STlliTO IWllLLEli FII'TIE neem een abon nement Of we eraan willen of niet <f DE HAVENLOODS DONDERDAG 29 MEI 1069 nubeduidend goedkoper Er zijn tegenwoordig nogal wat mensen, die geprikkeld reageren zodra het over studenten gaat. Zij vinden dat studenten eenvoudig moeten studeren en geen rellen trappen of universiteitsgebouwen bezetten. Af en toe een feestje is best, maar daar moet het dan ook bij blijven. Aan die rellen moet je huns inziens vooral niet te veel inhoud geven: ze worden aangestookt door linkse raddraaiers, die niet representatief zjjn voor de studentenwereld als zodanig. Zulke dooddoeners zijn zeer gevaarlijk. In de vorige eeuw hebben werkgevers van de arbeidersleiders beweerd, dat ze niet representatief voor het proletariaat waren. In onze tijd zeggen dictators het van vrij heidsstrijders. Waren de 10»/» Calvinisten, die in het hachelijkste uur van onze opstand tegen Spanje het verzet tegen alles in hebben door gezet, representatief voor het Nederlandse volk? Omwentelingen zijn nu eenmaal vaak door toegewijde, doelbewuste minderheden bewerk stelligd. Het belangrijkste is tenslotte niet, hoe groot een opstandige groep is, maar of hun protest steek houdt en aan het geweten van volk en overheid appelleert. Over deze gewetens-functie van het studenten-verzet heeft prof. dr. H. J. van Zuthem, socioloog aan de Vrije Universiteit, in „Trouw" ondermeer het volgende geschreven: „Wie de moeite neemt te luisteren naar hetgeen studenten zeggen, hoort over fundamentele vragen van ons be staan. Er is bij hen een ongerustheid over de gang van zaken in deze we reld, die naar mijn inzicht blijk geeft van een scherp inzicht 1n de oorzaken. In ieder geval ervaren zij, dat kerken, politieke partijen en vakbonden te weinjg kritiek hebben. Naar hun in zicht' falen' deze instelllngén als maat schappelijk geweten. We laten in het midden of studenten hierin helemaal gelijk hebben. Waarom het gaat, is, dat zij heel scherp aanvoelen de on macht van vele ouderen tegenover de destructie in deze wereld. Zij bele ven die onmacht in hun eigen situatie van de universiteit. Waartoe dient al die studie en dat onderzoek? Wie de huidige studentengeneratie wil begrij pen moet hier beginnen. De geschiedenis leert, dat in tijden wa&rin de moeilijkheden zich opstape len er altijd groepen komen, die de krAiek op radicale wijze naar toren nu... beduidend goedkoper Als het buiten lekker weer is.... dan proviand mee voor een dagje strand of hei en natuur lijk ook die heerlijke komfor- Op de tweede verdieping vindt U de mooiste vouwfauteuils, geheel inklapbaar, dus in de auto mee te nemen. De loper, in fris streepdessin, is verend opgehangen. Een fij ne stoel voor strand, tuin, ter ras en camping. Nu koopt U twee stuks tegelijk voor nog géén vijftien gulden. per 2 stuksj 7fy Vanaf vrijdagmorgen 9 uur ver kopen wij in onze Camping afdeling, tweede etage, deze supergemakkelijke vouwstoe len, de loper in een fris streepdessin, per 2 stuks brengen. Deze groepen zijn vrijwel nooit geliefd geweest op het moment waarop zij optraden. Een deel van de studenten vormt thans zo'n groep. Hun betekenis is groot. Als in een mo derne beeldenstorm trappen zij tegen wat velen heilig is: welvaart voor zichzelf, comfort en vooruitgang. En dringen daarmee door tot fundamen tele vragen van ons bestaan. Geen leiding Het tragische |s, dat deze studenten binnen de universiteiten vrijwel geen leiding ontvangen in wat hen omtrent onze samenleving bezighoudt. Hier ligt naar mijn inzicht de dieipere ach tergrond van dé bestaande gezagscri sis. Wie iets vari het huidige optreden van studenten wil begrijpen, zal deze achtergrond in het oog moeten hou den. Studenten kunnen met hun kri tiek eigenlijk nergens terecht. Zij heb ben het publiek tegen en