Kennismaking met eerste optredenen in Doelen Rotterdams muziektempel wordt eclatant ingewijd Matinee Les Ballets hield belofte in voor toekomst ALLEEN voor HAVENLOODS-LEZERS! HAVENLOOD lupillkiJAÜ 21 APRIL 1966 BERNARD KRUYSEN, bariton en diepzeeduiker. INès RIVADENEYRA, vindt de Nederlanders waaghalzen om zo ver beneden de zeespiegel te wonen. CHARLES SHERMAN, vond na drie jaar speurwerk het ver dwenen werk van Michael Haydn. MARIA STADER, te klein voor opera MICHAEL HAYDN, broer van Joseph, wiens Missa Hispa- nica de wereldpremière beleeft in Rotterdam. Grootse plannen, waarin „De Havenloods" na de officiële opening op 20 mei als eerste figureert, ziin reeds vastgelegd andere zijn in voorbereiding. De eerste stappen zijn al door het Stichtingsbestuur van het Rotterdams Philharmonisch Orkest ondernomen, dat met een serie van zes concerten start. Hieraan zijn nog twee promenade-concerten op 21 en 22 mei toegevoegd Op de affiches en programma's zullen de namen prijken van kunstenaars uit geheel Europa, w.o. de beroemde dirigent Herbert von Karajan de sopraan Maria Stader, de componist Jurriaan Andriessen met zijn „Concerto Rotterdam" voor symfonie-orkest en jazz-combo, de befaamde Spaanse zangeres Inèz Rivadeneyra en de Amerikaanse musicoloog Charles Sherman als ontdekker van Michel Haydn's belangrijkste compositie: de „Missa Hispanica", die als wereld première in Rotterdam zal worden uitgevoerd. Ines Rivadeneyra TNES RIVADENEYRA, die op het pro- menade-concert van 21 en 22 mei zal optreden, is speciaal geëngageerd voor de vele Spaanse bouwvakkers, die aan de bouw en voltooiing van de Doelen heb ben medegewerkt. Zij is even beroeimd als de gevierde ster Victoria de los An geles. In een cdrmen-creatie in Barcelona deed Inès Rivadeneyra eens het opera- thater op zijn grondvesten schudden. Het ging er dan ook echt Spaans toe. Zij is erg benieuwd hoe Nederland eruit zal zien. Men heeft haar verteld dat alles er zo laag is, dat het hoger gelegen water door dijken moet worden ingedamd. „Dat is toch levensgevaarlijk", vindt zij., „Die Nederlanders zijn toch maar waaghalzen. Maar ik wil ze graag ontmoeten, als ze tenminste vanwege die tachtigjarige oorlog met Spanje geen rancunes tegen me koesteren." Inès Rivadeneyra zingt op beide con certen zeven Spaanse volksliederen van Manuel de Falla en de Habanera en Sequildilla uit de opera Carmen van Bizet. Er is een His Masters Voice Angel- plaat verschenen met de volledige opera La Vida Breve (Het korte leven) van De Falla, waarin zij de rol van Abucla (de grootmoeder) zingt, naast Victoria de los Angeles in de titelrol. Herbert von Karajan TVE Oostenrijkse dirigent Herbert von Karajan, die 15 juni de Berliner Philharmonic leidt, is niet altijd beroemd geweest. In de dertiger jaren trad hij in Sohevewingen op als remplacant voor een ziek geworden collega. Zijn dirigeren werd door de pers al verdienstelijk doch niet als bijzonder opvallend beoordeeld. Dat is nu allemaal anders. Hij is nu de dirigent met het meeste gezag en het meeste geld. Hij woont tegenwoordig in een grote villa in het vorstendom Liahtenstein, omdat hij daar geen belas tinig hoeft te betalen, In een ander land zou hij per jaar een kwart miljoen min der rijk zijn geweest. Eigenlijk is Von Karajan van Arme nische afstamming. Zijn naam betekent gewoon Zwarte Kara) Jan. Misschien is het wel door deze afstamming dat hij, wat drank en voedsel betreift, zo ascetisch leeft. Hij drinkt geen alcohol en gebruikt weinig voedsel. Hij is dan ook de slank heid zelve, is 1.72 m. lang en bovendien goed zakenman. Waarschijnlijk bezit hij daardoor een eigen sportvliegtuig en neeft hij bij zijn villa een eigen vliegveld. Von Karajan is tevens een fervent auto rijder, ruiter en golfspeler. Provo Beethoven TVAT bij zo'n spectaculaire gebeurtenis als de opening van De Doelen Beet hoven in het programma zou ontbreken, zal wel geen enkele muziekliefhebber willen geloven. Met drie concerten op 25 mei (5e pianoconcert), 8 juni (ouver ture Coriolan) en 6 juli (5e