We moeten van tijd tot
tijd onze accu laden
VOORSORTEREN
w
u
s
"T/JW
Dini de Neef houdt het
op 'n huwelijk-speciaal
F
O
C
O
m
Oecumenische dienst bij
ingebruikneming orgel
FILM^.
CABARET XllI
Passiemuziek in
Magnaliakerk
TONEEL
MUZIEK*^
Opening van zaken
|NcA^cynen/>er§
DE HAVENLOODS DONDERDAG 6 MAART 1969
9 S'dam
In hel begin van deze eeuw dach
ten velen, dat het Christelijk ge
loof spoedig de hele wereld zou
veroveren. Men sprak graag van
„evangelisation of the world in this
generation". Nog één generatie, en
dan zou de boodschap van Jezus
alle volkeren hebben bereikt, ge
holpen door de weergaloze expan
sie van de Westerse cultuur en
techniek. De oude wereld-religie's
leken immers op sterven na dood
te zyn.
Maar juist ook in. reactie op het
Westers imperialisme zijn overal die
oude wereld-religie's (Hindoeïsme,
Boedhisme, Islam, enz.) tot nieuw le
ven gewekt en hier en daar een sterk
bindmiddel voor jonge nationalisti
sche staten in Azië en Afrika gewor
den.
Sterker, nog: zoals de Christelijke
kerken eeuwen lang zending hebben
gedreven onder volken van andere
religie, beginnen nu de Oosterse gods
diensten zending te drijven onder ons.
Om maar een paar voorbeelden te
noemen: twee driehonderd Neder
landers zijn in de laatste jaren naar
de Islam overgegaan en het Yoga
(een Indische vorm. van meditatie)
trekt de aandacht Van velen.
Het is dan ook begrijpelijk dat de
T.V.-uitzendingen van „Denkbeeld",
verzorgd door de N.T.S.. sterk de
aandacht trekken. Aan de program
ma's over het gebed namen mensen
uit de meest uiteenlopende groeperin
gen deel. vooral ook stromingen, die
voor radio en televisie op andere wij
ze niet of nauwelijks aan bod komen.
We noemen: De Soefi Beweging
(een oosters getinte religieuze filoso
fie); De lusters Augustinessen van
St. Monica (een R.K. comtemplatieve
orde); Verbond van libéraal religi
euze joden in Nederland; Stichting
Stromen van kracht (Pinksterbewe
ging); Islam; Vrijdenkersvereniging
„De Vrije Gedachte".
Doorgeven
Direct na de laatste Denkbeeld-
uitzending belde een lezeres mij op.
Ze was diep getroffen en vroeg mij,
of dit niet in de Havenloods kon wor
den doorgegeven. Dat doen we graag.
Om er even in te komen: in de uit
zending daarvóór werden beelden ge
toond van allerlei soorten gebed met
er doorheen afschuwelijke beelden uit
het wereldgebeuren. De gebeden van
de synagoge werden b.v. onderbro
ken door flitsen uit de zesdaagse
oorlog,.tussen Israël en de Arabische
landen.
Joods gebed:
Laat ons in vrede slapen gaan, Here
onze God
in vrede en laat ons staan
onze Küning in het leven
en spreid over ons
de hut van uw vrede
en maak ons geschikt
door de goede raad
die van U uitgaat
en help ons
terwille van uw naam
Vorm een beschutting
om ons heen
en houd ver van ons
de vijand, de ziekte, het zwaard
nubeduidend
goedkoper
Het allernieuwste modesnufje
op tassengebied, een tasje met
3 beugels, brengen wij nu
reeds in zo'n voordelige aan
bieding.
Moderne visite-tas, 3-vaks met
goudkleurige beugelsluitingen,
waardoor U alles apart kunt
Een keurig afgewerkte hand
zeven gulden voordeel,
nog géén achttien gulden.
Vanaf vrijdagmorgen 9 uur ver
kopen wij deze zeer modieuze
visite-tassen met 3 vakken en
beugelsluiting, in de kleuren
zwart.bruin
Elke vrijdagavond tot 9 uur open
de honger en de ellende
en spreid over ons heen
de hutten van uw vrede
Geprezen Gij Heer
Hij die spreidt de hut van vrede
over ons en over heel Israël
en over Jeroesjalajim (Jeruzalem).
