Wie en
ons een
Wat zal
zorg zijn?
w
ARM SCHIEDAM
opruiming
ssTitfvisrïï: ys
Huisvesting van Turken bij
Vegla niet onaantrekkelijk
opruiming
CIJFERDANS 1968 VAN
VERKEERSPOLITIE
DE HAVENLOODS DONDERDAG 30 JANUARI 1969
S'dam
9
Een actuele vraag, die telkens aan evangelie en kerk in onze dagen
wordt gesteld is: Welke positieve bijdrage hebben deze beide te leveren
op het gebied van de vernieuwing der samenleving, de leefbaarheid van
het bestaan?
Kort geleden was er op zondagmiddag geen t.v.-kerkdienst, maar een
forum-discussie over de woningbouw in ons land, onder het motto: „Het
zal de kerken een zorg zijn". Persoonlek heb ik van deze uitzending
genoten. Maar de vraag ryst toch wel: Moet iets als de woningbouw
inderdaad de kerk een zorg zijn?
Ben Kroon heeft op deze uitzending
in „De Tijd" spottend gereageerd:
„Vorm in elke kerkelijke gemeente
of parochie werkgroepjes voor het
apostolaat van de pienterheid, vooral
uit mensen met een B-opleiding.
Praat ze niet over het begin van het
Lukas-evangelie of de zwarigheden
rond het celibaat, wijd geen woord
aan de liturgie, mijd het Pastoraal
Concilie, Kerk en Wereld of de ont
wikkelingshulp, maar ga gewoon met
dit stel bevlogen practici praten over
vuifnisstortkokers, die niet verstoppen
géluiddichte vloeren, hondenvrije kin
derspeelplaatsen, practische parkeer
plaatsen, enz. De oude leus van de
Jozefgezellen: „God zegene het eer
zame handwerk" zal plotseling een
ludiek karakter krijgen en eindelijk
zullen de verdoolde practici, die in
de huidige kwebbelkerk geen voet
meer aan de grond zetten, hun „taak
als zodanig in deze" begrijpen en
zich weer thuis gaan voelen onder
het Godsvolk onderweg".
In ernstige vorm heeft professor
Sehillebeeckx, één van de meest
vooruitstrevende rooms-katholieke
theologen voor „practicisme" ge
waarschuwd bij de erepromotie van
de protestantse denker Ricoeur in Nij
megen: „Nu alle kerken de ogen ge
keerd hebben naar de wereld in een
excentrische houding uit zorg voor
de medemens, blijft Ricoeur ons bij
herhaling waarschuwen, dat deze toe-
kering naar de wereld zinloos wordt
als de kerk haar eigen specificiteit,
haar eigen innerlijk gelaat prijs zou
geven, en een soort geestelijke
UNESCO zou worden".
sprekspartner: Ik dank aan het geloof
en bijbel de inspiratie, dat je met de
mensen samen op weg bent naar een
betere wereld, waarin de mensen vrij
zullen zijn van onderdrukking en
waarin er een vrede zal wezen. Maar
of ik daarom nu een christen ben?
Kan je niet op andere manieren zelfs
beter hieraan werken?
De derde deelnemer aan het ge
sprek was het met die inspiratie van
uit geloof en bijbel geheel eens. Hij
vroeg zich af, of we niet veel meer
bezig moeten zijn met de knelpunten
in de samenleving door de desbe
treffende structuren te veranderen.
De laatste tien jaren krijgt dit in de
kerken meer aandacht, maar tnch
zijn we nog te veel alleen bezig op
het terrein van de persoonlijke beke
ring van individuele mensen. We heb
ben de maatschappelijke knelpunten
nog te weinig in het oog gevat.
Persoonlijk
Inspiratie
Ook in de laatste uitzending van
„Kruisverhoor" kwamen deze belang
rijke dingen aan de orde. Prof. Berk
hof vroeg aan een drietal uiterst kri
tische jongeren van kerkelijke af
komst: Voor jullie is het belangrijk
ste van het geloof de inspiratie tot
praktisch handeten in de samenle
ving. Hoe beleven jullie deze inspira
tie?
