„Cameraad, dat was
een heete affaire
Medemenselijkheid
en naastenliefde
,oor Twfe
Prins Frederik na slag bij Wervik:
Toeristische route door
Hoeksche W aard
Laurenskerk in
klank en licht
Van her en der
DE HAVENLOODS DONDERDAG 10 JULI 1969
17
MET OPENING HEINENOORD-T NNEL
Ruim twee maanden geleden
vestigde de heer J. A. Bomans in
ons blad de aandacht op de slag bij
Wervik aan de Frans-Belgische
grens (1793). De heer Bomans wil
deze vrijwel vergeten gebeurtenis
uit onze vaderlandse historie be
kendheid geven en heeft het ini
tiatief genomen tot de oprichting
van een gedenkteken in Wervik.
Hieronder volgt zjjn tweede ver
haal.
De vorige beschouwing over de
bloedige slag van Wervik eindigde
met het schrijven van onze latere ko
ning Willem I, broer van prins Frede
rik, aan hun beider vader, onze laat
ste stadhouder, om de nabestaanden
van de vele gesneuvelden niet te ver
geten. De cri de coeur werd door de
Staten gehoord en zo ontstond ons eer
ste weduwen- en wezenpensioenfonds
in het huidige departement Nord, op
het stafkwartier van het Nederlandse
leger, in Frankrijk. De brief is geda
teerd Gontreuil, 10 October 1793. Dat
de resultante van deze brief niet zo
maar een vodje papier was, bewijst
artikel 36 van onze eerste sociale
voorziening waarin duidelijk wordt
gesteld, dat de bepalingen niet alleen
voor de lopende oorlog golden. Het
geen uiteraard niet zeggen wilde dat
men reikhalzend naar nieuwe krijgs
verrichtingen uitzag evenmin als het
voorwoord de indruk wil wekken dat
Het ontwerp voor het monument in
Wervik.
de nabestaanden hun dierbaren niet
zouden betreuren. Het eindigt name
lijk met de weinig gmbtelijke en juist
daardoor zo aandoenlijke Wens dat de
voorzieningen „traanen van rouw zul
len afwissen om ze door traanen van
dankbaarheid te vervangen".
Twintig jaar Franse bezetting heb
ben de ereschuld van dankbaarheid
t.a.v. gesneuvelden en gekwetsten
nimmer ingelost. We meenden dit 175
jaar later alsnog te moeten doen met
een bescheiden monument te Wervik,
stad op de Frans-Vlaamse grens, tien
kilometer ten noorden van Rijsel, de
metropool, door al te veel Nederlan
ders maar al te vaak verbasterd tot
Lille. Omdat de Frans-Belgische
Op onze parfumerie-afdeling
verkopen wij deze toilettasjes,
een beugelmake-up tas'en toi
lettas met rits, in vrolijke des
sins bedrukt,
per stuk ÊTA
Elke vrijdagavond tot 9 uur open
Ook maandagmorgen open
Géén tel. of schrift, best.
Willem George Frederikde man
die ernstig gewond werd in de slag bij
Wervik.
staats- en Nederlands-Franse taal
grens dwars door de stad loopt krijgt
dit gedachtenisteken een actueel ac
cent en omdat er zovele parallellen
met de stromingen van onze tijd val
len te constateren is het tevens op
merkelijk dat de slag uitgerekend viel
in het jaar dat de Christelijke kalen
der werd afgeschaft oftewel in het
jaar I der Franse Revolutie.
Waterloo en Wervik zijn de meest
dramatische slagen onzer vaderland
se historie. Het zou onjuist zijn de
slachtoffers van de eerste te eren om
dat de slag gewonnen werd en die van
de laatste te vergeten omdat ze werd
verloren. De noemer van beiden is
immers agressie. De leeuw van Wa
terloo, opgericht door koningin Wilhel-
mina, de echtgenote van onze eerste
koning, op de plaats waar haar zoon
gewond van het paard werd gewor
pen, staat met zijn kop in de richting
van de agressor (Parijs).
