e
De Endatteme Jugband krijgt
langzamerhand meer ,,heet"
1
Ted de Braak wil nog
eens een eigen show
CONTACTLENZEN
Deze week in
de bioscopen
TELE-focus op:
i/mr idn nyl j
Koor van King's College Chapel
verplaatsbare combinatie
met polyaether matras
Voor iedere auto hebben wij een
plaid en in Iedere Rotterdamse
auto kan nu ook zo'n gezellige
sportieve autoplaid liggen, want
wij gaan ze verkopen voor de
helft van de normale prijs.
Leuke, gezellige autoplaids,
In schotse ruitmotleven, niet
alleen voor de auto, maar ook
voor camping, picknick en extra
deken zijn ze ideaal.
Schotse auto-plaids van fijne
garens geweven in een flinke
maat, 140 x 165 cm, In vier ver
schillende kleuren, voor nog
géén zeven gulden.
[uto - Plai
140x165 cm
Vrijdag en zaterdag verkopen
wij deze autoplaids, In vier
verschillende kleuren.
140 x165 cm, jt/1/1
per stuk M
voor#1»
In Amerika ontstond rond 1920 een
door blanke musici gebrachte Dixie
land. De arme negerbevolking ging
dit met geïmproviseerde instrumen
ten ook doen. Maar dit bracht toch
een ander soort muziek waarbij de
Dixieland het moest stellen met een
portie blues. Die jugbands behaalden
in feite de zuivere Dixielandsfeer en
er waren er die nog verder gingen en
dat werd de „skiffle" (eenvoudige
muziek gebaseerd op blues). Wij spe
len nu met dezelfde instrumenten,
met uitzondering van de viool, die
soms gebruikt wordt.
De pure blues durven we niet te
brengen, daar zijn anderen, veel gro
teren, voor. Stel je voor dat je negers
uit New Orleans een Hollandse klom
pendans ziet uitvoeren, dat zou toch
te gek zijn!? De jug is een heerlijke
muziek die uitnodigt tot meezingen en
meeklappen, de echte blues is veel
moeilijker".
Het geluid van het wasbord lijkt op
de drum, de jug is de tuba of bas in
het gezelschap. Vervanging van een
instrument hoeft geen verslechtering
te zijn, dat heeft de „Endatteme Jug-
band" nu wel bewezen. Overal krij
gen deze jongens de handen op el
kaar. Zij willen ook iets zeggen met
deze muziek, zij willen zich er mee
vereenzelvigen. Daarom trokken zij
twee bij twee liftend door Europa.
Overal muziek brengend waar men
dit maar op prijs stelde.
In München bleven zij, via leuke
contracten wat langer werken, maar
van hun plannen om naar Joego-Sla-
vië en later naar Engeland te gaan
kwam niets. Antwerpen trok hen naar
zich toe met veelbelovende overeen
komsten, veel tijd om aan het zwer
ven te blijven was er toen niet meer,
maar ook al heeft men zich nu min
Aanpassing in samenwerking
met de oogarts.
Geheel pijnloos en onzichtbaar.
CONTACTLENSPRACTICUS
C. J. STUIJ
Optiek "de Lens"
SCHIEDAMSEWEG 64 - TEL. 236055
PEPPELWEG 131 TEL. 188465
ROTTERDAM
Onze Maasstad zal met Haarlem,
's-Hertogenbosch, Arnhem en Am
sterdam het voorrecht genieten,
het wereldberoemde Renaissance-
en Barokkoor van King's College
Chapel uit Cambridge op bezoek
te krijgen. Op 9 september zal het
koor, geleid door zijn dirigent Da
vid Willcocks en geassisteerd door
zijn organist John Wells, onder
auspiciën van de British Council
in de Laureniskerk zijn tournee
door Duitsland en Nederland be
sluiten, alvorens naar Cambridge
terug te keren.
