M m Muzikaal Mozaïek! 1 .QS» Til Caprino streeft in „De Maagd" naar een totaal-theater ■één gulden; Nieuw programma van Susana y José alledag kerklÜ BUNINGH Deze week in de bioscopen opruiming opruiming Fijne muziekavond in Piccolotheater ORGELS J uw trotse bezit j wereld merken I demonstraties liliiliiiliilliilfilililiiliil ih.de He opruiming DE HAVENLOODS DONDERDAG 18 JANUARI 1968 NW. BINNENWEG 195 KINDERDEKENS MET S0% KORTING i Spreien 2-persoons Merk Antoplaids van Verkoop begint donderdag 18 januari ARENA: Modern Millie, a.l. (prol.) OOO CENTRAAL: Badsensaties, 18 j. (prol.) O CINEAC NRC: Zeventien, 18 j. (prol.) OO CINEAC AD: Dagvlinder, 18 j. (prol.) CINERAMA: Docter Dolittle, a.1. (prol.) ooo COLOSSEUM: Hercules de held van de Olympus, 14 j. <X> CORSO: The sound of music, a.l. (prol) OOO GRAND: Oorlog en vrede, 14 j. (prol.) OOO HARMONIE: Ringo, de gevreesde, 18 j. OO LUMIERE: James Bond 007 CaSi Royale, 14 j. (prol.) OOO METRO: Een gravin van Hongkong, i OOO 1 Dorado, 14 3- OO e naked runner, 14 j. O* El Dorado, 14 J. OO VENSTER: Citizen Kane, 14 OOO VICTORIA: Het monster van Franken- OO OOOO - zeer goed OOO goed OO middelmatig O beneden de maat première Is 't geen genot om nu, hartje winter... tóch volop warme dekens te hebben voor iedereen In huis. En dat kan, zonder brokken te maken van Uw begroting - want wij verkopen Acryldekens van een bekend merk.,, tegen een speciale Opruimingsprijs. Heerlijk warme en toch lichte dekens, afgezet met Nylonband en Velours chiffon... en toch zo makkelijkte wassen, uit de series van 59.50 nu voor nog géén vijf en twintig gulden. Vrijdag en zaterdag verkopen wij deze Acryl merkdekens... omdat er wat vlekjes in zitten... voor een niet te geloven prijs, 180 x 220 cm, In blauw, geel en rood, Duur van de Opruiming 18 januari tot 9 februari 6tin tel. of schrift. beet. Het Nieuw Rotterdams Toneel presenteert in het Piccolo-theater de tweede serie kleine zaal-produkties. Het zijn deze keer twee eenakters „Testarium" van de Pool Slawomir Mrozek en „De Maagd", een collage „bestaande uit flitsen uit het onderbewustzijn van Jeanne d'Arc", zoals schrijver Johan Frederik en vormgever Hans Caprino meedelen. Het NRT is vooral te loven om de opvoering van het laatste stuk, waar mee twee jonge Nederlanders kwa men aandragen. Het Piccolo-repertoi re is er immers om aan het experi ment een kans te geven. Dat het NRT hier ernst mee maakt, bleek reeds eerder dit jaar uit de vertoning van ,,Solo voor dubbelfluit", waarmee de Rotterdammer Frans Carel de Rover debuteerde. En dan nu opnieuw de kans, die werd gegeven aan Hans Ca prino, die reeds assistent-regisseur is geweest in de Koninklijke Vlaamse Schouwburg en die nu een regiecur- sus volgt bij de Nederlandse Televi sie Stichting. Met jonge spelers van het NRT mocht hij zijn stuk (en dat van Johan Frederik) zelf op poten zetten. Hij heeft dat met flair gedaan. Er ont stond ruim een half uur een boeiend toneelbeeld. Niet slechts door de zeer fraaie kostuums en de bizarre wijze waarop de acteurs waren gegrimeerd, maar bovenal door de wijze waarop Caprino hen liet bewegen en spreken. Dan wil ik hem graag vergeven dat hij in het program ma hoog van de to-, ren blaast (in kapi talen notabene) over de latente wreedheid in de mens, die de drijfveer zou zijn achter de moord op Jeanne d'Arc. Ik hoop voor hem dat hij het gebruik van deze holle frases snel afleert. Ze leidden de aandacht van het gebeuren zelf te sterk af. Caprino heeft er naar gestreefd een soort totaal-theater van zijn voorstel ling te maken. Naast het „collectieve" spel gebruikte hij muziek en geluid en kleurige achtergrondprojecties van Irene van Westerop. Het is jammer dat hij niet de technische mogelijkhe den had om muziek en projecties func tioneler te gebruiken. Het verwisse lende lantarenplaatje was een te sim pel effect. Bewegende lichtbeelden en geluidsexplosies waren waarschijnlijk