Kanaan of Babel Wat willen eigenlijk de christen-radicalen? CostadclSol De Grote Vragen (XXVII) één gulden; Militair Tehuis Oirschot moet worden uitgebreid ORGELS J uw trotse bezit j RUYS&CO Van her en der Nieuwe film DE HAVENLOODS DONDERDAG 15 FEBRUARI 1968 12 Moet de vooruitgang op sociaal-economisch gebied reeds bij het bereiken van een betrekkelijke welvaart, tal van teleurstellingen incasseren voor zover het de verhoging van geluk en harmonie betreft, ook de vroeger zoveel ge propageerde stelling dat de mens onder gunstiger mate riële omstandigheden „beter" wordt, wordt door de feiten geloochenstrat. Vooral in maatschappijvormen die door slaan naar weelde en gemak, zoals in bepaalde delen van de Verenigde Staten en Zweden het geval is, wordt de geestelijke „substantie" van de mens niet rijker, maar veeleer armer. Zelfs nu een betrekkelijke welvaart nog lang geen weelde is onder verschuilende groepen van de westerse wereld, tekent zich het onheilspellend patroon af van een sterk verminderde dienstbaarheid. Belangrijke vormen van dienstbaarheid komen steeds meer in het ge drang. Wij wijzen slechts op het verpleegsterstekort, op het tekort aan huishoudelijke hulpen. De zgn. „nederige" beroepen geraken in discrediet: reinigingsmannen, riool werkers, schoonmaker enz. zullen in de nabije toekomst zeer schaars zijn. Vanzelfsprekend schuilt in deze vaststelling geen enkel verwijt! Wie door welvaart en beter onderwijs betere mo gelijkheden kan verwerkelijken, heeft hiertoe niet alleen het recht, maar ook de plicht. Slechts wordt hier vastge steld dat de stoffelijke verheffing wel een verschuiving van noden te zien geeft, maar geen opheffing daarvan. Meer en meer zal een beroep moeten worden gedaan op liefde diensten, maar noch welvaart, noch wetenschappelijk uit gedokterde opvoedkundige methoden kunnen de bereidheid tot dienstverlening in de sectoren waar grote nood heerst, verhogen. Misschien is men uiteindelijk genoodzaakt een systeem van dienstplicht voor jongeren in te voeren, maar deze gedwongen dienstbaarheid en ver doorgevoerde auto matisering en robottisering zullen leiden tot wrevel en on lust. Zo openbaart zich ook hier een eigenaardige o n - macht tot wezenlijke verbetering, laat staan de red ding, die de idealistische vooruitgangsleer altijd heeft verwacht en beoogd. De vrijmaking van het sexuele leven en wijdverbreide huwelijksvoorlichting kunnen ernstige verwording van huwelijks- en gezinsleven niet keren. Het buitenechtelijk verkeer neemt toe en de sexuele „tolerantie" ontaardt dikwijls in ontbindende en ontredderende losbandigheid. De emancipatie van de vrouw heeft veel onrecht en kwa lijke bevoogding ongedaan gemaakt, maar anderzijds veel kwaad gesticht in huwelijks- en gezinsleven waar ten on rechte „gelijkberechtigd zijn van de vrouw aan de man" is geïnterpreteerd als „gelijk zijn aan de man". De vrouw is door de emancipatie over het algemeen niet gelukkiger geworden, omdat daarvoor ontvankelijke vrouwen veel van hun eigenschappen hebben verloren aan e^n geldings drang die hen van de aantrekkelijke aspecten van hun vrouw-zijn beroofde. Opvoeding en verkeersvoorzieningen kunnen niet ver mijden dat miljoenen mensen gedood worden of voor het leven verminkt, tengevolge van de egoïstische mentaliteit, de neurotische onbeheerstheid en de geldingsdrang van talloze automobilisten. Voorlichting en opvoeding op me disch gebied hebben vrijwel geen invloed op de levenswijze van de mensen. Wat de vooruitgang met gulle hand schenkt, wordt met de andere hand weer weggegrist. In dit alles treft ons een critisch culminatiepunt; een ge heimzinnige vereffening ook tussen verworvenheden en af braakprocessen. Op politiek gebied is de debacle van het vooruitgangsge loof wel het