SP
In Mississippi vechten
15 „gekken naast God
in Boymans
Project van „Kom over de brug"DelvClllX
over integratie
Ideeënmarkt
ZzLr* QQ
DE HAVENLOODS DONDERDAG 21 MAART 1968
Dodencel. Het is vier uur. De
veroordeelde wordt gehaald. De
zon komt op. Zijn doodsverlangen
activeert de levensvlam. De ab
surditeit van het hier zijn overvalt
hem. Angst kent hij niet, ver
langen evenmin. Tijdloosheid is
over hem gekomen, met beelden
welke elk onderscheid tussen mooi
of lelijk, goed en kwaad volledig
missen. Als wij hem vragen: waar
denkt u aan?, zou het enige op
rechte antwoord „niets" zijn. Het
voor ons reële decor van maan
dag, dinsdag, auto, eten is inge
stort.
In 1932 werd Delvaux zich bewust
van het absurde verschijnsel leven en
dood. Sinds die tijd verschijnen intro
spectieve beelden op zijn tekeningen
en schilderijen. Een vrouw schuift
een gordijn open. Het onverwachte
uitzicht is een spiegel. Deze tekening
van 1939 met ingeplakte spiegel opent
symbolisch een vergezicht in het zfelf
van ons en van de nu zeventigjarige
Belgische schilder Paul Delvaux.
Ik lig op een bed. Het bed staat
op straat. Een vrouw buigt zich over
mij heen en wil wat zeggen. Verhaal
is een droom alleen in bovenstaande
telegramstijl over te brengen. Beel
dend wordt het moeilijker, maar in
tensiever te verslaan.
Delvaux' tekeningen in museum
Boymans van Beuningen zijn van
zo'n duidelijke symbool- en sfeerstel
ling dat ze onmiddellijk vervlogen
dromen, jeugdherinneringen etc. naar
boven doen komen. Deze logboeken
van reizen in het onbewuste gebied
kunnen beangstigend maar ook bevre
digend op de beschouwer werken.
Bevriende skeletten
De gebouwen, landschappen en
niet nader te definiëren achtergron
den welke als lokaties voor Delvaux'
droomwezens dienen, zijn van alle
stoffelijke herkenning ontdaan. Bak
steen beantwoordt niet aan gebakken
klei, maar is slechts een decor wat
van geen enkel materiaal is gemaakt.
Ik dwaal door een huis, dat mij
toebehoort. Ik zie een deur die ik
nooit gezien heb. Daarachter een trap
en weer een deur. Ik sta op een mij
onbekende zolder. Ik ben een skelet
en óntmoet bevriende skeletten
(no. 23, skeletten op een zolder, 1944).
Venus
Delvaux' vrouwen gedragen zich op
het eerste gezicht nimfomaan, les
bisch of narcistisch. Suggesties in de-
Het thema voor de Ideeënmarkt,
zoals we dit jaat het forum noemen,
is ingegeven door het feiit, dat Inte
gratie allereerst de mens zelf betreft
en voorts op het ogenblik punt van
overleg tussen veel bedrijven en vak
bonden vormt.
Zo'n overleg wordt door veel werk
nemers vaak zonder belangstelling of
zelfs met wantrouwen gevolgd. Een
middel om uit deze impasse te komen
is volgens de initiatiefnemers een re
gelmatige ontmoeting, waar ieder zijn
ideeën kan a
Meer verbeteringen
in woonwagenkamp
zijn nodig
Over het districtswoonwagenkamp
gelegen in de gemeente Schiedam is
al heel wat te doen geweest en vorig
jaar besloot de gemeenteraad van
Schiedam een krediet van 20.500 te
verlenen voor het uitvoeren van di
verse verbeteringswerken.
Deze zijn thans gereed gekomen.
De coördinatie-commissie voor het
woonwagenwerk heeft gevraagd om
nog enkele voorzieningen te treffen
in verband met de leefbaarheid in
het kamp. Gevraagd wordt o.a. het
terrein verder te verharden teneinde
een ruimere indeling te verkrijgen;
aanleg van binnenverlichting in de
toiletgebouwen; uitbreiding van de
drinkwatervoorziening door bij
plaatsen van kranen; aanbrengen
van betonnen palen voor drooglijnen;
herstel van afrastering over plm. 400
meter lengte. De totale kosten van
een en ander worden geraamd op
15.500 terwijl voor de vorige wer
ken nog een tekort van 3.750 be
staat.
