Joegoslavië 8P Teveel publiciteit maakte „Hooggeëerd publiek kapot Darling: film met een bekroonde hoofdrol Wim Sonneveld: heel prettige avond uit door ido eyl Goed Terlenka-nieuws voor hrei- en hakende vrouwen I autoservice wiliemse Deze week in de bioscopen DE HAVENLOODS DONDERDAG 7 MAART 1968 Vliegreizen met vo! pension o.a. 15 dagen uit en thuis naar: Hvar/hotel Galeb v.a. 464,- Makarska/Hotel Beograd v.a. 395,- In De Lantaren hebben we het afgelopen weekend dan de happening uit Arnhem gehad: Theater met „Hooggeëerd Publiek", dat door de Duitse schrijver Peter Handke „Publikumsbeschimpfung" werd gedoopt. De voorstelling leed zoals te verwachten was aan de publiciteit die zij getrokken heeft na voorstellingen in Maastricht en Nijmegen, waar het publiek de boel fraai op stelten had gezet. Dat bleek een must". In De Lantaren waren het studenten die voor interrupties zorg den en tenslotte het toneel bezetten, waar ze niet beter wisten te doen dan te gaan zitten, hetgeen weinig of niets bijdroeg tot het schouwspel. „De vogelvrienden" wil. gezien de verklarende tekst, veel meer dan het AGENDA „Darling" is ondanks de prestaties van alle medewerkenden voorname lijk de film van de jonge blonde ac trice Julie Christie, die voor haar vertolking van Diana Scott („Dar ling" zoals heel wat mannen haar noemen) de Oscar 1966 voor de beste vrouwelijke rol ontving. Kort tevoren was zij door de Britse regisseur John Schlesinger ontdekt voor zijn film „Billy Liar". Sindsdien is haar ster snel omhoog geschoten. Julie Christie heeft haar carrière niet aan het inslaan van een „lekker" scena rio te danken, zoals een Romy Schneider of Julie Andrews, maar aan haar prestaties. Want acteren kèn zij. Eigenlijk is zij geen uitgesproken schoonheid, maar wel een persoon lijkheid en haar gezicht gaat zonder Geconcludeerd kan worden dat de publiciteit in dit geval het stuk de das heeft om gedaan. Wat Peter Hand ke gewrocht heeft is namelijk alles zins de moeite waard. De tekst is boeiend, ritmisch, muzikaal zelfs. In dit praatstuk wordt gehoond, geschol den. Niet zomaar, maar omdat Hand ke eigenlijk geweldig de pest in heeft over de kapsones die toneelspelers en toneelpubliek over theater maken. Terwijl de eersten nauwelijks of niet bereid zijn voortdurend artistieke ri sico's te nemen en het tweede het the ater meer gebruikt om zich aan den volke te tonen dan om ter plaatse iets over het leven te weten te ko men. JJat Handke de smoor in heeft, kan ik me levendig indenken. Zijn stuk had dan ook met veel meer zorg door Theater behandeld moeten wor den. Het had als een totale verras sing op het publiek moeten afkomen. De reacties die dan ook gekomen wa ren. waren tenminste spontaan en echt geweest en zouden het gefor ceerde karakter van wat nu gedaan werd hebben gemist. Waarom heeft Theater niet een ge weldige grap uitgehaald? Bijvoor beeld een liefdadigheidsvoorstelling aangekondigd waarop een onbekend gehouden toneelproduktie, zeer bijzon der van aard. zou worden opgevoerd. En dan vijftig gulden de plaats ge rekend. Welke snob had willen weg blijven? En dan dit stuk. Het lijkt me dat. een dergelijke handelwijze dichter bij de bedoelingen van de schrijver zou hebben gelegen. De ..invloed" van het