■2SBSBI Johan Kaart: altijd actief altijd klaar met een grap De realiteit van het kruis Brievenbesteller van postzakken beroofd ARIE DE BOOM NV KOOP PRIJSBEWUST! 't MEUBELHUIS GEVONDEN VOORWERPEN DE HAVENLOODS DONDERDAG 5 DECEMBER 1968 S'dam 7 A DE BENADERING van de mens-van-deze-tijd hebben we, tijdens de kennismaking, zijn uiterlijke en innerlijke J gesteldheid iets beter leren kennen. We willen nu zijn verleden in ons onderzoek betrek ken om daarna ons te bezinnen op zijn heden en op zijn toekomst. Het zelf-bewust-zijn van de mens is niet een statische aangelegen heid, maar een dynamische, een evoluerende, dus bewegende gegevenheid: vanaf de tijd, dat de mens zichzelf-bewust werd tot nu onderging het zelfbewustzijn een niet geringe ontwikkeling. De prille, primitieve mens was anders, dacht anders, leefde anders dan de moderne mens. Voor hét begrijpen van de mo derne mens is het gewenst zijn historische achtergrond te ken nen. Een globaal overzicht zal daartoe het meest overzichtelijke middel zijn. Globaliseren, genera liseren heeft altijd het gebrek van eenzijdigheid, wat geen bezwaar behoeft te zijn, als duidelijk is, dat men alleen bedoelt de strekking, de trend van het besprokene aan te geven. We onderscheiden dan: het overwegend, natuurlijk bewust zijn, het overwegend psychisch bewust zijn, het overwegend geestelijk bewust zijn. Het overwegend natuurlijk be wustzijn. Binnen de ruimte van de tijd is de hemelse geest dynamisch werk zaam in het aardse natuurlijk-zijn: het animaal bewustzijn ontwikkelt zich langzaam tot menselijk zelf bewustzijn. Maar de prille natuur mens leeft bij het binnen treden van deze sfeer nog. in belangrijke mate stam-verbandelijk: de indi viduatie is een zeer langdurig pro ces, dat de indruk wekt een ver traagd proces te zijn, omdat nau welijks voortgang te bespeuren is. De natuur-mens leeft overwe gend in de sfeer van het zijn bin nen de polariteit van zelf-zljn en niet-zelf-zijn. Dat betekent een angstwekkend bestaan. Geestelijk is hij nog zeer weinig ontwikkeld en staat hij daardoor geestelijk ongewapend te midden van een dreigend milieu. Dat betekent een machteloos-zijn, dat een slaafse le venshouding bewerkt. De enige mogelijkheid voor het natuurlijk bewustzijn is het zoeken, naar ver meerdering van zijnsmacht of zielekracht om te kunnen blijven zelf-zijn. Met behulp van zijn magisch denken bouwt hij zich, aan zijn Godsbewustzijn gestalte gevend, een grillige wereld van goden, halfgoden en geesten op, die het bio-centrisch karakter van het magisch denken duidelijk demon streert. De versterking van zijns macht en zielekracht in dynamis me en animisme zijn duidelijke uitingen van de zijnsstrijd van de driftmatig levende natuurmens, die daarbij geleid wordt door de met magische kracht bezette priester, die offers brengt. De natuur-mens leeft in een geo grafisch en geestelijk omsloten milieu: de levensgang stelt hij zich voor als een eindeloze herhaling van de biologische kring van ge boren worden, leven en sterven, waarbij van dynamische voort gang, van geschiedenis geen sprake is. In de strijd om het naakte bestaan brengt de natuur lijk levende mens, die slaafs ge bonden is aan eigen driftmatig natuurlijk-zijn bijna eindeloos zwa re offers van levenslijden en le vensverlies, die zinloos schijnen te zijn. Maar het niet in werke lijkheid zijn: de hemelse geest stuwt in de onbegrepen offers de natuur-mens naar de fase van de antieke