1
ZOVEEL HOOFDEN Q O
ZOVEEL ZINSNEDEN -
Jaap Valkhoff verwisselde
de tapkast voor de bühne
Het licht vóór zon en maan
J. B. Berman; een halve
eeuw in bioscoopbedrijf
Blokkeer DES-Juliana
halverwege gestaakt
Damclub Schiedam
houdt kampioenschap
..G iü FÜBKUAKl 1966
"SLOME JAPIE"EEN ROTTERDAMSE RAS-ARTIEST
i accordeonist,
an een nacht
club te verwisselen voor het toneel. De „Oase" blijft gewoon doordraaien onder
leiding van zijn broer, Arie Valkhoff. Jaap werd „Slome Japie" die onder deze
naam nu ai bijna een jaar grote triomfen viert door heel Nederland.
Het is natuurlijk niet voor het eerst
dat hij op het toneel staat, het arties-
tenbloed zit er daarvoor te diep in.
Jaap was hoe ongelofelijk dit ook klinkt
drie jaar toen hij al op de accordeon
speelde. Hij was 9 jaar toen hij met
zijn drie jaar ouder zusje al optrad
voor bruiloften en partijen. Hij werd
geboren in de Hendrikstraat in Croos-
wijk en zijn populariteit was allang een
feit. voordat hij ongeveer twaalf jaar
geleden in het Horeca-vak stapte.
Nu is het dus „Slome Japie" gewor
den. de schuchtere toneelfiguur die niet
tegen de vrouw opgewassen is. Het is
een uitgebalanceerd nummer van vijf
tien. minuten dat het op een feestavond
fantastisch doet. gezien de resultaten.
Daarnaast treedt hij dan in hetzelfde
programma nog een keer op als Jaap
Valkhoff die op unieke manier met zijn
accordeon manipuleert en die met zijn
trefzekere, meestal eigen teksten, het
publiek weet te amuseren. De man die
iri zijn muzikale leven ruim tweehon
derd liedjes componeerde waarvan min
stens 100 platen verschenen, die in een
album van Basart Amsterdam voorko
men in een lijst van 100 wereldmelo
dieën, staat nu op het toneel.
Hij was de maker van het over de
gehele wereld beroemde „Diep in mijn
hart" en nog zovele andere grote num
mers en schlagers. Nu is hij met goe
de contracten verbonden aan het Johnny
Hoes-concern en componeert hij aan
de lopende band. Vooral zijn teksten
zijn zeer gewild en hebben een geheel
eigen stijl. Soms erg gedurfd, maar tref
zeker geparenteerd aan de harteklop
van een wereldhavenstad. Liedjes als:
Ik heb m'n hart op Katendrecht verlo
ren" en „Jojo" worden overal verkocht,
rr.aar in onze eigen stad kent men het
chauvinistisch werk van Jaap beter en
is zijn plaat volkomen „in". Zij worden
op de markt gebracht onder het merk
„Ojee" dat op zichzelf al een bewijs is
van het ondeugende karakter van het
werk.
„Het had allemaal zo anders kunnen
gaan", zegt Jaap Valkhoff in zijn ge
zellige woning aan de Mathenesserweg
111, „wat bijna niemand weet bijvoor
beeld, is dat ik van mijn 18e tot mijn
veertigste jaar tenorsax en klarinet ge
speeld heb. Het is verder alweer 14 jaar
geleden dat ik met Accordeola ophield,
maar het waren andere, grote contrac
ten die mijn leven ingrijpend hadden
kunnen veranderen". Ik was 14 jaar
toen ik een halfjaars contract kreeg,
om met een Belgisch orkest naar Ame
rika te gaan
Dajos Bela
WurliTzer
ïl Prijzen
1.145.
HUUR
met recht van koop O C m
v.a. m
zondereerste storting
Demonstraties
van de modellen 1966
te Rotterdam
dag van 10 tot 4 uur door
onze Wurlitzer-organist Joop
Walvis.
Bij aanschaffing van een
orgel 3 MAANDEN GRATIS
ONDERRICHT.
Enorme sortering
PIANO'S
Prijzen vanaf 675.-
HUUR
zondereerste storting
Letwel:
hoge inruilwaarde
voor Uw ouda PIANO of ORGEL.