dichter bij de oorspronkelijke bedoe lingen van Caprino gekomen. Caprino bewees wel het moeilijke vak van regisseren in zijn vingers te hebben. Zijn onbekendheid bij de ac teurs bleek geen enkele belemmering om zijn bedoelingen op hen over te brengen. Johan Frederik bood Capri no een tekst, die het rituele karak ter van het stuk accentueerde. Het is beider verdienste dat „De maagd" een aantal ogenblikken kende, waar in het publiek onweerlegbaar betrok ken werd in de spanning van het ge beuren. Een verdienste trouwens ook van Rick Nicolet en Hezo Muller, Jan Kruyk, Dries Smits en Pim Oskam, die zich voor honderd procent inzet ten. De twee figuren hebben veel weg van de twee mannen die Samuel Beckett laat „Wachten op Godot". Ook zij spelen eindeloze spelletjes, voeren verwarrende discussies. Hoewel het Stoppard's bedoeling Is dat we ons met de twee „helden" identificeren, worden zij niet sympa thiek. Het blijven schuldige meelo pers. die zich maar al te graag con formeren aan het gezag. Stoppard heeft ze bekeken met medelijdende toegeeflijkheid, waardoor zijn stuk een tragikomedie is geworden. Zeer knap geschreven. Zeer knap ge speeld ook door de Haagse Comedie, die Kees Coolen en Wim van Rooy in de hoofdrollen plaatste. Paul Steen bergen heeft in samenwerking met Dolf de Vries de voorstelling een ac cent van virtuositeit gegeven, dat zij zeer behoefde. Zeer sterke ogenblikken beleefde het stuk in de pantomimes, die door Albert Mol waren ingestudeerd. Er decor van Hep van ga, en Gijsbert Tersteeg. JAN HEIN DE GROOT Gaat U er maar op uit... en pro beer een boodschappentas te vinden van dit royale formaat, In zo'n allergezelligst model en gemaakt van het prachtige Skai ...en dat alles voor nog géén tientje. In onze lederwarenafdeling vindt U 'm, een luxe boodschaptas van 15.75 met groot voorvak met gesp, zeer solide handvatten en rits, een zee van bergruimte ...en wat U direct zal opvallen ...de afwerking laat niets te wensen over. Vrijdag en zaterdag verkopen wij deze luxe, grote Skai bood- schaptassen, keurig afgepaspeld, in div. kleuren,alszwart,cognac, rood, blauw en bruin. Duur van de Opruiming 18 januari tot 9 februari Ciin tel. of schrift, bcir. AGENDA ROTTERDAMSE SCHOUWBURG Vrijdag 19 januari: NRT met „Mi micry", 8.15 uur. Zaterdag 20 januari: NRT met „Ja, ik wil", 8.15 uur. Zondag 21 januari: NRT met „Ja, ik wil", 8.15 uur. Maandag 22 januari: Ned. Comedie met „Dé Trap", 8.15 uur. Dinsdag 23 januari1 Susana y José, 8.15 uur. Woensdag 24 januari: NRT met „Mi micry". 8.15 uur. Donderdag 25 januari: Centrum met „Slippers". LUXOR-THEATER Elke avond: Snip en Snap, 8 uur; zondagmiddag 2 uur. Dinsdag 23 januari Aliodagkerk to de Lau- TOr"'1"—k, van 12.50-1.10 uur. Spreker is ds. Winter, onderwerp psailm 8. Het wereldberoemde dansensemble Susana y José maakt op het ogen blik een tournee door achtereenvol gens Zwitserland, Duitsland, Neder land, Oostenrijk, Italië en Joegosla vië. Het ensemble brengt een gedeel telijk nieuw programma waarmee het in Spanje op verschillende zomer festivals grote successen geoogst heeft. In het programma is opgeno men „La Celestina", een moderne bewerking van het oudste toneelstuk in de Spaanse literatuur een tra gikomedie van Calixte en Meliba, in 1492 geschreven. Deze schitterende creatie wordt nog vervolmaakt door de muziek die Antonio Robledo speciaal hiervoor heeft gecomponeerd. „La Celestina", aanvankelijk door de kerk verboden, maar desondanks reeds in de 16e eeuw in vele landen vertaald en ge drukt, wordt voor het eerst in de ge schiedenis in balletvorm opgevoerd door Susana en José. De rol van de" oude heks Celestina wordt gezongen en gespeeld door Maria La Talegona, een flamenco-zangeres uit Córdoba, die vroeger steeds geweigerd heeft in theaters te zingen, daar zij al leen ter gelegenheid van „Ferias" wilde optreden. Verder zullen ten to nele worden gebracht historische dansen uit