■i ...de oren spitsen of ik het soms horen mocht... 59/ SCHIEDAMSE MUZIEKSCHOOL KI -m dec 22 r.._ DE HAVENLOODS DONDERDAG 19 DECEMBER 1968 S'darr 13 HHM De kerk is niet dadelijk uiet Kerst- feestvieren begonnen. Het heeft nog al wat voeten iu de aarde gehad, maar het is er dan toch van gekomen en wij zijn nu zo ver. dat niet alleen de kerk van Nederland, maar heel Nederland Kerst feest viert. 5 december Mas nog niet voorbij, of het draaiorgel had de sim terklaasdeuntjes al tegen de kerstlied jes ingeruild. De middenstand doet het op zijn voordeligst: hetzelfde pakpa pier voor 5 december en 25 december met de goedheiligman en het Kerst mannetje broederlijk naast elkaar. Het wordt toch wel een Mat moei lijke zaak. Anton van Duinkerken, die heus niet tegen een feestje opzag, heeft eens een paar dagen na 25 december gedicht: Weer Mas het Kerstnacht, Heer, Gij ziet ons leven slijten: poging, mislukking, zonden, zelfverwijten lossen elkaar eentonig-eender af. (.ij kent de weg van onze wieg naar 't graf geheel van buiten, hebt zo vaak dat spel gezien. „Brengt Kerstmis nu verbetering misschien?" vraagt Gij elk jaar. Manneer wij zitten dromen over de nacht, dat Gij op aarde zijt gekomen Laten we reëel blijven. W e mogen gerust „Stille nacht, heilige nacht" en kindeke klein, o kiudeke teer" ziti- gen, maar we zullen er goed aan doen ook te luisteren, wanneer Jules de Corte zijn kerstliedje zingt, waarin een politieman tijdens de Kerstnachtdienst op zijn bureau de mededeling doet. dal in het N.iN.-park een man zich heeft opgehangen Signalement: normaal postuur en gaaf van leden, gewoon een mens als u en iedereen. Misschien alleen maar onuit sprekelijk alleen, zonder geloof aan God, aan engelen en vrede. Hij heeft misschien nog wel de klokken horen zingen, hij heeft misschien nog wel een poosje stilgestaan. Toen hij de mensen door de stille nacht zag gaan, waren dat allemaal voor hein sleehls vreemdelingen. Want in de wereld is maar weinig te bespeuren van de aanwezigheid van het koninkrijk van God. Daarom wordt Jezus steeds geboren in eeu grot, terwijl wij zingen achter stijf gesloten deuren. Daar wordt je toch koud en stil van. Heeft Jules de Corte ongelijk? In de wereld van 1968, het jaar, waarin Mar tin Luther King en Kobert Kennedy vermoord werden, het jaar van de ver schrikking van Vietnam en het Midden- Oosten, Biafra en Tsjechoslowakije, was er toch niet zo bar veel van de aan wezigheid van het Godsrijk te bespeu ren. 1 och werd Jezus geboren voor ons allen, ook voor die man, die zich in zij li onuitsprekelijke alleenheid ophing. Het donker is aan ons te danken, het licht enkel en alleen aan Jezus. Maar Gij. die alles weet en alles ziet zijt in de Kerstnacht onder ons gekomen, hebt de gestalte van een dienst knecht aangenomen, dat is een man, die werken moet om loon, Gij wildet bij ons zijn, Gods eigen Zoon Dat is Kerstmis: niet ons licht, maar het licht van Jezus, niet onze liefde, maar de liefde van God. Het kind in de kribbe wordt Imma- nuël genoemd: God niet ons! Er valt veel meer over te zeggen, maar in de wereld van 1968 zou ik dwars tegen alles in alleen dit éne willen zeggen: dit is Kerstmis, God met ons. God niet tegen, maar niet en voor en bij ons! En dan moet u zelf maar zien, wat u daarmee doet, want er moet wat mee gedaan worden. Dat hebben King en Kennedy in elk geval