Naar' aanleiding hiervan stelde de
presentator Jack van Belle de kern
vraag: „Is het gebed bij alle afschu
welijke dingen die we om ons heen
zien, niet een schertsvertoning ge
worden?".
Zelfbedwelming
Mevrouw Van Alem, één van de ve
le briefschrijfsters, nam de hand
schoen op tegen het gebed. Ze had
aan de N.T.S. op een briefkaart ge
schreven, dat ze bidden godslasterlijk
vond, een vorm van zelfbedwelming,
van geestelijke onanie (zelfbevlek
king).
Ze lichtte dit als volgt toe: Ik vind.
om met de godslastering te beginnen,
dat je als je bidt, uitgaat van het
feit, dat je afhankelijk bent van God.
dat God je geschapen heeft, en ook
de wereld waarop je staat. Dus God
is medeverantwoordelijk voor alles
wat je doet. Ik ga er vanuit, dat je
het zelf moet doen. Ik wil niet mijn
onvolkomenheden aan God ophangen,
ik wil proberen daar boven uit te
stijgen vanuit mezelf en in medewer
king met anderen. Want alleen kan
ik het natuurlijk niet.
Als ik dan praat over die zelfbe
dwelming, dan mag ik misschien nog
even die vespers aanhalen van die
zusters. Neem me niet kwalijk zus
ter, maar ik vond daarvan toch een
sfeer van sereniteit uitgaan, die ont-
zag'lijk zelfbedwelmend werkt, die
de boot van de realiteit afhoudt. U
gaat weliswaar in de gezinnen maar
u zou misschien nog meer kunnen op
brengen, als u dat bidden achterwege
liet. Dan had u nog meer tijd beschik
baar ook. En ergens is de geestelijke
onanie wel in dit geheel verweven,
dacht ik.
Zr. Kooiman: Ik kan alleen maar
dat antwoord van Rabbijn Soetendorp
herhalen, dat als we niet onze accu
laden, we op een gegeven moment
uitgewerkt zijn.
Mevr. Van Alem: Wij moeten aan
anderen onze accu laden, zuster, niet
aan God. Dat is een godslastering.
Zr. Kooiman: Ja, dat vindt u. Maar
dat vinden wij nu net niet. Ik geloof
in God en ik geloof dus dat God de
mogelijkheden geeft aan mij en aan
ons om zo goed mogelijk ons werk te
doen, waaruit dus ons geloof in God
en in zijn liefde blijkt. Maar als ik
niet bij tijd en wijle en wij doen
dat regelmatig mijn accu laad. dan
ben ik uitverkocht op een gegeven
moment.
Goede relaties
Mevr. Van Alem: Ja. dat neem ik
aan. Maar ik Vind het niet reëel om
dat aan God te doen in de vorm van
bidden. Ik meen dat dat op een an
dere manier ook mogelijk is, n.l. door
een goede relatie met andere mensen.
Rabbijn Soetendorp: U kunt het
eenvoudig zeggen, zuster. U wilt u
aan God laden en mevr. Van Alem
zegt: ik zou dat veel liever willen
doen aan andere mensen. Natuurlijk
steekt u uw licht aan aan de kaarsen
die anderen in de hand houden.
Maar de kaarsen die anderen in de
hand houden, hebben ze in de hand
gekregen, mevrouw. Zij zijn niet plot
seling een soort zelf-generator ge
worden. Maar ze ontsteken dat aan
een bijzonder groot net en als de
krachtbronnen daarvan op een ogen
blik verstopt raken of kapot gaan,
dan is nog niet dat net stuk.
De heer Kief: Ik vind de redene
ring van Rabbijn Soetendorp heel op
merkelijk. Hij gaat er n.l. zonder
meer vanuit, dat de andere mensen,
laat ik zeggen door God opgeladen
worden. En hier ligt nou precies het
verschil. Wanneer je daarvan uitgaat,
dan moet je wel zo redeneren zoals
Rabbijn Soetendorp en als de zuster
redeneert.