Vraag folder» en Inlichtingen
over de nieuwe serie 1988 btl
de Wurlltzer-lmporteur:
had toen net verkering met wat nu de
moeder van mijn kinderen is en ik zag
n>emand staan. Die man bood me een,
naar de maatstaven van die tijd gere
kend, enorm contract. Vrije overtocht
naar Amerika heen en terug plus 40,-
per dag voor tweemaal tien minuten op
treden en dat in 1933! Man, man, als ik
het eens over moest doen, trouwde ik
mijn meisje en ging samen met haar
een half jaar werken om een klein bur
germanskapitaaltje te verdienen. Maar
:k zag alleen haar en zei glashard nee.
Na de bevrijding kon ik een Canadees
contract verwerven en toen kon ik niet
voor vrouw en kinderen. Zo ging het
door. O. wacht eens even, in 1938 kon ik
met Eddy Oliver, een bekend orkest sa
mengesteld uit Amerikanen en Engelsen,
mee naar Frankrijk. Daar kreeg ik toen
geen werkvergunning voor, trouwens die
Engelsen ook niet, dat was toen een
kleine troost. Maar in 1953, dat was tij
dens „De Paardestal" periode, kreeg ik
een machtige kans om op kosten van
de Braziliaanse regering voor een half
jaar naar dat land te vertrekken. Hun
attaché, professor Manga, benaderde
me, ik heb het niet gedaan. Ik mag me
niet beklagen, maar het zijn natuurlijk
ergens gemiste kansen, ook al draai ik
nu uitstekend, het had zo heel anders
kunnen lopen."
Jaap heeft ook nu nog andere pijlen
op zijn boog. Hij weet altijd wat nieuws
Samen met zijn neef Denny Dukers- ook
al een tekstschrijver treedt hij op on
der de naam de „Binkies". Ook van
deze twee verschenen al plaatopnamen.
Zij zingen en spelen,. Jaap natuurlijk
accordeon en Denny gitaar „Het werk
voor radio en televisie is er de laatste
tijd een beetje uit, maar dat komt van
zelf weer terug", zegt hij nog en dan ver
trekken we. De kanariepiet horen we
nog op de trap, ook al muzikaal, over
peinzen we terwijl wij onze gedachten
laten gaan over Jaap Valkhoff die
„Slome Japie" werd met een paraplu
van 4,--; een hoedje van dezelfde prijs
een duur zwart pak en een niet lopend
zakhorloge voor een prikkie.
Kath. Rotterdams Toneel
viert zevende lustrum
Het Katholiek Rotterdams Toneel be
staat binnenkort 35 jaar. In de loop
van deze tijd heeft de groep honderden
voorstellingen verzorgd voor charitas-
en propagandadoeleinden. Ieder speelsei
zoen introduceert zij nog drie nieuwe to
neelwerken. Het zevende lustrum wordt
gevierd met een eerste' opvoering in Ne
derland van het kluchtige blijspel „Op
heterdaad betrapt" van de Engelse
schrijver Geoffrey Lumsden. De verta
ling is van John W. J. Philipsen en de
regie is in handen van Jan C, Sengers.
Dit geestige spel, waarin o.a. de 14-jari-
ge Rudi Verspeek (leerling van het St.
Franciscus College) één van de hoofdrol
len speelt, wordt thans in Engeland met
groot succes opgevoerd.
Het K.R.T. speelt dit stuk op zater
dag 12 fabruari in Palace. Tot besluit
van de avond wordt er een vastenavond
bal gegeven m.m.v. het kwartet The Mi
xers. Kaarten voor deze avond zijn nog
verkrijgbaar bij de fa. Broeders, Blom-
merd.Iaan 1, tel. 281860 en de fa. Hoek,
le Middellandstraat 82. tel. 234899.
Première Obaldiade
in De Lantaren
De Toneelgroep Studio geeft op zater
dag 12 februari in De Lantaren de Rot
terdamse première van Obaladiade, vier
impromptu's vein Retné de Obaldia on
der regie van Johan Greter. met Laudi
Nijhoff, Liesbeth Struppert, Elsje Scher-
jon, Lex Goudsmit en Bram van der
Vlugt. De avond begint om kwart over
acht.
