voordelig
is DeKlerk
DEKLERK&ZN
terlenka
geheel gevoerd
Origineel K.V.T. nylon tapijt, oerdegelijk ge
weven van streng geselecteerde nylon ga
rens. Practisch, sterk tapijt in gemêleerde
kleuren, een echt K.V.T. kwaliteitsproduct.
En bovendien... nu voor extra lage prijs!
Kamerbreed tapijt, 380 cm breed, van 87.50
per strekkende meter, nu fin RH
GRATIS GELEGD p. str. m. voor UÜ.
VRIJDAG
AVOND
GEOPEND
BINNENWEG, BEIJERLANDSELAAN
JOÏIEROAM/DEN HM5/UTRECHT/YUSSIN5EN/HOORN/DE U§|.
maandag
gesloten
DE HAVENLOODS DONDERDAG 19 DECEMBER 1968
Vrijdag en zaterdag verkopen
wij deze geheel gevoerde Ter
lenka rokken in twee uitvoe
ringen, een vlotte rok met 2
plooien voor en een chique
rokje met loopplooi achter, in
vele kleuren, w.o. zwart, ma
rine en grijs, maten
38 t/m 50
door elkaar f AA
voor
Elke vrijdagavond tot 9 uur open
BE HAVENLOODS
De Havenloods wordt deze week
in twee stukken bezorgd. Het kan
dus zijn dat u eerst een krant van
kleine omvang in handen krijgt.
Dat is dan niet de volledige krant. J'S^ domste kSs
het andere gedeelte wordt later
bezorgd.
God vond het licht tof
Geheel gevoerde terlenka rok
ken van een prima kwaliteit,
in twee uitvoeringen.
Een vlotte rok met 2 plooien
voor, in een slank afkledend
model, en een chique glad rok
je, extra afkledend, met loop-
plooi achter.
Kies nu Uw nieuwe Terlenka-
rok uit deze twee uitvoeringen,
voor nog géén tientje.
Over het geweldige drama van het begin van de wereldhistorie
lezen we in de eerste, klare regels van de bijbel: „In den be
ginne schiep God de hemel en de aarde. De aarde nu was woesl
en ledig, en duisternis lag op de vloed, en de geest Gods zweefde
over de wateren. En God zei: Er zij licht; en er was licht. En
God zag dat het licht goed was en God maakte scheiding tussen
het licht en de duisternis. En God noemde het licht dag en de
duisternis noemde hij naeht. Toen was het avond geweest en hel
was morgen geweest: de eerste dag*\
De duisternis van het oerbegin had niets gezelligs, niets intiems van
bijvoorbeeld de donkere dagen van december, niets van een schemer
uurtje. Het was één nameloze ontzetting, één helse nacht. Mensen die
in de verleiding komen uit wanhoop een eind aan hun leven te maken,
voelen iets van deze ontzetting. Er is geen enkele deur met een lichtje
erboven. Er is alleen maar eindeloze angst.
Het hebreeuws heeft voor dat „woest en ledig" de woorden tohoe
wabohoe. Ze klinken als een rommelende oerkreet. Als een doffe gil uit
een onleefbaar bestaan. Maar God zei dat er licht moest komen. En toen
was het er. Daar staat het licht te stralen. Pril en onwennig in die on
metelijke lege ruimte. Maar God zag dat het goed was. Het hebreeuws
heeft hier het woord toob, „tof". God vond het licht tof. Hij was er
diep gelukkig mee. Want dit licht was de weerkaatsing van zijn vrien
delijk aangezicht, waarmee hij die hele ontzetting ging wegkijken.
Toen riep God het licht toe: .Jij
heet voortaan dag". Voor het joodse
denken is de wording van een wezen
pas voltooid als zij openlijk is uitge
roepen. Want in de naam ligt de rol
besloten, die dat nieuwe, prille, in
het grote drama van God en de men
sen mag en moet spelen.
Bij ons is als het kind ter wereld is
gekomen, het geboorteproces vol
tooid. Dan kan de vader overal de
komst van de nieuwe wereldburger
rondbazuinen. Maar in Israel is de
wording van het nieuwe mensenkind
pas voltooid op de achtste dag, de
dag der besnijding. Want dan wordt
in tegenwoordigheid van vele getui
gen aan het borelingske de naam ge
geven, 'die het in de geschiedenis van
het godsvolk mag helpen vereeuwi
gen.
Neem maar de kerstgeschiedenis in
Mattheu^ 1. Dagr lezen we: ..De ge
boorte van Jezus Christus geschiedde
aldus". Maar in het verhaal wat dan
volgt, wordt de geboorte van Jezus
als zodanig eigenlijk alleen maar in
een tussenzin vermeld. En dan loopt
alles uit op de naam, die het kind zal
dragen: „En hij (Jozef) had geen ge
meenschap met haar (Maria) voordat
zij een zoon gebaard had. En hij gaf
hem de naam Jezus". Alles draait
hier ofn de rol, die de jonggeborene
krachtens zijn naam zal gaan vervul
len. Hij zal alleen maar Jezus zijn:
redder, ruimtemaker.
