Jan Duiveman speelt met plezier Barend de Beer Fascistische figaro -- Huur KOOP PRIJSBEWUST! 't MEUBELHUIS Uw beleggingsprobleem is geen probleem meer na een advies van Mees Hope Mees Hope Kanttekeningen bij M aan de Maas' S'dam 6 DE HAVENLOODS DONDERDAG 6 JUNI 1963 Als zijn kinderen een kersvers vriendje mee naar huis nemen, lopen ze regelrecht naar de pick up. Ze pakken de grote plaat van Barend de Beer, zetten hem op en zodra de zware bas van Barend een liedje zingt, zeggen ze, een beetje trots maar quasi-onverschillig: „Hier. m'n vader.Die kin deren heten Duiveman en hun va-^ der heet Jan. Iedereen in Neder land die t.v. heeft en kinderen be zit, kent Barend de Beer. Maar wie is dan die man achter Barend Van wie is die stem En zit er in of achter de huid van Barend een man Lach niet, daar zijn kwes ties over geweest, echtelijke kwes ties. Jan Duiveman kan dat be wijzen. Hij schuift zijn bril naar achteren en leest van een kaartje uit Rotterdam: ..Weledele heer. zou u mii kunnen laten weten omtrent het programma Barend de Beer. of daar in die be- rehuid een man in zit of dat het een nagemaakte beer is? Ik en mijn vrouw hebben daar een kwestie over. Mijn vrouw zegt dat er geen man in zit of er achter en ik zeg van wel. Wij zouden dat graag willen we ten wie of er gelijk heeft". Barend de Beer was weg. Op eeji lange reis. Maar hij kwam weer te rug. Eind mei. en in elk geVal tot eind september. Wie is BarendWat is Barend? Jan Duiveman is opera zanger en t.v. regisseur, eens Kwe keling in Den Haag. nu planning en organisatieman bii het Operage zelschap Forum in Enschede. Hij is een prettig mens, met grijs achter overgekamd haar die zich zijn Ba rend de-Beer-zijn z.onder gegeneerd heid laat aanleunen. ..Het feest is begonnen tijdens miin kweekschooliaren in Den Haag. Ik studeerde voor onderwijzer, ben dat ook geworden maar heb als on derwijsman nooit iets gepresteerd. Op de kweekschool zei iemand: iii moet zander worden. Ik dacht er over na. Ik moest in militaire dienst en kwam na de oorlog terecht in een dokterspraktijk, als een soort assis tent. Ik kon zelfs prikjes geven. Die dokter was violist en zanger en hij zat in het Haags Kamerkoor. Hij sleepte me mee en na een poosje zat ik in het koor van de Nederlandse Opera. Tot het eind van de oorlog. Ik studeerde intussen bii Willem Ra- velli en Jan Willem Hofstra. Ik ging weg bij de opera omdat ze ,me be loofd hadden dat ik solist zou wor den en ze hun belofte niet hielden. Ik ging naar het Kamerkoor van Felix de Nobel dat in die tijd een goed contract had bii de radio. Daar bleef ik ruim twee iaar. Weer terug naar de opera in Amsterdam en toen wel als solist. Ik bleef daar solist van zesenveertig tot" eenenvijftig...." Hij vertelt zonder omhaal, geeft de grote lijnen van zijn carrière. Op zijn bureau ligt een stapeltje fanmail. Op een van die kaartjes heeft een meis je van zes iaar geschreven: „Lieve Barend, ik vind je zo lief. Als ik de muziek hoor loop ik gauw naar de t.v. En wil niks missen en zit naar ie te wuifen. Ik eet aauw mijn bordje leeg. Daar staan jij en de kindertjes ook op. Wat jammer dat je zondags niet komt. Als Klaas je en Pimpernel naar hun bedjes gaan ga ik ook zoet slapen. Dag. lieve Ba rend. een kusje van Birgitta A aar Amerika ..Toen kon ik naar Amerika op een studentenvisum. Ik ging en werd in geschreven op het conservatorium in WURLlTZER met recht van koop^C v.o. p.jnnd. zonder eerste storting Demonstraties van 211e modellen te Rotterdam dagelijks van 10-4 uur doot onze Wnrlltzet-organist 100P WALVIS. den rnet het noimalenotenschriftdoor mid- Wnilitzet-school vlot orgelspelen. Enorme sortering Piano'sPrijzen v.o. 675.