verschillende delen van Spanje, een modern ballet Aspec- tos '66, een bolero en hun flamenco- dansen. Naast Susana en José werken aan dit programma mee: de concert-pia nist Armin Janssen, de beroemde gitarist Andrés Batista (die jarenlang de in 1964 gestorven wereldvermaar de Carmen Amaya heeft begeleid), de flamenco-zanger San Lorenzo, de flamenco-zangeres Maria La Talego na en de hoboïst Thom Oosterdijk. De kostbare kostuums voor dit pro gramma zijn ontworpen door Marta Font in Barcelona, Conti in Barce lona, Balenciaga in Parijs, Ina in Sevilla en Trabal Altes in Madrid. De Nederlandse toernee moet in verband met de overweldigend grote belangstelling in Duitsland korter dan gewoonlijk duren. Voorstellingen zul len o.a. worden gegeven in de Rotter damse Schouwburg, de Koninklijke Schouwburg in Den Haag en de Stadschouwburgen te Breda, Tilburg, Maastricht en Utrecht. Daarna zal het ensemble series voorstellingen geven in Hamburg, Bremen en Ber lijn, waarmee en periode van drie weken gemoeid is. mm mkm Zondagsdiensten De zondagsdienst voor tandartsen wordt het komend weekend in Rot terdam waargenomen door P. J. de Vries, Vuurpijlstraat 28a, Rotter dam. De zondagsdienst gaat in vrij dag na 19.00 uur en eindigt zondag om 24.00 uur. De spreekuren zijn'za terdag en zondag van 11 tot 12 en van 5 tot, 6 uur. theatertje, waar het steeds gerieflij ker wordt, waren ongeveer 75 jongelui bij elkaar om naar klassieke muziek en jazz te luisteren. Het werd een fij ne avond met een aandachtig luiste rend publiek. Piet Feenstra. een voor treffelijk pianist nam het eerste en klassieke gedeelte voor zijn rekening. Hij speelde sonates van Scarlatti, tijd genoot van Baoh, sonates van Beet hoven, drie préludes van Debussy, moderne muziek met elementen van cool jazz en werken van Liszt en Chopin, een bijzonder gevarieerd pro gramma uitstekend uitgevoerd. Hij kreeg dan ook een warm applaus van de jonge toehoorders Na de pauze iets heel anders. Ruud Kuiper, jazzkenner en bekend van radio en televisie, speelde piano. Hij werd begeleid door Coos Serierse, bas en Cees See, drums, Ook zij wis ten het publiek te boeien door hun spel. Met name Cees See op drums in een improvisatie van Dizzy Gillespie,, met veel Afrikaanse en Zuidameri- kaanse elementen. Verder hoorden muziek van Duke Ellington, Charlie Parker, Spring is here, een prachtige ballade, een improvisatie van Mac the knife en Sint Thomas van Sonny Rollins. Al met al een bijzonder ge slaagde avond. Een herhaling wordt gegeven op maandagavond en wel od 12 februari. Orgel concerten i de Stichting Orgel- "V januari hy kend, werd het orgel in derc'kerk ii gebouwd door Cornells van Oeekelen. Nadat het m 1927 van een wij pedaal was voor zien volgde in 1967 een algehele restauratie. Het werd tevens uitgebreid met een rug- "temmen) en een geheel nieuw vrij stemmen). Eind 1967 werd het op gebruik genomen. Met zijn pedaal s het grootste orgel in avond, waarin -J opgenomen, is samenge steld .uit bekende en veelgevraagde werken zodanig gevarieerd, dait het orgol in aii ""-i klankschakeringen be- t de Spaar- Op maandag 15 januari bank te Rotterdam haar 42ste kantoor i hot Carnissehuis aan de Lepelaarsingel 49 Rotterdam-Zuid. Door het in gebruik ne- n van dit kantoor,' dat dagelijks geopend zal zijn van 9-12 en 1-5.30 uur, bovendien vrijdags tot 6 uur, zijn de spaarders in dit gedeelte van de stad niet meer uitsluitend aangewezen op het Spaarbankkantoor Dorps- TEGENVALLER Een tegenvaller werd „Testarium" van Mrozek, dat onder regie van Bas ten Batenburg (die de schrijver in 1960 in Nederland introduceerde met de eenakter „Politie") werd opgevoerd. Mrozek heeft hier dank zij zijn drie eenakters „Karei", „Striptease" en „Een wonderbaarlijke nacht" en zijn avondvullende stuk „Tango" terecht een grote naam gekregen. Met „Testarium" heeft hij zijn faam niet kunnen waar maken. Het stuk drijft op een aardige ingeving (een volk verwacht zijn ver losser, maar in plaats van één ver schijnen er twee. waardoor de chaos nog groter wordt dan wanneer er slechts één was komen opdagen). Mrozek stoeit wat met christelijke symbolen, zonder dat zijn wrange hu mor voor de toeschouwer het effect heeft in een citroen te bijten. Oppervlakkig gescherts, langdradig uitgewerkt. Ten Batenburg slaagde er niet in het stuk voldoende vaart te ge ven, waardoor het misschien beter tot zijn recht zou zijn gekomen. De bes te scènes speelden zich af tussen Ed- mond Classen, die in zijn rol van re gent wat moeilijk op gang kon komen en Sacco van der Made, die een prach tige bode neerzette. HAAGSE COMEDIE die de moed heeft gehad het werk van de grote Shakespeare als uit gangspunt voor zijn eigen werk te nemen. Dat is zelden in de Engelse literatuur-geschiedenis gebeurd. Jam mer. want Stoppard's „Rosencrantz en Guildenstem zijn dood" is een gaaf voorbeeld van wat een inventief schrijver vermag als hij voldoende afstand kan nemen van gijn grote voorganger. Rosencrantz en Guildenstem, de twee serviele hovelingen aan het Deense hof waar Hamlet zijn twijfe lende bestaan leidt, zijn in Stoppard's opvatting niet veel meer dan twee jonge leeghoofden zonder enig hou vast in het leven. Hun leven speelt zich af in een „wachtkamer" van het öabyderm-zeep Wat weten wij van de mens Mo zart? Lange tijd gold hij als de be genadigde componist in wie de in spiratie als een nimmer ophouden de bron werkte en haar neerslag vond in een zonnige, levensblije en ongecompliceerde muziek. Neen, dan Beethoven, die de strijdende mens met al zijn emo tionele schakeringen plaatste achter de klanken van zijn mu ziek! Is deze hardnekkige, romantische fabel wel juist? Is Mozart's leven uit sluitend langs gebaande paden ge gaan? Heeft het leven de mens Mo zart zo weinig in beroering gebracht? Om het tegendeel te bewijzen vol gen hier in vogelvlucht enkele ge beurtenissen, die aantonen dat ook Mozart het leven in al zijn hardheid heeft leren kennen en ondergaan. Op 3 juli 1778 sterft tijdens een con- certtoernee in Parijs zijn moeder, wgarvan hij zielsveel hield. Hij was toen 22. In 1782 huwt Mozart (26) Konstanz Weber, uit welk huwelijk in negen jaar tijds zes kinderen zijn geboren, waarvan vier vroegtijdig zijn ge storven nl. 1783 het eerste kind (2 maanden) 1786 het derde kind (1 jaar) 1788 het vierde kind (half jaar) 1789 het vijfde kind (de dag van ge boorte) Intussen is zijn vader 26 mei 1787 ge storven, zes maanden na het overlij den van zijn derde kind. En toch schreef Mozart in de perio de 1783-1791 werken van een ongemene zuiverheid en diepgang als de opera's Le Nozze di Figaro (1784), Don Gio vanni (1787), Die Zauberflote (1791); zijn Klaviersonates K.V. 570 (1788) en 576 (1789); zijn strijkkwintet K.V. 593 (1791); zijn drie laatste symfonieën K.V. 543, 550 en 551 (1788); zijn Kla vierconcerten K.V. 503 (1786), 537 (1788) en 595 (1891) en niet te verge ten: zijn klarinetconcert, dat hij nau welijks twee maanden voor zijn dood voltooide, en het Requiem, waaraan hij op zijn doodsbed nog werkte en die hij niet heeft kunnen voltooien. Dit Requiem, een opdracht van een on bekende, drukte als een fatum op zijn geest. September 1791 komt Mozart uit Praag, waar hij de première van zijn opera La Clemenza di Tito had gedi rigeerd, ziek thuis, voelt zich half november weer beter en voltooit de Vrijmetselaarskantate K.V. 623, die hij ook nog dirigeerde. Plotseling verergert zijn kwaal en 5 december 1791 sterft hij, 55 mi nuten na middernacht, in de leeftijd van 35 jaar. Een dag voor zijn heen gaan vroeg hij om de partituur van het Requiem en zong het werk met zijn vrienden Geck, Hofer en Gerl door. Die dag sprak hij ook met zijn leerling Süssmayr tot wie hij zei: „Heb ik niet gezegd dat ik dit Re quiem voor mijzelf schrijf?" Süssmayr voltooide dit werk naar aanwijzingen van de meester en deed dit zo