In Wervik willen we dit minder na
drukkelijk stellen maar het krijgt
daardoor een niet minder zinvolle be
tekenis. Integendeel. Prins Frederik,
de tweede zoon van onze stadho^dcr
Willem V, die hier als aanvoerder van
de Nederlandse troepen eveneens ge
wond van het paard stortte, werd, of
schoon pas negentien jaar, door zijn
soldaten „vader" genoemd. Geen
aandoenlijker mens en aangrijpender
persoonlijkheid dan deze Oranje.
Heete affaire
Daarom is in Wervik, op het plein
dat reeds naar hem vernoemd werd,
aan de figuur van Prometheus ge
dacht. In de mythologie wordt deze
godentelg de vriend der mensheid ge
noemd en waar hij de wereld voor al
gehele vernietiging wilde behoeden,
werd hij door Zeus gestraft met een
adelaar, die hem de lever moest uit
pikken. Dit duel wordt in brons ver
zinnebeeld door Remco van der Gug-
ten, een jonge beeldhouwer uit Haar
lem. Op de voorzijde van de sokkel
komt alleen te staan WERVIK 1793
met daaronder de zinsnede van Fre
derik: „Cameraad, dat was een heete
affaire". Uitdrukking van de prins als
het er bijzonder heet was toegegaan.
Op de achterzijde deze eenvoudige
opdracht: „13 september 1793 werd
prins Frederik, tweede zoon van stad
houder Willem V, ernstig gewond bij
de verdediging van Wervik tegen de
troepen van de Franse Revolutie. In
afweer van agressie (Prometheus en
de adelaar) eren wij hen, die rondom
Wervik voor recht en vrijheid hun le
ven waagden". Na een lange en ban
ge geschiedenis kwam de adelaar aan
zijn einde en werd Prometheus be
vrijd. Na een lange en bange geschie
denis kwafn een andere adelaar in
Waterloo adn zijn einde en werden de
Nederlanden herenigd.
Quatre Bras
Nu kan men stellen dat ten tijde
van Frederik de adelaar nog niet het
symbool van Frankrijk was of beter
gezegd van het empire, het Keizer
rijk. Dit wordt ook niet beweerd doch
het is een opmerkelijke bijzonderheid
dat de aide de camp, die Frederik uit
de vuurlinie redde, niemand minder
was dan Graaf de Perponeher, dezelf
de man, die, zoveel tijd later, tegen
de bevelen van Wellington Quatre
Bras bezette en daardoor Waterloo
een gelukkige afloop bezorgde.
Zonder Quatre Bras zouden de troe
pen van Ney de befaamde Blücher in
de rug hebben aangevallen en had de
dictatuur gezegevierd. Maar zonder
de geest van Wervik is Quatre Bras
ondenkbaar. De opdracht eert dan
ook allen, die met Frederik goed en
bloed voor de goede zaak veil hadden,
om het eens pathetisch uit te drukken.
Doch deze pathetiek doet geen geweld
aan de waarheid. Daarom worden op
de zijflanken van het monument ook
anderen geëerd. Links komt een zins
nede uit het rapport van de Oosten
rijkse generaal, Graaf van Clairfait:
„Wij hebben de verschanste post van
Wervik overweldigd. De troup is af
van vermoeiends". Hiermede eren we
de geallieerden van die dagen.
Rechts komen de laatste woorden
van Lodewijk, Prins van Waldeck,
aanvoerder der Nederlandse ruiterij,
die 12 juni voorafgaande aan de fatale
13e september, de stad op de Fransen
had veroverd met de woorden: i,Kin
deren, laat op deeze dag zien dat gij
Nederlanders zijt". Hij werd dodelijk
in de borst getroffen.