- Hllllf met recht van koop vanaf,15." P.mnd. zonder eerste storting hoge inruilwaarde voor Uw oude PIANO, HARMO- NIUM of ELECTRONISCH ORGEL J Vraag folders en inlichtingen bij de Wurlitzer-importeur: Baltimore. Zat ik met miin vijf iaar ervaring als solist tussen allemaal broekjes die nog moesten beginnen. Was toch wel leuk. In Amerika heb ik een lelijke fout gemaakt. Ik was uitgenodigd mee te werken aan de Fred Waring Show voor de Ameri kaanse t.v. Dat is niet wat wij onder een show verstaan. In Amerika noe men ze alles een show. De Fred Wa ring Show bracht klassieke muziek en opera en operette en zo. In die tijd overleed ook juist de Poolse bas Natski var* de City Centre Opera. Ik heb gauw voorgezongen en het ging goed. Ik tekende intussen een con tract voor de show maar toen zei iemand: weet je wat je doen moet? Je moet naar Holland teruggaan om de studentenpermit om te ruilen voor een permanente verblijfsvergunning. Anders kriie ie moeilijkheden. Ik te rug naar Holland en daar hing ik. Ik mocht niet terug. Het contract kon ik verscheuren..." Hij speelt met een kaartje van een jongetje dat Kees heet: „Lieve Barend, ik vind het niet leuk als je niet meer komt. Na de vakantie moet ie terugkomen want ik vind je zo lief. Als je niet terug komt. ben ik boos.Wil je mij een foto sturen. Dan ben ik een beetje blij. Dag. Kees". ..Anders was ik de eerste Neder landse bas geworden op de Ameri kaanse t.v. In Holland kom ik John van Kesteren tegen en die zegt: ik werk tegenwoordig bij de Utrechtse opera. Wii kunnen wel een bas ge bruiken. Ik deed het. Na anderhalf jaar werd de Utrechtse Opera geli quideerd. Het gezelschap ging over in de Nederlandse Reisopera en dat in Forum. Ik ging ten slotte mee met Forum. Ik heb daar heel wat rollen gezongen en was daarnaast assis tent-regisseur. We werkten met Forum in die begintijd veel voor de televisie. Zo kreeg ik daar contacten. Op een dag zei de regisseur Peter Koen tegen me: wil ie geen t.v.-regisseur wor den? Ik denk: iongens wat doe ik? Als zanger kan ik nog wel een tijdje mee maar op een dag zeggen ze te gen me: het was heel mooi, Duive man. welbedankt. Ik denk: ik doe het. Dat was in augustus eenenzes tig. Ik ben tot december vorig jaar bii de t.v. gebleven..." „Lieve Barend, ik heet Petra en ik vind het heel era dat je zo'n lange reis maakt. Soms aeloof ik dat je nooit meer terugkomt. Ik moet er vaak om huilen. Kom ie gauw terug en aa ie dan niet meer weg? Je ben zo lief. dikbeer. Kusjes op je bere- snoer van Petra" ..Maar ik kan het theater niet mis sen. Ik wou terug. Bij Fórüm zeiden ze: ik heb op dit moment geen rol voor ie maar wel wat anders. Meer in het zakelijke vlak. En ik doe nu planning, public relations, organisa tie „Ja. en dan die Barend de Beer. Iemand bij de NCRV had het Fran se beertjesprogramma in Parijs ge zien en hij wou het in Holland bren gen. Iemand zei: maar waar halen we zo'n zware bas vandaan. Verrek, zei een ander, hij zit hier naast ons. Zo werd ik Barend de Beer. Een jaar bii de NCRV. eerst twee keer per week. Werd een succes. Toen drie maanden met NCRV en KRO samen. Werd het vier of vijf keer in de week. Toen kwam de NTS en die zei: als wii het doen. kan het elke dag. Zo werd het, NTS. Het is natuurlijk een kwestie van nasynchronisatie. Ik doe alleen de stem. De tekst wordt pas klaar gemaakt op het Franse beeld. In principe doen we zes beertjes