■TP
0
Don Ellis'
over week
Big Band
in Doelen
Een roomse Europeaan in Amerika
opruiming
opruiming
opruiming
opruiming
opruiming
.HM
DE HAVENLOODS DONDERDAG 18 JULI 1968
Als de weerman een mooi week
end voorspelt... dan de hele
mikmak In de wagen, brood mee
voor een dagje strand of hel...
en niet te vergeten die heerlijke
comfortabele vouw-stoelen.
Op de tweede verdieping, in
onze Campingrafdeling vindt U
niet alleen Uw volledige kampr
uitrusting, maar ook deze mak
kelijke vouwfauteuils, geheel in
klapbaar, verend opgehangen,
met houten armleggers, die wij
nu als opruimings-ianbieding
verkopen voor nog géén acht
Hoe onmogelijk het is de katholie
ke christenheid op „Rome" aan te
kijken, blijkt wel uit het interessan
te reisverslag, dat onze landgenoot
met een voor buitenlanders onuitspre
kelijke naam, prof. dr. E. Schille
beeckx geschreven heeft in „De Ba
zuin" over zijn verblijf van twee
maanden in de Verenigde Staten.
tfapba*
met houten armleggers
Vrijdag en zaterdag verkopen
wij in onze Camping-afdeling,
op de tweede etage deze super-
makkelijke strand-, tuin-, ter
ras-, camping- en meeneem-
stoelen, met {ris streep- of
ruitdessin,
per stuk
Vrijdag en zaterdag verkopen
wij deze leuke zomerschoen-
tjes met blokhakje, verend
voetbed en rekbaar hielband-
je, In de maten
36t/m A1
voor i
Vrijdagavond tot 9 uur open
Duur van de opruiming
- 18 juli tot 9 «ufustui
Géén tel. of «ehrift. best.
soms radeloos Godsgeloof vertolkte".
Over de Amerikaanse hiërarchie
kraakt Schillebeeckx harde noten.
„Wat aartsbisschop Lucey in een on
bewaakt ogenblik zei in verband met
het boek over „Gezag in de Kerk"
van prof. John J. McKenzie s.j.: dit
boek is ketters, want kerkelijk gezag
heeft niets te maken met liefde
dat is de gezonde kerkelijke leer. zei
hij viel als een bom in de univer
sitaire milieus. Maar wat de bisschop
„doctrineel" (leerstellig) zei, schijnt
kennelijk de doorsnee van de kerke-
Als progressief theoloog van we
reldnaam maakte hij overal furore.
Hij schrijft daarover zelf met droge
humor het volgende: „Soms zei men
tegen me: in deze kring kun je vrij^
uit spreken. Ik antwoordde: ik spreek
altijd vrij-uit, maar voel zelf niets
voor plompe, doorslaande beweringen
die kant noch wal raken. Dan staan
de men je aan, alsof je een Olym-
posgod was. op bezoek in het onder
maanse. De ,,star"-mentaliteit zit
Amerikanen blijkbaar in het bloed.
Eens ondervond ik dit op grappige
wijze in de familie van mijn broer
die. in Providence woont, nabij Bos
ton (het bastion van het Amerikaan
se katholicisme), waar ik enkele da
gen verbleef. Zijn zoontje Edward,
tien jaar 'oud vroeg me eens een be
zoek te brengen bij zijn „teachers"
(kloosterzusters) en het woord te
richten tot de klas. Eerlijk gezegd, ik j i i
zag er tegenop jongens van 8 tot 11 Ondergrondse kerk
jaar in het Engels toe te spreken. Ik
voelde me gewoon onmachtig. De klei
ne Eddy zag mijn aarzelen en haalde
toen z'n beste troef te voorschijn:
armen, noodlijdenden, vooral in de
afgrijselijke achterbuurten van de ne-
Eerwijken. Zij voelen het kloosterka
der niet als een hinder voor hun evan
gelische inzet. Maar er zijn ook vele
religieuzen, die hun roeping in de we
reld willen voortzetten zonder kloos
ter-kaders, waar die tot conflicten lei
den tussen „gehoorzaamheid" en
christelijke levensvernieuwing. Merk
waardig is, dat men in Amerika veel
verder is met de oecumenische geza
menlijke opleiding van predikanten en
priesters dan in ons land. Oecumeni-
gen zijn daar aan de orde van de dag.
