„Kom over de
beug"
m
Fons Jansen: „Ik ben
angstvallig van aard
Actie ter ondersteuning werk
christelijke kerken over zee
Grote belangstelling voor
Havenloods Prestatieloop
VENSTERDIENST
15
DE HAVENLOODS DONDERDAG 7 MAART 1968
Om de actie „Kom over de
brug'' organisatorisch goed
van de grond te krijgen is Ne
derland verdeeld in 12 distric
ten plus de grote steden Am
sterdam, Rotterdam en Den
Haag. De districten organise
ren hun eigen actie op richtlij
nen vanuit het Amsterdamse
hoofdkwartier.
Voor Rotterdam geldt dat de
stad is verdeeld in 20 rayons,
die worden geleid door rayon-
comité's. Zij moeten zorgen
voldoende mensen beschikbaar
te hebben op de vrijdagen
waarop de offerzakjes worden
uitgezet en opgehaald.
Er zijn in totaal zeker 6000
mensen nodig, die bereid zijn
minstens twintig adressen de
man (of de vrouw) te bezoe
ken. Wie tenminste 18 jaar is
en zich in dienst wil stellen
van deze actie kan zich opge
ven aan het districtskantoor
van de actie, Heemraadssingel
290b, tel. 256423. Natuurlijk zijn
de wijkpredikanten ook bereid
vrijwilligers te noteren.
De organisatie in Rotterdam
ls in handen van de heer J. J.
Jansen, die zelf zijn sporen in
de zending heeft verdiend als
landbouwdeskundige. Hij wil
niet zeggen op welk bedrag hij
rekent in Rotterdam. Hij zegt
Laat deze aanbieding Uw neus
niet voorbijgaan, want nu ver
kopen wij een grote partij auto-
plaidhoezen met antisliprug en
in fraaie ruitdessins, voor prij
zen, die U alleen in een speciale
aanbieding kunt verwachten.
Deze prachtige plaidhoezen
zijn met polyaether schuim ge
voerd, kunnen niet glijden of
schuiven, passen op elke wagen,
bovendien zijn ze 's zomers
heerlijk koel en 's winters lekker
warm.
Op onze eerste etage koopt U
deze universeel plaidhoezen
voor nog géén acht gulden.
Vrijdag en zaterdag verkopen
wij deze practisehe plaidhoezen,
met anti-sliprug en in fraaie ruit
dessins, geschikt ym y*
voor iedere
Maandag 18 maart en vrijdag 22 maart zal in Nederland een
grootscheepse actie worden ontketend met liet doel niet minder
dan 21 miljoen gulden bij elkaar te brengen ter assistentie bij
de veelzijdige activiteiten van de christelijke kerken overzee. De
actie daagt uit: „Kom over de brug". Zij wordt gevoerd door
ALLE reformatorische kerken in Nederland, die hun leden op
roepen 1 procent van hun jaarinkomen over te maken ter finan
ciering van honderdveertig zorgvuldig uitgekozen projecten in
de ontwikkelingslanden in Azië, Afrika en Latijns Amerika.
De actie is als het ware een ant
woord op de veelzijdige kritiek op
de Nederlandse regering, die jaar
in jaar uit een te gering percen
tage aan internationale hulpver
lening beschikbaar stelt. De ker
ken hebben hun taak begrepen:
daar helpen, waar anderen niet
helpen. Gezamenlijk.
I met anti-sliprug
tel. of schrift
„Dat is nieuws", zei dr. W. A. Vis
ser 't Hooft, de vroegere secretaris
generaal van de wereldraad van ker
ken. „Het is iets nieuws in de Ne
derlandse kerkgeschiedenis en daar
moeten we allen dankbaar voor zijn,
want dit kan een teken zijn voor de
toekomst".
Visser 't Hooft onderscheidt vier
taken voor de kerk ten aanzien van
de ontwikkelingslanden.
1. De taak van de zending.
„De kerk die geen zendingskerk is,
is geen kerk. Wie gelooft in het Heer
zijn van Jezus Christus moet die bood
schap ook uitdragen. Dat moet nie
mand dan zien als een soort imperia-
lisme of als een soort superioriteits
gevoel; dit is een dienen van de
Heer, die ons zelf opgeroepen heeft".
2. De taak van de kerkelijke hulp
verlening.
„Die taak hebben we altijd gezien
op nationaal niveau, zodat ze altijd
een vorm van diaconie is geweest.