overtuigendst. Na de illusies die velen over de Volkenbond hadden, zijn ook die over de Verenigde Naties verdwenen. Het kernstopverdrag mag een tijdelijke ver ademing zijn, niemand zal dit uit angst en noodzaak ge boren verdrag als een wezenlijke vooruitgang kunnen zien. De acute bedreiging van de wereldbevolking door aan tasting van de ionosfeer, de acute bedreiging van de sta biliteit van de aardkorst door een geconstateerde over druk op de Noordpool tengevolge van kernexplosies, is veel meer de oorzaak van het stopzetten van bovengrondse proeven geweest, dan menslievende overwegingen. De machtsbezetenheid van politieke leiders, de manipu laties van gewetenloze en anonieme commerciële machten, nationalistische demonieën, corrupte belangen-klieken, na ijver, wantrouwen en jaloezie, kortom de gehele actiera dius van de negatieve kanten van de menselijke natuur als zodanig, maakt iedere poging tot een vrije politieke wereldeenheid onmogelijk. De wetenschappelijke en tech nologische vooruitgang, psychologische beïnvloedingstech nieken en snel ontwikkelde vervormingstechnieken van het menselijk bewustzijn, verergeren de gevaren nog aan zienlijk. Dit cultuur-pessimistisch beeld zou niet aan een be schuldiging van eenzijdige zwartkijkerij kunnen ontkomen als niet de grote positieve verworvenheden en de grootse perspectieven van de vooruitgang werden erkend! Van zelfsprekend beduidt deze opsomming van negatieve ele menten in de vooruitgang niet, dat er geen positieve verworvenheden zouden zijn. De kritiek op de vooruitgang geldt dan ook niet dezq goede verworvenheden als zodanig, maar zij is gericht tegen een idealisme dat deze vooruit gang ondergeschikt en dienstig maakt aan een leer van een door de mens te realiseren ideale wereld. Een idealisme dat alles van de mens verwacht wortelt in de Grote Leugen die nog even fascinerend is als toen deze leugen in het begin werd uitgesproken door de Tegenstan der van de mens. Naarmate de mens meer en gretiger van de Boom der Kennis „eet" wendt hij zich verder af van de Boom des Levens. Niet dat de kennis als zodanig te verwerpen valt, maar de Boom der Kennis uit het „para- dijsverhaal" is specifiek de „kennis buiten God en van God afvoerend". De Boom des Levens bevat juist alle kennis, want deze kennis (en alle daaruit voortvloeien de wetenschap) wordt de mens geboden door God die de Bron van alle ware kennis is. Naarmate de mens verdwaalt in de „kennis buiten God" wordt hij on-menselijker. Het visioen van de „supermens", de illusie van zelfverlossing door kennis buiten Gods kennis, moet worden ontmaskerd, als de meest sublieme misleiding van de „Vader der leugenen". De leugen die de mens werd voorgehouden: je zult als God zijn als je van déze boom eet (de Boom der Kennis) dringt zich in onze tijd, door een ontvouwing van kennis die nooit voor mogelijk is gehouden, met ongehoorde kracht op. De supermens, waarover thans ook geleerden dromen die de mens willen veranderen door ingrepen in het gene tisch erfgoed en de hersenen, kan nooit iets anders worden dan een sterke „vergroting" van de eenmaal gevallen mens en daarom is hij de exponent van de zonde, d.w.z. de uiterste verwerkelijking van de mens „die het doel ge mist heeft". De mens, die van de zesde dag is, kan zijn „afmetin gen" tot de symbolische „limiet" vergroten, hij kan 666 (het getal van de mens) worden, maar nooit kan hij uit zichzelf de zevende dag de sabbath bereiken. Om in de heerlijkheid van de zevende dag, de sabbath, te kunnen komen, moet de mens vanuit „Egypte" (het huis van de slavernij) gered worden en door de w o e s t ij n (via kruis en gericht) naar Kanaan, het beloofde land gevoerd. Wil de mens de sabbathrust ingaan, wil hij Kanaan binnengaan dan moet de ronddolen de