lijike gëzagsvoering in Amerika. On- sche theologische faculteiten en reli-
getwijfeld is er een bewonderens- gieus-gemengde seminarie-opleidin-
waardige, vaak volkomen zelfloze in
zet van de Amerikaanse hiërarchie
voor de kerkelijke administratie,
maar met een keihard personeelsbe- Oflteerd volk
leid; echt-Amerikaanse bedrijfslei
ding, waarin het „establishment"
(het handhaven van de bestaande toe
stand) vaak het leidende oogmerk
blijkt te zijn. Al moet ik zeggen dat
ik daarop ook vele moedige uitzon
deringen heb ontmoet, waarbij dan
het kameraadschappelijke, informele
karakter van de Amerikaan de bis
schop tot een overrompelende, pasto
rale figuur maakt, onbekend zelfs in
onze Europese landen".
Vrijdagavond tot 9 uur open
Duur v«n de opruiming
18 juli tot 9 augustus
Géén tel. of schrift. I
Gevonden en verloren
Te bevragen aan het hoodbureau van po
litie te Schiedam, dagelijks van 9—17 uur,
behalve op zaterdag en zondag: Witte por
temonnee met inhoud, paraplu-houder, ring
met sleutels, sleutel, bril, slagersjas, tas
met regenkleding e.d.
Te bevragen bij de vinders: melsjesvest,
Reyngoudt, Rembrandtlaan 11; damesbad
pak, Walbeek, Schuttersveld 30; zwembroek
je en handdoek, LoeH, 's-Gravesaradestraat
52; nylon kinderjasje, mevr. Kiela, Peter
v. Anrooylaan 16; herenhorloge, Driessen
Warande 210b; sleutelbos In etui. A. Tap,
Goeman Borgesiuslaan 14; sleutelbos, P.
Broeren, Aleidastraat 24a; ketting met 5
sleutels, A. den Houting, Lekstraat 8a; kin-
derbril, M. steenbergen, Mgr. Nolenslaan
211; sleutelring met sleutels, Sannes, Klaas
Katerstraat 124: damesportemonnee, Collig-
non, Burg. Stuhlemeyerlaan 86 (tel. 263416);
bankbiljet, Walbeek, Sshuttersveld 30; kin
derportemonnee met inhoud, Van Roest,
Mackaystraat 54; bruine portemonnee
Wiel, Groenelaan 62
Apothekersdienst
De dienst begint vrijdagmiddag zes
uur: apotheek Nieuwland, Dr. Wi-
bautplein 17, tel. 267532.
Een heerlijk luchtig zomer-
schoentje, dat fijn zit en zo
elegant staat, echt een schoentje
voor deze tijd van het jaar
vindt U nu voor een prijs die
alleen maar tijdens de opruiming
mogelijk Is.
Luxueuze damesschoen, met
klein blokhakje, bijzonder prak
tisch rekbaar hielbandje (dit al
tijd blijft zitten), sterke zool, In
de moderne kleuren cognac,
lindegroen, marine, gebroken
wit en beige.
Fijne schoentjes, waarop U zacht
en vederlicht zult lopen, in een
bijzonder leuk model, nu voor
nog géén zeven gulden.
