mensen niet geestelijk
geleidmaar uitgebuit
■zjm
:a$
Briefschrijvers over
Ere-medaille voor
K. de Jong
Gemeente wil meer
inspraak
SLECHTHOREND?
DE HAVENLOODS DONDERDAG 9 JANUARI 1969
Op myn tafel liggen een paar
brieven over het pausdom, die el
kaar radicaal tegenspreken. Omdat
we graag met onze lezers in ge
sprek zijn, drukken wij ze allebei
af. Wordt dit een hopeloos langs
elkaar heenpraten? Of is er toch
hoop, dat uit de botsing der me
ningen de waarheid te voren
springt, zoals de Fransen zeggen
De heer H. H. SCHRIJFT:
Christus zegt tegen de Apostelen:
,,Gaat en onderwijst alle volkeren,
hen lerende onderhouden alles wat
Ik u bevolen heb, weidt Mijn lamme
ren, weidt Mijn schapen, wie u
hoort, hoort Mij, wie u versmaadt,
versmaadt Mij, wat gij op de aar
de zult binden, zal ook in de Hemel
gebonden zijn. Want aan u geef Ik
de sleutelen van het Hemelrijk en op
u zal Ik Mijn Kerk bouwen en de
machten der hel zullen Haar niet
overweldigen!
Staat dan ons vrije onderzoek van
de Bijbel hoger dan het Leergezag
dat Christus aan Zijn Kerk heeft ge
geven, aan Wie Hij Zijn Goddelijke
Macht overdroeg en terwijl Hij de
lammeren en de schapen", de gelo
vigen verplichtte zich aan dat Leer
gezag, de Uitspraken van de Heilige
Geest te onderwerpen. Hij zei: „Als -
Ik heen gegaan zal zijn, zal Ik u
de Geest der Waarheid zenden". En
tegen Petrus: Simon, Simon, zie de
satan heeft u willen ziften als tar
we. Maar Ik heb voor u gebeden,
dat uw geloof niet zou bezwijken en
gij, bevestig dan uw broeders". In
zijr. brief aan de medebestuurders
van God's Kerk schrijft Petrus (1
Petr. 5-2 - 4) „Weidt God's kudde
die aan uw zorgen is toevertrouwd".
Daarom gingen onze grote Geloofs
verkondigers eferst naar Rome om
uit de handen van de Paus hun Zen
ding te krijgen.
Was de grote wijze Kerkleraar Au-
gustinus niet het grootst, toen hij
deemoedig verklaarde: „Mijn mense
lijk verstand kan die leerstelling niet
begrijpen, maar ik onderwerp mij,
want de Heilige Geest heeft door de
Kerk gesproken". (Over het Godde
lijk Moederschap van Maria). Heeft
juist Ijet zich losmaken van dat
Leergezag en van de eis van Chris
tus van gehoorzaamheid en onder
werping van het menselijk verstand
bij strijdvragen inzake geloof en ze
den, aan de Uitspraken van de Hei
lige Geest door dit Leergezag, al
niet genoeg ellende, afval en ver
deeldheid gebracht?
Dat begon in de 16e eeuw en her
haalt zich nu weer in alle christelij
ke kerken, ook in God's eigen Kerk,
de heilige, apostolische, katholieke
kerk, waar een verschrikkelijk gees
telijk en zedelijk verval is, doordat
men niet meer gelooft in de Bijstand
van de H. Geest tot het einde der tij
den; het menselijk verstand, dat al
zoveel strijd, verdeeldheid en haat
ledereen kan zich de weelde
veroorloven van een kamer
breed tapijt, zonder die ontsie
rende naden, die altijd het
eerst kaal worden.
Kamerbreed nylon tapijt van
een prima kwaliteit, met rub
ber wafelrug, dus U heeft geen
ondertapijt nodig.
Dit ideale en slijtvaste gezins
tapijt, met kleine schoonheids
foutjes, koopt U per meter
ong. 370 cm breed, voor nog
géén zestig gulden.
kamerbreed
nylon tapijt
370 cm breed
met rubber wafel rug
Op onze Tapijtafdeling eerste
etage verkopen wij dit kamer
breed nylon tapijt met rubber
wafelrug, in de kleuren beige,
goud, rood en groen, ong.