begrepen en het heeft hun het leven gekost. Kerstfeest is een duur feest. Vraag niet, wat het de meesten kost. Toch vieren we hel nog altijd te goedkoop. Ja. het wordt ons gegeven. Het kost niets. Dat noemen ze in de kerk Gods genade: God met ons! Dat hebben we waarachtig niet verdiend. Maar als we Gods genade ontvangen, wacht God op ons antwoord en dat kost wat. Toen illiam Booth, de grote man van het Leger des Heils. Gods genade ontving. knielde hij en zei tot God: „Voortaan zal niets van W illiam Booth niet van l zijn". En hij heeft woord gehouden. Voor duizenden is Kerstfeest niet meer dan een christelijk Sinterklaas feest. Ze laten zich op Kerstmis in slaap wiegen, verdoven, vergiftigen. Toen Jezus geboren werd, werd on ze schijngestalte aan flarden gescheurd en ons ware wezen ontdekt, maar door hem, die Immanuël heet: TJod met ons! Daar hebben de engelen van ge zongen: „Ere zij God. die in de hemel woont, vrede op deze aarde en een wel behagen den mensen". Misschien is het mogelijk, om te midden van alle Kerst- feestonzin en Kerstfeest waanzin te luis teren naar dit lied. an Randwijk. de verzetsman, die vaak zo moeilijk geloven kon, schreef in zijn laatste kerstartikel over deze zang, die naar gezegd wordt door En gelen gezongen werd hij de geboorte van Jezus: „Dit onvoorstelbare feit moet eenmaal gebeurd zijn. Vis het niet waar is, is alleen al de bewering, dat het gebeurd is, zo onvergelijkelijk schoon, dat ik bereid ben lot mijn dood de oren te spitsen of ik het soms horen mocht". Misschien zijn er enkele lezers van De Havenloods, die met van Randwijk bereid zijn de oren té spitsen, of ?e het soms horen mochten. Jezus. Immanuël. God met ons. Dr. J. J. BI SKKS. Zeer geachte redactie, Blijkens een bericht in uw editie van 28 november heeft het 'bestuur van de Schiedamse Muziekschool ge meend mijn kritiek op zijn zonderlin ge beleid te moeten afdoen met het commentaar dat ik ook aan het be stuur „overspannen" brieven gestuurd zou hebben. Teneinde uw Schiedamse lezers in staat te stellen zich hierover zelf een oordeel te vormen, stel ik hierbij de tekst van mijn brief aan de Schie damse gemeenteraad te uwer beschik king: „Rotterdam, 9 juli 1968 Aan de Edelachtbare Leden van- de gemeenteraad te Schiedam. Onderwerp: Het beleid aan de Schie damse Muziekschool. Bijlage: reglement. Evenals op de andere door het Rijk gesubsidieerde muziekscholen zijn ook op de. Schiedamse Muziekschool met ingang van 1 oktober 1966 nieu we richtlijnen van kracht geworden, in hoofdzaak ertoe strekkende dat: a lyet muziekonderwijs aan nader bepaalde eisen moet voldoen en bo vendien een voldoende brede basis moet hebben, zodat ook aan de theo rie der muziek de nodige aandacht zal worden besteed, b er voldoende controle moet wor- cen uitgeoefend op de resultaten van het muziekonderwijs. In het kader van genoemde richt lijnen heeft de directeur van de Schiedamse Muziekschool, de heer K. Bak, tegen het advies van de Rijks inspecteur voor het Muziekonderwijs in (1) het volgen van speciale theo rieklassen voor alle leerlingen, ook de volwassenen, verplicht gesteld, on geacht hun verdere werkzaamheden en verplichtingen. Het behalen van een theoriediploma is voorwaarde voor het kunnen deelnemen aan de eveneens verplichte driejaarlijkse con trole-examens, fodat wanneer men voor d» tweede maal voor het