voor ons. ben jij voor die zust<
heus, je moet het doen". Voor zulk
een klemmend, Amerikaans argu
ment zwichtte ik
Zijn algemene indruk is de volgen
de:
„Al is de Midwest op katholiek ge
bied (in tegenstelling tot de andere
christelijke kerken) het meest open
en „progressief", vergeleken bij het
behoudsgezinde oosten (ep westen) in
katholiek Amerika, de intellectuele
milieus (Jongere priesters en leken)
lijken me overal open-progressief,
vaak „avant-gardistisch". Om deze
wat eenzijdige maar toch begrijpelij
ke termen te gebruiken. Vragen die
minstens tien keer op steeds verschil
lende discussie-avonden naar voren
kwamen, waren o.m.: Is Christus
werkelijk God? Wat heb je méér als
je in God gelooft, dan wanneer je je
totaal inzet voor je medemens? Moe
ten we nog geloven in de lichamelij
ke verrijzenis? Wat is de rol van de
priester in deze tijd? Waar haalt het
christendom zijn aanspraak op exclu
siviteit vandaan? Waarom nog kloos
terleven? Steeds opnieuw: de anti-
Vietnam-vraag. Soms voorzichtige,
soms ondeugende vragen, in hoeverre
ongehoorzaamheid aan de bisschop
pen de enige manier is om in de geest
van Vaticanum II, te leven? Vragen
naar de legitimiteit van de herinter
pretatie van het christelijk dogma.
Vragen naar de zedelijke beoordeling
van masturbatie, homosexualiteit,
abortus. Wat is doodzonde? Moeten
we niet voor Christus kiezen en daar
om de officiële kerken verlaten (op
grond van Joh. 14. 6, voegden sommi
gen er aan toe). Wat denkt u van de
15 miljoen dollar om grote kerken en
kathedralen te bouwen, als er nog zo
veel armen zijn. zoveel nood en hon
ger in de wereld? Zijn onze christe
lijke kerken nog geloofwaardig? Ziet
u in de toekomst de mogelijkheid om
bisschoppen of pastoors af te zetten
die de conciliaire openheid afrem
men? Vele kloosterzusters vroegen:
zijn wij geen farizeers in de eucha
ristie. als we daarna niet mee optrek
ken in protestmarsen tegen Vietnam
en de rassendiscriminatie? (Toen dit
met innerlijk animo door jongere
zusters werd gevraagd, dacht ik dat
een paar bleek wordende nonnen gin
gen flauw vallen). Wie is God nu
eigenlijk? Deze vraag kwam prak
tisch overal aan bod, en was voor mij
de grootste uitdaging: het levensgro
te probleem van velen, zo radicaal,
maar niet steeds diepzinnig geformu
leerd door de Amerikaanse, prote
stantse „dood van God"-theologen.
Ten slotte, hoe heeft Holland" het
klaargespeeld als „officiële kerk" die
openheid te veroveren, die ook ons
diepste verlangen is? Hoe kunnen
ook wij onze bisschoppen meekrijgen?
Open zusters
In het vragen stellen waren de le
ken, ook kloosterzusters, meestal
open, oprecht, soms stoutmoedig. Bij
priesters voelde ik. althans bij open
baar vragen stellen, een kennelijke
rem. De dappersten onder hen tracht
ten langs omwegen mij de eigenlijk
bedoelde vraag te laten formuleren
en het „odium" op mij te laden om
minder prettige dingen te zeggen. Ge
leidelijk ging ik de achtergrond van
deze vrees beseffen: de feitelijke aard
van gezagsvoering van vele Ameri
kaanse bisschoppen. Ik ontmoette te
veel afgezette, weggewerkte, ver
plaatste en gestrafte priesters om
blind te blijven voor wat zich daar
voordeed. Itk stelde vast, dat priesters
in aanwezigheid van collega's „con
servatief" spraken, zodat ze me zelfs
hinderden en ik reageerde. Maar toen
ze individueel met me praatten, sloe
gen ze plotseling om en keerden zich
in felle bewoordingen tegen de offi
ciële kerk. alle „overbrievers" (aan
de bisschoppen), en vaak spraken ze
dan hun vrees uit het priesterambt
te zullen moeten verlaten. Eens, toen
ik had gezegd, dat bij de liturgiever
nieuwing niet alleen theologen, maar
ook sociologen en pschychologen er
aan te pas moesten komen, en voor
al heel de gelovige gemeente, over
viel me een daverend applaus, onbe
grijpelijk voor mij.