Jungle Book van Disney
deze week in Cineac
Zo was ook de wording van het
licht pas voltooid, toen het de naam
..dag" kreeg. Nu was aan alle onze
kerheid een eind gekomen. Nu was
de rol van het licht volkomen vast.
Nu wist het licht wat het was en wat
het te doen stond: daglicht te zijn
voor de mens, die nog kwam.
Zozeer is God van dat jonge licht
van die nieuwe dag en van de nieuwe
nacht vervuld, dat hij en passant ook
aan die verschrikkelijke duisternis
een naam geeft. En daarmee en rol.
een doel, een taak. Een functie, ons
ten goede. Duisternis, jij heet voor
taan nacht". Nacht die nodig is voor
onze rust. Voor de verkwikking van
de mensen. En God maakte scheiding
tussen het licht en de duisternis: nooi.
zal de duisternis meer het licht over
weldigen. En heel die eeuwigheid van
wanhopige duisternis noemt God ten
slotte avond, met het daglicht same;
de eerste dag.
Geen probleen.
Er zijn altijd weer spitsvondige dis
cussies gevoerd, of die scheppingsda
gen nu echt wel dagen van 24 uur
zijn. Waren het niet hele tijdperken,
waarin we de lange evolutie van ne
velvlek tot zonnestelsel, van naakte
aarde tot plant en dier en mensaap
tot mens stuk voor stuk kunnen plaat
sen? In elk geval schijnt er in dat
lange donker van het begin wel ruim
te te zijn voor de miljoenen jaren, die
moeten zijn verlopen, eer op onze we
reld eindelijk het eerste leven gebo
ren werd...
Maar net scheppingsverhaal geeft
ons geen natuurkundige informatie. Je
behoeft je handboek voor geologie of
paleontologie niet na te kijken, of de
bijbei wel kiopt met aardlagen en
fossielen. Het scheppingsbericht
graaft veel dieper. Het is veei meer
dan werkelijkheid en wetenschap. Het
is de Waarheid over onze wereld. Het
is verkondiging, prediking, in de bés
te zin van het woord: theologie. Het
doet het hart van God zelf voor ons
opengaan, het aangezicht van God
voor ons glanzen.
Paulus spreekt ergens het machtige
woord: De God, die gesproken heell:
licht schijne uit het duister, heeft het
doen schijnen in onze harten, om ons
te verlichten met de kennis der heer
lijkheid Gods in het aangezicht van
Christus". Voor hem is het licht van
het begin een voorspel op het kerst
feest, op het licht dat in de velden
van Bethlehem de herders zal om
geven. Paulus maakt dus van dit licht
in het begin geen probleem. Het is
voor hem niet ver weg in de ruimte
en in de tijd. Hij mag het telkens
weer in zijn verkondiging van Jezus
in duistere mensenlevens zién op
gaan.
Ondertussen is dat licht van de
eerste verzen uit de bijbel voor veel
moderne mensen toch wel een hin
dernis. In elke encyclopedie staat
beschreven hoe eerst uit de oernevel
de sterren als de voornaamste hemel
lichamen ontstonden. En uit de ster
die wij zon noemen de plaqeten. En
hoe uit onze planeet aarde de maan
geëxplodeerd is. Maar in het schep
pingsverhaal is er eerst alleen de
woeste, donkere aarde. Op de vierde
dag pas verschijnen zon, maan en
sterren aan het firmament.
Men heeft deze tegenstrijdigheid
van bijbel en natuurwetenschap pro
beren op te lossen door de theorie,
dat de aarde eerst honderdduizenden
jaren geheel in waterdamp gehuld
was. Daarna pas ging de mist scheu
ren, en werden de zon, maan en ster
ren gezien. Dan zou de bijbel toch
kunnen kloppen met onze handboeken
voor geologie.
Maar ik vermoed dat dit alles de
bijbelschrijvers heel weinig zou inte
resseren, als het hun werd verteld. In
hun wereld werd de zon alom als gro
te god der goden geëerd. lil Egypte
Griekenland Apollo. En het lot van
mens en wereld stond in de sterren
geschreven. Men leefde bij de ster
renwichelarij, bij sterrenbeelden én
Goddelijke humor
En nu veegt de verteller van Gene
sis in de naam van God direct al heel
die santekraam majesteitelijk aan de
kant. Al die sterrenmachten krijgen
een bescheiden plaatsje op de vierde
rang. Misschien waren ze er al eer
der, maar dat doet er helemaal niet
toe. Ze krijgen pas op de vierde dag
een naam en een functie, oyn ons
mensen te dienen als oriënteringspun-
ten in de ruimte en de tijd. Maar om
licht te zijn en te geven heeft God ze
helemaal niet nodig. Hij kan en zal
eeTst licht zijn en maken zonder hen.