in de woestijn de tekenen van de Volkomen Mens die God is, zien en volgen daaruit de kracht putten verder te strompelen naar het Beloofde Land. Dan moet hij zich laten reinigen door het offerbloed en het manna eten, het „hemels brood", Het Levensbrood dat hem door de Volkomen Mens die God is wordt aange reikt. Dat zijn de vruchten van de Levensboom, waarin de w a r e kennis schuilt, de toe-eigening van God, het „genadebrood" dat velen te bitter smaakt. In de zo uitne mend schijnende vrucht van de Boom der Kennis, deze „begeerlijke vrucht" schuilt de dood, want het is kennis „buiten" God en déze kennis voert niet naar Kanaan, maar leidt naar „Babel", naar de schijngoden, de spraakver warring, de eindeloze onrust, de ondergang. Het op de mens gerichte en van de mens uitgaande voor- uitgangs-idealisme is de dodelijke uitwerking van de Grote Leugen, dat kennis buiten God toereikend zou zijn, dat de mens zelf het paradijs kan veroveren, het utopiscne lokaas van Lucifer die het op de vernietiging van de mens voor zien heeft. Alles wat ons voor ogen staat, heel onze hunkering naar liefde en geborgenheid, al ons verlangen naar kennis en doorzicht, zal worden vervuld, als wij ons „vullen" met de vruchten van de Boom des Levens. Wie daarvan eet, wie het voor onze ongerechtigheden geofferde lichaam van Christus „eet", zal zich dét onverderfelijke lichaam toe eigenen en zó zelf Christus-mens worden. De Tegenstander :t, dat de Volkomen Mens die God is. alles volkomen d zal maken voor alle: Daarom houdt hij ons „v surrogaat voor. Mogen wij hieruit nu besluiten, dat alle verworvenheden van wetenschap en cultuur „uit den boze" zijn en dat de verworvenheden niet gebruikt mogen worden om de dingen op aarde te verbeteren? Op zichzelf is de ontwik keling van kennis en wetenschap een groot en ook door God gewild goed! De waarschuwing tegen het gevaar geldt niet kennis als zodanig, maar het gebruik van de wetenschap en de gerichtheid deze kennis op een illusoire zelfverlossing. Alle positieve resultaten van het menselijk kennen en kunnen zullen in het Koninkrijk Gods worden opgenomen en alle negatieve elementen zullen worden uitgezuiverd, maar dan niet naar ónze maatstaven van „goed" en „kwaad", doch naar de maatstaven van de Volkomen Mens die God is. Waar de mens echter bouwstenen aandraagt voor een toren van Babel, arbeidt hij tevergeefs; waar de bouw stenen een functie in het Koninkrijk Gods zullen hebben, zullen zij feestelijk worden binnengedragen. Het perspec tief dat ons geboden wordt is de Stad. wiens ontwerper en bouwmeester God is. Wij moeten daarin levende stenen zijn om niet tussen de puinhopen van het luciferische Babel te geraken. H. VERWEIJ Het zal niemand ontgaan zijn, dat er de laatste jaren in het politieke leven van ons land uitgebreide disoussies aan de gang zijn over de weg, die de komende jaren ge volgd moet worden en welke richting men uit moet gaan. De verkiezingen voor Tweede Ka mer en gemeenten en provincies ga ven forse verschuivingen te zien. De latere opiniepeilingen zelfs nog grote re veranderingen. De kiezers brach ten, als zij een andere keuze deden, hun stem echter niet uit op een van de gevestigde partijen, maar op nieuwe groeperingen als D'66, Boerenpartij etc. Binnen alle „oude" partijen kwa men discussies op gang, die zich toe spitsten op de basis van de partij, de ideologie en de toekomstige beleids lijn. Binnen de drie grote confessionele partijen vond deze discussie ook plaa's, maar daarbij deed zich een „nieuw" feit voor. Na de kabinetsfor matie in het voorjaar van 1967 sprak een groep AR-leden openlijk zijn on genoegen er over uit, dat een „recht- se"-combinatie met de VVD was ge vormd. Deze uitspraak vond spoedig weerklank bij de KVP, waar sinds de „nacht van Schmeltzer" een grote groep ontevredenen bestond, en bij de CHU. Samen vormden deze opposan ten één groep, die na verloop van tijd de naam „christen-radicalen" kreeg en verder naar buiten als een eenheid optreedt. vanaf 325.