stuk zou er ook veel groter door zijn geweest. Nu ging minstens de helft verloren in zinloos gekrakeel van achter uit hun keel pratende studenten. Die dat moet gezegd slagvaardig lik op stuk kregen van de spelers, sprekers genoemd. Wik Jongsma, Joop Kees- rrjaat. Hans Pauwels en Siem Vroom. VOGELVRIENDEN Het Nieuw Rotterdams Toneel heeft een nieuw stuk uitgebracht, „De vo gelvrienden" van de Noorse schrij ver Jens Ingvald B.jorneboe. Een weinigzeggende geschiedenis, waar in verdienstelijk werd geacteerd door Luc Lutz, die ook de regie voerde. Bas ten Batenburg, Piet van der Meu- len. Rob de Vries en Pieter Lutz. De overige spelers hadden rollen, te ge ring van kwaliteit en omvang om goed uit de verf te laten komen. nu... beduidend goedkoper Voor hen die prijsstelten op gezellig luxe nachtgoed, dat tevens warm en komfortabel is, en die toch beseffen, dat er méér nodig is in een huishouden, is deze aanbieding juist van pas! Brushed Nylon damesnacht hemden, in fijne effen kleuren, uit de series van 8.95, met ge voerd kraagje, dat ook na vele malen wassen keurig blijft zit ten, kiest U morgen uit vooj- nog géén twee rijksdaalders. Vrijdag en zaterdag verkopen wij deze Brushed Nylon dames nachthemden, in diverse kleuren 38 t/m 48 5jJ»j Géén tel. of schrift. kan. De schrijver hanteert een lood zwaar gegeven, dat hij luchtig heeft willen verwerken, en waaraan hij een onmogelijke slot heeft gebreid, dat de verwerpelijke moraal „wie veel be talen kan, wordt veel vergeven", dui delijk wil maken. Op zijn best kan worden gezegd, dat hij enkele aardige zinnen heeft opgeschreven, zoals: „Vader, vergeef hen niet, want zij weten wat ze doen". De rest was oninteressant. Zelfs de liedjes, die een soort ver vreemding te weeg moesten brengen, deden niets. In een ervan kreeg Ed- mond Classen de gelegenheid zijn mu zikaliteit te tonen. En dat was dan wat. Blijft de vraag waarom zo'n stuk in een repertoire wordt gekozen. Er mogen weinig stukken voorhanden zijn (zo langzamerhand een ongeloof waardig argument), er zijn nog wél betere dan dit. JAN HEIN DE GROOT ROTTERDAMSE SCHOUWBURG Donderdag V maart: Centrum met „Slippers", 8.15 uur. Vrijdag 8 maart: NRT met „In terview", 8.15 uur. Zaterdag 9 maart: NRT met „Mi micry", 8.15 uur. Zondag 10 maart: NRT met „Mi micry", 8.15 uur. Maandag 11 maart: Ned. Dansthe ater met „Circles". „Recital voor cel lo en acht dansers" en „De anato mische les", 8.15 uur. Dinsdag 12 maart: Ned. Comedie met „De vrek", 8.15 uur. Woensdag 13 maart: NRT met „De vogelvrienden", 8.15 uur. Donderdag 14 maart: Stadtische Bühnen Münster met „Der Bettelstu- dent", 8 uur. DE LANTAREN Vrijdag 8 maart: Studio met „Kooi en", 8.15 uur. Zaterdag 9 maart: Studio met „Kooien", 8.15 uur. LUXOR THEATER Hoewel de show eigenlijk al weer „oud" is, duurde het tot vorige week donderdag voor Wim Sonneveld en Ina van Faassen naar Rotterdam kwa men. Ondanks die belegenheid werd het toen een fijne avond. Daar voor staat het vakmanschap van Son neveld borg. De show blijft voorlopig nog in het Luxortheater, zodat men zelf de waarheid van deze woorden kan gaan controleren. Het is eigenlijk vreemd. Sonneveld brengt niet de cerebrale conference van Wim Kan. Evenmin de oubollige levensblijheid