voortreffelijk en geheel in de trant van Mozart dat het verschil nauwelijks hoorbaar is. Mozart's begrafenis 6 december, 's middags 3 uur, werd Mozart's stoffelijk overschot in de Stephanuskerk ingezegend, waarna het op het St. Marx kerkhof werd be graven. Konstanz lag ziek te bed en slechts enkele vrienden: Van Swie- ten, Salieri, Süssmayr, Diener en Oster begeleidden de lijkwagen. Door een hevige sneeuwstorm werden zij gedwongen terug te keren, zodat het stoffelijk overschot zonder de tegen woordigheid van vrienden en kennis sen ter aarde werd besteld. Door de grote armoede van Mozart had men op aanraden van Van Swie- ten een plaats in een goedkoop massa graf gekocht, waarin 15 tot 20 van de allerarmsten werden begraven. Toen Konstanz na haar genezing het graf van haar man wilde bezoeken vond zij een nieuwe doodgraver, die haar geen uitkomst kon geven. Men wist en weet het ook heden niet waar Mozart begraven is. Medische verklaringen Dr. Güldner verklaarde „Mozart werd in de herfst van 1791 ziek door een reumatische ontste kingskoorts, die destijds algemeen heerste en vele slachtoffers maakte. Dr. Closset, die Mozart's ziekte be handelde, zag onmiddellijk de ernst daarvan in en vreesde het ergste, nl. een hersenontsteking. Enkele dagen voor Mozart's dood zei Dr. Salaka: „Mozart's ziekte is niet te genezen, hij is verloren". Mozart's sterven vertoonde dan ook de gewone symptomen van een her senontsteking. Bij het onderzoek van het stoffelijk overschot heeft zich niets ongewoons voorgedaan. Dit is in 't kort het leven van een man, die zijn veelzijdige levenstaak volbracht heeft op een leeftijd, waar op Beethoven vrijwel aan het begin van zijn loopbaan stond. Een compo nist, in wiens muziek het leed gelou terd en gesublimeerd tot uitdrukking is gekomen. Nogmaals: muziek, vooraf Het ja-nee-steekspel: de discussie even onsterfelijk als de onsterfelijke ziel is het koppel Adam en Eva en de verboden vrucht hiervan niet het meest sprekende bewijs? vier de hoogtij tijdens het forum, dat on der het motto „Actueel, een over schrijding van de grens en een nood zaak in de programmering?" n.a.v. de uitvoering heden- en morgenavond van Louis Andriessen's „Anacho- nie I" door het R.Ph.O., in de Repe titiezaal van de Doelen werd gehou den. De Stijlloosheid werd door An- driessen verdedigd tegenover de stijl principes van het publiek, waaronder we de nozems met lange haren en baarden en de noza met nauwomspan- nen mini-rokjes node misten. Na de pauzekoffie werd de discussie voortgezet, die in 't algemeen eerder een tam, dan een opwindend karakter had. Het forum bestond uit de com ponisten Jan van Vlijmen, Robert Heppener en Louis Andriessen, de musicoloog Dr. van Veen en de als voorzitter fungerende publicist Jo El- sendoorn. ELECTRONISCHE vanaf 325.- contant plus per dag Iook Ci leert spelen met Joh. de Heer's unieke systeem I keuze uit meer dan 100 instru- menten CONN - HAMMOND I PHILIPS - RI-HA - SOLINA I VISCOUNT e.a. j Iu kunt elke vrijdagavond tus- sen 8-10 uur geheel vrijblijvend Ide orgels horen, zien en zelf i bespelen. I De knutselaars onder U, die weten hoe belangrijk het is met goed'gereedschap te werken, zullen enthousiast zijn overdeze aanhieding. Hobbybrander, om voor dui zend en één doeleinden te ge bruiken... zoalshet solderen van blik, tin, Ijzer, het ontdooien van bevroren leidingen, het bui gen van glas, het reinigen van metalen oppervlakken, het af- branden van verf, het snijden van plastic enz. Eenonmïsbaarstukgereedschap, deze hobbybrander, met spits vlambeeld, een brandduur van tfc óuureneentemperatuurvan ca. 1200°C, 'nu voor bijna de halve prijs, voor nog géén tientje. hobby brander Vrijdag en zaterdag verkopen wij deze hobbybrander met een brandduur van 6 uur, een temperatuur van ca. 1200°C. en Réserve bus butaan f 2.95 tal. of achrift. baat.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1968 | | pagina 36