binnen de universiteiten wacht een studie, die als regel over geheel andere zaken gaat. Ik ben ervan overtuigd, dat met uit zondering van een enkele anarchisti sche student, de studenten niet anti- gezag zijn. Ook de huidige in opstand gekomen studenten willen best de noodzaak van gezag en leiding inzien. Maar wat doe je met gezag, wanneer je het niet eens bent met de bedoelin gen van de gezagsdragers? We komen hiermee naar mijn in zicht tot de kern van de zaak. De kernvraag voor de opstandige student is: waartoe dienen wetenschap en uni versiteit? In de westerse cultuur heb ben wetenschap en universiteit altijd in hoog aanzien gestaan. De ver schrikkingen van een atoomoorlog en de dreigende vernietiging van de menselijke soort, mogelijk gemaakt door wetenschappelijke arbeid, laten een ander gezicht van de wetenschap zien. Laten we eerlijk zijn: In de hui dige discussies hebben weinigen deze kant zo duidelijk naar voren gebracht als de studenten. De universiteiten beginnen nu naar zichzelf te kijken. Door de veelheid van meningen en rapporten dreigen de kernvragen onder tafel te raken. Het is zeker niet onbelangrijk te den ken over nieuwe onderwijsvormen en over de inspraak van studenten. Ik beweer ook niet, dat deze zaken en nog vele andere (zoals de studieduur) niets met de doelstellingen van weten schap en universiteit te maken heb ben. Het zijn eohter afgeleide zaken. Bewustzijn Zie ik het goed, dan zijn studenten bezig zich te emanciperen tot een po litiek bewustzijn. Dat betekent, dat zij de doelstellingen van de universiteit gaan zien in het licht van de maat schappelijke vraagstukken Daarom maken in Joego-Slavië de studenten zich druk over de werke loosheid, in Mexico over het tempo van de ontwikkeling, in Frankrijk over het kapitalisme en in ons land en in de Verenigde Staten over de in vloed van het bedrijfsleven op de uni versiteit. Verstandige mensen zullen nu zeg gen, dat we niet van de universiteit mogen vragen ook nog kerk, politieke partij of vakbond te zijn. Men zegt dan. dat de universiteit zich naar haar wezen niet kan gaan bemoeien met de oplossing van maatschappelij ke en politieke vraagstukken. Dit klinkt inderdaad verstandig. Toch is het nodig vanwege de mogelij ke verschrikkingen van de weten schap, dat de wetenschapsbeoefenaar zich van zijn verantwoordelijkheid be wust wordt. Wat kan er met zijn ar beid worden gedaan? We kunnen het ook positief formuleren. Moet de we tenschap niet bewust worden gericht op de problemen van onze tijd? Dit betekent dan, dat het wetenschappe lijk onderwijs niet los gemaakt kan worden van de politieke bewustwor ding van docenten en studenten. In die zin moeten de doelstellingen van de universiteit worden beheerst door de politieke en maatschappelijke op vattingen van studenten en docenten, binnen het grotere raam van de de mocratische besluitvorming van de maatschappij. De wetenschap, in de achttiende eeuw op grond van een op timistisch geloof in de positieve bete kenis van menselijke vrijheid en we tenschappelijke nieuwsgierigheid op onze samenleving losgelaten, moet te rug in zijn kooi en aan de banden van onze politieke wilsvorming worden ge legd. Als dit de bedoeling van de studen ten is, verdient hun standpunt de volle aandacht. Het is alleen maar heil zaam voor ons allen, wanneer de we tenschap en de universiteit van hun tronen worden gestoten, om daarme.e met wat grotere zekerheid dienstbaar te kunnen zijn aan de vermenselijking van onze wereld." Geweten Graag willen wij bij dit gedeelte van het artikel van prof. Van Zuthem een paar kanttekeningen maken. a. De grote vraag is inderdaad: welke in stanties. fungeren in onze tijd nog dui delijk als geweten van de samenle ving? De kerken leveren op wereld conferenties en in allerlei