De vrouwelijke deelnemer vond het
uiterst moeilijk, deze vraag te be
antwoorden. Doe je bepaalde dingen
vanuit een of andere overtuiging, b.v.
christelijk geloof of vanuit gewone
rrjenselijke gegevenheden? Het zou
kunnen zijn dat ook bij de dingen die
je „gewoon" doet, de erfenis van 20
eeuwen christendom meespeelt. Maar
ze wilde toch niet zeggen: dit of dat
doe je omdat je christen bent, ook
niet omdat je geen christen bent. Ze
liet dit liever open.
Daarop zei- een mannelijke ge-
Juist op die kleine dingen die
U steeds weer nodig heeft -
kunt U bezuinigen.
En daarom koopt U natuurlijk
zo'n grote flacon Advocado
ei-shampoo, die een weldaad
is voor Uw hoofdhuid en Uw
haar een zijde-achtige glans
geefteen grote gezinsflacon
met Vz liter inhoud voor nog
géén zeven dubbeltjes.
|hAmpo
Vanaf vrijdagmorgen 9 uur ver
kopen wij deze grote gezins
flacons advocado shampoo,
goudgele shampoo, in grote
onbreekbare
flacon.
a
Elke vrijdagavond tot 9 uur open
Prof. Berkhof zegt, dat niet alleen
de kerken, maar ook de mensheid in
het algemeen op dit gebied schrome
lijk te kort geschoten is. We moeten
veel meer leren van iemand als Kar]
Marx. Maar toch is het christelijk
geloof in de eerste plaats een zijns-
verandering, een vernieuwing,, die
met de persoon te maken heeft en
niet primair met de structuren. Denk
maar aan de brief van Paulus aan
Filemon, die schreef om een goed
woordje te doen voor de weggelopen
slaaf Onesimus, die met deze brief
bij zijn meester terugkwam. Paulus
vraagt Filemon niet om vrijlating,
daar denkt hij niet eens aan. Hij zegt
dat Onesimus gewoon weer in dianst
komt, maar dat hij inmiddels veran
derd is en met Filemon dezelfde
Heer gekregen heeft, Jezus, en dat
ze nu dus elkaar broeders zijn ge
worden. Zo'n radicale innerlijke ver
andering van de verhoudingen is na
tuurlijk dynamiet onder structuren
als slavernij, enz.
Als we de persoonlijke vernieuwing
niet voorop laten gaan, zullen we
straks met grote frustaties bHjven zit
ten. In de marxistische en ex-kolo
niale landen klagë'n jongefen telkens
steen en been, dat men daar jaren
lang bezig', is geweest met radicale
structuurveranderingen,maar dat de
mensen nog Steeds hetzelfde zijn, die
in die andere structuren toch weer
hun eigen verkeerde weg gaan.
Hierop zei een der jongeren: Ik
vind het toch wel moeilijk, dat Pau
lus bij die persoonlijke vernieuwing
is gebleven en niet tegelijk de ver
keerde structuur van de slavernij
doorlicht heeft. Overigens is er tussen
die twee geen tegenstelling. Per
soonlijke verandering zonder struc
tuurvernieuwing heeft weinig zin.
Maar het omgekeerde ook niet. De
kerk zal nooit zo ver komen dat alle
mensen vernieuwd zijn en daarom al
leen al zijn er andere structuren no
dig, die het kwaad beperken en in
dammen. In onze Westerse samenle
ving noemde deze jonge man nadruk
op het wegnemen van de knelpunten
de eerste taak en werken aan per
soonlijke vernieuwing iets van de
lange baan en van lange adem.
wel warm willen lopen. In de bijbel
houdt God zich niet alleen met de
armen bezig, maar vooral ook met de
slechten (waarvan ik zelf de ergste
ben). Karl Barth heeft eens na een
bezoek aan Duitsland vlak na da oor
log in Zürich aan de kerken verwe
ten, dat ze telkens maar de bood
schap hebben gebracht: slechte men
sen moeten beter worden. In plaats
van: God is goed voor slechte men
sen. Als we zelf op dit punt ont-
krampt worden, lopen we niet alleen
hard voor de hongerigen, maar krij
gen we een nieuw meedogen met de
slechten.