cultuur-mens. Het overwegend psychisch be wustzijn. De mens gaat zijn bedreigde le ven beveiligen door het vormen van cultuur. Dat schenkt hem een zekere mate van levensrust en levensvrijheid en opent, althans voor een keur-klasse van mensen, de mpgelijkheid tot bezinning, tot aanvankelijke bezinning op het leven. Leefde de natuur-mens in be langrijke mate instinctief-intuïtief, het overwegend psychisch bewust zijn gaat zich oriënteren op het levens-welzijn. Oriëntatie reept de vraag op naar de levensorde. Ook bij relatieve rust en vrijheid er vaart de mens zowel levenslust als levenslast in de "zin van levens onlust. Het leven van de psychi sche mens verloopt binnen de pola riteit van Ievens-wel-zijn en levens wee-zijn. Dit zoeken naar levenslust valt historisch samen met het vormen van grotere mensengemeenschap pen op bepaalde geografische pun ten, wat ook levensordening vraagt om Babylonische spraak verwarring te voorkomen. De poli tieke en sociale structuur van die dagen draagt nog sterk het stem pel van macht-oefenen (koning- vrije-slaaf; man-vrouw) door de sterkere. Dit alles draagt bij tot het scheppen van het regeer-denk- kader, waarvan wetgeving (Ham- moerabi, Mozes), staatsorde (Griekenland) en rechtsorde (Ro me) de exponenten zijn. Dit denk kader bewerkt bij de massa een feodale levenshouding De onder invloed van de oriën terende, ordenende psyche staande geest van de antieke mens vormt mythische beelden, beelden vanuit één ordenende gedachte opge bouwd de koninkrjjks-mythe, waar in macht en recht (gerechtigheid) gepaard schijnen te gaan (Keizer cultus b.v.). Het overwegend psychisch be wustzijn doorloopt de fase van de ethische bewustwording: de ethi sche sfeer ligt gefundeerd in de psychische gevoelssfeer van de liefde-waardering van God, de naaste en de schepping. Deze ethi sche ordeningi deze ethische wet vraagt ethische wetgeving, die een bepaalde levenshouding, een be paald levensgedrag vordert, waar door de moraal wordt geschapen: een uiterlijke levenshouding, die innerlijk ethisch bewustzijn ver* onderstelt, maar niet waarborgt. Deze moraal is de grondslag ge worden van de deugdenleer, waar in het ethisch bewustzijn al te vaak bleef en blijft steken. Het antieke overwegend psychisch be wustzijn heeft oriënterend en orde nend zich overmatig vastgelegd op het statische principe van het recht van de orde, van het zijn, waardoor het element van het worden, van het dynamische leven niet meer voldoende tot zijn recht kwam. Het antieke bijbels denken tracht beide polen van zijn en worden tot zijn recht te laten komen. Ook het bijbels denken kent de koninkrijks mythe, waarin de wet een centrals functie vervult. Vanuit dit wette lijk denken word de realiteit ge scheiden tot twee werelden: de goede wereld van God en de kwade wereld van Gods rebel, de satan. Er bestaat vijandschap tussen deze beide werelden, maar het dyna mische element eens zal het kwade overwonnen zijn, zij het langs de weg van het offer de vermorzelde hiel van het levens kruis, waardoor de levensgang een wankele gang is geworden tussen goed en kwaad. Het offer, het levensoffer, het offerbloed wordt gesprenkeld op het verzoendeksel, dat ligt tussen de statische wet en de dynamische cherubs-gestalten. Het offer aan het Kruis vol bracht. vrijwillig en opgelegd, ver zoent het zijn en het worden van de mens. schenkt vrede tussen zijn en worden. Dat is het Evangelie, de blijde boodschap van