op één dag..." Ere-medaille voor T. J. de Bruin Aan de heer T. J. de Bruin, get>i ren op 25 mei 1900 te Rotterdam en wonende in Schiedam aan de Njeuwe Haven 71c. is in verband met trouwe en langdurige dienst, toegekend de bronzen ere-medaille verbonden aan de Orde van Oranje-Nassau. De heer De Bruin, machine-naaier bij Bingham Co. N.V., vierde op 4 juni zijn 45-jarig jubileum. Genoemde onderscheiding is hem uitgereikt op een speciaal voor dat doel belegde bijeenkomst door de Chef van het Ka binet van de burgemeester, de heer C. Brunt, in het bedrijf aan de Nieuwe Haven 69 in Schiedam. Orgelconcert Jan v- d Berg Vanavond, donderdag 6 juni geeft geeft de organist Jan J. v.d. Berg in het raam van de serie orgelconcerten van de Schièlandkring een concert op het orgel van de Oud-Katholieke kerk op de Dam 28 te Schiedam. Medewer king verleent de hoboïst Hans Knijff. Op het programma staan werken van Bach, Hïndel, Boyce. Franck Schowman, Van de Berg en Schuur man. Het concert egint om acht uur. „Beste Barend, wij hebben veel verdriet omdat aii niet meer op uw wolkje in onze kamer komt. En zon der Klaasje en Pimpernel en de Zandman kunnen wij niet goed insla pen. Mijn drie broertjes, Koen, Lie ven en Jeroen en ikzelf vinden u zo lief en ondeugend. Wij hopen dat gij ons niet vergeten zult. Dag, beste Barend, tot de volgende keer. Slaap wel. beste dikbeer. Uw vriendinnetje Kristientje, 7 jaar". Dat is Barend. Jan Duiveman die zijn Amerikaanse contract moest verscheuren. Hij is nu 49. studeert nog regelmatig en zit in theaterza ken. „We zijn vroeger een keer met Barend de Beer opgehouden. En van de fans was een ongeneeslijk ziek jon- getie dat in een ziekenhuis lag. Hij ging hard achteruit. Nadat we weer begonnen waren, kregen we een kaartje uit het ziekenhuis. Je hebt geen idee. wat Barend kan... Het on geneeslijke iongetie was er lichame lijk ineens weer een stuk beter op ge worden..." Vergelijk alvorens te kopen eerst onze prijzen en kwaliteit. ALTIJD 20%-30% VOORDELIGER (DESGEWENST CREDIETSERVICE) Orgelconcert Feike Asma De organist Feike Asma concerteert zaterdag 8 juni in de Qrote Kerk te Maassluis. Zijn programma vermeldt werken van Pachelbéi, Jan Zwart, Bach, Liszt en van hemzelf. Het con cert egint om kwart ovér aéht. Toe gangskaarten zijn in voorverkoop ver krijgbaar bij het Agendabureau in het gemeentemuseum. Zuiddijk 16 te Maassluis. Zondag 9 juni organiseert de Na- tuurbeschermingswacht weer een wandeling door het Kralingse. Bos on der deskundige leiding. De wandeling begint om 9 uur op de hoek van de Kralingse Piaslaan en de Karmelweg, bij het sluisje aan het einde van de Sophiakade. HERV. GEM SCHIEDAM Predikbeurten voor zondag, 9 juni 1968. Grote Kerk: 10 uur ds. J. G. Jansen; 17 uur ds. J. den Hoed. Meerkerk; 19 uur ds. A. Ie C Bethelkfek10 uur prof. dr. W C. van Un- nik, Bilthoven. Opstandingskerk: 10 uur ds. D. J. Spaling; 19 uur ds. D. J. Spaling. vredeskerk: 10 uur ds. H. J. Groenewegen; 19 uur ds. J. G. Jan: De :dik beurten voor zo 10 uur ds. f, I.eiden. Jeugddlens 19 u vons. GEREF. KERK Oosterkerk, Rotterdamsedijk 289; 10 uur ds J C. van Veen (voorbereiding H. Avondmaa Kethel „De Ark, zwaluwlaan 103: 9.30 uur ds. J. winter, 's-Gravenhage, 5 uur ds. K. H. Magnalia dei kerk, Albardastraat 69: 10 uur ds. J. N. Kammensm» (voorbereiding H. Avondmaal) 7.30 uur ds. P. R. Everaars (af- scheidsdienst). ,,De Goede Haven". Westfrankelandsedijk 10 uur ds. K. Welbedacht, Delft, 5 uur ds. J. N. Nammensma (voorbereiding H. Avond- Juliariakerk, Burg. Knappertlaan 