Naderhand vernam ik het lot van
veel priester-sociologen en psycholo
gen en werd het applaus kennelijk
een uitlaatklep voor opgepropte reac
ties tegen „de hiërarchie". Het viel
me echter op, dat veel van deze „pro
gressieve" priesters Maria-beeldjes
in hun auto hadden, of soms smake
loze H. Hart-prentjes. maar dat de
traditionele afscheddswens „God bless
you" voor velen niettemin een diep.
De algemene Nederlandse bond
voor de bouwnijverheid afdeling
Schiedam organiseert dinsdag 6 au
gustus voor de bejaarde leden van
eze afd. een uitstapje, als resultaat
van de vakantiezegelverzilvering.
ioo°'
nylon
Vrijdag en zaterdag verkopen
wij deze elegante en handige
pencil-parapluies, met Ny
lon overtrek en afschroef-
bare knop in diverse kleuren
w.o. groen, rood, marine
voor
Vrijdagavond tot 9 uur open
18 juli
Géén telof schrift, best
Over het rassenprobleem in de Ver
enigde Staten schrijft Schillebeeckx
het volgende:
„Al realiseer Ik me nu beter, dat
het probleem van de rassendiscrimi
natie gecompliceerder is. dan wij
veelal in Europa denken, toch botst
veeicu ui Duiupa ueinv.cn, iulh U3li Z1jn ogenDUKKcii, waarop je
men vaak in alle christelijke kerken voeit dat het christelijker kan zijn al
de waren voor vele van deze negers
lege slagwoorden van kapitalistisch*
uitbuiters. Dié blanke volksklassen,
welke in Amerika's verleden zelf
veel discriminatie en vervolging had
den te lijden, schijnen nu het ergste
tegen de zwarteh te reageren. Rijk
geworden en gecultiveerde zwarten
hebben meestal de banden verbroken
met de oorspronkelijke achterban.
Wanneer je evenwel negers hun per
soonlijk levensverhaal hoort vertel
len, word je tot op de bodem van je
gemoed bewogen: hier leeft een zwart
volk tot in merg en been gekrenkt en
onteerd. wellicht meer door „structu
ren" dan door concrete personen.
Hun geduld is nu ten einde, en velen
zeggen: als Amerika om onduidelijke
redenen bloed vergiet in Vietnam,
waarom zouden ook wij niet hetzelf
de mogen doen om onze eerste levens
rechten te veroveren? Ook hoorde ik
herhaaldelijk van deze zwarten, waar
van velen een reformatorisch-christe-
lijke achtergrond hebben, de klacht:
„alle christelijke kerken hebben hier
gefaald"'
Dat zijn ogenblikken, waarop je
Als doe-het-zelvers een klusje
op gaan knappen In huls om het
goedkoop te houden, dan is 't
toch niet de bedoeling om voor
de materialen te veel te betalen.
En dat doet U beslist niet als U
nu in de opruiming kunstleer
koopt!
Kunstleer dat zich subliem laat
verwerken en dat een ongekend
mooi resultaat geeft, gegaran
deerd kleurecht, koude en
warmte bestendig per
meter, 130 cm breed, voor
nog géén twee gulden.
De kloof tussen deze keiharde hiër
archie en het vooruitwillend gedeelte
van het kerkvolk en van de priesters
heeft dan ook geleid tot de vorming
van wat men daar noemt de „Under
ground Ghurch", de ondergrondse
kerk. Het is e'en veelomvattend be
grip: „vlottende parochies", in som
mige bisdommen, vooral in de Mid
west, door de bisschop goedgekeurd,
in andere door de bisschop verket
terd. D.w.z. vrije „geloofsgemeenten"
van katholieken, die niet in het kerk
gebouw samenkomen, maar in 'n zaal
of „thuis" („home-liturgy") de gods
dienst vieren en bediscussiëren, en
een gelijkgezinde priester hebben ge
vonden om in dit alles voor te gaan
en de geloofsgemeente te begeleiden.
Waar het door de bisschop is toege
staan. moet de eucharistie niettemin
gecelebreerd worden „als in de kerk",
met gewaden en het kerkelijk vaat
werk. wat vele priesters als gekun
steld aanvoelen, alle inspiratie do
dend.