Als je er van uitgaat, dat de
mens het hoogste is voor de mens,
dan zeg je: je kan me nog veel meer
vertellen, maar ik zoek mijn gemeen
schap bij andere mensen, in de ver
zameling van andere mensen. Dan
kun je die krachtbron, waar Rabbijn
Soetendorp het over heeft, op een
psychologische manier ook nog wel
verklaren.
We geloven dat dit een duidelijke
probleemstelling is. Haakt iemand
r op ïr
DR. K. J. KRAAN.
1
Dini de Neef, bekend door Ana-
tevka, heeft in die tijd erg weinig
gedaan voor de televisie. „Ik had
er gewoon de tijd niet voor. Maar
de laatste tijd doe ik weer meer
voor de televisie. De meeste men
sen kennen me ook hierdoor. Want
ach, bij het toneel zit men in de
zaal, maar via de t.v. kom je le
vensgroot bij iedereen in de huis
kamer. Als ik met mijn kinderen
op straat wandel, hoor je de men
sen tegen elkaar zeggen: Ze is het,
ze is het hoor! Daar ben ik aan ge
wend. Mijn man vindt het niet erg
als ik er niet ben. Hij is zelf acteur
en begrijpt dat.
Bovendien heb ik het helemaal niet
druk de laatste tijd. Ik kan mijn tijd
wijden aan de kinderen, mijn dochter
tje Barbara en mijn zoontje Rober-
tje. Doordat ik toch actief in dit
moeilijke vak blijf, krijg je niet dat
je vast roest en bovendien de kinde
ren te veel aan je bindt. Het is eigen
lijk hun belang dat ik in dit moeilijke
vak doorga. Toen ik trouwde hield ik
op bij Tingel-Tangel. Daarna ben ik
alleen nog freelance gebleven. Echt
helemaal ophouden, néé!
Indertijd met Anatevka heb ik ze
ven weken achter elkaar gerepe
teerd. Maar daarna ben je weer bij
de kinderen en televisie is iets dat
je kan aannemen of niet. Er gaat
vreselijk veel tijd in de kinderen
zitten. Het huishouden zelf vind ik
nu... beduidend
goedkoper
Een geweldige aanbieding ta
pijt, waardoor iedereen in staat
wordt gesteld ook de mooiste
kwaliteiten te kopen vindt U
vanaf morgen op de 1e etage.
Een prachtige partij kamer
breed nylon tapijt' in diverse
breedten en uitvoeringen, n.l.
370, 380 en 390 cm breed en
met dubbele jute rug en wafel
rug.
Oerdegelijk nylon tapijt met
kleine schoonheidsfoutjes, nu
door elkaar per meter voor nog
géén acht tientjes.
kamerbreed
nylon tapijt
Voorsorteren een greep uit het
Rotterdamse culturele gebeuren, ta
melijk willekeurig, tamelijk subjectief,
omdat niet naar volledigheid wordt
gestreefd. Een oriëntatiepunt voor de
lezer: dit vinden wij ervan, neem het
voor wat het is, een handreiking.
het mannetje Dorus, dat het al zo on
waarschijnlijk lang op de vaderland
se planken volhoudt dat het er niet
meer vandaan te denken is. Woens
dag- en zondagmiddag met de kinde
ren op visite: een belevenis waaraan
veel ouders ook hun hart zullen opha
len. Mauritsstraat, Rotterdam.
Neemt U de maat
van Uw kamers mee
Vanaf vrijdagmorgen 9 uur ver
kopen wij deze partij kamer
breed nylon tapijt in diverse
kwaliteiten: met dubbele jute
rug en wafelrug, in de breed
ten 370, 380 en 390 cm en
diverse mooie kleuren w.o.
Elke vrijdagavond tot 9 uur open
Ook maandagmorgen open
Géén tel. of schrift, best
Nieuw deze week „Funny Girl":
verbijsterend Amerikaans showwerk
met als grote ster Barbara Streisand.
Hoewel we de film nog niet gezien
hebben, durven we hem aan te beve
len, omdat mevrouw Streisand nu
eenmaal een van die talenten is, die
altijd de moeite waard zijn om te
gaan bekijken. Volgende week meer
over Funny Girl".
