Is wat goed genoeg was voor mijn
vader, ook goed genoeg voor mij
Uitstekend spel in
meespeelthriller
08
LINKS EN RECHTS IN DE KERKEN
opruiming
opruiming
Raad vergadert
opruiming
maandagavond
Nieuwe kraamtarieven
na
Getuigenisdienst
in Lutherse kerk
DE HAVENLOODS DONDERDAG 23 JANUARI 1969
S'dam 7
iDe Lens OOG in/OOG contacten
In onze tyd zijn er velen, die de historische kerken al hele
maal hebben afgeschreven. Alle pogingen tot waarachtige
vernieuwing ten spijt- En onder de mensen, die nog wat van
de kerken verwachten, zyn er velen ernstig verontrust. Het
moeilijke is echter, dat er juist in de kring der verontrusten
zulke grote spanningen zijn.
De verontrusten van „rechts" zijn hang. dat de kerken veel
te modern worden, te veel meedoen met de geest van de tijd,
zich veel te veel aanpassen aan de ogenblikkelijke behoeften
van de mensen van nu. De verontrusten van „links" daaren
tegen zijn bang, dat de kerken ondanks alle praten over ver
nieuwing nog veel te traditioneel zijn. Ze dragen veel te veel
ballast mee, waaraan de mens van onze dagen totaal geen be
hoefte heeft. Daarin heeft hij vaak het gevoel, dat hij stenen
in plaats van brood gepresenteerd krijgt. De kerk moet radi
caal worden vernieuwd, gemoderniseerd. Vandaar de vraag:
hoe modern moet de kerk zijn?
Prof. Thielicke, een man die in Duitsland ook door zijn actuele
geschriften en bewogen prediking de aandacht trekt, heeft over
deze vragen een aardig boek geschreven: ,,Hoe modern mag de
theologie zijn?" waaraan ikzelf voor de vragen, waarom het hier
gaat, veel heb gehad. Thielicke erkent direct volmondig, dat de
vraag alleen al, hoe modern de theologie of de kerk mag zijn,
weinig in onze tijd schijnt te passen. Wie zou het in zijn hoofd halen
om-te vragen: hoe modern mag een auto zijn of een computer of
een laboratorium? Wie zo vraagt, zou voor lichtelijk getikt of voor
een zonderling worden versleten. Moderniseren is in de techniek
eenvoudigweg verbeteren, fouten en zwakheden uitbannen, zuiver
der laten functioneren. En dan geeft het niets, dat de normen van
gisteren vandaag al weer achterhaald zijn. Dat is juist de voor
uitgang.
wereld zichbaar
wordpr». Ga naar „De Lens'
Bekijk en praat over die op
traanvoclit drijvende vliesdunn
kapjes. Laat u vertellen hoe
gemakkelijk ze zijn in het
-(ragen en ga als „met-brildragend"
rie wereld
NTACTLENZ
C J STUlJ
Contactlensspecialist Sch.edamseweg 64 Telefoon 23 60 55
(b.g.g. 01884-802)
En dan zijn erv nota bene chris
tenen, die heus niet op hun ach
terhoofd zijn gevallen, bij wie ai-
leen al het woord „moderne theo
logie" de koude rillingen over de
rug lopen. Volgens hen is het modern»
de schaapsvacht, waarin de roofgie
rige wolven zich hullen, om de ge
meente van Jezus te verslinden. Ter
wijl anderen juist in dit moderne de
laatste toevlucht zien voor hun bijna
gestorven geloof: misschien kun je
dan toch je geloof in Christus beleven
als iets eigentijds, iets van nu, waar
bij je je niet kunstmatig in oude,
voorbije tijden behoeft te verplaat-
De bekende Spaanse cultuur-filosoof
Ortega y Gasset zegt ergens dat mo
derniteit het bewustzijn is, dat je op
de hoogte van de tijd bent en dat je
vroegere stadia van de geschiedenis
te boven bent. In Rusland drukken ze
dit idee, echt modern te zijn, uit met
het gezegde: „Het verleden is voor
God". Daarmee wordt God op de rom
melzolder gezet bij de dingen van
vroeger.
Old-time religion
Zover willen de modernen in de ker
ken zeker niet gaan. Maar de vraag
is toch wel, wat je nog van het chris
telijk geloof overhoudt, als je zo hele-
Wie liever niet meer betaalt
dan nodig is, moet nu eens
naar deze uitverkoop-aanbie
ding kamerbreed tapijt komen
kijken.
