Spanning en gezelligheid bij Jeugdhaven Songfestival Michels: „Het publiek is eigenlijk verschrikkelijk" |H|"' A j ax-F ei jenoord DE HAVENLOODS DONDERDAG 3 APRIL 1969 nubeduidend goedkoper nu... beduidend goedkoper SPANNINGSVELD Dit is 't ei van Columbus om in Uw kasten meer nuttige bergruimte te maken Kastmandjes van geplastifi ceerd draad, die U aan de kastplanken schuift en waarin U al die kleine voorwerpen bergt, die normaal de kasten overvol en rommelig maken. In de linnenkast (zakdoeken, ceintuurs, shawls, sokken en kousen), in de keuken (busjes, zakjes, doosjesen in de hob byhoek 1000 en één spul letjes). Kastmandjes, die U nooit meer wilt missen, als U ze in gebruik heeft, koopt U nu voor nog géén twee gulden. M: De trainer is in het prof-voet- bal nu helemaal de team-manager geworden. Hij heeft nu de algehele technische en mentale leiding tegen over de zakelijke leiding. Primair blijft: rekreatie bieden aan het pu bliek. Net als in de toneelwereld. Daar komt bij het voetbal bij, dat er een evenwicht moet zijn tussen goe de rekreatie en het halen van pun ten, Want punten zijn premies en pre mies betekent geld voor de spelers. Ze moeten winnen om aan een behoorlijke premie te komen. Dat geeft vaak moeilijkheden. Dat blijft altijd een spanningsveld. H: Als een beroepsvoetballer zijn einde nadert, gaat-ie daar dan reke ning mee houden? Wordt dat niet een enorme leegte voor hem? M: Ja, dal zit er in. Maar als je het 10, 12 jaar gedaan hebt, altijd maar trainen, enzovoorts, enzovoorts, dan kan je er genoeg van krijgen. Het kan ook een leegte worden. Be roepsclubs hebben hier een taak. Een bepaalde job vinden bijvoorbeeld, dat hoort bij de sociale begeleiding. Veel komen er in de trainerij, zij het soms 0]i minder niveau. Leeftijd is in dit beroep overigens betrekkelijk. Som- Het Jeugdhaven Songfestival be staat al van 1964 en men kan dus rustig stellen dat het een traditie gewórden is. Elk jaar wordt er voor de meisjes uit de zes verschillende jeugdclubhuizen een songfestival ge organiseerd. waar ze zelf aan mee doen. Er zijn prijzen beschikbaar voor elke leeftijdsgroepwant de meisjes zijn verdeeld in Jollen 10 - 11 jr, Scheldejollen 12 - 13 jr. en Clippers 14 - 15 jr. Zij proberen per groep een prijs in hun bezit te krij gen. In de eerste jaren werd er uitslui tend gelet op het zingen, wat logisch is voor een songfestival, en de groep of het meisje dat voor de groep zong en die dit het beste deed had een prijs. Maar je hebt een goede stem of je hebt hem niet en hier door werd het .meedoen" toch wel beperkt. De laatste jaren heeft het optre den van de groepen een ander ac cent gekregen. Tijdens het zin gen van een liedje wordt niet meer zozeer gelet op zuiverheid maar,juist op originaliteit en presentatie. ,Want aan dit laatste kunnen de meisjes zelf veel af en toe doen. Twee maanden voor dat het eigen lijke festival is begonnen, zijn de groepen al bezig met de voorberei dingen. Welk liedje, wie zal het zin gen. hoe presenteren we het, zingt een andere groep het al, wat ma ken we erbij, wat trekken we aan, ibie zal het winnen En op het songfestival zelf zagen we ook dit jaar weer ongeveer 160 meisjes die een uitbundig plezier be leven aan: het meeleven met de andere meis jes uit je clubhuis en hopen dat ze het goed doen. meeleven met de groepen waarbij Het minder goed gaat. in angst zitten als een groep het beter doet dan jij. - geboeid worden en waardering hebben voor presentatie en leuke liedjes. proberen te kijken hoeveel pun ten de jury geeft. in spanning zitten voor het eigen optreden. Optreden is een hoofdstuk apart. Verkleden in de kleedkamers gaat nog wel, maar het opkomen op het toneel. Onzeker en soms brutaal, verle gen en niet wetend waar je je han den moet laten en hoe je moet gaan staan en of je soms niet voor gek staat. En dan het zingen goed beginnen en een octaaf zakken, dg melodie of de volgorde niet