studiegroe pen en projecten een menigte con structief werk. Maar het grondvlak van de kerken, de plaatselijke ge meente, komt er nauwelijks door in beweging. De kloof tussen pioniers en achterhoede wordt in de kerken tot dusver nauwelijks overbrugd. De politieke partijen verkeren m ons land in een periode van onduide lijkheid en heroriëntering, waarvan nog niemand weet, wat er nu eigenlijk uitkomt. Een uitdrukking van iemand als de burgemeester van Rotterdam, dat Nederland in allerlei opzicht een slecht geregeerd land is, liegt er ove rigens niet om. Ook de vakbewéging kan nog maar weinig bijdragen aan de zo nodige vernieuwing der samenleving. Ik denk b.v. aan een rapport, dat dezer dagen aan het C.N.V. is uitgebracht door het sociologisch instituut van prof. Van Zuthem over de gedachten- wereld van de C.N.V.-leden. Daarin staat o.a. dat volgens de C.N.V.-ers het werk van de christelijke vakbewe ging als geheel vooral gericht is op de bestaanszekerheid en met name op de verbetering van hun materiële posi tie. Het streven naar een hervorming van de maatschappelijke orde, dat de vakbondsleiders zo sterk benadruk ken, komt bij de leden niet aan bod als een taak, die hoognodig moet wor den aangevat. Ruim de helft accep teert zonder meer de leiding van het bedrijf waarin ze werken en drie kwart vindt de bestaande eigendoms verhoudingen heel wel aanvaardbaar. „De indruk bestaat dat de hervor mingsgezindheid onder de leden van de christelijke vakbeweging niet groot is", wordt in het rapport nuchter ge constateerd. Tijdens de anti-gaullistische beto gingen van vorig jaar hebben de stu denten aan de vakbeweging en de ar beidersklasse verweten dat ze nauwe lijks meer progressief zijn. Ze namen met een loonsverhoging van 8 pet. ge noegen en lieten wat de vernieuwing van de samenlevingsstructuren be treft, de studenten de kastanjes ver der alleen uit het vuur halen. De vraag is of dit verwijt van de Franse studenten wel helemaal billijk is. Ar beiders weten nog maar sinds kort. wat een behoorlijk aandeel in de maatschappelijke welvaart is en ze zijn daar vooralsnog zo mee vervuld, dat het begrijpelijk lijkt, dat ze aller eerst dit aandeel willen veilig stel len, ervan genieten en er nog maar weinig kritisch tegenover staan, nun eigen vakbondsleiders ten spijt. De studenten komen nu uit verschil lende milieus en zijn in de nieuwe welvaart opgegroeid. Ze vinden die zo vanzelfsprekend, dat ze er kritisch te genover kunnen staan en op de holle en lege plekken willen attenderen. Dit kritisch denken van de studenten is verontrustend, maar tegelijk iets om dankbaar voor te zijh. Hun ideaal van een kritische universiteit, die als ge weten van de samenleving fungeert, is. lastig en tegelijk vol belofte. Het geweten is nu eenmaal iets, waarmee je gauw overhoop ligt. Maar kan je als echt mens er wel van buiten? uehterheid b. Inmiddels is er een grote dosis nuchterheid nodig om de afstand tus sen ideaal en werkelijkheid zuiver te meten. Wil het geweten der samenle ving werkelijk naar behoren functio neren, dan is er allereerst een grote hoeveelheid deskundige informatie no dig. Vervolgens een diep-genormeerd inzicht, om deze informatie kritisch te verwerken. Een tenslotte een onzelf zuchtige wijsheid, hoe men samen met anderen het inzicht kan doen overgaan in actie. Het is, dunkt mij, positief te waar deren, dat de aandacht der studenten wereld in Nederland allereerst uit gaat naar de democratisering van hun eigen universiteiten. In andere landen zijn de studenten veel meer bezig met de praktische politiek en met maatschappelijke actie. In ons land gaat het voorlopig vooral om het medebeslissingsrecht der studenten bij de inrichting van hun studie. Vol gens de grootse visie van de Wereld raad van Kerken gaat het