R. VAN BAAREN: toekomst is voor stereo Bach en zijn tijd Segovia, gitaar Out Came the blues Scholieren grepen hun kans! Dvorakcelloconcert in b opus 104 Nina Simone: Pastel blues Andrés DE HAVENLOUjjo n.riUL 1966 The ballad of the green berets ^ïöirjaars PLATEI PARADE De heer R. van Baar en (35) be spreekt op dieae pagina entoele grammofoaniplaterii Hij is ad junct-directeur bij de N.V. Willem de Jong aan de Korte Hoogstraat 16, één van de oudste zaken op dit gebied in ons land. Zestig jaar ge leden werd dit bedrijf opgericht en men heeft hier grote verwachtin gen voor de toekomst. Er bestaan plannen om binnenkort tot de op richting van enkele filialen in Rot terdam en omgeving over te gaan. De heer Van Baaren is tevens de inkoper van alle platen en installa ties voor zijn firma, terwijl hij voordien werkzaam was als ver koopchef in hetzelfde genre bij de N.V. De Bijenkorf. „Ik zit al sinds 1949 in dit vak, maar maakte al heel vroeg kennis met de muziekwereld. In mijn fa milie zijn cellisten, violisten en zelfs dirigenten te vinden. Ik werd door mijn vader al als jongetje van 5 mee naar concerten genomen. Dan wordt het je dus met de pap lepel ingegoten. Ik ben een groot liefhebber van klassieke muziek. Ik bezit zelf ongeveer 450 platen waarbij dan vier niet-klassieken zijn. Dat is Play Bach van Jacq. Loussier; We got requests van Os car Peterson; een plaat van Count Basie en My Fair Lady, maar die meer als een souvenir. De rest is dus klassiek. Mijn kinderen van 5 en 7 jaar (eigen piek up'je) spelen ook wel klassiek, maar ze draaien ook de gemeenste uitverkoopplaten en natuurlijk The Beatles. Het is misschien wonderlijk maar onze zaak is niet top-gevoelig. We verkopen ook de Beatleplaten heel goed, maar klassiek staat toch voorop. Met de klanten heb je daarom een meer persoonlijk con tact. Je kent hun smaak en daar aan schenk je ook aandacht bij de inkoop. Dat Dvorak-celloconcert dat ik hieronder bespreek is een uitschieter. Die plaat is technisch zó volmaakt dat ik hem mijn klan ten aanbeveel. Ik heb van die plaat in drie weken tijd meer verkocht dan anders van dit concert in ja ren. Maar als je op de hoogte bent van de muziek een eis die ik aan al mijn personeel stel dan pas kun je gaan aanbevelen. Ik heb mijn mensen daarop geatten deerd. Zo heb ik in feite voor alle genres een andere verkoopster. Ik richt de verkoop hier op stereo. Voor stereo is de toekomst! Tach tig pet van de verkochte platen zijn stereo. Voor mijn vaste klam- bij de ombouw voor onze rekening is) tegen kostprijs. Er zijn nu al diverse merken die alleen maar stereo brengen en wij doen daarin dus, ook uit oogpunt van service, mee. Ik vermoed dat alles binnen een jaar stereo zal worden". De vraag welke plaat de heer Van Baaren zou kiezen indien hij slechts de keus had uit één, blijkt een zeer zware opgave te zijn. „Een piano-concert van Mozart ge speeld door Ingrid Haebler", stelt hij ten slotte (ên vastbesloten) vast. Philips stereo 852073 BY mono 652073 Nina Simone is in korte tijd beroemd geworden door haar blues ballads en gospels. Ze heeft een geheel" eigen stijl en geluid en is populair geworden bij een vrij groot publiek. Deze feilloos opge nomen Philips plaat bevat 9 uit stekende nummers die u stuk voor stuk zullen boeien door de grootse wijze waarop ze door deze artieste worden gebracht Zij schildert hier stemmingen en emoties op een ma nier dat zelfs de meest klassiek georiënteerde toehoorder er van on der de indruk zal geraken. Nina Simone wordt op deze pïaat bege leid door een fluit, harmonica, gi taar, bas en drums. Brunswick mono AxA 4512. An drés Segovia werd geboren in 1893 en is dus een oude rot op het con certpodium. Hij heeft een geheel nieuwe gitaar-techniek ontwikkeld en moet gerekend warden tot de grootste gitaristen ter wereld. Deze plaat moest eigenlijk beluisterd worden door de talloze aankomen de!?) gitaristen uit de tiener band jes. Laat ze dan alleen maar luis teren naar de vier etudes voor gi taar van de Spaanse componist Fernando Sor. Als je dit