Plaatselijke toneelgezelschap kan geen eigen gezicht tonen Jammer genoeg kan men wereld niet verbeteren met chansons Repertoire NRT Taak voor meerdere groepen 96 jÊË Samenstelling van het NRT of kalend? DE HAVENLOODS DONDERDAG 8 MEI 1969 Wig een gesprek met Barbara heeft en denkt te kunnen beginnen met Vragen als: „Hoe oud bent u?" of „Hoe staat u tegenover de lief de?" zal zonder meer bedrogen uit- komgn. Goed, we weten dat Bar bara op 9 juni 1930 te Parijs ge boren werd. Maar hoe lang weten we dit nu in feite? Jarenlang was daar de mythe om dat eenzamè vrouwtje uit Rusland. Het is alle maal niet waar, het waren Bar bara's ouders die uit Rusland kwa men, maar goed, zij is wat woord- schuw en misschien, ondanks haar beroemdheid, een beetje verlegen. Harde vragen stoten haar af en eert interview kan op deze wijze niet tot stand komen. In 1950 begon zij mét haar chansons voor het publiek op te treden. Nu, zo'n kleine twintig jaar later, wordt zij tot de beroemdste Franse chanson-ver tolksters gerekend. Daaraan is een harde strijd voorafgegaan. Met wei nig schoolkennis, zonder enige zang les ging zij van start in haar eigen ca baret te Brussel. Na dit falen kreeg zij contracten vaft verschillende Pa- rijse cabarets en voóral in l'Ecluse, waar ze optrad van 1958 tot 1964, maakte zij haar optreden tot een uniek gebeuren. Was haar theoretische kennis mini maal, haar praktische ervaring hielp haar over de Vele belemmeringen heen, die de weg naar de top ver sperden. Haar eerste eigen chanson „Dis quand reviendras-tu" (Zeg me wanneer je terug zult komen) kreeg veel waardering. Ze durfde het wel te zingen, maar niemand mocht weten dat ze het ook zelf geschreven had. Over haar jeugd zegt ze: „Ik leef in Zondag moederdag Voor veel huismoeders, die 't altijd druk hebben, is borduren een ontspannende en prettige bezigheid. Maar dan geen priegelwerkjes, maar borduurwerk dat lekker opschiet, zodat men vlug een leuk resultaat heeft..... Soedan kussen-paketten, met reeds in kleuren voorgeschil derde dessins, in diverse royale maten en met voldoende soe- danwol per pakket, voor nog géén negen gulden. 100°/o wol Vanaf vrijdagmorgen 9 uur ver kopen wij deze Soedanwol borduurpaketten, voor een prachtig salonkussen, kom pleet met wol en naald, in diverse dessins, Barbara „Ik heb een mooi beroep, een wonderbaarlijk beroep. Het is hard en vermoeiend, het maakt me soms wanho pig, maar ook gelukkig. Zondag moederdag Heeft Moeder nog steeds zo'n verdraaid lastige lange paraplu, die ze eigenlijk liever thuis laat dan mee neemt? Dan is dit Uw kans om het meest welkome Moederdagge schenk te kopen. Mini opvouwbare damespara plu een kwaliteitsprodukt uit de bekende Knirps fabrieken. Deze paraplu, die opgevouwen slechts 28 cm lang is en uitge klapt een royale bescherming tegen de regen biedt, met 100% nylon bespanning in 6 modekleuren en levenslange garantie op het stalen binnen- gulden. r nog g l vijf- opvouwbare dames paraplu Vanaf vrijdagmorgen 9 uur ver kopen wij deze mini damespa raplu in de kleuren rood, bordeaux, beige, groen, marine en grijs, een grote paraplu voor een klein prijsje. het heden, van het verleden herinnqx ik me niets." Ze herinnert-zich niets, of beter, ze wil zich niéts herinneren. Het verle den is in haar. De melancholieke glimlach en haar wel fel besneden ge zicht tonen dit verleden. Ze heeft inte resse voor de politiek. ,,Ja, daar stel ik belang in. Ik voel me erbij betrok ken, maar mijn rol is niet daarover te praten, maar daarover te zingen. Jammer genoeg kan niemand de^ we reld verbeteren met een chanson." Soms is het een last „Ik heb ben mooi beroep", zegt ze, „een wonderbaarlijk beroep, het is hard