370 cm breed,»»,
Elke vrijdagavond tot 9 uur open
Ook meendegmorgen open
Géén tel. of echrift. beit
heeft gebracht, .stelt boven de voor
een mensenverstand niet te begrij
pen wetten en beloften van God,
zich in vertwijfeling verliest in zede
loosheid en de onfeilbaarheid van de
Paus (onfeilbaar door het Licht van
de H. Geest) in twijfel trekt, be
strijdt en daardoor hand- en span
diensten verleent aan God's vijanden
en die van Zijn Heilige Kerk, die
toch zal zegevieren. „Kleingelovigen"
zei Christus. De machten der hel
zullen Zijn Heilige Kerk niet over
weldigen!
Het bewijs voor de historische fout
gemaakt door de afscheuring van de
Moederkerk en Haar Goddelijke Leer
en Gezag, is, dat men in de afgeschei
den Christelijke Kerken zich ge
dwongen ziet door middel van de oecu
mene te pogen nog iets van het
Christendom te redden, omdat dit
versplinterd Christendom niets meer
aan de wereld heeft voor te houden,
wat God bevolen heeft, wat Christus
toch als hoogste plicht aan Zijn
Apostelen heeft meegegeven, toen
Hij tot de Vader ging, ,Zijn Kerk op
aarde stichtte en de bijstand van de
Heilige Geekt beloofde. Dereforma
toren hebben om welke menselijke
reden ook, hun menselijk' denken
hoger willen stellen dap het licht
"van de H. Geest, hun hoofd niet dee
moedig willen buigen, zich niet wil
len onderwerpen aan het door Chris
tus ingesteld Onfeilbaar Leergezag
van de Moederkerk.
Zij hebben zichzelf en hun volgelin
gen de hemel op aarde beloofd, door
het Leergezag af te zweren en ér
het „vrije onderzoek" voor in de
plaats te stellen. Toen de stof van
de vandalistische vernieling van de
Christelijk-godsdienstige kunstschat
ten was opgetrokken, waaraan men
zijn haat had botgevierd en aller
ogen opengingen, zagen zij dat zij
buiten het Paradijs stonden. Zij wa
ren radeloos van reddeloze eenzaam
heid, omdat zij hun Moeder de Hei
lige Kerk hadden verlaten en Haar
hadden afgeslacht. Later vielen er
honderden van hen als slachtoffer
van het grootste goed dat zij dachtep
veroverd te hebben en vrij dachten
te mogen hanteren en volgen, het
„vrije-onderzoek", voor welke vrije
gewetensopvatting zij uit hun vér-
schillende elkaar ook weer bestrijden
de geloofsrichtingen werden gesto
ten en ten laatste vervielen tot weer
meer afscheidingen, tot met het Chris
tendom strijdige „ismen" en ten
laatste tot ongeloof en geloofshaat.
Waarom willen de afgescheiden
Christenen niet erkennen, dat zij van
de goede weg, door Christus zelf aan
gegeven, zijn afgeleid en afgeweken?
Zij zien het wel en proberen tot een
eenheid te komen, maar al die vruch
teloze progingen zullen dan pas tot
het zo allernoodzakelijkste resultaat
leiden, als zij erkennen, dat de ene
grote oorzaak van verdeeldheid en
ongeloof is, dat zij van het door God
ingestelde en door de H. Geest tot
aan het einde dei tijden beschermde
Verlichte Leergezag, zijn afge
scheurd.
Als zij terugkomen naar Moeder,
dan zal het Eén Kerk van Christus,
Eén Herder worden, Cristus Zelf.
Dan zullen er geen twistgesprekken
meer zijn. Want dan Verlicht het
Licht ons bekrompen verstand, door
Zijn Leergezag op aarde en zal de
ze aarde naar dat Licht opzien en
eindelijk rust vinden. Dan zullen
wij niet meer de schuld zijn van de
ellende in de wereld, die reeds ge
oordeeld is, omdat zij niet geloofd
heeft dat Christus van de Vader
komt. Dan za1 de wereld gered zijn
in Heiligheid en Zuiverheid. Want
alleen aan hun die ZUIVER van
harte zijn en van lichaam, de Tem
pel van de H. Geest, behoort het
Koninkrijk Gods.