- contant plus per dag ook leert spelen met I Joh. de Heer's unieke systeem I I wereld merken I keuze uit meer dan 100 instru- menten CONN - HAMMOND I PHILIPS - RI-HA - SOLINA I VISCOUNT e.a. j demonstraties Iu kunt elke vrijdagavond tus- sen 8-10 uur geheel vrijblijvend I ide orgels horen, zien en zelf bespelen. sen te kiezen tussen „progressief" en „conservatief", dan weer met PvdA dan weer met de WD een regerings combinatie vormen, zodat hun kiezers niet meer weten wat er na de verkie zingen voor kabinet uit de bus komt. Het verschil tussen regeren met PvdA en VVD is evenwel evident, dat hebben de laatste jaren wel geleerd. Aangezien er ondanks alle publi caties nogal wat onwetendheid be staat omtrent werkwijze en streven van de christen-radicalen, hadden wij een gesprek met een vertegenwoordi ger van deze groepering, de heer J. B. Mul te Rotterdam. Wat willen de christen-radicalen? Een duidelijke en consequent voor uitstrevende politiek. Om dit te berei ken willen wij zo nauw mogelijk sa menwerken met anderen, die een der gelijk soort politiek willen en dat zijn in de praktijk PvdA en waarschijnlijk D'66. Om de kiezers klare wijn te schenken -en KVP, CHU en AR nu wél voor die keuze te plaatsen, hebben de chris ten-radicalen het „stembus-akkoord" als toetssteen aan die partijen voor gelegd. Met dat stembusakkoord wordt bedoeld het vóór de verkiezin gen aangaan van een combinatie tus sen partijen, die op basis van open baar te maken afspraken, bij voor keur een gezamenlijk verkiezingspro gramma, overeenkomen na de verkie zingen een regering te vormen. De combinatie moet hiervoor uiteraard een meerderheid behalen. Een lijst van kandidaat-ministers zal eveneens belangrijk zijn. Hebben de christen-radicalen een pro gram, zo ja, wat zijn de belangrijkste punten daaruit? Een zevental punten treden op de vóórgrond. Ik zou willen noemen: 1. Werknemers en kapitaalverschaf fers dienen in de top van de onder neming een gelijke invloed te heb ben via de raad van commissaris sen, die een sterkere positie dient te krijgen. 2. Door inspraak van de burgers dient de ruimtelijke ordening meer gede mocratiseerd te worden, met name de planning op dit gebied, zodat fou ten als woningbouw bij industrie complexen zie Hoogvliet voor komen kunnen worden. 3. De woningnood (in aantal en kwa liteit) moet verder bestreden wor den, waarbij niet langer de woning maar zo nodig de bewoner gesub sidieerd behoort te worden. 4. Nederland moet bevorderen, dat met name binnen Europa, wordt af gezien van iedere dreiging met of steun op atoomwapens. 5. Voorrang dient te worden gegeven aan steun voor de maatschappelijke achterhoede in Nederland, maar eveneens aan de ontwikkelingslan den. Dit dient te resulteren in extra ontwikkelingshulp, bijvoorbeeld 10 procent van de jaarlijkse welvaarts stijging. 6. Slechts door thans offers te bren gen kan er in de toekomst voor al len welvaart zijn in Nederland en in de ontwikkelingslanden. 7. Teneinde tot een samenhangend economisch, sociaal en financieel beleid te komen is planning op mid dellange en lange termijn onont beerlijk. Het Centraal Planbureau dient hierbij een dienende functie te hebben, onafhankelijk van de rege ring te zijn en zo nodig ook voor de oppositie plannen op te s'ellen. Hoe denkt u dit te kunnen realiseren? Het is het streven van de radicalen allereerst te pogen AR, CHU en KVP voor de uitvoering van dit programma inclusief het stembusakkoord te win nen. Dit proces is het duidelijkst aan de gang in de KVP. De strijd, die zich