Naar B. en W. van Schiedam de
raad mededelen, wordt nog gezocht
naar een mogelijkheid voor aanleg
van een eenvoudig sloopterrein. Ver
der stellen B. en W. de raad voor
over te gaan tot het aanstellen van
een kampbeheerder-incasseerder,
waarvoor een bedrag van plm.
f 25.000 per jaar nodig zal zijn. Het
ligt in de bedoeling een overlegor
gaan in te stellen, waarin de ge
meenten die bij het kamp betrokken
zijn, zijn vertegenwoordigd.
SCHRÏKKÊLBAL
CORNER 68
Op 23 maart organiseert „Corner
'68" weer een groot beatfestijn en
wel met medewerking van de Maas-
sluisse beatgroep „The United".
Deze derde avond van „Corner '68"
zal een speciaal karakter dragen,
daar het een verlaat schrikkelbal op
sokken wordt. Laat je witte over
hemd en stropdas deze keer thuis en
trek nu eens je slobbertrui en spij
kerbroek aan en vergeet je oude sok
ken niet.
Men verwaiht iedereen dan ook op
23 maart in het gebouw „Chr. Socia
le Belangen", Lange Haven 739. Zo
als vanouds is de voorverkoop weer
in het CJV gebouw „Jeugdhaven",
Lange Haven 129, Schiedam. Toe
gang (f 1,75) uitsluitend voor „Vonk"-
leden, met beperkte mate van intro-
duktie.
s richting lijken mij niet waar. Eer-
geren ons, en zijn bakens voor het
altijd op drift zijnde onbekende. De
geboorte van Venus (no. 37), is een
gebeuren waar slechts één vrouw,
een schelp en een miezerig bolhoed
mannetje bij betrokken zijn. De uni
ca Venus is een bovenmenselijk feit,
een goddelijke mythe.
Een menselijk aandoende vrouw is
de „Vrouw voor de spiegel". Het
spiegelbeeld ontdoet zich van de stij
ve grootmoeders japon, toont eroti
sche maar niet tastbare aspecten van
de vro,uw voor de spiegel. Ze herkent
zichzelf niet aan de uiterlijke vorm.
Ze weet alleen dat het beeld voor
ogen betrekking op haar heeft.
De grens tussen schijn en werke
lijkheid bestaat in feite niet. De ac
teur die terwille van zijn script op
de planken sterft en als het doek ge
vallen is bloemen in ontvangst neemt,
misschien omdat hij zo mooi lag,
is voor een absurd mens levend noch
dood.
De vrouwen van Delvaux zijn le
venloos in een niet bestaand decor.
Moeders en dochters van hen leven
inons.
ZEKVELD
nu... beduidend
goedkoper
Nu ktmt U twee blouses ko
pen voorde prijs, die U normaal
voor één betaalt^ en die Is dan
rog goedkoop!
En met de lente en zomer voor
de deur, een seizoen, waarin U
nooit genoeg blouses kunt heb
ben is dit een aanbieding om
niet voorbij te laten gaan.
Leuke, vlotte blouses, met
lange of zonder mouw, in cash-
mir of nopdessin, in mill fleurs
of met broderie - in tientallen
twee stuks voor nog géén
Vrijdag en zaterdag verkopen
wij deze grote collectie blouses,
fn tientallen kleuren en In dl-
verse dessins, maten 36 t/m 48,
per
twee stuks
Vrijdagavond tot 9 uur open.
Gifn tef. of schrift. tot.
Toen de 28-jarige vertegenwoordi-
Th. J. K. uit Schiedam zijn Volfcs-
wagenb'usje op het Hoofd wilde par
keren, ging het voertuig plotseling rij
den en dook de Maas in. Het geluk
te de man uit de kabine te komen
doordat het voertuig bleef drijven.
Hij meldde zich daarna bij de poli
tie die hem van droge kleding voor
zag. Het busje dreef intussen verder
en werd voor het laatst in de omge
ving van restaurant Europoort ge
zien, waarna het waarschijnlijk on
der water is verdwenen.
SLAAPBANKEN
slaapmeubels, slaapkamers, bedden,
moderne en klassieke bankstellen,
wandmeubels, salonkasten, eethoeken.
vloerbedekking, enz. enz.
Alles uit voorraad
60-62, Rotterdam,
Maandag 1 april zal in de zaal van
Schiecarton te Schiedam een Ideeën
markt wórden gehouden onder auspi
ciën van het Katholiek Sociaal Cen
trum Schiedam. Een forum zal wor
den gevormd van leidinggevende
functionarissen uit de bedrijfswe
reld van Rijnmond-West.