de Mens aan het Kruis, die als mensenzoon Zoon van God was en koning der joden. Het wonder van de bijbelse bood schap is, dat vrede door verzoening geboden wordt door het Goddelijke genadige Zelf-offer aan het Kruis, waardoor het kruis realiteit is ge worden in het leven van de mens. Deze historische realiteit heeft zich voltrokken in de fase van het over wegend psychisch bewustzijn deze historische realiteit geeft vrede aan de ziel. In de fase van het overwegend geestelijk bewustzijn mag de mens van deze historische realiteit uit gaan. waarover een volgende over weging. N.D. Terwijl de 35-jarige besteller bij de PTT A. J. bezig was met het bezor gen van post in het flatgebouw aan het Bart Verhallenplein, is een dief er met zijn fiets, bel'aden mét twee postzakken vandoor gegaan. De be steller alarmeerde meteen de politie, die een uitgebreid onderzoek in de omgeving instelde. Nabij zwembad Groendoord werd de fiets gevonden, doch de postzakken bleken te zijn verdwenen: Nu betekent deze diefstal beslist geen buit voor de dief, doch wel eën zeer grote handicap voor de PTT en vooral voor de bewoners van de om geving van genoemd plein. Het is uiteraard onbekend welke brieven enz. zich-in de'gestolen tas bevonden, hetgeen wellicht tot moeilijkheden aanleiding kan geven. De diefstal moet dan ook Wel door onervaren lie den zijn gepleegd, immers worden geldswaardige stukken niet in de ge wone bestelling opgenomen. De Schiedamse politie heeft in sa menwerking met de postale recher che een eerste onderzoek ingesteld, ddt tot dusver geen resultaten heeft opgeleverd. Hoogste tijd om uw weekend-caravan aan te schaffen! Heeft u nog een toer-caravan? Denkt u al een tijdje over vervanging door een sta-cara- van? Denk dan niet langer. Na 1 januari zijn ze aanmerkelijk duurder! Arie de Boom N.V. levert u bijna alle modellen nog uit voorraad vóór de „fatale" datum. Kom bij ons kijken naar de Mardon, de Willerby, de Shannon of de Robin. KRIMPEN A/D IJSSEL llsseldijk 197- tel. 01895-3444 LOOSDRECHT Oud-Loosdrechtsedijk 163 tel. 02158-3203 In ons Tuincentrum, tweede etage verkopen wij voorjaars- bloeiende bollen, waarmee U in tuin of op balkon, vanaf het prille voorjaar tot eind mei toe, de prachtigste kleureffek- ten kunt bereiken. Wij brengen een unieke kollek- tie bloembollen, o.a. verschil lende variëteiten en kleuren tulpen, waaronder de prachtig ste exemplaren. Verder een grote kollektie met hyacinthen, narcissen, krokus sen, per soort op naam in zakje verpakt voor nog géén twee kwartjes. 7 tulpen div. soorten 6 tulpen div. soorten 5 tulpen div. soorten 4 narcissen div. soorten 4 hyacinthen div. soorten 15 krokussen div. soorten per soort op naam verpakt Vrijdag en zaterdag verwach ten wij U in ons Tuincentrum, waar U uit een grandioze kol lektie Uw voorjaarsbloeiende bollen kunt kiezen. Elke vrijdagavond tot 9 Johan Kaart wordt 72 jaar in februari. Een Waterman, ja, maar daar doet hij niet aan. En of Johan Kaart niet moe wordt om op deze leeftijd elke avond weer op de planken te staan „Ik zou liegen als ik zei dat ik moe was. Iedere dag zit ik uren in de bus om ergens in de provincie te spelen. Ik doe een lekker tukkie zodra ik de mo tor hoor zoemen. Het is net slaap- muziek, ik hoef het maar te horen en weg ben ik. Verder voel ik me er zo gezond als een vis bij. Met een typisch ji'ddische uitdrukking kan ik het ook zeggen: Unbe- schrieeunberufe Vergelijk alvorens'te kopen eerst onze prijzen en kwaliteit. WEST-KRUISKADÉ 4-5-6 - TFL. 124076 .