JERUZALEM ISRAEL, DE STAD GODS sportnatie in opkomst door YEHUDA HAEZRAHI De stenen spreken in Jeruzalem. Rotsen rondom de heuvels, schilderachtige torens, mas sieve grijze muren, oude onderaardse gewelven en grotten uitgehouwen in de rotsen, overblijfselen van oude bouwwerken, nauwe kronkelende stegen, pleintjes, huizen, dit alles vertelt ons op verschillende manieren over een duizenden jaren oude ge schiedenis. Wij leven hier ons gewone leven van Iedere dag, kopen brood en melk bij de kruide nier, gaan naar de winkels, de werkplaats of het kantoor, verwarmen onze huizen gedu rende lange winteravonden met centrale verwarming en luisteren naar de kletterende re gen tegen de ramen; op zomeravonden wandelen wij en genieten van de lichte bries die uit de bergen komt; kinderen rennen door de straten op hun weg naar school. Maar die geschiedenis, de geschiede nis waarvan de stenen spreken, gene ratie op generatie, ademt een geheel eigen leven. Deze ervaar je overal In Jeruzalem en wij hebben geleerd hier mee te leven als iets wat geheel bij ons hoort. Jeruzalem, Stad van waarheid, •tad van gerechtigheid, stad van eeuwi ge vrede. En toch hebben er in de loop van duizenden jaren oorlogen gewoed. Vreemde volken zonden hun legers, soms over ontzaglijke afstanden, om haar te veroveren. Zij verwoestten haar heilige plaatsen. Zij lieten puinhoop op puinhoop achter, zodat volgende gene raties werden opgeroepen haar weer te herbouwen. Ook wij, in onze tijd, hebben telkens De achtste, nog steeds gestoten poort: de „Poort der Genadg". Volgens de jood se overlevering zal zij gesloten blijven tot de komst van de Messias. weer gezien hoe de oorlog woedde in de straten van de stad. Wij hebben gezien, hoe de stad in tweeën werd gescheurd en verdeeld werd door grenspalen en lange rollen prikkeldraad. Mannen en vrouwen werden in de straten vermoord of op het balkon van een huis dat te dicht bij de demarcatielijn stond, door kogels van sluipschutters. Diep voor over gebogen renden we door de kron kelende straten van de ene naar de an dere hoek. Wij schoten onze wapens af op de vijand. Wij zagen onze makkers vallen, dodelijk gewond. Weer vochten wij en baden intussen Achtste poort Er bevinden zich zeven poorten lp. de muur van de oude stad Jeruzalem, en ze zijn alle verschillend zowel de torens, als de ornamenten en versierse len. Ook de plaats die ze in het herland schap innemen verschilt overal. Elk var hen heeft een eigen schoonheid. Maar de mooiste van alle is de achtste poort, die niet in gebruik is en waarvan de opening al generaties lang geleden werd Jeruzalem, eer ft u vergete is in al haar pracht van verre reeds te onderscheiden, maar de poort zelf is ver borgen en ontoegankelijk. De naam var deze poort luidt: „poort van Genade" Sommigen noemen deze de Gouden Poort, of „Poort van het eeuwige le- De verzegelde poort is in de oostelij ke muur van de Oude Stad gebouwd, op de helling van de berg Moria, waar volgens het Oude Testament Abraham zijn zoon Izaak moest offeren en koning *8 David een offeraltaar oprichtte. Aan de andere zijde, naar het westen, is de hei- i ligste plaats van Jeruzalem: de bin- nenplaats van de oude tempel; en naar het oosten loopt de berg uit in de vailei van Josafat, met de Olijfberg aan de andere zijde van de vallei. Een oude joodse legende een van de duizenden legenden waarvan de ste- >J4 nen van Jeruzalem al eeuwen zijn door- trokken vertelt dat in de Laatste Da gen alle doden, die begraven zijn op de Olijfberg in die duizenden jaren, zullen worden opgewekt, en de overige doden in de wereld zullen eveneens tot het le- 'I ven teruggeroepen worden, en zich in I grote menigten hier samenvoegen. Daar in de Vallei van Josafat, zullen alle men sen van de aarde door God berecht wor den; de Messias zal aan het hoofd staan van een verloste natie en de profeet Elia tal voor hem uitgaan, terwijl hij op de ramshoorn zal blazen. Als de pro cessie bij de verzegelde poort zal aan komen zullen de steenlagen trillen en schokken en plotseling uit elkaar vallen, waarop de poort zal opengaan om de Messias te ontvangen. Daarom is de „Poort van Genade" bij ons ook bekend als de Messias Poort Bergen en ravijnen Jeruzalem is prachtig, in de eerste plaats door de gratie van de natuur. De bergketen van Judea, zich uitstrekken de van noord naar zuid, bescheiden op rijzend van de kustvlakte naar het wes- en scherp ombuigend in de rich- van het wilde landschap van Judea de Dode Zee naar het oosten; hier grimmig en