Reeds geruime tijd houdt het be
drijf sapostola at in de Rijnmond, nu
ook samen met „evangelie en indus
trie" zich bezig met vragen, die de
mens zelf in het bedrijf betreffen.
Veel problemen krijgen niet de kans
helderder toegelicht te worden door
onvoldoende communicatiemogelijkhe
den. Gelegenheden tot rechtstreekse
gedachtenwisseling tussen werkge
vers en werknemers bestaan er nau
welijks. Onze ervaring met meer dan
15 forumgesprekken in Rotterdam,
die in steeds groeiende belangstelling
staan, heeft ons vorig jaar doen be
sluiten ook een dergelijke traditie op
te bouwen in de Rijnmond-West. De
bijeenkomst van vorig jaar mochten
we geslaagd noemen.
Politie grijpt
drankdieven
De politie te Schiedam heeft een or-
g. tie van inbrekers en helers op-
g, die in ongeveer een jaar tijd
te i ele van twee distilleerderijen
voor n bedrag van f 25.000 aan ster
ke drank heeft gestolen en dranken
heeft verhandeld.
Enkele weken geleden hield de po
litie de 33-jarige A. v. d. M., een las
ser uit Schiedam aan, die in zijn auto
16 dozen met elk 12 flessen drank
vervoerde. Terwijl de politie bezig
was in de woning een onderzoek in
te stellen, kwam er een man die bij
het zien van politie de vlucht nam,
doch na een achtervolging werd ge
arresteerd. Het bleek de 39-jarige
metaalbewerker A. R. te zijn.
Het verdere onderzoek wees uit,
dat dit tweetal, dat in een fabriek
aan de N. Mathenesserstraat werkte,
regelmatig inbraken pleegde in twee
aangrenzende distilleerderijen. Men
klom dan over het dak en door weg
nemen van een golfplaat of koepel,
kwam het tweetal binnen. Uit tanks
werd de drank in jerry-cans overge
heveld.
Een groot deel van de drank werd
verkocht aan een 31-jarige koopman
D. R. uit Vlaardingen en een 56-j 4 i-
ge monteur J. K. te Schiedam, ^e
ongeveer 1700 liter doorverkochten o.a.
aan een caféhouder te Maassluis.
Reeds zijn door de politie te Schie
dam zes helers in verband met deze
affaire gearresteerd. Het onderozyk
wordt nog voortgezet.
Maandagmiddag 1 april om half
vier zal door het bestuur van de Stich
ting Nationaal Gedistilleerd Museum
het eerste exemplaar van de beschrij
vende catalogus van het Nationaal
Gedistilleerd Museum in het Stede
lijk Museum Schiedam aan burge
meester Roelfsema worden aangebo
den.
Uitgaande van de kerkeraad van de r.k.
kerk te Maasland zal op maandag 25 maart
's avonds om 20.00 uur een vergadering wor
den gehouden ln het bovenzaaltje van de r.k.
school. Het ls de bedoeling van de kerke
raad een parochieraad samen te stellen be
staande uit 11 personen uit verschillende wij
ken van het dorp. Het ls de bedoeling dat
ook de Jongeren ln deze parochieraad zitting
zullen krijgen.
Van de vele miljoenen, die mor
genavond zullen binnenkomen op
de girorekening (7600) van de
actie „Kom over de brug" is
f 150.000 bestemd voor een pro
ject in Amerika: het Delta Pasto
raat in de staat Mississippi. Waar
om Nederlands geld naar het
steenrijke Amerika Is dat geen
water naar de zee dragen
Ja, dat is het. Maar omdat in
Mississippi zowel de burgerlijke
overheid als de blanke kerken
weigeren om ook maar één cent te
geven voor het Delta Pastoraat
en er toch dringend geholpen
moet worden, staat dit project te
recht op de lijst van „Kom over
de brug". Waar plaatselijke ker
ken hun taak niet willen zien,
zullen andere kerken die taak
moeten overnemen: plaatsvervan
gende solidariteit.
Honderdvijftigduizend Nederlandse
guldens; vurige kolen op het hoofd
van de meest bijbelvaste staat van
Amerika!
Wat is er aan de hand in Mississip
pi?
Om een antwoord op deze vraag te
krijgen, zond „Kom over de brug"
o.a. Vrije Volk-verslaggever Joost van
Roon naar deze zuidelijke Amerikaan-
Wat trof hij aan? Kortgeleden te
ruggekeerd, nog onder de indruk van
zijn ervaringen, zegt hij: „Armoe,
honger, analfabetisme, kinderziekten,
werkloosheid en het ergste van alles:
rassenhaat".