Buigen wij ons hoofd en onze on
willige wil en hoogmoed en betwete
rig verstand en ons opstandige zede
loze lichaam voor God's Heilige Wil
en Zijn Wetten en ons hoofd voor
God s Onfeilbaar Leergezag, op de
Stoel van Petrus, de Paus. Dan pas
zijn wij allen God's Kinderen in
EENHEID.
Uitbuiten
De heer H. J. M. schrijft: Chris
tus had twaalf apostelen waaronder
Petrus, tegen deze heeft hij gezegd:
„Gij zijt Petrus en op deze steen
rots zal ik mijn kerk bouwen. Zijn
de opvolgers /an Petrus in zijn voet
sporen gegaan? Neen, en nogmaals
neen. De goede niet te na gespro
ken. Heeft Christus niet tot de rijke
jongeling gezegd: „Ga, verkoop al
les wat ge bezit, geef het de armen
en volg mij?" Hebben de opvolgers
van Petrus dat gedaan. Neen, ze
hebben onder het mom van God te
dienen geld en rijkdommen verza
meld, voor hi..i eigen gemak, weelde
en genotzucht. Zij hebben de men
sen niet geestelijk geleid, maar uit
gebuit. Ga naar Rome, naast alle
pracht en praal, de bittere armoede.
In 1968 kunnen de geestelijke lei
ders van welke kerk of richting dan
ook niet meer met fabeltjes en sprook
jes de mensen wat wijs maken.
Thans vraagt de mens het hoe en
waarom en zeker de jeugd neemt
niet alles wat de geestelijke leiders
hun zeggen en voorhouden.
Het staat bij mij vast, dat er
meer koppen van wereldse machtheb
bers en geestelijke leiders in de ver
doemenis zullen zijn, dan van het
de gewone mens omdat deze mis
leid en uitgebuit is. Zal God aan
de president vaa Amerika vrage* M
hij wel genoeg geld heeft besteed
om op de maan te landen? Of de ne
gers een meer waardig bestaan
heeft gegeven. Dat zelfde geldt ook
voor alle machthebbers ter wereld.
En voorde geestelijke leiders.
Door het tweede Vaticaans Concilie
hebben veel priesters en religieuzen
de kerk de rug toegekeerd. Is dat
verwonderlijk? Neen. De geestelijke
leiders hebben het er zelf naar ge
maakt. Ze krijgen geloofsafval en
onverschilligheid op een presenteer
blad aangeboden. Heeft op dat Con-
cili de H. Geest gesproken? (gelijk
op het Pinksterfeest der Apostelen?)
Neen. Als men van dat Concilie
leest, met zijn achterdeurmanieren
kan men dan nog spreken van de
Heiige Geest? Dat is gewoon belache
lijk. Moeten wij ons laten leiden door
een stel oude conservatieve leiders
die zo versuft zijn in hun boeken en
ideeën dat zij niets anders meer zien?
Wat heeft die Christus gepredikt en
gedaan? Naastenliefde; dat was zijn
enige gebod. Heeft Hij niet gezegd
„Waar twee of drie in mijne naam
vergaderd zijn, ben ik in hun mid
den". Heeft de mens God nodig?
Ja en nogeens ja. Enkel de ho-
vaardigen willen dat niet erkennen.
Heeft de mens de kerk nodig? Ja en
nee! Ervzijn mensen die hun plaats
tegenover God en de mens weten en
er naar handelen (weel heel weinig)
maar ze zijn er.
Er zijn mensen die geleid moeten
worden, maar dan moeten de geeste
lijke leiders ook eerlijk zijn tegen
over deze mensen. Dat er een ver
nieuwing in de R.K. Kerk en andere
kerken moest plaats hebben was al
jaren bekend. Maar zoals het in Ne
derland en elders gebeurt, staat het
gelijk aan een paard dat de kolder
in zijn kop is geslagen en op hol
slaat, waar geen houden meer aan
is. Als Christus in 1967 op aarde zou
zijn, zou Hij dan naar de theologische
faculteiten gaan of naar Rome en
zeggen: „Jongens jullie doen het
zo!!" of zou hij ze met stomheid
slaan en met een mond vol tanden
zetten? Ik denk wel van het laatste.