Pas na de Tweede Wereldoorlog is
de grote, ook internationale oecume
nische Interchurch-aid of interkerke
lijke hulpverlening ontstaan".
3. De opvoedingstaak.
„Het opvoeden van leden van de
kerk tot een denken in wereld-dimen
sies, tot een aanvaarden van hun
verantwoordelijkheid ten opzichte van
de ontwikkelingslanden en van de
nood, die er in die landen geleden
wordt."
4. De taak van het getuigen tegen
over regeringen, tegenover interna
tionale regeringsorganisatie en te
genover de internationale gemeen
schap in het algemeen.
„We moeten getuigen over wat er
gedaan moet worden om niet alleen
door hulp nood te lenigen, maar te
gelijkertijd om de grote structurele
veranderingen in de hele economi
sche wereldsituatie aan te brengen,
die nodig zijn om tot rechtvaardig
heid te komen en tot bestrijding van
alles wat er nog aan hongersnood en
andere sociale nood in de wereld is
In deze actie zijn we bezig met de
zending en de kerkelijke hulpverle
ning, maar tegelijkertijd lijkt me dit
een prachtig moment om een opvoe
dende taak te vervullen, zodat het
gewone kerklid begint te begrijpen,
dat hij een verantwoordelijkheid heeft
niet alleen ten opzichte van zijn land
genoten maar ook ten opzichte van
zijn mede-wereldburgers, zijn mede
schepselen Gods."
Noodzakelijk
„Kom over de brug" is een actie,
die de uitvoering van een groot aan
tal projecten mogelijk moet maken.
Projecten die door de mensen in de
ontwikkelingslanden zelf als belang
rijk en noodzakelijk zijn aangewezen.
Van hier uit is gesteld: wij willen
helpen. Vanuit de landen zelf is ge
zegd: goed, daar en daar kunnen we
hulp gebruiken.
Visser 't Hooft: „We hebben ge
leerd in de hele zendings- en hulp
verleningssituatie, dat de tijd eenvou
dig lang voorbij is dat wij met de
mensen van de ontwikkelingslanden
om kunnen gaan alsof zij objecten
zijn, objecten van zending, objecten
van hulpverlening. Nee, zij zijn onze
partners met wie wij samen spre
ken."
Naast alle argumenten, die er zijn
om internationale hulpverlening te
plegen, ziet Visser 't Hooft er vooral
één als belangrijk voor christenen:
het godsdienstige argument van de
solidariteit. „Dat is dat wij eenvou
dig de plicht hebben om daar waar
geleden wordt, te helpen."
Voor zichzelf vertaalt hij de tekst
van Paulus (2 Cor. 8): „Uit het oog
punt van gelijkheid kome uw over
vloed voor het ogenblik hun gebrek
ten goede (dat zijn de armen), opdat
hun overvloed wederkerig uw gebrek
ten goede zou komen".
gen of draagkracht, voor ieder naar
zijn behoefte".
Maar bij wie is dat opeens een gro
te kreet geworden? Eerst bij de
Franse socialisten uit de tijd vóór
Karl Marx. Daarna neemt Lenin het
op als een grote communistische
kreet. Ik vind het altijd amusant te
denken, wat Lenin waarschijnlijk
zelf nooit heeft geweten, dat hij eigen
lijk terug moet gaan tot Paulus om
te weten waar hij dit vandaan heeft.
Maar ik geloof dat de christenen hier
werkelijk iets van zich hebben laten
afnemen. Het is toch eigenlijk ver
schrikkelijk, dat een Lenin dat op
eens als een vlag naar boven kan
heffen, alsof hij het bedacht heeft.
Dat hadden de christenen al die ja
ren moeten zeggen!
Maandag 18 maart zullen alle kerk
leden een offerzakje ontvangen. Vrij
dag 22 wordt het opgehaald. Er is
een immense organisatie gesticht,
waardoor het mogelijk zal zijn de
zelfde avond nog in een tot midder
nacht durend televisieprogramma het
eindbedrag van de actie bekend te
maken. In eerste instantie een actie
voor kerkleden. Wie niet tot een kerk
behoort kan ook meedoen. „Kom over
de brug", giro 7600 Amsterdam.
uit ons
tuincentrum
Een speciale aanbieding voor
alle tuln-liefhebbers, die van
de zomer een prachtig bloeiende
klimroos tegen schuur of schut
ting willen hebben.