daar afspeelt, gaat, hoewel dat wel licht niet zo duidelijk naar buiten komt, om de verwezenlijking door de KVP-radicalen van het zo juist ge schetste doel. Het spreekt vanzelf, dat mochten KVP, CHU en AR niet de „radicale" weg opgaan, dit gevolgen heeft voor de positie van de radicalen in alle drie partijen. Het is namelijk voor ons een onduldbare zaak, dat de kiezer vóór de verkiezingen niet weet wat de confessionele partij van zijn keuze na de verkiezingen met zijn stem doet. Geeft de toevoeging christen" de radicalen weer niet het stempel van iets „exclusiefs?" Afkomst Ja, helaas denken nogal wat men sen dat, maar het is beslist onjuist. Naast de bron waaruit de groep haar inspiratie heeft geput, heeft men even eens de afkomst van de groep, name lijk uit de confessionele partijen, wil len aangeven. Uit het feit, dat de radi calen zo nauw mogelijk willen samen werken met anderen, die eenzelfde po litiek nastreven, blijkt duidelijk ge noeg dat men er van overtuigd is, dat langs andere wegen dan de „christe lijk geïnspireerde" weg een soortge lijk programma kan worden opge steld en nagestreefd. Omdat 't echter een onloochenbaar feit is, dat vele christenen er nog steeds prijs op stel len op een christelijke groepering te stemmen, ook om milieu-factoren, is het zinvol, dergelijke groepsvorming politiek gestalte te geven. Uit de opinie-peilingen van eind vo rig jaar valt overigens de conclusie te trekken, dat vele confessionele kie zers zich achter de christen-radicale gedachte opstellen. In Rotterdam zouden we graag zien dat een zo groot mogelijk deel van die sympathisanten op een of andere wij ze daadwerkelijke steun verleent. On ze gedachten gaan onder meer uit naar verdere discussie over en uitdie ping van het programma en de reali sering ervan. Het doet cr natuurlijk niet toe of men al of niet lid is van de AR, CHU of KVP, maar of men sym pathiseert met de christen-radicale gedachte. Men kan zijn opmerkingen en suggesties kwijt bij J. B. Mul, Sta- tensingel 19b, Rotterdam, tel. 242927 na 18.00 uur; K. A. Drexhage, Jose- phus Jittastraat 94, Rotterdam, tel. 186735 na 18 uur: P. Rijsmus, Adriën Mildersstraat 98b, Rotterdam, tel. 231154 na 17 uur. 15 dagen ..Jïrbella/Hott. Törremolinos/Hotcl Los Bi REISAGENTEN Actie moeders voor moeders. Het contactadres voor deze actie in Rot terdam is: Mevrouw Husen-Baardman Nobelstraat 43 (boven), Rotterdam, telefoon 284281. nu... beduidend goedkoper Als de prijs van tien gulden voor een blouse U wel aanstaat... dan moet U bij ons eens langs komen, want dan valt er voor U geld te verdienen. Een prachtige no-iron blouse met lange mouw in cashmir dessin en een chique kanten lurex blouse met dubbel voor pand zonder mouw... Deze blouses en nog honderden anderen, o.a. mille fleurs, No-. Iron In vele dessins, kleuren en modellen, verkopen wij door elkear voor nog géén vijf gul den. -^ouse met lurex Vrijdag en zaterdag verkopen wij deze prachtige blouses In vele modellen, dessins en kleu ren, In de maten 36 t/m 48, door Giin M. »f schrift, bnt 5 «Pk V H# Vandaag donderdag gaat ei in het Cineramatheater aan de Westblaak te Rotterdam een nieuwe film draaien. De film is getiteld „Russian Adventure" en heet in hel Nederlands „Cinerama bezoekt Rus land". Deze Cinerama-produktie komt in plaats van „Camelot", die het slechts enkele weken heeft uitge houden. Aan de opnamen van deze film, die tot stand is gekomen tijdens een culturele uitwisseling tussen Rusland en Amerika, heeft men acht jaar ge werkt Het is dan ook weer een ech te Cineramafilm geworden, waarbij men gebruik heeft gemaakt van alle mogelijkheden, die dit medium biedt Zo zal er een race te zien zijn van troika's en een race met rendieren, men gaat op walvissenjacht, maakt een landing mee