Iemand zei eens: God neemt je he
lemaal zoals je bent. Maar dan laat
hij je ook geen ogenblik zoals je bent.
Maar dat laatste kan pas helemaal
tot je doordringen, als je eerst over
het eerste je diep leert verwonderen
alleen door het eerste word je hele-
haal los van jezelf, en durf je er
onbevreesd te zijn voor God en voor.
de anderen.
Zodoende krijgen we nieuwe toe
gang niet alleen tot de slachtoffers
van verkeerde structuren, maar mo
gelijk ook tot de profiteurs, die die
knelpunten tot dusver bestendigen.
Ten slotte; de vrouwelijke ge
sprekspartner kwam opeens met een
wijze opmerking: Jullie zijn weer
echt als mannen bezig. Jullie begin
nen met het dak. Ik zou willen be
ginnen met het fundament; Heel groot
en tegelijk heel klein. Wat doen we
in de keuken en in de huiskamer met
onze kinderen? Die moeten we van
jongsaf een kritische, creatieve kiik
meegeven op nieuwe mogelijkheden
met en voor de mensen. En juist door
onze kinderen worden we genoopt tot
een persoonlijke confrontatie.
Dr. K. J. KRAAN.
m
n
n.v. verzekerings
maatschappij
Verpleging
in klasse
m
Rb
Ha
per jaar
per maand
volw.
kind
volw.
kind
268.-
161.-
23.90
14.36
350.-
203.-
31.21
18.10
429.-
259.-
38.25
23.09
In de knoop
Voor een goede particuliere
ZIEKTEKOSTENVERZEKERING
kiest u dan het beste een polis
van de RIJNMOND.
PREMIE-TARIEF* (tot 1-1-70)
'Toeslagen bij hogere leeftijden:
55-60 jaar: 30%: 60-65 jaar: 50%;
voor vrouw(en)-alleen tevens 30%.
Per gezin wordt premie berekend
voor hoogstens drie kinderen
beneden 16jaar; voor studerende
kinderen tot 27 jaar kinderpremie.
In de verzekering is begrepen:
verpleging in een ziekenhuis, sa
natorium, psychiatr.inrichting, incl.
bijkomende kosten, ziekenver-
voer. Specialistische behandelin
gen inclusief medicijnen, röntgen
foto's, laboratorium-onderzoek,
enz. (eigen risico per jaar f 15.-)
Huisartskosten kunnen worden
medeverzekerd.
Vraagt uw assurantieman of
rechtstreeks:
west blaak 22- r dam
tel.010-110004*
...om
De nieuwjaarsrede van burgemees
ter Roelfsema ;-.ad een bittere onder
toon. En dat is niet 7.0 vreemd, want
Schiedam bestaat al jaren niet meer.
Vele jaren terug, in de tijd van bur
gemeester Versteeg, gebeurde er niets
Onder zijn opvolger. burgemeester
Brand al evenmin. Schiedam was een
stad met een arme bevolking; bran
dersknechten, zakkendragers, wat
bootwerkers enz.
Omstreeks 1905 kwam Gusto de
industrie wat uitbreiden, maar de ar
beiders kwamen uit Bolnes en Slikker
veer. Rond 1910 kon de gemeente voor
een lage prijs baggerspecie kopen van
een baggermaatschappij die de Rot
terdamse havens moest maken. Deze
specie werd op de zgn. grienden ge
spoten tussen de rivier en de West
j- rankeland&chedijkdit werd indus
trieterrein. De tuinarchitect Domicus
beeft daar bomen geplant en zo ver
rees het Sterrebos ondanks dat er
zo'n 40 jaar lang een bord stond met
„Industrieterrein te koop". Wethou
der Houtman heeft er, toen er na 20
jaar nog geen kopers kwamen een
vast. En dat weerhoudt rmddenstapd
en grootwinkelbedrijven plannen te
maken. Wel spijkert men gedeelten
van wijken dicht en laat die dan la
ren staan wachten op onrijpe jeugcP?
groepen die er iets van wöten maken;
Ten slotte gaat men dan toch half|
zacht overstag en breekt half af. i
Men doet alles half „in ..Schiedam}
alsof men beslist niet weet waar tq
eindigen en waar te beginnen. En de
financiën zijn als gewoonlijk de eni-i
ge oorzaak eri het gevolg.