Prachtige partij kamerbreed
nylon tapijt van een extra zwa
re kwaliteit, met rubber wafel
rug, zodat U geen ondertapijt
nodig heeft (een aanzienlijke
ng!
In deze opruiming koopt U dit
fantastische gezinstapijt, liefst
400 cm breed en keuze uit 4
fraaie interieurkleuren, per me
ter voor nog géén acht tientjes.
k
nylon tapijt
400 cm breed
Vrijdag en zaterdag verkopen
wij deze opruimingspartij ka
merbreed nylon tapijt met rub
ber wafelrug, 400 cm breed,
in de kleuren rood, groen,
goud en beig
per meter.
Elke vrijdagavond tot 9 uur open
Duur vin dl opruiming
tSjinuiri tot 6 februtri
tl. of schrift. but
maal eigentijds wilt zijn. Jezus zelf
leefde 2000 jaar geleden op aarde. De
bijbel is een eeuwenoud boek. En de
kerk is het pelgrimerend volk van
God, dat op zijn tocht van honderden
jaren door de tijd en door de ruimte
heel veel waardevolle ervaringen
heeft opgedaan. Is dat alleen nog
maar le verkopen via een zaak,
die zich specialiseert in in
courante goederen? Zijn er dan geen
eeuwige waarheden meer? Zelfs in de
wiskunde heeft men immers stellin
gen, die nooit veranderen. De stelling
van Pythagoras over rechthoekige
driehoeken is b.v. al 2000 jaar oud en
geldt op de maan of op Venus net zo
goed als op de aarde. En in de ruimte
vaart heb je toch nog altijd te maken
met de wetten van de zwaartekracht,
die eeuwen geleden al door iemand
als Newton werden geformuleerd.
Waarom zouden wij dan niet met de
negro-spiritual over de „old-time
religion", de religie Van de oude tffd
zingen: „Wat goed genoeg was voor
mijn vader, dat is ook genoeg voor
mij?"
Toch zijn v*,e op deze manier hele
maal niet klaar met de verontrusten
van links. Het is nu eenmaal een
merkwaardig feit, dat we in de ker
ken er geen genoegen mee nemen, de
historische teksten uit de bijbel voor
te lezen of de apostolische geloofsbe
lijdenis te declameren. Hoewel daarin
alle christelijke waarheden in de
meest klassieke vorm zijn samenge
vat. vragen we toch ook nog aan
deskundigen en „leken" op zondag en
door dé week deze klassieke woorden
telkens weer nieuw te zeggen, ze over
te zetten in de taal en de situatie van
die bepaalde groep mensen in de stad
of in het dorp, of van die ene persoon
op het ziekbed of bij zijn jubileum.
Die oude, klassieke woorden moeten
letterlijk worden over-gezet, de af
standen moeten worden overbrugd,
die de mensen van toen scheiden van
de mensen van nu. Het is klaarblijke
lijk de bedoeling van God, dat wij niet
allemaal over één kam worden ge
schoren, maar dat wij helemaal ern
stig worden genomen in dat wat ons
nu, iij onze eigen situatie beweegt,
en dat daarin telkens een nieuw
woord zal worden gesproken.
Vragen van nu
De grote klacht is nu juist, dat de
kerken zich vaak te weinig met deze
bedoeling van God schijnen te identi
ficeren. Je hoort soms preken, die
volkomen tijdloos schijnen te zijn,
die 100 jaar geleden net zo hadden
kunnen worden gehouden. Een collega
vertelde mij, dat hij eens een preek
in zijn gemeente heeft voorgelezen
van Calvijn, dus van 400 jaar geleden,
en niemand had gemerkt, dat het
een „oude" was! In die gemeente was
er klaarblijkelijk niemand, die aan
een eigentijdse verkondiging behoefte
had. En is dat niet verontrustend? Is
dat niet tegen de bedoeling van God?
Mogen en moeten we niet ten volle
honoreren, dat mensen van nu de
vragen van God en mens en wereld
heel anders op zich voelen afkomen
dan mensen van vroeger. Voor men
sen als Luther en Calvijn en hun
rooms-katholieke bestrijders ging het
om de laatste dag van de wereld als
de dag van het grote gerichtMet alle
hartstocht van hun ziel waren ze be
trokken bij de levensvraag, hoe een
zondig mens in die grote dag voor God
staande kan blijven en blijken behou
den te zijn.