Van Roon: „In de zomer van 1964
besloot de Nationale Raad van ker
ken van Amerika een teken van ge
loofwaardigheid in Mississippi te zet
ten. Omdat de plaatselijke, blanke
kerken weigerden iets te doen aan de
nood van 50 procent van de bevolking
van de staat, nam men het besluit
een team vrijwilligers te sturen, dat
zich zou inzetten voor verbetering van
de levensomstandigheden van de ne
gers in Mississippi. Het waren er on
geveer dertig: predikanten, onderwij
zers, studenten, sociaal werkers en
economische deskundigen. Blank en
zwart.
Zij gingen aan het werk in de staat
waar de meeste kerken staan (Green
ville, een stadje van 45.000 inwoners
telt 80 kerken) en waar Johnson de
meeste steun krijgt voor zijn buiten
landse politiek. Het pikante van de
zaak is, dat het Delta Pastoraat wordt
betaald door de Nationale Raad van
Kerken, die zijn geld krijgt van de
aangesloten kerken. Dus ook van de
kerken in Mississippi. Elk jaar zijn er
dan ook moeilijkheden. De raad moet
de geldgift van 350.000 dollar met
hand en tand verdedigen tegen de ob
structie van de zuidelijke staten. On
geveer tweederde van het bedrag
komt van de Amerikaanse kerken,
Het ligt in de bedoeling om binnen
kort op de hoek Eduard van Beinum-
laan-Jozéf Oreliosingel in Groenoord-
Noord een brievenbus te plaatsen,
waardoor voldaan wordt aan een ver
zoek van bewoners uit deze omgeving.
eenderde van kerken uit het buiten
land".
Martin Luther King heeft Mississip
pi genoemd „een broeinest van on
recht en onderdrukking". In dit broei
nest bouwt Delta Pastoraat Freedom
City, nu nog een nederzetting van een
klein aantal houten huizen, een kleu
terschool annex consultatiebureau,
een grote schuur voor bijeenkomsten,
een atelier voor houtbewerking, dit
jaar een gloednieuw dorp met stenen
huizen waar enige tientallen negerfa-
milies, bevoorrechten uit een massa
van ruim een miljoen negers, een on
afhankelijk bestaan kunnen opbou
wen, optornend tegen de boycot van
de staat, de negatie van de blanke
kerken en de terreur van de Ku Klux
Klan.
Gebruik rechten
Van Roon: „Het Delta Pastoraat
haalde twee jaar geleden zijn eerste
grote stunt'uit. De regering in Wa
shington stuurde voedseloverschotten
naar de hongergebieden in het zuiden.
De staat Mississippi weigerde eenvou
dig een organisatie voor de distribu
tie op te bouwen. Het Delta Pastoraat
die mensen werken zich uit de
naad is er toen ingesprongen. Ze
zijn het voedsel zelf gaan brengen.
En met het voedsel brachten ze de
boodschap: jullie zijn Amerikanen,
gebruik je rechten.
De meeste negers beseften niet dat
ze konden stemmen. Het Delta Pas
toraat heeft het er ingepompt: ga
stemmen. Het heeft resultaat gehad.
In 1964 ging 3 procent van de negers
stemmen, verleden jaar 50 procënt.
Het is natuurlijk nog te laag, maar
het is een verbetering. De overheid
van de staat zag met angst en beven
de veranderde houding van de negers.
Zij begreep dat in een aantal distric
ten, waar de negers in de meerder
heid waren, openbare functies niet
langer in blanke handen zouden blij
ven. Vlak voor de verkiezingen heeft
men toen de districtsgrenzen gewij
zigd, zodat er nergens meer een meer
derheid van negers was".
Zo gaat dat in een staat van God's
own country".
Kwakzalver
Van Roon: „Om eens te horen hoe
blanke tegenstanders van het Delta
Pastoraat erover dachten, heb ik een
bezoek gebracht aan het hoofd van
Ku Klux Klan, E. Mitchell, een man
die zich dokter noemt, maar die een
kwakzalver is. De mensen van bet
Delta Pastoraat noemde hij commu
nisten, infiltranten en revolutionairen,
die de samenleving in de war komen
sturen.