Een zwaarbloeiende klim
roos, met massa's zacht geuren
de trossen, die heel de zomer
doorbloelt tot de vorst invalt.
Een kerngezonde roos,
van Boskoop, voor eei
van de normale.prijs, v
kwartjes.
puikje
fractie
lor vijf
Het ziet er naar uit dat vele hon
derden zaterdag hun krachten gaan
beproeven op de Prestatieloop, die de
Pro Patria ALO Combinatie
(P.A.C.) en De Havenloods rond de
Kralingse Plas organiseren. Hoewel
de officiële inschrijving pas ander
half uur voor de start (15.00 u) wordt
opengesteld, hebben velen het groe
ne startkaartje al in hun bezit. Niet
alleen bij de conditiegroepen van de
atletiekverenigingen in en buiten Rot
terdam bestaat grote interesse voor
dit evenement maar ook op scholen
en andere sportverenigingen. De eer
ste aanmeldingen, die toen twee we
ken geleden voor het eerst in De Ha
venloods over deze prestatieloop werd
geschreven. binnenkwamen, waren
van de Opleiding van de Rotterdamse
Politie.
Nadat deze „eerste schapen" over
de dam waren, hebben vele anderen
zich aangemeld, die gaan proberen
de zevenduizend meter door het Kra
lingse Bos en rond de Kralingse Plas
binnen vijfenveertig (45) minuten af
te leggen.
Door de welwillende medewerking
van de Kralingse Zeil Club heeft
P.A.C. naast de eigen kleedgelegen
heid op de sintelbaan aan het Lange
Pad ook de beschikking gekregen
over de kleedlokalen en de sportzaal
in het fraaie clubgebouw van de zeil
vereniging dat eveneens aan het Lan
ge Pad is gelegen. Hoewel er waar
schijnlijk voldoende kleedruimte aan
wezig is, verzoekt het bestuur van
P.A.C. de deelnemers toch zoveel mo
gelijk in sporttenue naar het par
koers te komen.
De inschrijving, die vanaf 13.30 uur
op de sintelbaan aan het Lange Pad
is geopend, staat open voor iedere ge
zonde dame of heer vanaf twaalf
jaar. Voor de deelnemers tot en met
veertien jaar bedraagt de te lopen
afstand vijfduizend meter terwijl
men vanaf vijftien jaar zevendui
zend meter zal moeten afleggen. Ie
dereen die het parkoers, dat is uitge
zet over verharde paden, binnen drie
kwartier deze limiet geldt voor
beide afstanden loopt. ontvangt
een fraai uitgevoerde medaille met
draaglint. Het startschot voor zowel
de vijf als de zeven kilometer valt
om 15.00 uur. Het inschrijfgeld be
draagt 1,50 per persoon.
A s. zondag weer
eksp. dienst voor mensen van
18-30 jaar
Theater 't Venster
half elf - Gouvernestraat 129
SLAAPBANKEN
slaapmeubels. slaapkamers, bedden,
moderne en klassieke bankstellen,
wandmeubels, salonkasten, -
vloerbedekking, enz. enz.
Alles uit voorraad leverba;
Grote kreet
Visser 't Hooft: „Ik vind het zo in
teressant, want christenen zijn dik
wijls zo bang geweest voor de gelijk
heid. Er zijn dan ook vertalingen die
zeggen: billijkheid. Maar de grond
betekenis van dat woord is ook dik
wijls gelijkheid. Ik vind het ook in
teressant dat er staat: voor het ogen
blik. Op dat moment moet je deze
arme mensen helpen. Calvijn zegt
van deze tekst, dat er moet worden
geholpen van ieder naar zjjn vermo-
Vrijdag en zaterdag verkopen
wij op de 2e etage deze door-
bloeiende klimroos,^
zachtgeurend,
kleur warmrood,
Géén tel. of schrift, best.
Begin aanleg nieuwe
St. Lauren«plaats
Maandag is een begin gemaakt met
de aanleg van de nieuwe St. Laurens-
plaats. Zoals bekend zal dit plein
voor de St. Laurenskerk als „stiltecen
trum" gaan fungeren. Dit jaar zal
naar verwachting de St. Laurenskerk
worden voltooid. Teneinde de omge
ving van de kerk een passend uiter
lijk te geven zal de bestaande bestra
ting van het plein worden vernieuwd
en zullen er bomen worden geplaatst.
