De illusie van de
reddende vooruitgang
Bedrijfsresultaat van Co-op
Waterweg in'67 verbeterd
huisman
De Grote Vragen (XXVI):
Je*
Van Meel en Van den Broek
exposeren in Stedelijk Museum
gebru,ks- Bwk qo
7 S'dam
DE HAVENLOODS DONDERDAG 8 FEBRUARI 1968
Het wordt tijd dit deel van de Grote Vragen af te gaan
ronden. Onder deze titel zullen later meer practische vra
gen aan de orde komen die van tijd tot tijd uitvoerig zullen
worden behandeld. De religieus wereldbeschouwelijke
^grondslag van onze visie dient nu te worden afgesloten
met enkele artikelen over de vraag hoe de door ons ont
wikkelde gedachten over de openbaring van de bijbel zich
verhouden tot de belangrijkste problemen en verschijnselen
van onze tijd.
De eerste vraag die dan rijst is: welke speciale, bijzon
dere boodschap heeft de bijbel voor onze tijd? In de voor
gaande artikelen is getracht enige antwoorden te geven,
geen „kant en klare" antwoorden, maar beginselen en
schetsen die bedoeld zijn om nader ontwikkeld, verduide-*
lijkt en „bijgetekend" te worden. Kunnen wij met deze
schetsen al iets doen?
Als wij onze visie in aanraking willen brengen met de
talrijke facetten van het tegenwoordige geestesleven en
samenleving, kunnen wij ons om practische redenen hoog
stens richten tot de grote categorieën van beginselen en
bewegingen waarin de mensheid grofweg zou kunnen wor
den „ingedeeld". We hebben getracht de grote nadelen van
zo n schematische opzet zoveel mogelijk te ondervangen
door een indeling die ten ruwste het geestesleven van de
mens omvat. Zo'n onderscheiding kan o.i. uitsluitend ge
vonden worden in de bewuste opvattingen over de ver
houding van de Rjens tot de z i n van het bestaan.
Wat de mens gevoelt en denkt t.a.v. de „laatste vragen"
bepaalt voor het belangrijkste deel zijn stellingname in
de wereld.
Afgezien van overeenkomsten en verschillen, en met
eerbiediging van het unieke in iedere menselijke persoon-
lijkheid, „voegen" de mensen zich in enkele grote groepen,
die zich van elkaar onderscheiden door verschillende
gevoelens, opvattingen en overtuigingen t.a.v. de zijns-
grond van het bestaan. Op deze wijze kunnen wij tot een
niet-godsdienstige, niet-politieke, niet-raclstlsche en niet-
sociologische onderscheiding komen, die deze kaders door
breekt en ruimte laat a!an vele onderscheidingen en nuan
ces binnen die kaders.
De volgorde waarin wij de door ons onderscheiden groe
pen thans rangschikken is geheel willekeurig.
In de eerste plaats noemen we het van de mens uitgaan
de en op de mens gerichte idealisme. Onder deze
noemer rangschikken wij alle overtuigingen en strevin-
gen van de mens om een ideale wereld te kunnen schep
pen. Belangrijk in deze richting is dat uitsluitend in de
mens de maatstaf van het ideale gevonden moet wor
den. De mens is hier de zingevende werkelijkheid en
wat deze mens wenst is ook de zin van de veronderstelde
vooruitgang. Dit idealisme is atheïstisch, uitsluitend uit
gaande van- en gericht op de mens als de „top" van de
evolutie.
Dit idealisme omvat alle stelsels die langs wetenschap
pelijke weg uitgestippelde wegen tot het ideale mens-zijn
en tot een ideale wereld willen komen, volgens maatstaven
die de mens zichzélf stelt. Wij kunnen onder deze groep
o.m. het atheïstisch humanisme, het atheïstisch socialisme
en het communisme rekenen. Onder de term atheïstisch
humanisme moeten wij dan ook verstaan alle bewegingen
in het Westen die, hoewel tegenovergesteld aan socia
lisme en communisme, met deze bewegingen gemeen
hebben dat zij geloven in en streven naar de weten
schappelijke opbouw van een ideale wereld, waarin de
mens souverein is. Met opzet is de term mensgericht idea
lisme verkozen boven atheïstisch humanisme, daar het
begrip „humanisme" ook godsdienstige en existentialis
tische stromingen kent.
