'. Fijn plaatje! Dave Berry „I'm gonna take You there" en „Just don't know" op Decca F 12258. Liefhebbers be hoeven niets meer te weten. Lucille Star „Chante encore cans la nuit" en „La ronde de 1*amour" (Fix 3163 London). Stem en stemming op één plaat. En dan Fontana met HET „Ik heb geeh zin om op te staan" en „Alleen op het kerkhof". Plaats maken voor nieuwe bewonderaars van een Hollandse groep met een „protestsong,, (ik heb geen zin om op te staan). Goed gebracht, vinden hun weg. Heerlijk duurt het langst" op langspeelplaat (Philips PL 12703). Zij die deze musical ge zien hebben willen zeker ook deze perfecte uitvoering op de plaat be zitten. Je haalt alle stemmen er weer uit met vooral Connie Stuart en André v.d. Heuvel voorop. Luis ter een uurtje en beleef opnieuw deze heerlijke muziek en tekst (van Annie). vlakken en ken je de plaat alleen aan zijn nummertje. Dat kan een tijd goed gaan, maar dan komt het ogenblik dat je er volkomen naast zit. De liefhebberij staat in dit vak voorop met daarnaast een open oog voor de wensen van het publiek. Service is hier geen duur woord, wij geven het en praten iemand zijn keus niet af. Krijgen wij echter iemand die bijvoorbeeld een vioolconcert vraagt, dan kun je natuurlijk proberen de smaak te peilen en iets goeds te verkopen. Het is heerlijk als dan juist diè klanten terugkomen om weer een plaatje te kopen. Het verrassings element blijft de publieke smaak. Het komt soms voor dat alle advi seurs, technici, e.a. opgetogen zijn en dan blijft het publiek weg. Een andere keer denken wij aan een middelmatig plaatje en dan blijkt het een topper te zijn". Tenslotte vroegen wij de heer D^ Graaf naar: Donovan; Wat hij doet is een mode. Protestsongs zijn „in". Het is echter een serieuze kandidaat die er zeker het beste van maakt". Count Basie: „Vreselijk goed. Er zijn weinig Amerikaanse orkesten (big bands) die zich handhaven. Dit orkest blijft produceren en le vert daarbij knap werk. Een nieuwe plaat van het Oscar Peterson trio (Mercury 125947 MCL) met als gastsolist trompet tist Clark Terry, Niet zo'n vreem de combinatie, want in het verle den heeft Oscar Peterson tijdens Norman Granz' „Jazz at the Phil harmonic" tournée's met diverse solisten als Illinois Jacquet, Ben Webster. Coleman Hawkins inte ressante sessions gegeven. Het ge halte van deze plaat is niet slecht, want Clark Terry, afwisselend trompet en fluegelhoom spelend, blaast geïnspireerde soli. Fijn re laxed gespeeld, maar geen zoeker naar nieuwe wegen. Het lijkt haast overbodig te zeggen, maar het spel van Oscar' Peterson is weer van grote klasse.bassist Ray Brown stuwt weer onweerstaanbaar (wat een grandioze bassist is Ray Brown toch eigenlijk) en slagwerker Ed Thigpen sluit zich hier zeer goed bij aan. Deze combinatie weer staat de tand des tijds grandioos, het vernieuwt zich hoegenaamd niet, maar het werk van deze men sen blijft boeien. Kortom. het zwaartepunt van deze LP ligt bij het Peterson Trio, hoe-verdienste lijk en geïnspireerd Clark Terry ook speelt. Naar mijn smaak zijn de hoogtepunten van deze LP Onze hoed gaat af voor twee fij ne platen van Dankers. Beide zijn een logisch vervolg op eerder uit gegeven EP-tjes, die ons destijds reeds troffen als zeer geslaagde opnamen. De ene is een fraaie opname van de begaafde Rotterdamse pi anist Bram Boelee. Deze blijkt een grote affiniteit te hebben voor het werk van Chopin. Men moet beslist kennis maken met dit prachtige spel. nu eens onweer staanbaar stuwend en dan weer romantisch en teder. Tien van de mooiste werken van de componist, waaronder etudes, berceuse, ma zurka, scherzo wals en polonaise, zullen groot luistergenoegen ver schaffen. En dat voor f 6,95 On ze hoed gaat wéér af. De tweede is de Party Music- plaat van het Roy Dennis Combo. Het is een bijzonder plezierig "mu ziekje, dat maar liefst 28 „top pers" uit de internationale lichte muziek in zich verenigt. De grote muzikaliteit van dit combo brengt met brille en raffinement de meest uiteenlopende