exa- n t w men theorie zakt, of niet op de theorieklasse verschijnt, door de di recteur van de school wordt verwij derd. De onrechtmatigheid (2) en de on juistheid van een dergelijke maatre gel nog daargelaten, blijkt zowel uit het leerplan als uit de verklaringen van de leerlingen dat de eisen, wat betreft de theorie, kwantitatief en kwalitatief dermate hoog liggen dat de oudere en meer ervaren leerlingen daaraan nauwelijks kunnen voldoen en de jongeren en minder gevorder den bij de repetities fraude moe ten plegen. De cojitrjolé-examens worden tegenover leerlingen gerecht vaardigd met het argument, dat de leerkrachten moeten woéden gecon troleerd, terwijl deze omgekeerd te horen krijgen dat noodzaketijk op de leerlingen controle moet worden uit geoefend. Men gaat er blijkbaar van uit dat kwade trouw van de leer krachten als normaal moet worden gezien. Protesten bij het bestuur der muziek school, bestaande uit de heren mr. H. G. Ubbink, voorzitter (VVD), W. Nesse, secretaris en G. J. van Ame- rongen, penningm. (beiden PvdA), mevr. W. R. Drukker-Brink (PvdA), lid en de heren B. E. Collé (CPN) en P. J. Beekman (KVP), leden, heb ben geen resultaat opgeleverd. Op vrijdagochtend 2 juni 1967 vond op de muziekschool een bespreking plaats tussen de voorzitter, de direc teur en ondergetekende, bij welke ge legenheid de voorzitter, mr. H. G. Ub bink (VVD) van mening was dat mep als liberaal denkend mens niet i aan een socialistische school met een socialistische directeur moest gaan lesgeven (voor een bestuurs functie hindert het blijkbaar niet!), t terwijl de directeur, de "heer K. Bak Verklaarde dat het leren van mu ziektheorie voorrang diende te heb ben boven het spelen van muziekstuk ken, aangezien de meeste leerlingen daarvan toch niets terechtbrengen. Het overdenken van deze beide stellingen, alsmede het uitblijven van nieuwe leerlingen zijn voor on dergetekende aanleiding geworden op ti oktober d.a.v. het lopende con tract met de Stichting Schiedamse Muziekschool op te zeggen(3), Men vraagt zich echter af, of bij een dergelijke gang van zaken nog wel van een „socialistische" - of „volksmuziekschool" kan worden gesproken. Het komt nu immers daarop neer dat deze muziekschool m wezen een soort voorlopleiding voor het conservatorium gaat worden. Wie niet'aan de hoog gestelde eisen voldoet is genoodzaakt privéles te nemen of zich bij een zuiver com mercieel ingestelde onderneming aan te melden, met alle gevolgen van dien. Een ander argument van de heer Ubbink is: „De leerkrachten kosten te veel". Dezen hebben echter om de jaarlijkse verhogingen van hun honorarium niet gevraagd Die verho gingen worden n.l. in verband met hun bevoegdheid en hun aantal dienstjaren in overleg met de Rijks inspecteur voor het Muziekonderwijs geregeld, ais verband houdende met Ned. Herv. (Geref.) Evangelisatie, 10 uu Ned. Prot. Bond, Westvest 92, 10.30 uu dr. p. D. Tatsraa uit Den Haag, 22 dec. 16. uur kerstfeest. Gerei. Kerk (Vnjgem.), Westvest 30, 9. en 16.30 uur ds. C. Voink. Kerkgemeenschap tot verbreiding van c de eisen inzake de rijkserkenning van de gesubsidieerde muziekscholen. Uit bezuihigingsoverwegingén ont staat er onwillekeurig een streven om de oudere, meer ervaren maar duurdere leerkrachten „droog te leggen", door de nieuwe leerlingen bij de jongere leerkrachten in te de len want de