Het huwelijk is een belevenis tus
sen man en vrouw van begin der
schepping af. Daar heeft geen derde
iets mee te maken, maar dan ook
niets. Wat het gexuele betreft en de
belevenis zowel geestelijk als licha
melijk: laten man en vrouw elkaar
liefdevol tegemoet treden en respect
hébben voor elkaar. Zij moetói een
gezin vormen en zij zien hoeveel kin
deren zij financieel kunnen groot brén
gen. En als zij daar voorbehoedsmid
delen voor gebruiken (de pil) zal die
GOD hun dat niet aanrekenen. Maar
wel die personen die deze
mensen niet in de gelegenheid
stellen een groot gezin te
vormen. Dat is toch hoop ik
duidelijk. Daar heeft de Paus of
iemand anders niets mee te maken.
En als er echtparen zijn die twijfe
len laten zij zich tot een ervaren dok-
Zo'n elegant rokje van de be
kende en vertrouwde Terlenka
kwaliteit hoort in iedere gar
derobe-kast.
Geheel gevoerde Terlenka rok
ken van een prima kwaliteit, in
twee uitvoeringen.
Een vlotte rok met 2 plooien
voor, in een slank afkledend
model, en een chique glad rok
je, extra afkledend, met loop-
plooi achter.
Kies Uw nieuwe Terlenka rok
uit deze twee uitvoeringen,
voor nog géén tientje.
terlenka
geheel gevoerd
In onze afdeling Damesmode
verkopen wij deze geheel ge
voerde Terlenka rokken in
twee uitvoeringen, een vlotte
rok met 2 plooien voor en een
chique rokje met loopplooi
achter, in diverse modekleu
ren, maten 36 t/m 48
door elkaar
Elke vrijdagavond tot 9 uur open
Ook.meendegmorgen open
Géén tel. of schrift best
Genuanceerd
Graag ook mijnerzijds een paar
opmerkingen: 1 Over het gezag van
Petrus en zijn mode-apostelen moe
ten we volgens de Bijbel genuanceerd
denken en spreken. Petrus, de eerste
der apostelen, is ook degene die Je
zus, toen deze gevangen genomen
was, fel heeft verloochend (al bad
Jezus juist in dat ogenblik dat Pe
trus toch het geloof niet helemaal
kwijt mocht raken. Alleen daardoor
kwam hij later tot berouw)
Ook later nog heeft Paulus Petrus
om zijn huichelarij moeten bestraf
fen Hij schrijft in Galaten 2: „Maar
toen Cephas (de Joodse naam voor
Petrus) te Antiochië gekomen was,
heb ik mij openlijk tegen hem ver
zet, omdat het ongelijk aan zijn
kant was. Want voordat sommigen
uit de kring van Jacobus gekomen
waren, at hij met de heidenen aan
één tafel. Maar toen zij kwamen,
trok hij zich terug en zonderde zich
af uit vrees voor de besnedenen. En
ook de overige Joden huichelden
met hem mede, zodat zelfs Barnabas
zich liet meeslepen door hun huiche
larij. Maar ik zag, dat zij niet de
rechte weg bewandelden van het
evangelie".
Jezus heeft Petrus en alle gelovi
gen wel de Heilige Geest beloofd om
hen in alle waarheid te leiden, maar
er is niemand, ook Petrus niet, die
gegarandeerd niet dwaalt. Petrus
zelf heeft de eenheid der gemeente te
Antiochië geschonden en niet de
ketters!
2 Dat de bisschop van Rome de op
volger van Petrus is, is in heel de
Bijbel niet te vinden. Volgens alle
kerkhistorici is de idee van het een
horig gezag van de kerk pas in de
loop van lange eeuwen gegroeid. De
hele Oosterse Kerk wil wel een zeker
eneprimaat aan de paus geven, (en
dgartoe zijn ook vele Protestanten
geneigd) terwijl zij van pauselijke
onfeilbaarheid niet wil weten)
Kerkpolitiek
De grootste scheuring in de ene
katholieke kerk die tussen Oost
en West, dateert al van 1094, dus
lang voor de Hervorming. Ze was
zeker niet aan „het vrije onderzoek"
te wijten, maar aan de kerkpolitiek.
