Reconstructie van de kerk
telkens weer broodnodig
Diakonale werkers
treden naar buiten
Weer terug te
bekomen bij...
Laat beslissing
niet aan
de slang
KROMMENIE LINOLEUM eiHRNYl
BS ATRED en TAP! I
DEKLERK&ZN
Drinkwater
ongevaarlijk
DE HAVENLOODS DONDERDAG 26 JUNI 1969
Stanley Jones heeft op het ogenblik ongeveer 25 boeken op zijn naam
staan. Hij zegt, dat, als je zoveel geestes-kinderen ter wereld hebt ge
bracht, een zekere geboorteregeling wel aangewezen kan schijnen.
Maar, voegt hij eraan toe, ik ben al weer in verwachting van een vol
gend boekje dat ik aan het voorbereiden ben: „Reconstruction of the
Church, after which pattern?" (Reconstructie van de Kerk - naar welk
Patroon
De voornaamste kritiek op de kerk luidt tegenwoordig: „De kerk
heeft weinig relatie tot de problemen van deze tijd. Velen vragen zich
dan ook af, of er in de volgende generatie nog wel een kerk zal zijn.
Is de positie van de kerk niet te ver
gelijken met die van een zeker fort in
India? Het is nog helemaal intact en
de schildwachten met lange mantels
en speren en de overige bezetting
functioneren nog net zo als vroeger.
Maar inmiddels is er terzijde van het
oude fort in de vallei een hele stad ge
komen en daar vallen alle belangrijke
besluiten over het leven der mensen
en niet meer als vroeger in de plechti
ge burchtzalen met hun deftige zetels.
Zo schijnen de belangrijke beslissin
gen tegenwoordig niet als vroeger in
de kerk te vallen maar in de gewone
wereldlijke verbanden buiten haar
om.
Stanley Jones, die zelf het beeld van
zo'n oud fort oproept, is niet van me
ning, dat de positie van de kerk in sa
menleving met zo'n historisch kasteel
kan worden vergeleken. Ten eerste
zijn de waarden, die de kerk verte
genwoordigt, niet irrelevant of uit de
tijd, maar integendeel nog steeds
voor heel de samenleving van het
hoogste belang. Het koninkrijk van
God is nog steeds het totale antwoord
op de totale behoefte van de mens.
Maar het is nu eenmaal een feit,
dat altijd weer instituten, die eerst le
venwekkend en levenverspreidend
waren, op den duur levenverstikkend
kunnen gaan werken. Ze moeten al
tijd weer kritisch worden getest op de
vraag, of hun patronen de oorspronke
lijke doeleinden nog wel dienen of mo
gelijk ook hinderen. Men vroeg eens
aan Gandhi, wie of wat de grootste
vijapd van Christus in India was. Hij
zei:' „Het christendom". Dat is een
overdrijving, maar er zit toch genoeg
waarheid in, om tot nadenken te prik
kelen. Het christendom leidt van Je
zus zelf af als het een systeem, een
doel op zichzelf wordt. Daarom is re
constructie van de kerk telkens weer
nodig als brood.
Welk patroon?
Maar volgens welk patroon moet
deze reconstructie gebeuren? Tegen
woordig zeggen velen: Volgens het
patroon van de gewone menselijke sa
menleving. Dertig jaar geleden werd
op de wereld-zendingconferenties de
verwereldlijking van de cultuur als
vijand nummer één beschouwd, veel
meer te duchten dan mohammedanis
me of boeddhisme of hindoeisme.
Maar nu is ér een merkwaardige om
mekeer aan de hand. Het secularis
me wordt sacraal (heilig) verklaard,
de wereldlijke kerk is voor velen een
heilig huisje geworden.
We zijn het er allen over eens, dat
de boodschap van de kerk een duide
lijk antwoord moet geven op de vra
gen van deze tijd, maar als de kerk
trouwt met de tijdgeest, zal ze in een
volgende generatie eenzaam als een
verlaten vrouw achterblijven. Want
dan zal er wel weer een ander secula
risme zijn, een andere tijdgeest.
De kerk heeft goddank een eigen
patroon, dat universele geldigheid be
zit, en in elke situatie een eigen toe
passing kan vinden. Het is kort ge
zegd het patroon van de gemeente
Antiochië.
nu... beduidend
goedkoper
Voor mannen die er niet alleen
prijs op stellen om prettig te
lopen, maar ook met de mode
mee gaan, is dit een ideale
schoen.