(naast Arana Theater) ALTIJD 20%-30% VOORDELIGER (DESGEWENST CREDIETSERVICE) Burg. litle te Schiedam, dagelijks behalve op zaterdag en zondag: Autostep; postidentiteltskaart en metro- kaart; lederen handschoen (r); stoffen da meshandschoen (1); bankbiljet; 2 autosleu teltjes, ring met XI sleutels; sleutel (Post Kethel); bril; kontaktsleutel damesschoen I (tel. 262458); sjaal, Te bevragen bij de vinders: Jongensbroek- Je E. van Walsum, Voornsestraat 14; sportkous, Gtlnther, J. van Stolbergstraat 11 (tel. 265007); sjaal, v. Suljters. B. van Haarenlaan 574; bivakmuts, Waard, Meeuwenslngel goor, Delflandseweg 290 (tel. 262458} Krowlnkel, Paulus Potterstraat 13b; damesschoenen, School, B. van Haaren laan 1245; knlpportemonnee met inhoud, de heer Diamant p.a. Radio Modern, Hoogstr. 62, tas met inhoud, A. Willebrand, Wattstr. Slib; portefeuille met inhoud, Stomerij Jan sen, v. Ruijsdaeliaan; portemoftee met In houd, J. B. Prins, Lange Kerkstraat: fietstas met tnhoud, D. Vreeswijk', Nic.Beets- straat 9; kinderbrll, Brussaard, Th. h Kem- pisstraat 44; herenbril, mevr. v.d Kamp; Jullanalaan 114, autosleutel, Klelnherenbrlnk, B. van Haarenlaan* 598; halsketting, mevr. Koolj, Boylestraat 54b; spaarkaarten, Co- op., Westfrankelandsestraat 72; muntbiljet, Boeré, L. Zimmermanpleln 18; herenhorlo- |e, Clausan, Parkweg 371; herenhorloge, J. v.d. Vaart, Grote Markt 8; 1 paar dames handschoenen, 1 stoffen- en 1 handschoen (r), Postkantoor, Lange Nieuwsfraat; he renhandschoen, C. Koolj, Joh. Struassplein 69; X paar dameshandschoenen, v. Walsum, J. Steenstraat 71, herenhandschoen, Meijvo- gel, J. v. Lennepstraat 22; 1 dames glacé, Houthandel, Mariastraat 20; 3 mapjes met kaarten, v. Eijsden, Villastraat 3, boekje, mevr. v. Oefelen, Singel 57b, paspoort, La Venezia Passage (tel. 267106); autostep, Zwaan, Singel 93; kindertraktor, Sitton, Steenstraat 71 Walsum, t plm. 6 en, herder, crème-grijs, 'reu; bastaard e, crème, teef, roestbruine belglsche ei, reu. Tellero, Huismanstraat 49b. Zebrapad bij kruising or. y. Haarenlaan- Ylaardingerdijik Sinds geruime tijd doet zich de be hoefte gevoelen aan een beschermde voetgangersoversteekplaats op het gedeelte van de Burgemeester van Haarenlaan tussen de Burgemeester Knappertlaan en de Vlaardingerdijk. De bewoners van de z.g. Slachthuis- buurt moeten thans, willen zij veilig de Burgemeester van Haarenlaan oversteken, gebruik maken van het zebrapad bij de Burgemeester Knap pertlaan. Uit de Slachthuisbuurt ko mende en gaande naar de Vlaardin gerdijk, zal men in de regel het wes telijk trottoir van de Burgemeester v. Haarenlaan volgen en ter hoogte van de algemene begraafplaats de rijbaan oversteken. Het oversteken op dit kruispunt is niet van gevaar ontbloot. Met de Verkeerscommissie zijn B. en W. van mening, dat het gewenst is aldaar een zebrapad te situeren, dus bij de kruising met de Vlaardin gerdijk, waardoor het tevens mogelijk wordt de 'oversteekplaats te beveiligen met op de groene golf aangesloten ver- keers- en voetgangerslichten alsmede voorsorteerstroken op het wegdek aan te brengen voor het afslaande verkeer naar de Vlaardingerdijk en naar de algemene begraafplaats. Pierre Janssen gaat wellicht naar Arnhem B. en W. van Arnhem zijn voorne mens om Pierre Janssen (42) vooi te dragen voor benoeming tot direc teur van het Arnhemse gemeentemu seum, met ingang van 1 septembei 