afschrikwekkend waar maandlandschap, van de top het dal, en van het dal naar de top deze bergketens vormen de grondvesten van de stad. Daarom mag zij gezien worden, zowel van beneden af, oprijzen de als een majestueuze rots die trots hemelwaarts wijst, als van boven af zich uitspreidende als kabbelende gol ven op de heuveltoppen. De Oude Stad zelf, van de berg Mo ria tot de berg Sion, omringd aan de meeste kanten door diepe ravijnen, loopt steil af van het hoogste punt van de stad, en is gelegen temidden van ta melijk lage heuvels. Hogere bergen be vinden zich buiten rondom de stad, en kele dichtbij, andere verder weg. Je ruzalem is derhalve afgesloten doch niet eenzaam. Zij spreekt tot de bergen, die haar omgeven, en die op hun beurt spre ken tot haar. Weinig steden in de reld zijn gezegend met zo'n gunstige ligging vanwaar men hetzelfde land schap steeds verschillend kan zien. In dit opzicht mag gezegd worden, dat Je ruzalem inderdaad uniek is. Het licht en de kleur van de lucht geeft een opvallend en direct effect op alle leven beneden, in de grote heid (puurheid) van de Jeruzalemse berglucht, drijvend boven de woestenij en de zee. De luchten weerspiegelen zich diep in de aarde alsof zij uit de grond zelf kwamen. Daarom is de aar de rijk aan kleur, geen harde scherpe kleuren, vloekend met elkaar, maar mooie, heldere en onmerkbaar over gaand van de ene in de andere tint, zodat, in hun grote verscheidenheid, zij toch samengaan in zachte tere kleu renschema's. God schilderde Jeruza lem in pasteltinten. Zeventig namen Jeruzalem, de stad van David, 3000 jaar geleden, nü hoofdstad van de staat Israël. Wij, joden, verhalen de geschie denis van ons volk altijd in verband met Jeruzalem. Gedurende 'n duizend jaar leefden wij hier in vrijheid, hier re geerden onze koningen en hier zetelden onze wijsgeren. Hier spraken onze pro feten en hier stond de tempel. Hierna werden we verbannen uit ons land, en onze verstrooiing duurde bijna 2000 jaar! Maar in al deze jaren hebben wij Jeruzalem niet vergeten. Wij hebben de naam van Jeruzalem verheven op iedere dag van rouw en op iedere dag van vreugde. Gedurende onze lange ballingschap, hebben wij vurig ver langd naar haar, en baden voor haar driemaal per dag. Nu zijn wij naar haar teruggekomen. Dit is een stad, die gebouwd werd door mensen. Haar inwoners leven een voudig het leven van alledag, zij heb ben hun kleine twisten, vieren hun klei- vreugden, werken voor hun brood. Het is een stad waarin zoals in iede re andere stad baby's geboren wor den, jonge mensen verliefd worden, en oude mensen sterven. Maar dit is een stad, die niet geheel begrepen wordt zonder het woord bidden. En dit gebed komt niet voort uit ons midden, maar van dé gehele omgeving, van de stenen van de gehele stad. De joodse traditie heeft 70 namen en titels verleend aan Jeruzalem. Hieron der is, naar mijn mening, de meest eer biedige en grote die de eeuwige heilig heid van de stad tevoorschijn roept: Jeruzalem, de Stad van God. Aan de Klaagmuur te Jeruzalem. i Voor een klein land van zo'n 2Vi miljoen inwo ners, waarvan de meesten pas onlangs kwamen uit landen, waar de belangstelling voor sport en lichamelijke oefening heel matig was, heeft Israël zeer verdienstelijke resultaten bereikt in de sport wereld. De graad van interesse die de Israëli's tonen in bijna iedere tak van sport, wordt geïllus treerd door het feit, dat net als in oris land alle grote dagbladen in ieder nummer speciale pagi na's wijden aan sportwedstrijden op nationaal en internationaal niveau en deze pagina's grijpen dui zenden lezers het eerst. Voor een begin van een wedstrijd, staan hele rijen mensen bij bushaltes om naar de sportvelden te gaan en gedurende het spel vult een uitbundig applaus de lucht. Maar de Israëli's zijn ook geest driftige deelnemers. Een aantal nationale clubs met afdelingen in elke kleine nederzetting, in ie dere streek en stad, tieeft als attractie het lidmaat schap voor alle leeftijden vanaf tienjarigen tot ve teranen van ver in de zestig, die nog een wandel tocht van 30 kilometer maken en meedoen aan een wedloop tegen de berg Gilboa of het meer van Galilea overzwemmen. De sport in Israël vervult, zoals in vele andere landen ook een opvoedende rol. In een land, waar de meesten immigranten zijn, heeft de sport de bij zondere functie 'n brug te slaan tussen verschillende culturen en leefwijzen, tussen verschillende leef tijdsgroepen en mensen die ver van elkaar wonen in afgelegen dorpen, op 't platteland