Herenschoen in vlot moccasin
model met gevlochten boven
kant (waterdicht).
Een fijne schoen voor de zo
mer nu voor een spotprijsje
voor nog géén
veertien gulden.
Vanaf vrijdagmorgen 9 uur ver
kopen wij deze sportieve he
renschoenen in moccasin mo
del, in een mooie kleur mid
denbruin, maten^
40 t/m 45
Elke vrijdagavond tot 9 uur open
In Jeruzalem is volgens Stanley Jo
nes de gemeente van Jezus nooit hele
maal zichzelf geworden. Ze was daar
te zeer tot één ras, tot het joodse volk
beperkt en de leiding was autoritair -
de apostelen regelden alles en het ge
wone gemeentelid kwam nauwelijks
tot zelfstandigheid. Daarom moest de
kerk ergens elders een nieuwe vorm
krijgen, een eigen patroon en dat ge
beurde in Antiochië. Daar werden im
mers de volgelingen van Jezus voor
het eerst christenen genoemd. Hun
gemeenschapsvorm was voor het oog
der mensen helemaal gestempeld
door de Geest van Jezus. Karakteris
tiek daarvoor was o.a. het volgende:
de gemeente in Antiochië werd ge
vormd door leken, zonder joodse scho
ling of traditie. Het valt te verwach
ten dat de komende herleving van het
christendom opnieuw een leken-bewe-
ging zal zijn. Zendelingen noch gees
telijken kunnen de wereld winnen.
Jezus was zelf een leek. Men vroeg
hem naar zijn geloofsbrieven en zijn
antwoord was: blinden worden zien
de, lammen gaan lopen, melaatsen
worden gereinigd, doden worden op
gewerkt en aan armen wordt het
evangelie gepredikt. Zijn geloofsbrie
ven waren de daden die Hij deed en
de woorden, die Hij sprak. De taak
van de geestelijkheid is alleen de ge
meenteleden te begeleiden, maar de
leken moeten het werk doen in de we
reld.
ISieuue orde
Het tweede wat ons direct opvalt
als we lezen over die eerste christe
nen in Antiochië is, dat ze allemaal
direct eén echt offer brengen, als er
hongersnood dreigt in Jeruzalem en
omgeving. Iemand zei eens: „Chris
tians are people who care". Christe
nen zijn mensen die geven om ande
ren. Leven is sensitiviteit, gevoelig
heid. Jezus is de mens met de hoogste
sensitiviteit, met de uiterste gevoelig
heid voor de anderen, en daarom de
mens die het meest echt leeft. Daar
wacht de hele toekomst op: een ge
meenschap van mensen, die in de
geest van Jezus universeel vóór el
kaar en voor anderen weten te voelen
en te zorgen, ielfs voor hun vijanden.
Zo bedoelt Jezus nog steeds de kerk
en als zij zo i^ heeft zij toekomst.
Het derde is, dat er in Antiochië
profeiten en leraars harmonieus sa
menwerkten. De leraars zijn meestal
meer traditioneel zij moeten im
mers de waarden van vroeger over
brengen aan de mensen van nu. De
profeten zijn meestal radicaal zij
maken het verleden en het heden on
dergeschikt aan de toekomst, die ze
zien en die hen vervult. Ze zijn beide
nodig, vooral ook in de kerk. Als we
alleen traditionelen hebben, drogen
we op. En als we alleen radicalen
hebben, barsten we uit elkaar. Sterk
ben je alleen als je beide bent in een
levende menging. Het nieuwe gaat
voorop en het traditionele mag dit al
leen ondersteunen. Want het gaat in
het Koninkrijk van God altijd primair
om de toekomst, om een hele nieuwe
orde van zaken.
Ruimte
Onder deze profeten en leraars in
Antiochië wordt enerzijds een zekere
Manaen genoemd, een lid van de hof
houding van koning Herodes en an
derzijds1 Simon Niger, dat is Simon de
neger, de zwarte.
Die eerste gemeente was dus een
klasseloze maatschappij, maar an
ders dan de communistische. Het
communisme is klassehloos, doordat
daar één klasse het éé,n en het al is,
de „proletariërs". In de gemeente
zijn mensen van verschillende klasse
eenvoudig samen broeders, één groot
gezin van God. En zo is het ook met
het ras.
