„Kom over de
brug"
Fons Jansen: „Ik ben
angstvallig van aard"
Actie ter ondersteuning werk
christelijke kerken over zee
BUNINGH
Bronchi letten
DE HAVENLOODS DONDERDAG 7 MAART 1968
6 S'dam
SCHIEDAM
Ned. Prot. Bonc
ds. A. D. Klaassen.
Geref. kerk (Vrijgemaakt)
8.30 en 16.30 uur ds. C. Vonk.
Kerkgemeenschap tot verbreiding van de
Geref. Leer, Lange Kerkstraat 67. 10 en 17
uur ds. H. Hofman.
Evang. Luth. Gemeente, Lange Nieuw-
straat10 uur ds. A. Steinhart.
Oud-Katholieke Parochie. Dam 10 uur H.
Hersteld Apostolisch Genootschap. Stad-
HERV. GEM. KETHEI,
De Rank: 10 uur ds. W .Vons, 19
H. Huting, Rotterdam. Jeugddienst.
I Snuif en wrijf
I Uw verkoudheid van neus,
keel of borst, weg met
I lI-1
Maatschappelijk
werk beoogt geluk
van stadsbewoner
In het raam van de oriëntatieavon
den. georganiseerd door de gemeen
telijke dienst voor sociale zaken te
Schiedam, heeft dinsdagavond in de
zaal van Irene de heer H. Wielik uit
Amsterdam gesproken over het on
derwerp: „Wat kan het maatschappe
lijk werk voor de stadsbewoner
doen?"
De heer Wielik is hoofd van de cul
turele afdeling bij de gemeentelijke
sociale dienst te Amsterdam en be
trokken bij de invoering van moderne
vormen van maatschappelijk werk,
waarover hij een beschouwing gaf.
Hij betoogde dat dit werk meer tot
zijn recht kan komen als het beoogt
er voor te zorgen, dat ieder mens
zich in de huidige' samenleving geluk
kig voelt.
Deze nieuwe kant van het werk is
ook voor de diverse instellingen die
te Schiedam werkzaam zijn. van be
tekenis. Van die medewerking is het
afhankelijk of het werk zich in dé
nieuwe richting zal ontwikkelen.
Als afsluiting van de oriëntatie
avonden, wordt een excursie georga
niseerd. Tijdens deze excursie krijgen
de deelnemers ruim -de gelegenheid
over de zorg voor het maatschappe
lijk welzijn in Schiedam 'hun gedach
ten te uiten.
In een open gesprek in een vor
mingscentrum te Bergen zal men na
gaan hoe de behoeften in Schiedam
zijn veranderd en hoe met doelmatig
heid en vfernieuwing de zorg voor de
medemens het best kan worden ge
diend door iedere instelling afzonder
lijk, in onderlinge "samenwerking of
met medewerking van de overheid.
nu... beduidend
goedkoper
In het afgelopen sejzoen hebben
wij duizenden van deze Terlen-
ka en Polyester Tetoron
shirts verkocht voor de nor
male prijs... en dat is geen won
der, want het zijn de meest
ideale shirts... zelfs voor de
meest verwende man
Terlenka en Polyester Tetoron'
shirts, een pracht kwaliteit in
vele moderne tinten, zó gewas
sen, zó droog en. niet strijken,
extra sterk en voorbeeldig af
gewerkt, deze zelfde hemden
verkopen wij nu, voor nog
géén negen gulden.
Maandag 18 maart en vrijdag 22 maart zal in Nederland een
grootscheepse actie worden ontketend met liet doel niet minder
dan 21 miljoen gulden bij elkaar te brengen ter assistentie bij
de veelzijdige activiteiten van de christelijke kerken overzee. De
actie daagt uit: „Kom over de brug". Zij wordt gevoerd door
ALLE reformatorische kerken in Nederland, die hun leden op
roepen 1 procent van hun jaarinkomen over te maken ter finan
ciering van honderdveertig zorgvuldig uitgekozen projecten in
de ontwikkelingslanden in Azië, Afrika en Latijns Amerika.