en in nieuwe steden. Het helpt de Israëli's tot één volk te worden, het schept teamgeest, en t brengt nieuwe sociale waarden met zich mee. De Israëlische sportlieden hebben al heel wat tastbare successen behaald op het internationale vlak. Het land is voetbalkampioen van Azië, zowel in de sectie volwassenen als jeugd. De nationale clubkampioen Hapsel Tel Aviv heeft de beker van de Aziatische kampioensclub. Het Israëlische bas ketball-team staat bovenaan bij de Aziatische ploe gen, het Israëlische team veroverde de eerste plaats in zijn pool in de voorronden voor de Euro pese voetbalbeker en in de laatste wedstrijden kwam het op de zevende vnn de zestien plaatsen, door ASAEL BEN DAVID terwijl het tegen veel meer ervaren clubs moest spelen. Een andere vooraanstaande club, Maccabi Tel Aviv bereikte de halve finale in de Europese competitie van landskampioenen. Onder één dak Wat betreft de atletiek: Israëlische lopers be reikten drie eerste plaatsen in de Aziatische spelen die gehouden werden in Bangkok in 1966, op de 100, 200, en 800 meter, terwijl de Israëlische zwem mers geplaatst werden bij dezelfde ontmoeting en de schutters een tweede en een derde plaats be reikten. De eerste en tweede plaats gingen naar Is raël bij de recente Aziatische schietwedstrijden in Tokio en de gewichtheffers beaalden ook eervolle plaatsen. Maar ook al doen deze successen de sport in Is raël veel goed, er is geen neiging om op de lauwe ren van het verleden te rusten en een uitgebreid programma voor toekostige training en facilitei ten werd alweer opgesteld. Speciale nadruk wordt gelegd gp uitbreiden van sportvelden zowel voor training van uitnemende sportlieden als voor ge bruik door het over het algemeen sportminnende publiek. Het programma zal een investering met zich meebrengen van zo'n 6.000.000 dollar, waar mee reusachtige stadions gebouwd kunnen worden in Beërsheba, Jeruzalem, hét gebied van Na'aman en Haifa. Indoor-banen voor basketball, voetbalvel den, tennisvelden, renbanen, schietbanen, roei- en zeilmogelijkheden en een verwarmd zwembad van Olympische maten bij het Wingate Sport Teachers Training College. Een ongewoon aspect van het sportprogramma in Israël is de manier, waarop de sport verbonden is met andere activiteiten, speciaal in nieuwere delen van het land. In sommige steden in opbofcw en plattelandscentra is een nieuw plan op touw ge zet om culturele jeugd- en sportcentra onder één dak tezamen te brengen. Hoewel sport in Israël uitsluitend op amateurba sis gestoeld is, is er een fonds opgericht, om ta lentvolle jonge mensen bij te staan bij hun verde re ontwikkeling en het uitoefenen van een beroep, dat hen toch veroorlooft tijd en energie aan de sport te wijden. Een aanwijzing voor de aandacht, dia aan de sport en fysieke opvoeding wordt gegeven in Israël, is de oprichting van een speciale „Sports and Physical Education Authority" verbonden aan het ministerie van Onderwijs en Cultuur, in april 1961. Veel wandelaars De autoriteiten hebben de omvangrijke taak het aansporen en helpen van al de verschillende acti viteiten op het gebied van de sport door het gehele land, zonder rekening te houden met het raam waarbinnen ze zich afspelen. Zodoende voldoen de autoriteiten niet alleen aan de aanvragen van scho len, maar helpen zij ook talrijke nationale sport clubs en teams aan trainers, uitrusting en andere faciliteiten. Op een zeer populair peil heeft Israël de lange- afstandswandelingen gebracht De gewoonte, 'n ge volg van de deelneming van het Israëlische leger aan de Nederlandse Vierdaagse, werd veertien jaar geleden naar Israël overgebracht. Hét aantal deel nemers is nu gestegen tot ongeveer 20.000. Veel van hen, jonge mensen en gepensioneerden, wan delen maar twee dagen, 30 tot 40 kilometer per dag, maar voor het grootste deel zijn het Israëli's van allerlei pluimage, tussen 20 en 60 jaar, die de landelijke route lopen en tenslotte over de heuvels van Judea Jeruzalem bereiken. Het meest opmerkelijke van de sport in Israël is het universele karakter ervan. De vierdaagse is een van de wandeltochten die wel op een kleiner» schaal, bijna ieder weekend plaatsvinden. Een van die jaarlijkse gebeurtenissen is de wandeling langs de kust, die in een serie van zaterdagwandelingen de gehele Middellandse-zeekust van Israël beslaat Een ander evenement is de jaarlijkse zwemmanl- festatie in het meer van Galilea, di» duizenden deelnemers aantrekt

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1968 | | pagina 31