en vermoeiend, het maakt me soms wanhopig, maar ook gelukkig." „Maar je schenkt toch ook veel vreugde aan de mensen die naar ie luisteren?" Ja. hét chanson is bij me, het zit als het ware op mijn schou ders, soms is dat een last en wat die mensen betreft, die schenken me vreugde, maar ze maken me ook steeds angstiger." „Praat me alsjeblieft niet over suc ces. Succes is iets dat elke avond ge maakt moet worden. Het optreden van deze avond wist het optreden van de avond van gisteren weer weg, er is nooit iets bereikt, je moet steeds weer opnieuw beginnen. Ik ben een vrouw, die leeft en ademhaalt, die lief heeft en verdriet kent, die geeft en ont vangt, maar bovenal ben ik een vrouw die zingt!" Zij haakt niet naar geld. „Het is erg gemakkelijk, maar het. is onnozel", ik heb het in ieder geval niet. Het stelt niets voor. Mijn inspiratie put ik uit het leven zelf. Niet uit mijn privé-le- ven want dat kent bijna niemand, dat is top-secret. Dat heeft trouwens niets te maken met de melancholie in mijn chansons, het is er wel, maar altijd vermengd met een hoopvolle ver wachting. Ik hou van de nacht, van mensen en van zingen. Daar ben ik erg gelukkig mee. Ik zal niet stil staan en zeggen „Kijk, hier ga ik wo nen". Ik ben altijd onderweg en je moet steeds kunnen vertrekken, overal vandaan. Het huis dat ben je zelf, je thuis draag je in jezelf". Elke vrijdagavond tot 9 uur open Ook maandagmorgen open in tel. of schrift best Het repertoire van het Nieuw Rotterdams Toneel voor. het volgend sei; ziet er als volgt uit: september: „Meneer gaat op jacht" van George Feydeau. Het ligt in de bedoeling het publiek bij de voorstelling te betrekken. Vertaling Remco Campert, regie Jules Royaards, decor Frank Raven. Belangrijkste rollen: Lies Franken, Wim van den Heuvel en Pieter Lutz. 12 september: De eenzame weg" van Arthur: Schnitzler. Vertaling Gerrit Kouwenaar, regie Karl Guttmann, decor Lois Egg, decorontwerper van het Wiener Burghtheater. Belangrijkste rollen: Max Croiset, Pim Dikkers, Enny Meuhier, Carol van Herwijnen en Rick Nicolet. s de eerste enkelvoudige prod,ukt:e 31 oktober: „De duivels" van John Whiting. Dit is van het NRT. Een groot stuk: 40 rollen, 60 scènes. Vertaling Nic. Brink, regie John van de Rest, decor Frank Raven. Be- langrijkste rollen: Annet Nieuwenhuyzen en Eric Schneider. 1 januari: „Bettina of het fatsoenlijke meisje" van Carlo Goldoni. Een nog nooit in Nederland gespeelde Goldoni. De schrijver droeg het stuk op aan de gondeliers van Venetië. Vertaling en regie Jules Royaards, decor FFank Raven. Titelrol. Rick Nicolet. 13 februari: „The ruling class" van Peter Barnes. Een politieke comedie, die vorig jaar in Engeland zeer is geroemd. Regie John van de Rest, decor Frank Raven. Belangrijkste rol: Henk van Ulsen. 3 april: „Koning Jan" van Friedrich Dürrenmatt. Het nieuwste stuk van de Zwitserse schrijver dat door Rob de Vries zal worden geregisseerd. Als deze produktie onverhoopt niet door kan gaan zal in de plaats ervan „De vliegen" van Sartre op het repertoire worden genomen. Voor de voorstelling op 12 december moet nog een keus worden gemaakt, uit „The secretary bird" van W. Douglas Home of „It's all in the mind" van John Hale. Pim Dikkers zal de regie voeren over een van beide stukken. In het Piccolo-theater zullen vier premières worden uitgebracht, die elk oen maand achter elkaar zullen -lopen. 