De actie is als het ware een ant
woord op de veelzijdige kritiek op
de Nederlandse regering, die jaar
in jaar uit een te gering percen
tage aan internationale hulpver
lening beschikbaar stelt. De ker
ken hebben hun taak begrepen:
daar helpen, waar anderen niet
helpen. Gezamenlijk.
I Polyester-I
j Tetoron J
Vrijdag en zaterdag verkopen
wij deze Terlenka en Polyester
Tetoron shirts
kleuren
bijzonder
perfecte pas
alle courante
,,Dat is nieuws", zei dr. W. A. Vis
ser 't Hooft, de vroegere secretaris
generaal van de wereldraad van ker
ken. ,,Het is iets nieuws in de Ne
derlandse kerkgeschiedenis en daar
moeten we allen dankbaar voor zijn,
want dit kan een teken zijn voor de
toekomst".
Visser 't Hooft onderscheidt vier
taken voor de kerk ten aanzien van
de ontwikkelingslanden.
1. Dc taak van de zending.
,,De kerk die geen zendingskerk is,
is geen kerk. Wie gelooft in het Heer
zijn van Jezus Christus moet die bood
schap ook uitdragen. Dat moet nie
mand dan zien als een soort imperia
lisme of als een soort superioriteits
gevoel; dit is een dienen van de
Heer, die ons zelf opgeroepen heeft".
2. De taak van de kerkelijke hulp
verlening.
,,Die taak hebben we altijd gezien
op nationaal niveau, zodat ze altijd
een vorm van diaconie is geweest.
Pas na de Tweede Wereldoorlog is
de grote, ook internationale oecume
nische Interchurch-aid of interkerke
lijke hulpverlening ontstaan".
3. De opvoedingstaak.
,,Het opvoeden van leden van de
kerk tot een denken in wereld-dimen
sies, lot een aanvaarden van hun
verantwoordelijkheid ten opzichte van
de ontwikkelingslanden en van de
nood, die er in die landen geleden
wordt."
4. De taak van het getuigen tegen
over regeringen, tegenover interna
tionale regeringsorganisatie en te
genover de internationale gemeen-
sctiap in het algemeen.
„We moeten getuigeii over wat er
'gedaan moet worden om niet alleen
door hulp nood te lenigen, maar te
gelijkertijd om de grote structurele
veranderingen in de hele economi-
scne wereldsituatie aan te prengen,
die nodig zijn om tot rechtvaardig-
heid te komen en tot bestrijding van
alles wat er nog aan hongersnood en
andere sociale nood in de wereld is
In deze actie zijn we bezig met de
zending en de kerkelijke hulpverle
ning, maar tegelijkertijd lijkt me dit
een prachtig moment om een opvoe
dende taak te vervullen, zodat het
gewone kerklid begint te begrijpen,
dat hij een verantwoordelijkheid heeft
niet alleen ten opzichte van zijn land
genoten maar ook ten opzichte van
zijn mede-wereldburgers, zijn mede
schepselen Gods."
Noodzakelijk
„Kom over de brug" is een actie,
die de uitvoering van een groot aan
tal projecten mogelijk moet maken.
Projecten die door de mensen in de
ontwikkelingslanden zelf als belang
rijk en noodzakelijk zijn aangewezen.
Van hier uit is gesteld: wij willen
helpen. Vanuit de landen zelf is ge
zegd: goed, daar en daar kunnen we
hulp gebruiken.
Visser 't Hooft: „We hebben ge
leerd in de hele zendings- en hulp
verleningssituatie, dat de tijd eenvou
dig lang voorbij is dat wij met de
mensen van de ontwikkelingslanden
om kunnen gaan alsof zij objecten
zijn, objecten van zending, objecten
van hulpverlening. Nee, zij zijn onze
partners met wie wij samen spre
ken."