meer helemaal weten, dat zijn problemen. Toch geeft dit juist de gezellig heid in de zaal, want niemand wordt boos als het niet gaat en niemand lacht je uit, want iedereen kan het zelfde overkomen. En als laatste is daar nog de spanning van het wachten op de uitslag wat meestal wordt overbrugd door dansen. Uitgelaten alleen maar bewegen op het ritme, praten met elkaar en met de leiding en door alles heen zouden we een prijs hebben ge- En wanneer dit het geval blijkt te zijn. Hossen, dansen, gillen en lachen en zingend naar huis gaan zodat ieder in de straat kan horen dat een groep uit het clubhuis een prijs heeft gewonnen. M: Dat is vrij complex. Er zijn verschillen tussen amateur- en prof voetbal. Bij de amateur is het veel meer een kwestie van zin hebben of niet. De prof weet dat-ie móét. Dat leert hij accepteren, de tegenpartij, kan een grote rol spelen. Word je bijvoorbeeld uit je spel gehaald, dan wordt het een kringloop. Dan wordt 't: de bal deugt niet, het veld niet, het veld niet, de scheidsrechter niet, en soms: het publiek deugt niet. De Amsterdammers hebben het bijvoor beeld in het Nederlands Elftal moei lijk met het Rotterdamse publiek bij een wedstrijd in Rotterdam. H: De Rotterdammers zijn fanatie ker chauvinistisch, niet? M: Je hebt ook onder Amsterdam mers groepen fanatiekelingen. Onder de direkte supporters. Je moet on derscheid maken tussen supporters en publiek. En het publiek is in Amsterdam veel betrekkelijker van aard dan in Rotterdam. In Rotter dam is er echter een groter deel sup porters onder het publiek. Ze komen nok voor het uitleven van hun me ning en kritiek. In een stadion méér dan waar ook. Je kan er schreeuwen, blèren. Je valt niet op. Je zit in het geheel. H: Voetbal is duidelijk een kijkspel. Hoe houdt u daar rekening mee? Bij voorbeeld bij AjaxFeijenoord bleet het de eerste helft 00. Ik hoorde, dat dat bewust zo werd gedaan, kalm M: Dat was een uitzondering. De wedstrijd had plaats na de Europa cup, die heel zwaar was geweest. Toen werd het een kwestie van zo weinig mogelijk spelen. Daarom hebben we dat gedaan. Om na de rust een zo gunstig mogelijk uitgangspunt te heb ben. Normaal is het: publiek iets bie den. Aanvallen dus. Verdedigen is te veel het imiteren van de tegenstan ders. Kreatief zijn is spektaculair. H: AjaxFeyenoord werd met 3','* invaller gespeeld. Bewust? M: Dat was ook het gevolg van de match voor de Europa-cup. Je pui bovendien uit een kern van 16 men sen. Die moeten allemaal kansen krijgen. Of de anderen waren aan hun eind. Dat is de opzet toen geweest. In de Europa-cup waren Nuninga en Muller zeer opvallend. In de tweede helft tegen Feijenoord waren ze ner gens meer. Daar zie je het. En je kan ze niet aUe elf vervangen. H: Is het publiek in de loop van de tijd veranderd? M: Het publiek is gebleven wat het was. Iets minder disciplinair. Verru wing. Dat geldt voor de hele maat schappij. Het gezag van bovenaf wordt niet meer geaccepteerd. Voor de jeugd moet het gezag waar ge maakt worden. H: Speelt dat ook een rol bij de adspiranten? M: Nee, want die hebben één ge meenschappelijk belang: spelen, trai nen. Met een volledig vertrouwen in de trainer. Dat doet men graag en als je iets graag doet. zijh er geen pro blemen. H: U hebt zelf lang gevoetbald voor u trainer werd. Is de funktie van trai ner sindsdien veranderd? migen gaan ook over naar het voetbal. En iedereen weet dal zit er nu eenmaal in. H: Hoelang heeft een speler nodig om na een top-wedstrijd weer op top niveau te komen? M: Soms één dag, soms één week. Niet zozeer fysiek, maar mentaal. Het gaat er om, koste wat het kost, te winnen. Velen zijn nog lang met de laatst gespeelde wedstrijd bezig. Sla pen de eerste nacht niet, spelen 'm nog een keer. H: Kennen de voetballers in Neder land elkaar allemaal? M: Dat ligt er aan. Of ze interesse er toe hebben of niet. De ouderen ken nen elkaar wel. Ze zijn trouwens meer eikaars