Een tweede hoofdgroep is het theocentrisch of
God-gericht idealisme. Deze groep omvat allen die op gods
dienstige of wijsgerige gronden aannemen, dat alleen
„een God" of „de Godheid" de zin van ons bestaan is. De
maatstaf voor het ideale ligt in dit idealisme dus niet in
de mens, maar in de Godheid; die de mens langs verschil
lende wegen tot zijn bestemming brengt. In zijn algemeen
heid gaat het in dit God-gericht idealisme niet om de vraag
„wat" of „wie" God is. Het wezenlijke is hier dat „er een
God is", die alles naar het ideale leidt.
Onder de noemer van dit religieus idealisme kunnen
alle godsdienstige gevoelens en godsdiensten worden on
dergebracht, waarin het geloof niet op openbaring berust,
maar op gevoelens, projecties, wijsgerige stelsels en de
uitspraken van religieuze leiders. Zij hebben echter allen
gemeen, dat „de Godheid" uiteindelijk alles tot een ideale
toestand brengt.
Het theocratisch idealisme, het idealisme dat ge
richt is op de doorbraak van het Koninkrijk Gods zoals dit
in onze visie is uiteengezet, is gefundeertd in de open
baring van een zeer bepaalde Enige en Ene God. Het
maakt aanspraak op kennis van God, omdat deze God
zich kenbaar aan de mens heeft geopenbaard. In te
genstelling tot het theocentrisch idealisme verklaart het
theocratisch idealisme, dat er geen sprake kan zijn van
een onbepaalde „godheid" die de mens langs verschillen
de wegen naar het onbekende ideaal leidt, maar dat
de geopenbaarde God een zeer bepaalde persoonlijk
hei d is: zó en niet anders! Het theocentrisch idealisme
veronderstelt een Godheid die beantwoordt aan m e n s e -
1 ij k e maatstaven en idealen; het theocratisch idealisme
kent uitsluitend idealen die beantwoorden aan de geopen
baarde God zoals hij is en wil. In het theocentrisch idealis
me kan men „vrijblijvend" over de Godheid denken; er
is daar een „notie" van „een god", omdat hij er redelij
kerwijs „moet zijn" om de wereld te kunnen verklaren en
om aan de menselijke verlangens te kunnen voldoen.
Het door ons in onze artikelen uiteengezette theocratisch
idealisme heeft geen „vrijblijvende" godsvoorstelling! God
heeft zich immers zelf geopenbaard in Jezus Christus en
óók hij heeft zijn wil te kennen gegeven en zijn heilsplan
volgens w;elk plan de wereld naar een door déze God be
paalde wég tot zijn bestemming geleid wordt. Het ideaal
is hier dus niet „vrijblijvend", maar zeer bepaald gege
ven. ongeacht onze idealen en wensen.
Na deze vormen van idealisme moeten we het menselijk
geestesleven verder „indelen". Eerst vestigen wij de aan
dacht op het n i h i 1 i s t i s c h existentialisme, een bewe
ging die vooral na de geschriften van de Franse filosoof
en schrijver Jean Paul Sartre veel aanhang heeft gekre
gen. Deze richting vertegenwoordigt in grote trekken allen
die, uitgaande van de kenbare werkelijkheid van het men
selijk bestaan, tot de slotsom gekomen zijn dat het mense
lijk bestaan, noch de wereld waarin hij leeft, enige zin
heeft. De wereld als zodanig is zinloos en absurd. Er zijn
geen geldige antwoorden op de vraag naar de zin van mens
en wereld.
De mens is een „toevallige" verschijning in een zinloze
evolutie. Ook bij een zeer ver gevorderde ontwikkeling
blijft het mensenbestaan zinloos en eindig, want tenslotte
kan niets de wetmatige vernietiging van het heelal tegen
houden. Het heelal.komt „van nergens" en „gaat" naar
„nergens". Een ideale wereld is een illusie en elk idealis
tisch streven is zinloos. Wil men nog van een „ideaal"
spreken dan is dat de moed om in deze zinloosheid, in de
eindige en absurde situatie waarin de mens verkeert, tóch
humaan te zijn en zich te verenigen met bewegingen die
streven naar een zo leefbaar mogelijke wereld.
Het religieus existentialisme erkent noties van
religieuze „dimensies" in het bestaan, zonder dat hieraan
beslist het „bestaan" van God verbonden moet worden.