Zo roept de bijbel al terstond in het
rijk Israël en ons weg uit de ban der
.wereldgeesten". Het is zeker moge
lijk, dat de sterrenmachten grote in
vloed op ons leven kunnen krijgen,
'als we er ons voor openstellen. Iemand
zei eens: ,,Ik heb de astrologie be
studeerd en veel horoscopen getrok
ken. Ik vond het griezelig, dat het
telkens precies scheen te kloppen.
Toen heb ik het grote gevaar onder
kend. De astrologie bindt ons aan de
„eeuwige" wetten van de kosmos.
Aan het verleden, waarop al ons he
den teruggaat. Aan het fatum, het on
afwendbaar lot, wat je alleen voor
zichtig kunt volgen, maar nooit kunt
wenden. Maar Jezus maakt ons los
van het verleden. Hij richt ons op de
toekomst, op de nieuwe wereld, die
Hij brengt en komt maken". Wie in
Hem is, is een nieuwe schepping. Het
oude is voorbijgegaan, het nieuwe is
gekomen". (2 Cor. S).
In de kerstgeschiedenis lezen wij,
dat de wijzen uit het oosten, echte
sterrenwichelaars, hun sterrenwach
ten moesten verlaten om na een lan
ge pelgrimage in Bethlehem het ko
ningskind te huldigen. Dat zal met
Zijn vredesrijk alle kosmische wetten
radicaal vernieuwen. Dat zal met zijn
Geest de mens van de wereldgeesten
bevrijden. De humor in de kerstge
schiedenis is, dat de ster van Bethle
hem zelf de weg moet wijzen naar de
stal, waar de heerschappij van de
sterrenmachten voorgoed zal worden -
beëindigd. Als cipier moet die ster
de in hun horoscopen gevangen wij
zen leiden naar de deur van de stal,
de deur der bevrijding. Het is dezelf
de goddelijke humor ten opzichte van
de sterrenmachten, die al op de eer
ste bladzijden van de bijbel is begon-
ln zondaarshemd
Het is een droevige zaak, dat in on
ze verlichte t{JH de astrologie weer
macht krijgt over de mensen. Geen
wonder, dat depressies en noodlotsge
dachten aan de orde van de dag, of
liever van de nacht, zijn.
De apostel Johannes zegt ergens
vlijmscherp: „Dit is het oordeel, dat
het licht in de wereld gekomen is, en
de mensen de duisternis liever gehad
hebben dan het licht. Want een ieder
die kwaad bedrijft, haat het licht, en
gaat niet tot het licht, opdat zijn wer
ken niet aan den dag komen".
Het kerstlicht wordt natuurlijk niet
alleen door sterrenwichelarij en zwe
ren bij de dierenriem verdonkerd. We
doen allemaal dirigën, die het daglicht
eigenlijk niet mogen zien. We zijn tel
kens nachtvogels. De herders vrees
den, toen het licht van God hen be
scheen. Ze wilden zich veel liever vei
lig bergen in de hacht. Want ze voel
den zich in hun zondaarshemd gezet,
door licht, ontmaskerd.
Vondel moet het maar niet alleen
van Herodes zingen, de eerste, die in
de Kerstgeschiedenis het kind Jezus
probeert te vermoorden:
O. Kerstnacht, schoner dan de dagen
Ho«e kan Herodes het licht verdragen.
Dat in uw duisternisse blinkt?
Ook ik verdraag het niet. Slechts
om weer met Vondel te spreken wie
door ootmoed is herboren, die is van
't hemelse geslacht.
K. J. KRAAN
Artiestenpalet, dat belangeloos pro
gramma's in ongeveer 200 tehuizen
voor bejaarden en zieken, verzorgt,
houdt zondagavond 5 januari haar
zesde jaarlijkse artiestenreünie. Deze
vindt plaats in het Cultureel Centrum
aan de R. Wagnerlaan in Utrecht,
aanvang 7 uur. Alle „Artiestenpalet''-
medewerkers zijn weer van harte
welkom.
Vandaag donderdag 19 december
gaat in de Cineac NRC de film
..Jungle Book" van Walt Disney in
primiére. Het is de laatste tekenfilm
waar de grote meester zelf nog bij
betrokken is geweest. Hij heeft nog
de grote lijn aangegeven en zijn fiat
moeten geven aan de ontwerpen. Het
ligt voor de hand o.m hqt te zeggen,
maar inderdaad is deze laatste film
tevens zijn beste.
om eens geheel zonder ve
PllCONZE GEVARIEERDE
COLLECTIE
Het is een heerlijke film over een
jongetje dat opgroeit in de Indiase
jungle. Opgevoed door wolven, een
zwarte panter en een gemoedelijke
beer, beleeft Mowgli vele avonturen.
Een echte Disney-film die beslist in
uw agenda onder het hoofd „moet je
gezien hebben" mag voorkomen. Vol
gende week komen we uitgebreider
op deze film ter^ig.
Koop in een speciaalzaak!
Bonimantels in elke
prijsklasse. Grote
sortering bontstola's,
cravatten en bonthoeden.
m
Nieuwe Binnenweg 4*70
Rotterdam I I O
(bij 's-Gravendijkwal)Tel 23 45 V7x
1195.-