hoort mo gen wij wel zeggen: er is nog heel wat te leren jongens! Op de plaat staan voornamelijk werken van Spaanse componisten o.a. Albéniz, Poncé', Aguado en Granados. On danks de voor een uitvoerend mu sicus hoge leeftijd kwam Andrés Segovia hier weer tot een goede opname. De blues, het lied van de Noord Amerikaanse neger, wordt op deze L.P. uitgevoerd door een groot aantal musici. Het betreft hier stuk voor stuk oudere opnamen die op buitengewone wijze werden overgebracht van oude 78 toeren platen (de oudste werd in 1934 op genomen naar een 33 toeren schijf). Voor liefhebbers is deze plaat een „must" want u krijgt hier een waarlijk grandioze col lectie authentieke opnamen. Onder de medewerkers treffen we o.a. aan de nu nog steeds bekende zan ger en gitarist Lightening Hop kins, die hier een expressieve lang zame blues brengt. Trixie Smith maakte een opname in 1938 met o.a. Charlie Shavers (trompet), Sidney Bechet (clarinet) en Sam my Price aan de piano. Met een dergelijke bezetting moest de op name wel slagen. In het laatste nummer speelt een groot aamital bekenden mee o.a. Tommy Lad- nier, Mezz Mezzrow, James P. Johnson en Zutty Singleton, allen grote namen uit de vroegere jazz- wereld. De kans om zelf een grammofoonplaat té bespreken werd door veel scholieren aangegrepen. In volgorde binnenkomst worden de aanvragen verwerkt i Als je geschreven hebt kom je beslist in aanmer- i king, maar je moet geduld hebben, ledereen krijgt een beurt. Iedere maand verschijnen er zes foto's van jongens en meisjes die hun mening geven over de ontvangen grammofoonplaat. Wij hebben zoveel aanvragen ontvangen dat we deze serie moeten afsluiten. Gerard Poldervaart (13 jaar), Guldo Gezeliestraat 56, Maassluis. Klas 2c van de Marnix Mulo. I „Ik vind het plaatje van de Engelse band The Rockin' Berries (Pye 7 n 35270) met: The water is over my head en Doesn't time fly heel goed. Vooral 1 de eerste song is om gek van te worden zo goed. De tweede is niet zo goed om naar te luisteren, maar wordt wel hardstikke goed gebracht. Ook de 1 gitaren doen het goed. De eerste song heeft ook 1 nog bovenaan de Nederlandse top gestaan. Maria Bervoets (16 jaar), Boreelstraat 53a, Kotter- dam. Vijfde klas Montessori Lyceum. 1 Ann Burton: Sing a rainbow. The wildest gal in town, Miss Otis en Kansas City (Decca bu 70017). i Ann Burton is een naam die niet veel mensen zul- 1 len kennen, maar die misschien binnenkort ieder- een bekend in de oren zal klinken. Ann is een Nederlandse jazz-vocaliste met een zeer eigen stem. Zij zal met haar diep-donkere geluid veel bereiken. Haar zangtechniek is perfect, jammer is het dat de Nederlanders geen typisch eigen zangstijl kennen i (behalve de smartlap), zoals de Transen hun „chanson" en de Amerikanen hun „song". Ann Burton's stem zou veel beter uitkomen in een „Nederlands chanson". Veel van de warmte van i haar stem gaat verloren in het te langzame tempo. Zij wordt kundig begeleid door een klein jazz- combo o.l.v. Frans Elzen. I Willy den Adel (14 jaar). Lusthofstraat 61, Rotter- i dam. Klas 2c van het Libanon Lyceum. Ik ontving het plaatje van Annette Koco (Philips jf 327985). De ene kant „Kom dicht bij m'n hart", dat door haarzelf geschreven is, vind ik wel een goed liedje. De tekst is matig maar de begeleiding is heel goed en vlot. De achterkant „De marionet ten" vind ik beter. De tekst is leuker en ook hier de begeleiding heel goed. Het nummer heeft meer ritme dan het andere. Ik heb nog nooit eerder van haar gehoord en vind het heel goed wat zij brengt. De plaat That's my life (pye 7n 3290) van Freddie Lennon met op de andere kant The next time you feel important, vind ik een flop! Het is meer het opzeggen van een tekst met op de achtergrond wat muziek en een koortje. Ik denk dat hij een plaat heeft gemaakt, omdat hij de vader is van John Lennon (één van de Beatles). Het enige dat nog een beetje sfeer schept is de ruisende zee. Wel geschikt om er op je gemak naar te luisteren. De andere kant is niet mooi omdat daar de violen te veel op de