van Toon Hermans. Maar het zou te gemakkelijk zijn om te zeggen dat hij er zo'n beetje tussen-, in zit. Zijn „serieuze" liedjes zijn over het algemeen veel poëtischer dan b.v. van Hermans. Sonneveld grijpt ook graag terug naar het vroe gere cabaret. Maar het meest verba zende is toch wel dat hij naar ons idee de enige is die ronduit banale teksten en hoogst onwelgevoeglijke geluiden op het toneel kan gebruiken zonder onsmakelijk te worden, integendeel, hij ontvangt er veel applaus voor. Wat te zeggen van de show. „Niet zo briljant als de vorige", rolt er al gauw uit, maar is dat zo? Deze show kent minder pertinente uitschieters dan de vorige (Tearoom Tango b.v.l. maar is zeker zo onderhoudend als ge heel. De show wordt met vaart en vakmanschap gebracht. Daarbij neemt Sonneveld het leeuwendeel voor zijn rekening, ondersteund door Ina van Faassen. Ina van Faassen, de actrice van het grote toneel, die de kleinkunst om helst. Om van een openbaring te spre ken zou overdreven zijn. Maar erg goed was ze wel. Ze krijgt ook ruim schoots de gelegenheid om zich te presenteren. Daarvan maakt ze uit stekend gebruik. De muzikale begelei ding o.l.v. Jan Blok was af. Een heel prettige avond uit. Een der kostelijkste Weense ope rettes is Ijet meesterwerk van de Oostenrijkse componist Karl Mil löcker: „Der Bettelstudent". Hier mede heeft Millöcker zich onder de grootmeesters der Weense ope rette geschaard. Karl Millöcker (1842—1899), die oorspronkelijk door zijn vader tot goudsmid was voorbestemd, toonde zoveel muzi kale begaafdheid dat zijn vader be sloot hem op het „Konservatorium der Musikfreunde" te laten in schrijven. Daar volgde hij de les sen in fluitspel en harmonieleer. Nauwelijks 16 jaar oud kreeg de jonge Millöcker al een aanstelling als fluitist in het orkest van het „The ater in der Josephstadt". In die tijd schreef hij reeds kleine composities voor het theater. Zijn talent trok de aandacht van de beroemde compo nist van dè operette „Dichter und Bauer" van Franz von Suppé (eigen lijk: Francesco Ezechiele Ermenegil- do Cavaliere Suppe Demelli), door wiens bemiddeling hij in 1864 kapel meester werd aan het „Landesthea- ter" in Graz. In de jaren 1869 - 1883, waarin Mil löcker als kapelmeester van het „The ater an der Wien" optrad, ontwikkel de zich zijn talent als operettecompo nist, welke ontwikkeling hij in 1882 afsloot met de operette, waarmede hij over de gehele wereld beroemd is ge worden nl. „Der Bettelstudent". Op 57-jarige leeftijd stierf Millöcker als laatste der drie grote klassieke Ween se operettecomponisten als Joseph Lanner, Johann Strauss Jr. en Karl Millöcker. HANDELING diging hem door Laura, oudste doch ter van de verarmde gravin Nowals- ka aangedaan, door zijn kus op haar schouder te beantwoorden met een slag van haar waaier in zijn gezicht. Onder de Poolse gevangenen vindt hij de bedelstudent Symon Rymanowicz bereid hem in zijn plannen te steu nen. Hij zal als vorst Wybicki tij dens een „toevallige" ontmoeting van gravin Nowalski en haar beide doch ters, de oudste dochter Laura het hof maken. De bedelstudent Jan Janicka zal als diens „adjudant" aan het adelijk gezelschap worden voorge steld. Het plan gelukt. Tussen Laura en vorst Wibicki ontstaat een grote