29: 10 uur ds. K. H. Schuring, 5 uur ds. K. Welbedacht. Collecten: het éne offer is bestemd voor het Is Deurcollecte: voor de jeugd. (parkeren is bij ons evenmin een probleem) Beleggen kunt u op verschillende manieren. In aandelen, obligaties, zelfs in een levensverzekering. Blijft de vraag: waarmee bent u het meest gebaat? Gelukkig hoeft u dit probleem niet zelf op te lossen. Ga eens praten met de beleggings-expert van Mees Hope. Hij kan u een dis- kundig advies geven, waar de wetenschap en ervaring van ons moderne bankbedrijf achter staat. Stap dus ge rust binnen op Nieuwe Haven 133. U bent welkom, ook met uw beleggingsprobleem. Geref. kerk (Vrijgemaakt) Westvest 30. 9.30 en 16.30 uur Ds. C. Vonk. Kerkgemeenschap tot verbreiding van de. Ge- J en Onrechte rel. Leer. Lange Kerkstraat 67. 10 en 17 uur ds. H. Hofman. Evang. Luth. Gemeente Lange Nieuwstraat 10 uur Ds. J. E. van Veen uit Vlaardingen. Oud-Katholieke Parpchie, Dam, 10 uur H. Mis Herteld Apostolische Genootschap. Stadhou- Voor ons ligt de geschiedschrij ving van het Rotterdams muziek leven vanaf de 17e eeuw, waar mede de auteur W. A. Wagener iedere muziekminnende Rotter dammer aan zich heeft verplicht. Wie uit eigen ervaring weet hoe veel geduld en concentratie de na vorsing van een bepaald historisch tijdvak vergt om de duizend-en- één gegevens in een leesbaar ge heel te componeren, zal respect hebben voor het resultaat dat Wagener met zijn onderzoek heeft bereikt. Dat de stof zo veelomvattend is dat deze niet in één boek is te verwer ken, laat zich begrijpen. Terecht zegt de heer Wagener, schrijvende over de ondertitel „Van rietfluitje tot R.Ph.O. „Men kan onmogelijk in enkele woor den omvatten wat (nóg met zeer veel overleg) in een heel boek is samenge perst". Ja, samengeperst, want deze indruk maakt dit boek onder het lezen van de (te) veel omvattende materie. Samenpersen houdt de kiem in van „teveel"; teveel historische details, teveel namen, teveel gebeurtenissen in een te klein bestek. Wat wij in dit boek dan ook missen, zijn: de rusten, de fermates, de fraseringen en dyna mische schakeringen, die de aaneen rijging der noten zo klankvol kunnen maken, m.a.w. het literaire element zoals wij die o.a. kennen uit de ge schriften van een Matthijs Vermeulen, van een Jean Aubry, van een Kurt Pahlen. Dit zegt op zichzelf natuurlijk niets t.a.v. de waarde der historiciteit van dit boek, daar er ook mensen zijn voor wie een aaneenrijging van zake lijke feiten, namen en gebeurtenissen in kort bestek juist prettig leesbaar is. Maar wat wel als een leemte mag worden aangeduid is, dat Wagener in zijn historische verhandeling aan een belangrijke schakel in de voor-ge schiedenis van het R.Ph.O. met een fikse hink-stap-sprong is voorbij ge gaan. Géén woord is er n.l. gewijd aan het bestaan van de Rotterdamsche Orkest Vereeniging, de R.O.V., die onder lei ding van George Rijken van 14 no vember 1909 tot en met 10 april 1912 in het Rotterdamse muziekleven, ook historisch bezien, een ról Van beteke nis heeft gespeeld. De stoot tot oprichting van dit or kest werd gegeven door de Rotter damsche Toonkunstenaars Vereeni ging (R.T.V.), die op initiatief van de heer Jules Zagwijn (wéér Jules Zag- wijn) in 1907 werd opgericht. Of schoon hij aan dit orkest niet mede werkte. was hij -als bestuurslid van de R.T.V. toch zijdelings betrokken bij het bestaan van de R.O.V. Dat Zagwijn, na de ontbinding van de R.O.V. in april 1912 en na een twee de, doch vergeefse poging in augus tus 1912 van drie oud-leden