3 De heer H. H. is blijkbaar niet op
de hoogte van het feit, dat door eer
lijk onderzoek van rooms-katholieke
theologen inzake het leven en ster
ven van de hervormers ook in katho
lieke kring steeds meer waardering
ontstaat voor hun vroomheid, voor
hun beklemtoning van de persoonlij
ke geloofszekerheid, de blijde en de
persoonlijke omgang van elke gelovi
ge met de Heilige Schrift (daardoor
juist leert ons menselijk verstand
eerbiedig voor God te buigen). Men
heeft zelfs wel gezegd, dat Luther in
onze dagen een kerkvader of een
heilige zou kunnen zijn!
Aan de andere kant zal de heer
H. J. M. moeten erkennen, dat
de pausen die wij kennen, een sober
leven leiden en blijk geven van een
grote bewogenheid met de noden der
wereld. Wie zich ergert aan de
pracht en praal van een pauselijke
stoet kan zich net zo goed ergeren
aan de gouden koets op Prinsjesdag.
Maar wie neemt deze franje nog
ernstig?
Overigens is het, dacht ik inder
daad, een gerechtvaardigde is, dat
alle kerkelijke en wereldlijke macht
hebbers zich in de Geest van Jezus
zich veel radicaler met de „un
derdogs", met de onderliggende me
demens identificeren.
4 Merkwaardig is, dat beide schrij
vers, hoe verschillend ook, zich ne
gatief uitlaten over de toestand van
verwarring, waarin de Nederlandse
r.k. kerkprovincie zich nu bevindt.
Laat ik dan mogen zeggen, dat vele
protestanten zich er dankbaar over
verwonderen, dat een kerk zich zo
grondig kan vernieuwen, terwijl er
bij alle meningsverschil toch geen
scheuring ontstaat, maar men met
elkaar en met velen daarbuiten in
gesprek probeert te blijven. Zou dat
niet een duidelijk bewijs zijn van
de tegenwoordigheid van de Geest
van Jezus? En ook in de Oecumeni
sche beweging (waarin Rome overi
gens volop en van harte mee
doet) zien wij een verhoring van
het gebed van Jezus, dat Hij uit
sprak o.a. voor ons, mensen van
de twintigste eenw: „En Ik bid niet
alleen door dezen (de apostelen)
maar ook voor hen, die door hun
woord in Mij geloven, opdat zij al
len één 2*jn". (Joh. 17 20)
De eenheid van alle gelovigen is
niet vanzelfsprekend; Jezus moet er
toen en nu in het gebed zwaar om
worstelen en smeken. Zij is niet ge
waarborgd door het één of ander
kerkelijk instituut of dogma; maar
alleen door het gebed van Jezus, dat
hij ook ons in het hart legt. God ver
hoort dit gebed vaak tegen bidden
en denken, in het verborgenen: van
daar dat schande van al die scheu
ringen voorlopig nog voortduurt.
ter wenden, daar het een biologisch
geval is.
CHRISTUS heeft de naastenliefde
gepredikt en daar zit geheel de mo
raal en het enige gebod in. „Hebt uw
naaste lief gelijk u zelve". En als de
godsdiensten van welke richting ook
en de mensen dat Volgen, dan pas
zullen zij in Gods ogen welbehagen
hebben en naar zijn geest leven en
eerder niet.
Johnny Jordaan terug
op de hitparade
Johnny Jordaan is na een lange tijd
van stilte weer terug. Bovema brengt
nu een nieuwe langspeler op de markt
onder de titel: Ouwe trouwe Jordaan.
(Imperial Sali 8018). Voor de vele
liefhebbers en Jordaan-fans dé gele
genheid om hun platenrepertoire uit
te breiden met nummers als: „Alle
dagen op en neer" en natuurlijk
„Tante Leen". Op deze lp is ook op
genomen „Pikketanussie", het num
mer waarmee Johnny na jarenlange
afwezigheid weer een plaats inneemt
op de hitparade (17 met stip). Via
de VARA zal een deel van deze lp
uitgezonden worden op zaterdagavond
23 januari (Nederland 1) tijdens een
Johnny Jordaan kleurentelevisie
show. Alle liedjes van de plaat werden
speciaal voor Johnny geschreven door
Harry de Groot.