Maquette doortrekking lijn 5
te zien in „Het Open Boek"
In het gemeentelijk voorlichtingscen
trum „Het Open Boek" aan het Kruis
plein is te zien waartoe de raad beslo
ten heeft: de doortrekking op viaduct
van lijn 5 naar Schiebroek. Er is een
maquette opgesteld van de situatie zo
als die straks wordt uitgevoerd. Verder
zijn er kaarten waarop het nieuwe tra
ject wordt aangegeven en impressies
van een tekenaar od de nieuwe toestand.
Voor de bewoners van Schiebroek voor
al, maar verder voor iédere Rotterdam
mer. iets om even naar te gaan kijken.
de bioscoopmaatschappij Tuschinski
N.V., zijn vijftigjarig jubileum vieren.
Ondanks de 65-jarige leeftijd van de
„Georg en Margaret"
In het kader van de toneelwedstrijd
van de sectie toneel van de Schiedamse
Gemeenschap, brengt donderdagavond.
10 febr. de Schiedamse toneelvereniguig
Intermezzo het spel „George en Marga
ret" voor het voetlicht. De volgende to
neelavond is op donderdag, 24 febr.,
door Brederode met „De Herbergier
ster".
De Schiedamse mettfalbuizenfabriek
Excelsior gaat in de loop van dit jaar
verhuizen naar Ooterhout. In dit bedrijf
'werken plm. 100 personen. F.r is met
de werknemersboliden en de directie
overeenstemming verkregen omtrent
overplaatsing- en een afvloeiingsregeling
voor het personeel.
De topwedstrijd in de overgangsklasse,
Blokkeer/DES 2—Juliana van JJ. zater
dag is na de 3e set op last van de com
petitieleider gestaakt. Als reden hier
voor werd opgegeven dat de daaropvol
gende eredivisie-wedstrijd op tijd diende
te beginnen. Dat de wedstrijd Blokkeer/
DESJuliana zelf al meer dan drie kwar
tier te laat was begonnen doordat een
voorgaande wedstrijd te ver uitliep, is
kennelijk ontgaan. De wedstrijd werd af
gebroken op een voor de Schiedammers
bijzonder ongelukkig moment.
Juliana, zonder aanvoerder Hans
Schreutelkamp, startte onzeker, De Ha
genaars maakten daar dankbaar gebruik
van en namen de le set met 15—7 voor
hun rekening. In de 2e set ging het lang
zaam maar zeker beter bij Juliana. Door
dat er in de achterhoede nog te veei
fouten werden gemaakt werd halverwe
ge deze set aanvaller Hans de Kok ver
vangen door Hans Soeters. In de verde
diging klopte het nu beter en Juliana be
gon de vrij grote achterstand in te lopen.
Bij de stand 1414 echter had Juliana
duidelijk pech. Drie arbitrale blunders
brachten de stand toch nog op 1614
voor Blokkeer-DES.
De Schiedammers roken echter winst.
Zij waren nu eerst goed op elkaar inge
speeld en fanatiek vechtend gaven zij
hun tegenstanders geen schijn van kans
meer. Zij wonnen deze set dan ook ver
diend met 157. Toen kwam die merk
waardige beslissing van de competitielei
der. Op het moment dat de Julianaploeg
in haar beste vorm stak werd de wed
strijd, tot grote verontwaardiging van de
aanvoerder en ook van de sportieve Blok-
keer-DES-spelers, afgebroken. heftige
protesten van beide aanvoerders en ieder
een die er maar wat mee te maken had
mochten niet baten. Beide ploegen, inclu
sief coaches en toeschouwers konden te
leurgesteld huiswaarts keren. De wed
strijd zal waarschijnlijk in z'n geheel
moeten worden overgespeeld.
Evenals de vorige jaren heeft de Dam
club „Schiedam" (D-C.S.) ook dit jaar
weer de taak op zich genomen om een
persoonlijk kampioenschap van Schie
dam te organiseren. De nodige voorbe
reidingen zijn achter de rug en de or
ganisatoren kunnen de Schiedammers op
de hoogte brengen van de toekomstige
evenementen.