kollega's dan konkuren- ten, al zijn ze tegenstanders in het veld. Die tegenstellingen moeten er ook zijn. Het is een zeker dualis me: je hebt je kollega's nodig om te kunnen spelen, en aan de andere kant is-ie de konkurrent. H: Hebben de Ajax-spelers er veel last van, sterren te zijn? M: Sommigen wel. Er zijn altijd mensen die zich aan de sterren wil len optrekken. Over voetballerij kun je eindeloos praten, want iedereen oeeft gelijk. In de winkel van Swart bijvoorbeeld komen de supporters ein deloos diskussiëren. H: Voetbal is dus een stuk demo- kratie? M: Dat zou je kunnen zeggen. Ieder een kan een eigen oordeel hebben over voetballen. H: Speelt de voètbal-journalistiek in de kwalitatieve oordeelsvorming van het publiek een positieve rol? M: Ze zou zo'n positieve rol kun nen spelen. Maar een enkeling doet dat ook werkelijk. De meesten geven net zo subjektieve oordelen als de toeschouwers. DE LEEGTE H: Om nog even op mijn stuk terug te komen: wat wij gaan doen is dit: we zetten een gesuggereerd stadion neer en plaatsen er 13 mensen. Het wordt geen lollige troep. Ondanks al lerlei vrolijke momenten en slap sticks. Maar het geeft soms haast een navrante indruk. Er zal ook wel kri tiek op komen. Van: zo is 't niet. Dat zal ook wel juist zijn. Nu heb ik een rare vraag aan u: hebt u óók de in druk, dat een groot deel van het pu bliek de leegte er mee vult? M: Ja. De narigheid is: het publiek is verschrikkelijk negatief. Het pu bliek is eigenlijk verschrikkelijk. Het hoort er nu eenmaal bij, maar je zou - soms zó willen weglopen. Dat heeft niets met de mate van ontwikkeling van je publiek te maken. Keurige he ren en dames op de ere-tribune zak ken soms helemaal weg. Als de wed- Vanaf vrijdagmorgen 9 uur ver kopen wij op onze lingerie afdeling deze nylon dameson derjurken met kant afgezet, maten 38 t/m 48 4 kleur wit 148 In verband met Goede Vrijdag géén koopavond I. of schrift best strijd weg is, komen ze weer netjes in de plooi. Het geldt voor de spelers ook: ze killen mekaar bijna, en na het laatste fluitsignaal geven ze me kaar een handje. Soms is het een enorme snelle overgang. Het carna val op de tribune is voorbij, en met een gaan de maskers af- Zo krijg je veel facetten. Dat men zich soms zó laat gaan, vind ik verschrikkelijk. Zonder enige restriktie. De voetballe rij is een purgeermiddel. Het veroor zaakt zeer primitieve explosies in alle lagen van de bevolking. Sport evenemen te 11 in paasvakantie De Commissie voor de Jeugdre- creatie, die deel uit maakt van de Raad voor de Lichamelijke Opvoe ding organiseert in de paasvakantie een schaak- en damtoernooi voor de kinderen van de schaak-damclubs van de Jeugdrecreatie. Dit jaar zal ook een toernooi zal gehouden wor den voor tafeltennisclubs. Dit jaar zal tennistoernooi zal gehouden worden op woensdag 9 april in sporthal De Enk, aanvang 9.30 uur. Het Schaak- en damtoernooi wordt gehouden op vrijdag 11 april in 't Slag, Sandelingeplein 20. aanvang 10 uur. Verder zal er op donderdag 10 en vrijdag 11 april in de sporthal De Enk een volleybaltoernooi worden ge houden. Inlichtingen over de wed strijden telefoon 147744. toestel 257. Docentenbeoonteling gepubliceerd in studentenblad 01K De Rotterdamse Studenten Raad heeft besloten de resultaten van de docentenbeoordeling integraal te pu bliceren. Tegen .integrale publikatie was door verschillende docenten zo wel als door enkele studentengroe peringen bezwaar gemaakt. De Raad achtte de daarbij naar voren ge brachte argumenten evenwel van on voldoende belang. De resultaten van de docentenbeoordeling zullen nu wor den afgedrukt in een extra nummer van het Rotterdams studentenblad OIK, dat in de week 14 tot 18 april zal verschijnen. Nieuwe aanwinsten m cenitrale discotheek e centrale discotheek in Rotterdam heeft gekregen■:ncei520lAlbinoniConcert Cinque on 9 nos 1 t/m 12 I Musici. C 1523 Schubert: Wanderer-Fantasie in C op. 15 D. 