Voor mensen van vandaag is het
vaak veel meer de vraag, of God, als
Hij bestaat, nog wel recht heeft, om
het gericht te houden. Heeft Hij zich
niet als rechter hopeloos gecompro
mitteerd door al te veel met de boze
machten te heulen? Men bekommert
zich vaak niet meer om het eind van
de tijden. Men vraagt zich veel meer
af hoe we in Godsnaam over onze
eigen tijd moeten oordelen. Men be
seft, dat we tegenwoordig veel meer
dan vroeger onze wereld en ons eigen
leven moeten plannen, en dat we in
deze planning zoveel kanten uitkun-
nwn, dat we er akelig van worden.
Heeft God, heeft de bijbel iets over
deze planning te zeggen? En als men
sen met deze vragen verhandelingen
horen, waarin aan deze dingen totaal
niet wordt gedacht, dan zegt men:
„Dat gaat mij niet aan, daarin kom
ik gewoon niet voor".
Paulus zegt, dat hij in zijn verkon
diging de Joden een Jood en de Grie
ken een Griek geworden is.
..Want hoewel ik vrij sta tegenover
allen, heb ik mij allen dienstbaar ge
maakt, om er zoveel mogelijk te win
nen; en ik ben de Joden geworden als
een Jood, om Joden te winnen; hun
die onder de wet van Mozes staan, als
onder de wet (hoewel persoonlijk niet.
onder de wet) om hen, die onder de
wet staan, te winnen; hun, die zonder
wet zijn, ben ik geworden als zonder
u-ei hoewel niet zonder de wet van
God, want ik sta onder de wet van
Christus) om hen, die zonder wet zijn,
le winnen. Alles doe ik ter wille van
het evangelie, om er zelf ook deel aan
te verkrijgen. (Eerste brief aan de
Corinthiërs).
Modern theoloog
Thielicke concludeert hieruit: „Zo
is Paulus programmatisch wat we In
de goede zin van het woord een „mo
dern theoloog" zouden kunnen noe
men. Hij adresseert immers voortdu
rend de boodschap anders, hij stelt
zich telkens weer in op zijn partner,
op zijn tijdgenoot. En wat Paulus toen
deed, dat moeten ook wij vandaag
doen: we moeten de marxisten een
marxist, de existentialisten 'n existen
tialist en misschien de oplichters een
oplichter zijn (daarvoor zouden we
Al» U terugkomt van het bood
schappen doen en U bent koud
of nat, dan is het fijn als er een
paar warme pantoffels klaar
Een paar luxe damespantoffels
in prettig model, met doorlo
pende warme wollenrand.
Afgewerkt met goudborduur
sel op het teenstukje en geheel
zacht gevoerd. U koopt deze
pantoffel nu voor de helft van
de normale prijs, voor nog
géén vijf gulden.
Vrijdag en zaterdag verkopen
wij luxe damespantoffelt met
wollenrand, in een uitstekende
pasvorm, in de kleuren bleu,
marine, rood en rose, i
maten 37 t/m 41,
Elke vrijdagavond tot 9 uur open
hen in elk geval moeten liefhebben om
er dan in liefde achter te komen,
waarom ze zo zijn. Alleen zo zullen
we het speciaal op hen gerichte evan
gelie voor hen vinden).
Maar wat houdt dit eigenlijk in?
Betekent het dat we ons helemaal
moeten assimileren, om de mensen
zoveel mogelijk naar de mond te pra
ten? Dat zij verre! Paulus heeft de
Grieken en de Joden juist tegenge
sproken en hij heeft hun getoor^J, dat
God heel anders is dan zij vermoed
den. Maar hij heeft hen juist bij deze
vermoedens opgezocht en heeft hen
ontmoet op het vlak van hun eigen
vragen. Dat is het beslissende.
Paulus constateerde dat de Joden
van zijn dagen oVeral en ook bij Jezus
vooral wonderen zochten en de Grie
ken vooral wijsheid en cultuur. Hij
- heeft hun verlangens diep verstaan,
maar hij heeft niet met hen mee
gepraat, om hun het evangelie sma
kelijk te maken naar hun eigen voor
keur. Hij was wel de Joden ëen Jood,
maar hij weigerde toch een wonder
doener te zijn. Hij was wel de Grieken
een Griek, maar hij weigerde tpch op
te treden als een rondreizende wijs
heidleraar. Hij heeft geprobeerd, de
verlangens van zijn hoorders ten volle
te honoreren door ze in de Geest van
Jezus te vernieuwen en ze over te zet
ten in de ruimte van het Godsrijk.