Dit in 1441 door koning Hendrik VI
gestichte knapenkoor is, wat zijn oor
spronkelijke samenstelling betreft,
authentiek gebleven, nl. 16 koorkna
pen. Alleen het door de koning voor
geschreven aantal van zes assisteren
de voorzangers is in de loop der eeu
wen uitgegroeid tot twaalf volwassen
studenten van het College.
Het koor, dat in de 500 jaar van
zijn bestaan, bijna zonder onderbre
king de diensten in King's College
Ohapel begeleidt, heeft een spectacu
laire staat van dienst achter de rug.
Vele oorlogen, abdicties en daaruit
voortvloeiende stakingen in de bouw
van de Chapel heeft het koor over
leefd en heeft het zijn uitzonderlijke
prestaties onverzwakt weten te
handhaven.
Naast de Engelse en Europese Re
naissance- en Barokmuziek schenkt
dirigent David Willcocks ook aan
dacht aan werken van eigentijdse
componisten. Zo ziet het programma
voor Rotterdam er als volgt uit:
Ave Maria van Robert Parsons
t 1570)
Psalm 122 van Richard Woodward
(1744-1779).
Mass for five voices van Joh. Seb.
Bach (16851750).
Jesu, meine Freude van Joh. Seb.
Bach.
Jubilate van Benjamin Britten
(1913).
Psalm 150 van Goodenough.
De aan het koor verbonden organist
John Wells zal als solist optreden met
de Prelude en fuga in e van Bach.
Het concert wordt door de Britse
Nederland bijge- Nederlands Kamerorkest
ambassadeur
woond.
Toegangskaarten a f 3 zijn nu reeds
aan het gebouw de Nieuwpoort ver
krijgbaar en, voor zover nog beschik
baar, op de avond van het concert in
de kerk.
Hoofdstadoperette
De operette „Wiener Blut", die tot
en met 24 augustus door de Hoofd
stad Operette in de Rotterdamse
Schouwburg wordt gegeven, laat ge
nieten van goed spel, mooie zang, ver
zorgde decors en weelderige costuums
Het orkest is niet groot, maar musi
ceert helder en met Schwung. John
Kapper leidt het met overgave; de
ze heeft ook de partituur adequaat
aangepast. Adolf Müller stelde het ge
heel samen uit muziek van Joh.
Strauss Jr. en regisseur Walter Koch-
ner is nog eens aan het bewerken ge
gaan.
Het resultaat is een potpourri van
meer en minder bekende, zeer gelief
de melodieën. Afgezien van het lied
„Wiener Blut" staat „An der schonen
blauen Donau" centraal. Het wordt
met verve gezongen door de solisten
met de koorleden (die allen een fraaie
geschoolde stem hebben). Ava Lind-
qvist (Gravin Zedlau), Nora Zoon (de
buterend als Franzi) en Lizzi Schöff-
mann (Pepi) steken elkaar naar de
kroon met haar mooie stemmen en
aardig spel. Claire Clairy is een
komische spreekrol toebedeeld. Karl
Frey en Franz Stanner zingen hun
kleine partijen welluidend.
Bij Rudolf Vogler is het acteren be
ter dan het zingen, maar hij voldoet
goed in de rol van kamerdienaar.
Frits Silberbauer, gehandhaafd als
hoofdrolspeler, heeft de verschijning
en allure van gezant met een gade en
twee geliefden, maar zijn stem faalt
nogal eens. Herman Valsner maakt
'n vaderlijke figuur van veearts Kag-
lër. De beste zanger van de groep
is wellicht Antoni Wink. Hij heeft het
met zijn grime niet erg getroffen,
maar speelt de premier Ypsheim heel
amusant.
Het moet gezegd, dat Lizzi Schöff-
mann met haar charme en levendig
heid de show steelt. Het publiek toon
de zich zeer dankbaar voor het gebo-
dene.