Het is wars van alle openbaringen, religieuze stelsels en
kerkgenootschappen. Het verbindt de werkelijkheid van
het bestaan niet zonder meer aan een zingevende „god
heid". Geloof is hier meer een wan-hopig „in de afgrond
van het bestaan springen" dan het staan op^een zeker en
ontwijfelbaar fundament. Het „godsbestaan" is meer een
flauwe hoop dan een zekerheid en zelfs éls God de grond
van het zijnde is, is ons bestaan daarom niet minder eindig
en absurd.
Ten slotte het o p t i m a a 1-r e a 1 i s m e, de grote groep
van „aangepasten". zonder illusies en uitgesproken
idealen, maar ook zonder de wanhoop en de ernst van het
existentialisme. De zin van het bestaan wordt in het realis
me voor alles gezicht in het b e s t a a n d e. Het zijn is in
dit leven althans een volslagen mysterie, of men moet op
gezag van anderen aannemen dat er een hogere zin is.
De zin wordt hier ook gevonden in het „spel" van het leven
zoals het reilt en zeilt.
Misschien is er een hogere zin „achter" de dingen, maar
de mens kan daar niet „achter" komen. Het is "Veiliger en
vooral comfortabeler zich aan te passen aan de heersende
opvattingen van het „milieu" waarin men leeft (of dit nu
„Onze Lieve Heer" is of „iets anders"), maar diep m
zichzelf wordt de afgrond van de twijfel afgedekt. Wat het
leven betreft - aldus het optimaal realisme: het kan vrie
zen en het kan dooien.
Het bestaan moet worden aanvaard zoals het komt: Zin
en doel van het. leven zijn vragen die aan wijsgeren en
theologen moeten worden overgelaten; verder is het leven
een boeiend spel met de praktische en alledaagse mogelijk
heden. De optimaal realist doet vrijblijvend mee met de
verbanden waarin hij geplaatst is. Hij kan overtuigd zijn
van de juistheid van zijn opvattingen, maar over het alge
meen heeft hij geen eigen gezicht en past hij zich als be
langhebbende aan aan die groepen die in zijn levensspel
een rol kunnen spelen.
Sluiten de tevoren genoemde groepen elkaar grotendeels
uit, de grenzen van het optimaal realisme liggen veel wij
der, moeilijker en ingewikkelder. Het optimaal realisme is
immers geen echte levensovertuiging, maar een beginsel
loze aanpassing. Als zodanig kan het zelfs onder alle
geestesrichtingen zijn vertegenwoordigers hebben.
Na deze grove indeling zullen wij ons eerst bezighouden
met de eerstgenoemde groep: de idealisten die de mens
centraal stellen en de mens als maatstaf beschouwen.
Dit idealisme willen wij beschouwen als: de illusie van
de reddende vooruitgang. Overigens is het aantal mensen
dat nog oprecht gelooft in een door de mens bereikbare
wereld veel geringer dan de in dit opzicht optimistische
negentiende eeuw. En dan behoeven we niet slechts te
denken aan de naïeve utopisten die er onder ons nog altijd
rondlopen, maar ook aan overtuigde en geschoolde aan
hangers van het marxisme. In het communisme is het
eerste revolutionaire vuur reeds lang geblust in de ijskoude
van bureaucratisch opportunisme. Velen zouden nog wel
willen geloven in een „ideale mens" en de „heilstaat", die
met wetenschappelijke middelen zou moeten worden ver
werkelijkt, maar het zijn de naïeven, de verblinde dog
matici en de geïndoctrineerden die de illusies van het
oorspronkelijk communistisch idéaal nog niet doorzien
hebben.
Ook het tegenwoordige communisme is nuchterder en
zakelijker geworden. Dat er niettegenstaande deze zake
lijker mentaliteit en de bewustwording van een fundamen
teel menselijk tekort, tóch nog miljoenen mensen vasthou
den aan het marxistische ideaal, heeft verschillende aan
wijsbare oorzaken. In de eerste plaats de nieuwe revolutio
naire bewegingen in de onderontwikkelde gebieden en
China, waar honger en ellende de mensen nog ver afhou
den van een verzadigingspunt, waarop ook het commu
nisme afstuit en noodzakelijk verburgerlijkt. In de com
munistisch hoog ontwikkelde landen is de stoffelijke wel
vaart van de mensen ontegenzeggelijk veel hoger dan onder
de tsaristische en corrupte regiems van het vroegere Rus
land en de Balkanlanden. Bovendien was het onder deze
regiems met de vrijheid beslist niet beter gesteld dan
onder de huidige dictaturen.
