fl Gelukkiger start van NRT is nauwelijks denkbaar Toneelspreiden met Royal Shakespeare Company frS-Pf. a Creatieve onmacht van Operastichting DE HAVENLOODS DONDERDAG 5 SEPTEMBER 1968 4 van publicatie» en bijeenkomsten. Het publiek immers wordt nog te vaak in het ongewisse gelaten over de inhoud van het te bezoeken stuk en de bedoelingen van de artistieke leiding. Deze bekroning houdt tevens een waardering in voor de toewij ding van het gezelschap bij de ver wezenlijking van deze doelstellingen". Het is een hele mond vol voor een zaak die duidelijker ligt dan men uit het voorgaande zou denken. De 1 toneelgroep Centrum beschikt over eem jonge, zeer talentvolle drama turg, Karei Alphenaar. En die wordt eigenlijk bekroond. Terecht. JAN HEIN DE GROOT. Agenda Rotterdamse Schouwburg Een gelukkiger start van het nieuwe toneelseizoen dan met „Een op gemaakt bed" van Dimitri Frenkel Frank had het Nieuw Rotterdams Toneel zich niet kunnen wensen. Mag het gegeven dan al klassiek zijn, Frank's uitwerking, situering, taalbeheersing, en directe regie leverde een nieuw, eigentijds stuk op, vol vaart en vondsten, dat inderdaad het best is getypeerd als tragi-farce Als het stuk eigentijds wordt ge noemd, dan vooral om het vanzee. sprekende taalgebruik, waarvan •-'He- kwart van onze bevolking zich bedient maar dat om tal van schijnheilige re denen nog altijd a's onbehoor.in: te boek staat. Eigentijds, omdat juist door dit taalgebruik, het gevoe sieven van de figuren duidelijk wordt, om dat zij zich „verraden" door hun woorden. Of het nu de bombastische taal is van „nieuw links" over de perma nente revolutie of de ordinaire taal uit de mond van de arbeidersjongen, die de dingen ronduit bij hun naam Een klassiek gegeven: mannetje, vrouwtje, huwelijk, ander mannetje, ontrouw, heibel, vrouwtje weg. frenkel Frank heeft een gezegd da. alle blijspelschrijvers moralisten zijn. Waar net publiek altijd om lacht is de ontrouw in een huwelijk, maar al schrijvende vergaat de schrijver hel lachen, omdat de ontrouw in een hu welijk nu eenmaal een on'mogelipte zaak is, die mensen uit eikaar dri ft. Dat toont hij onontkoombaar. E of hij het wil of niet: de conclus -e is altijd, dat ontrouw niet loont. Moge lijk burgerlijk, maar er helpt geen moedertje lief aan Eigentijds is de aanpak van Fren kel Frank, omdat hij de conc'.isie niet opdringt. Ja, haar zelfs uit de weg wil gaan. Want elke keer als de farce (te) tragisch dreigt te worden en daar ontkomt hij uiteraard niet aan ..vlucht" hij in de humor, die de hele zaak weer relativeert. Ik heb wel eens meer geschreven dat Frenkel Frank een „on-Nederl Hui- se schrijver is. Dat was naar aan. leiding van „Polyester Polka", eeJ zeer lichtvoetige klucht. Briljanter is zijn nieuwste stuk. waarvan hij ze:f zegt het zijn beste te vinden. Zeker „on-Nederlands' van aanpak, omdat-- het gespeend is van elke folk'oris- tische zwaarwichtigheid, die Neder landse stukken zo gauw loodzwaar en uit ons tuincentrum In ons Tuincentrum, tweede etage verkopen wij voorjaars- bloeiende bollen, waarmee U in tuin of op balcon, vanaf het prille voorjaar tot eind mei toe, de prachtigste kleureffekten kunt bereiken. Reeds nu brengen wij deze uniek, kollektie bollen met meer dan 60 verschillende soorten en kleuren, bollen die het in het komende voorjaar prachtig doen en die U nooit voordeliger kunt kopen. Een kollektie met o.a. tulpen, hya cinthen, narcissen, irissen, kro kussen en blauwe druifjes, per zakje verpakt op naam, voor nog géén gulden. 