Symfonie) is Beethoven dan ook op dit muziekfestijn vertegenwoordigd. Vooral de Coriolan en de 5e Symfonie karakteriseren de revol terende geest, de kordaatheid en zelf standigheid vari deze opstandige mens en kunstenaar. Beethoven, die er voor die tijd bijzon der democratische ideeën op na hield en In Wenen om zijn weinige respect voor de keizer en de adel op de zwarte lijst van vermoede republikeinen stond, stak zijn sterk gevoel van eigenwaarde niet onder stoelen of banken. Op een keer wandelde Beethoven met Goethe In een park te Teplitz, toen de keizer met gevolg naderde. De zakelijke en diploma tieke Goethe trad haastig opzij en ging met de hoed in zijn hand aan de kant van de weg staan, Beethoven vermanend hetzelfde te doen voor Zijne Keizerlijke Majesteit. ,,Wat Majesteit", riep Beethoven ver toornd, „Wij zijn de keizers van de we reld". En met de handen op de rug, zijn hoed diep op het hoofd gedrukt, liep hij dwars door de hofstoet. Maria Stader I'VE sopraan Maria Stader, die op het concert van 6 juli in de Missa Hispa nica van Michael Haydn optreedt, wordt wat haar stem betreft, door de dirigent Otto Klemperer boven alle andere be roemdheden verkozen. Zij is een Zwitserse en heel klein van gestalte. Sprekend over opera's zei ze: „Ik zou best opera willen spelen, het lijkt me enig, maar ik ben te klein om op de planken te staan". Toch heeft zij wel eens in een opera-opvoering gezongen. Dat was als de koningin der nacht in Mozart's „Die Zauberflöte". „Maar", verklaarde zijzelf, „toen stond ik op een verhoging achter op het toneel en viel mijn gestalte niet op". Maria Stader, door haar huwelijk met de dirigent Hans Erisman Zwitserse ge worden, is Hongaarse van afkomst en heeft twee grote zoons waar zij letterlijk en figuurlijk tegen opziet. Door haar jongens komt zij veel in contact met de jeugd, „Die houden van jazz, en waar om ook niet Ik houd er ook van, naast de klassieke muziek. Mensen, die zich al bij voorbaat afsluiten voor jazz vind ik oude mensen. Die willen niet jong meer zijn en zijn dus vervelend", zegt Maria Stader. Op de vraag of ze niet nieuwsgierig is naar het nieuwe Concertgebouw De Doelen antwoordde ze: „Ik heb er al zo veel goeds van gehoord, ook over de akoestiek. Wat fijn dat de grootste ha venstad ter wereld zo'n muziektempel krijgt. Of is het niet de grootste haven Dat hebben ze me tenminste in Colorado wijs gemaakt, waar ik onlangs gezongen heb". Maria Stader zal zich van het één en ander op 6 juli zelf wel op de hoogte kunnen stellen. bestaat uit drie delen en duurt ongeveer 25 minuten. Met die zes jazz-musici, w.o. de beroemde Rotterdammer Piet Noor- dijk, die als alt-saxofonist van het Prins Bernhardfonds de prijs voor de beste jazz-musicus van het jaar 1965 heeft gekregen, werkt Andriessen al weken samen om op het concert, dat op 20 juni in de Doelen onder de titel „Concert '66" wordt gegeven, zo goed mogelijk voor de dag te komen. „Ze zullen het wat de ritmiek betreft (en met „ze" bedoelt hij het R.Ph.O.) niet gemakkelijk hebben. Het moet een pittige stijl hebben, anders zou het jazz combo net een wesp zijn, die een mak schaap lastig valt. De muziek moet op windend zijn en ik vertrouw er op dat het lukt." De andere leden van de jazz-combo zijn: Toon van Vliet (tenorsax), Cees Smal (trompet), Frans van Luin (trom bone», Jacques Schols (bas) en Gerard van Bezyn (slagwerk) Jazz-combo XpEN moderne muziektempel en dan geen jazz-combo is ondenkbaar. Jur riaan Andriessen, die onder zijn pseudo niem Leslie Cool voor de radio ook amusementsmuziek verzorgt, heeft voor jong Rotterdam een compositie gemaakt. Het heet „Rotterdam Concerto" en is geschreven voor het Rotterdams Philhar monisch Orkest en een jazz-combo. Het Bernard Kruysen T>ERNARD KRUYSEN zingt op het con- cert van 25 mei in Les Evocations van Roussel de solo-baritonpartij. Weet u dat hij tevens een avoptuurlijk zwem mer is? Opgegroeid aan de kust van de Middellandse Zee, begon hij, nauwelijks acht jaar oud, met diepzee-zwemmen. Later is hij een bekende