in onze da gen vooral om het verwerkelijken van de „responsible society", die verant woordelijke maatschappij, waarin zo veel mogelijk iedereen als mondig mens méde-verantwoordelijk is voor da zaken waarmee hij direct of indi rect heeft te maken. De universiteit kan dan het beste medewerken aan de verantwoordelijke maatschappij, als ze zichzelf als een model van verant woordelijk samenleven weet te ver werkelijken. Al te lang heeft men in sommige universitaire kringen zich bewogen als de kat, die om de hete brij heen- draait. Men wilde de studenten wel mede-verantwoordelijkheid geven, maar dan moestén ze eerst bewijzen, dat ze die verantwoordelijkheid wer kelijk konden dragen. En dat bewijs moest dan worden geleverd in einde loos droogzwemmen. In een eindeloos formeel overleg in alle mogelijke ra den en commissies. Maar bewijzen, dat je verantwoordelijkheid kunt dra gen, kan je tenslotte alleen als je ze krijgt... Het is uit deze frustratie, dat acties in Tilburg en Amsterdam zijn gebo ren, en nu is dan eindelijk door alle universiteiten en hogescholen dat me debeslissingsrecht der studenten er kend. Behalve aan de Gemeente-uni versiteit in Amsterdam! zelf en met anderen. Het is tenslotte veel makkelijker, op tijd je tentamens en examens te doen en verder maar Gods water over Gods akker te laten lopen. Daarom is het zonde en jam mer, als men studenten, die zoeken naar een verantwoordelijk engage ment in de zaken van hun universiteit met allerlei competenfievragen zou frustreren. c. In dit verband moeten we als ver antwoordelijke burgers begrip op brengen voor rellen en ordeverstorin gen, die in universitaire kringen over heel de wereld bijna aan de orde van de dag zijn Ptof. Van Zuthem spreekt terecht over de noodzaak, dat weten schap en universiteit van hun tronen worden gestoten, en dat kan nu een maal niet. zonder dat er veel stof Wordt opgewaaid en zonder dat er veel ivoren torens krakend bezwijken. Het uur der waarheid heeft in onze da gen voor de hele structuur van ons ho ger onderwijs geslagen. Het blijkt maar al te vaak, dat grote vakbe kwaamheid en een menigte sterk-ge- specialiseérde kennis in de hoofden van onze professoren nog geen waar borg is voor de mogelijkheid, de stu denten op te leiden tot een construc tief medewerken aan vernieuwing van universiteit en samenleving. Laten wé overigens die rellen niet al te tragisch nemen, want dan ver vallen we licht in hypocrisie. We le ven in brede kring bij een modern voetbal, waarin we haarfijn leren on derscheiden tussen harde, geoorloofde en harde, ongeoorloofde tackles. En dat allemaal voor ons amusement! En we verwachten van spelers (en. scheidsrechters) niet, dat die gevaar lijke tackles ophouden. Maar wel dat ze samen sportief de spelregels bewa ken. Als U vergeefs heeft gezocht naar een flink, groot, rond ta felkleed wat mooi en solide is, maar evengoed te betalen moet zijn, dan vindt U nu wat U zoekt. Een grote partij ronde tafel kleden, in een 6 tal dessins, met en zonder franje, middel lijn 130 cm, een enorme keu zeook voor Uw tafel zult U een kleed vinden. Een voorbeeld geven wij: rond gedessineerd tafelkleed voorde huiskamertafel, met mooie franje rondom, uit de serie van 13.25, voor nog géén zeven gulden. tafelkleden doorsnede 130 cm Vanaf vrijdagmorgen 9 uur ver kopen wij deze ronde tafel kleden, 130 cm middellijn, in prachtige kleur 'iiib Spelregels In een democratische samenleving moet er een ruime mogelijkheid zijn voor demonstratie en protest, voor sitdown-stakingen en voor het opere ren van pressure- en actiegroepen, ook al is het slechts een minderheid, die hierachter staat. Maar dit vraagt om een gezag, dat allereerst zelf de spel regels geheel beheerst en door eigen voorbeeld de maatschappelijke nor men voorleeft. We