10 darwin tulpen gemengd 4 hyacinthen gemengd 8 narcissen gemengd 24 irissen gemengd 15 krokussen gemengd 24 blauwe druifjes Vrijdag en zaterdag v< wij U in ons Tuincentrum, waar U uit een grandioze kollektie Uw voorjaarsbloeiende bol len kunt kiezen, voor prijzen die uniek zijn. Vrijdagavond tot 9 uur open Scarabce Gtin ul. of schrift, but Zondag 8 sept. t.e.m, donderdaj sept.: Tournee theater met de honden bijten niet", 8.15 i druk met de verbouwing van het toon- zaaltje van het GEB in een theater tje voor ongeveer zeventig mensen. Men hoopt er in december de pre mière te geven van „Poppetgom", Piccolo-theater dat is bedacht door Lucebert en waar aan wordt meegewerkt door Bruno Maderna, de componist, viif Haagse en twee Rotterdamse schilders. Tsjech irdag 1 .Blaffer Toen ik hoorde dat de beroemde Royal Shakespeare Company een groep had geformeerd die tot taak had een groter publiek te interesse ren voor het toneel, heb ik direct contact gezocht met het gezelschap Hetzelfde werk deed ik in Rotterdam Ik had voortdurend te maken met de manier waarop er gespreid en ge worven moest worden. Nu wilde ik wel eens zien hoe een gezelschap, waaraan namen verbonden zijn al» Peter Hall en Peter Brook de zaak aanpakte. Ik was van harte welkom. 's Maandags rond het middaguur VC9M rlor reed ik Stratford binnen, waar men. zodra men de brug over de Avon ia gepasseerd, links het monsterlijke 'VICUICn Memorial Theatre ziet liggen, speel plaats van de Royal Shakespeare Company. Een half uur later zat ik met Mr. Peter Kemp aan de lunch in een „inn", die ais men van links komt volgens het uithangbord „De zwarte zwaan" heet, maar van rechts gezien „De vuile eend". door Piet Jan Grossman, de Tsjechische re gisseur die zich wereldvermaardheid verwierf met zijn bewerking voor to neel van „Het proces" van Kafka en de toorn der Novotny-regering weer stond met zijn regie van Jarry's „Ubu roi', is in Nederland. Juist voor de inval in zijn land was hij in ons land aangekomen. Of hij terug gaat of niet, heeft hij nog niet besloten. Wel dat hij voorlopig in ons land blijft om bij de Haagse Comedie een gastregie te vervullen. Misschien dat hij ook nog naar Arnhem gaat om bij Theater te werken. Hij heeft namelijk goede con tacten met Hans Croiset, die niets liever zou willen dan een produktie uit te brengen onder regie van Gross man. Nieuwe aanwinsten in Centrale Discotheek De centrale Discotheek in Rotterdam heeft C 127ofjBnüim» ^^oncer^voorHpfano^o!1 'l ln ,0' Da,niï' BSrenboim (piano). The New Phüharmoma orchestra o.l.v. Sir John Bar- t, i-<4: tauré: Requiem op. 48. Jocelvne Chamontn (sopraan) en Georges Abdoun (ba- ritonb Chorale des Jeunetses de France en I.ouls M tl Concerts Colonne o.l.v. C 1275 Lis/t: Concert voor plano no. lln Es. Andre Watts (piano). The New York Philhar- monic Orchestra o.l.v. Leonard Bernstein C Uifc: Bart uk: Concert voor 2 plano's, slag werk en orkest. Muziek voor strijkers, slag werk .n lrk„. n-u Robert Fiz_ Prijs onverteerbaar maakt. Met groot vak manschap heeft hij het in feite een voudige verhaal in waar toneel omge zet. Zijn stuk stelt aan de twee ac teurs en de ene actrice de hoogs'- ei sen, omdat geen enkele aansluiting in de tekst verloren mag gaan op straffe dat de hele zaak als een kaartenhuis in elkaar zakt. Als regisseur heeft hij dat zelf,uit stekend in ae gaten gehad. De in-, zet en het enthousiasme van Martine Crèfcoeur, Aart Staartjes en Carol van Herwijnen hebben nem geholpen van „Een opgemaakt bed" een flon kerende voorstelling te maken: snel, vitaal, levensecht Dat de Haagse Comedie dit s een nog;grotere vergissing zal begaan dhn „Ziehier, een vrij man" van le Engelse auteur Tom Stoppard is nau welijks denkbaar. Verleden jaar bracht hetzelfde gezelschap „Rosen- crantz en Guildenstern zijn dood" van Stoppard. een meesterlijk stuk in een even meesterlijke uitvoering. Stop pard heeft geen weerstand kunnen bieden aan de druk die op hem is uit geoefend om een tweede stuk af te leveren. Hij nam „Ziehier, een vrij man", waaraan hij zich in