ge negenheid en ook Brovislawa, de jong ste dochter, kan het best met de „ad judant" vinden. Alles wordt nu voor het huwelijksfeest van vorst Wibicki en Laura in gereedheid gebracht. Na de huwelijksplechtigheid komen plot seling alle gevangenen hun twee me de-gevangenen gelukwensen. Het schandaal, dat hierop volgt, is de Wraak Van overste Ollendorf Doch de „adjudant" Jan Janicka wijst Ollendorf erop dat Symon wei eens een belangrijke figuur kan zijn die hem de voet dwars zou kunnen zetten. Ollendorf loopt in de val en wanneer hij bemerkt dat Laura en Symon van elkaar houden stelt hij hem in vrijheid. Ook Jan herkrijgt zijn vrijheid, die nu in het huwelijk kan treden met de jongste dochter Bronislawa. „DER BETTELSTUDENT" zal don derdag 14 maart door de Stadtische Bühnen Münster in de Rotterdamse Schouwburg worden opgevoerd. BEAT-BEDROG Het foefje, waarmede sommige beat-„musici" tot nog toe met zoveel succes hun. on-artistieke „prestaties" hebben weten te camoufleren, begint nu aardig in het oog te lopen. Het is nl. in Engeland uitgelekt dat. bij de opname van een tophit de leden van een beatgroep geen noot gespeeld hadden en zij ervaren radiomusici in hun plaats lieten spelen. Het valt ook niet mee in enkele maanden gitaar en drum te leren spelen, waarover bekwame vakmusici vele jaren heb ben gedaan. Maar de torenhoge bankrekeningen, die zij met hun waardeloze rommel hebben weten op te bouwen, mogen bij deze manipulaties onder geen be ding aangetast worden. Wat is gebleken? De vier musici,: die de leden van de groep hadden1 vervangen kregen hiervoor f 100,- per persoon, terwijl de beatmusici voor een ochtend-niet- spelen f 14.000,- aan royalties in de wacht wisten te slepen, daarbij be dingend dat op de hoes van de plaat de medewerking van deze vier vak musici onvermeld diende te bliiven. Tegen deze excessen is de Engelse Toonkunstenaars Bond in 't geweer getreden. Deze bond eist nu óf de beatmusici hun instrument behoor lijk leren bespelen óf de plaatsvervan gende beroepsmusici de royalties krij gen en hun namen op de hoes worden vermeld. De Nederlandse toonkunste naars Bond (N.T.B.) heeft zich hier mede solidair verklaard, daar dit verschijnsel, volgens de heer C. Fer raris, secretaris van de N.T.B., ook in Nederland bij herhaling is gesigna leerd. Lukt het beide bonden orde hierin te stellen dan zal er in de pop-we reld met haar drie-gitaren-en-één- drums-„sound" wel het een en ander moeten gaan veranderen. De toren hoge bankrekening? De dreindeun of het ongeorganiseerd lawijt? Misschien wel een nieuwe aanpak tot het verkrijgen van instrumentale bekwaamheid om niet langer waarde loze rommel aan de artistieke markt te brengen. Wie weet!! DOELENAGENDA Vrijdag 8 maart, 20.15 uur: Ray mond Lewenthal. piano-recital (klei ne zaal). Zaterdag 9 maart, 20.15 uur: Pro menadeconcert R. Ph. O. o.l.v. Franz- Paul Decker. Solisten Mari Naga- sako, harp, Raymond Delnoye, fluit, Marinus Flipse, piano. Zondag 10 maart, 14.30 uur: Het Nederlands Kamerorkest o.l.v. David Zinman. Maandag 11 maart, 20.15 uur: „Mu ziek, vooraf". Johannes den Hertog spreekt over Debussy's „Pelléas et Mélisande". Donderdag 14 maart, 20.15 uur: R. Ph. O. o.l.v. Jean Fournet. Solisten Liane Jesper, sopraan, Jacques