In verband met het planten van bo
men zal na maandag 4 maart 1968
gedurende veertien dagen het parke
ren ter plaatse niet of slechts in be
perkte mate mogelijk zijn. Er wordt
naar gestreefd de aanleg van de St.
Laurensplaats in oktober 1968 te vol
tooien. Parkeren zal op het plein dan
niet meer mogelijk zijn.
Vijf jaar geleden ontsprong er aan het firnament van het Nederlandse
cabaret een nieuwe ster: Fons Jansen. Zijn programma: „De lachende
kerk", zijn onderwerp, de Rooms-Katholieke Kerk. De amateur Jansen
was op slag een succes. Eerst in de kring der roomse ingewijden, later
bij een nog altijd groeiend publiek van geestelijken, leken, ketters, te
goeder trouw dwalenden of broeders-medegelovigen buiten de kerk.
De amateur werd alras een full-
prof, die in zijn tweede programma
het, terrein verbreedde: „Hoe meer
zielen" (waarvan binnenkort in Rot
terdam de laatste voorstellingen wor
den gegeven) stoelt op de oecumene,
zodat priesters en dominees nu ge
lijkelijk delen in de spot van de ca
baretier: Het 3e programma (pre
mière 14 november) zal een „afval
lige" Fons Jansen te zien geven; hij
zal de kerk vaarwel hebben gezegd
om „de wereld" als zijn onderwerp te
nemen.
Fons Jansen is 42 jaar, een rustige
man, die vele jaren bij de radio heeft
gewerkt. Eerst als nieuwslezer, later
als omroeper. Daartussen in was hij
zes jaar gespreksleider op het rooms-
katholiek militair vormingscentrum
Waalheuvel. En daar is zijn cabaret
geboren.
„Per ongeluk", zegt hij zelf. „Hoe
ontstaat een cabaret? Je wilt caba
ret brengen, dus verzin je een tekst.
Ik had de teksten voor het opschep
pen. Ik zocht naar een medium.
Eerst heb ik het geprobeerd met een
humoristische lezing. Dat lukte niet.
Pas langzaam groeide de cabaret-
vorm. Tussen de schuifdeuren op
Waalheuvel, zal ik maar zeggen".
Hoewel op Waalheuvel toen „ver
huld werd gezegd, wat nu gewoon in
de Volkskrant staat" was Jansen niet
geheel gerust op de ontvangst van
zijn eerste programma.
„Ik dacht, ik krijg het grootste ge
lazer. Ik ben namelijk nogal angst
vallig van aard".
Tot '60 bleef de angstvallige Jan
sen op het vormingscentrum.
„Ik zat er in de moraalboek".
„We hadden het over vragen of je
al of niet in de hel kwam, of iets zon
de was of niet. Het was een zeer pro
gressief centrum. Ik kan wel zeggen
dat van daaruit tussen '55 en '60 de
doodzonde in de Rooms-Katholieke
Kerk is gesneuveld".
Jansen heeft er naar hartelust aan
meegedaan. Vooral als redactie-secre
taris van G3, maandblad voor mili
tairen. tot op de jongste dag steen
des aanstoots in de wonderlijke ge
zagsverhoudingen van het leger, kon
hij meewerken aan de emancipatie
van het katholieke volksdeel.
CARAVAN- EN TENTENSHOW
NERGENS ZO VOORDELIG I
Enorme keus - Grootste speciaalzaak
GEBR. v. ESVELD
Pascalweg 115 - LOMBARDIJEN
Dag. 9-6, wo.- en vr.avond 7-9 uur
Tel. 195540 - 325841, 's avonds 197052
Humor brak door
„Daar ben ik theologisch opgeladen.
Het was gewoon noodzakelijk, dat we
af en toe afreageerden onder elkaar
Dan zetten we de aalmoezeniers in de
bank en gingen wij, leken, er voor
staan. Toen brak de humor door. Ook
in G3". En terwijl de gedachte aan
het cabaret „De lachende kerk"
groeide, had Jansen kennelijk be
hoefte enige afstand te nemen van
het roomse milieu. Hij ging terug
naar de radio: omroeper bij de We
reldomroep.
In '62 koos hij definitief voor het ca
baret.
„Eerst op amateur-basis. Ik speelde
twee keer in de week. Maar al gauw
bleek, dat ik elke avond kon optreden.
Er was een geweldige vraag. Allerlei
verenigingen die wel eens wat an
ders wilden, vroegen mij. Het was een
gekke tijd. Na zware congressen over
de evolutie, de evolutie er door te ha
len, dat was gewoon een sport".