Stanley Jones sprak eens in Kansas
in Amerika voor een gehoor van
10.000 mensen. Voor het podium liep
een man heen en weer met een vlag,
waarop de volgende vraag stond:
„Wie geeft ons een tekst uit het Nieu
we Testament dat God integratie van
rassen wil?" Hij had klaarblijkelijk al
veel vergaderingen bezocht met zijn
leuze. Stanley Jones zei tegen hem:
„Hier heb je je tekst: Handelingen 13
1. Toen Paulus tot zendeling werd
ingezegend, kreeg hij handoplegging
van Simon de Neger. We hebben dus
hier in het Westen het evangelie van
Jezus via de handen van een heger
ontvangen!
In Korea kwam een vrouw bij een
kerkgebouw vragen: „Is dit de plaats
waar gebroken harten kunnen worden
genezen?" Daarop mag en moet ja
worden gezegd. De kerk mag en moet
een beweging zijn van genezing, van
bevrijding. Dat zien we in Antiochië,
als de door deze gemeente uitgezon
den missionarissen een conflict krij
gen over Markus, die hen in de steek
gelaten heeft. Paulus wil hem op de
tweede reis niet meenemen hij was
erg precies. Barnabas wil Markus nog
een kans geven hij was erg tole
rant. In Antiochië hebben ze aan bei
de tegengestelde gezichtspunten de
volle ruimte gegeven. De twee man
nen gaan apart op reis, maar één in
de Heer. Dat is verzoening en verzoe
nend handelen in gebroken menselijke
relaties.
Dr. K. J. Kraan
nu... beduidend
goedkoper
Kom nog gauw voor U met
vakantie gaat een paar van die
leuke shorts voor de kinderen
uitzoekenze zullen er ple
zier van hebben.
Kleutershort van 52% polyes
ter en 48% katoen (niet strij
ken, goed wasbaar en snel
droog, gemakkelijk voor de
vakantie! Met 2 steekzakjes,
koperen sierknoopjes en geheel
elastische tailleband.
Een leuk broekje voor jongens
en meisjes voor nog géén drie
gulden.
niet strijken
goed wasbaar
snel droog
Vanaf vrijdagmorgen 9 uur ver
kopen wij deze kleutershorts
van polyester/katoen in een
leuke kleur blauw voor jongens
en meisjes van ong.
3 tot 5 jaar.
Elke vrijdagavond tot 9 uur open
Ook maandagmorgen open
Géén tel. of schrift best.
Te bevragen aan het hoofdbureau van poli
tie te Schiedam, dagelijks van 9-17 uur, be
halve op zaterdag en zondag: verz. plaatje, 3
sleutels met medaille, zonnebril, ring met 3
sleutels; etui met 2 sleutels, 4 sleutels, fiets-
sleutelje, kinderschoentje <L), 2 kettinkjes
Te bevragen bij de vinders: portefeuille
met inh., G. Kerkhof, Polderweg 182, rieten
mandje, w. Baas, Mariastraat 54, herenhorln-
ge, Joop Boon, Slachthuislaan 29a, broche,
mevr. Hokerhoek, B. v. Haarenlaan 996, da
meshorloge, Wlegmans. Mariastraat 109b,
badhanddoek en regenjas, Buijs, B. K. laan
265 (na 18 uur), jongens jumper, mevr. Brandt,
C. v.d. Lindenlaan 38, kinderschoentje, Bree-
dijk, Ed. v. Beinumlaan 30, passer, p. den
Hartog, H. Polakstraat 25, tel. 261983, dames-
bril, Postkantoor, Lange Nieuwstraat, 6 sleu
tels, Windhorst, v. Karnebeekstraat 40, aan
steker, E A v Nieuwenïmrg, P K O laan
83a, 3 autosleuteltjes, mevr. Veerkamp, Lo-
rentzlain 19a, ring met 3 sleutels, Hese, G.
Borgesiuslaan 41, 2 autosleuteltjes, Wassalon
Dee, Rembrandlaan 38, 2 huissleutels, mevr.
v. Heijden, B. v. Haarenlaan 1083, ring met 3
sleutels, Postkantoor, Lange Nieuwstraat,
ring met 6 sleutels, Loendersloot, Hogenban-
weg 35b, zonnebril, mevr. Driel. Fabristraat
82a, ring met 3 sleutels, W. Dullaard. West-
frankelandsestraat 8e, etui met 2 sleutels, K.
Koning, Rossinlstraat 25, tel. 265382, verz.
plaatje, E. Boekee. W. Passtoorsstraat 60, zes-
kantige staaf, R. F. Zuidema. Edisonstr. 59a.