Zijn moeder, van. wie hij het lieve
lingskind was, had hem bij vertrek
een ring meegegeven met de woorden
,,Mijn zoon, zorg toch dat gij u niet in
de rug laat kwetsen" (derhalve op de
vlucht). Stervend gaf Lodewijk die
ring aan zijn adjudant met de woor
den: ,,Geef deeze ring aan mijn Moe
der en zeg haar dat ik in de borst ge
troffen ben".
Ook deze zin, zijn testament, zal
straks te lezen staan op het monu
ment. Als het er tenminste komt. Het
betreffende ministerie in Den Haag
kan geen bijdrage leveren „omdat het
historisch gebeuren hier te lande geen
algemene bekendheid geniet". Maar
omdat het niet bekend is willen we er
juist door een monument bekendheid
aan geven... Met een dergelijke uit
spraak kun je alleen een monument
voor de wanhoop oprichten. Weshalve
we de hoop blijven richten op „de
kleine luyden", om het met Abraham
Kuypers eens uit te drukken. Anders
gezegd, we blijven afhankelijk van de
rijksdaalders en de guldens die regel
matig blijven binnenkomen op giro
nummer 153509 van de Nutsspaarbank
te Heemstede. En op mijn eigen giro
in dezelfde plaats: 435964. Gaarne
vermelden „Monument Wervik".
J. A. BOMANS
Eigenlijk hebben wij, rijkaards, in
vele opzichten in onze eigendunk de
naaste niet nodig, maar de naaste
ONS. Er is in het verleden heel wat
naastenliefde geweest bij mensen, die
vanzelfsprekend God wel nodig had
den, maar de naaste eigenlijk niet.
Die lieden moesten wellicht ook wel
aangespoord worden hun eigen heil te
zoeken want zelfs daarin is een
mens traag maar zij moesten dub
bel worden aangezet ook voor de
naaste iets te doen. En als dit dan ge
schiedde zat er in het werk vaak een
zekere neerbuigendheid. Prof. Van
Niftrik, die ons in een lezing op deze
dingen attent maakte vertelde dat er
in de vorige eeuw in Amsterdam een
vereniging bestaan moet hebben tot
hulp voor „gevallen zondaressen". En
dan denken wij nog maar niet aan de
wijze waarop vroeger regenten en
diaconieën hun bedeelden hebben be
jegend...
Om een moderne schoen te
kopen hoeft U beslist geen 30
of 40 gulden neer te tellen.
Deze herenloafer in moderne
leest met brede neus en sier
randje aan de zool koopt U
voor nög géén dertien gulden.
Bovendien geven wij op deze
vlotte en degelijke herenschoen
met sterke anti-siip zool drie
maanden garantie.
3 maanden
garantie
Op onze schoenen-afdeling ver
kopen wij deze moderne he
renloafer met sterke anti-slip
zool, in de kleuren zwart en
bruin en de maten
Elke vrijdagavond tot 9 uur open
Ook maandagmorgen opan
Gtin tei of schrift bast.
De pas gerestaureerde St.-Laurens-
kerk te Rotterdam zal de komende
maanden extra mogelijkheden bieden
aan stadgenoten en toeristen. Op de
vrijdagavonden van 25 juli tot en met
5 september wordt het carillon be
speeld. Tevens staan van 19-21 uur de
bronzen toegangsdeuren in de toren
open om belangstellenden en de gele
genheid te stellen de kerk binnen te
gaan. Van 12 september af geldt één
en ander voor elke laatste vrijdag van
de maand. Dan zal het kerkgebouw
bovendien elke keer door honderden
kaarsen zijn verlicht".
Nieuwe Apostolische Kerk, kerk G. v.d
Lindestraat 63 en Hillevliet, diensten zondag
9.30 en 4 uur, donderdag 8 uur.
volle Evangelie gem. Bethel, gebouw
Uniek, Nozemanstraat 48, zondag 7 uur sa
menkomst, spreker br. Modderkolk uit Bos-
Spaanse kerkdienst, zondag 4 uur in
Atrium, Karei Doormanstraat 143.