per helikopter op de Noordpool, maakt een rit in de on dergrondse van Moskou, gaat op jacht op wilde beren en men brengt ten slotte een bezoek aan het beroemde Bolshoi-theater in Moskou waar men een optreden kan zien van de ballet groep, die ook in ons land voorstel lingen geeft. nu... beduidend goedkoper Verwen U zelf eens, masr ook Uw héle gezin,'want allemaal zullen ze met plezier kijken naar zo'n prachtig tafelkleed. Originele handwMf tafelkle den, die U kunt vergelijken met Ideden uit de serie van 14.95, In prachtige dessins enkleuren, van een prima kwaliteit Deze tafelkleden, die zowel rond als vierkant te verkrijgen zijn, verkopen wij nu voor nog géén negen gulden. vierkant 130x160 rond 130 cm Vrijdag- en zaterdag vérkopen wij deze prachtige handweef tafelkleden vlerhent 190x160 cm rond 190 cm door «M* Ut. of schrift, best PRO REGE HEEFT f50.000,- NODIG t Welkom-Open I zondagavond 7 Goede Herderkerk in Schiet) roek. Pre dikant A. Ottomans uit Dordrecht, onder werp: Durf te leven. spreekt in Het Trefpunt, Oostplein, voor de herv. vereniging Bijzonder Kerkewerk prof. dr. D. J. Hoens, hoogleraar te Utrecht over: Geen toeschouwers, maar medespelers. Het Protestants Militair Tehuis in Oirschot moet worden uitgebreid. Het tehuis is namelijk te klein voor het grote aantal militairen dat er ont spanning zoekt. Bijna iedere avond moeten jongens worden terugge stuurd omdat er geen plaats meer is. De uitbreiding van het tehuis wordt geschat op 110.000. De Koninklijke Nederlandse Militaire Bond „Pro Re- ge", die de tehuizen exploiteert, heeft van het ministerie van Defensie een subsidie van f 60.000 gekregen ter te gemoetkoming in de kosten. Er is nu nog ruim 50.000 nodig. Het Provinciaal Verband Zuid-Hol land van „Pro Rege" is een actie be gonnen om dit bedrag bijeen te bren gen. Men wil in de eerste plaats le den werven. Voorts worden propagan da- en ontspanningsavonden georga niseerd voor kerkelijke verenigingen, bonden scholen, padvindersgroepen, bejaardencentra enz. Een dergelijke Pro Rege-avond omvat lezing met dia's, film (alle genres), declamatie, parodieën, quiz en bingospel. Behalve nieuwe leden zijn uiteraard ook één malige giften welkom. De militaire tehuizen behalve de protestantse zijn er de katholieke en een vijftal humanistische zijn geen verlengstukken van de kazernes. Iedereen is er welkom. Het is in de praktijk zo. dat de militair, ongeacht zijn geloofs- of levensovertuiging na afloop van de dienst naar dat mili tair tehuis gaat waar hij het gezellig vindt; waar hij kan biljarten, tafel tennissen, discussiëren of rustig kan lezen of studeren. In de christelijke tehuizen, althans in de protestantse, wordt iedere avond een dagsluiting gehouden en in sommige tehuizen is er 's zondags een kerkdienst. De kosten van de Protestants Mi litaire Tehuizen worden betaald uit contributies, opbrengst van de buffet ten, subsidies, giften en collecten enz. Het rijk geeft wel subsidie maar be taalt uiteraard niet alles, omdat de tehuizen geen militaire instellingen zijn. Daarom moet er eigenlijk altijd geld bij. In dit geval de uitbrei ding van het P.M.T. te Oirschot ruim 50.000. En daarin is nog niet eens de aanbieding van het interieur begrepen. Wie de actie wil steunen kan zich als lid van Pro Rege opgeven tegen een jaarlijkse contributie van ten minste een rijksdaalder, bij de heer J. van Putten, Eskampstraat 9d. Rot- terdam-8, telefoon 010-283307. De heer Van Putten verstrekt tevens inlichtin gen over door Pro Rege te organise ren ontspanningsavonden. Men kan ook een bedrag overmaken op giro 149355 van de Coöp. Raiffeisenbank „Terbregge" te Rotterdam met ver melding; t.g.v. „Actie Oirschot" Pro Regie.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1968 | | pagina 14