Het Nederlands Kamerorkest, dat
zich in 't muziekculturele leven van
onze stad een vaste plaats heeft we
ten te veroveren, komt in het concert
seizoen 1968-1969 met een drietal abon
nementsseries uit van in totaal 16 con
certen. Deze concerten vinden deels
in de kleine, deels in de grote Doe
lenzaal plaats en vangen 1 oktober
aan. Dirigenten zijn Szymon Goldbey
en David Zinman.
Als solisten treden op: Tamas Va-
sary, Theo Bruins, Gerard Hengeveld,
piano; Szymon Goldberg, Thomas Ma
gyar, viool; Janos Starker, cello;
Adriaan van Woudenberg, hoorn en
Peter Pears, zang.
Uitgevoerd worden werken o.ai; van
Purcell, Haydn, Mozart, Bach, Cou-
perin, Schubert, Hellendaal, Hinde-
mith, Alban Berg, Strawinsky, Luto-
slawsky, Cassuto en Maw.
De abonnementsprijzen zijn: serie's
I en II elk f22,- (V.U.-leden f 17,-).
Serie III f 14.50,- (V.U.-leden f 12,-).
Dagelijks van 10.00 tot 16.00 uur kun
nen aan de kassa van „de Doelen"
Schouwburgplein 50, de abonnementen
worden besproken en afgehaald.
Per V.U.-lidmaatschapskaart zijn
maximaal twee abonnementen ver
krijgbaar.
Agenda
Rotterdamse Schouwburg
Vrijdag 23 en zaterdag 24 augustus,
20.00 uur: Hoofdstad Operette met
„Wiener Blut".
Openluchttheater „Dijkzigt".
Woensdag 28 augustus, 20.15 uur:
The Endatteme jugband.
Stadhuis.
Woensdag 28 augustus, 20.00 uur:
Beiaardconcert Leen 't Hart.
Orgelconcerten
ft Onder auspiciën van het Orgel
centrum „Schielandkring" wordt op
donderdag 29 augustus a.s. in de Goe
de Havenkerk aan de Westfrankeland-
sedijk nr. 1 te Schiedam een orgel
concert gegeven door André Ver
woerd, organist van de Pauluskerk te
Rotterdam. Het programma vermeldt
werken van J. P. Sweelinck, J. G.
Walther, W. A. Mozart, L. Vierne, J.
L. Krebs en J. S. Bach. Aanvang 20
uur.
DE HAVENLOODS DONDERDAG 22 AUGUSTUS 1968
Het is vooral in het buitenland
en met name in België dat de „En
datteme Jugband" furore maakt,
naast het opmerkelijke succes dat
deze band vorig jaar in Loosdrecht
boekte. Maar ook in ons land is
men niet ongevoelig voor de spe
ciale muziek die Piet van den
Hoven (19), Wil van der Sman
(30), Karei de Groot (20) en Frits
Linnemann (22) brengen. Woens
dag 28 augustus speelt deze Jug
band onder auspiciën van de Kunst
stichting in het Openluchttheater
bij Dijkzigt en aanstaande vrijdag
avond geeft men een auditie voor
het Rotterdamse publiek in arties
tencafé Tekkel aan de Beijerlandse-
laan 21.
In Loosdrecht werd de Jugband vo
rig jaar winnaar Oude Stijl en tevens
algemeen winnaar van dat festival.
„Toen dachten we misschien wel dat
we er waren", zegt Frits Linnemann.
die de 12-snarlige gitaar bespeeld en
enige zangnummers voor zijn reke
ning neemt. „Het is allemaal een
beetje anders gelopen, maar omdat
we dit werk zuiver als liefhebberij
beschouwen, doet het ons niet zoveel.
Trouwens als wij een goede manager
zouden hebben, zou die er veel meer
uitgehaald hebben, daar zijn we zeker
van. We doen nou eenmaal zeer wei
nig aan publiciteit en dat zal onze
fout zijn. Nu we wat meer succes
boeken in België, krijgen we ook
steeds meer Nederlandse contracten
aangeboden, maar toch spelen we
niet voor iedere prijs, zoals kleine
verenigingen hier vaak denken".