Jeugdkerk „De Oude Kerk", samenkom
sten voor jongelui van 12-16 jaar, Iedere zon
dagmorgen in het Wijkcentrum van de oude
Kerk, ingang Heynstraat, aanvang 10 uur.
Gereformeerde Gem. H.V., Linkerrotteka-
dehof 30. zondag 10 en 5 uur ds. P. Overduin.
Volle Evangelie Samenkomst, Lutherkapel.
Nozemanstraat 10b, zondag 4 uur dienst ds.
B. Westerduin
Het Bahai Geloof, openbare gespreksavon-
den ,n het Nederlands, iedere donderdag 3
uur Henegouwerpiein 6a, iedere dinsdag 8
Herv. Veren. Bijzonder, zondag 10.30 uur in
..Het Trefpunt", Boezemsingel 180, mej. drs.
De Ruijter over „Met de ellebogen door het
Koninkrijk.
Volle Evangelie Gem., Groothandelsge
bouw. zondag 10 uur J. Rothuizen.
Fliadelfia Gem., Espelo 99. zondag 10 en 7.30
uur P. Quist. Maandag 20 uur Openbare Bij
belstudie, dinsdag 20 uur Jongeren Contact.
Ver. vrijzinnig Herv., Kriterion. zondag 10.30
We hebben in onze tijd het kwalijke
van deze neerbuigendheid leren in
zien, en daarom hebben we het oude
woord naastenliefde maar door een
nieuw woord „medemenselijkheid"
vervangen, dat we graag afwisselen
met „solidariteit". Mogelijk vermij
den we ook het woord naastenliefde
tegenwoordig omdat het te veel een
gevoelige klank heeft. Medemenselijk
heid legt meer de nadruk op het recht
dan op de liefde. Ieder mens moet de
mogelijkheid hebben om zich te ont
plooien. Iedereen moet in vrede, in
vrijheid, in een zekere welstand! kun
nen leven. Daarop heeft de mens
recht. Dat recht eisen we niet alleen
voor onszelf op, maar we kennen het
ook toe aan een ander.
Medemenselijkheid is voor het be
sef van velen een aangelegenheid van
nuchtere zakelijkheid geworden. Al
leen een kwestie van eenvoudige bil
lijkheid en eerlijkheid. Medemense
lijkheid spreekt toch vanzelf. Naas
tenliefde moge dan de bijklank heb
ben van het bijzondere en het christe
lijke maar medemenselijkheid is het
vanzelfsprekende en algemene.
Aan deze omslag in het denken
heeft m.i. vooral ook de t.v., samen
met de andere massacommunicatie
als de radio en krant, enorm veel bij
gedragen. Medemenselijkheid wordt
in onze tijd zo'n beetje onontkoom
baar, als je in je huiskamer Detroit
ziet branden, de buikjes van de hon
gerige kinderen ziet zwellen en in de
krotten van Venezuela binnenkijkt.
De grote denker Nietzsche kon zich
nog de weelde verooloven een
atheïstische religie van de mens zon
der zijn medemens te prediken. Hij
sprak over de azuren eenzaamheid op
de toppen der bergen, waar de wind
der eeuwigheid om onze oren ruist en
waar de mens alleen is. De tocht naar
de hoogten der menselijkheid begint
in het dal met een grote groep. Maar
tijdens de bestijging vallen er steeds
mensen af. Slechts enkelen komen
dicht bij de top. En op die top ben je
tenslotte als „Übermensch" helemaal
alleen en je hebt niemand meer no
dig.
Dit denken dat in de eerste wereld
oorlog duizenden vervulde, is ons na
de tweede wereldoorlog vreemd ge
worden. Daarvoor is de medemens
veel te onontkoombaar dichtbij geko
men. We weten dat we allemaal sa
men tenslotte in één boot zitten, dat
we SAMEN zullen moeten pompen of
samen verdrinken. Eén wereld voor
ons allemaal samen of geen wereld.