De opbouw van een stad begint
echter met bezieling, zoals het geheld
lever, gedragen dient te worden dooij
een idee, wil het waardevol kunnen
zijn. Waar bezieling ontbreekt, i^
mèn slapende en schijndood. Zo dé
J?innenstad van Schiedam: schijndood}
wachtend op een toekomst die een-be
den had kunnen zijn, als er eerder ge
richte plannen waren geweest.
Wie de binnenstad goed in ogen
schouw neemt, moet het hoofd schuj-
den. Grote gaten wachten op een be
stemming. Het structuurplan zit v|l
roeibotenhaven. Nu is het in handen
n Wilton.
Later kwam er de Wilhelminaha-
ven: ook al om industrie te trekken.
Het was een dure haven die veel on
derhoud vergde en elk jaar een me
ter moest worden uitgediept. Ruim
40 jaar geleden verkocht het gemeen
tebestuur de grond tussen de Gusto
er. de Rotterdamse gasfabriek aan de
gemeente Rotterdam. Hier stond de
Schiedamse watertoren met bezin-
kingsvijvers. Als ik het mij goed her
inner moet er nog een clausule in het
verkoopcontract zijn opgenomen, dat
Rotterdam tegen een gereduceerde
prijs drinkwater zou leveren aan
Schiedam. Rotterdam groef daar zijn
Merwedehavens en Schiedam bleef
al dan met dichtgespijkerde krotten
staan, komen eertijds laat het vlug
zijn! nieuwe gaten bij. En naast
die gaten staan oude woningen te
wachten op een nog duisterder bé-
stemitiing. Kennelijk verkiest men tfe
wachten op de natuurlijke dood vai
huizen, bewoners en middenstander^.
Kennelijk is de planologie nog niét
zo vér gevorderd, dat er een pla.ji
met visie óp tafel kan komen.
Is men niet van goede wil ïh
Schiedam? Is men ingeslapenVef-
re van dat. Er is veel goede wtf,
maar de pep ontbreekt. Hét grootse
idee van een leefbare stad is er nie|.
De toekomst zal oordelen, de toe
komst zal veroordelen.
Een werkelijk op de toekomst gé-
richt beleid vergt in de eerste plaa s
weer achter. Die grondverkoop- een opbouw van de binnenstad,
Zijn vriend waarschuwde er boven
dien voor, dat christelijke inspiratie
schadelijk is als men door de toe
vlucht tot God te nemen de taak op
aarde vergeet en zwelgt in de „goed
kope genade".
Prof. Berkhof wees er toen op, dat
niet het accent op God of op persoon
lijke vernieuwing gevaarlijk is, mits
men daaruit de juiste gevolgtrekkin
gen maakt. Als ik het accent leg op
God, is dat de veranderende God, de
God die naar een nieuwe hemel en
een nieuwe aarde toe wil. Wat die
hemel betreft, wat moet het bevrij
dend werken, als de mensen hun vra
gen naar hun persoonlijk geluk op
gelost weten, zodat ze hun handen
vrij krijgen voor anderen.
En als je echt vanuit vergeving van
je zonden leeft, behoef je niet meer
jezelf te rechtvaardigen. Waarom ge
lukt er zo weinig op politiek en so
ciaal gebied? Omdat we zo vaak
mensen zijn, die nog met onszelf in
de knoop zitten en daarom onszelf en
anderen krampachtig van ons gelijk
willen overtuigen. Het hele zonde-be-
grip moet toch betekenen, dat we
uiterst kritisch mogen zijn ten opzich
te van onszelf. In al die persoonlijke
dingen, waarvoor velen tegenwoor
dig de neus optrekken, ziet prof.
Berkhof grote inspiraties liggen voor
vernieuwing van de mens in de sa
menleving.
Individualistisch toegespitst zonde
besef is echter oer-gevaarlijk. Har
vey Cox, de man van „De Stad van
de Mens", spreekt hier over de zon
de van de traagheid, wanneer we in
zake de samenleving Gods water
maar over Gods akker laten lopen.