Het kampioenschap begint op vrijdag,
18 februari en daarom sluit de gelegen
heid tot inschrijving op vrijdag, 11 fe-
bruari. Het inschrijfgeld bedraagt dit
jaar slechts f 2,50 f 1,50 inschrijfgeld
en fl,- cautie, die u na het beëindigen
van de hele wedstrijd terugontvangt!
De speelavond is vastgesteld op vrij
dag, evenals de vorige jaren, maar even
tueel is er de mogelijkheid, uiteraard na
overleg met de tegenstander en de wed
strijdleider, om op een andere avond te
spelen.
Men speelt bij D.C.S., dat is in het
Wijkgebouw van de Ned. herv. kerk, in
gang aan de Oude Maasstraat, alhier ter
plaatse. Daar kan men zich ook laten
inschrijven op de clubavonden (vrijdags
nu 19.30 uur). Ook kan men zich opge
ven bij de secretaris van D.C.S., de
heer A. van Otterloo. Portugaalsestraat
3, telefoon 268137. Als wedstrijdieder
heeft de heer A. Risseeuw zich tot
vreugde van de organisatoren beschik
baar gesteld.
Er wordt dit jaar een grote opkomst
verwacht. Hierbij denken we natuurlijk
aan de zgn. thuisdammers, maar doe
het nu eens. En daarnaast denken we
ook aan de schakers van Schiedam. On
der de schakers van Schiedam schui
len ook enkele zeer sterke dammeri
Een voortreffelijke prestatie leverde
Heren-2 door met 3—0 van Lekkerkerk te
winnen. Slechts in de 3e set konden de
gasten het de Juliana-ploeg werkelijk
moeilijk maken. De setstanden waren
154, 1614 en 159. Een bijzondere
prestatie leverden HanS dé Kok en Hans
Soeters, die beiden binnen 24 uur drie
wedstrijden speelden en ook nog aan de
drie uur durende training deelnamen. Dat
zij desondanks in de wedstrijd tegen
Lekkerkerk nog tot de uitblinkers be
hoorden was boven alle verwachting.
Heren 3 raakte helaas verder achterop
bij de koplopers door een teleurstellende
nederlaag tegen Z.V.C. 4 (03). Zij her
stelden zich echter in de daaropvolgende
wedstrijd door A.N.V.J. geen enkele set
toe te staan. Heren 4 was bij voorbaat
kansloos tegen het sterke Set Up (03>.
Jongens-jun. A bleken te sterk voor Spi
rit-A (3—0) en blijft daardoor serieuze
kandidaat voor de titel.
Als de bestrijding van het tandbeder)
niet slaagt, hebben we over enkele tien
tallen jaren te maken met een nagenoeg
tandeloze bevolking.
Tandarts N. A. Kuiper
I
Zou je op de bodem van de ziel van een
militante anti-Clausist kunnen kijken, dan
wil ik wedden dat je daar de gedachte
vond, dat met het niet aanvaarden van
Claus een bescheiden, maar belangrijke
stap voorwaarts zou zijn gezet op de weg
die leidt tot opheffing van de woningnood.
Prof. Karei van het Beve
De moeilijkheid
de stommelingen z
intelligente mense
,n deze wereld is, dat
i zeker zijn en dat de
steeds twijfelen.
Bertrand Russell
Mijne heren, wij luisteren elke avond
naar DYSR. Gelieve ons meer inlichtingen
te geven over God en knolraap. Wij heb
ben daar grote behoefte aan.
Philippijnse boer aan chr. radiostation
Het is erg vervelend, maar de Neder
landse industrie heeft de naam het niet
te kunnen. Dat is gewoon niet waar. Wij
kunnen zelfstandig een satelliet in de
ruimte krijgen. En we zouden er gewel
dige voordelen van hebben. Nederland
heeft heel wat meer te bieden dan
molentjes, tulpenbollen en kaas.
Ir. G. J. A. Arink
U staat op het punt om te beginnen aan
het gevaarlijkste gedeelte van uw reis
de rit in uw auto van het vliegveld naar
Piloot bü landing tot passagiers
Als er morgen een republiek in Ne
derland zou worden afgekondigd, zou
koningin Juliana met 85 procent van de
tot president worden gekozen
Minister Vondeling
Tf/E leven in een tijd van merkwaardige tegenstellingen. Er is
aan de ene kant bij velen een religieuze onverschilligheid.