Maar „ondergrondse kerk" bete
kent nog veel meer: het omvat aller
lei pogingen van katholieke geloofs-
groeperingen die in gewetensconflic
ten met de hiërarchische leiding er
óp hun manier het beste van willen
maken, omdat ze levende katholieken
willen blijven. De eucharistieviering
in de familie ziet er dan wel anders
uit.
Dan is er ook het voor mij in ka
tholieke kringen tot dan toe onbeken
de fenomeen van „katholiek pente-
costalisme" (katholieke pinkstergroe-
pen). Ik ontmoette drie „levende cel
len van zulke katholieken in drie ver
schillende universiteiten, waaronder
een katholieke universiteit". Toch
blijft er ook bij velen een diepe ver
bondenheid en een tragische gehoor
zaamheid aan de kerk. alle kritiek en
gewetensnood ten spijt.
Ook onder de kloosterzusters, die
theologisch vaak veel breder en be
ter zijn geschoold dan de priesters,
die meestal alleen de groot-seminarie
opleiding hebben genoten, is een wa
re revolutie aan de gang. Veel zus
ters trekken zich uit het onderwijs te
rug en willen zich inzetten voor de
Dat tijdens de opruiming alles
mogelijk Is, zult U met ons eens
zijn, als U deze aanbieding ziet.
Een 100% Nylon Pencil para-
pluie, niet zomaar een gewone,
neen, een luxe parapluie, die de
voordelen van een lange, ele
gante pencil combineert, 'met
het gemak van een opvouwbare
parapluie.
Een zeer sterke parapluie, te
vens, met blank stalen binnen
werk, één brok soliditeit, met
afschroefbare knop en dus even
tueel in een weekend-tas mede
te nemen.
Zo n elegante Nylon para
pluie, in prachtige kleurerr,.
met foudraal, koopt U nu voor
nog géén vijf gulden.
(én daarbuiten) op on-christelijke
houdingen. Wanneer in een bepaalde
blanke villawijk ook een negergezin
komt wonen, trekken de blanken ge
leidelijk weg. Meer negers trekken
dan binnen en in de kortste keren is
een „nette villawijk" herschapen tot
een nieuwe „slum", want de waarde
vai. de huizen daalt onmiddellijk en
de maatschappij verwaarloost het on
derhoud van de huizen. Daar de Ame
rikanen veel verhuizen, wordt
niet aanwezig is). De „open-housing"
actie wil dit nu tegengaan, maar het
zit allemaal zo verstrengeld met heel
het economische leven, dat men echt
niet ziet hoe Amerika ooit met dit
probleem klaarkomt. Duidelijk is me
wel geworden, dat wanneer Europa
op dezelfde schaal met dit probleem
te maken zou hebben, het nog veel
erger zou zijn voor de negers: het
Amerikaanse ingeboren respect voor
vrijheid maakt nog iets goed.
In de van haat tegen de blanken
vergiftigde centra van de „Black Po
wer" hoorde ik alleen een eigen, uit
levenservaringen opgebouwde levens
filosofie. gebaseerd op contrast-erva
ringen en op verlangen naar macht,
als vernietiging van de tegengestelde
macht. Algemeen-menselijke waar-
je binnenkerkelijke problemen te ver
geten. en dat je pas „kerk" bent als
je tezamen de handen uit de mouwen
steekt om iets doén. Maar dan
stuit je op zulke secompliceerde
structuren, dat ie gaat beseffen dat
de evangelische inspiratie zich hier
zal moeten omzetten in wetenschap
pelijke deskundigheid, die aangepas
te herstructurering weet te vinden op
grootscheepse, sociaal-politieke, lan
delijke en stedelijke schaal. De spon
tane evangelische daad is, hoe mooi
ook en óók noodzakelijk, slechts een
doekje voor het bloeden.
Ook tegen deze sociaal-politieke
achtergronden laat de tendentie van
de Amerikaanse ..God is dood,"-theo-
rie zich be^ijpen. Op de huid van
hippies las ik e"hter vaak het geta-
toueerde protest: ..God leeft, de mens
is dood". Uit de mond der kinderen...!