muziekschoolleerkrach ten worden per leerling betaald. Daar komt nog bij dat de leerkrach ten volgens het reglement gehouden zijn om bij het bereiken van de 65- jarige leeftijd hun ontslag in te die nen zonder daarom te zijn verzocht (art. 19). Zij krijgen geen pensioen. Het ware m.i. te wensen dat het be stuur spoedig tot het inzicht kwam dat bij de statuswijziging per 1 sep tember 1959 van de Schiedamse Toonkunst Muziekschool in een volks muziekschool een dergelijke ontwikke ling niet in de bedoeling heeft gele gen en derhalve dringend om herzie ning vraagt. E. G. VERSCHOOR Steinhart, 25 dec. 10 i dec. 17 uur kerstviering. Oud Katholieke Parochie Dam. Mis, pastoor drs. A. Smit. Hersteld Apostolisch Genootschap, derslaan, 9.30 en 16 uur dienst. Leger des Heils, Lange Haven 2' -30' uur. leiding ir Baptisten Ge dienst. Chr. Geref. I- eente, gebouv rk. Warande 1 zondag 22 december E. Verwaal. 19 uur linge S. i l juli v 1967. leerlingen of hun ouders telkens duur van een jaar verlengd. Daar de leer ling dus voor de volgende cursus verplicht tract niet tussentijds eenzijdig^ verbreken. garantie geven in staat te zijn te allen tij de aanwezig te zijn op de theorieklas. (3) inmiddels heeft ondergetekende te Tilburg ander werk gevonden. ie; dinsdag n.ir •sle kerstdag; ine, kinderdienst. Magnaiia Del Kerl uur ds. Van Zuylen. nu... beduidend goedkoper Onverwachts een avondje uit, en Uw haar zit niet zoals U het graag zou willen, dan is dé oplossing zo'n mooie hele pruik. Nog voor de feestdagen koopt U de prachtigste hele pruik uitgevoerd in echt mensenhaar. Deze pruik met dichte haarin plant, kunt U dezelfde behan deling geven als Uw eigen haar, zoals wassen, watergolven, per- modelleren, enz. Dit reusachtige gemak, een hele pruik, die prima past, Iniemand zal vermoeden dat U een pruik draagt) brengen wij binnen ieders bereik, want U betaalt nog géén zes tientjes. Geref. Leer. Lange Nieuwstraat 97. 10 en 17 uur ds. H. Hofman. Evang. Luth. Gemeente, Oranjestraat, 10 ds. Stelnhajrt, 26 Nieuw- Irene 19 uur, i ,9.30 uur HERVORMDE GEMEENTE Grote Kerk 10 uur ds. j. c. Stelwagen, Delft; 17 uur ds. J. Kruijt. Rotterdam; 19 uur ds. A. Steinhart. Bèthelkerk 10 uur ds. J. G. Jansen. Opstandlngskerk 10 uur ds. J. W. Zimmer man; 19 uur ds. D. J. Spaling. Vredeskerk 10 uur ds. J. Westmaas, Vlaar- dingen; 19 uur ds. H HERV. GE Predikbeurten voc 1968. Dorpskerk 10 uur zondagssclioolkerstfe St. Martinuskerk 9. hele pruik van 100"/o echt mensenhaar Vrijdag en zaterdag verkopen wij fantastisch mooie hela pruiken van 100% echt men senhaar, met dichte haarin plant, in alle mogelijke kleuren van zwart tot lichtblond. 1d' jfrtl GEREFORMEERDE KERK Rotterdamsedijk 289. 10 uur ds. J. X. Nammensma: 5 uur ds. J. C. van Veen Kethel ,,De Ark", Zwaluwlaan 103, 9 en 10.30 uur kand.'j. Leeuwis, ds. J. N. Nam- uufWd Dei^ Kerk, Albardastraat 69. 10 >.De Goede^ Haven", Westfrankelandsedijk r kerstnachtdienst Albardastraat 69, i „De Goede Haven". Westfrankelandsedij l. 10 uur ds. K. H. Schuring. Jullanakerk. Buig. Knappertlaan 29." 10 is. G. va» Duinen. r>en Haag: 5 uur da V. Xamuiensma, rangdlena: Chr. Geref. kerk. Werend* 185, 6 uur leescienet, lf- uur de M. Nieuwe Ir.iijze. Eerste kerstdag. 9 SO uur 16 uur ds L. K>i»sen Tweede '<er dag 9.30 uur ds L. Kleiseen.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1968 | | pagina 13