Aan de andere kant is er ook bij tallozen een even grote geeste
lijke honger, een sterk verlangen naar geloof, naar zekerheid,
naar diepere kennis van de dingen van God. Voor de televisie
liggen hier ook grote kansen, om velen te helpen in deze be
hoefte te voorzien. Maar dan kan men niet volstaan met dag
sluitingen en een sporadische kerkdienst. En óok niet met
allerlei actuele reportages van wereldwijd religieus gebeuren
en met allerlei gesprekken waarin vogels van diverse pluimage
de grote betekenis van het geloof voor de levensvragen van alle
dag proberen toe te lichten. Hoe belangrijk dit alles ook is. er
zal voor de TV ook zakelijke informatie moeten gegeven wor
den over het geloof zelf. De boodschap van de Bijbel zal heel
reëel en samenhangend voor de oren en het hart van de moderne
mens moeten worden vertaald. Dit is geen gemakkelijke taak.
Intussen zijn CVK en IKOR samen aan een reeks „Dichterbij
begonnen, elke dinsdagavond van 22.15 tot 22.45 uur over het
tweede net, en die reeks is zeker aller aandacht waard. Het is
al direct een daad van moed, dat men begonnen is met de eerste
hoofdstukken van de Bijbel, waarover ook in kerkelijke kringen
al meer onzekerheid is ontstaan. Ook getuigt het van durf, dat
men voor deze uitzendingen geen mannen van gevestigde
theologische reputatie heeft aangetrokken, maar een jonge
avant-garde, die geheel met de nieuwere bijbelse theologie is
doordrenkt. Ds. Breukelman (uit Simonshaven) is adviseur,
drs. Bouhuys is de docent, terwijl een „buitenkerkelijk' regis
seur, Erik de Vries, niet alleen technische adviezen geett, maar
ook verder in de opbouw van de uitzending meewerkt.
Men gaat gelukkig in „Dichterbij" de moeilijke vragen niet
uit de weg. We noemen er maar een paar: Wat moeten we aan
met een verhaal dat ons een verouderd en volkomen achterhaald
wereldbeeld schijnt te toveren? Waarom laat de verteller op de
eerste scheppingsdag het licht en pas op de vierde dag de zon.
maan en sterren geschapen worden? Hoe kunnen wij moderne
mensen nog geloven in een soort vaste hemelkoepel, die God
op de tweede dag geschapen zou hebben, om scheiding te maken
tussen de wateren boven en de wateren onder dat „firmament".
In de uitzending wordt gesteld, dat het eerste bijbelboek.
Genesis, zijn definitieve vorm heeft gekregen in één der donker
ste perioden van de lijdensgeschiedenis van het joodse volk,
tijdens de eerste deportatie naar een ballingschap in Babel
500 voor Christus). In die crisistijd werd Israël gedrongen,
zich opnieuw te bezinnen over wat God in het verleden met het
volk had gedaan en over wat Hij er in de toekomst nog mee zou
bedoelen. Men zag in heel het verleden God telkens optreden
als de Koning-Bevrijder van Israël en men ging zelfs de hele
schepping als een waarborg en fundering van Gods bevrijding
zien, ook voor de toekomst.
Dat begint al aanstonds op de eerste scheppingsdag. Dan is er
duisternis en chaos, maar in de duisternis schept God licht en
Hij geeft dat licht een hele bepaalde rol te spelen in Zijn be
vrijding doordat Hij het „dag" noemt, en het laat afwisselen
met de duisternis, die hij „nacht" noemt. Gods noemen is ook hier
roeping, is opdracht. Het licht krijgt de taak er voor te zorgen,
dat het telkens weer zal „dagen" voor het verlossend handelen
van God, en de donkerheid wordt helemaal daar naar geregu
leerd. De tekst zelf luidt: „In den beginne schiep God de hemel
en de aarde. De aarde nu was woest en ledig, en duisternis lag
op den vloed, en de Geest Gods zweefde over de wateren. En
God zeide: Er zij licht; en er was licht. En God zag. dat het licht
goed was, en God maakte scheiding tussen het licht en de
duisternis. En God noemde het licht dag, en de duisternis
noemde Hij nacht. Toen was het avond geweest en het was
morgen geweest: de eerste dag." (Genesis 1 :15).