zijn jeugd had be zondigd. opnieuw ter hand en maak te het gereed voor opvoering. Het stuk draagt alle kenmerken van een jeugdwerk: het verraadt reeds het grote talent vhn de schrijver, maar wordt gekenmerkt door diens onerva renheid. „Ziehier, een vrij man" is een socio-drama, kennelijk geschre ven onder invloed van Miller's „Een dood van een handelsreiziger". Maar omdat Stoppard geen Miller was en zelfs nog geen Stoppard. is het resul taat navenant: een vlak, langdradig, eindeloos stuk, waar ik geen moment om heb kunnen lachen en waardoor ik geen moment ben ontroerd. Het geen wel degelijk de bedoeling moet zijn geweest, omdat de schrijver het uitdrukkelijk een komedie noemt Ware Stoppard een beginnend au teur geweest, het had zin gehad op te merken dat hij een sterke rol kan schrijven, zoals blijkt uit de figuur van George Riley. Maar na „Rosen- crantz" wisten we dat al. Het stuk zou ook in een goede op voering niet te redden zijn geweest. En of de opvoering van de Haagse Comedie goed is, werd zondagmiddag niet duidelijk, omdat Paul Steenber gen in de belangrijkste rol ongeveer de helft van zijn tekst kwijt was, zo dat de souffleur voortdurend duide lijk verstaanbaar was. Gistermiddag is in het Toneelmu seum in Amsterdam de prijs der kritiek 1968, ingesteld door de Kring van Nederlandse toneelcritici, uitge reikt aan de toneelgroep Centrum. Niet aan de groep als totaliteit, maar „aan hen die verantwoordelijk zijn voor het dramaturgisch beleid van de toneelgroep Centrum voor het re pertoire (1967-'681 dat op geënga geerde wijze gestalte wilde geven aan een eigentijdse visie op de sa menleving. Dit blijkt niet alleen ui* de samenstelling van het speelplan („Gered", „Een dag uit. de dood van verdomde L.oewietje"), maar ook uit de doordachte pogingen tot bege leiding van het publiek door middel J 353: Louis Armstrong het Clarence Williams BI J 554 The Swingle singe K 323S: Mireille Mathleu L 8001Don Quljote verteld Rodriguez V 1781 Volksliedjes uit Haws The Ksmehamaha School Ch S-'dney Bechet en Five Kwintet. Spanish Masten, direct de l'Olym- loor Jorge Juan I gezongen door Op 16 september zal de directeur van de Venezolaans-Nederlandse Ka mer van Koophandel te Caracas, de heer W. A. van der Pijl, een zitdag houden ten kantore van de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Rotterdam. De Nederlandse Kamer van Koophandel te Londen houdt op 25 september a.s. eveneens ten kan tore van de Rotterdamse Kamer van Koophandel, een zitdag voor belang hebbenden bij de handel met het Ver enigd Koninkrijk. Peter Kemp is verantwoordelijk voor de organisatie van de sprei- dingsactivite-iten van het gezelschap Hij vertelde over het, THEATRE GOROUND, een samenvoeging van rondtrekkend theater. Ieder lid van de Royal Shakespea re Company kan voor drie maanden in dit TGR worden geplaatst. De groep reist in een grote cirkel om Londen en Stratford. Hei? gaat com een nieuw publiek te interesseren en om de band met het bestaande pu bliek te verstevigen. Op plaatsen waar het levende theater niet komt, geeft men demonstraties en maakl men taal en technieken van het be roepstheater duidelijk. Het stelt de acteurs van de Royal Shakespeare Company in staat om hun puibiiek te ontmoeten en er mee te spreken Nieuwe stukken, klassiek repertoire en speciale demonstratie-program ma's vormen de artistieke inhoud van het Theatregoround. Het publiek wordt uitgenodigd lid te worden van een theaterclub die allerlei facilitei ten biedt aan rijn.leden. Dezelfde avond kon ik een demon etratie bijwonen. Alleen was het niet naast de deur. De opvoering zou plaats vinden in Staveley, een fa- brieksstadje dat een kleine 100 mijl noordelijker ligt. Om een uur of vijf trof ik bet TGR aan, bestaande uit Nicholas, John, Peter, KalhÊrine