figuur in deze 'tak van sport geworden. Hij is zelfs tot voorzitter van de vereniging van zee duikers gekozen. Van diepzee-duiken naar de beeldende kunst: voor Bernard Kruysen is dit slechts een stap. Hij doorliep eerst de Academie voor Beeldende Kunst in Den Haag alvorens hij overstapte naar het Koninklijk Conservatorium in dezelfde stad, waar hij onder leiding kwam te staan van Wim Quispel. Frans Vroons en Wolf-Dieter Ludwig. Hij behaalde in 1958 de tweede prijs bij het Vocalisten Concours in 's-Hertogenbosch en won achtereenvolgens de Grand Prix d'Excel- ONDER auspiciën van de Werkgroep Danskunst Rotterdam heeft de Fran se choreografe-ballerina van Duitse af komst, Karin Wachner, met haar uit vijf danseressen en drie dansers bestaande groep Les Ballets contemporains, voor een vrij goed bezette Rotterdamse Schouwburg een matinée gegeven, die belofte voor de toekomst inhield. Zeker er valt aan de techniek en discipline nog wel het een en ander te verbete- re maar de natuurlijke souplesse en bovenal de muzikale expressie waarmee individueel en in groepering werd ge danst, vergoedde rijkelijk wat aan tech nische perfectie nog ontbrak. Karin Waehner, die van de tien op het programma vermelfie goreografie- en er zeven op haar naam had staan, was schier onuitputtelijk in het vinden van bewegingsvariaties. Bijna alle cho reografieën behandelden abstracte on derwerpen, zoals Terre promise, Poème, Prisme, Discours primitif, L'oiseau, qui n'existe pas, Supplique en Pezzi sacri. Opvallend hierbij is, dat de gehele sca la uit het klassieke ballet als de touns, sauté's, en entrechats geheel verdwenen zijn en hiervoor in de plaats een mo derne bewegingsstijl naar voren treedt, die nauw aansluit aan de school van Martha Graham en die van Paul Taylor, zij het milder van lijn en uitdruk king en bovenal typische Frans. Na een zwak begin met Terre promi se, een choreografie van Karin Waeh ner op 2-stemmig gezongen négro-spiri- tuals. waarin deze jonge Franse dan sers zich nog te onvoldoende inleefden in de negroïde gevoelswereld, volgde een zeldzaam expressief gedanst Poème door Anne Feveile op een gedicht van Gelin, dat door V. Kaldor dringend van klank en dictie werd gereciteerd. Het dansen van Anne Feveille was. hoe wel gebonden aan de wet der zwaarte kracht, tegelijk zo gewichtsloös dat het ons toescheen of haar lichaam door an dere wetten werd beheerst. Zij heeft Po- op verbazingwekkend niveau ge danst. Het ballet Prisme, door Karin Waeh ner ontworpen op muziek van Jean Wiéner, werd door Aline Roux, Karin Waehner en Jean Bouffort in al zijn eenvoud en natuurlijkheid gedanst tegen een achtergrond van twee non-figuratie ve, sculpturen. De beklemmende Brahama-ritmen van tam-tams en clave in het ballet Dis cours primitif, een choreografie van Karin Waehner, hebben de vijf danse ressen wel tot heel bijzondere presta ties geïnspireerd. Simpel van structuur was Supplice, een danszetting van Ali ne Roux, die op muziek van Marcello door Ghislaine Gautelier. Gishlaine Mar- gerolle en Aline Roux met bewogenheid werd gedanst. De creatie van l'Oiseau, qui n'existe pas, een choreografie van Karin Waeh ner op electronische muziek van Paul Arma (pseudoniem voor de Hongaarse componist Imre Weisshaus) werd voor de choreografe-ballerina een moeilijke opgave. Hoewel haar vertolking ver beeldingskracht bezat, heeft de soliste mij niet voldoende kunnen overtuigen van de irrealiteit van de uitgebeelde vo gel. Op het Stabat Mater en Ave Maria uit de Quatro Pezzi Sacri, de zwanenzang van Verdi, heeft Jean Bouffort een zwakke danszetting gemaakt, die de functionele eenheid van muziek en dans- idioom niet tot stand heeft weten te brengen... Niettemin heeft de dansgroep dit ballet met gevoel gedanst. Na de pauze volgde Duo van Karin Waehner, op de inspiratieloze muziek van Bruno Maderna, waarin Karin Waehner en Jean Bouffon niettemin een fraai dansspel vertoonden... Lof verdient eveneens Aline Roux voor haar zeer expressieve interpretatie van So what, een chroreografie, die de