Maar hoe kan het nu, dat volgens het verhaal in Genesis pas
op de vierde dag zon, maan en sterren verschijnen" De joodse
schrijvers zijn hier duidelijk in dialoog met hun heidense om
geving, die overal de zon als oppergod vereerde en de sterren
aanbad als de grote bepalers van alle menselijk lot. In net
scheppingsverhaal wordt deze afgoderij met de hemellichamen
op fijner manier gestraft. God schiep het licht al dagen eerder,
zonder dat er ook maar een zon of ster aan te pas kwam!
Hij zet die machtige hemellichamen aan het firmament niet
als heersers over de mensen, maar als onze knechten, om ons
bij te lichten en te helpen bij het bepalen van tijd en plaats op
aarde. De tekst luidt: „En God zeide: Dat er lichten zijn aan
het uitspansel des hemels om scheiding te maken tussen de dag
en de nacht, en dat zij dienen tot aanwijzing zowel van vaste
tijden als van dagen en jaren; en dat zij tot lichten zijn aan het
uitspansel des hemels om licht te geven op aarde; en het was
alzo. En God maakte de beide grote lichten, het grootste licht
tot heerschappij over de dag, en het kleinere licht tot heer
schappij over de nacht, benevens de sterren." (Genesis 1 1416).
Iemand zei laatst tegen mij over de ruimtevaart: „Denk maar
niet dat ze ooit op de maan komen. God laat de mensen niet
bij zich op tafel kijken." Leuk gezegd, maar ik geloof dat het
juist vanuit Genesis 1 toch anders ligt. De maan en de sterren
staan niet aan de kant van God, maar helemaal aan de kant
van de mensen. God stelde ze in het begin al geheel tot onze
beschikking.
Gisteren kreeg ik een brief van een Havenloodslezer, waarin
o.a. dit stond: „Over dat licht op de eerste dag struikelen vele
lezers. Mijn mening is dat God zelf het licht was en dat Hij de
aarde schiep plus zon, maan en sterren en zich daarna terug
trok en een deel van Zijn licht aan de aarde schonk. Kan de
zon soms niet hemels schijnen? Het is maar een gedachtengang
van mij."
Persoonlijk kan ik die gedachtengang wel volgen. Maar Ik
heb het dan toch een beetje moeilijk met die afwisseling van
dag en nacht. Ik neem er graag dit uit over: „God die zelf
Enkel Licht is in Zijn ongeschapen wezen, heeft ten slotte geen
zon en geen maan nodig, om het licht voor Zijn mensen en Zijn
wereld te zijn en om voor het op één of andere manier dooi
Hem geschapen licht te zorgen."
U voelt wel: Het gaat in de Bijbel niet om wetenschappelijke,
historische verklaring hoe eens het heelal tot stand kwam. Heel
het scheppingsverhaal is een stuk verkondiging, hoe het nu
tussen God en wereld staat. En is dat ten slotte niet veel funda
menteler dan al die natuurwetenschappelijke vragen, die wij bij
het scheppingsverhaal zouden willen stellen en beantwoord zien?
Dr. K. J. KRAAN
jubilaris zal dit feit nog niet de af
sluiting vormen van zijn loopbaan. De
heer Berman voelt zich nog fit genoeg
om zijn werk voort te zetten, zij het
dan gedeeltelijk. „Ik heb beslist geen
hekel aan werken en als ik ooit weer
moest kiezen zou ik toch weer dit rare
vak opzoeken", zegt hij.
De heer Berman heeft het nu alle
maal wel gezien. Toen hij in 1916 als
leerling-operateur bij Tuschinski te
recht kwam, hoorde hij, dat daar twee
mensen waren die al vijf jaar in tienst
waren. „Vijf jaar bij één oaas' riep
hij verbaasd, „hoe houden lullie dat
uit?" Hij kan lachend over die begin
tijd vertellen. „Ik verdiende toen vijftig
cent per week; dat was in de Cinema
Royal aan de Coolsingel en vijf jaar
later werd ik al operateur. 'Jiteraard
ging dat nog zonder diploma's Tegen
woordig gaat dat niet' zo gemakkelijk
meer. Nu moet je eerst een bepaald
aantal uren cabinewerk gedaan hebben,
je moet je de brandweerverordeningen
eigen maken, daarnaast de voorschrif
ten voor licht- en versterkertechniek
leren en natuurlijk iets 'van de elektro
techniek weten.