van de R.O.V. (Smalbroek, Würtz en Van Gulden) in 1918 een derde poging zou wagen die tot de oprichting van het ..Genootschap van Beroepsmisici tot onderlinge Kunstbeoefening", het la tere R.Ph.O., heeft geleid, moet his torisch in samenhang worden gezien met de R.O.V. die in de drie jaren van haar bestaan talrijke middag- en avondconcerten in de grote Doelen zaal en het Circusgebouw met mede werking van bekende solisten heeft ge geven Daar het ontstaan, de groei en on dergang van de Rotterdamsche Or kest Vereeniging, aan talrijke oudere Rotterdammers nog wel bekend, in het boek van Wagener onbesproken is gebleven, zal het ongetwijfeld inte ressant zijn de geschiedenis van dit orkest in een gei telheid te ontrukt leest men:. .„En voorts werden Ma- rius Dado, K. Das van Grol en An ton Schweitzer, die 40 jaar aan het orkest verbonden waren, in het zon netje gezet. Voor hen was de gouden ere-medaille, verbonden aan de orde van Oranje-Nassau, onderweg". Dit geldt terecht voor de heren Dado en Schweitzer. Niet echter voor de heer Das, aan wie deze orde ten onrechte is uitgereikt. In een artikel van 1 fe bruari 1962 hebben wij in dit blad aangetoond dat Das op het tijdstip van zijn pensionering geen 40 jaar aan het orkest verbonden is geweest. Wij hebben deze rechtzetting geba seerd op en ondersteund met monde linge en twee schriftelijke verklarin gen van de heren Jules Zagwijn en Nico Savenije, respectievelijk voorzit ter en secretaris in de eerste jaren van het bestaan van het Genootschap. Nu deze onjuistheid met dit boek de geschiedenis ingaat, meenden wij op dit schoonheidsfoutje nog eens de aan dacht te moeten vestigen. van Rietfluitje tot R.Ph.O." muziekleven van Rotterdam et devolle dienst bewezen. Hartroerend afscheid De redactie van „Ouverture", maandblad voor muziek in De Doelen, wijdt een hartroerend afscheidswoord aan de scheidende dirigent van het R.Ph.O., Franz-Paul Decker, die zij voor deze gelegenheid zelfs met „Maestro" aanspreekt. Nu het „partir. c'est mourir un peu" nadert, herinnert men zich plot seling „hoeveel muzikale schoonheid en ontroering onder (uw) zijn leiding aan de toehoorders van (uw) zijn con certen is gebracht". met zes roltrappen naar boven en naar beneden Terlenkz, het probleemloze ma teriaal van onze tijd, plooi- houdend, sterk en makkelijk wasbaar, is wel de meest ideale stof voordeze rokken. Terlenka rokjes, in slank af- kledend, glad model, geheel ge voerd, een chique rokje met loopplooi achter, dat U nu en in de komende maanden veel gaat dragen. Moderne Terlenka rokken, in prachtige kleuren,guldens voor deliger voor nog géén elf gul- r des H n 19.30- el-Verri.ik. ,e van Jehova's Getuigen, Tuinlaan ïur openbare toespraak. i gemeente gebouw Irene 19 uur dienst. chr. Geref. kerk (tijdelijk kantine Cartonna- gefabriek) 1» en 17 uur dienst. Ned. Herv. (Geref.) Evangelisatie, gebouw Nieuwe Haven 10 uur dg; J. dèn Hoed Kerk 17 uur ds. den Baptist In de Pepdrechtestraat stak de 29-jarige melkhandelaar J. E. B. van achter een geparkeerde auto plotse ling de straat over. Hij werd daardoor aangereden door een auto, bestuurd door de 29-jarige aardappelhandelaar G. M. De heer B. liep verwondingen op en is door de G.G.D. naar de Dr. Noletstïchting vervoerd en daar ter verpleging opgenomen I geheel .gevoerd Vrijdag en zaterdag kiest U Uw rokjes uit, in modieuze kleu- i als: camel, bruin, bleu, goud, rood. 38 t/m 50 Vrijdagavond tot 9 uur open. dén Ul. thrift. bmA Aan de toehoorders! Ook aan het be, stuur? Dat hem na drie jaar