Ik zie in de Verenigde Staten ook dui
delijk een nieuwe vraag naar godde
lijke transcendentie (God die onze we
reld te boven gaat) opkomen, die be
loften in zich draagt en zich minder
blind staart op de waangedachte dat
onze „eigentijdse inzichten" het es
chatologisch eindpunt en de slotsom
van de hele geschiedenis en van al
le denken zou zijn".
DR. K. J. KRAAN
kunstleer
Vrijdag en zaterdag verkopen
wij een grote partij kunstleer,
de ideale meubelbekleding, in
20 kleuren en dessins, ook
bijzonder geschikt voor auto
bekleding,
130 cm breed,
Vrijdagavond tot 9
de opruiming
9 augustus
Gein ter. of tchrlft
Don Ellis' Big Band komt woens
dag 24 juli in de grote zaal van De
Doelen. Dit concert wordt gepre
senteerd door De Doelen in samen
werking met de Nederlandse Radio
Unie. Het 19-man sterke Don Ellis
Orchestra zal afgewisseld worden
met het Kwartet Theo Loevendie
en het Kwartet Piet Noordijk. De
aankondigingen zijn weer in han
den van Miechiel de Ruyter.
Een dag na dit concert, 25 juli dus.
wordt Don Ellis 34 jaar. Als kind leer
de hij zichzelf een beetje piano spe
len, totdat hij een trompet van zijn
vader kreeg. Zijn eerste orkest heet
te The Jive Five (twee trompetten,
klarinet, piano, slagwerk) en Ellis
waagde zich aan zijn eerste arrange
ment: Blue Skies.
Later, op de West High School in
Minneapolis en op de universiteit van
Boston ontwikkelde hij zijn trompet
spel en zijn theoretische kennis. Op
de Berklee School of Music leerde El-
lis in jazzemsemibles spelen en kort
daarna kreeg hij zijn eerste kans als
prof in de nieuwe Glenn Miller Band
o.l.v. slagwerker Ray McKinley. In
zijn diensttijd speelde Ellis in West-
Duitsland in legerbands en direct
daarna zocht en kreeg hij aansluiting
met dft New Yorkse jazzwereld. Ellis
heeft o.a. gespeeld in de orkesten van
Charlie Barnet. Woody Herman. Lio
nel Hampton. Claude Thornhilb en
Maynard Ferguson.
Aan het einde van de jaren vijftig
ste critici, noemde Don Ellis „het
nieuwe symbool van totale muziek".
Ellis zelf, die met zijn big band lp's
als „Live at Monterey" (Passific
Jazz), „Electric Bath" en „Shock
Treatment" (belde CBS) op zijn naam
heeft staan, zegt het zo: „De mensen
hebben genoeg van de vier-en drie
kwartsmaat. Maar dit is niet de eni
ge natuurlijke manier om muziek te
ondergaan. Ik geloof dat alle muzika
le werelden ddohteren dichter naar el
kaar toe groeien".
werd Don Ellis een belangrijke figuur
PRESTATIELOOP ROND
KRU1N1NGER GORS
Op zondag 4 augustus organiseert
„Metro" in samenwerking met de
Volksbond een prestatieloop over 6
km. en 10 km. rond het Kruininger
Gors te Oostvoorne.
Tegen betaling van f 1,50 per per
soon kan iedereen boven de 12 jaar
zich laten inschrijven. Iedereen die
de 6 km binnen de 45 minuten aflegt
ontvangt aan de finish een herinne
ringsvaantje. De start voor de 10 km.
is om 13.00 uur, voor dè 6 km. om
14.30 uur. Men kan zich voor de pres
tatieloop laten inschrijven bij aiie
cantines van de Volksbond in Rotter
dam en omgeving en bij het hoofd
kantoor, Oppert 21, telefoon 117575
en bij de heer H. Verheul, Tuinen-
burgstraat 13, Rotterdam-26, en bij
de' heer G. A. van Someren, Kou-
wenoord 61, Rotterdam-26.