Naast alle argumenten, die er zijn
om internationale hulpverlening tc
plegen, ziet Visser 't Hooft er vooral
een als belangrijk voor christenen:
het godsdienstige argument van de
solidariteit. „Dat is dat wij eenvou
dig de plicht hebben om daar waar
geleden wordt, te helpen."
Voor zichzelf vertaalt hij de tekst
van Paulus (2 Cor. 8): „Uit het oog
punt van gelijkheid kome uw over
vloed voor het ogenblik hun gebrek
ten goede (dat zijn de armen), opdat
hun overvloed wederkerig uw gebrek
ten goede zou komen".
arme mensen helpen. Calvijn zegt
van deze tekst, dat er moet worden
geholpen van ieder naar zijn vermó
gen of draagkracht, voor ieder naar
zijn behoefte".
Maar bij wie is dat opeens een gro
te kreet geworden? Eerst bij de
Franse socialisten uit de tijd vóór
Karl Marx. Daarna neemt Lenin het
op als een grote communistische
kreet. Ik vind het altijd amusant te
denken, wat Lenin waarschijnlijk
zelf nooit heeft geweten, dat hij eigen
lijk terug moet gaan tot Paulus om
te weten waar hij dit vandaan heeft.
Maar ik geloof dat de christenen hier
werkelijk iets van zich hebben laten
afnemen. Het is toch eigenlijk ver
schrikkelijk, dat een Lenin dat op
eens als een vlag naar boven kan
heffen, alsbf hij het bedacht heeft.
Dat hadden de christenen al die ja
ren moeten zeggen
Maandag 18 maart zullen alle kerk
leden een ofierzakje ontvangen. Vrij
dag 22 wordt het opgehaald. Er is
een immense organisatie gesticht,
waardoor het mogelijk zal zijn de
zelfde avond nog in een tot midder
nacht durend televisieprogramma het
eindbedrag van de actie bekend te
maken. In eerste instantie een actie
voor kerkleden. Wie niet tot een kerk
behoort kan ook meedoen. „Kom over
de brug", giro 7600 Amsterdam.
SCHIEDAM
Het actie-comité Schiedam van
„Kom over de brug" heeft 900 mede
werkers en medewerksters nodig. Aan
hen zal worden gevraagd op maan
dag 18 maart 's avonds tussen half
acht en negen uur aan ten hoogste
25 aaneenvolgende adressen een fol
derset, bestaande uit folder, offer
zakje en groene toezepfgingskaart per
soonlijk te bezorgen en die op vrij
dag 22 maart d.a.v. op dezelfde adres
sen terug te halen. Het gaat om in
totaal 18000 leden van de- deelnemen
de Schiedamse kerken. Het slagen
van de actie is afhankelijk van de
aanmelding van de 900 medewerkers.
Men kan zich opgeven bij de volgen
de adressen: L. A. de Bruin, Burg.
Knappertlaan 203 voorzitter; Mevr.
W. Chün-Reurink, N. Damlaan 726, pi.
correspondente, tel. 263643; C. Bakker
Vlaardingerdijk 347; Mevr. C. Balvers
Burg. v. Haarenlaan 1027; N. v.d.
Beek, Vlaardingerdijk 432, tel. 263762;
Mevr. de Bruijn, Fokkerstraat 552; J.
M. Dijk, Aleidastraat 7; J. Gerkema
Stephensonstraat 31; Mej. C. G. Ver
stel, Tuinlaan 30b, Comm. Leg.d.
Heils, tel. 269744; A. de Groot, En
gelsestraat 1, tel. 153574; J. v.d. Hoe
ven', Lorentzlaan 58d; A. P. Kappe-
tein, Burg. Knappertlaan 165, tel.
267798; Mevr. M. Kooijman, Rotter-
damsedijk 441. tel. 260797; J. Korte-
weg, Burg. v. Haarenlaan 1513, tel.
260715; Mevr. M. Koster-v.d. Meulen,
Fasantlaan 9, tel. 266853; J. Kraaije-
veld, Vlaardingerdijk 173a, tel. 263817
S. Kuiper, Burg. Knappertlaan 180b,
tel. 268505; J. Lissenberg, Havendijk
142a; H. v. Luijk, Vlaardingerdijk
366, tel. 261673; Mevr. v.d. Most, Mgr.