artistiek leiderschap, tegen zijn zin en verwach ting in, zijn congé gaf, nadat hij, na zijn benoeming tot deze hoge en ver antwoordelijke functie in 1964 al zijn schepen in Bochum (Duitsland)., waar hij dirigent was, achter zich had ver brand. „De evolutie in het muziekleven brengt nu eenmaal met zich mede", schrijft het blad, „dat dirigenten van formaat zelden hun leven lang aan één orkest verbonden blijven". Hoe zal Jean Fournet, Decker's op volger, deze uitspraak moeten uitleg gen? Wat is papier toch geduldig. Doelenagenda Donderdag, 6 juni, 20.15 uur: „Niéu we Nederlandse Muziek in 1968" (gro te zaal). Maandag 10 juni, 20.15 uur: Gala concert R.Ph.O. Dirigent Franz-Paul Decker. Solist Theo Bruins, piano (grote zaal). Woensdag 12 juni, 20.15 uur: Rotter dams Conservatorium (kleine zaal). Zaterdag 8 juni 16 uur: Rotterdams Conservatórium. Orgelconcert van leerlingen. Woensdag 12 juni,-20 uur: Beiaard concert Leen 't Hart. De signatuur van de Griekse junta is weer wat duidelijker uit de zwarte verf gekomen nu wii weten dat Griekse schooljongens die lang haar dragendoor de politie zullen wor den opgepakt en door de politie- kapper onder handen zullen wor den aenomen. Of het bii een zui ver coiffuristische behandelina zal blijven kunnen wij slechts hopen! Kort haar heeft immers de nare ge woonte weer aan te groeien en de politiële behandelina in Grieken land zal preventiever werken als er naast schaar en kam oók nog even de gummiknuppel gebruikt wordt. Dit alles herinnert ons levendig aan een der onsterfelijke uitspraken van wijlen NSB-leider Mussert, die zich zo verschrikkelijk ergerde aan de anglofiele middelbare scholieren van zijn dagen en aan deze irrita tie uitina gaf door hen „langharige sorry-mannekes met vieze geelge- rookte vingers" te noemen. Mussert en zijn aanhang hebben het zelfs onder hun nazi-vrienden nooit zo ver kunnen brengen dat zij de creten uitvaardigden inzake het uiterlijk van de Nederlandse jeugd. Tijdens de bezetting wemelde het zelfs van de baarden en snorren op jonae gezichten, die er normaliter niet aan gedacht zouden hebben zich met zo'n kietelend geval te sieren. De Griekse maatregelen gaan echter nog veel verder. Meisjes mogen geen mini-rokken en heupbroeken dragen en dat is tot dóór aan toe in een regime waar de Grieks- orthodoxe kerk achter de knuppe laars staat maar zelfs de haar dracht wordt de meisjes voorge schreven. Dit staat in een circulai re van de minister van onderwijs, Papaconstatinoe. „Papa" ziet „zijn" meisjes het liefst met opge bonden haar. waarbij zelfs de kleu ren van het lint zijn vastgesteld: blauw, zwart of wit. En dan kun nen we ons zo voorstellen dat lie ve Papa vertederd glimlacht als hij al die Griekse meisjes zo uniform, als herinnerina aan de heldentijd der godinnen, ziet rondschrijden. Natuurlijk mogen de jongens geen veelkleurige hemden dragen; de Griekse „regering" droomt kenne lijk van zwart of bruin! Het wordt toch wel de hoogste tijd, dat onze Nederlandse regering ongeacht de beleefdheidscodes van de diplomatie de Griekse junta als fascistisch karakteriseert. Maar mogen wij dat verwachten; als wii lezen hoe lief Luns voor Salazar in Portugal was en hoe lief Nasser met zijn fascistische clan voor Luns is geweest? Luns is een diplomaat en nog een van de aoede „oxide stijl" ook. maar de directieven die hij misschien ont vangt. dienen ten aanzien van evi dent iascitische potentaten en klie ken drastisch te worden herzien.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1968 | | pagina 6