Een specialiteit van zijn 21 man
sterke bezetting is het werken met al
lerlei voor de jazz nog al onorthodox^
maatsoorten als elfachtste, negen-
tienvierde, zevenvierde, vijfvierde
etc. die échter zo natuurlijk klinken
of het orkest met die simpele, oude
en vertrouwde vier-kwarts maat be
zig is. Verder wordt er (met drie
bassisten en drie slagwerkers) ge
streefd naar een uitbreiding van de
klankkleur (tot in de. electronische
verte toe) en speelt Ellis zelf af en
toe op een trompet met vier pistons
in plaats van de gebruikelijke drie.
Er kan dus rustig worden voorspeld
dat dit concert op zijn minst een paar
verrassingen (en misschien wel sen
saties) zal opleveren. Leonard Fea
ther. niét een van de allerprogressief-
Don Ellis
in de toenmalige Newyorkse avant-
garde. Hij speelde enige tijd in em-
semhles van Charles Mingus en
maakte met pianist-arrangeur Geor
ge Russell de lp's „Ezz-thetics", „The
Strauss Seekers" en „The Outer
View". Andere Ellis' platen: „How
time passes", „New Ideas" en „Es
sence". Toen Eliis in 1962 voor de
tweede keer naar Europa kwam. was
hij al een bekende figuur.
„His music was difficult, full of
new ideas, hot passion and enthou-
siasm" schreef het Poolse blad „Jazz
Forum" naar aanleiding van zijn op
treden op de Jazz-j amboree Warschau
van 1962. Uit Ellis' eigen dagiboek in
Down Beat blijkt echter dat zijn mu
ziek niet overal zo enthousiast werd
ontvangen, zeker in Stockholm niet.
waar hij meedeed aan de uitvoering
van een werk. waarin hét strooien
van zout in de piano was voorgeschre
ven.
Poldertocht omgeving
Oud-Beijerland
De W.S.V. „Bedjerland" organiseert
op 24 augustus een tocht door de
polder. Aan deze „Beijerlandse Pol
dertocht" kunnen deelnemen vereni
gingen, individuelen, B.B.. politie,
brandweer, schoolgroepen en padvin
ders. De afstanden zijn 5, 10. 15 en
20 km.
Er wordt gestart vanuit het Vere
nigingsgebouw van de Herv. Kerk.
Prins Hendrikstraat te Oud Beijer-
land. Er kan gestart worden van
af twee uur. Het startbureau sluit om
drie uur.
De inschrijvingskosten bedragen
voor 17 aug. voor 5 en 10 km f 1, per
persoon, voor de 15 en 20 km f 1.25
per persoon. Na 17 augustus worden
de kosten voor individuelen met f 0.20
per persoon verhoogd. Voor groepen
met f 1,-. Inschrijving tegen admini
stratiekosten 60 ct. Inschrijvingsadres
sen zijn W. Leeuwenburgh jr, Prins
Bernhardstraat 39, Oud Beijerland, gi
ro 359463, J. Leeuwenburgh, Meidoorn
straat 11. Oud-Beijerland, J. Karre-
man, Adm. de Ruyterstraat 137. Oud-
Beijerland.
Opruiming betekent ook voor
Uw man eén heleboel voordeel.
Een zelfstrijkend nylon over
hemd in alle courante maten,
koopt U nu voor bijna de halve
prijs!
Tricot nylon overhemden die
prettig luchtig dragen, snel te
wassen en zó weer droog zijn.
Mooie hagelwitte overhemden
die U'niet hoeft te strijken,
koopt U nu, in de maten 36 t/m
A3, per shirt.voor nog géén vijf
gulden.
trjcot nylon
niet strijken
Vrijdag en zaterdag verkopen
wij een grote partij tricot ny
lon overhemden, In prima
royaal model en in de maten
36 t/m A3,
per stuk,
voor A
Vrijdagavond tot 9 uur open
Duur van de opruiming
18 juli tot 9 augustus
Gé(n tel. of schrift. I