Jan sen, tenor, André Vessière, bas. Frag menten uit „Peléas et Mélisande" van Debussy. ST. LAURENSKERK Maandag 11 maart, 20.15 uur: Dirk Jansz. Zwart, orgelrëcital. nu... beduidend goedkoper Als de stapels boeken U boven het hoofd groeien!... en U er geen raad meer mee weet, dan is de aanschaf van deze boeken rekken geen luxe. Maar als U zo'n broodnodig boekenrek nu kunt kopen voor zo'n lage prijs... waarop dan nog wachten? Moderne boekenrekken, de drie planken 50 x 17. cm, zwaar gemoffeld In diverse kleuren, koopt U .voor nog géén drie gulden. boekenrek Vrijdag en zaterdag verkopen wij deze solide boekenrekken, de planken maar 50 x 17 cm, driedelig, Géén taf. of schrift, bost. vervlakking gemakkelijk van de ene uitdrukking in de andere over, onverschillig of het omlijst wordt door tiener-pieken of een duur kap sel. Ook in „Dr. Zhivago" (later ge maakt, maar eerder in Rotterdam vertoond) kon Julie haar talent la ten schitteren en haar dubbelrol in Truffauts „Fahrenheit 451" mócht er ook zijn. Een nieuw succes op Ju lie's naam is „Far from the madding crowd", waarvan de vertoningen in Nederland onlangs begonnen zijn. Het is wel prettig om in „Darling" weer eens ouderwetse liefdesgeschie denis te zien, al spelen vele scènes zich in een modern roezig milieu van film- en televisiemensen af. Er is een ware liefde in het spel tussen een literair geschoold tv-reporter (mooie rol van Dirk Bogarde) en een geïnterviewd jong meisje, dat later een paar filmrollen krijgt. Het paar heeft heel wat voor de vereniging over gehad, maar is dan ook erg ge lukkig. Het is daarom niet duidelijk waarom Diana ontrouw wordt; de te kening der karakters komt wel wat aan psychologische diepgang te kort. Het is echter aan te nemen, dat Diana oppervlakkig en eerzuchtig is en dat het succes haar in werk en bij de mannen haar naar het hoofd stijgt. Zij moet later haar lichtzin nigheid bitter berouwen. De eerste vriend die haar aan een filmrol helpt wordt gespeeld door Lauren ce Harvev. op zijn wat sarcastische manier. Èen beetje ongeloofwaardig is de rol als aanbidder van José Luis de Villalonga; zijn titel, motor jacht, paleis en bediendenschaar zijn wel wat erg pompeus. Maar tenslotte, er bestóan nog prinsen. Schlesinger heeft „Darling" (naar een origineel- gegeven van hem zelf en producer Joseph Janni) met tal van smaakvolle en satirische details knap geregisseerd, terwijl de dialoog over het algemeen puntig is. Er zijn wel bizarre scènes, b.v. de bevlie ging van Diana om te gaan stelen in een zelfbedieningszaak, waarbij een orgel „Jesus, joy of man's desi ring" speelt, maar die zorgen voor de pikante noot. In Studio '62. JACQUELINE WIJCHERS Terlenka-vezels lijken wel wonder- vezels. Ze worden zelfs gebruikt als beschermende laag onder het asfalt op het wegdek. En nu wordt dan bij de grote groep breiende en hakende vrouwen een nieuw garen geïntrodu ceerd. dat bijna alleen maar voor delen biedt. Een bol van 50 gram kost f 2.45, iets duurder dan de mees te ande/e breigarens. maar daar staat tegenover, dat het enorm „uit- breit". Voor een damesjumper, mt. 40 met mouwen zijn slechts zeven bol len nodig. Voorlopig worden de breigarens in één dikte de meest gangbare en in 25 kleuren