en Roger, uitblazend van een matinee in een schooi in Staveley. Met de intro ductie van Mr. Kemp was het ijs snel gebroken; toneelspelen is een in ternationaal vak. Na een uur voelde ik me bijna lid van het gezelschap Om half acht volgde de demonstra- Keus Het Nieuw Rotterdams Toneel heeft nu definitief zijn keus bepaald voor de tweede helft van het seizoen. Ge speeld zullen worden „Time present" van John Osborne én „Hippolytus van Euripides. Het eerste stuk zal worden geregiseerd door Pim Dikkers, hoofdrol. Het tweede stuk wordt gebracht, on der regie van Rob de Vries met in de belangrijkste rollen Lies Franken, Eric Schneider en Johan Schmitz. De groep Scarabee uit Den Haag, waarin beeldende kunstenaars zich hebben verenigd om het Nederlandse toneel eens ie tonen hoe het ook kan („Batman in ballingsschap") krijgt eigen theatertje. Aan de Willem- De Nederlandse Operastichting heeft voor het seizoen 19681959 haar programma bekend gemaakt. Er zijn negen opera's op het speel plan gezet, die in Amsterdam, Scheveningen, Rotterdam, Utrecht en Eindhoven zullen worden opge voerd. Deze opera's zijn: Un Ballo in Maschera en La Traviata van Verdi; Carmen van Bizet; Julius Caesar van Handel; Fidelio van Beethoven; Hansel und Greted van Humperdinck; Der Zigeunerbaron van Johann Strauss; Le Rossignol en l'Heure espagnole, resp. van Strawinsky en Ravel en Wozzeck vgn Alban Berg. Voor deze serie zijn abonnementen verkrijgbaar gesteld, terwijl, voor zo ver voorradig, ook losse plaatsen be schikbaar zijn. Voor Rotterdam is een planning gemaakt voor zeven opera's t.w. het gehele repe'rtoireplan minus Fidelio van Beethoven en Wozzeck van Berg. De data zijn gefixeerd op 17 okto ber (Un Ballo in Maschera), 19 no vember (La Traviata), 22 december (Carmen), 27 januari 1969 (Le Rossig nol en l'Heure espagnole), 3 april (Der Zigeunerbaron) en 2 juni (Han sel und Gretel)- Voor deze voorstellingen zijn de na volgende dirigenten geëngageerd: Fulvio Vernizzi, Jochem Slothouwer, André Vandernoot, Giuseppe Morelli, Bruno Maderna, Louis de Froment, Jean Fournet, Paul Hupperts, Franz Bauer Theussl en Willem van Otter- loo. Voor Hönsel und Gretel is nog geen dirigent bekend gemaakt. Tot de medewerkende orkesten be horen het Kunstmaand Orkest, het Utrechts Symfonie Orkest, het Bra bants Orkest, het Rotterdams Philhar- monisch Orkest, het Omroep Orkest en het Residentie Orkest. Aan de kas sa van de Rotterdamse Schouwburg kunnen alle informaties omtrent abon nementen en prijzen worden ingewon- en. Kanttekeningen De Nederlandse Operastichting gaat nu haar vierde speeljaar in en nog steeds is deze onderneming, waarvoor onze voormalige Nederland se Opera plaats heeft moeten maken, er niet in geslaagd ons land een traat in de residentie is men thans tionalt Opera met eigen national* krachten te geven- Volgens haar sa menstelling en haar systeem van wei - ken is zij niet méér dan een plaat- singsbureau (of zo u wilt: oen impres- sariaat), dat voor iedere opera nieu we, liefst buitenlandse krachten enga geert, zoals solisten, i-egisseurs. de corontwerpers, dirigenten en symfo nie- (let wel: geen opera-) orkesten. Ook is deze door een buitenlandse intendant gelelde opera-onderneming haar belofte nog niet nagekomen een superieure operacultuur in Nederland op te bouwen, met betere resultaten dan de voormalige Nederlandse Ope ra ooit heeft bereikt. Wat is daarvan terechtgekomen? Tot nog toe: niets, totaal niets. Nog steeds heeft deze Operastich ting geen eigen opera-orkest en wor den er symfonie-orkesten geënga geerd, die door hun specialisatie nim mer tic klanksfeer van het opera-or kest kunnen vervangen. Drie jaar lang zijn dc hoofdrollen en belangrij ke partijen bezet geworden door bui tenlandse krachten en verkwijnen en verdwijnen