Er is geen keus. En juist omdat er
geen keus is en het samenleven ons
aan alle kanten opgedrongen wordt, is
het goed, dat we over medemenselijk
heid niet al te makkelijk en te naïef
samen denken en praten. Sartre, de
atheïstische denker, die in onze tijd
grote invloed heeft, heeft in onze me
demenselijkheid een groot stuk vijan
digheid en afweer gepeild. Alleen al
de manier waarop we elkaar aankij
ken is vaak een bedreiging voor de
medemens. We beoordelen en veroor
delen elkaar met een enkele oogop-
De opening van de Heinenoordtun-
nel onder de Oude Maas heeft enkele
maanden geleden een aantal personen
in de Hoeksche Waard aanleiding ge
geven een stichting „Höeksche Waard
Nu" in het leven te roepen, die zich
tot doel heeft gesteld de Hoeksche
Waard in een bijzonder kader te
plaatsen en het eiland te laten zien
aan die bezoekers, die daar prijs op
stellen. De ervaring leert, dat de
openstelling van een tuneel de eerste
weken na die opening veel belangstel
lenden trekt. Die belangstelling wil de
stichting kanaliseren door automobi
listen met behulp van kaarten en gid
sen, die gratis ter beschikking worden
gesteld, de Hoeksche Waard te laten
verkennen.
In grote oplaag zijn vier-kleuren-
kaarten van de Hoeksche Waard ver
vaardigd met aan de achterzijde een
uit drie delen bestaande toeristische
route door de Hoeksche Waard. Aan
een kernroute, die zich om en binnen
het landschappelijk mooie gebied van
de Binnenmaas beweegt, zijn twee ne
venroutes „gehecht", die het mogelijk
maken nog meer van de Hoeksche
Waard te zien. De kemroute is plm.
55 km lang, de gehele route ruim 100
km. Naast de kaarten worden gidsen
uitgereikt, waarin in grote lijnen iets
wordt gezegd van de geschiedenis van
de Hoeksche Waard en waarin o.m.
informatie wordt verschaft over de
veertien gemeenten op dit eiland.
KINDERBOERDERIJ
De gidsen en kaarten worden naar
tal van VVV-kantoren gezonden, zij
zijn op aanvraag verkrijgbaar op her.
gemeentehuis in Heinenoord en zij
zullen tijdens de weekeinden van 19
slag. We bezien elkaar uit het oog
punt, hoe we de andere voor ons kar
retje kunnen spannen. De ander is de
maat voor ons minderwaardigheids-
en voor ons meerwaardïgheidsgevoel.
We bekijken hem om ons met hem te
meten. En ga zo maar door. Zodoende
komt Sartre zelfs tot de krasse uit
spraak „De hel dat zijn anderen". Je
komt nooit van hen vrij er is geen
uitweg uit de hel maar ze zijn en
blijven de nagel van je doodkist.
Daarom geloof ik dat we bij de me
demenselijkheid die liefde toch nooit
zullen kunnen missen. De liefde die
niet algemeen is, maar iets bijzon
ders. Die een wonder is dat God in
ons leven doet werken.
Jezus heeft de onmogelijke woorden
gesproken: „Hebt uw vijanden lief,
doet wel degenen die u haten; zegent
wie u vervloeken; bidt voor wie u
smadelijk behandelen. Slaat iemand u
op uw wang, keert hem ook de andere
toe. En gelijk gij wilt, dat u de men
sen doen, doet gij hun evenzo. En in
dien gij liefhebt, die u liefhebben, wat
hebt gij voor? Immers, ook „zonda
ren" hebben lief die hen liefhebben.
Want indien gij goed doet aan wie u
goed doen, wat hebt gij voor? Ook de
zondaars doen dat. En indien gij leent
aan hen, van wie gij iets hoopt te ont
vangen, wat hebt gij voor? Ook zon
daars lenen aan zondaars om even
veel terug te ontvangen. NEEN, hebt
uw vijanden lief, en doet hun goed en
leent zonder vergelding te hopen,
want HIJ is goed jegens de ondankba
ren en bozen" (Lukas 6).