1969. Hierdoor zal dan voldaan wor den aan een lang gekoesterde went van Pierre Janssen, om in zijn ge boortestad deze functie te vervullen. Zoals bekend werd de heer Janssen in 1957 directeur van het Stedelijk Mu seum Schiedam. Thans is hij direc teur van de Academie voor Beelden de Kunsten te Rotterdam. Als free-lancer kan ik mijn eigen rol len kiezen. Voor de televisie kan ik zo nu en dan ook ernstiger rollen spe len. Dat kan ik niet op het toneel. Als de mensen de naam Kaart zien op het aanplakbiljet, dan komen ze om te lachen. Wanneer ik het toneel op kom, begint men al te applaudis seren. Waarom zou ik er dan mee op houden? Ik ben de "kluchten-specia list geworden. Het publiek vraagt van mij blijspelen en daar de zalen altijd vol zijn, ga ik er mee door. Bij Ensemble bracht de Ijlucht „Je kunt het toch niet meenemen" als enige geld in het laatje. Door veel jongeren wordt het komische toneel als iets minderwaardigs beschouwd. Maar men weet niet dat het erg moeilijk is een klucht goed te spelen. De onlogische verwikkeling en de nonsens er om heen. Dat moet je als acteur geloven, wil je die rol goed kunnen brengen. Gemakkelijk is zo iets echt niet. Van de jongere garde, althans voor mijn leeftijd, lijkt mij dat Luc Lutz wel iets zal worden in de toekomst. Hij heeft iets, een soort aureool van blijdschap, waardoor er iets gebeurd als hij het toneel op komt. Er zijn tegenwoordig echter dingen die ik niet begrijp. Ik ben niet ouder wets, maar waarom moet je in' een stuk schuttingtaai gebruiken om modern te zijn? Vroeger was het al tijd een feest om naar de schouwburg te gaan. Nu zitten ze er in spijker broek. De televisie brengt soms «goe de theaterstukken, maar ook dat ge- kronkel van meisjes en geschreeuw, ik begrijp zoiets niet. Ik zelf speel liever voor theater dan voor t.v. want je hebt dan de directe reactie van het publiek. De mensen van tegen woordig lachen om precies dezelfde dingen als vroeger. Daarom geloof ik dat kluchten het altijd zullen blijven doen bij het publiek. Een enkele keer wordt ik wel eens door één van de zuilen gevraagd voor een ernstiger rol, meestal politie-in- specteur". Dat kluchten zijn sterke kant zijn bewijst wel de 1600 maal dat hij „Potasch en Perlemoer" hèeft gespeeld. Dit is Johan Kaart, met een uit gesproken mening. Altijd actief, al tijd klaar met een grapje. Hij is een regisseur die zijn werk volledig doorgrondt en daarvoor leeft. Aan an dere flauwekul doet hij niet, zoals postzegels of vogeltjes enzovoorts. Zijn levensmotto is: „Het zal wel ko men zoals het wezen moet'- en bij hem komt dat ook. Donderdag 5 de cember kan men Johan Kaart zien in het blijspel „Mijn zoon de minister" van André Birabeau. Ned. I om 20.23 uur. Museum Boymans is verlicht. Het is l :hter niet als toeristische attractie l 'doeld maar een gevolg van de I steeds terugkerende duistere figuren] rond het gebouw en de hiermee ver band houdende meldingen bij de poli-1 De 56-jarige caféhouder M. Z. die zijn auto op het parkeerterrein aan de Broersvest had achtergelaten kwam tot de ontdekking, dat zijn voertuig 's nachts was gestolen. Het zelfde gebeurde met de auto van de 54-jarige voorman J. G. uit de Stok straat. Diens auto werd later op de 's-Gravenlandseweg teruggevonden, met epn vernield raampje. Bovendien bleken twee zonnebrillen een verband- doosje en handschoenen te zijn gesto len. 4

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1968 | | pagina 7