760. Mo ments musicaux op. 94 D. 780. Wilhelm Kempff (piano). C 1525 Brahms: Klarinet kwintet in b. Karl Leister (klarinet) en het Amadeus Kwartet. C 1528 Couperin: Clave- cimbelwerken. Zuzana Ruzlckova (clave- cimbel). C 1530 Palestrina: Madrigali e Ricer- cari. Regensburger Domkoor en Ensemble Musica Antiqua o.l.v. Rene Clemencic. K 1084 Jaap Koopmans of zeg ik soms te veel? K 3264 Giani Esposito. o.a. un noble rosslgnol de l'époque ming. K 51o2 Ray Charles: Live in concert. KB 020 Diana Ross the Supremes and the Temptations. Try it baby. Z 45 Welkom in Oebele. Vanaf vrijdagmorgen 9 uur ver kopen wij deze uiterst handige kastmandjes, om orde op za ken te stellen in Uw kasten, 25x31x10 cm In verband met Goede Vrijdag géén koopavond Voor een spotprijsje gaan wij vanaf morgen prachtige nylon onderjurken verkopen, een aanbieding, waar wij ongetwij feld velen een plezier mee doen. Damesonderjurken van een mooie kwaliteit nylon, aan bo ven en onderkant rijk afge werkt met kant. Deze elegante onderjurkjes uit de prijsserie van 4.50 nu voor nog géén twee gulden. Voetbaltoernooi op Woadestein De Rotterdamse Voetbal- en atle tiekvereniging SMV organiseert op 6 april, eerste paasdag, een junioren- toernooi op Woudestein. Aan het toernooi nemen deel de ABC en pu pillen elftallen van Excelsior, Odi en SMV. Na afloop- van dit toernooi wordt er een veteranenwedstrijd ge speeld tussen de elftallen van SMV— Odi. Het juniorentoernooi begint 's morgens om half tien, de vetera nenwedstrijd om drie uur. Toegang is gratis. Op dinsdag 8 april komt de to neelgroep Centrum met „Ajax— Feijenoord" van Gerben Hellinga in de Rotterdamse schouwburg Een voorstelling die in ons blad in alle toonaarden is toegejuicht. Voordat Hellinga zijn stuk in pre mière liet brengen door Peter Oosthoek had hij met Ajax-trainer Rinus Michels een gesprek, waarin evenals in zijn stuk het pu bliek een belangrijke rol speelt. Michels zegt heel behartigens waardige dingen over het publiek. Daarom nemen we hieronder graag het interview over. geplastificeerd kastmandje H: Hoe vindt u het, dat er een stuk komt „AjaxFeyenoord"? M: Het lijkt me niet zo gek. Maar het zal moeilijk zijn. Het zijn allemaal té praktische handelingen. H: Maar je ziet de wedstrijd niet. M: Kan ook niet, het zal achter grond moeten worden. H: Akteuirs kunnen geen voetbal spelen, en voetballers zijn geen ak- teurs. Ik wil het publiek laten zien, in dertien personen, op de tribunes. Zij'komen daar allemaal met hun eigen leven, en reageren op de \ved- strijd en op elkaar. Ik moet wel zeg gen, dat het iets minder optimistisch is geworden, al schrijvende, dan ik had gedacht. Ik heb ook over publiek geschreven. Is publiek belangrijk voor de spelers? M: Publiek is verschillend te be kijken. a) Ze zijn je broodgevers. Ze brengen het geld in het laatje. Dat Is een heel belangrijk aspekt. b) Ze zijn sfeermakers. Als zodanig zijn ze ook konkréét aanwezig. Ze bepalen de ambiance, de sfeer. Dat is zeer belangrijk. Of ze overwegend vóór je zijn, of tegen, of neutraal. Geldt dat eigenlijk ook voor de schouwburg? O ja? En dan is er natuurlijk de kwa liteit van je publiek. En héél belang rijk: speel je uit of thuis? Dat kan het handelingspatroon wel beïnvloe den. Een ploeg is vaak thuis veel fel ler, harder, dan uit; dankzij het pu bliek met de eigen gekleurde bril. Je hebt dan een chauvinistisch, partijdig publiek. Sport is typisch een kwestie van wit-zwart, voor of tegen. Er is maar een enkeling onder de toeschou wers die zuiver voor de kwaliteit komt. H: Dat komt ook wel in mijn stuk voor. M: De rest is een jungle, één ge heel. H: Horen de spelers het publiek ook? Hebben ze last van individuele opmerkingen? M: Dat kan. Het is een wisselwer king. Als een speler voelt: ik draai niet lekker, dat hoort-ie 't wel eens. H: Waar ligt dat nier draaien aan?

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1969 | | pagina 33