Jezus heeft geweten dat hij hiermee
alle perken van de gewone algemene
medemenselijkheid ver te buiten
ging. Omdat Hij Gods liefde kende,
die zo vrolijk dwaas al onze grenzen
doorbreekt. Als die vrolijke dwaas
heid van God maar diep in ons leven
ervaren wordt, is er geen enkele
plaats meèr voor neerbuigendheid en
godsdienstige hoogmoed. Jezus zegt
trpuwens, dat we onze naaste zullen
liefhebben als onszelf. Als onszelf
hij heeft liefde even hard nodig als ik.
We zijn beiden even hulpbehoevend!
DR. K. J. KRAAN
„IN L00P0CHTEND"
VOOR BEJAARDEN
Alle bejaarden uit de wijk Van
Speijk zijn elke dinsdagmorgen van
10-12 uur in het clubhuis ,,'t Ruim"
van de Jeugdhaven, Van Speykstraat
107, hartelijk welkom. Men kan daar
andere bejaarden ontmoeten, samen
een babbeltje maken, misschien een
kaartje leggen, wat biljarten, een
krantje lezen of iets anders doen waar
men zin in heeft. De toegang is vrij.
0 De part-time dagcursussen en avondcur
sussen van de vereniging „De Technisciie
school" Rotterdam beginnen weer. De part
time dagcursussen beginnen 18 augustus en
de avondcursussen beginnen op 2 oktober.
Men kan zich dagelijks voor alle vakrichtin
gen aanmelden van 8.30 tot 16 uur bij: tecn-
nische part-time school, Tamboerstraat 9, tel.
135901, technische school, Beukelsdijk 14S, tel.
231858; technische school, Hillevliet 90„ tel.
270981, technische school, Huismanstraat 30,
tel. 293654, teohnische school, Burg. Konings
singel 5, Oversohle, tel. 157472, technische
school, Erasmuspad 10, Schiebroek, tel. 184384.
Bij Inschrijving moet het cursusgeld gedeel
telijk worden voldaan.
juli t.m. 16 augustus worden uitge
reikt aan belangstellende automobilis
ten en andere weggebruikers bij dp
veerponten s-Gravendeel-Wieldrecht.
Nieuw-Beijerland-Hekelingen, bij de
Haringvlietbrug en bij een afsplitsing
op de vierbaartsweg tussen de tunnel
en de Haringvlietbrug. De route is ge
heel bewegwijzerd en op de vier-
baansweg zullen voor-aanwijsborden
en vlaggen aangeven waar men van
de snelweg af kan om op de toerist.i.
sche route te komen. Enkele attrac
ties in de routes zijn een kinderboer
derij, die bij de fraaie historische
boerderij „Kreekestein". in de Ouri-
Beijerlandse polder wordt ingericht
(waar men zo men wil ook, onder des
kundige leiding, de te velde staande
gewassen kan bezichtigen), een spe
ciaal ingericht K.I.-station in de
proefboerderij te Westmaas en het
streekmuseum „Het hof van Assen
delft" te' Heinenoord, waar o.m. een
expositie van kindertekeningen is re
zien, geïnspireerd op de „Hoeksche
Waard Nu".
Een gift van het Anjerfonds heeft
het mogelijk gemaakt, dat de opening
van de Heinenoordtunnel op een schil
derij wordt vastgelegd. Het zal ver
vaardigd worden door de schilder Bob
Buys uit Amsterdam en het zal, al9
het klaar is, een plaats krijgen in het
streekmuseum. De manifestatie zal
worden afgesloten op 16 augustus
de bewegwijzerde route zal langer in
stand worden gehouden met »en
taptoe van een groot aantal Hoeksche-
waardse muziekverenigingen in het
centrum van Oud-Beijerland.