Dierentehuis. Sint Anna Zusterstraat: bas
taard collie, zwart-wit. teef; Belg. herder.
VLAARDINGEN. Dezer dagen
werd de eerkte paal geslagen voor de
bouw van een hoogbouwflat, bevatten
de 168 woningen en 62 garages aan de
Zwaluwenlaan. De flat wordt ge
bouwd in opdracht van de Vereniging
tot verbetering van de Volkshuisves
ting „Patrimonium Woningen" te
Vlaardingen.
De woorden die hierboven staan vor
men de titel van een boek van Har
vey Cox, de Amerikaanse theoloog
die zich zo indringend bemoeid
heeft met de problemen van de
mens in de grote stad, kortom in de
moderne samenleving. Evenals in
al zijn boeken komt ook hierin een
duidelijk protest naar voren tegen
wat Karl Barth eens noemde „die
Verlotterung", wij zouden zeggen
de verloedering.
Het is een nieuw aspect van wat zon
de wil betekenen. Niet nieuw in de
zin dat het er niet eerder was. maar
als iets dat ons allen in deze tijd
moet opvallen. Er zijn tijden ge
weest waarin men sprak over „de
zonde" en daarmee bedoelde een
overtreding van het zevende gebod:
„gij zult niet echtbreken". Nog leeft
dat voort in ons taalgebruik. Er zijn
ook tijden geweest waarin ieder
verzet tegen welk gezag ook ge
stempeld werd als zonde. Zonde
was vooral rebellie, tegen God en
tegen de door God aangestelde
overheden.
Er moest een aparte theologie van het
recht van de opstand op tafel ko
men voor die gevallen waarin het
gezag z'n grenzen al te ver te buiten
ging. Het recht van de opstand,
heette die theorie. Zonde was op^
stand, rebellie, in verzet komen.
Christelijk leven was berusting, te
vredenheid, blij zijn met een stil en
gerust leven. Maar ook hierin is
onze tijd anders dat er andere as
pecten van de zonde naar voren ko
men. Zonde kan ook zijn: de verloe
dering, d.w.z. het alles laten gewor
den. Beslissingen niet alleen uitstel
len maar ook schuwen.
Dat ligt ons op profaan gebied aller
minst. Wij zijn voortvarende men
sen als het erop aan komt onze posi
tie te verbeteren, onze stad te ver
beteren, onze industrie te laten ex
panderen. Conflichten komen er uit
voort, maar we gaan door. We moe
ten, zeggen we tegen elkaar. Als we
die en die industrie, ondanks ver
vuiling van het leefklimaat niet toe
laten hebben we over een paar jaar
weer zoveel werklozen. We moeten
verder, schaalvergroting. We moe
ten naar de Maan en straks naar
Mars. We moeten alles. We kunnen
ons het kaas niet van het brood la
ten eten.
Voortvarende mensen zijn we. Nie
mand kan ons van luiheid of inacti
viteit beschuldigen, we staan bol
van expansiedrift. Maar intussen la
ten we op allerlei ander terrein de
beslissing aan de slang. D.w.z. aan
de omstandigheden, aan de verloe
dering. Telkens opnieuw hebben we
het nodig dat we wakker geschud
worden. Verblifa, de krotten van
onze steden, het Maagdenhuis en
Willemstad zijn namen voor de
plekken van verloedering. Plekken
waar we het op z'n beloop laten. En
steeds meer zullen die namen wor
den.
Ineens zullen ze er zijn. Wie had dat
gedacht?, zullen ze tegen elkaar
zeggen. Haiti, Bolivia, Peru en nog
veel meer namen zouden er te be
denken zijn. Niet de rebellie is de
zonde van deze tijd, maar het ge
brek aan werkelijk bezonnen rebel
lie. Niet het protest moet gelaakt,
maar het uitblijven van zelfkritiek,
de traagheid om tot iets te komen.
In de verhouding tot de medemen
sen, maar evenzeer in onze verhou
ding tot God.
Dat is geen apart hoofdstuk, zoals
misschien iemand zal denken. Het
hoort er ook niet maar zo'n beetje
bij, vanwege de instelling van een
aantal mensen. Het is fundamen
teel. Want deze God is een God van
protest. En ik moet er niet aan den
ken dat hij er één van de velen ge
weest zou zijn, zonder protest in de
zwijgende eeuwigheid.