nummers, w.o. Ma ria Elena, Yesterday, The Birds and the Bees, La Mamma, Zor- ba's dance, II Silenzio enzovoorts. Zeer aanbevolen. Ook deze voor de onbegrijpelijk lage prijs van f 6.95. „Squeaky's Blues" „Blues for Smedley" en het in langzaam tem-, po gespeelde, fraai voorgedragen „They didn't believe me". Minste bijdragen „Mumbles" en „Incohe rent Blues", twee. bijdragen in clowneske stijl a la Dizzy Gilles-, pie's vocal, voor sommigen mis schien het einde voor mij hoeft het niet. Dit is echter het enige negatieve wat ik op deze plaat kan zeggen. Verder is het fijne ont spannen jazz op deze Mércury Zo op het eerste gezicht lijkt dit een heel interessante affaire met grote namen als Blakey, Lee, Morgan, Freddie Hubbard, Curtis Fuller etc. De hooggestemde ver wachtingen worden echter bij het afspelen van deze LP bepaald niet ingelost. De nummers uit deze voor mij nog onbekende musical „Golden Boy" zijn niet het meest geschikte materiaal vóór jazz en er wordt wel knap, maar weinig geïnspireerd gespeeld. Soms zelfs; met effecten, die sterke verwant schap vertonen met Mulligan's. Tentette van ca.. 15 jaar geleden of met klankkleur die af en toe. doet denken aan de Ellington band. Het loopt wel wat heel erg machi naal en met bepaalde maniertjes,, kortom er wordt precisieus gemu siceerd, maar met jazz heeft het weinig te maken. De nummtrs „Yes I can" en „Lorna's here" hebben mij nog het meest kunnen boeien en zou ik- gedeeltelijk willen uitsluiten van' bovengenoemde bedenkingen. Als geheel is deze plaat mij echter niet meegevallen (Colpix Records PC X027) .- Leo Fuld op Elite Speciaal A 455 met „Walking in New York" en „Vaak droom ik van een Hol lands Kerstfeest". Wat een heer lijke stem! Een stem om herinne ringen op te roepen. En dat doet Leo! Hij heeft heimwee en laat dit duidelijk weten met zijn Walking in New York. Maar hij wekt ook uw herinnering op, probeer het plaatje maar! The Rolling Stones Decca SDE 7503 „She said Yeah", „Gotta get away", „Talkin bout You" en The •inger not the song". Ze rollen er weer uit! De ene song na de ande re en de platen rollen mee. Wij be hoeven voor The Rolling Stones geen lans te breken, zij breken zelf alles! Vierambachtsstraat 29-35 Telefoon 256700 Rotterdam „Unvollendete" in „Easy to love", of naar de De Falla intro bij „Out of this world", naar de sterk aan Fats Waller en Frankie Carle ver wante stijl in „I'm gonna sit right down", het Weense wals-motief in „I could have danced all night", the Latin-american visie op een andere „My fair lady" melodie „Show me". Rest mij tevens een pluim op de denkbeeldige hoed van dirigent Irwin Kostal te ste ken, die voor een uitstekende ba- Er ligt tussen zijn „Nancy"-uit voering en zijn 50e verjaardag een wereld vol afwisseling, een wereld vol spanning, tragische ogenblik ken en ook vele perioden van groot optimisme. Sinatra is meer dan een zanger. Hij is voor velen van ons een symbool, e^n legende, die onver brekelijk is verbonden bij het betere genre in de lichte muziek. Dit jaar is Sinatra 50 jaar ge worden en ook in dit jaar geeft Sinatra 25 jaar ons allen z ij n moment, op de plaat vastgelegd. Wij zeiden u reeds, tussen „Nancy" 'en „Dear Heart" ligt een wereld vol afwisseling, in deze periode is Sinatra gerijpt tot een zanger van het grootste formaat, nadat hij aan vankelijk met zijn weekachtig ge zang slechts de teenagers kon be hagen. Nu is hij dé persoonlijkheid en meer dan „The Voice". Al zijn langspeelplaten zijn on der zijn eigen merk „Reprise" vastgelegd met prachtige bege leiding. Mluziek .die swingt met Count Basie, die tintelt met Nelson Riddle en die die swingt met Count Basie, die tintelt met Nelson Riddle en die treurt met Gordon Jenkins. Maar in al deze gevallen staat hier de artiest Sinatra als een grootse fi guur, verheven boven de doorsnee van het heden, die maar al te vaak weet door te dringen in de aller hoogste regionen van de popula riteit. Voor ons blijft de keuze niet moeilijk. Veel succes Sinatra, en