Dan is er het eenvoudige feit van de staatsdwang en de
stelselmatige indoctrinatie van de jeugd. Ook spelen af
keer en vrees voor het Westen een grote rol in het hand
haven van de marxistische ideologie. Voegen wij daarbij
in alle objectiviteit de indruk, dat het communisme, al
thans in de sociaal-economische sector, in ethisch opzicht
van hogere standaard is dan het westers kapitalisme, dan
zijn er voldoende motieven genoemd om de voortgang vap
het marxisme als wetenschappelijke methode tot het be
reiken van een ideale staat te verklaren.
In de „gevestigde" communistische landen is het stelsel
echter meer een „gewoonte", een „gevestigde zaak" ge
worden, dan een bezielend en overtuigend ideaal. Prak
tisch moeten vele communisten in onze tijd meer tot de
„optimale realisten" gerekend worden, dan tot de idealis
ten die volkomen overtuigd zijn dat het marxisme de we
reld kan opheffen tot een ideale staat. Dit geldt in nog
veel groter mate hej; moderne, verburgelijkt socialisme
van Westeuropees patroon.
Zowel in communistische als in overwegend socialistisch
geregeerde landen bespeuren wij verlegenheid met het ver
worvene, het begin van een onbehagelijk vermoeden, dat
de stoffelijke omstandigheden en de sociale ordening bij
een bepaalde verzadiging de mens niet harmonieuzer en
gelukkiger maken. Wel wordt verklaard dat de huidige
stand van zaken nog geen maatstaf kan zijn dat de doel
stellingen nog niet geheel verwezenlijkt zijn, maar de ver
antwoordelijke leiders weten reeds dat ook dan het oude
ideaal nooit bereikt zal worden. Dit besef dringt trouwens
ook in het welvarende Westen door!
Met alle waardering voor alles wat reeds tot stand is
gekomen om de eerste levensbehoeften en de sociale zeker
heden van de mensheid te verbeteren, beklemt ons in een
bepaald stadium van welvaart en ordening de weerzin
tegen een dreigend luilekkerland, waarin wij tot walgens
toé verzadigd en gedirigeerd zullen zijn. Eenmaal in „lui
lekkerland" aangekomen zal ons-een nooit vermoed en
vreemd heimwee naar de worsteling in de „rijstebrij
berg" bekruipen. Tekenend in dit verband is nu reeds de
hang naar avontuur, naar strijd, sterke prikkels en risico's,
naar eenvoudiger buitenleven en recreatie ver van de
„veilige" woonoorden en werkkringen.
De vooruitstrevende bewegingen van onze tijd in de wel-
vaartsgebieden worden meer en meer geconfronteerd met
een merkwaardige „ondankbaarheid" en hun bestaans
recht wordt zelfs door velen betwijfeld, omdat zij vroeger
een veel duidelijker functie hadden. Weliswaar blijven er
op het internationale vlak grote taken (noemen wij alleen
maar het'hongerprobleem en het rassenvraagstuk), maar
het ziet er naar uit dat deze wereldproblemen meer door
opportunistische machtsgroepen en wetenschappelijke ka
ders zullen worden aangepakt dan door de vooruitstreven
de idealisten.
De toch zelf betrekkelijk juiste stelling van het marxisme
dat het maatschappelijk zijn het bewustzijn bepaalt (de
positie in de maatschappij is bepalend voor het denk- en
gedragspatroon) blijkt lang niet zo positief uitgelegd te
kunnen worden als vroeger wel scheen. Men zag blijkbaar
over het hoofd, dat deze stelling óók het tot welvaart opge
heven „proletariaat" geldt, dat immers over een brede
linie „verburgerlijkt", zodra het de levensstandaard van
de „burger" heeft bereikt! Er is een uitspraak dat zelfs de
strijdvaardige en felle Chinese communist zijn pantoffels
aan zal trekken, zodra hij een televisietoestel in huis heeft.
Het ziet er naar uit dat het politieke en sociale vooruit-
gangsldealisme geblokkeerd wordt wanneer een bepaald
kritisch punt van verzadiging is bereikt.