En zo zullen wij, de christenen van
nu hetzelfde ook met de verlangens
van ons, moderne mensen mogen en
moeten doen. Daarvoor hebben we
verontrusten van links èn van rechts
nodig als brood. De verontrusten van
links moeten ons maar telkens lastig
vallen met de vraag: zijn we wel echt
met de moderne mens in en buiten
de kerk in gesprek? Of praten we
langs de harten en over de hoofden
heen in een tijdloze ruimte, die, wijl
tijdloos, niet de ruimte van God is?"
En de verontrusten van rechts mo
gen en moeten ons telkens aan boord
komen met de vraag: zijn we tegen
woordig als kerken zó bezig met de
vragen van de Tnoderne mens, dat we
alleen nog maar menselijke antwoor
den geven? Of geven we echt het
antwoord van God, van Jezus, dat
alleen maar een antwoord vóór ons
kan zijn, als het ook veelszins 'n ant
woord tegen ons is? Durven we nog
wel klare wijn te schenken? Of doen
we zoveel water in de wijn, dat de
moderne mens zelf intuïtief voelt, dat
hij opgelicht wordt, zodat hij van onze
aangelengde cocktails niets meer
moet hebben? De wijn van het evan
gelie is bloed-wijn, is medicijn.
DR. K. J. KRAAN
De kapster vermoordde,dinsdag
avond in de Rotterdamse Schouw
burg de pianiste. Met grote meer
derheid van stemmen wees het
publiek Geertruide Bosman, alias
juffrouw Trudy (Cox Habbema)
aan als moordenares van de pianis
te Clara Czerny. En juffrouw Tru
dy bekende /volledig. Die bekente
nis vormde het eind van de thriller
van Paul Pörtner, een meespeel
thriller, door Toneelgroep Cen
trum, samen met de rest van Ne
derland op het repertoire geno
men. Dat „samen met de rest van
Nederland" is met zo vreemd; het
publiek speelt ook een rol in het
stuk en de inbreng van dat publiek
is zelfs zeer belangrijk, kan het
verloop van de th'riller wijzigen.
Het gegeven lijkt tamelijk simpel.
Een kapsalon (zowel voor dames als
heren), een kapper, een kapster en
vier klanten. Deze zes mensen heb
ben iets gemeen, zij zijn, beroeps
halve of emotioneel, geïnteresseerd in
Clara Czerny, eens een beroemd pia
niste, die boven de kapsalon woont
en dat door haar dagelijkse piano
spel goed laat horen ook.
De kapper (Lou Steenbergen) heeft
van Clara gehouden, de kapster
schijnt op meer dan normale manier
met haar bevriend te zijn, de klant
voor tie dameskapsalon, mevr. Van
Reeuwijk (Ann Hasekamp) een schijn
bar hooghartige kakmadam, blijkt
zelfs haai- nicht te zijn. Twee van de
klanten voor de herenkapsalon, de hr.
Vernuyen (Ton van Duinhoven) en
de heer Drukker (Cor van den Brink)
ontpoppen zich later als politieman
nen en de laatste klant, Dolf Laurier,
alias Adolphe Laurin, antiquair uit
de Jonker Fransstraat (Jules Hamel)
heeft met alle drie in het spel voor
komende vrouwen bepaalde relaties
aangeknoopt, eigenlijk alleen om er
materieel beter van te worden.
In de kapsalon vinden niet zoveel
opwindende gebeurtenissen plaats, tot
dat juffrouw Trudy gillend binnen
komt: Clara Czerny is vermoord.
Dan pas krijgt het publiek zijn rol
toebedeeld. Onder leiding van inspec
teur Vernuyen zal een reconstructie
van de gebeurtenissen in de kapsalon
plaats vinden, die eerst onbelangrijk
leken, maar allengs essentieel wor-
Aarzeling
De gemeenteraad van Schiedam
zal maandagavond 27 januari om
acht uur vergaderen ter behandeling
van een agenda, die 27 punten telt.
De gelegenheid doet zich voor
de panden Broersvest 75 en 77 aan te
kopen, welke nodig zijn in verband
met de sanering en reconstructie van
de binnenstad.
De overeengekomen koopprijs ach
ten B. en W. billijk.
Omdat het gebruik van elektri
citeit bij de N.V. Suikerfabriek Arba
aan de Rozenburgsestraat toeneemt,
is het noodzakelijk een transforma
torhuisje te bouwen,
Bakker Vlug
overleden
Op 86-jarige leeftijd is overleden de
heer M. J. Vlug. grondlegger van
één der oudste en grootste bakkerij
en te Schiedam. Het bedrijf wordt
thans geleid door de zoon M. Vlug
er. kleinzoons K. en G. M. Vlug.
Wijlen de heer Vlug begon plm.