1 0kt°,Iüe'ine Anton en zijn strijd tegen het klootjesvolk" van David Halliwell. Vertaling Josephine Soer, regie Rob de Vries. Belangrijkste rol Aart Staartjes. De drie andere premières (stukkeik nog onbekend) worden uitgebracht op 1 december, 1 februari en 16 april. j Op het ogenblik werken acteur Aart Staartjes en dichtfer Cees Buddmgh aan een nieuw stuk. Ook is Otto Dijk gevraagd mee te werken aan een geza menlijke produktie van schrijver, regisseur en spelers. Het NRT heeft Hugo Claus uitgenodigd een vertaling-bewerking té maken van Seneca's „Oedipus". Rotterdam heeft naast het Nieuw Rotterdams Toneel een tweede toneel gezelschap (en eventueel een derde) nodig. NRT-directeur, Rob de Vries, zei dit naar aanleiding van een bespreking over de taak van zijn gezel schap in Rotterdam. Tot die taak behoort o.a. dat zestig procent van alle NRT-voorstellingen in de eigen stad wordt gespeeld. Hij bleek bereid deze mening bij de bevoegde instanties uit te dragen, maar niet tot het nemen van initiatieven, die verwezenlijking van deze gedachte direct tot gevolg hebben. Hoewel niet erg diep op de zaak werd ingegaan werd de suggestie gedaan dat Rotterdam een toneelgroep als „Proloog" nodig heeft, een groep dus die zich op de jeugd richt. Het zou jammer zijn als deze gedachte een wortel schoot. KAAL De samenstelling van het Nieuw Rotterdams Toneel is ais volgt: Artistieke leiding: Robert de Vries, algemeen directeur; Anty Westerling, dramaturge; Jules Royaards, John van de Rest. Zakelijke leiding: Marius Kip, di- rectéur. Tableau de la troupe: ACTRICES: Cocki Boonstra, Martine Crefcoeuv, Lies Franken, Rie Gilhuys, Coba Kel- ling, Nelleke Knegtmans, Enny Meu nier, Rick Nicolet, Annet Nieuwen- Huyzen, Elly van Stekelenburg, Lies- beth Struppert, Camille de Vries. ACTEURS: Peter Aryans, Bas ten Batenburg, Steye van Brandenberg, Huib Broos, Edmond Classen, Max Croiset (half jaar), Pim Dikkers, Paul van Gorcum, Gerard Hartkamp, Carol van Herwijnen (half jaar), Wim van den Heuvel, Wim Hoddes, Ad Hoeymans, Jan Lemaire, Pieter Lutz, Sacco van der Made, Johan Ooms, Hans Polman, Jules Royaards, Adolf Rijkens, Johan Schmitz, Eric Schnei der, Aart Staartjes, Henk van Ulsen (half jaar), Robert de Vries. Frans Zuidinga STAF: Hoofd ontwerp, Frank Ra ven. Muziekadviseur, Edo de Waart, Costuumadviseur, Ber van Hirtum, Public Relations, Margriet Lohman, Administratrice, Riet van der Plas. U ziet er 10 jaar jonger uit met een Man-Top. Absoluut onzichtbaar. Zelfs uw kapper merkt het niet. Ja, elke Man- Top wordt door onze specialisten volgens uw persoonlijke wensen vervaardigd. U kunt er mee slapen, sporten en in de regen lopen. U ziet er minstens 10 jaar jonger mee uit en zo voelt u zich ook. MAN-TOP is een wereldsucces en wordt gedragen door beroemde film- en tv-artiesten. Vraag - zonder enige verplichting - onze geïllustreerde brochure met onderstaande bon. j~~COUPON - voor uw geïllustreerde brochure "1 I Naam: J8hh...t- I Adres: I Woonplaats: Tel m.m a aj Zenden aan Man-Töp, Amsterdam, FIAN Heiligeweg 10, Tel. 020 - 23 99 72 Utrecht, Nobelstraat 29bis, j Tel. 030 - 22628 22629 Omdat het NRT in Rotterdam het enige gezelschap is. ziet men zich voor de taak gesteld een zo geva rieerd mogelijk repertoire op te bouwen, waaraan een zo groot mo gelijk aantal mensen genoegen kan beleven. Dit streven heeft tot gevolg dat een plaatselijk toneelgezelschap geen duidelijk eigen gezicht kan to nen. Een deel van die taak zou dus door een ander gezelschap of ande re gezelschappen .overgenomen moe ten worden. En dan kan in verschil lende richtingen worden gedacht; een populair theater, een experimen teel theater, een klassiek theater. Misschien zou de 'voorkeur naar een populair theater, een volksthea ter moeten uitgaan. Echter, er is in Nederland op dit ogenblik een toneelgroep aan het werk, die met het zeer avandgardistisch repertoi re niet dan met de grootste moeite het hoofd financieel boven water kan houden. Het is het Theater