„Dat heeft dan weer te maken met
onze instrumenten", mengt wasbord
speler Piet van den Hoven (elektri
cien van beroep) zich in het gesprek.
„De mensen denken: O, die jongens
spelen op geïmproviseerde instrumen
ten, die kunnen we wel even voor on
ze feestavond inschakelen". Nou dat
doen we graag, maar dan natuurlijk
voor de gage die bij ons gerekend
wordt voor een éénmalig optreden en
dat is ƒ350. Men vergeet dat we
naast de mondaccordeon en het was
bord en de kruik, toevallig ook een
gitaar bespelen die 1500 heeft ge
kost. Maar in België brengt men dat
begrip beter op, daar treden we mo
menteel tweemaal per week op. Daar
is ook het Mekka van alle Folksin-
gers".
Pluspunt
„Kijk, we staan ingeschreven bij
Polygram en zouden misschien al
lang leuke plaatsuccessen hebben ge
kend, als we daar niet met een paar
duizend groepen en groepjes inge
schreven stonden. Men trekt alles
maar aan in de hoop eens goede za
ken te kunnen doen als die jongens
zichzelf beroemd gemaakt hebben",
aldus Karei de Groot, die naast de
mondharmonica, ook het schippers-
■klavier en de jug (kruik) bespeelt,
terwijl hij buiten die bezigheden ook
nog lessen aan de Academie voor
Beeldende Kunsten volgt. De band
werd in februari 1966 opgericht en
sinds die tijd hebben we samenge
werkt. Bij ons loopt men niet zo ge
makkelijk weg en daarom kunnen we
ook veel beter werk leveren. We vor
men een homogene groep en dat is,
volgens mij, een enorm pluspunt".
De creatief therapeut uit dit gezel
schap, Wil van der Sman, die wél het
praatje tussen de nummers verzorgt,
maar toch niet de leider is, zegt:
„We deden het eerst voor de lol. We
hadden er zelf heel veel plezier in,
maar toen de vierde man kwam werd
het menens. We hadden een moeilijke
start, de jongens hebben al het één
en ander gezegd over die managers
kwestie, maar nu verzorgen we toch
ongeveer 75 optredens per jaar en dat
is niet slecht.
Verleden jaar augustus zijn we in
feite pas goed begonnen, we kwamen
ook voor de Belgische tv en daaruit
volgden weer andere contracten. We
zijn een eigen stijl op gaan bouwen,
we gingen ons toeleggen op het zelf
componeren en het tekst schrijven,
maar dat neemt niet weg dat we ook
vaak improviseren. Eén van ons heeft
een bepaald thema en daar bouwen
we dan op voort. We slaan niet blin
delings een muziekblad open en gaan
dan maar een beetje spelen. Zo is het
niet. Dat is ook niet de aard van de
ze muziek".
Daarover wil de kunstschilder Frits
nog wel even iets zeggen. „Kijk het
zou geweldig zijn als we eens beroeps
konden worden, daar werken we wel
voor, maar we doen daarom nog geen
concessies aan de muziek. Er zijn na
ons Loodrecht-succes nog wel andere
Jugbands in ons land ontstaan, maar
daar ontbreekt het beslist aan kwali
teit en vooral mentaliteit. Wij doen
ons uiterste best een ware jugband te
zijn en dan moet je iets van de ge
schiedenis van deze muziek weten.
Ander soort
V.l.n.r. Piet van der Hoven,
van der Sman, Karei de Groot
Frits Linnemann.
Zondagsdiensten
Weekenddienst tandartsen: 25 aug.
W. Beyn, Boezemsingel 183a, mevr.
E. J. Henderson-de Vries, Heinweg
200b.