Weer langspeelplaat van
Rijkspolitiekapel
Op vrijdag 17 januari maakt de
Rijkspolitiekapel de opname voor een
radio-lunchconcert, uit te zenden van
12 uur tot 12.30 uur op donderdag 23
januari.
Het programma wordt opgenomen
op de 17e in het Arcade-gebouw, Lan
ge Haven 73, Schiedam, tussen 12 en
15 uur.
De Rijkspolitiekapel onder leiding
van de kapitein H. C. Hoogervorst is
geformeerd uit vijfentachtig overal in
den lande dienstdoende Rijkspolitie
mannen. De Kapel bestaat in juni
twintig jaar.
Een stereo-langspeelplaat (de 4e
grammofoonplaat van de Rijkspolitie
kapel) komt half februari uit.
Bij Koninklijk besluit werd aan de
heer K. de Jong, geboren op 19 de
cember 1910 te Rotterdam en wonen
de in Schiedam aan de Delflandseweg
428, wegens langdurige en trpuwe
dienst toegekend, de ere-mpdaille,
verbonden aan de Orde van Oranje-
Nassau, in brons. De heer De Jong
vierde zijn veertigjarig dienstver
band bij Bingham Co N.V. Hij ver
vult de functie van adjunct-chef van
de afdeling Expeditie.
Wegens verhindering van de bur
gemeester heeft de chef van het ka
binet van de burgemeester, de heer
C. Brunt, tijdens een speciale bijeen
komst in zaal „Irene" aan de Nieu
we Haven 155. de onderscheiding uit
gereikt.
STUDIECONFERENTIE
PSP IN ZEIST
De Pacifistisch Socialistische Par
tij organiseert op 11 én 12 ^anuari
een conferentie in Wcudschoten,
Woudetibergseweg 64, Zeist. Het on
derwerp van deze conferentie is
..Parlementaire en buitenparlemen
taire actie". Inleiders ziin o.a. Lau
rens ten Cate, hoofdredacteur van
De Friese Koerier. Rudoif de Jong,
medewerker aan de Universiteit van
Amsterdam. Nadere inlichtingen bij
het partijbureau, telefoon 020-227339.
Ingebroken is in de distilleerderij
van fa. Gatelier aan de van Cleeff-
straat waar 125 liter jonge jenever en
vijf sloffen sigaretten werden gesto-
Ontslag Okkerse „overijld en onrechtvaardig"
Na ruim drie maanden ten on
rechte geschorst te zijn geweest,
zal de hoofdadministrateur van
Diergaarde Blijdorp, de heer A.
Okkerse zijn werkzaamheden
maandag 13 januari hervatten. In
een persbericht van 3 januari
schrijft het bestuur van de Stich
ting Koninklijke Rotterdamse Dier
gaarde, dat dit besluit is genomen
na overleg tussen de raadslieden
van beide partijen. Uitvoeriger is
het rapport van de commissie van
onderzoek die op 9 oktober door
het college van B. en W. werd in
gesteld en dat 18 december j.l.
werd uitgebracht.
In dit rapport wordt noch de kool
noch de geit gespaard. De commissie
heeft het financiële beheer van de
Stichting binnenste bulten gekeerd en
de verhouding tussen directie ener
zijds en staffunctionarissen anderzijds
onder de loep genomen. Aan het slot
van haar rapport doet zij de aanbeve
ling de statuten van de stichting zo te
wijzigen, dat de gemeente meer in-
spraak krijgt. Ten eerste omdat zij
meent, dat de gemeente de hoedster
moet zijn van de plaatselijke openbare
belangen (een openbaar belang is de
diergaarde door haar educatieve en
recreatieve functie onmiskenbaar) en
ten tweede om aan de moeilijke ver
houdingen tussen eerdergenoemde
groepen zo spoedig .mogelijk een eind
te maken.
Wat de zaak Okkerse betreft, hier
over is de commissie zeer duidelijk.
Zij noemt het besluit van het bestuur
om de heer Okkerse te ontslaan over
ijld en temeer onrechtvaardig „omdat
deze zonder enige waarschuwing op
gelegde zwaarste straf een hoofdamb
tenaar treft, die ook volgens verkla
ringen van de directie en het bestuur,
zijn taak overigens goed vervulde".