Ter zijde van Anne Marie Prins. Waar om zou Rotterdam geen contact met TT. zoeken en proberen Anne Ma rie Prins te bewegen hier voort te zetten wat ze in Amsterdam is begonnen? Als de opmerking over een tweede toneelgroep ernst is, ligt hier een goede kans een zinnig ad vies uit te brengen aan de wethou der. We wachten af. Spreiding ALHENA ZALEN bruiloften, recepties en partijen Mathenesserweg Tel. 23.79.58 onderdeel van de taak van het stads- gezelschap. Hiertoe staat heel wat. op stapel: kunstuurtjes op de scho len, lezingen in jeugdhuizen, een overleg met leerkrachten, een cur sus voor jeugdleiders, een experi ment op een lagere school door Lies Franken, een nieuwe formule voor het jeugdfestival, een instructiepro gramma in het Piccolo-theater on der leiding van Bas ten Batenburg, bedoeld voor de bovenbouw van het. voortgezet onderwijs en contact met het studententoneel. (Volgend jaar komt het Stutofes voor het eerst in Rotterdam). Ongetwijfeld een indrukwekkende lijst activiteiten, gericht op de uit breiding van de toekomstige klanten kring van het NRT. In een consump tie-maatschappij als de onze, waar in over het publiek wordt gespro ken als de „kunstconsument", een gerechtvaardigd streven. Men moet er echter wel bij bedenken dat het van weinig of geen betekenis is voor de waarachtige kunstzinnige vorming van de jeugd. Daartoe zou een an der uitgangspunt dan de bezettings graad van de schouwburg gekozen moeten worden. Nieuwkomers Het hierbij afgedrukte repertoire voor het volgende seizoen van het NRT laat enkele stukken zien, die een duidelijke keus zijn van de 2 nieuwkomers in de artistieke lei ding van het gezelschap. John van de Rest en Jules Royaards: De duivels", „Bettina of het fatsoen lijke meisjes" en „The ruling class". Een inbreng, waaruit blijkt dat zij een volwaardige stem hebben in de artistieke leiding. Dat het sei zoen wordt begonnen* met een stuk van de onvermijdelijke Feydeau is jammer, maar ook weer niet zo verschrikkelijk als uit de omslacn- tige toelichting van Royaards zou kunnen worden afgeleid. Waarom niet gewoon gezegd dat er niet een ander stuk is en dat geprobeerd zal worden een nieuwe aanpak voor een oud stuk te vinden? Het ge klets over de klassieke Feydeau is even onzinnig als overbodig. De schouwburg zelf zal in het nieu we seizoen ook worden veranderd. In de eerste plaats zal worden ge tracht de schouwburg ook overdag een open plaats de laten zijn. In de tweede plaats wordt de entree feestelijker gemaakt. In de derde plaats zal het toneel over de orkest bak worden gebouwd, waardoor een groter speelvlak zal ontstaan. Meegedeeld werd nog dat ook de onderlinge communicatie in het ge zelschap wordt verbeterd. Daartoe verschijnt een mededelingenbulletin. Het is jammer* dat in het bulletin vóór de persconferentie over het nieuwe repertoire nog geen rolver deling van de te spelen stukken was opgenomen, waardoor vele acteurs en actrices uit de dagbladen moes ten vernemen in welke stukken zij zouden spelen. Dat geeft aanleiding tot overbodige irritatie, die het nood zakelijke democratiseringsproces in het gezelschap afbreuk dóet. JAKTHEIN DE GROOT Zondag moederdag Echt handwerk is tegenwoor dig praktisch onbetaalbaar..... daarom zal Moeder werkelijk verrast zijn als ze zondag dit prachtige handbewerkte bloe mentafeltje krijgt Origineel handbewerkt houten tafeltje uit India met inlaid bovenblad, een heel bijzonder geschenk, nu voor nog géén vijf gulden. handwerk Vanaf vrijdagmorgen 9 uur ver kopen wij deze origineel hand- bewerkte houten tafeltjes, volkskunst uit India, 23 cm hoog, doorsnede A 22 cm

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1969 | | pagina 15