constateren dat de politie zich bij het behandelen van de monstraties en protest-acties langza merhand wat meer volgens juistere spelregels gaat gedragen, en dat het publiek via tv en andere informatie geschoolde r wordt in het mede-oorde len, of de strijd volgens de regels ver loopt of niet. Laten we voorlopig niet te veel drama maken over tackles hier en daar, die te hard schijnen aan te komen. We zullen nu eenmaal alle maal moeten leren, over het optreden van demonstranten en politie zeer ge nuanceerd en ter zake te oordelen, door exacte voorlichting geschoold. Eri we moeten erop letten dat we die krijgen van onze media. DR. K. J. KRAAN Elke vrijdagavond tot 9 uur open Ook maandagmorgen open Géén tel. of schrift best Nieuwe aanwinsten in Centrale Discotheek De centrale discotheek; te Rotterdam heeft de volgende-.nieuwe aanwinsten: C 1645 Haydn: De jaargetijden. Heather Harper, Ryland Davies e.v.a. BBC. Koor en Symfonie Orkest b.l.v. Colin Davis. C 1647 Sibelius: Symfonie no. 1 in e op. 39. Symfonie no. T in C op. 105. Het Philharmo- nisch Orkest van Dresden o.l.v. Carl von Ga- raguly. C 1648 R. Strauss: Also sprafch Zarathustra op. 30. Het Philbarmonisch Orkest van Los Angeleso.l.v. zmhin Mehta. C 1649 Dvorak: Serenade In d op. 44. Gou nod: Kleine symfonie in B. Schubert: Me nuet en finale in F. Nederlands Blaas Ensem ble o.l.v. Edo de Waart. F 1503 Boieldieu: Ma Marcel Couraud. F 3591 Het Elisabeth Schwarzkopf liederenboek deel -II. Elisa beth Schwarzkopf. Geoffrey Parsons (piano). K 3281 Adamo: Olympia '69. K 8005 Esther and Abi Ofarim: Up to date. KA 81 Salvation Gypsy Carnical Caravan: the grin heard around the world. De fijnste mode van dit voor jaar en deze zomer, die alle jonge vrouwen zal veroveren, is wel het pul loverpakje, een komplete deux-pieces uit de serie van rond de dertig gul den. Gebreide acryl pakjes in de uit stekende camarque kwaliteit, licht in gewicht, snel gewassen en zo droog. Er zijn twee leuke modellen. Een pakje met V-hals met fij ne kontrastrandjes afgewerkt en een model met ronde hals in het uni jumpertje en met tweekleurig jacquard gebreide roknu door elkaar per stuk voor nog géén twintig gulden. Eerste stap Maar met dit toekennen van een medebeslissingsrecht is nog maar een eerste stap gezet naar de verantwoor delijke universiteit. Het is nog maai de grote vraag, hoeveel studenten er nu werkelijk verantwoordelijkheid willen dragen. Want dat 'kost veel tijd, veel energie en veel geduid met je- Wandelkring organiseert weer Avondvierdaagse Van 10 tot 13 juni organiseert de Wan- delsportkring Rotterdam en omge ving voor de 23e keer de Avondvier daagse. De afstanden zijn 10 en 15 km. Het inschrijfgeld voor deelne mers van 8 tot en met 14 jaar be draagt f 1 voor ouderen f 1,50. In lichtingen over inschrijving en startbureaus bij het secretariaat van de W. K. R. O., tel. 237955 of bij de ledenadministratie, tel. 284142. Natuurrijkdom... ontelbare dieren... en ontspanning vindt u in Diergaarde Blljdprp, een oase midden In een wereldstad. voor slechts fl. 15.- is Diergaarde Blijdorp een jaar lang van u. Het biedt de volgende voordelen: Gratis toezending van het maand blad Blijdorp Geluiden Gratis toegang tot alle tentoonstel lingen waarbij de Diergaarde betrokken is. Het abonnement (met paêfoto). kan op. iedere willekeurige dag ingaan en blijft gedurende 1 jaar geldig. Diergaarde Blijdorpte bereiken met tram 3 en9 Vanaf vrijdagmorgen 9 uur ver kopen wij deze modieuze ge breide acryl pulloverpakjes, het model met V-hals in oud- rose en marine, het pakje met ronde hals in beige en oud- rose. Maten 38 t/m 44 Elke vrijdagavond tot 9 uur open Ook maandagmorgen open Géén tel. of schrift best

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1969 | | pagina 15