Verder geen bioscoopnieuws; ein
deloze prolongaties en geen premiè
res van films die we nu ook wel eens
in Rotterdam zouden willen zien. Het
oude liedje. Hopenlijk brengt de tele
visie enig soelaas deze week, want
we willen geamuseerd worden, niet
waar. Sterkte d'r'mee.
Cabaret ,,ln den Twijfelaar", bin
nenkort onder eigen pannen, brengt
nog steeds ,,Sneu(voor)velen", een
programma echter dat zo aan de ac
tualiteit is aangepast, dat het niet
meer op het eerste lijkt. Scherpzinni
ge satire, verpakt in plezierige kol
der, zodat u altijd moet lachen. Tot
eind maart blijven de Twijfelaars in
het Piccolo-theater spelen, medio
april verhuizen ze naar de Maurits
straat waar een eigen theater wordt
geopend.
„Bij Dorus op visite" kan men ook
in levende lijve. En niet alleen bij
hem, want alle bekende gezichten
van de televisie treft men ook aan in
De werkcommissie der Gerefor
meerde Kerk Nieuwland besloot bij
gelegenheid van het paasfeest ieder
een in staat te stellen op zijn of haar
wijze dit feest te vieren. Er zal op de
drie woensdagen voor Pasen van 7
uur tot 8.15 uur n.m. passiemuziek te
beluisteren zijn in de Magnalia-Dei
kerk. Iedereen, in het. bijzonder zij,
die niet gewoon zijn 's zondags de
kerk te bezoeken, zijn in de gelegen
heid daar rustig naar te luisteren.
Tijd van komen en gaan ligt aan de
bezoekers zelf. Voorts zal men op le
paasdag vanaf 9.15 uur paasliederen
zingen op het plein voor de Magna
liakerk. Hieraan werken mee het
Nieuwlandkoor en Harpe Davids.
Door vernieling van een automaat
aan een fotozaak in de Passage werd
een aantal fotolampjes gestolen.
Schrijf'es iemand
Bel'es iemand
Bezoek'es iemand
Braat'es met iemand
...u weet zelf wel
wie eenzaam is in
uw omgeving-
PUBLIKATIE AANGEBODEN DOOR
DIT BLAD IN SAMENWERKING MET DE
STICHTING IDEËLE RECLAME @8023
Shaw heeft met „Caesar en Cleopa
tra" een comedie van de macht ge
schreven. Een prachtig stuk, dat een
gave vertolking vraagt met het ac
cent op de onderliggende bedoelingen
van de schrijver. Het NRT heeft zich
daar niet aan gestoord en het stuk
aangegrepen om er een vertoning van
te maken: glad en zielloos. Zaterdag
en zondag in de Rotterdamse Schouw
burg.
Tip. Het Nationaal Ballet brengt
een programma geheel gewijd aan de
grote choreograaf Balachine. Uitge
voerd worden Serenade, Pas de deux
romantique, Ivesiana en Vier tempe
ramenten. De muzikale begeleiding
is van het Nederlands Balletorkest
onder leiding van André Presser.
Maandag, Rotterdamse Schouwburg.
Een wereldje waarin armoede, ver
vuiling, ontucht en drank welig tie
ren, een wereldje van fatsoenrak
kers, kerkvoogden en duivelbanners,
onnutte bedelaars en hoeren. Dit is
het beeld dat de toeschouwer krijgt
tijdens „De Spaanse Brabander"
van Bredero. Een schilderachtige
voorstelling vol vaart. Dinsdag, Rot
terdamse Schouwburg.
Wie van vioolspel houdt en een on
geëvenaard kunstenaar wil horen
vindt op het concert van het Rotter
dams Philharmonisch .Orkest alle ge
legenheid daartoe. Dan treedt 's we
relds grootste violist, David Oistrach.j
op, die voor u het vioolconcert van
Brahms zal spelen, dat tot een der^
meest imponerende composities vani
de vioolliteratuur behoort.