Nolenslaan 792; N. D. Nieuwenhuizen,
Burg. v. Haarenlaan 1357, tel. 263046;
W. D. Poot, Groeneweg 32, tel. 01808-
207.; Mevr. J. v.d. Steen, P. J. Troel-
stralaan 83, tel. 263033; Mevr. J. W.
Sterkenburg-de Hoog, v. Maanen-
straat 44; H. Teeuw, Tuinlaan 2b,
tel. 265893, plaats, publiciteit; A. v.
Tilborg, v. Oldenbarneveltstraat 197;
Mevr. J. Tompot, Bosboomlaan 20, te
265256; W. E. Torensma, v. Heuven
Goedhartstraat 50, tel. 265101.
Leger
Grote kreet
Visser 't Hoöft: „Ik vind het zo in
teressant, want christenen zijn dik
wijls zo bang geweest voor de gelijk
heid. Er zijn dan ook vertalingen die
zeggen: billijkheid. Maar de grond
betekenis van dat woord is ook dik
wijls gelijkheid. Ik vind het ook in
teressant dat er staat: voor het ogen
blik. Op dtff iMftmeiU moet je deze
nu... beduidend
goedkoper
Als de stapels boeken U boven
het hoofd groeien!... en U er
geen raad meer mee weet, dan
is de aanschaf van deze boeken
rekken geen luxe.
Maar als U zo'n broodnodig
boekenrek nu kunt kopen voor
zo'n lage prijs... waarop dan nog
wachten?
Moderne boekenrekken, de
drie planken 50 x 17. cm, zwaar
gemoffeld in diverse kleuren,
koopt U .voor nog géén drie
boekenrek
Vrijdag en zaterdag verkopen
wij deze solide boekenrekken,
de planken -maar 50 x 17 c
driedelig,
Heils. Lange Haven 27: Sa-
Van Gestel-Verrijk.
Gemeente van Johova's Getuigen, Tuin
laan 30. 18.30 uur openbare toespraak.
Baptisten Gemeente, gebouw Irene: 19
Mission tot the Seaman, kantine Wilton
Fijenoord: voorlopig geen dienst.
Chr. Geref. kerk. Warande 185. dienst 10
en 17 uur.
Ned. Herv. (Geref.) Evangelisatie, ge-
Hartkamp uit R'dam, 19 uur Bethelkerk.
ds Poort. Woensdag 13 maart 20 uur ge
bouw Irene: bidstond voor het gewas, ds.
H. G. Abma uit Gouda.
Kethel „De Ark",
„De Goede Haven", Westfrankelandsedijlt
1: 10 uur ds. J. C. van Veen, *5 uur ds.
Schuring.
- (Burg. Knappertlaan 29: 18
HERV. GEMEENTE
r. G. Jansen. Bet-
Wissink, 17 uur
Opstandingskerk: 10 uur ds. J. W. Zim
merman; 19 uur ds. D. J. Spaling.
Vredeskerk: 10 uur ds. H. J. Groenewe-
gen. H. Doop; 19 uur ds. J. G. Jansen.
NW. BINNENWEG 195
67.50
Speciale aanbieding
ZUIVER SCHEERWOLLEN DEKENS
ALLE MATEN
Vijf jaar geleden ontsprong er aan het firnament van het Nederlandse
cabaret een nieuwe ster: Fons Jansen. Zijn programma: „De lachende
kerk", zijn onderwerp, de Rooms-Katholieke Kerk. De amateur Jansen
was op slag een succes. Eerst in de kring der roomse ingewijden, later
bij een nog altijd groeiend publiek van geestelijken, leken, ketters, te
goeder trouw dwalenden of broeders-medegelovigen buiten deJterk.