onze eigen zangers. Van de tien dirigenten, aie voor het nieuwe seizoen zijn geëngageerd, zijn er drie van Nederlandse nationaliteit en in de regie en het decorontwerp is het al niet anders gesteld. Daar ligt de verhouding: 9 buitenlanders, 2 Ne derlanders (waarbij rekening moet worden gehouden dat 6 plaatsen nog bezet moeten worden). En dan te bedenken dat door onze voormalige Nederlandse Opera op voeringen zijn gebracht die vele ma len superieur waren aan die, welke door de Nederlandse Operastichting met zoveel tam-tam als superverto ningen waren aangekondigd. Onmacht Maar er is nog een sector waarin de Nederlandse Operastichting tot nog toe schromelijk heeft gefaald en haar beleid niet heeft uitgemunt door vooruitstrevendheid en creativiteit, nl de programmering. Opera's als Carmen en La Travia ta zijn zo afgespeeld dat zij nog wel in een normaal bezet operaseizoen, zo als wij dit kennen in de operacentra van Europa, op de planken kunnen worden gebracht: voor een „opera- seioen" van slechts 7 voorstellingen zoals in Rotterdam dient toch wel een attractiever beleid gevoerd te worden- De romantische operalitera tuur van Frankrijk en Italië en ook van andere Europese landen bezit zo'n rijke schat aan verrukkelijke opera's die geheel of gedeeltelijk vergeten zijn, dai wij ons s.eeds weer moeten verwonderen over hel gebrek aan re pertoirekennis of verbeeldingskracht bij hen, die aangewezen zijn leiding te geven aan de operacultuur in ons ianu. Wij denken hierbij aan de opera „Louise" van Charpenlier, die in ons land sedert 1930 niet meer is opge voerd en waarvan wij een jaar ge leden in Parijs nog een indrukwekken de opvoering hebben bijgewoond. On ze gedachten gaan verder uit naar opera's als „Mireille" van Gounod, muzikaal inhoudvoller dan diens Faust naar „La Muette de Portici" van Auber, de „Boris Godounov" van Moussorgsky, „Mefistofcie" van Boi- to, „Pelléas et Mélisande" van De bussy en veie andere heel of half ver geten opera's uit de 19e en begin 20e eeuw. En wat de moderne opera-literatuur betreft: de enige moderne opera, die de Nederlandse Operastichting op haar repertoire heeft genomen, ni. „Wozzeck" van Alban Berg, wordt ons Rotterdammers onthouden. Waarom? Omdat men tekorten vreest? wat o.i. met „Wozzeck* nog zeer twijfelachtig is. Eigentijds Maar ook, al zou een operavoorstel ling een tekort opleveren, het be hoort toch tot de culturele taak van een opera-onderneming, het publiek in kennis te brengen van moderne en eigentijdse (Iet wel: niet „experimen tele") opera's. Aan deze risico's heb ben toch ook de theaterexploitanten uit de tijd van Handel, Mozart en Wagner zich niet kunnen onttrekken! Neen, zolang de leiding van de Ne derlandse Operastichting blijft expe rimenteren met een on-nationaal im- pressariaatsproduct als „opera-instel ling" en geen of onvoldoende moeite doet in ons land een eigen nationale Opera op te bouwen, zal deze Opera stichting als mislukt moeten worden aangemerkt- Het wordt zo langzamerhand de hoogste tijd dat de intendant Dr. Mau rice Huisman naar Brussel terugkeert en de regerings- en stedelijke auto riteiten de leiding van onze Opera stichting in handen leggen van vak bekwame theatermannen, die het Nederlandse volk in ruil voor hun be lastinggelden een waarlijk nationale Opera-instelling, steunend op onze tradities en nationale krachten, kan schenken. tie onder de titel „the play in rehear sal" (het stuk in voorbereiding). Het werd een perfecte show van alle sta dia waar een acteur persoonlijn en in groepsverband door heen moet om tot een voorstelling te komen. Een fragment uit het derde deel van Hen drik VI diende als materiaal. Ladv Grey komt het land van haar in da slag gevallen echtgenoot terug vra gen aan koning Edward. Edward, die veel van