Bijzondere aandacht vraagt tevens;
Beethoven's 8e symfonie, waarmede*
hij feitelijk zijn tweede scheppingspe-'
riode afsloot. Niet zonder reden ty
peerde Paul Becker, de grote Beet-
hovenkenner en -biograaf, deze sym
fonie met het „hooglied der lachende
filosofie", waarmede het karakter vari
deze door Beethoven „kleine" symfo
nie genoemd het best. is aangeduid.
Doelen, donderdag 12.
Voor hen, wier muzikale aspiraties
niet uitgaan naar symfonische- en ka
mermuziek, maar die aan een anders
bron hun muzikale dorst willen les
sen, zal het concert van de Politit
Harmonievereniging .Hermandad"
de aangewezen ontspanning zijn. Daar
zal het Westland's Mannenkoor, be
kend van de Televisie-serie „De gla
zen Stad", medewerken, alsmede de
sopraan Elly Verhoeven-Verhees en
Aad van der Hoeven, die het grote
Doelenorgel zal bespelen. Doelen, za
terdag.
Tip: Een bijzondere Shakespeare-
avond. In samenwerking met de ver
eniging „Vrienden van het lied" orga
niseert de Rotterdamse Volksuniver
siteit „Shakespeare inspiratie of
wat u maar wilt", een programma
van liederen op Shakespeare-teksten,
verbonden door sonnetten en korte in
leidende fragmenten uit toneelstuk
ken. Medewerkenden zijn Meta Bour-
gonjen. alt-mezzo; Henk v.d. Brink,
bas; Chris Veelo, piano; Nora Boer
man, voordracht en Gerard de Geus.
voordracht. Woensdag, Aula Volks
universiteit.
vreselijk, dus daar besteed ik echt
niet al mijn tijd aan en de rest van
de tijd is voor mijn werk.
Eerst wilde ik ballet. Mijn vader
had me eens meegenomen naar Car
ré voor een variété met ballet.
Prachtig vond ik dat allemaal ge
kleurde lichten, geweldig. Maar de
dokter raadde het me af en toen wil
de ik toneel gaan doen en dat is het
geworden ook. Ik vind een kleine goe
de rol prettiger dan de hoofdrol. Dat
hoeft echt niet voor me. De televi
sie vind ik fijn om voor te werken.
In mijn familie is niet veel artis
tieks. Mijn vader was aannemer. En
in mijn jeugd was ik een rustig kind.
Ik las toen erg veel. Wel was ik de
jongste en erg verwend.
Haar man Robert Sobels, heeft
eveneens een vader met 'n puur za
kelijk beroep. Robert is een stuk
ouder dan Dini en al een paar keer
getrouwd geweest. Hij heeft dan ook
lang geaarzeld om Dini de Neef het
hof te maken ofschoon hij al jaren
verliefd op haar was. Eens bij zie
kenbezoek van een collega waren ze
er allerbei.. En toen was het ijs ge
broken. Een echt artiesten-huwelijk,
twee mensen die elkaar begrijpen
veel samen doen. Ook al door het
gezamenlijke vak.
Dini vindt dat wanneer de man al
tijd het huishouden moet opknappen
als vrouwtjelief naar het toneel is
voor repetitie of optreden, er op den
duur een kink in het huwelijk komt.
En wanneer manlief 's avonds altijd
weg is en de vrouw alleen zit, zij er
uiteindelijk ook de brui aangeeft.
In verband met de bouw van de
metro, moest in Rotterdam-Zuid,
een Hervormde Kerk worden af
gebroken. Het in die kerk aanwe
zige orgel, van de firma Dekker uit
Goes, werd door de heer C. A.
Koppe, orgelbouwer te Rotterdam,
geheel uit elkaar genomen en op
geslagen in zijn werkplaats.
Door het Kerkbestuur van de
St. Martinuskerk te Schiedam-
Groenoord, is dit orgel toen ge
kocht, met de bedoeling, het te
gaan gebruiken bij de consecratie/
ingebruikneming van de nieuwe
kerk in juni 1967.
Daar het orgel niet in de werk
plaats van de heer Koppe kon blij
ven, werd het overgebracht naar de
boerderij van C. P. M. Lansbergen
aan de Harreweg te Kethel en aldaar
opgeslagen. Toen Bleek, dat de nieu
we kerk een te hoge vochtigheids
graad had, werd op advies van de
orgelbouwer, voorlopig gewacht met
de opbouw van het orgel.