Hij geloofde heilig in de suprematie
van het blanke ras, omdat, zoals hij
zei: „de blanken onze steden hebben
gebouwd en de negers ze nu komen
platbranden". Als lid van de Presby
terian Church vroeg ik hem of God
niet alle mensen gelijk had gescha
pen. Maar nee hoor, hij zag duide
lijke verschillen, hoewel hij niet met
het argument kwam dat negers af
stammelingen waren van de vervloek
te Cham.
Hij had ook een oplossing voor het
vraagstuk: breng alle negers t*>rug
naar de plantages en de boerderijen,
daar hebben ze het goed. Meneer Mit
chell was een man die wegliep met
Zuid-Afrika, Duitsland en Wallace,
van wie een ingelijste antwoordbrief
aan de muur hing. Johnson vond hij
maar een slappe figuur omdat hij niet
meer militaire kracht in Vietnam in
zette.
Hij gaf me twee brochures mee
over de KKK. Ze druipen vdn christe
lijkheid, vaderlandsliefde en zuiver
heid. Een loflied op de kuise vrouw
en zo. Het is weerzinwekkend. De
KKK is mijns inziens de meest per
verse vorm van christendom sinds de
-Spaanse inquisitie.
Er is geen twijfel mogelijk aan de
schuld van de KKK in de moorden
op 45 civilrightsworkers sinds 1964,
ook al noemt Mitchell dat propagan
da. Ze branden ook nog altijd krüi-
Met dit zelfklevende plastic
tovert U, zonder punaises,
zonder lijn..., weer fleur en
kleur op verveloze planken, deu
ren, muren, dienbladen, prulle-
manden enz.
Zelfklevende plastic; dat U in
een ommezien aanbrengt, wèir
U wilt... verkopen wij voor nog
géén gulden per meter.
Vrijdag en zaterdag verkopen
wij dit plakplastic, in diverse
dessins, o.a. kinderdessins en
in effen kleuren, 45*cm breed,
in coupons van jgk aft
Vrijdagavond tot 9 uur open.
Houten hutten, veelal is er geen beter
onderdak voor de negerbevolking.
sen. Zelfs in de tuin van hét gebouw
van het Delta Pastoraat".
T erreur-optreden
Tijdens zijn verblijf in Mississippi
was Van Roon getuige van een ter-
reur-optreden van de politie. Het
speelde zich af op de negeruniversi
teit van Alcorn.
Van Roon: „Er waren enkele- stu
denten van de universiteit verwijderd,
omdat zij pamfletten uitdeelden ten
gunste van de negerkandidaat Charles
Evers, die trachtte in het Congres ge
kozen te worden. De president van de
universiteit is wat ze daar noemen
„een uncle Tom", een neger die heult
met de blanke autoriteiten. Hij had
de studenten weggestuurd. De ande
re studenten namen het niet en or
ganiseerden een protestman» op het
universiteitsterrein.
De door uncle Tom" gewaar
schuwde politie probeerde een eind
aan de mars te maken. Er werd in
de lucht geschoten. Studenten gooi
den met stenen. Ten slotte kwam men
tot overeenstemming: er werd een be
lofte gedaan de volgende dag een ge
sprek te hebben. Zover is het niet ge
komen. 's Nachts drongen vijftig po
litiemannen de slaapzalen binnen. Zij
wierpen traangasgranaten, waardoor
een geweldige paniek ontstond. In hun
vlucht werden de studenten afgeran
seld met geweerkolven en dergelijke.
Negen jongens raakten gewond. Velen
vluchtten de bossen en de gevaarlijke
moerassen in".
Het is een voorbeeld van de onhoud
baarheid van ae situatie, die zich
overigens in heel Amerika voordoet.
Politie provoceert
Van Roon: „De mensen vrezen met
grote vreze de komende zomer. Het
geweld zal losbarsten in de steden.
Het is nu gebleken dat de politie zelf
provoceert. Ik heb met bewust leven
de Amerikanen gesproken die zeggen,
dat aan de verkeerde kant wordt be
gonnen. Dat de oorzaken, waaruit de
rellen voortkomen niet worden bestre
den. Ze zeggen: wij Amerikanen den
ken de problemen op te kunnen lossen
door meer militairen in te zetten in
Vietnam en meer politie in de steden".
Rassenhaat, een samenleving gaat
er aan te gronde. In Mississippi werkt
een kleine groep mensen de dertig
van eertijds zijn geslonken tot vijf
tien, door geldgebrek aan een
maatschappij, waarin het waard is te
leven. Zij vormen een voorhoede,
vechtend tegen onrecht: gekken nqast
God.
JAN HEIN DE GROOT
Kind van de Mississippi-delta:
toekomst wacht haar?