60 jaar geleden in een kleine bakke
rij aan de Singel. De firma is thans
uitgegroeid tot een aantal winkels en
plm. 200 man personeel. De begrafe
nis van de heer Vlug heeft in alle
stilte plaatsgevonden.
zaak, maar door de opmerkingen, het
improvisatie-talent, het prompte rea-«
geren op opmerkingen van het pu
bliek voelde men zich emotioneel hoe-'
genaamd niet betrokken bij de moord
zelf. Speurders op zoek naar cfè 'waar
heid, dat waren de mensen in dei
zaal. ,v
Of die waarheid wel de enige
weten alleen de echte spelers op het
toneel. Want bijna iedere avond ver
moordt Centrum een pianiste en wie
zal zeggen wie dan de schuld krijgt.
Alleen nog dit: uitstekend spel op het;
toneel, met eèn excellerende Ton
Duinhoven.
De reconstructie begint en het pu
bliek moet onmiddellijk reageren als
er fouten worden gemaakt. In het be
gin wat aarzelend, later ging het
veel beter, kwamen de reacties uit de
zaal. Enkele toeschouwers werden
zelfs uitgenodigd op het toneel te ko
men om precies voor te doen hoe de
situatie was geweest. Na de pauze
(de spelers mochten het toneel niet
verlaten, iedereen was verdacht)
vond de stemming plaats. Jluffrouw
Trudy kreeg de meeste stemmen en
bekende.
Moord is natuurlijk een 'ernstige
krediet van f 19.000 wordt gevraagd.
Een dergelijk huisje dient er ook te
komen ten behoeve van de Instru
mentenfabriek Boers aan het Broers-
veld. De kósten daarvan belopen
f 18.000.
De bouwvereniging Eendracht
wil overgaan tot verbetering van 48
woningen aan de Havendijk, Rijn
straat en Lekstraat. De kosten wor
den geraamd op ongeveer f 200.000,-.
Ged. Staten hebben het' gemeen
tebestuur bericht de beslissing op de
gemeentebegroting 1969 en die van de
bedrijven, te hebben verdaagd.
de
Hoeveel vrouwen klagen
over te weinig ruimte iri
keuken, hoeveel mannen kun
nen geen extra kastje in hun
werkplaats gebruiken en hoe
veel kinderen hebben onvol
doende bergruimte voor hun
speelgoed en schoolboeken?
Als U thuis ook met deze
problemen te kampen hebt;
dan verwachten wij U nu op
onze Huishoudafdeling bene
den.
Daar verkopen wij een opruim
mings partij splinternieuw»
hangkastjes met 2 schuifdeu
ren op kunststof geleiders er>
een extra tussenplank.
Een royale hangkast, binned
en buiten met fraai afwasbare
kunststof platen afgewerkt*
een echt luxe bergruimte voor"
nog géén twee tientjes.
Vrijdag en zaterdag verkopen
wij deze hangkastjes, geheel
met herde kunststof platen af
gewerkt, kompleet met tussen
plank en ophanghaken,
afmetingen
70 x 50 x 28 cm.
In verband met de aanvragen voor
opname op de kraamafdeling van het
gemeente-ziekenhuis na 1 april, is het
noodzakelijk thans reeds de nieuwe
kraamtarieven vast te stellen voor op
namen zonder medische indicatie. De
tarieven worden dan: klas 1. all out,
moeder f 70, baby f 20, klas 2 all out
moeder f 55, baby f 20, klas 3 all in,
moeder f 40, baby f 20 per verpleeg-
dag. Tarieven voor gebruik van ver
loskamer klas 1 f 50, klas 2 f 40, klas
3 f45.
Elke vrijdagavond tot 9 uur open
In het kerkblad van de Schiedam-
se Evangelisch-Lutherse Gemegnte
constateert ds. A. Steinhart, dat het
heilzaam kan zijn af en toe de gewo
ne. orde van de kerkdienst eens te
doorbreken. Daartoe nodig de predi
kant zijn gemeente uit zelf eens een
woord van persoonlijk getuigenis te
spreken tot stichting van de gerrjeen-
te. Daarvan kunnen zowel ouderen
als jongeren gebruik maken, waarbij
in teamverband deze dienst, 1 welke
zondag 26 jahuari zal worden gehou
den, kan worden voorbereid. Tevens
wordt meegedeeld, dat met de plaat
selijke gemeenschap van de zevende
dagadventisten is overeengekomen,
dat zij iedere zaterdagochtend van
10-12 uur het kerkgebouw gebruiken,
waardoor de exploitatiekosten voor de
gemeente worden verlicht.