H. VERWEIJ
Verschenen is het jaarverslag van de Co-op Nieuwe Waterweg omvattende
Schiedam, Ylaardingen en Maassluis. Op 9 september van 1967 waren in het
bedrijf 242 personen werkzaam, waarvan 188 in het levensmlddelenbcdrijf. De
vereniging telt 12.500 leden. In de toelichting zegt de directie o.a.:
Het meest opvallende van de balans Is dat de beleggingen en deelnemingen
een grote stijging hebben ondergaan door de mede-financiering van Rijnmond
bakkerijen n.v. Ons aandeel daarin bedroeg tot nu toe bijna een half miljoen
gulden.
Van dit bedrag werd 365.000,— verkregen door opname van lang krediet bij
CO-OP Nederland. Op deze rekening werd 75.000,— afgelost waardoor de netto
stijging 290.000.bedroeg.
Bijeenkomst voor nieuwe
bewoners wijk Groenoord
Op maandag 19 februari, om 8 uur
zal in het wilksebouw De Rank te
Schiedam-Kethel. hoek Schiedamse-
weg-Iepenlaan een bijeenkomst wor
den gehouden om de bewoners van
de woningen, die in de wijk „Groen
oord" het laatst zijn eereed geko
men in de aelegenheid te stellen in
contact te komen met het gemeente
bestuur en enkele zijner ambtenaren.
Tijdens deze samenkomst zuilen vra
gen en opmerkingen met betrekking
tot de nieuwe omgeving kunnen wor
den gesteld en daarna besproken.
nu... beduidend
goedkoper
Uw dochter zal er weg van zijn,
maar ook U vindt hem vast leuk,
deze vlotte Handtas...
Een fijne handtas, in jeugdig
model, met heerlijk veel ruimte,
dubbel kort hengsel en lange
afneembare schouderriem.
Deze leuke tas, verkrijgbaar in
vele moderne kleuren, vindt U
in onze afdeling lederwaren
voor nog géén zes gulden.
Vrijdag en zaterdag verkopen
wij deze vlotte handtas,met
kort hengsel en afneembare
lange schouderriem, in de kleu
ren zwart, beige, GK0/1/Ë
cognac, rood CmTj
Zaterdagavond tot
geopend.
Géén tel. of schrift, best.
rle bakkersbedrijven van CO-OP Voor
uitgang en onze coöperatie ter hand
heeft genomen komt de brood- en ban-
ketomzet in ons werkgebied niet meer
volledig in onze resultatenrekening
tot uitdrukking. Alleen de brood- en
banketomzet via de CO-OP winkels
is begrepen in de verkopen van het
levensmiddelenbedrijf.
Een ding blijkt echter toch wel dui
delijk. De omzetten hebben zich zeer
voorspoedig ontwikkeld. De bedrijven
die rechtstreeks onder onze coöpera
tie uitgeoefend worden boekten n.l.
een omzetstijging van bijna 17pct.
en dat is zelfs meer dan vorig jaar
toen ook reeds een stijging van 15 pet.
werd bereikt. Praktisch alle afdelin
gen werkten aan deze omzetvermeer-
dering mee, niet in het minst het le
vensmiddelenbedrijf, dat 1,8 miljoen
of 18 pet. hoger uit de bus kwam, zon-
Behalve door deze laatste vermeer
dering werd de hoogte van de schul
den op lange termijn beïnvloed door
de lening a f 250.000 van de N.V. Fin-
co. Deze instelling is opgericht voor
de financiering van CO-OP projecten.
De lening heeft betrekking op de se-
mi-permanente vestigingen in Holy-
Viaardingen en Maassluis-West, die
reeds in het vorige boekjaar tot stand
zijn gekomen.
Ten aanzien van de liquiditeit kan
gesteld worden dat deze met onge
veer f 170.000 verbeterde. Hoewel hier
bij een reeks van factoren een rol spe
len is deze verbetering in hoofdzaak
te danken aan het verschil in afschrij
vingen en investeringen. De investe-
ringen bleven beperkt tot f 140.000
waartegenover aan afschrijvingen op
gebouwen, inventarissen etc. ten las
te van het resultaat werden geboekt
f320.000. De post debiteuren vermin
derde met een belangrijk bedrag door
de inbreng van deze vorderingen in
de Rijnmond bakkerijen N.V. en door
de overdracht van het melkdistribu-
tiebedrijf aan de CO-OP Vooruitgang
te Rotterdam. Bovendien daalden zo
wel de debiteuren van het CO-OP Cen
trum als van de afdeling brandstoffen.