De toenmalige directeur van de Til-
burgse schouwburg, -Wim Bary. gaf
de eerste stoot tot de keuze professio
neel cabaret te gaan bedrijven. Bary
vroeg hem voor een vrdj,e voorstelling.
„Daarna heb ik speciaal voor G3-
lezers gewerkt. Het liep ernorm. Het
was een brede groep mensen, die veel
mondreclame maakte: Mien, dat
moet je zien. In 1964 ben ik met een
impressario gaan werken. Alle
rompslomp er om heen werd me te
veel. Ik durf die verantwoording ook
niet alleen te dragen".
Sindsdien speelt Fons Jansen vijf
maal in de week. Volle zalen, en
thousiaste kritieken.
Vrij Nederland heeft zich kort ge
leden nogal kritisch uitgelaten over
het cabaret van Jansen. Het blad on
derkende kennelijk iets van Jansen's
vrees „ik krijg het grootste gelazer",
want het verweet hem in feite het ene
woord met het andere terug te ne
men, waardoor een oubollig program-
rpa ontstond, dat de ware scherpte
miste om kerk en oecumene werke
lijk kriti&ch op de korrel te nemen.
Relativeren
Jansen reageert erop: „Ik kies de
weg van het relativeren. Dat is mijn
instelling. Op het toneel ben ik me
zelf. dat probeer ik echt. Ik ben niet
zo hard. Maar er zijn mensen, die
de zaal uitlopen. Niet ve,el, maar ze
zijn er. Er zijn inderdaad dingen die
ik niet durf te zeggen. Dat lijkt me
goed, want je moet niet je angsten
willen overspelen. Er zitten vele dub
bele bodems in mijn programma, die
het publiek pas na drie, vier keer
begrijpt".
Bijvoorbeeld?
„Ik zeg bijvoorbeeld: de kerken
hebben eikaars doping erkend. In fei
te is dat de eerste zin van het re
quiem voor de kerken".
Fons Jansen is katholiek. Daar laat
hij geen twijfel aan bestaan. Maar
hij is het zeker niet in de traditione
le zin van het woord. Kerkgang is
voor hem niet essentieel om zijn
christen-zijn te beleven. Hij voelt zich
ook meer christen dan katholiek. In
zijn programma heeft hij er een grap
je over. Een ambtenaar vraagt hem
zijn godsdienst. Zet maar christen, is
het antwoord. De man kijkt een lijst
door en zegt: die sekte kennen wij
hier niet.
Fons Jansen heeft wel de behoefte
solidair te zijn met zijn kerk.
Goed verpakt
„Er is een emancipatie aan de
gang. Daar sta ik achter. Het zou
wel leuk zijn als mijn programma
een bijdrage aan de humaniteit was,
aan de geestelijke gezondheid van de
rooms-katholieken in Nederland. Als
je meent iets te vertellen te hebben
via het cabaret moet je ervoor zor
gen dat het goed is verpakt. Dat is
het vak. Ik kan natuurlijk wel op het
toneel gaan staan en zeggen „de paus
is gek" of „poep", maar wat is daar
het leuke van? Welke zin heeft het?"
Solidair met de emancipatie in de
kerk. En buiten de kerk? Politiek bij
voorbeeld. Stemt Jansen KVP?
„Dat heb ik nog nimmer gedaan.
Dat betekent niet dat ik zo gauw zou
weten wat ik wel moest stemmen. Ik
ben nogal een mannetje van ik-weet-
het-niet. Misschien hebben veel caba
retiers dat wel. Daar is het cabaret
voor: eindelijk geen mening te heb
ben. Bij Wim Kan proberen ze er ook
altijd achter te komen waar hij nu
zelf staat in de politiek. Wat doet het
er toe. Hij gebruikt de politiek. Meer
niet. Misschien weet hij het ook wel
niet. Ik weet het ook niet. Ik speel
er voorlopig mee".
JAN HEIN DE GROOT
Kamgaren-
Trevira 55/45*
jongenscostuums
p het- rode etiket." In twaalf
verschillende dessins, geruit en effen.
Wasbaar en kr'eukherstellend.
Maat 104 59?° A
1 gulden stijging per maat
VIAARDINGEN Wink.lc.n
LEIDEN HaorUmm
ZEIST Slolloon
ARNHEM WinUIcdn
morgenochtend 9 uur begint de
verkoop geen telefonische of
schriftelijke orders.