Maar juist ook in de maatschappelij
ke kontekst moeten woorden als zon
de, verzoening en „nieuwe gehoor
zaamheid" hun toepassing vinden.
Fundament
En dan moeten we niet alleen den
ken aan de stakkers, aan de mensen
die onderliggen, waarvoor velen nog
Naar aanleiding van het ontruimen
van het woonschip door de Turkse
gastarbeiders, had de heer J. Bas-
tiaans (KVP) een aantal vragen ge
richt tot B. en W. van Schiedam,
waarin werd geinformeerd of de ac
commodatie inderdaad afgekeurd is
en ook of deze arbeiders beslag leg
gen op woonruimte. B. en W. antwoor
den thans, dat de accommodatie niet
ongeschikt was.
Zoals- we indertijd reeds meedeel
den, hebben alle betrokken Turken in
middels reeds een onderdak weten te
vinden. B. en W. merken inzake de
verplichting van het bedrijf om te
zorgen voor huisvesting, no.g het vol
gende op: voor de met toestem
ming van de directeur-generaal voor
de Arbeidsvoorziening rechtstreekss in
Blijf niet langer tegen het pro
bleem van nieuwe vloerbedek
king aankijken, kom nu naar
onze eerste etage om dit spot
goedkope nylon vilt tapijt te
kopen.
Nylon vilt tapijt, de gemakke
lijk te onderhouden vloerbe
dekking, speciaal berekent op
intensief gebruik.
Dit solide tapijt, 200 cm
breed, keus uit 7 fraaie interi
eur kleuren, koopt U nu per'
meter voor nog géén zestien
het buitenland aangeworven arbei
ders is de werkgever contractueel ver
plicht om te zorgen, dat er bij aan
komst in Nederland passende huis
vesting aanwezig is. Voor de eerste
150 Turkse arbeiders heeft de Vegla
dit probleem opgelost door de inrich
ting van logiesschepen en wel in over
leg met de Turkse ambassade en het
Gewestelijk Arbeidsbureau. Van deze
Turken „van het eerste uur" zijn er
momenteel nog plm. 25 bij de Vegla
werkzaam.
De verplichting tot verzorging van
de huisvesting bestaat voor de werk
gever niet voor die buitenlandse gast
arbeiders, die niet rechtstreeks door
het bedrijf zijn geworven. Dit kunnen
zijn mensen, die eigener beweging
naar Nederland komen, of zij, die al
ir; Nederland waren en van betrek
king willen veranderen. De Vegla
heeft zich niettemin voor alle buiten
landse gastarbeiders veel moeite ge
troost, ook voor wat de huisvesting
betreft. Wij hebben niet de indruk,
dat de door de Vegla gevonden op
lossing onaantrekkelijk was; temeer
niet, omdat ook uiterste zong was be
steed aan de voeding voor deze men
sen, die volgens hun geloofsovertui
ging aan bepaalde eisen moet vol
doen; ook was er gezorgd voor een
gebedsruimte.
Bij een langer verblijf in Neder
land, waardoor men kan spreken van
een zekere acclimatisering, ontstaat
ei echter een verlangen naar zelfstan
dige huisvesting en hereniging met
het gezin. In het algemeen heeft
noemden ze grondpolitiek.
Na 1945 moest er gebouwd worden,
maar er was geen geld. Eind 1951
werd ln de raad besloten een beroep
te doen op de burgerzin van de Schie
dammers en een woningbouwlening
aan te gaan van twee miljoen gul
den tegen 4 pet. met een looptijd van
30 jaar. Met dit geld is Nieuwland
gebouwd. Burgemeester Roelfsema,.
ik wens u van harte een goed en ge
lukkig 1969 en ik hoop dat u met
uw raad een deur kan intrappen in
Den Haag. Misschien is er anders de
mogelijkheid van een burgerzinlening
van voorlopig 25 miljoen gulden met
een looptijd van 25 tot 30 jaar.
Ik wijs er op; Rotterdam heeft zijh
begroting afgesloten met vele miljoe
nen schuld, maar toch staat er in
Den Haag alweer een loketje open
waar het kan ontvangen.