Het bedrag, genoemd onder af
schrijvingen is bedoeld als reserve
voldoende om mogelijk oninbare be-
voor dubieuze debiteuren en is ruim
dragen te kunnen opvangen. De voor
raden verminderden weliswaar, maar
dit is een gevolg van de afvloeiing
van bakkerij- en melkvoorraden tot
een bedrag van f 70.000. Door de stij
ging in de afdelingen CO-OP Cen
trum, en levensmiddelen werd de da
ling bijna geheel teniet gedaan.
In verband met de wijzigingen in
het bakkerij- en melkbedrijf ligt de
vergelijking met voorgaande jaren op
een aantal punten niet zo eenvoudig.
REISKOSTEN
tot f.5,- vergoeden wij
bij aankoop van
minstens f 75,-
op vertoon van trein-,
tram-, bus-, of
metröbiljet.
kleren maken de /nan
Huisman maakt de kleren
Korte Hoogstraat 15,
le Middellandstraat 98-100,
Wolphaertsbocht 218-224
der dat er nieuwe winkels werden
geopend.
Het CO-OP Centrum gaat van jaar
tot jaar omhoog. Vorig jaar 10 pet.
Deze keer 8 pet. In een volgend ver
slag wordt ook het CO-OP Centrum te
Vlaardingen onder dit hoofd opgeno
men. De afdeling Brandstoffen heeft
zich na de grote sprong van vorig
jaar, toen dé stijging ruim 20 pet be
droeg, desondanks volkomen kunnen
handhaven. Zowel de geldelijke omzet
als de omzet in hectoliters is prak
tisch hetzelfde gebleven. Daaruit
bljkt dat de concurrentie van het
aardgas ons tot nu toe nog geen scha
de heeft berokkend. De verkoop van
benzine nam opnieuw toe. In geld uit
gedrukt 32 pet., in liters met 26 pet.
Doordat de bezetting van de werk
plaats werd uitgebreid nam het be
drag aan doorberekende uren even
eens toen. Dit is eigenlijk geen wer
kelijke omzet, om welke reden het
bedrag van de bruto-omzet wordt af
getrokken. Ten opzichte van vorig
jaar onderging het bedrijfsresultaat
een verbetering, die zich in het bijzon
der in de laatste maanden van het
boekjaar manifesteerde. Deze tendens
en de gunstige omzetontwikkeling
over de gehele linie zullen in het ko
mende jaar ongetwijfeld leiden tot
een verdere verbetering van het re
sultaat."
In het Stedelijk Museum te Schie
dam zijn gelijktijdig twee exposities
ingericht, nl. van werken van Joop
van Meel en van Jan van den Broek.
De exposities duren tot en met 3
maart. Bij de opening van de exposi
tie heeft de directeur van het Muse
um, de heer J. Paalman een korte
toelichting gegeven op het werk van
beide kunstenaars, waaruit wij O.m.
citeren:
De expositie van werken van
Joop van Meel één uit de serie
eenmanstentoonstellingen van belang
rijke Rotterdamse kunstenaars
wijst ons nog eens op de veelzijdig
heid van deze schilder. De serie gro
te doeken, die op deze expositie voor
het eerst getoond wordt, laat een ge
heel andere Van Meel zien, dan die
wij kennen van bijvoorbeeld de „con-
tour' '-tentoonstellingenZijn huidige
werk is forser van opbouw, feller van
kleur en als steeds heeft het een in
dringende werking waaraan de be
schouwer niet voorbij kan gaan.
Het verheugt mij, dat ik deze be
langrijke expositie tegelijkertijd met
die van werken van Jan van den
Broek kan tonen, omdat uit'beide ten
toonstellingen een zeer groot artisiek
vermogen, gepaard aan inventiviteit
spreekt.
Dat de expositie van werken van
de Rotterdamse schilder Jan van den
Broek tegelijkertijd met die van wer
ken van Joop van Meel in ons mu
seum wordt getoond is niet zo ver
wonderlijk, immers, al vele jaren
lang behoren beiden, met nog enige
anderen, tot een bepaalde groep die
wij de „Rotterdamse school" zouden
kunnen noemen. Op exposities als de
„Salon van de Maassteden" en de
UIT HET POLITIERAPPORT
Tijdens een wel zeer rumoerig
weekeinde in Schiedam heeft de po
litie veel werk gehad aan lastigp
klanten. Daar was een groepje, dat
ruzie kreeg in een patatzaak aan de
Broersvest, bij welke gelegenheid
de 18-jarige loswerkman P. van K.
een andere bezoeker door de winkel
ruit drukte.