De amateur werd alras een full-
prof, die in zijn tweede programma
hei terrein verbreedde: „Hoe meer
zielen" (waarvan binnenkort in Rot
terdam de laatste voorstellingen wor
den gegeven) stoelt op de oecumene,
zodat priesters en dominees nu ge
lijkelijk delen in de spot van de ca
baretier: Het 3e programma (pre
mière 14 november) zal een „afval
lige" Fons Jansen tc zien geven; hij
zal de kerk vaarwel hebben gezegd
om „de wereld" als zijn onderwerp te
omroeper. Daartussen in was hij
zes jaar gespreksleider op het rooms-
katholiek militair vormingscentrum
Waalheuvel. En daar is zijn Cóbaret
geboren.
„Per ongeluk", zegt hij zelf. „Hoe
ontstaat een cabaret? Je wilt caba
ret brengen, dus verzin je een tekst.
Ik had de teksten voor het opschep
pen. Ik zocht naar een medium.
Eerst heb ik het geprobeerd met een
humoristische lezing. Dat lukte niet.
Pas langzaam groeide de cabaret-
vorm. Tussen de schuifdeuren op
Waalheuvel, zal ik maar zeggen".
Hoewel op Waalheuvel toen „ver
huld werd gezegd, wat nu gewoon in
de Volkskrant staat" was Jansen niet
geheel gerust op de ontvangst van
zijn eerste programma.
„Ik dacht, ik krijg het grootste ge
lazer. Ik ben namelijk nogal angst
vallig van aard".
Tot '60 bleef de angstvallige Jan
sen op het vormingscentrum.
„Ik zat er in de moraalhoek".
„We hadden het over vragen of je
al of niet in de hel kwam, of iets zon
de was of niet. Het was een zeer .pro
gressief centrum. Ik kan wel zeggen
dat van daaruit tussen '55 en '60 de
doodzonde in de Rooms-Katholieke
Kerk is gesneuveld".
Jansen heeft er naar hartelust aan
meegedaan. Vooral als redactie-secre
taris van G3. maandblad voor mili
tairen, tot op de jongste dag steen
des aanstoots in de wonderlijke ge
zagsverhoudingen van het leger, kon
hij meewerken aan de emancipatie
van het katholieke volksdeel.
Humor brak door
„Daar ben ik theologisch opgeladen.
Het was gewoon noodzakelijk dat we
af en toe afreageerden onder elkaar
Dan zetten we de aalmoezeniers in de
bank en gingen wij. leken, er voor
staan. Toen brak de humor door. Ook
in G3". En terwijl de gedachte aan
het cabaret „De lachende kerk"
groeide, had Jansen kennelijk be
hoefte enige afstand te nemen van
het roomse milieu. Hij ging terug
naar de radio: omroeper bij de We
reldomroep.
In '62 koos hij definitief voor het ca
baret.
„Eerst op amateur-basis. Ik speelde
twee keer in de week. Maar al gauw
bleek, dat ik elke avond kon optreden.
Er was een geweldige vraag. Allerlei
verenigingen die wel eens wat an
ders wilden, vroegen mij. Het was een
gekke tijd. Na zware congressen over
de evolutie, de evolutie er door te ha
len, dat was gewoon een sport".
De toenmalige directeur van de Til-
burgse schouwburg, Wim Bary. gaf
de eerste stoot tot de keuze professio-
heel cabaret te gaan bedrijven. Bary
vroeg hem voor een vrije voorstelling.
„Daarna heb ik speciaal voor G3-
lezers gewerkt. Het liep ernorm. Het
was een brede groep mensen, die veel
mondreclame maakte: Mien, dat
moet je zien. In 1964 ben ik met een
impressario gaan werken. Alle
rompslomp er om heen werd me te
veel. Ik durf die verantwoording ook
niet alleen te dragen".
Sindsdien speelt Fons Jansen vijf
maal in de week. Volle zalen, en
thousiaste kritieken.