soliste op Jazz-muziek van Miles Davis heeft ge maakt. I.E. HERBERT VON KARAJAN. dié het 't toppunt van snobisme vindt als men zijn Cadillac per vliegiuig naar hem stuurt om de claxon te laten stemmen. lence de la Mélodie Frangaise en de Prix d'Exoellence hors concours Gabriel Fauré. Vain zijn grammofoonopnamen zijn twee platen bekroond met de Grand Prix du Disque. Charles Sherman TYE Amerikaanse musicoloog Charles Sherman wordt in de programma's genoemd als de ontdekker van de Missa Hispanica van Michael Haydn, broer van Joseph Haydn. Deze componist had de hebbelijkheid zijn muziek nooit te laten drukken, omdat anders de muziek door anderen gebruikt zou worden zonder er een cent voor te betalen. Bescherming van het auteursrecht bestond toen nog Vanaf 1804 was deze Missa Hispanica spoorloos. Na vergeefs speuren in de Muziek- en Universiteitsbibliotheken van Salzburg, Wenen en Madrid ontving Sherman van een collega een tip, die hem onmiddellijk naar Stockholm deed ver huizen. Daar kreeg hij toegang tot alle bibliotheken, w.o. de beroemde Zweedse Academie. En jawel, in de archieven stond het vergeelde en enigszins bescha digde manuscript van de Missa Hispanica. dat later grote deinig in de muziekwereld zou veroorzaken. De dirigent Erich Leinsdorf wilde voor Boston de wereldpremière er van ver werven, maar ook de leiding van de Wiener Festwochen was hiervoor sterk geïnteresseerd. Het werd een stevig touw trekken achter de schermen, maar ge dachtig aan het spreekwoord: „twee hon den veohten om een been, de derde loopt er ras mee heen" komt de wereld première nu inRotterdam. Na ruim anderhalve eeuw zal, dank zij drie jaar speurwerk van Sherman, do Missa Hispanica voor het eerst weer klinken en wel in Rotterdam in de groto Concertzaal van De Doelen. Het .Philhar monisch Orkest, o.l.v. van Franz-Paul Decker, in samenwerking met het Neder, lands Symfonisch Koor en de solisten Maria Stader. sopraan, Marga Hoeffgen. alt, John van Kesteren, tenor en Derrik Olsen, bas, zal dit werk op het laatste serieconcert van 6 juli uitvoeren. IDO EYL. ..Dansensemble R* brengt kleurrijke volksdansen De (amateur) dansgroep „Dansensem ble R" bestaat uit ongeveer 25 dansers en acht orkestleden. De groep heeft een repertoire van dansen uit Nederland. Zweden, Israël, Joegoslavië en Bulga rije die in choreografie worden gebracht. Er wordt uiteraard op gelet dat geen af breuk wordt gedaan aan het spontane ka» rakter, de volksdans eigen. De dansen worden uitgevoerd in voornamelijk authentieke kostuums van de desbetref fende landen, die door hun rijkdom aan kleuren het schouwspel verlevendigen. Inlichtingen over de groep zijn ver krijgbaar bij de secretaris, B. den Hol lander jr., Zeisstraat 30a. Rotterdam, te lefoon 278760. J)E 18e MEI zal in de geschiedenis van het muziek-culturele leven van de ètad Rotterdam met gouden letters worden opgetekend. Op die dag zullen de architecten Kraayvanger en Fledderus het Concert en Congresgebouw „De Doelen" aan het gemeentebestuur overdragen. Bijna 20 jaar, vanaf de conceptie (26 november 1946) tot aan de voltooiing, is aan dit grootse bouwwerk gearbeid en dit feit zal met een galaconcert voor een illuster gezelschap van 2300 genodigden uit binnen- en buitenland worden bekroond Daarna zullen de poorten van De Doelen wijd worden opengesteld voor diegenen, die de muziek in al haar vörrken een warm hart toedragen. DE HAVENLOODS organiseert AVONDRONDVAART met de salonboten „PRINSEPLAAT", „STAD ROTTERDAM". „REGEN- TESSEPLAAT" en „PRINSESSE- PLAAT" op 30 april a.s. (Koningin nedag). Muziek en verfrissingen aan boord. Prachtig uitzicht op het vuur werk. Vertrek pl.m. 19.30 uur vanaf de Spido-pqnton. Willemsplein. Afme ren na het vuurwerk. Voorverkoop van plaatsbewijzen uitsluitend aan het kantoor van DE HAVENLOODS, Westblaak 25 Rotterdam. Kinderen 4 t.m. 14 jaar f 1.50 Vol wassen en f3.00 Géén telefonische reserveringen Slechts een beperkt aantal kaart jes beschikbaar

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1966 | | pagina 13