vrouwen houdt. wil meer. Closter (de latere Richard UI) en Clarence zorgen voor dubbelzinnig commentaar. Geen costuums. Een donkere broek en een sweater zijn voldoende. Het publiek werd uitgenodigd om a s hof houding te fungeren. Er werd veel ge lachen, er werden bewust grove fou ten gemaakt, er werd commentaar gegeven en gevraagd: iedereen was erbij betrokken. Het. toneel tot ln de kleinste details tot leven brengen 1» onze taak. zei de regisseur. Men kreeg een duidelijk beeld van hofe dat gebeurde. Als intermezzo volgde een stuk proza. Het. fragment uit Othello" waarin Jago probeert Othello's jaloe zie op te wekken. De acteurs moes ten improviseren. Daarna hetzelfde, zoals Shakespeare het schreef: een schoolvoorbeeld voor komende to neelschrijvers Na afloop werd er nog een half uur gediscussieerd. Een discussie, wa.'"- aan publiek en spelers deelnamen. Dal een gezelschap als de Royal Sha kespeare Company, dat tot de be langrijkste gezelschappen van West- Europa hoort, op deze manier pro paganda voor het. toneel maakt. is een zeer gelukkig verschijnsel. Peter Brook en de dit jaar benoemde 29- jarige directeur Trevor N,unn weten dat het tor.eel aan communicatie stoornissen lijdt. Tegenover de rrten- sen die het fconeel in de tdekorrist tipn verworden .tót een sóórt museum kunst staan anderen. Zij nemen de uitdaging aan omdat toneel een le vende kunst is Op de toekomst zal men zich moeten bezinnen. Die hangt niet alleen at van wat er aan nieu we stukken op de markt komt. Een ongeïnspireerd toneel kan moeilijk nieuwe schrijvers opbrengen. Dit is een wisselwerking die geactiveerd kan en moet worden. De RoyaJ Shakespeare Company gaat naar het publiek toe om dat pu bliek te betrekken in het. wezen van haar kunst. Geen idealisme, nee voor al niet. maar een harde noodzakelijk heid in de strijd tegen de vervlak king. De onvervangbare waarde van het toneel is de gebeurtenis, de hap pening, die iedere avond opnieuw ontstaat, waarbij het publiek een ac tief en creatief element is dat inspi rerend werken kan. Een progressief gezelechap als - de Royal Shakespeare Company heeft dal begrepen en stuurt zijn acteurs er op af. Een kwestie van mentali teit die men niet kan opdringen. Ook is het niet eenvoudig (misschien wel verkeerd) om zoiets te imiteren. De propaganda van een gezelschap kan alleen maar voortkomen uit wat er artistiek te bieden valt; het moet als het ware met "het karakter van het gezelschap verweven zijn. De Royal Shakespeare Compam- voldoet aan de voorwaarden om zinvolle .ispreiding" mogelijk te maken. Noot. The Royal Shakespeare Company is een groep die in Londen het Aldwich en in Stratford het Shakespeare Me morial Theatre bespeelt. In Strat ford plus minus zeven maanden voor namelijk Shakespeare-stukken en in Londen een zeer gevarieerd repertoi re. Een beroemde voorstelling van Peter Brook is ,,Marat-Sade" van Peter Weiss en een zeer omstreden opvoering is ,,US", dat over Vietnam handelt. VUFDE JAAR VOOR CLATERTJE BHIER Zaterdagavond 7 september start het nieuwe seizoen van jazzclub „Clatertje Bhier" aan de Heemraads singel 191 met een avond in de jazz- kelder. Het bestuur van Clatertje Bhier heeft zich veel moeite gegeven een aantrekkelijk programma op te stellen, want het nieuwe seizoen be tekent het 5e jaar van Clatertje Bhier. Het seizoen begint met een „klei ne" avond als aanloop voor de fes tiviteiten die eind september begin oktober zullen plaatsvinden. Er wordt zaterdagavond gelegenheid ge boden kennis te komen maken met de sfeer van Clatertje Bhier en ken nis-te komen nemen van de plannen voor dit jaar. Er bestaat de moge- tijkheid het lidmaatschap te vernieu wen of aan te vragen. De avond be gint om acht uur.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1968 | | pagina 4