Vrij Nederland heeft zich kort ge
leden nogal kritisch uitgelaten over
het cabaret van Jansen. Het blad on
derkende kennelijk iets van Jansen's
vrees „ik krijg het grootste gelazer",
want het verweet hem in feite het ene
woord met het andere terug te ne
men. waardoor een oubollig program
ma ontstond, dat de ware scherpte
miste om kerk en oecumene werke
lijk kritisch op de korrel te nemen.
Relativeren
Jansen reageert erop: „Ik kies de
weg van het relativeren. Dat is mijn
instelling. Op het toneel ben ik me
zelf. dat probeer ik echt. Ik ben niet
zo hard. Maar er zijn mensen, die
de zaal uitlopen. Niet veel, maar ze
zijn er. Er zijn inderdaad dingen die
ik niet durf te zeggen. Dat lijkt me
goed, want je moet niet je angsten
willen overspelen. Er zitten vele dub
bele bodems in mijn programma, die
het publiek pas na drie, vier keer
begrijpt".
Bijvoorbeeld?
„Ik zeg bijvoorbeeld: de kerken
hebben eikaars doping erkend. In fei
te is dat de eerste zin. van het re
quiem voor de kerken".
Fons Jansen is katholiek. Daar laat
hij geen twijfel aan bestaan. Maar
hij is het zeker niet in de traditione
le zin van het woord. Kerkgang is
voor hem niet essentieel om zijn
christen-zijn te beleven. Hij voelt zich
ook meer christen dan katholiek. In
zijn programma heeft hij er een grap
je over. Een ambtenaar vraagt hem
zijn godsdienst. Zet maar christen, is
het antwoord. De man kijkt een lijst
door en zegt: die sekte kennen wij
hier niet.
Fons Jansen heeft wel de behoefte
solidair te zijn met zijn kerk.
Voor hen die prijsstelten op
gezellig luxe nachtgoed, dat
tevens warm en komfortabel is,
en die toch beseffen, dat er
méér nodig is in een huishouden,
is deze aanbieding Juist van pas!
Brushed Nylon damesnacht
hemden, in fijne effen kleuren,
uit de series van 8.95, met ge
voerd kraagje, dat ook na vele
malen wassen keurig blijft zit
ten, kiest U morgen vit voor nog
géén twee rijksdaalders.
Goed verpakt
„Er is een emancipatie aan de
gang. Daar sta ik achter. Het zou
wel leuk zijn als mijn programma
een bijdrage aan de humaniteit was.
aan de geestelijke gezondheid van de
rooms-katholieken in Nederland. Als
je meent iets te vertellen te hebben
via het cabaret moet je ervoor zor
gen dathet goed is verpakt. Dat is
het vak. Ik kan natuurlijk wel op het
toneel gaan staan en zeggen „de paus
is gek" of „poep", maar wat is daar
het leuke van? Welke zin heefl het?"
Solidair met de emancipatie in de
kerk. En buiten de kerk? Politiek bij
voorbeeld. Stemt Jansen KVP?
„Dat heb ik nog nimmer gedaan.
Dat betekent niet dat ik zo gauw zou
weten wat ik wel moest stemmen. Ik
ben nogal een mannetje van ik-weet-
het-niet. Misschien hebben veel caba
retiers dat wel. Daar is het cabaret
voor: eindelijk geen mening te heb
ben. Bij Wim Kan proberen ze er ook
altijd achter te komen waar hij nu
zelf staat in de politiek. Wat doet het
er toe. Hij gebruikt de politiek. Meer
niet. Misschien weet hij het ook wel
niet. Ik weet het ook niet. Ik speel
er voorlopig mee".
Vrijdag en zaterdag verkopen
wij deze Brushed Nylon dames
nachthemden, in diverse kleuren
en in de mati
38 t/m 48
JAN HEIN DE GROOT
Géén te/, of schrift, best.
huidje altijd gaaf
SLAAPBANKEN
POEDER-CREME-OLIE-ZEEP
Hoestdronk in tabletvorin.95ct
wandmeubels, salonkasten, i
vloerbedekking, enz.
Alles uit voorraad le
VRAAG GRATIS CATALOGUS.