Toen ging je maar aan de slag. En
maar kijken wat "er van terecht kwam.
Toen waren de zorgen ook veel groter.
In de Ipop van de tijd kwamen er theaters-
bij (Thalia Hoogstraat. Scala Hoogstraat,
Olympia Binnenweg. Passage Schiedam,
het vroegere Roxy werd Arena en aan
de Pompenburgsingel Grand en Studio
'32) en dan was het voor de technisch»»
ploeg hard werken om a) die dingen
gaande te houden. Dit lukte niet altijd
en er ging ook nog weieens een film in
de brand, maar over het algemeen
draaide de hele boel aardig.
De laatste jaren zat ik trouwens meer
in Amsterdam waar we dus ook vijf
theaters hebben. Maar het liefst zit ik
in mijn werkplaats onder het Thalia
Theater aan de Kruiskade, waai ik nu
altijd te vinden ben. Weet je noa die
serie films. Soms zes weken lang
„wordt vervolgd" op het doek. Net
springt die vent van de trein: iuist zal
hij de bijl in dat beeldschone meisje
zetten, of het licht floept aan en dan
maar een week wachten. Ineens waren
die films eruit Van de ene week in de
andere was hét over. Men kwam niet
meer naar de vervolgverhalen en uit
was die handel. Toen deden de bio
scoop-exploitanten trouwens nog hun
best om mensen te trekken. Twee
hoofdfilms, een stukje levende muziek
er. soms één of andere variété-artiest in
de pauze- Moet je nu eens om komen!"
Blijven draaien
„De apparatuur was vroeger veel een
voudiger, vooral met de stomme films
weet de heer Berman. „Die werd lang
zamerhand ingewikkelder maar de op
dracht bleef: de boel moét draaien. Dat
is soms hangen en wurgen geworden,
maar zolang ik hier de leiding heb is
het nog nooit voorgekomen dat er een
theater uit moest vallen. Daarnaast had
ik ook nog de verantwoordelijkheid voor
de lichtreclames aan het front van de
theaters en dat betekende, dat er z<- n
tienduizend gloeilampen moesten bran
den. We hebben er wat lampen moeten
uit- en indraaien.
Van titels van vroegere films weet ik
niet veel meer. Wel weet ik. dat Grand
in 1923 opende met „Hanneles Hemel
vaart", geen kassucces! Weet ie nog!
It's in the air", 26 weken in Thalia
niet George Formby; de eerste sjweken-
de film All Johnson in ..Sonny Boy ja.
on ga maar door."
Toen die eerste vijf jaar in dienst van
Tuschinkski erop zaten bleken die vol
gende vijfenveertig zo gedaan voor ae
heer Berman, die zodoende ,?en g'°,
deel van zijn leven tussen zijn troetel
kinderen, de projectors, doorbracht.
Brass-band muziek
te Overschie
Op 25 februari zal döor de fanfare van
C.M.V. Oranje, het muziek en tambour-
corps, een concert gegeven worden in de
zaal Musica, te Overschie, voor leden,
donateurs en belangstellenden, pp dit
concert zal veel Brass-Band muziek ten
gehore worden gebracht, waarvan de
kwaliteit door het grote aantal nieuwe
leden, gedirigeert door de heer M. Jan
sen, de hoogste verwachting doet koeste-
Medewerking zal verlenen het Schte's
Mannenkoor, onder de bekwame leiding
van Piet Dollée. Op het programma
staan o.a. werken van Eric Ball. John
Philip Sousa. Alford en Harvev. De aan
vang is 8 uur, 's avonds. Kaarten zijn
a f 1,25 bij het secretariaat van Oranje.
Rotterdamse Rijweg 139, te Overschie.
verkrijgbaar. Op 25 februari vanaf half
acht aan de zaal".