In de hal van de Elimschool in
Nieuwerkerk is dinsdagmiddag een
feestmiddag gehouden bij het begin
van de vakantie. De kinderen hadden
verschillende toneelstukjes ingestu
deerd, terwijl ook het
geïmproviseerde spel op het program
ma stond. De eerste klas beet het spits
af met een verrukkelijke opvoering
van het sprookje over Roodkapje.
Verschillende leuke stukjes wisselden
elkaar daarna af. Veel succes hadden
de meisjes en jongens van klas drie
met fragmenten uit de musical „Bah.
september". Het was voor de leerlin
gen van de zesde klas jammer, dat ze
hun toneelstukjes niet konden laten
zien, omdat de tijd ontbrak. Gelukkig
hebben ze vorige week donderdag al
een eerste opvoering gegeven bij hun
officiële afscheid van de school. Zeer
veel ouders hebben deze feestmiddag
bijgewoond. Het ligt in de bedoeling,
dat de leerlingen van de Elimschool
(die nu is uitgegroeid tot de grootste
school van Nieuwerkerk) regelmatig
dergelijke opvoeringen voor hun ou
ders verzorgen.
Een vest is toch een reuze
praktische dracht, vooral tij
dens de zomer als 't wat kil is
en II kunt even een vest over
een zomerjurkje aanschieten.
Een schattig vest in hackel-
look breisel van 100% acrylic
garens, voor nog géén zeven
gulden.
Op onze afdeling damesmode,
parterre, verkopen wij deze fij
ne acrylic vestjes in mooi hac-
kellook breisel, in de kleuren
wit, marine, aqua, geel en bleu,
36t/m46 Jb
V#
Elke vrijdagavond tot 9 mt opan
Ook maandagmorgan opan
Géén tal. of schrift, best.
SOCIëTEJT THE PIJB
HOUDT BROEKENBAL
De jongerensociëteit „The Pub" zal
gedurende de komende weken in
plaats van op zondag- op zaterdag
avond draaien van 20 uur tot 24 uur.
A.s. zaterdag is er een groot broeken
bal, terwijl er op zaterdag 19 juli een
ouderwets gezellige sociëteitsavond is
met volop gelegenheid tot een praatje
of wat beweging op de dansvloer. Bij
goed weer zullen er op de zondagen
weer buitenaktiviteiten georganiseerd
worden. Sociëteit „The Pub" staat
nog steeds open voor nieuwe leden
van 18-30 jaar, die geïnteresseerd zijn
in discussie, dans, muziek, toneel etc.
Zij zijn van harte welkom op de socië
teitsavonden. Tijdelijk adres op zater
dagavond: Sociëteit „The Pub", Hoe
kersingel 22, Rotterdam. Vanaf 27 juli
weer op zondagavond in gebouw De
Put, Pinkstraat 10.
Grote beugelmake-up tasjes en
zeer ruime gevoerde toilettas
jestwee van die artikelen
die U eigenlijk nooit, maar in
het reisseizoen zeker niet kunt
missen.
Kies Uw toilettasje uit, óf een
beugelmake-up tas óf een toi
lettas met rits, soufflé en bin-
nenvak, beide bedrukt in vro
lijke kleuren en dessins, per
stuk voor nog géén vijf dubbel-
Het is merkwaardig dat je de laatste jaren overal over „Medemense
lijkheid" hoort en leest. Nog niet zoveel jaren geleden werd dit woord
niet of nauwelijks gebruikt. Toen werd er veel meer over „Naasten
liefde" gesproken, vooral in christelijke kring. Dat woord naastenliefde
wordt nu veel minder gebruikt. Er lijkt naar veler smaak in dit woord
een zekere hoogmoed en een zekere neerbuigendheid te zitten. Wij
hebben naar ons idee alles wat wij nodig hebben, maar in naastenliefde
schenken wij aan ANDEREN, die veel moeten ontberen.