MEDEMENS
9 De R.K. Huishoud- en Industrie
school ,,St. Liduina" te Schiedam zal
in het vervolg de naam voeren van
„Liedewyde", R.K. school voor
L.H.N.O. en M.H.N.O.
Jeugdemigratiedienst vraagt gastgezinnen
Begin september komen weer uit al
lerlei windstreken van Nederland jon
gens van 15-17 jaar naar Rotterdam
en omgeving om een vakopleiding bij
een bedrijf te gaan volgen, waar vaak
in hun eigen plaats of provincie geen
gelegenheid voor is.
De PTT, Shell, enkele scheepvaart
bedrijven en nog andere ondernemin
gen bieden de jongens mogelijkheid
om binnen een paar jaar volleerde
vakkrachten te worden.
Deze jongens komen doorgaans van
het platteland of uit kleine dorpen en
steden. Het is te begrijpen dat zij in
de „grote stad" goed opgevangen
moeten worden.
Daarom zoekt de Centrale Jeugdmi-
gratie Dienst, het overkoepelend or
gaan Van de katholieke-, de moderne
en de protestantschristelijke jeugdmi-
gratiedienst, goede gezellige gastge
zinnen, die bereid zijn 1 a 2 jongens in
hun gezin op te nemen. De „gastou
ders" hebben samen met de jeugdmi-
gratiediensten de taak om de bij hen
geplaatste jongens zich thuis te laten
Extra aanbieding in
Nu een belangrijk prijsvoordeel bij de
aankoop van
in vele soorten en kleuren.
Enige voorbeelden:
LINOFELT 200 breed
nu per meter
MARMOLEUM 200 breed. 80
nu per meter
FIESTA VINYL 200 breed, "|g 80
nu per meter
Verder een onnoemelijk aantal
COUPONS voor minder dan
de helft van de prijs!
COMPLETE WONINGINRICHTING
ROTTERDAMBINNENWEG 7,010-117700 BEI JERLANDSELAAN 78,010-193500
WINKELCENTRUM GROOT IJSSELMONDE 010-320502
Op 26 april is in De Blije Werelt te
I.unteren opgericht de Vereniging van
Diakonale Werkers. In een oproep
voor een nieuw Dlakonaal Réveil
richt de groep zich tot mannen en
vrouwen, die als christen en be
roepsmatig het helpen verplegen,
verzorgen, opvoeden en onderwijzen
van medemensen en kinderen als op
dracht en als voorrecht beleven.
De bakermat van het vrije manne
lijke diakonaat in Nederland dateert
van 1885 en ligt op Meer en Bos in
Heemstede. Lange tijd sprak men van
„de broeders van Heemstede", die
opvielen door hun zwarte diakonen-
pakken en vaak voor een soort paters
of kloosterbroeders werden aange-
De broeders van Heemstede bleven
zich niet tot Meer en Bos beperken,
maar kwamen ook op buitenposten te
werken-in vele takken van dienst,
zoals evangelisatie, stadszending, re
classering, onderwijs, opvoeding.
Daarom werd een loskoppeling van
Meer en Bos noodzakelijk.
Onwillekeurig rijst de vraag of iets
dergelijks voor de diakonessen en de
diakonen tezamen tot stand zou kun
nen worden gebracht. Nog altijd zijn
er jonge vrouwen, die zich als diako-
nes wensen in te zetten. Er zijn plaat-
J. Groenewegen.
Bethelkcrk: 10 u prof. dr.
Coq, 17 u d
voelen in de voor hen zo vreemde om
geving. De jongens gaan de weekends
naar huis. Er bestaat een financiële
regeling voor het verblijf in de gast
gezinnen. De functionarissen van de
jeugdmigratiediensten houden regel
matig contact met de gastgezinnen,
zodat eventuele moeilijkheden bespro
ken kunnen worden.
De adressen, waar u zich als gast
gezin kunt aanmelden en waar u ver
dere inlichtingen kunt krijgen zijn:
De Katholieke Jeugdmigratiedienst,
Hang 11-12, tel. 121005 en 149944, de
heer R. W. A. van Doorn.
De Moderne Jeugdmigratie Dienst,
Heemraadssingel 170, tel. 235850, de
heer H. F. Stevens.
De Protestants Christelijke Jeugd
migratiedienst, bureau „De Heuvel",
St. Laurensplaats 5, tel. 137462.
Mevrouw W. Foekema-Lievestroo,
privé tel. 115088 en Mejuffrouw M.
Ringelberg, privé tel. 01899-5399; en
tenslotte de Centrale Jeugdmigratie
Dienst, Westersingel 109, tel. 126559,
mej. L. H. Middelbeek.