M. W STIGTER
Dr. Wibautplein 38
Schiedam
NIEUWJAARSREDE
Alle Maassteden vertonen harten
met gaten. Maassluis, Vlaardingen,
Rotterdam, en ook onze eigen stad
Schiedam. Maar geen enkele stad
heeft een dergelijk slecht hart als
Schiedam. In Rotterdam is een en
ander al opgevuld. In Vlaardingen is
het Liesveld gereed. In Maassluis is
de binnenstad ontvolkt, omdat de stad
gewoon te groot werd. Maar in Schie
dam komen er nauwelijks inwoners
bij, terwijl de stad zich regelmatig
uitbreidt ten koste van schaars wei
land en grasland, dat dag in, dag
buitenlandse arbeider, na een onafge- uit wordt opgespoten en verdwijnt,
broken verblijf van 12 maanden in v-' 1
Nederland, op grond van de voor
schriften voor vreemdelingen recht op
deze gezinshereniging, indien hij be
schikt over een feitelijk aanbod van
werk voor nog ten minste 12 maan
den."
Het is een bekend verschijnsel dat
moderne Hollandse steden middelpunt
vliedende krachten in zich huisves
ten. De buitenwijken breiden zich
uit, de binnenstad sterft.
Nog is voor Schiedam in wezen
geen stadsplan bekend. Alles is los-
nylon vilt tapijt
200 cm breed
Neemt U de maat
van Uw kamer mee?
Vanaf vrijdagmorgen 9 uur ver
kopen wij nylon vilt tapijt,
een slijtvast gezinstapijt in de
kleuren grijs, beige, 'goud,
blauw, groen, rood en cognac,
200 cm breed,
oer meter
opruiming
IB januari tot 6 fabruar
Ondanks de nog steeds sterke toe
neming van het verkeer tonen de cij
fers van de Schiedamse verkeerspo
litie over het jaar 1968 in het alge
meen weinig verandering in het to
taal ongevallen. Wat wel een aanzien
lijke stijging onderging is het aan
tal j^ocessen-verbaal als resultaat
van cte ingevoerde controle op de
naleving van de maximum snelheid,
zowel wat betreft autobestuurders als
bromfietsers. Terzake van laatstge
noemd feit werden in het afgelopen
jaar 1534 processen-verbaal opge
maakt tegen autobestuurders, het
geen plm. 1000 meee is dan in 1967
en 665 verbalen tegen bromfietsers
(468).
We laten hier nog een aantal cij
fers ontleend aan het rapport van de
verkeerspolitie volgen, met tussen
haakjes de cijfers van 1967.
Aantal verkeersongevallen 2021
(2034), zware schade. 370 (321), licht
1526 (158) Aantal doden 7 (9), waar
in opgenomen de drie personen die
verdronken toen in januari v.j. een
auto in de Buitenhaven reed. Er wa
ren in totaal 89 zwaar geworden (78)
372 licht gewonden (561). Hiervan
3 (2) doden onder de leeftijd
van 15 jaar, 19 (17) zwaar- en 86
(117) licht gewonden.
Wat de oorzaken betreft van de on
gevallen, 403 (388) door niet verle
nen van voorrang, 152 (172) niet vrij
laten van doorgang, 51 (42) bij het
keren, 135 (134) door achteruit rij
den, 218 (218) bij passeren, 8 (11) bij
openen van portier, 75 (73) bij
het wegrijden, 29 (32) drankmisbruik,
86 (101) bij het oversteken, slippen
(128 (103), onoplettendheid 345 (351).
Bij de ongevallen waren 2290 (2157)
objecten betrokken, zoals 179 (202)
personenauto's, 367 (396) vrachtauto's
524 (632) bromfietsen. 190 (206) fiet-
De technische dienst van de ver
keerspolitie controleerde 312 voertui
gen, waarbij 22 voertuigen gebreken
vertoonden, terwijl voorts tegen 217
autobestuurders proces-verbaal werd
opgemaakt, omdat hun auto gebre
ken vertoonde, zoals versleten ban
den, ondeugdelijke remmen, stuurin
richting enz.