nog heel veel langspeelplaten voor de toekomst! Vindt u het ook zo leuk te luis- - teren naar een plaat met gezelli ge sappige Weense liedjes? Het is eigenlijk vreemd dat vele van de ze Weense liedjes, die een respec tabele leeftijd hebben en uit een reeds ver voorbije tijd stammen, nog steeds in trek zijn. Men sug gereert wel, dat operette etc. een afgedane zaak zou zijn, overdre ven romantisch gedoe en zo. Maar de feiten liggen echt anders. Ope retteplaten met goede solisten doen het uitstekend en vormen een lu cratief onderdeel van het program ma van enkele platenmaatschap pijen. Operette op TV is niet al leen hier in Nederland een graag gezien onderdeel, de kijkdichtheid van dit soort programma's is be paald opvallend. Waaruit blijkt dat wij toch wel wat romantiek kun nen gebruiken. Wat voor operette geldt, gaat ook op voor die beken de Weense wijsjes voor sfeer en gemoedelijkheid. Wat een ont vangst kreeg Peter Alexander bijv. niet met zijn Polydor LP „Wiener Spaziergange" een kos telijke plaat die zijn weg dan ook naar vele kopers vond. En hier is dan het logisch gevolg, een twee de LP van Peter Alexander „Wie ner G'schichten" op het Ariola la bel. En ook deze plaat heeft die typisch Weense sfeer die wij er zo graag in terugvinden. Op deze plaat zijn de dialogen tussen de verschillende liedjes weer kostelijk. Peter Alexander doet het in sappig Weens, maar zo dat het voor een niet Wener te vol gen is en hoe hij de liedjes brengt! Hij laat zich gelden als een waar dige en moderne opvolger van spe cialisten op dit terrein als Erich Kunz én Julius Patzak. Vijftien „Wiener Lieder", waaronder heel bekende als „Ich musz wieder ein- mal in Grinzing sein", „Frühling in Wien", „Ich weiss auf der Wie den ein kleines Hotel", „Das muss eiri Stück von Himmel sein" e.v.a. Een plaat, die echt zijn weg zal vinden, want Pieter Alexander - is hier onweerstaanbaar. En ach, het is tevens gezond tegenwicht tegerf beat en protestsongs, deze „Wie ner G'schichten"! (738731U) Mogen wij u voorstellen aan een tovenaar van de achtentach tig zwart-witte toetsen.Peter Ne ro! Een grandioze pianist zelfs in de Verenigde Staten een unieke fi guur door zijn fenomenale spel, zijn briljante techniek en zijn on uitputtelijke ideeënrijkdom. Deze verrassende invallen maken Peter Nero als pianist dubbel interes sant, want hij goochelt met melo dieën en tempi en maakt er po pulair gezegd fraai vlechtwerk van. Deze pianist mochten wij hier te lande voor het eerst be luisteren en zien tijdens het Grand Gala du Disque 1964 (niet te ver warren met de tienerinstuif van 1965). Peter Nero is toen eigenlijk door het Nederlandse publiek ont dekt. Het doet ons dan ook genoe gen dat hij in januari a.s. weer hier te lande zal concerteren, o.a. voor radio en t.v. De bewuste plaat van Peter Nero die wij bij u wil len introduceren is „Career Girls" (RCA LS P3313) een muzikaal eer- betoon aan diverse vrouwelijke be roepen: huisvrouwen, verpleeg sters, actrices, secretaressen, fo tomodellen, zakenvrouwen, telefo nistes etc. Deze plaat is evenals de reeds eerder verkrijgbare pla ten van Peter Nero, entertainment van hoge klasse, een plaat waar je naar móét luisteren! Hoor het ge goochel met thema's uit Schuberts Naar aanleiding van de komst van Peter Nero in januari a.s. brengt R.C.A. dan een nieuwe LP uit, geheel gewijd aan composities van George Gershwin. Peter Nero wordt op deze plaat begeleid door the Boston Pops Orchestra o.l.v. Arthur Fiedler en deze combinatie tovert u een aantal muzikale ge beurtenissen voor ogen, die eigen lijk adembenemend is. Vondsten aan de lopende band en nooit te voren heb ik het piano-fenomeen Peter Nero beter in actie gehoord. Hoogtepunten van deze LP „I got Rhythm", „The man I love" en een briljante vertolking van „Rhapsody in Blue" Liefhebbers van pianomuziek die meer wensen dan alleen maar wat achtergrondmuziek hier is een naam om te onthouden, Peter

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1965 | | pagina 8