Ted de Braak is bekend geworden
door zijn plaat „Een glaasje Madeira
my dear". Nu heeft hij een eigen te
levisieshow. Ted had dit nooit durven
dromen toen hij, uit Arnhem, in Am
sterdam kwam wonen. Hij was toen
20 jaar en volgens hem begon hij toen
pas met leven. Vele idealen had hij
en langzaam gingen ze één voor één
in vervulling. Nu is Ted 33 jaar en
zijn grootste ideaal is een eigen show
voor het theater.
Ted begon zijn carrière als bassist.
„Ik heb altijd cabaret gedaan, maar
omdat je niet alleen van je idealen
kunt leven, maar ook geld nodig hebt,
ben ik muziek gaan maken". Ted
speelde en zong veel in „Caroussel".
Begin 1966 kwam hij plotseling in de
bekendheid te staan, want zijn plaat
„Madeira my dear" stond toen nage
noeg aan de top van de hitparade.
Sindsdien treedt hij veel meer op in
het land en zingt hij liedjes in een
soort cabaret-programma voor ver
enigingen.
Voor de „goede" boterham spreekt
hij teksten bij reclamespots. Ted zegt
zelf: „Theater is voor mij de hoofd
zaak. Ik beschouw radio- en tv-werk
als „schnabbel".
Veel heeft hij geschnabbeld vóór hij
zijn radioprogramma op Hilversum
III had „Draaijijofdraaiik" en het
tv-programma waar hij aan meedeed
„Farce Majeur".
In zijn vrije tijd kan hij lang filoso
feren over zijn vak. Erg veel tijd
heeft hij er niet voor. Maar op die
spaarzame ogenblikken luistert hij
naar platen, liefst pianomuziek: Cho
pin, maar ook Oscar Peterson, Louis
van Dijk\ of Peter Nero. Als het maar
swingt! Met Bella, zijn vrouw, kan
hij lang praten over zijn vak en ze
begrijpt het ook. En voor een creatie
ve artiest is het noodzakelijk een goe
de weerklank te vinden voor zijn
ideeën.
Zo vertelt hij dan dat hij niet ge
looft in opsplitsen van publiek in
„massa" en „het betere publiek". Het
publiek wordt gemaakt door de sfeer
in het theater, door de voorstelling.
Kortom door de plaatselijke omstan
digheden. Zo zit je de ene keer met
een raak en is iedereen in. terwijl
de andere keer het publiekmoeilij
ker te raken is.
Met collega's kan Ted behalve goe
de „witzen" vertellen, lang discussi
eren. Het is 's avonds in de kleedka
mers altijd levendig tussen de bedrij
ven als Ted in de buurt is. Hij vindt
het niet erg dat zijn leven erg onge
regeld is, „Altijd ben je wel bezig
met iets creatiefs. Dat is en blijft
mijn ideaal". „Tête Ted" kunt u
zien vrijdag a.s. 23 aug. om 21.45
uur op Ned. II.
Als U te kampen hebt met
ruimtegebrek, als U de kinder
kamer ook als speelkamer, of de
logeerkamer ook als werkkamer
voor Uw man wilt gebruiken...,
dan is deze combinatie de ideale
oplossing.
1-persoons wentelledikant
van grijs gemoffeld metaal met
3 elastische banden, die Uw bed
keurig op zijn plaats houden,
ook als U het ledikant opklapt.
Dit solide ledikant, compleet
met stofvrije en lichtgewicht
polyaether matras, afmetin
gen 80 x 190 cm., koopt U nu
voor nog géén zes tientjes.
Vrijdag en zaterdag verkopen
wij voor alle klanten die hun
woonruimte beter willen be
nutten, dit stevige 1-persoons
wentelledikant met poly
aether matras. Deze makkelijk
te verplaatsen combinatie, 80 x
190 cm, die opgeklapt heel
weinig ruimte
inneemt,
koopt U,
w