In het algemeen kah worden ge
steld, dat als gevolg van opening van
de Horvathweg en de nieuwe rijksweg
het verkeer door de binnenstad aan
zienlijk is afgenomen, vooral wat de
hoofdverkeersaders betreft.
zuinig zijn met open bouwgrond, oc c
al is die goedkoper, een bewaken va
zoiets als „de natuur" rondom, e t
een slopen van Imaginaire grenre
tussen steden, als het algemeen be
lang ermee gemoeid is.
Als Schiedammer in hart-en-nie«en
kan men niets anders doen dan mft
lede ogen toezien hoe de binnenstAfl
verkwijnt en de weilanden tegelijker
tijd verdwijnen. «Financiële politiek!
Noodzaak!
Waar houdt de sanering in Schijf
dam dan op? Aan gene zijde van
Kreupelstraat, aan de Laurenskos
terstraat, aan de Singel, de Oostsijl-
gel, de Baan, het Broexsveld, d"
Achterweg, de Dam? Waar eindigt <j
sanering, vlak achter de Dam? Waaj
om niet toegeven dat de Dam ten c?
de is opgeschreven. Waarom gei
grootse actie, die de geroemde ma#
tot mislukken gedoemde Schiedam/te
gel vervangt?
De algemene verwachting is dat ria
het volbouwen van de laatste grong
de binnenstad aan de beurt komt. Da}
zal het te laat zijn, veel te laat. Wait
bebouwde grond laat izich rtooit meW'
tot weiland omvormen. Dit gebr||
aan visie zal ons in de toekomst ve
weten worden. Door een nagéslacl
En terecht. Tezeer zijn wij v<
trouwd geraakt met de idee dat
Randstad nu eenmaal onvermijdelijk
is, en dat onze kindskinderen in één
grote stad zullen leven. Zozeer zijn
wij vertrouwd met dé idee, dat hè<t
natuurlijk lijkt Kethel en Woudhoek
op te spuiten.
De werkelijkheid is, dat er een
goed deel chauvinisme om de hoek
komt kijken om tegenover nabfie
steden „mee te kunnen". Dit laatjfe
is geen specifiek Schiedams gefe-
ven; alle Randsteden gaan er malk
aan. Ze gaan er zó geweldig maïk
aan, dat die handelwijze allang is
onvermijdelijk wordt geaccepteerd.
Soms lijkt het er werkelijk op, dót
het Gemeentebestuur bewust ,de oufie
wijken laat opdrogen, opdat de gebe
ten middenstand goedkoop kan wor
den uitgekocht en onteigend, bij gq-
brek aan omzet. Indien dit zo is, as
dit een op de toekomst gericht hé-
leid van volkomen negatieve zin.
De Gemeente moet en kan
verwachten dat de burgerij vooragj
zal lopen bij het verwezenlijken v
toekomstplannen; daarvoor is er
te veel weggerot en te veel impol
De Gemeente moeten kan .alleen
leiding maar nemen bij een van J
sie getuigend plan, en niet Vac^
Tijd laten beslissen, in principe,
de toekomst worden zal. 2j
Zij die zich bewust hebben lalftn
kiezen of verkozen zijn de stad
Schiedam te dienen, moeten zich -er
rekenschap van geven dat de toe
komst hen eenmaal oordelen zal.
Maar het allerbelangrijkste is, ]Jat
ook voor de huidige bewoners zoiets
als leefbaarheid vereist is, want Ijjet
leven van een mens is te kort oïh|te
worden opgeofferd aan niets dan jpe
toekomst.
Schiedam Binnenstad is het zicht
baar bankroet van een falende stads
planning. Het gaat hier niet om «e
vraag wie de schuldige is. Welllcjht
is deze niet aan te wijzen. Het gaat
erom dat té veel pressie- of belan
gengroepen politieke oplossingen wil
len waar zuiver maatschappelijke en
menselijke zijn vereist. Moge de tijd
spoedig aanbreken dat ras-Schiedam
mers zich niet langer behoeven ;te
schamen voor hel geschonden toirt
van hun binnenstad!
JAN NOORDEGRA$jK