geleverd. De garens zijn uitermate geschikt voor voor- jaars- en zomerkleding. Waarschijn lijk zal tegen de winter een garen op de markt worden gebracht, dat iets dikker is. Sleéhts een nadeel heeft brei-Terlen- ka en dat heeft het gemeen met al le synthetische stoffen. Het wekt sta tische electriciteit op; dat is wel eens onaangenaam, want „geladen," kle ding knettert en plakt aan het li chaam. Volgens een technische man van de AKU kan dit voor een groot deel voorkomen worden, door bij het uitwassen van dergelijke kledingstuk ken bij het laatste spoelwater een handje zout te doen. Het euvel komt dan bijna niet meer voor. Om Terlenka-handbréigarens te in troduceren is een grote brei- en haak- wedstrijd uitgeschreven, waaraan iedereen kan deelnemen. De hoofd prijs is 1000 gulden, de tweede prijs 500 en er zijn 25 troostprijzen. Er zijn drie categorieën: baby- en kin derkleding, dames- en herenkleding (pullovers, vesten, truien eftz.) en ja ponnetjes en deux-pièces. In elke ca- Dodge Afd. Verkoop: Kipstraat/hoek Groenendaal Groothandelsgebouw/Stationsplein'45. 8 1. O tegorie zijn bovengenoemde prijzen te winnen. In een wedstrijdboekje, dat in de handwerkwinkels te verkrijgen is, staan de voorwaarden voor de deelneming uitvoerig beschreven. Bo vendien kan men kiezen uit een aan tal patronen, hoewel eigen ontwerpen natuurlijk ook mee dingen naar de prijzen. De werkstukken worden naar houd bij n de van Terlenka gebrei de kledingstukken uit de buurt van wollen kleding. Bij de Terienka-stuk- ken treedt bijna geen „pilling" op. Bij de. andere kleding wel. en die bol letjes wol zetten zich af op de Ter lenka. nu... beduidend goedkoper In het afgelopen seizoen hebben wij duizenden van deze Terlen ka en Polyester Tetoron shirts verkocht voor de nor male prijs... en dat is geen won der, want het zijn de meest ideale shirts... zelfs voor de meest verwende man Terlenka en Polyester Tetoron shirts, een pracht kwaliteit in vele moderne tinten, zó gewas sen, zó droog en niet strijken, extra sterk en voorbeeldig af gewerkt, deze zelfde hemden verkopen Wij nu, voor nog géén negen gulden. CINEAC NRC: Ik, Jan Adamsson, 18 J. (prolOO CINEAC AD: Bonnie en Clyde, 18 j. (prol.) OOO CINERAMA: Cinerama bezoekt Rusland, a.l. (prol.) OOO COLOSSEUM: Bonnie en Clyde, lti J. (prol.) OOO CORSO: The «ound ot music, a.1. (prol.) OOO GRAND: Irma la douce, 18 j. (prol.) OOO HARMONIE: Mr. Solo schaakmat, ia J., do. t.m. zo. O-O Een revolverheid keert terug, 18 j„ ma. t.m. wo. O KRITERIONDe vijanden, 14 J. (prol.) OO LUMIèRE: Vakantieperikelen met Fu- nes-te gevolgen, a.l. (prol.) OOO METRO: Dokter ZJtvago, 14 j. (prol.) OOO PASSAGE: Mooi maar slecht, 18 j. OO PRINSES: De courtisane van Bagdad, 18 J. OO REX: Ralph Tracy onze man ln Thailand, 14 J. O STUDIO '62: Darling, 18 j. OOO THALIA: Strijd zonder genade,'14 J. (prol.) OO 't VENSTER: Made In U.S.A., 18 J. (prol.) OO VICTORIA: De terugkeer van Tranken- OOOO - zeer goed OOO - goed OO middelmatig O beneden de maat 1c première Polyester-I Tetoron J Vrijdag en zaterdag verkopen wij deze Terlenka en Polyester Tetoron shirts,In bijzonder fraaie kleuren en perfecte pas vorm, In alle courant*

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1968 | | pagina 37