voorgrond komen. Ik vind deze plaat niet aanbevelenswaardig. Jerry Rix: Come let's go en 1 still love people (Philips 327 986). Het is een plaat met een moderne inslag, maar naar mijn mening veel beschaafder dan de meeste moderne songs. Wat onmiddellijk opvalt is dat Jerry tijdens het zingen de woorden behoorlijk uitspreekt. Dat kan van veel solisten niet gezegd worden. Het is een heel fijn plaatje, niet om op te shaken, maar om er eens rustig naar te gaan zitten, of desnoods liggen, luisteren. Jam mer dat de nummers zo kort zijn. De plaat die ik bespreken mag is van The Over- landers (Pye 7n 17034) die Michelle en Cradle ol love brengen. Zij geven met het eerste nummer een heel goede imitatie van The Beatles (Rubber soul) The Overlanders brengen Michelle op een single j dat hoogstwaarschijnlijk de reden van de goede verkoop is. Iedereen kan niet zo maar een lang speelplaat kopen. De eerste tien keer zijn bijzonder 1 aardig, daarna is de lol er gauw af. Cradle of love lijkt in het begin erg leuk. maar is erg rommelig. In het algemeen is de plaat toch wel de moeite waard. Deutsche Grammophon stereo 104461. In een zeer fraaio hoes treft u een heel bijzonder» plaat aan n.l. Ie het openingskoor uit het Weihnfcchtsoratorium van Bach met een zeer goede uitvoe ring van zowel koor als orkest on der leiding van de bekende Bach- dirigent Karl Richter. 2e Het Air uit de depde suite van Bach uitge voerd onder leiding van niemand minder dan Herbert von Karajan. 3e Het allegro uit het 2e vioolcon cert vam Baoh met medewerking van de beroemde Russische violist Darvid Oistaaikh. Verder staan er deze plaat nog werken van db componisten Telemann, Vivaldi en Frederik de Grote, die in zijn tijd niet alleen een groot staatsman was maar ook een beroemd musi cus. De Bach-kant van de gram mofoonplaat werd uit het D.G.G. repertoire gelicht en bevat dus af geronde gedeelten uit, we mogen wel zeggen, beroemde opnamen. De andere kant van de plaat is sa mengesteld uit het Archiv reper toire en bevat twee complete wer ken n.l. een Sinfonia en een cello concert. Deze stereoplaat, die voor zien werd van buitengewoon inte ressante artikelen en zeer fraaie foto's mag eigenlijk niemand zijn neus laten voorbij gaan, de prijs is slechts 10 gulden. Noot voor verzamelaars: De plaat heeft 2 verschillende eti ketten, een zilver Archiv en een geel D.G.G. Iramac stereo en mono 6515. Dit is een witte raaf onder de cello opnamen. Jean Decroos laat op de ze plaat zijn cello, een Guarneri zingen zoals u het zelden op een grammofoonplaat kunt horen. Jean Decroos wordt tijdens deze uitvoe ring in niet geringe mate gesteund door het Residentie Orkest onder leiding van de talentvolle leerling van Pierre Monteux, David Zin man. Het is de tweede maal in mijn 17-jarige platenloopbaan dat ik een opname van het Haagse or kest hoor die ver boven de middel maat uitkomt. De eerste was de Symphonie Fantastique van Hec tor Berlioz, overigens mijns in ziens nog steeds de beste opname van dit werk. En nu dit cellocon cert, het orkest speelt met een vaart en een vreugde dat het een lieve lust is. U kunt aan deze plaat horen dat de musici er zelf ook ple- zier in hadden en niet alleen in de studio zaten om geld te verdienen. Zoiets komt heel zelden voor. Bij I Musici kunt u dit ook horen, draait u de stereo versie van de „Vier Jaargetijden van Vivaldi" maar eens. De cellist Jean De croos is 34 jaar en heeft gestu deerd bij Pierre Fournder. Paul Tortelier en André Navarra. De opname werd gemaakt in 'n kerk je te Soest onder supervisie van Melle Weersma. Hij heeft het hier gepresteerd een opname te maken die het tegen alle bestaande uitga ven van het celloconcert kan opne men. De plaat is gevat in een smaakvolle hoes en voorzien van een door bekende musicologen ge schreven hoestekst. De persing is feilloos. Op het International Festival du Son in Parijs werd deze plaat door vele standhouders gebruikt om hun High Fidelity apparatuur te demon-

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1966 | | pagina 17