Het woordje „overigens" in de vo
rige zin houdt verband met het feit
dat de heer Okkerse en hij niet al
leen zowel binnen als buiten de
Diergaarde kritiek geleverd heeft op
het directiebeleid. De heer Okkerse
werd vorig jaar ontslagen op de be
schuldiging, dat hij op eigen houtje
de pers zou hebben ingelicht. De heer
Okkerse heeft dat altijd ontkend, even
als de betrokken journalist van het
Rotterdamsch Nieuwsblad. Ook de
commissie rapporteert, dat haar niet
is gebleken, dat de heer Okkerse daar
in de hand heeft gehad.
Gebroeid
Over de slechte verhoudingen tus
sen directie en staffunctionarissen is
Maar God verhoort dit gebed ook
boven bidden en denken: vandaar
allerlei wonderlijke verzoeningen en
het vinden van nieuwe wegen met
Hem en elkaar. On met prof. Berk
hof te spreken:
„De eenheid kan alleen zaak van die
mensen zijn, die weten dat zij aller
eerst de zaak van God is. De een
heid kan alleen door die mensen be
vorderd worden, die in gemeenschap
met Christus allereerst om haar bid
den. Hier ligt de haarfijne grens
tussen christelijke geloofsgehoorzaam
heid en menselijk idealisme. Te we
ten dat de eenheid Gods zaak is,
bevrijdt ons van de overmoed en
van de moedeloosheid. Het ver
lamt onze activiteit niet, maar maakt
haar juist mogelijk. En dit weten
troost ons daar, waar onze activiteit
faalt of op haar grenzen stuit".
DR. K. J. KRAAN
de commissie van oordeel, dat daarbij
geen der partijen vrijuit gaat. Deze
verhouding is zo gegroeid, doordat de
huidige directie meer taken tot zich
heeft getrokken. Onder voorgaande
directies hadden de afdelingshoofden
meer vrijheid van handelen. De laat
ste kregen dan ook het gevoel, dat hun
verantwoordelijkheden niet meer in
overeenstemming waren mét hun ken
nis van zaken en ervgring.
Dit gevoel heeft geleid tot een hy-
perkritische instelling tegenover de
directie. Noch de directie, noch het
bestuur heeft geprobeerd deze hou
ding te corrigeren. De kloof tussen
directie en afdelingshoofden heeft zich
daarentegen nog kunnen verdiepen
door niet altijd even gelukkige beslis
singen van de directie.
Over het nieuwe apenhuis zegt de
commissie, dat de voorbereiding van
de bouw van dit huis naar haar me
ning met te weinig nauwgezetheid en
deskundigheid is geschied, waardoor
een tijdig inzicht in de met deze
bouw uileindelijk gemoeide kosten
ƒ800.000,—) heeft ontbroken. De
kostenraming heeft de dreiging van
een liquiditeitstekort opgeroepen.
Tob er niet langer mee
Ga naar
ACOUSTICON
Audicien F. M. Bruijns
(F.l.D.A. gediplomeerd)
vertelt u gaarne alles over
VERZEKERING
VAN UW HOORTOESTEL
Wij stellen U in staat, Uw hoortoestel
te verzekeren tegen slijtagereparatie-
kosten, welke soms nogal hoog kun
nen zijn. U kunt dit doen voor een
periode van 4 jaar, aansluitend op het
garantiejaar. De premie bedraagt
10.— p. jaar, te voldoen voor Je
gehele periode ineens, b.v. 4 jaar
10.— p.j. 40 2.50 polis en
zegelkosten 42.50 totaal. Dit be
tekent, dat U in een periode van 5 jaar
geen reparatiekosten zult hoeven te
betalen.
Wenst U meer inliphtingen? Kom dar>
eens praten.
Schiedamseweg 209
ROTTERDAM-WEST
Makkelijk bereikbaar met de lijnen I
halte Marconiplein6 en 8: halte v,oo>-
'e deur.
Of belt u liever, ook-goed.
TEL. 25.75.99.
VOOR ROTTERDAM-ZUID
Polderlaan 13
TEL. 17.80.39