Kennelijk wekten ruiten de toorn
van de jongeman op. want even ver
der op de Broersvest schopte hij de
ruit van een winkel in.
Iets dergelijks gebeurde ook op de
Hoogstraat, waar vechtende lieden
de etalageruit van de muziekhandel
Overdij'k vernielden, waardoor in
strumenten in de etalage werden be
schadigd.
In verband hiermee werden drie
personen aangehouden die aan het
vechten waren geweest in die omge
ving. Zij bleken evenwel niet de
brekers van de ruit te zijn. waar
naar de politie nog zoekt.
Uit de clubtent van de Ducdaïf
van St. Franciscus Liefdewerk aan
de Maasdijk in Schiedam, ls 60
gestolen.
Ingebroken is ook in de kantine
van de Ver. Glasfabrieken aan de
Buitenhavenweg, waar uit kastjes
1000 en een busje met f 250 werd
gestolen.
Uit dq op de Broersvest gepar
keerde auto van de 31-jarige musi
cus P. A. P. werd een versterkerin-
stallatie van 800 gestolen.
„Contour" is regelmatig belangrijk
werk van Van den Broek geëxposeerd.
Het verheugt mij, dat wij nu een
expositie van het werk van Van den
Broek kunnen presenteren, waarin be
halve enige bekende werken veel van
zijn recente schilderijen getoond wor
den. In dit recente werk komt nog
meer dan in het iets oudere werk de
indringende kracht van zijn composi
ties tot uitdrukking."
Gaarne hoop ik dat de expositie
van het werk van Jan van de Broek
evenals die van Joop van Meel, die
belangstelling zal ondervinden, die zij
terecht verdient.
nu... beduidend
goedkoper
Voorzorg is de beste zorg en dat
geldt speciaal voor autopech
onderweg.
En daarom is zo'n autotas,
waarin plaats is voor gevaren
driehoek, pechlamp, sleepkabel
en, gereedschap, onmisbaar en
een noodzaak in iedere wagen.
Alles bij de hand In zo'n solide
tas, handvaten knipsluiting,voor
bijna de helft van de normale
prijs, voor nog géén vier gul
den.
Vrijdag en zaterdag verkopen
wij in de afdeling autobenodigd
heden, beneden, deze sterke
autotassen, waarin U al Uw
autohulpmateriaal veilig bergt,
kunstledéren autotassen,
afmeting A
50 x 20 x 13 cm
Zaterdagavond tot 9 uur
geopend.
Een complete huistelefoon met 2
toestellen, die U In diverse ver
trekken kunt plaatsen, zo dat U
bijvoorbeeld steeds kunt horen
of baby rustig ls of huilt... (a/s
U uitgaat, 's avonds één toestel bi]
de buren - vervangt een oppas).
In beide toestellen is een ont
vanger en een microfoon, dus
gesprek in beide richtingen ls
mogelijk.
En dit zeer degelijke en handige
apparaat koopt U nu met 20
meter snoer, voor nog géén
twee tientjes.
Vrijdag en zaterdag verkopen
wij in de Dlscohoek deze Inter
com huistelefoons (babyfoon)
compleet met batterij,
snoeren A
aanwijzing, MwJl%SV
voor m stf
f/#
Zaterdagavond tot 9 uur
geopend.
Géén ttl. of schrift. Put.
Overplaatsing Lucas Bols
Het bedrijf van de Erven Lucas
Bols te Amsterdam en Schiedam
wordt naar Nieuw-Vennep overge
plaatst. Van de 75 werknemers die
het bedrijf in Schiedam telt, hebben
er plm. 20 geweigerd om mee te ver
huizen. Een aantal werknemers zal
in Schiedam blijven wonen en ge
bruik maken van een in te voeren
pendeldienst. Behalve de 20 mannen,
zullen ook plm. 30 vrouwen niet naar
het nieuwe bedrijf gaan. Met de vak
bonden is een regeling getroffen met
betrekking tot ontslag en afvloeiing
van personeel, waarbij ook de wette
lijke opzegtermijn in acht wordt ge
nomen.
t