Doordat de architect van de St.
Martinuskerk, de heer W. J. Fiolet,
kort na de ingebruikneming van de
kerk, door een zeer ernstige ziekte
werd getroffen, ontstond er een gro
te vertraging in de opbouw van het
orgel, daar zijn zienswijze hierbij een
vrij grote rol speelde. Ruim een jaar
na de ingebruikneming van de kerk,
kon het kerkbestuur aan de heer C.
A. Koppe, opdracht geven het orgel
weer op te bouwen.
Een groot gedeelte van het orgel
ging toen weer terug naar de werk
plaats van de heer Koppe, daar o.a.
de membramen, die van leer zijn.
Een huwelijk-speciaal in dit vak is
erg gunstig.
De kinderen zien hun eigen moe
der regelmatig optreden als „Lenie"
in het kinderprogramma „Labberdib-
bus".
moesten worden vernieuwd, omdat
deze door het vocht verteerd waren.
Hierbij werd de heer Koppe, geassis
teerd door de heer H. B. Scheuer-
man, te Rotterdam.
Het voorfront werd geheel ver
nieuwd en bestaat nu uit 48 pijpen,
waarvan 12 sprekend. De speelta
fel bestaat ook nu uit twee handkla
vieren (manualen) en een voetklavier
(pedaal).
Op zondag 9 maart te 15.00 uur zal
tijdens een oecumenische wijdings-
dienst het orgel officieel in gebruik
worden genomen. Hierbij zal mede
werking worden verleend door: De
heer J. Hoogervorst. organist, het
R.K. Parochieel Zangkoor St. Jan, on
der leiding van de heer J. Zoomers.
het Kerkkoor van de Herv. Kerk, wijk
Groenoord, onder leiding van de heer
F. van Rhijn, het R.K. Jeugdkoor en
het Herv. Jeugdkoor, onider leiding
van de heer M. Meijer. Tijdens de
ze dienst, zullen pastoor M. Wuijster
en dominee E. Verwaal een kort
woord spreken.
Voor de fijnproevers is er een bij
zondere expositie in het Prentenkabi
net van Boymans: „De antieke we
reld in de prentkunst", een gave ver
zameling waaruit de wereld, waar on
ze beschaving begonnen is. duidelijk
oprijst.
Nu Nieuw-Guinea weer om onple
zierige redenen in ons gezichtsveld
komt, is het een goed idee de kennis
over land en volk te verfrissen. Er
zijn mogelijkheden. „Asmat, een kop-
pensnellerscultuur" (voor wie het de
Indonesiërs niet gunt) en „Pracht en
praal bij de Papoea's". Museum voor
Land- en Volkenkunde, Rotterdam.
Werk van dichter bij huis presente
ren Bob Kemper (gemengde tech
niek) en Gerrit den Breems (brons
reliëfs) in de Expositiezaal de Doelen.
Het Schiedamse garagebedrijf „Uni
que" keert terug naar een vroeger
adres, zij het dan ook als uitbreiding
van het bedrijf. Zoals bekend was het
bedrijf eertijds gevestigd aan de B.K.-
laan, hoek Nieuwe Haven. Het pand
heeft geruime tijd leeggestaan, is
geheel gemoderniseerd en zal nu op
nieuw worden betrokken door Uni
que. Thans zal daar evenwel niet het
garagebedrijf worden gevestigd, dat
zich inmiddels met de showroom aan
het Stationsplein heeft gevestigd.
De afdeling bromfietsen, die tot
nu toe in de St. Liduinastraat was
gevestigd, gaat nu intrek nemen in 't
vernieuwde pand. Daar worden de
nieuwe bromfietsen verkocht, is een
uitstekende werkplaats ingericht en
er wordt nu ook weer aandacht be
steed aan fietsen. Een bromfietsen-
afdeling is ook gevestigd aan de
Swammerdamsingel 25.
EXTRA VOORDEEL
Fujica Rapid kamera's
Vraag meteen ons gratis
deskundig advies
01 PLEINWEG
nl WALENBURGERWEG26 - 28.TEL.2S74»