P i Unnlk,
u ds. L. Vroegindeweij, Delft.
Opstandingskerk: 10 u hr. Denekamp, Am
sterdam.
Vredeskerk: 10 u ds. H. J. Groenewegen.
HERVORMDE KERK TE KETHEL
Dorpskerk: 10 u ds. W. Vons (H.A.), 19 u ds.
H. F. Meijer, Maassluis.
's-Gravenhage.
GEREFORMEERDE KERK
Oosterkerk (Rotterdamsedijk 289): 10 u ds.
C. H. Appelo, Den Haag, 5 u ds. K. H. Schu-
Kethel „De Ark" Zwaluwenlaan 103): 9 en
10.30 u ds. J. N. Nammensma, 5 u ds. A.
Veldhuyzen, Honselersdijk.
Magnalia Dei Kerk (Albardastraat 69): 10 u
hr. L. J. G. IJ'kel, Katwijk, 5 u ds. J. N.
Ned. Prot. Bond. West\
ds. A. D. Klaassen.
Geref. kerk (Vrijgemaakt), Westvest 30: 9.30
en 16.30 u ds. C. Vonk.
Kerkgemeenschap tot verbreiding van de
Geref. Leer, L. Nieuwstraat 97: 10 en 17 u ds.
H. Hofman.
Evang. Luth. Gemeente, Oranjestraat: 10 u
prof. dr. C. H. Lindijer uit Amstelveen.
Oud Katholieke Parochie, Dam: 10 u H.
Mis. Pastoor drs. A. Smit.
Hersteld Apostolische Gemeente, Stadhou-
19.30 u. Leiding majoor en
mevr. Zuidema.
Baptisten Gemeente, gebouw Irene: 19.30 u
Chr.' Geref. kerk, Waranda: 9.30 u lees-
dienst, 14.30 u ds. J. Prins uit Den Haag.
Herv. (Geref.) Evangelisatie, gebouw Irene:
10 u de heer Kooiman uit Ridderkerk, 17 u
L. Vroegindewey uit Delft.
sen te over, want er is veel werk te
doen. En nog altijd worden er bijna
jaarlijks, nieuwe diakonen ingeze
gend.
De onvrede over de eigen gezapig
heid en de vraag naar nieuwe bezie
ling in plaats van de steeds verder
gaande vervreemding van het evan
gelie met het gevaar van overschat
ting van het eigen kunnen, heeft de
Broederschap van Diakonen er toe ge
bracht volledig uit de eigen besloten
heid te treden en naar samenwerking
met anderen en nieuwe toerustings-
vormen te zoeken.
De Stichting hoopt bij mannen en
vrouwen de bereidheid te kunnen
wekken tot een persoonlijke inzet op
het terrein van de diakonia, met
name ten aanzien van die sectoren,
die geen of onvoldoende aandacht
krijgen, ook buiten het eigen kringetje
eiï in het kader van het werelddiako-
naat. Er kunnen vele initiatieven wor
den ontplooid, wanneer er de mensen
voor komen. Inlichtingen over de op
leidingsmogelijkheden en de mogelijk
heden van tewerkstelling bij de Ver
eniging van Diakonale Werkers, Soen-
dastraat 17, Heemstede.
RONDVAART
DELTA
WERKEN
HARINGVLIET
HELLE VTÉ T S L U I S
- REGELMATIGE AFVAARTEN -
Inlichtingen:
SPID0-R0TTERDAM
Postbus 815 - Tel. 010-13 5400
Bezoek het
SPIDO-RESTAURANT
"DE SEXTANT"
(nabij de afvaartplaats)
De directeuren van de Rotterdamse
Drinkwaterleiding en de GG en GD
berichten dat de drinkwatervoorziening
in geen enkel opzicht in gevaar kan
komen door de vergiftiging van het
water in de Rijn. Sinds maandagmid
dag wordt er geen water meer aan de
rivier onttrokken en levert het spaar
bekken op de Berenplaat het ruwe wa
ter voor de beide zuiveringsinstallaties
Honingerdijk en Berenplaat. De voor
raad in dit spaarbekken stelt de drink
watervoorziening daardoor voor we
ken veilig.
Het zwemmen in de rivier wordt on
der alle omstandigheden afgeraden.
Eveneens moet alle gebruik van ri
vierwater waarbü huidcontact kan op
treden tot nader order worden voor
komen.